FOOTBALL
15e Jaar, N° 41 - 12 Januari - 1935
15e Année, N° 41 - 12 Janvier
Bedanking
Stad Yper - Noodsein
VRIEMDEMSCHIETIMG
C. S. Yper - II
R. S. Waereghem
Zijn Rutobusdiensten
bedreigd
Weekblad
bet Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de i'Arrondissement d'Ypres
Aan de Vuurkruisers
Evariste BAETE, Hotel Continental
Statieplaats, YPER.
A ux Croix de Feu
Evariste BAETE, Hotel Continental,
Place de la Gare, YPRES.
St-Sebastiaari
Zondag 13 Januari 1935
Een ervan is reeds afgeschaft
kim- - -g-W-UIL.""" .JiffiL I- -JilH
HET
5TERSCHE
r«—
de»
he Club*.
en.
Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA REGION
D'YPRES
Org&ne de ('Association des Sinistréa^
des Clubs Y prois, etc.
Rédaction, Administration et Publicité3 w rue au Beurre, Ypres.
Abonnement18 fr. 00 par an Etranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
De Heer Burgemeester van Yper heeft de eer
de ingezetenen van stad te bedanken voor de heil-
wenschen welke zij hem ter gelegenheid van
Nieuwjaar hebben aangeboden.
Er wordt ter kennis gebracht der bevolking
dat het NOODSEIN, vroeger geplaatst op het
Belfort, overgeplaatst werd op het dak van het
Stadhuis.
Den Eersten Zaterdag van elke maand, om
12 uur, zal het noodsein voor nazicht, in gang
gesteld worden.
Deze oefening zal voor de eerste maal plaats
hebben op Zaterdag 19 Januari aanstaande,
om 12 uur.
Afdeeling in vorming
De dragers der Vuurkaart van Yper
en omliggende, en degenen die er recht op
hebben, kunnen zich laten inschrijven bij den
oud strijder
Section en formation
Les porteurs de la Carte du Feu» d'Ypres
et des environs, ainsi que les ayants droit
sont invités a se faire inscrire chez le cama-
rade ancien combattant
Koninklijke Handboogmaatschappij
De leden der drie Ypersche Handboog
maatschappijen worden uitgenoodigd tot de
AAN DE LIGGENDE PERS
die zal plaats hebben in de zaal van het lokaal
«AU MIROIR», op Zaterdag 12 Januari
1935, om 5 Y* uur zeer stipt 's avonds.
Inschrijving om 5 uur.
Inleg 5 fr. 5o te verschieten in vogels van
2 fr. 5o na aftrek van pijlrapersgeld.
Om 2 uur
Ingangsprijs 3 fr.
De afschafiL.g/ van den autobusdienst Yper-
Poperinghe-Proven-Rousbrugge, die, zeggen wij
het maar rechtuit, ter algeneele voldoening van
al de inwoners der doorkruiste steden en ge
meenten door de Heeren Dekimpe en Desmet uit
gebaat werd, is thans sedert ln Januari laatstle
den een voltrokken feit.
Ook de autcbusdienst Yper-Poperinghe-Watou,
uitgebaat door den Heer Elie Decrock, van Yper,
en die thans nog voort regelmatig verzekerd
wordt, is naar het schijnt met afschaffing be
dreigd.
De afschaffing dezer autobuslijnen, die aan
onze streek en haar bewoners zooveel diensten
bewijzen, die zoo doelmatig de verplaatsingen
vergemakkelijken en handel en nering bevorde
ren, kan door niets verrechtvaardigd worden
daar deze autobussen niets anders dan dienst
bewijzen en voordeel bijbrengen, tenzij mis
schien aan de maatschappijen van den ijzerweg
en van de buurtspoorwegen die erin een geduch-
ten mededinger vinden. En alzoo komen wij tot
het besluit, al is het misschien wat gewaagd
doch volgens ons kan er moeilijk een anderen
uitleg voor gevonden worden, dat deze afschaf
fingen geschieden op aandringen dier laatstge
noemde maatschappijen die, in plaats van vroe
ger haar diensten, haar materiaal, hare uitba
tingen te verbeteren en aan de nieuwe nood
wendigheden van den tijd aan te passen, het ge
makkelijker vinden nu al haar invloed te ge
bruiken om de voor haar gevaarlijke mededin
gers eenvoudig uit den weg te ruimen, zonder
zich er om te bekommeren dat zij daardoor aan
neerstige en werkzame durvers hun brood be
nemen en gansch een streek van tal van voordee-
len berooven die zij nochtans wel weten zelf niet
te kunnen geven.
Vroeger reeds was de afschaffing dierzelfde
autobusdiensten besloten geworden, doch tenge
volge van het algemeen protest dat deze beslis
sing terecht uitlokte, werd deze maatregel inge
trokken en werden de autobussen voorts toege
laten te rijden. Iedereen verheugde zich over
den bekomen uitslag waarmede de gezamenlijke
werking van toen bekroond werd, doch al dezen
die bij de afschaffing der autobussen belang heb
ben, hadden het daarom niet opgegeven en
wrochten in 't geniep voort om hun doel te be
reiken. En zie, zij komen reeds een eerste over
winning te behalen, en ongetwijfeld zal hun
succes, zoo men zich er niet krachtdadig tegen
verzet, hen aansporen nieuwe slachtoffers te ma
ken tot, een voor een, al de autobusdiensten ver
dwenen zijn.
Zulks zal noch mag niet gebeuren, want hoe
meer autobusdiensten er in alle richtingen be
staan, hoe grooter het gemak der verplaatsingen
is en hoe beter voor de streek, voor den handel
en voor iedereen.
Nu dat een eerste autobusdienst, deze van
Yper-Rousbrugge, die sedert jaren reeds Vlamer-
tinghe, Poperinghe, Proven en Beveren a/Yzer
tot aan de fransche grens bediende, niet meer
bestaat, zijn de bewoners dezer gemeenten en
steden meer dan ooit gewaar wat al voordeel
en gemak zij verloren hebben.
Deze autobusdienst, zeer regelmatig uitgevoerd,
was voor de bevolking dezer streek onontbeer
lijk geworden, uit reden van het groot nut dat
hij opleverde voor de personen die zich moesten
verplaatsen en voor de verzending van kleine
hoeveelheden koopwaar. Hij bediende, zooals
overigens alle andere autobussen, voornoemde
steden en gemeenten langs de groote banen, en
stopte op aanvraag overal waar men het begeer
de, hetgeen voor de ouderlingen en gebrekkige
personen vooral het grootste gemak moge
lijk is. Zij zijn anders in de onmogelijkheid zich
te voet naar de soms afgelegen statie of spoor-
halte te begeven, terwijl de autobus ze nu aan
de deur hunner woning oplaadde en ze er terug
afzette.
De weg van Yper tot Poperinghe is zeer dicht
bewoond en men kan er geen 100 of 200 meter
ver gaan zonder een of meer huizen langs of
heel dicht bij de baan te ontmoeten. Voor de
kinders die ver van school wonen is de autobus
insgelijks een idje^al vervoermiddel. Zij worden
ten huize opgenomen en bij de school afgelost,
zoodat de ouders alle gerustheid hebben en hun
kleine lievelingen buiten het gevaar van het
steeds drukker wordend verkeer weten.
Voor het verzenden van kleine pakken biedt
de autobus alle ger akkelijkheid en het maxi
mum van snelheid. Zonder eenige formaliteit,
zonder tusschenkomst van gelijk welk anderen
dienst, worden de koopwaren uit Yper of elders
verzonden, min dan een uur en half later reeds
eigenhandig aan den bestemmeling besteld.
Benevens al deze voordeelen, die algemeen zijn
voor al de verschillige autobusdiensten, dient er
nog opgemerkt te worden dat de afgeschafte
autobus Yper-Rousbrugge van Poperinghe recht
streeks naar Proven reed, terwijl de buurtspoor
weg van Poperinghe eerst een heelen omtoer
langs Watou maakt om Proven te bereiken, wat
de reis per buurttram van Poperinghe naar
Proven grootelijks verlengt. Voor wat de
autobus Yper-Watou betreft, biedt deze ook
grooter voordeel dan den trein Yper-Hazebrouck,
gezien deze laatste tusschen Poperinghe en
Abeele geen stilstanden heeft, wat voor gevolg
heeft dat de menschen die langs of dicht den
Abeelesteenweg wonen minstens een half uur
ver moeten gaan om, 't zij te Abeele, 't zij te Po
peringhe, den trein te nemen. De autobus inte
gendeel neemt ze langs den weg op en vervoert
ze tot aan de statie of verder op. Daarbij Abeele
bevindt zich aan de grens en met den ijzerweg
kan men, gezien de moeilijkheden met den tol-
dienst en de in te vullen vrachtbrieven van allen
aard, geen koopwaren verzenden naar de onge
veer 550 tot 600 bewoners dezer grensstreek.
Verders tusschen Abeele en Watou bestaat er
hoegenaamd geen vervoer per spoor noch voor
reizigers, noch voor koopwaren.
Met de afschaffing van den autobusdienst
Yper-Rousbrugge is ook de rechtstreeksche ver
binding van onze streek met Duinkerke afgesne
den, en thans zijn wij gedwongen ons langs Ha-
zebrouck naar Duinkerke te begeven, wat even
eens een heelen omweg beteekent. Vroeger gaf
deze autobus verbinding met een autobusdienst
die de reizigers aan de fransche grens overnam
en ze over Oost-Cappel, Rexpoede, Warhem.
Hoymille, Bergues naar Duinkerke en zelfs naar
Malo voerde, wat onze betrekkingen met die
fransche steden en gemeenten grootelijks verge
makkelijkte.
Dit is de opsomming van enkele der voordee
len die de autobus ons bood en die door trein of
tram, hoe zij zich ook ervoor zouden mogen in
spannen, onmogelijk kunnen gegeven worden.
Gezien al zijn voordeelen en zijn nut, gezien
ook het overgroot gemak dat hij biedt, is het dan
niet te verwonderen dat de afschaffing van den
autobusdienst Yper-Rousbrugge een algemeen