Groot Verkleed BAL De Twaalfde Handelsfoor CARNAVALSTOET Symphonie YPRIANA Symphonie YPftlANA 4 Cercle Sportlf Yprols Dinsdag 5 Maart (Vastenavond) om 19 uur 30, in Lapiere's Zaal, Hondstraat Prachtig Muziek - Jass-Band Viaene INGANG 3 Fr. De uitnoodigingskaarten tot de Tentoonstelling zijn deze week uitgedeeld geworden aan al de leden der Handelskamer, aan de vroegere ten- toonstellers en aan de andere Handelaars en Nijveraars der Stad. Om aan de Handelsfoor te kunnen deelnemen moet men te Yper gevestigd zijn, er handel drij ven of een nijverheid uitbaten, ofwel de verte genwoordiger wezen eener vreemde firma en ten minste sedert 6 maanden de stad bewonen. Om aan eenieder toe te laten aan de Foor deel te nemen wordt er een gering inschrijvingsrecht van 5 fr. geëischt. waarvoor men een plaats ruimte van 2 vkm. bekomt. Voor de overige nog bij begeerde plaatsruimte wordt er een (1) fr. per vkm. gerekend. De ten toongestelde voorwerpen worden door de zorgen van het Bestuur tegen brandgevaar verzekerd, op de kosten der inschrijvers. Het verbruik van verlichting, drijfkracht, gas of water wordt ook door de belanghebbenden betaald. Een reglement van inwendige orde, gedurende de dagen der Handelsfoor, zal aan ieder tentoon- steller overhandigd worden. Tijdens de laatste bestuursvergadering werd er besloten een affiche van klein formaat te ma ken, om aan de deelnemende winkeliers toe te laten deze met gemak in hunne winkelramen uit te hangen. De tekst der aanplakbrieven werd opgesteld en deze zullen zoohaast mogelijk in stad en ar rondissement aangeplakt worden. Met genoegen is de beslissing van de jonge maar ijverige Photoclub vernomen geworden, die dit jaar aan de Handelsfoor een groote aan trekkelijkheid zal geven, door het tentoonstellen der zichten van de jongste gebeurtenissen welke zich hier gedurende het verloopen jaar ontrolden. Deze voorvallen, éénig in de geschiedenis van volkeren en steden, zullen door de duizenden be zoekers graag bewonderd worden in den vorm der mooie photographieën door de talrijke leden van de photoclub gemaakt. De toetredingen tot de tentoonstelling zijn bui tengewoon talrijk en de bijval gloort aan den gezichteinder. Julien TAHON. Nieuwe groep. Het Comiteit heeft, om den stoet op te luisteren, een nieuwe groep ingericht den naam dragende Yper Toeristenstad. Het bezoek der vreemdelingen is een bron van inkomsten geworden voor onze stad, en het is dus niet te verwonderen dat men heeft betracht zulks na te bootsen. Hoeveel groote mannen, 't is te zeggen vooraanstaande personages uit den vreemde, uit groote steden, zijn er hier reeds niet gekomen om het vermaard geworden Yper te bezoeken. Welnu het is iets in dezen aard dat men u op 3 Maart a. s. in den Carnavalstoet zal te bewon deren geven. Engeland, Holland, het land van den Glimlach, Weenen, Hongarie, tot de Brussel- sche stoeffer toe zal er verbeeld worden. Het zal voorzeker in orde zijn, dat lijdt geen twijfel. Men laat ons weten dat de Stoet zich in gang stelt aan de Meenenpoort. De voorstelling der groepen aan de Juryleden zal waarschijnlijk ook daar plaats grijpen, zoodat de liefhebbers van sChoone dansen er naartoe zullen vliegen om door iedere maatschappij iets puiks te zien uit voeren. Op het laatste oogenblik vernemen wij dat een schoone, groote groep aangeworven is. Het is een volksgroep die men altijd met evenveel vreugde toejuichtDe visschers van 'de Panne. Zij komen af met schip en alle noodige toebe- hoorten voor het visschen. Bravo. PIERROT. Sommigen onzer gewone helpers hebben de vrees uitgedrukt dat ze vergeten werden en ons dit jaar hun steun niet zouden kunnen geven, daar ze dachten dat de kaartverkoopers hunne woonst voorbij waren gegaan. Dat ze zich echter gerust stellen, de Commissarissen zijn op toer en zullen geen enkel huis overschrikkelen. Maar ja. het gaat soms niet rap, ge weet waarom, de kaartverkoopers zijn overal wel gekomen, het is een feest dat iedereen geerne ziet plaats grijpen en dezen die zich offeren voor het welgelukken ervan kunnen niet veel weigeren. Bij het ver- koopen der kaarten is het nog al dikwijls komt eens binnen, drinkt een potje koffie,zult ge een druppeltje profiteeren En ja... van geen refuus kéen zoo geraakt de tournée niet rap gedaan. Maar weest gerust, iedereen zonder onderscheid zal bezocht worden. En dank op voorhand voor het goed onthaal. GRAND CONCERT ARTISTIQUE Dans un petit coin de notre ame, nous enfer- mons toutes les belles choses que nous voyons et que nous entendons. Chaque soir, lorsque a sonné l'heure du dé- lassement et de la rêverie, comme le bibliophile, dans sa bibliothèque choisit un livre, nous faisons choix d'un souvenir, dans notre mémoire. Nous allons mettre en bonne place celui du grand concert donné, Mardi soir, au Vieil Ypres par la Symphonie Ypriana Mais, nous voulons, tout d'abord, dévoiler, a chacun, toute la beauté, tout l'enchantement, tout l'attrait, tout l'émoi qu'il recèle. Serons-nous assez subtils pour exprimer tout cela?... Nous craignons de rester bien en dega de ce que fut la réalité. Sous la sobre et précise direction de Monsieur Georges Van Egroo, l'orchestre symphonique ar rive a interpréter, avec beaucoup de finesse, des ceuvres épineuses et capricieuses telles que Zampa ouverture pour orchestre de Hérold, dont le mouvement quelque peu ralenti, ne vint d'aucune fagon ternir le charme Valse triste de Sibelius, dont le rythme mélancolique, emplit notre ame de pensées nostalgiques Les Cieux chantent les louanges de Dieu marche de l'Ora- torio La Création de Haydn, dont les accords sublimes nous élevèrent jusqu'a l'enchantement divin enfin Concerto n° 1 en sol mineur pour piano et orchestre, de Mendelssohn. Ici nous nous arrêterons un peu plus longtemps, car nous te nons a mettre en relief les belles qualités de M™' Alice Van den Broeck, soliste, professeur a riotre école de Musique. Tout le monde connait le talent et la virtuosité de notre artiste Yproise. Mais nous manquerions a notre devoir, si nous nous contentions de lui dire Bravo. Admirable, dans sa simplicité, elle fait courir ses doigts agiles sur le clavier, comme autant de petites fées charmantes qui tantót font ruisseler des sons limpides, en petites cascades cristallines, tantöt cueillent des accords puissants et harmo- nieux, qu'elles nous lancent en gerbes étince- lantes et lumineuses. L'orchestre dans sa tache d'accompagnateur fut discret et bien discipliné. Madame Rambert, lc soprano, du Théatre Royal de la Monnaie a Bruxelles, est une cantatrice qui asservit les ames et conquiert les cceurs. Elle module sa voix puissante et étendue avec une aisance déconcertante. On croirait, a certains moments, entendre une voix céleste, dont la mélopée, ou le chant d'allégresse, sème un trou ble profond, que l'on voudrait subir éternelle- ment. Elle chanta le Grand Air de Louise de G. Charpentier, Je t'aime de Grieg, et Thai's (air du miroir) de Massenet. Monsieur F. Tilkin-Servais, baryton du Théatre Royal de la Monnaie a Bruxelles, du Royal Opera Covent Garden et de l'Opéra de Monte-Carlo, n'est pas un inconnu pour certains d'entre-nous qui ont eu lë grand plaisir de l'entendre a la salie Lapiere, lors d'une fête donnée au profit des Invalides, il y a a peine quelques mois. Dans une sélection de Tanhauser, il nous révéla alors toutes les qualités de sa voix chaude et souple, toute la finesse et toute la délicatesse de son art d'inter- prêter les oeuvres les plus difficiles. Mardi soir nous l'entendxmes, avec le même plaisir, chanter Stances de Lakmé de Léo Delibes Pour un Baiser de Paolotosky, La Traviata (lorsqu'a de folies amours) de Verdi Serenade de Don Juan de Mozart. MMe Rambert et M. Tilkin en fusionnant leurs talents nous ont procuré un charme délicieux en nous faisant entendre le duo de Hamlet de Ambroise Thomas. La grande virtuosité et la profonde sentimen- talité de Monsieur Franz Wigy, violoniste, Lau- réat et prix de virtuosité du Conservatoire Royal de Bruxelles, ont illuminé dans notre mémoire un des plus beaux poèmes du regretté et grand poète frangais Auguste Dorchain, Musique au bord de la Merdont voici quelques vers qui brossent en couleurs chatoyantes l'image de nos impressions. Tout a coup, dans la nuit, un violon lointain Chanta. Ce chant vers nous flottait, comme incertain, Mais si mélancolique et si beau qu'è l'entendre On s'étreignait plus fort, on se sentait plus tendre, On eüt cru des baisers, des soupirs, des adieux... Et nos rêves suivaient l'archet mélodieux. Et pour terminer ce beau chant, il dit Et nous pleurions d'avoir, en cet instant magique Goüté, dans un accord grave et délicieux, L'Infini de l'amour, de la mer, et des cieux. M. Franz Wigy fit chanter l'ame de son violon, en nous interprétant avec une sonorité pure, du grave a l'aigu, dans les doubles notes, les trilles et les arpèges comme dans les sons soutenus Faustfantaisie pour violon de Gounod-Sara- sate Nocturne de Chopin Romance Anda- louse de Sarasate Havanaise pour violon de Saint-Saëns Humoresque composée par lui- même. Cette oeuvre écrite dans un style chatié découle d'une inspiration profonde et originale qui permet au virtuose de mettre en relief toute la souplesse de son mécanisme et l'expression richement nuancée de ses sentiments. L'écho des applaudissements qui vinrent sou- ligner les succès de tous ces artistes, se répercute encore dans nos oreilles et nos yeux pergoivent encore le charmant sourire de Mme Rambert et de M"u' Van den Broeck, lorsque le Président M. Norbert D'Huvettere, vint leur remettre une gerbe magnifique. Nous adressons notre plus cordial merci et nos plus sincères félicitations aux membres du Co mité qui nous ont offert ce copieux régal, ainsi qu'aux artistes qui nous ont donné le meilleur d'eux-mêmesenfin au chef M. Georges Van Egroo et sa belle phalange de musiciens dévoués. A Mme Rambert, et a MM. Tilkin et Wigy nous disons au revoir, car nous serons toujours en- chantés de subir tout le charme de leur talent. GAIRED. GROOT KUNSTCONCERT Een zeer groot getal kunstliefhebbers had de uitnoodiging beantwoord tot het groot Kunst concert door de Symphonie Ypriana aangeboden. Soortgelijke concerten zijn ten andere te leper altijd verzekerd van bijval. Een uitgelezen programma viel de gelukkige aanwezigen te hooren. De Symphonie, onder de kundige leiding van den talentvollen bestuurder. Heer Georges Van Egroo, beviel van meet af aan het publiek. Het moeilijke openingsstuk «Zampa» van Herold werd fijn uitgevoerd en terecht ont vangen op machtig applaus in het tweede deel de Valse triste van Sibeliu^, misschien een weinigje te droevig ontroerde diep, en het slot De Heemlen verkonden marsch uit het Oratorium De Schepping van Haydn, met zijn vele hinderlagen, liet allen onder den besten indruk. Deze kunstschaar van liefhebbers, waar onder vele jonge elementen zich nog zullen ont wikkelen, is tot een zeer bevredigenden uitslag gekomen. De clou van dit feest was ongetwijfeld de kunstige uitvoering van den buitengewoon be gaafden Heer Franz Wigy. Met de snaren van zijn viool begeesterde hij ons gansch zijn ziel vertolkte hij in de trillingen van zijn instrument. Met oneindig veel gevoel en zonder den minsten zichtbaren last, liet hij ons smaken Faust fantasia van Gounod-Sarasate, dan als bisnum- mer Nocturne van Chopin. In het tweede deel betooverde de jonge kunstenaar zijn publiek met Romance Andalousevan Sarasate, Hava naise van Saint-Saëns, en met als extranummer zijn eigen werk Humoresque Mevrouw Van den Broeck oogstte een welver dienden bijval in al de stukken waar zij de on dankbare taak van begeleidster op het klavier had, maar zij overtrof haar zelf in het Concerto n° 1 in sol klein van Mendelssohn. Dit meester stuk, moeilijk genoeg om de besten te doen aar zelen, werd met de gewenschte gevoeligheid, met brio en zonder het kleinste haakje gespeeld. Het publiek kon eens te meer de talentvolle hoe danigheden van Mevrouw Van den Broeck naar waarde schatten. Mevrouw Rambert, le Soprano aan den Ko ninklijken Muntschouwburg te Brussel, wist ons te vergasten op eenige aria's, weliswaar wel gekend, maar daarom niet min geprezen, die uiterst in den smaak van het publiek vielen. Zoo hoorden wij Le Grand Air de Louise van G. Charpentier, L'Air du Miroir uit Thaïs van J. Massenet en dan het Duo uit Hamlet van Ambroise Thomas, waarin de Heer Tilkin- Servais, die in onze stad geen onbekende meer is, ook zijn machtige barytonstem liet hooren, na ons te hebben opgedischt de bekende Stances uit Lakmé van Leo Delibes, en Lorsqu'a de folies Amours uit La Traviata van Verdi. Ziedaar het programma van dezen luisterlijken avond, die gewis veel tijd en volharding heeft gevraagd om dat punt in de kunst te bereiken. Onze beste gelukwenschen aan allen die heb ben medegewerkt aan de uitvoering en onzen welgemeenden dank aan dezen die de uitvoe ring hebben mogelijk gemaakt.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 4