Gemeenteraad van Yper Onze Scheepvaart Schsepvaartwegen van het Yzergebied Le Musée Merghelynck Belgische Leening met Loten Leening der Verwoeste Gewesten line mise au point - ons schamel eindje vaart van Yper naar Komen, dut voor ons nochtans van het allergrootste be lang is. Alleen willen wij doen uitschijnen welke reuzenwerken men heeft moeten uitvoeren voor het verwezenlijken dezer vaart, met welke moei lijkheden men er heeft te kampen gehad en hoe, niettegenstaande die vaart in hare oorspronke lijke afmetingen van over meer dan 250 jaar behouden werd, zij nu nog dooreen genomen een trafiek van 400.000 ton 's jaars kent. De twee grootste en wonderbaarste werken van deze vaart, waaraan de technici in den loop der jaren nooit eenige grondige veranderingen hebben willen brengen, zijn de vergaarbak van Saint-Ferréol, de regelaar der waterbevoorra ding van de vaart, en de acht achtereenvolgende sluizen die, aan den ingang van Béziers, de wa teren van het pand van Fonserannes, eener leng te van 54 kilometer, ophouden. Om de kom der Garonne met de Middelland- sche Zee te verbinden moet alle verbindingsvaart de bergengte van Naurouze doorsnijden, die 190 m. boven den zeespiegel ligt en dan ook door geen enkele natuurlijke noch rechtstreeksche rivier gevoed wordt. Daarom werd door Riquet het op dat oogenblik stoutmoedig plan opgevat en uitgevoerd te Saint-Ferréol, in de vallei van de Laudot, een ontzaglijken vergaarbak te bou wen, eener oppervlakte van 660.000 vierkante meter en die in het regenseizoen, door den aan voer, bij middel van greppels, van het water van een aantal kleine bergrivieren, niet minder dan 1.672.000 kubieke meter water kan bevatten, dat naarmate de noodwendigheden gebruikt wordt om het peil der Zuidvaart te regelen. Hier, voor onze vaart Yper-Komen, zal het na tuurlijk nooit noodig zijn zijn toevlucht tot der gelijk reuzenwerk te nemen. Immers, de over vloedige wateren der Leie verzekeren aan deze vaart ten allen tijde een voldoende waterpeil en zullen daarbij nog-het peil regelen van het ka naal Yper-Yzer, waar de waterschaarschte zich thans zoo dikwijls doet gevoelen. Het tweede en niet minder merkwaardig werk der Zuidvaart, is de watertrap van Fonserannes, bestaande uit acht opeenvolgende sluizen die zich uitstrekken op een lengte van 297 m.50 en samen een val van 21 m. hebben. Dit werk ver wekt nu nog de bewondering van alle bezoekers en die sluizen hebben veel gelijkenis met het vooroorlogsch sas van Boesinghe dat, zooals wij het vroeger reeds zegden, een der eerst gemaakte sluizen was. Wanneer wij dus zien dat die vaart van geringe afmetingen, van een moeilijke waterbevoorra ding en vooral met haar opeenvolging van acht sluizen, die een echten watertrap vormen, niet tegenstaande dit alles nog een trafiek van 400.000 ton 's jaars kent, dan mogen wij wel besluiten dat de sluizen hoegenaamd geen beletsel zijn voor de scheepvaart en vooral ook nooit een na- deeligen invloed zullen uitoefenen, zooals som migen het ten onrechte vreezen, op het verkeer op onze vaart Yper-Komen. Bruikbare afmetingen der Kunstwerken Ter inlichting der schippers en van allen die in de scheepvaart belang stellen, geven wij hier onder de bruikbare afmetingen der kunstwerken alsook den maximum diepgang waarop de sche pen thans op de waterwegen van het Yzergebied mogen varen, zooals ze bij Koninklijk Besluit van 13 December 1934 werden vastgesteld. YZER Van de brug te Rousbrugge tot aan de brug te Stavele (benedenkant): Breedte der kunstwerken 5'"85 Vrije hoogte 3m03 (Al de bruggen zijn beweegbaar, uitgenomen de spoorwegbrug te Rousbrugge) Diepgang lm30. De diepgangen op den Yzer en het kanaal van leper naar den Yzer zijn bepaald in de veronderstelling van het reglementair kanaalpeil in den Yzer en in het bovenpand van het kanaal van leper naar den Yzer dit peil is vastgesteld op 3m02 boven den bovenslag- drempel der Iepersche sluis, te Nieuwpoort. Van de brug te Stavele tot aan de brug te El- sendamme (benedenkant) Breedte der kunst werken 6,n00 Diepgang lm45. Van de brug te Elsendamme tot aan Finteele Diepgang lm60. Van Finteele tot aan de hoeve Van Exem Diepgang lm70. Van de hoeve Van Exem tot aan de monding van het kanaal van leper naar den Yzer Breedte der kunstwerken 5,u40 Diepgang lm70. Van de monding van het kanaal van leper naar den Yzer tot aan de spoorwegbrug te Diksmuide (benedenkant) Breedte der kunstwerken 5m60 Vrije hoogte 2'"65. (Al de bruggen zijn beweeg baar, uitgenomen de spoorwegbrug te Diks muide) Diepgang lm80. Van de spoorwegbrug te Diksmuide, tot Nieuw poort Lengte der sluizen 45'"10, (Iepersche sluis te Nieuwpoort) Breedte der kunstwerken H"'00. (minimum 8m50 van de Iepersche sluis te Nieuw poort) Vrije hoogte 4m00. (Al de bruggen zijn beweegbaar, uitgenomen de Hoogebrug, te Diks muide en de voetbrug te Sint-Joris) Diepgang 1"'90. Kanaal van Teper naar den Yzer De vaartuigen en vlotten kruisen in het benedenpand van het kanaal van leper naar den Yzer, op de door de agenten van het Bestuur aangewezen plaatsen. In het bovenpand mag het kruisen op gelijk welk punt van het kanaal geschieden. Lengte der sluizen: Boezinge (Sas) en Boezinge (dorp) 40'"85 Breedte der kunstwerken 5m50 Vrije hoogte 4m00. (Alle bruggen zijn vast) Diepgang l'"80. 5m25 onder de bruggen van Driegrachten en Steen stra te. 4m00 onder het vast dienstbrugje van Boezinge Sas. Deze vrije hoogten zijn vastgesteld voor zooveel het normaal peil in het benedenpand niet overschreden wordt, hetgeen in den Winter nogal vaak gebeurt. Kanaal van Nieuwpoort naar Duinkerke Tusschen de Fransche grens en de Niejuwpoort- sluis te Veurne (benedenhoofd): Lengte der slui zen 43n'00. (Nieuwpoortsluis te Veurne) Breedte der kunstwerken 5"'40 Vrije hoogte 4m00. (Al de bruggen zijn beweegbaar, uitgenomen de Duin- kerkebrug te Veurne) Diepgang lm80. De voor den diepgang aangeduide cijfers zijn bepaald in de veronderstelling van het reglementair kanaalpeil, vastgesteld op 2m384 boven de slagdrempels der Nieuw poortsluis te Veurne, en op 2'"37 boven de slagdrempels der Veurnesluis te Nieuwpoort. Tusschen de Nieuwpoortsluis te Veurne, en de Veurnesluis te Nieuwpoort (benedenhoofd) Lengte der sluizen 45m10. (Veurnesluis te Nieuw poort) Breedte der kunstwerken 7m00 Vrije hoogte 4 "'50. (Al de bruggen zijn beweegbaar, behalve de Pelikaanbrug te Nieuwpoort) Diep gang ln,90. LOOVAART Lengte der sluizen 27m35. (Sluis van Finteele) Breedte der kunstwerken 5m30 (Al de bruggen zijn beweegbaar) Diepgang lm80. De aangeduide diepgang is bepaald in de veronder stelling van het reglementair kanaalpeil, vastgesteld op lm80 boven de slagdrempels der Finteelesluis. Kanaal van Veurne naar Sint-Winoxbergen Lengte der sluizen 25m65. (Sluis van Houtem) Breedte der kunstwerken 3m50 bovenpand, 3m70 benedenpand Vrije hoogte 2m58 bovenpand, 2m78 benedenpand Diepgang 0m75. 2m58 vrije hoogte in de as en 2m10 op lm75 aan weers kanten van de as in het bovenpand. 2m78 vrije hoogte in de as en 2m15 op l'"85 aan weers kanten van de as in het benedenpand. Deze diepgang is bepaald in de veronderstelling van het reglementair kanaalpeil, vastgesteld op lll!51 voor het bovenpand en oplm04 voor het benedenpand boven de slagdrempels der sluis te Houtem hij kan enkel in normalen tijd verwezenlijkt worden. 5 ten honderd 1933 TREKKING VAN 18 FEBRUARI Maandag 1.1. heeft de 16e trekking plaats gehad der Belgische lotenleening van 5 ten honderd 1933. Het lot van Een Miljoen is gewonnen door Reeks 327450. De 70 volgende reeksen zijn uit- keerbaar met 25.000 frank 100737 101097 103407 106942 107821 112066 116192 117112 127275 127426 130383 133892 138868 143099 143155 144477 147707 150094 156444 160308 164930 168136 170136 177932 182173 182767 185077 194171 195597 196597 205341 206744 213020 215988 217900 219971 222303 223469 230370 235695 243597 249125 254284 256507 258998 261875 266491 266645 288767 290367 292522 294738 304702 305363 314032 317504 318037 320951 325245 326440 328638 348423 357402 362446 373296 384052 385261 387010 390198 394808 Elke obligatie, behoorend tot een uitgetrokken reeks heeft recht op een vijfde van het lot toe- gekénd aan de reeks waartoe zij behoort. 5 ten honderd 1923 TREKKING VAN 20 FEBRUARI Woensdag had de 141" trekking plaats der Lee ning 5 ten honderd 1923, van de Verwoeste Ge westen Winnen elk 100.000 frank Reeks 110568 n. 2 en Reeks 038244 n. 5. Winnen elk 50.000 frank R. 392732 n. 3 R. 091351 n. 3 R. 307703 n. 3 Vijftien loten van 10,000 frank R. 047292 n. 2 R. 076552 n. 2 R. 301310 n. 4 R. 346687 n. 2 R. 115330 n. 4 R. 011759 n. 1 R. 091999 n. 4 R. 181741 n. 4 R. 034267 n. 4 R. 287746 n. 5 R. 244104 n. 3 R. 363964 n. 3 R. 275680 n. 5 R. 049069 n. 5 R. 392039 n. 1 De andere obligaties, behoorende tot voormel de reeksen, zijn uitkeerbaar met 550 fr. Un de nos confrères, a la recherche fort lou- able d'attractions pour les touristes de passage a Ypres, a parlé dernièrement de musées qu'il y aurait a organiser dans notre ville. II n'en citait pas moins de sept. C'est beaucoup, c'est même trop a la fois, si on veut sincèrement réussir. Soyons plus modestes et partons surtout du pied gauche. N'endossons pas les responsabilités a qui n'en a pas a supporter. Chacun sait a Ypres que l'ancien Hötel-Musée, situé au coin de la rue de Lille et de la rue Arthur Merghelynck, n'est pas la propriété de la ville. II a été légué par son fondateur a l'Acadé- mie Royale Flamande de Belgique, toutefois l'usufruit en a été réservé a Madame la Douai rière Merghelynck. Chacun sait aussi en ville que cette Dame se préoccupe beaucoup de la reconstitution de son Musée, que ses démarches en haut lieu sont in- cessantes, et qu'elle aspire a voir venir le jour oü les précieuses collections, laissées par son mari, seront de nouveau placées dans l'Hötel aujourd'hui reconstruit. II n'est done pas juste d'accuser, en termes assez déplaisants, notre Administration Commu nale de faire en cette matière montre d'insou- ciance ou d'incurie. Au contraire, nous savons que depuis l'armistice l'autorité communale ne s'est jamais désintéressée de la question, et qu'elle a toujours appuyé de tout son pouvoir les démarches de Madame Merghelynck. Tout dernièrement encore, des instances pressantes ont été faites auprès du ministère. N'est-il pas cepen- dant regrettable que nos représentants se désin- téressent de cette question N'y aurait-il pas un sénateur pour nous aider 11 est en effet inouï que les travaux du musée soient interrompus depuis un an que le gros oeuvre est entièrement terminé. En attendant les collections, qui doivent être a Ypres au grand profit de notre ville, restent la-bas dans une ruelle de Bruxelles oil personne ne peut les voir. Comme de juste, puisqu'ils ne peuvent être ex posés qu'a Ypres L'opinion publique, loin de les critiquer de ne rien faire, doit au contraire encourager Madame la Douairière Merghelynck et le Collége échevi- nal a continuer sans découragement leurs in- sistances auprès du pouvoir central. A propos de la reconstitution de l'Hótel- Musée Merghelynck, quand y remettra-t-on les volets extérieurs Le mérite essentiel de ce musée est de reproduire, aussi bien a l'extérieur qu'a l'intérieur, une maison patricienne de la fin du 18*' siècle. Or, a cette époque, toutes les mai- sons avaient des volets extérieurs en bois. Ne pas en remettre a l'Hótel Merghelynck serait com- mettre un anachronisme ridicule. Zitting van 25 Februari 1935, om 18 ure. DAGORDE 1. Proces-verbaal der zitting van 4 Februari 1935. 2. Reinigheids- en Ruimingsdienst Aan besteding Proces-verbaal Goedkeuring. 3. Stadsschouwburg Gordijn Aankoop. 4. Brandweer Rekeningen over het dienst jaar 1934. 5. Steenweg Yper-Pilkem Verbeterings- werken Goedkeuring. 6. Stadsscholen Burgerlijke verantwoor delijkheid Verzekering. 7. Mededeelingen. Binnengevaren Vrijdag 15 Februari 1935, de André (schip per De Boeuf) met 25 ton beurtgoed voor ver- scheidenen. Maandag 18, de Guilberth (schipper Staes) met 100 ton vetten voor M. Vanhoudt, Boezinge; de Mathilde (schipper Pauwels) met 100 ton vetten voor MM. Blootacker en Vermeersch, leper de San Antonio(schipper Pauwels) met 147 ton kolen voor M. De Geest, leper. Weggevaren Zaterdag 16 Februari 1935, de André (schip per De Boeuf) met 10 ton beurtgoed voor ver- scheidenen. Dinsdag 19, de l'Active(schipper Vande Berghe) met 98 ton baksteen, geladen door de Briqueteries Yproises, leper.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2