r FOOTBALL V De Scheepvaart io de Yzerkom 15e Taar Nc 43 - 26 Januari 1935 - 15e Année, N° 43 - 26 Janvier f 4i. S. Yper - Ille Spec. - St. Kortrijk C. S. Yper - II We velg hem Sp. Weekblad roor bet Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de i'Arrondissement d Ypres CARNAVALSTOET Zondag 27 Januari 1935 Bal Oudleerlingenbond, Middelbare School HET iVPERSCHE - —1 ClulM, LA REGION D'VPRES f k de I'Association des Sinistréat des Clubs Yprois, etc. JSeheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren jel 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Les articles non signés sont refusés Tél. 500 TIEN JAREN LEEFTIJD Het is juist 10 jaren geleden dat de Carnaval sstoet werd ingericht. Nutteloos nietwaar het ■groot succes te beschrijven, dat dit feest jaarlijks behaalt. Een waar volksfeestIeder jaar worden „de straten der stad doorkruist door prachtige groepen die de bewondering van iedereen ver wekken. Deftig en schoon is het feest onder alle oogpunt. Machtig veel volk, jaarlijks aangemoe digd door den groeienden bijval, stroomt naar „de stad. Kleinhandel en kleine nering leven, het is een bron van inkomst. Bakkers en pasteibak kers, beenhouwers en spekslagers, herbergiers „en hotelhouders en alle slag van kleinhandelaars zien dien dag' met vreugde naderen. Het is, op feestelijk gebied, de inzet van het jaar. Waarlijk „de inrichters verdienen allen lof, want, volgens ik verneem, zijn ze allen met evenveel iever be- zield en duchten ze voor niets. Gedurende maan den werken ze zooals de mieren, houden ze wekelijks vergadering, onderzoeken de briefwis seling, enz. Keuze doen van nieuwe groepen is immers geen gemakkelijk werk. De geldelijke kwestie speelt er de hoofdrol. Het Ypersch publiek noch tans heeft de inrichters goed begrepen. Hun werk wordt naar waarde geschat en overal zijn ze welgekomen. Natuurlijk doen de neringdoeners gulhartig mede, wat de anderen aanzet hen te volgen. Men vindt maar weinig plaatsen waar „de kaartverkoopers, met ijdele handen worden weggezonden. Het Stadsbestuur geeft ten andere het goede yoorbeelcL Zie, dat is zoo een gewoonte geworden zulke werken te steunen. Men voor- ziet een postje ervoor in zijn budget, ofwel men verspaart al eens een Cinema om dit nuttig werk te kunnen ondersteunen. En naar het schijnt zal het feest dit jaar wederom prachtig zijn. De deelneming van nieuwe en groote groe pen is reeds verzekerd.Het zal wederom een grooten dag zijn voor de Yperstede. Zal de Beiaard spelen Om 10 uur voormiddag Om 2 uur namiddag Ingangsprijs match van 11*' Afd. 3 Fr. match van lllie Afd. i Fr. 5o. Het JAARLIJKSCH BAL van den Oudleer lingenbond der Rijksmiddelbare school te leper, ten voordeele van de studiebeurzen, zal op Zaterdag 2 Februari, gegeven worden in de zaal iLapiere, Hondstraat, met de medewerking van hét befaamd dansorkest The Pro Arte Orches tra van den Kursaal van Oostende. (Bal van den Rat mort Zondag 1.1. had op het stadhuis te Nieuwpoort een belangrijke vergadering plaats ingericht op initiatief van het Comiteit tot Verdediging der Scheepvaart in de Yzerkom afdeeling van de Handelskamer van Yper. Hieronder geven wij het verslag dezer vergade ring opgesteld door den heer Vanhecke, secre taris der stad Nieuwpoort. Verslag der Vergadering belegd ten stadhuize te Nieuwpoort op verzoek der Handelskamer van Yper, op Zondag 20 Januari 1935, te 14 uur. Waren tegenwoordig de heeren J. Vander- ghote, Burgemeester van Yper E. Deeren, Bur gemeester te NieuwpoortTiteca, Burgemeester te DixmudePil, Burgemeester te Stavele Eucher Dehegher, Burgemeester te Rousbrugge Feys, Burgemeester te BeverenE. Coulier, Schepen te Boesinghe A. Lommez, Bestendige Afgevaardigde, Yper Somerling MarcelVer meulen, Voorzitter der Handelskamer van Yper Steyaert V., Voorzitter der Handelskamer van Nieuwpoort en Omliggende A. Donck, Nijveraar te Yper Glorie, raadslid te Dixmude de heeren Catrysse, Mestiaen en Deboeuf uit Dixmude de heeren Vandeputte, Ingenieur Vanderghote, Hol- lebeke en Vandevóorde uit Yperde heeren Brunet van Stavele, Denecker en Gheerardyn van Woumen, Covemaker uit Poperinghe. De heer Deeren, Burgemeester van Nieuwpoort verwelkomt de aanwezigen en dankt hun voor hunne talrijke opkomst. Vervolgens neemt de heer Vermeulen, Voorzit ter der Handelskamer van Yper, het woord. Hij bedankt den heer Somerling voor de bereidwil ligheid met dewelke hij zich ten dienste stelt der vergadering om de noodige technische uit leggingen te geven. Hij dankt verder het stads bestuur van Nieuwpoort voor zijne gastvrijheid. Hij wijst erop dat de vergadering belegd is om de hoogst belangrijke kwestie van de bevaar baarheid van de Yzer te bespreken de handel in het Yzerbekken tot aan Yper is lam gelegd gedurende de zomermaanden om reden van de moeilijkheden die de scheepvaart ondervindt. Nieuwpoort bloeit niet bij gebrek aan recht- streeksche en goede verbindingen met zijn hin terland. Eene groote verbetering zou hieraan kunnen gebracht worden indien de Yzer ge durende het gansche jaar bevaarbaar werd ge maakt. Hij doet een oproep om samenwerking van de plaatselijke besturen en belanghebbenden met de diensten van Bruggen en Wegen. Hij wijst er op dat niets te verwachten is van anderen, maar dat de belanghebbenden zelf de handen aan 't werk moeten slaan. Hij herinnert aan het bezoek van den hoogeren raad der scheepvaart in Juli 11. aan de water wegen van het zuiden der provincie. Hij deelt mede dat, ten gevolge daarvan, in het midden der Handelskamer van Yper een comi teit ter bevordering der scheepvaart van de Yzerkom gesticht werd en waarvan de heeren Honoré Vanderghote en Georges Vandevelde uit Yper de afgevaardigden zijn bij het Nationaal Comiteit der Binnenscheepvaart. De Yzer moet kunnen bevaarbaar zijn voor schepen van 300 ton. De ijzerwegbrug te Caes- kerke belet echter den doortocht van schepen van meer dan 100 tonmaat wanneer zij ledig zijn. Er bestaan in het land slechts 10 schepen die thans voor de vaart op de Yzer geschikt zijn. Hieruit volgt een buitengewone vraag naar die schepen met het onmiddellijk gevolg dat de vrachtprijzen merkelijk duurder zijn voor Yper dan voor gelijk welke andere plaats. Zij zijn na melijk het dubbel van de vrachtprijzen naar Roeselaere. De moeilijkheden zijn nu nog vergroot uit reden der uitgevoerde werken aan de Finteele. Hij ziet nog een grootere benadeeliging in het feit dat de Yzer slechts gedurende 8 maanden be vaarbaar is om reden van het zakken van het waterpeil gedurende de zomermaanden. Ten einde te bewijzen dat, moest de scheep vaart op een normale wijze kunnen ingericht zijn, een groot handelsverkeer zou kunnen' tot stand gebracht worden wijst hij erop dat, alhoe wel de scheepvaart op de Yzer geschorst ge weest is vanaf Juli tot October 1934, toch 17.000 ton koopwaren te Yper zijn toegekomen. De heer Somerling bevestigt dat de Yzer 's zomers niet bevaarbaar is; gedurende den win ter is de diepgang van lm50 tot lm60. Het Yzer bekken heeft geen water genoeg gedurende de zomermaanden. De spijzing van de Yzer zou slechts kunnen verwezenlijkt worden door het afleiden van 't water der Leic. Hieraan echter zijn moeilijkheden verbonden, om reden dat door het rooten van 't vlas het water ongeschikt wordt voor den landbouw. Hij ziet 3 oplossingen mogelijk, namelijk." 1° het water aan de Leie afleiden vooraleer het de rootplaatsen bereikt, 't is te zeggen langs de vaart Komen-Yper 2° het spijzen langs Nieuwpoort en het root- water zuiveren vooraleer het in de Yzer te storten 3° het water, dat 's winters in de Yzer is, be houden tot spijzing gedurende de zomermaanden. Dan echter moet de Yzer verdiept worden en" dit zou groote uitgaven medebrengen. De heer Pil, Burgemeester te Stavele, ant woordt dat de Yzer vóór den oorlog altijd" be vaarbaar was voor schepen van 200 ton. Dit wordt bevestigd door den heer Feys, Burgemeester van Beveren. De heer Catrysse uit Dixmude stelt de vraag waarom het peil van de Yzer op het einde der maand Mei plotseling van 40 cent. daalt. Er wordt geantwoord dat deze zakking nood zakelijk is om het water der broeken af te trek ken voor landbouwnoodwendigheden. Er wordt voorgesteld het water der broeken vroeger te loozen, n. 1. gedurende de maand Maart, dan zou er gedurende de maanden April en Mei genoeg water voorhanden komen om de Yzer op het gewoon peil te brengen, hetgeen niet meer gebeurt wanneer de waterloozing gedaan wordt in de maand MeL De heer Vermeulen laat opmerken dat uit de bespreking klaar blijkt dat twee belangen in konflikt komen, namelijk dit der scheepvaart eenerzijds en dit van den landbouw anderzijds en hij verheugt zich dat de bespreking, dié in alle hoffelijkheid geschiedde, toegelaten heeft een duidelijke omschrijving van dit konflikt vast te stellen. Er hoeft uitgezocht naar een middel om de be langen van de scheepvaart te dienen zonder de landbouwbelangen te schaden. Verder volgt een bespreking waarin de ver schillende mogelijkheden onderzocht worden om dit doel te bereiken. Er worden voorstellen gedaan om het water der broeken te laten verwijderen door middel van pompen, gezien de moeilijkheden die voort spruiten door het loozen langs een bevaarbare rivier.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 1