-HET YPERSCHE - LA RÉGION D' Zondagrnst - Repos dominical Amitiés Frangaises Wekelijksch Overzicht 15' Jaargang, N' 47 - 23 Februari 1935 15e \nnée, N° 47 - 23 Février 1935 Bijvoegsel Supplément AsIIes des Soldals Invalides Beiges Solo-Schlem Ria Rago Heilig Uur Burgerlijke Stand van Yper t ZIELMISSEN van den Bruggesteenweg. Statiestraat o— Rue de la Station Het antwoord van Duitschland op de voorstel len die hem gedaan werden en waarvoor zooveel tijd noodig was, is wel geweest zooals wij het verwachtten. Het Reich is in princiep akkoord met de luchtverdediging maar dat alleen wordt door zijn antwoord aangenomen, het laat al het overige terzijde. Frankrijk en Engeland willen echter niet beginnen aan het aannemen en be spreken van hun plan bij stukken en brokken het vormt een geheel en het is heel waarschijn lijk dat zij in dezen zin op hunne beurt zullen antwoorden aan Duitschland. Het is een kenmer kend verschijnsel dat Engeland en Frankrijk volkomen akkoord schijnen te gaan om eensge zind in dezelfde richting te werken. Aldus gaan de gedachtenwisselingen thans hun gang tus- schen Londen en Parijs om een eenparig ant woord gezamenlijk te doen en niet afzonderlijk. Of men nu geschikt is om besprekingen met het Reich te beginnen of niet, moet nog uitgemaakt wórden, maar althans is zeker dat geen van bei de landen bereid is het algemeen plan te schei den. Men verwacht zich weliswaar aan tegen stand van Duitschland en men wordt reeds ge waar waar het naartoe wil. Dat is toch reeds een voordeel dat men daar op tijd van bewust is. Als het Reich ertoe wil komen het plan bij gedeel ten aan te vatten, dan doet het zulks met het ge heim verlangen en misschien wel de zekerheid van vele toegevingen en inschikkelijkheden te bekomen. Reeds wordt men gewaar dat het Reich wil bekomen dat gansch de gedemilitari seerde strook van den Rhijn zou afgeschaft wor den en dit met de beste duitsche bedoelingen, immers zou het dit grondgebied noodig hebben om vliegpleinen aan te leggen ten einde met goed gevolg te kunnen deel nemen aan de verde diging met vliegtuigen. Men ziet onmiddellijk het groot gevaar in van zulke toegevingen En hier juist komt het er sterk op aan dat Parijs en Lon den zouden akkoord gaan. Maar dit gaat heel wat beter dan vroeger. Immers voelde Frankrijk zich eerst alleen bedreigd, maar Engeland heeft de bedreiging der luchtaanvallen nader ingestu deerd en het gevaar nader van zich gevoeld dan ooit en daarop is het besloten andere voorzorg maatregelen voor te stellen en door te drijven. Wat betreft de verwikkelingen tusschen Italië en Ethiopië is er tot hiertoe geene afdoende be slissing gevallen. Italië heeft nochtans troepen daarheen gestuurd, zoogezegd om alle verrassing te vermijden. Intusschen is de toestand echter niet verergerd: er zijn onderhandelingen ingezet. Italië vraagt namelijk dat er een onzijdig grond gebied zou uitgeteekend worden in Abyssinië. Ethiopië gaat daarmee akkoord over 't algemeen, maar stelt op zijne beurt enkele bijkomende voorwaarden, waarvan tot hiertoe eenige door Rome werden aangenomen, andere verworpen of in bespreking gelegd. De plaatsomstandighe den, waarvan wij ons van zoover slecht reken schap kunnen geven, zijn echter zoo menigvul dig en ingewikkeld dat er lange onderhandelin gen voorzien zijn. Het is nochtans reeds meer geruststellend, dat er niets met overhaasting gedaan werd. Tijd brengt raad, zegt het spreek woord, en ook heel dikwijls overeenkomst, als de gemoederen dien tijd kunnen gebruiken om te bedaren. De toestand in Oostenrijk schijnt thans heele- maal tot de kalmte teruggekomen. Nochtans voelt men dat er nog heel wat te doen blijft om het werk van den overleden heer Dollfuss tot werke lijkheid te brengen. Het is ook een reuzenwerk om Oostenrijk onafhankelijk te houden, al wat ontredderd werd weer recht te maken en den financieelen toestand op dreef te krijgen. Waar geld ontbreekt is alles moeilijk om bewerkstel ligen, en alhoewel de geldnood zich overal doet gevoelens, is dit in Oostenrijk meer het geval dan ergens anders. Men is er gekomen tot een uiterst droevigen toestandal wat eenige waarde heeft op kunstgebied moet verkocht worden. Aldus zijn al de meesterwerken op allerlei gebied, die in Oostenrijk zeer talrijk waren, thans te koop gesteld, de eene voor en de andere na. Voor som mige dier prachtwerken tracht men inschrijvin gen te bekomen om ze in 't land te kunnen be waren, maar de armoede is overal zoo groot, dat men maar weinig hoop heeft het tot een goed einde te kunnen brengen. De Staat zelf heeft moeten besluiten tot verkoop van allerlei kost baarheden om oorlogsverminkten en weezen te kunnen helpen. RIK. Un film documentaire d'un rare intérêt a réuni mercredi soir au Vieil Ypres un nombre con- sidérable de membres des Amitiés Frangaises. Ceux qui ont bravé la tempéte qui sévissait ce soir-la n'auront pas regretté leur effort. Le film La Croisière Jaune de l'expédition Citroën a travers l'Asie est un document unique dont chacun avait entendu vanter le merveilleux, et qu'il fallait voir. Tant mieux pour ceux qui étaient présents a la séanceR. D. C'est devant une salie bien garnie que la troupe du Théatre Royal du Pare est venue interpréter mardi soir la comédie en 3 actes L'ÉCOLE DES CONTRIBUABLES de MM. Louis Verneuil et Georges Berr. II est réconfortant de constater que nos con- citoyens continuent a s'intéresser toujours aussi vivement a l'oeuvre intéressante des A. S. I. B., dont la section locale, patronnée par Mme la Baronne Gaston de Vinck, est restée aussi active qu'a ses débuts. Bien que nous ne connaissions pas encore les résultats financiers exacts de la fête, nous pou- vons affirmer qu'ils sont tout a fait satisfaisants. Leur produit sera versé a la caisse centrale de l'CEuvre. A ce propos, rappelons que celle-ci, chargée de la répartition des deniers recueillis dans tout le pays, a pu avantager les invalides de notre région dans une mesure qui dépasse de trés loin l'ensemble de ce qui a pu être récolté a Ypres pendant toute l'activité de la section locale. Cette fagon de distribuer a été permise, et continuera sans doute, grace a l'appoint fourni par les grands centres et les régions industrielies oü, on le congoit, les recettes s'acquièrent plus facilement que chez nous. Que l'CEuvre continue done a bénéficier de notre entière sympathie, pour le soulagement qu'elle accorde a nos invalides Apprécions aussi le dévouement des membres de notre section yproise qui se dépensent chaque hiver a organi ser la fête annuelle, et surtout a visiter tous les domiciles de la ville pour le placement des cartes. Concernant la comédie L'ÉCOLE DES CON TRIBUABLES, il nous paraït difficile d'en envi- sager l'analyse sans être tenté de la juger. Nous savons tous que le répertoire du théatre moderne est vaste, mais que les pièces a peu prés recom- mandables n'y sont pas nombreuses. Notre sec tion locale des A. S. I. B. a eu le rare mérite d'en choisir d'abord les meilleurespuis, la bonne réserve étant épuisée, il lui a bien fallu en adop ter une, prise un peu au hasard, parmi les autres: celle dont nous nous occupons ici. Elle est divertissante, certes, surtout quand elle est interprétée par des artistes de choix, tels ceux qui nous ont été envoyés mardi. Et puis, l'idée des auteurs d'écrire, pour notre époque, une co médie satirique aux frais de l'administration fiscale, était originale, et aussi, bien défendable Seulement, il nous a paru qu'en cours de route ils auront dü être gênés, sinon par une passagère indigence d'imagination, du moins paree que le sujet ne leur a pas été suffisant a servir de fond a une comédie en 3 actes. L'inutile répétition jusque trois ou quatre fois d'une même scène scabreuse, dont la plus pernicieusement sugges tive est celle du chèque, leur aura fourni le com plément recherché. C'est dommagecar il s'y trouve ca et la de réels traits d'esprit, dont les auteurs sont d'ailleurs coutumiers. Ces réserves faites, ne manquons pas d'accla- mer les acteurs du Théatre Royal du Pare. Le travail individuel de chacun d'eux, aussi bien que les jeux de scène, furent brillants du com mencement a la fin du spectacle. R. D. In het Café Central, Groote Markt, werd door den Heer Roger Demey een solo gespeeld met Hoogste zes van schoppen, 7, 5, 4, en Harten Aas, Heer, 7 en 6. Medespelers waren De H. en Mevr. Jules De mey met den H. Vanden Breen. Een lekkere Oude Monnikwerd geledigd in de hoop dat er nog vele zulke Schlems, aldaar, zullen gelukt worden. Proficiat, Roger. ROCHUS. De Ria Rago-film is in Antwerpen een enorm succes geweest. Zestig maal werd zij in de ha venstad vertoond, voor stampvolle zalen. Allergunstigst werd zij in de pers van verschil lende landen beoordeeld, om haar romantisch karakter, gevoelige momenten, getrouwe weer gave der werkelijkheid. In deze heerlijke missiefilm ziet u de held haftige standvastigheid van een jonge Christin Ria Rago die in botsing komt met de on- menschenwaardige huwelijksgebruiken van een wild vreemd volk, in den Indischen Oceaan. Ria Rago treft U tot in het diepste van Uw ziel. Honderdduizenden hebben dan ook reeds van dat kunstwerk genoten. Laat het ook U een paar uren van intense spanning en innige ontroe-" ring brengen. Ria Rago zal vertoond worden, ten bate van de Missies der Eerw. Paters van het Woord Gods in de Cinema Coliseum, St-Jacobsstraat, op Dinsdag 26 Februari, te 8 u. Persoonlijke kaarten tegen 4 fr. en 2 fr. Op a. s. Donderdag, 6 u., wordt de godvruch tige oefening van het Heilig Uur gehouden, in de stille Sacrakapel van de St-Maartenskerk. Iedereen wordt er toe uitgenoodigd. van den 16 tot den 22 Februari 1935. Geboorten Verbrugghe Violetta, Dickebuschsteen- weg, 247. Louage Ingrid, Hoornwerk, 2. Madou Rachel, Verlorenhoekstraat, 2. Huwelijk Coene Maurice, fabriekwerker, te Elver- dinghe en Cottegnie Antonia, fabriekwerkster, te Yper. -Capoen Camiel, brouwersknecht, te Dickebusch en Vallaey Maria, huishoudster, te Yper. Overlijdens Godaert Agnisse, 80 j., z. b., wede Duflou Florimond, St Janshospitaalstraat, 1. Rawlings Eva, 73 j., kloosterzuster, G. de Stuersstraat, 32. Van Balberghe Alberic, 62 j., schoenmaker, wed. Degrave Marie, Lange Thouroutstiaat, 25. Baelde Emile, 60 j., landbouwer, ongehuwd, Wenninckstraat, 9. Accou Isidorus, 85 j., kostganger, wed. Roosebeke Hortentia, Rijsselstraat, 133. Coffyn Andrea, 1 m. 21 d., Eigen Heerdstraat, 11. Huwelijksbeloften Jules Rambour, landwerker, te Yper en Marguerite Vandoolaeghe, dienstmeid, te Hol- lebeke. Auguste Viaene, wever, en Laurette Mulle, naaister, beiden te Yper. Henri Odent, fabriekwer ker, te Yper en Emelie Deman, fabriekwerkster, te Vlamertinghe. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMISSEN bij te wonen die zullen gezongen worden op Zondag 24 Februari, om 8y»u., in St- Maartenskei k, en o; Zondag 3 Maart, om g u in de keik der E.E. Paters Karmelieten, tot zielelafenis van Heer Achille COVEMAEKER Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS hij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 24 Februari, om 8KU., in St-Jacobskerk, tot zielelafenis van Vrouw Jean MENNENS geboren Maria Beckers. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de*ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 24 Februari, om 8 54 u., in St Pieterskerk, tot zielelafenis van Heer Eugène WOETS zijne huisvrouw Sidonie SANTY en zoon Henri. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMTS hij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 24 Februari, om n V. u., in St-Maartt nskeik, tot zielelafenis van Vrouw Oscar DEPUYDT - ABEEL. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 3 Maart, om 8 u in St Jacobskeik, tot zielelafenis van Ignatius CAUWELIER echtgenoot van Vrouw Eugenie Pinet. De Apotheek van La Pharmacie de Mr VAN WALLEGHEM is alleen open op I reste seule ouverte le Zondag 24 Febr. Dimanche 24 Févr.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 11