Qroote CARNAVALSTOET
Cinema FLORA
FOOTBALL
C. S.Y.-II-F. C. Heyst
Grand Cortege Caroavalesque
15e Jaar, N° 47 - 23 Februari
1935
15e Ancée, N° 47 - 23 Février
Op Zondag 3 Maart 1935
Dimanche 3 Mars 1935
CARNAVALSTOET
De Twaalfde handelsfoor
Weekblad -
bet Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de I'Arrondissement cT Ypres
STAD Y JP E JR
15.000 Fr. Premfën en Vergoedingen
VILDE D'YRJRES
15.000 Fr. de Primes et Indemnités
Sedert Vrijdag 22 Februari, in de
Mationale Strijdersbor.d Rfdeeling Yper
Luisterrijk: BAL
gevolgd van T A B A GI E
Zondag 24 Februari 1935
Zijn de Sluizen een beletsel
voor de scheepvaart
HET
ATERSCHE
der
LA REGION
D'YPRES
Organ* de f'Aaaociation des Sinistréa^
de» Clubs Yprois, etc.
Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 Ir.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Ypres.
Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr.
On peut s'abonner dans to us les bureaux de poste Beiges
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
om 2 uur
Verscheidene Fanions voor de deelnemende maatschappijen
k 2 heures
Plusienrs Fanions paar les Sociétés participaates
Zondag toekomende, zijnde 3n Maart, trekt de
Groote Carnavalstoet de straten der stad door.
Het bestuur noodigt de inwoners der stad vrien
delijk uit hunne huizen te bevlaggen.
De stoet vertrekt van de Bascule en doorloopt
volgende straten Meenenstraat, Groote Markt,
Hond- en Bukkerstraat tot de Grimminckstraat,
de Rijsselstraat, Boter- Tempel- en Statiestraat,
Colaertplaats, Marechal Fochlaan, Capronstraat,
Maloulaan, de Stuers- en Boterstraat, Mond-
straat, Kiekenmarkt, Boomgaardstraat, Vanden-
peereboomplaats, Boesinghestraat, Veemarkt,
Slachthuis- en Dixmudestraat om te eindigen op
de Groote Markt, waar de Apotheose plaats
neemt met Reusje als leider.
Volgens gewoonte tracht het Inrichtingscomi-
teit zooveel mogelijk eenieder te voldoen voor
wat het voorbijtrekken betreft van den stoet
door de straten der stad. Men slaat een laatste
hand aan 't werk voor het welgelukken van het
prachtig feest.
Al de critici zijn het eens 't Is het
meesterwerk van JOAN CRAWFORD f
Zondag om 2 1/2 en 5 u. doorgaande.
0 Familie- en Kindervertooning. Q
De oproep tot deelname aan de ontworpen
Tentoonstelling wordt druk beantwoord. Het is
alsof er een verstandhouding zou heerschen
tusschen Handelaars en Nijveraars om, dit jaar,
met groot getal aan de Foor deel te nemen.
Het is derhalve overbodig te bevestigen dat de
toetredingen tot de Handelsfoor bij het Bestuur
ongemeen talrijk zijn.
Wij boeken reeds de deelname van de Nijver
heidsschool, deze der Regie van Telegraaf en
Telefoon.
De Beeldende Kunsten, de Gasmaatschappij, de
Werkhuizen Vansteenkiste, Hoflack, enz., enz.,
hebben ook reeds hunne toetredingen bevestigd.
Het moderne vervoerwezen, namelijk de mo
torwagens met hunne nieuwste uitvindingen, zal
ook buitengewoon goed vertegenwoordigd wezen.
De bijzonderste garagisten, welke de meest
bekende autowagens verhandelen, zullen dit jaar
hunne meest smaakvolle en behaaglijkste rij
tuigen door het publiek laten bewonderen.
Wie weet dat onze stad een merkwaardige
plaats inneemt op gebied van handel in deze
nijverheid, zal zich met genoegen de moeite ge
troosten om dit Auto-Salon te komen bewon
deren.
Tijdens de laatste Bestuursvergadering werd
kennis gegeven welke muziekmaatschappijen
uitgenoodigd werden om de Handelsfoor te ko
men opluisteren.
In een naaste mededeeling zullen de namen
dier maatschappijen bekend gemaakt worden.
De lokale muziekmaatschappijen zijn uitge
noodigd geworden om met Paaschdag hare con
certen uit te voeren en allen zonder onderscheid
hebben hare deelneming toegezegd.
Zeodat eenieder, niettegenstaande de moeilijke
tijden, zijn plicht begrijpt en er wordt eendrach
tig gewrocht om de aanstaande Tentoonstelling
te doen lukken. Julien TAHON.
Zondag 24 Februari 1935, om yu. 'savonds
in Lapiere's Zaal, Hondstraat,
ten voordeele der kinders van de Oud-Strijders.
Om 2% uur namiddag
Dit werd vroeger wel eens en wordt, naar aan
leiding van onzen strijd voor het herstel der
vaart Yper-Komen, waarop wij op onbetwist
bare wijze recht hebben, misschien nog wel
beweerd door enkelen die alles wat van hun
eigen persoon niet uitgaat met een wat al te
blijkbare vooringenomenheid beknibbelen en
afkeuren, of door anderen die in de vaart Yper-
Komen een mogelijke mededingster voor hun
eigen waterwegen zien, ofwel ook nog door per
sonen die al het voordeel der verbinding Leie-
Yzer voor hun eigen streek of stad wenschen te
bekomen.
Wij echter hebben steeds beweerd en houden
staande dat de sluizen, welk ook hun aantal
weze, nimmer een beletsel zijn voor de leef
baarheid eener vaart, en in vele gevallen zelfs
nog geen belemmering, doch alleen maar een
kleine en onbeduidende vertraging, voor de
scheepvaart uitmaken.
Ten bewijze daarvan hebben wij vroeger reeds
herhaalde malen tal van voorbeelden aangehaald,
zoo onder meer de vaart van Bossuyt naar Kor-
trijk met 5 sluizen op een lengte van 1 km. 600
en in 't geheel 11 sluizen en een tunnel van 600
m. op haar totale lengte die 15 km. bedraagt
de vaart van Blaton naar Ath met 21 sluizen
voor een lengte van 21 kilometer, 't zij één sluis
per kilometerde voornaamste arm van het
kanaal van Charleroi naar Brussel die niet min
der dan 55 sluizen telt; het kanaal van het Center
met drie ophalers op een afstand van 3 km. 600,
enz. enz.
Het ware ons mogelijk hier die lijst nog mer
kelijk te verlengen en nog vele andere voor
beelden, van vaarten waarop de scheepvaart
zeer druk is niettegenstaande het groot aantal
sluizen, aan te halen, doch voor het oogenblik
willen wij ons bepalen bij een geval dat ons zeer
interessant schijnt en wel van aard kan zijn om
de weinigen te overtuigen die nog zouden kun
nen twijfelen over de gegrondheid van hetgeen
wij steeds beweerden.
Wij bedoelen namelijk de Zuidvaart of Canal
du Midi in Frankrijk, die zooals haar naam het
aanduidt in 't Zuiden van Frankrijk gelegen is
en, door de Garonne en de er langs liggende
vaart, den Atlantischen Oceaan met de Middel-
landsche Zee verbindt. Deze vaart, eener lengte
van 241 km., begint te Toulouse en eindigt, na
Agde, in den vijver van Thau. Zij werd gegra
ven door Riquet van 1666 tot 1681, dus omtrent
op hetzelfde tijdstip als onze vaart Yper-Yzer
die, in vervanging der verslijkte Yperlee, van
1636 tot 1640 gegraven werd.
Onder opzicht van belangrijkheid, is het na
tuurlijk nooit in ons gedacht opgekomen een
vergelijking te maken tusschen de Zuidvaart en