Le Last Post Committee Voor de Last Post 'I i en bedankte hem voor zijn welwillend en ver- eerend bezoek. De Heer Gouverneur», zoo sprak de Heer Voorzitter Vermeulen, «zegde Yper reeds te kennen en hij heeft dit bewezen, want hij heeft ons paascheieren medegebracht die bij al de leden der Handelskamer uiterst welgeko men zullen zijn. De Heer Gouverneur antwoordde hierop dan ook nog met enkele woorden en zegde onder meer nog dat al de Yperlingen eensgezind samen met de Handelskamer moeten werken voor het algemeen belang. Er zijn reedszoo ging de Heer Gouverneur verder, verscheidene zaken gedaan, doch er moet ook nog veel, zeer veel bewerkstelligd worden. Hetgeen ik daar zooeven zegde is niet officieel, ik heb natuurlijk de macht niet om de regeering tot iets te verbinden, doch het zal officieel worden. Men hoeft immers maar ter plaats te gaan zien om zich te overtuigen dat die vaart, logischer wijze, moet hersteld worden. Ik heb steeds veel gevoeld voor men- schen die naar de zee kijken, en daarom ben ik uwe pogingen zeer genegen, overtuigd dat ik ben dat zij zullen slagen. Doch er is hier ook nog iets te doen voor het toerisme. Verleden jaar heb ik dit reeds gezegd tijdens een ontvangst die ins gelijks hier in een hotel op deze Groote Markt plaats had. Het toerisme is een bedrijf op zijn eigen en op dat gebied moet er nog veel gedaan worden. Verleden jaar hebben omtrent 240.000 toeristen België bezocht. Met wat meer propa ganda en reklaam kunnen wij er toe komen binnen enkele jaren dit getal te verdubbelen. En zoo wij er maar in lukken een vijde of een tiende van die bezoekers naar West-Vlaanderen te lokken, waar zij dan Oostende, Yper en andere steden zullen bezoeken, welke bron van welvaart zal dit voor ons niet uitmaken. Er zijn streken, zooals Zwitserland, die uitsluitend daarmede leven. Het toerisme komt aan vele takken van onze bedrijvigheid ten goede, het doet de auto mobielnijverheid, den landbouw, het hotelbedrijf leven. Het toerisme moet dus ook op een gansch bijzondere wijze aangemoedigd worden en er dient met alle mogelijke middelen gestreefd te worden om het hier meer en meer uit te brei den. Om te eindigen drink ik op de welvaart van het mooie Yper. Hierop nam de Heer Gouverneur, te 18 u., na al de aanwezigen de hand gedrukt te hebben, het mooie Yper. Intusschen was de drukte in de mooi bevlagde straten, drukte die tot 's avonds zeer laat bleef heerschen, reeds op ongewone wijze gestegen Talrijke wandelaars waren reeds op gang om de versierde uitstallingen te bezichtigen. Ook in de Handelsfoor was het aantal bezoekers reeds onge meen groot, zoodat alles laat voorzien dat zij een welverdienden bijval te gemoet gaat. En welver diend is hij zeker, want alhoewel het ons, bij gebrek aan tijd, nog niet mogelijk is in veel bijzonderheden te treden, toch moeten wij zeg gen dat deze 12'' Handelsfoor in pracht en rijk heid al hare voorgangsters overtreft. De tentoon- stellers hebben geen moeite gespaard en wij wenschen hen uit ter harte dat hunne kracht inspanningen rijkelijk zouden mogen beloond worden. Ook aan de Damen van het Rood-Kruis, die dit jaar de opbrengst harer jaarlijksche om haling aan het Hulpcomiteit van H. M. de Konin gin zullen storten, wenschen wij een goede ont vangst. Met de talrijke feestelijkheden en concerten, die hier zullen gehouden worden, met de prach tige tombola kosteloos aan de bezoekers aange boden en zoo het weder ons gunstig is, zullen wij hier met de Paaschfeesten neringvolle dagen beleven zooals wij er maar zelden kennen en waarvan de verdiensten geheel en gansch ter eere van de ijverige inrichters zullen strekken. Heil aan hen ën leve onze Handelsfoor Le jour de Paques de l'année présente aura, pour notre institution du Last Post, une grande et réconfortante signification, car il nous mon- trera combien nos amis anglais se sont sentis pris au coeur par le geste tout spontané de notre population. Celle-ci, en dehors de tout aide officiel, se cotise depuis 8 ans pour pouvoir chaque soir, par une sonnerie militaire anglaise sous l'immense Mémorial britannique de la Porte de Menin, rendre un pieux hommage d'admira- tion et de reconnaissance aux Tommies morts en défendant Ypres. Et eet hommage est d'au- tant plus touchant en lui-même qu'il est symbo- lique et tout simple, et qu'il s'exprime dans un cadre d'une empoignante poésie. Tous les soirs a 8 heures en hiver, a 9 heures en été, des ouvriers Yprois, restés en tenue de tra vail, viennent prés des tables de granit. oü sont graves les noms de 50.000 soldats anglais privés d'une sépulture spéciale, exécuter la belle son nerie qui invite la Troupe qu silence et au.som- meil de la nuit. C'est ainsi qu'Ypres, avant de se livrer a son repos, vient journellement répéter a ses anciens défenseurs sa prièreReposez en paix. L'idée de cette institution du Last Post prit naissance en 1928, après l'inoubliable inaugura tion du Mémorial. II sembla a un groupe d'ha- bitants d'Ypres que ce monument demandait, pour avoir sa compléte signification et son achè- vement, que les vivants viennent s'y rencontrer pour célébrer la mémoire des chers morts. Dans des conversations entre Amis, la réalisation de eet hommage prit bientöt sa forme définitive, et dés le 2 juillet de cette même année jusqu'a l'entrée de l'hiver, une sonnerie journalière ras- semblait sous le mémorial les Yprois et les pélerins anglais et francais. Dés le printemps 1929, cette sonnerie reprit pour ne plus s'inter- rompre même en hiver. Le promoteur et l'organi- sateur de cette belle manifestation était M. Pierre Vandenbraambussche, commissaire de police de la ville. Un accord avec M. le commandant des pompiers, Maurice Vergracht, procura les instru- mentistes nécessaires. Et c'est le moment de faire ressortir ici la ponctualité de nos clairons et le sentiment avec lequel ils exécutent leurs sonneries a la perfection. La première sonnerie eüt lieu le 2 juillet 1928, a 8 h. du soir, en préSence du Collége Echevinal. Elle consistait dans l'appel Aux Champs suivi du Tap toe anglais Mais dés la semaine suivante, elle fut remplacée par celle du «Last Postanglais que les clairons venaient d'ap- prendre. Afin d'assurer la perpétuité de cette cérémonie, les amis de M. Vandenbraambussche se for- mèrent en une association sans but lucratif qui prit le titre de «Last Post Committee». De cette fagon, on pouvait chercher a rassembler p.etit a petit un capital suffisant pour n'avoir plus a dépendre de personne et de n'avoir pas a quêter constamment chez les habitants. Car il n'y avait pas a se le dissimuler, a la longue, la continuelle obligation de faire toujours appel a la généro- sité des mêmes habitants d'une petite ville, allait devenir un problème trés sérieux. II est juste et réconfortant de dire que bien souvent des visiteurs anglais, plus particulière- ment émus par cette cérémonie, firent parvenir au Comité des dons pour participer aux frais. Néanmoins, il n'a jamais été fait usage des dons ainsi regus, ils furent réservés pour contribuer a la formation d'un capital. En sorte que jusqu'ici ce sont exclusivement les bourgeois d'Ypres qui ont fait face a tous les frais. Aujourd'hui, une autre initiative vient se join- dre aux efforts du Comité directeur du Last Post. Au courant de l'été 1934, les anciens com- battants anglais qui habitent le comté de Surrey en Angleterre, prés de Londres, et qui forment une Section de la British Legion, eurent le désir de participer a l'hommage des Yprois envers leurs anciens camarades tombés a la défense d'Ypres, et ils organisèrent une souscription par- mi eux. Elle rapporta un capital de 400 livres. Ce n'est que lorsque ce résultat fut encaissé que la British Legion mit le «Last Post Committee d'Ypres au courant de ce qu'elle avait fait. Inutile de dire que cette offre fut acceptée avec plaisir et gratitude. Elle prouve que l'opi- nion publique anglaise apprécie hautement l'ceu- vre du Last Post. On ne se rend pas assez compte ici de l'immense intérêt que cette oeuvre a provoqué chez nos voisins d'Outre-Manche. Evi- demment, cette souscription ne résoud pas entiè- rement la question financière, mais elle constitue un trés grand appoint, en même temps qu'elle est un grand encouragement pour les Yprois a per- sévérer dans leur oeuvre et a la soutenir de plus en plus. La British Legion, section du Surrey, viendra done demain remettre solennellement au Last Post Committee un chèque de 400 livres. Nous donnons a nouveau dans ce journal le détail de la cérémonie qui aura lieu demain a cette occa sion. Nos bons visiteurs anglais et leurs dames seront les bienvenus parmi nous, et puissent-ils empor- ter de leur trop court passage en ville le meil- leur et un durable souvenir. BRITSCHE BEDEVAART MET PASCHEN De afdeeling der «British Legion» van «Surrey» heeft onder haar leden een inschrijving geopend, waarvan de opbrengst moet bijdragen tot het onderhouden van de dagelijksche plechtigheid van de Last Postaan de Meenensche Poort. Deze inschrijving heeft de schoone som van 400 pond sterling opgebracht, waarvan de jaar lijksche interest voor het Last Post Comiteit een belangrijke inkomst zal vormen. Het dagelijks schallen van de Last Postis een eenvoudige maar dieproerende plechtigheid, dig het hart treft van eiken Britschen bezoeker, die haar komt bijwonen. Het past dat in Yper, iW T. II MMjij, 1 111 - - 3 bolwerk van het Britsche front, deze huldeblijk dagelijks gebracht worde aan de nagedachtenis van diegenen, die gevallen zijn bij de verdedi ging van onze dierbare stad. Het Last Post Comi teit ijvert uit al zijne macht om te voorzien in de geldrqiddelen die moeten toelaten deze olech- tigheid, die reeds heinde en verre in het Britsche Rijk bekend en gewaardeerd is, te bestendigen. De tegemoetkoming van de afdeeling «Surrey» van de British Legionis voor het Last Post Comiteit een aanmoediging om in zijne werking te volharden. Ten einde met plechtigheid de check, de op brengst harer inschrijving vertegenwoordigende, aan het Last Post Comiteit te overhandigen, heeft de afdeeling van de Surrey County met Paschen een bedevaart op Yper ingericht. Zoo zullen wij Zondag a. s. het bezoek ontvan gen van een afvaardiging van omtrent 400 leden, onder geleide van Luitenant-Generaal Sir Wil liam Pulteney. lid van het Hoogerhuis of Eerste Kamer van Engeland en Voorzitter van dé Yprés League en vergezeld van de Guilforcl British Legion Banden de Dagenham Girl Pipers Na de ontvangst der overheden op het stadhuis zal een godsdienstige plechtigheid plaats hebbed aan het Britsch Gedenkteeken der Meenenschë Poort. Z. M. de Koning der Belgen zal bij deze plegh^ tigheid vertegenwoordigd zijn door Baron Jao- ques de Dixmude, Vleugeladjudant van Zijne Majesteit. Zijne Excellentie de Gezant van Groot Brit- tanje en de Militaire Attaché Majoor Paris zul len deze plechtigheid met hunne tegenwoordig-' heid vefeeren. Programma der Plechtigheden De deelnemers aan de bedevaart schepen Vrij dag te Dover in en komen 's namiddags te Oostende aan, waar op het stadhuis een ont vangst plaats grijpt. 's Zaterdags bezoek aan Wenduyne, Blanken-' berghe en Zeebrugge. Zondag om 11 u. 30Aankomst per autocar, aan den hoek der Elverdinghestraat, nabijde plaats van het Oud Waterkasteel, van de afvaar diging van de British Legion opgewacht door" de harmonie Ypriana. Vorming van den stoet in de volgende ordè Harmonie Ypriana, Guilford British Legion" Band, Dagenham Girl Pipers, groep vlaggen, militaire overheden, Britsche oudstrijders, (offL eieren en soldaten) op rangen per vier. Vertrek van den stoet langs de Maloulaan, de Stuersstraat, Boterstraat naar het Ypersch Ge denkteeken op de Vandenpeereboomplaats waar stilstand gehouden wordt. Nederlegging van een kroor 11 u. 45. Met muziek en vaandels vooraan plaatsen de bedevaarders zich tegenover het stad huis links de vrouwenafdeeling, rechts de oud strijders op rangen per vier. De overheden van de British Legion worden, voorgesteld aan de burgerlijke overheden, het Last Post Comiteit en de andere notabelen. Overhandiging van de check aan den voorzit ter van het Last Post Comiteit en aanspraak vari Major G. E. Cohen, Voorzitter van de Surrey Council Antwoord van M. Vanderghote, burgemeestèr. 12 u. 10. De stoet vertrekt in volgende orde naar het Britsch Gedenkteeken der Meenensche PoortHarmonie Ypriana, Guilford British Le gion Band, groep vaandels, burgerlijke en stads- overheden, Vaandel van het Graafschap Surrey, overheden van de Surrey Council British Le gion oudstrijders van de British Legion, Vrou wenafdeeling van de British Legion voorafge gaan van de Dagenham Girl Pipers, Groep vlag gen, leden van de afdeelingen Yper, Arras, Rijsel en Oostende van de British Legion 12 u. 20. De stoet neemt plaats onder 'de Meenensche Poort waar volgende godsdienstige plechtigheid plaats grijpt, gedurende dewelke de Rev. Owen S. Watkins, C. M. G., C. B. rustend hoofdaalmoezenier van het leger, dienst doet1) Lofzang 2) Gebed 3) Korte aan spraak van Rev. Owen S. Watkins 4) Gebed 5) Lofzang 6) Zegezang. Hierna voeren de Dagenham Girl Pipers de Lamentuit. De klaroenen blazen de Last Post en de Reveille De plechtigheid wordt besloten met de Bra- bangonne en de God save the King 12 u. 50. De overheden begeven zich naar den hoek der Meenenstraat en der Groote Markt, waar de stoet vóór Luitenant-Generaal Sir Wil liam Pulteney, G. C. V. O.K. C. B. defileert om. daarna uiteen te gaan. 13 u. 15. Lunch. 14 u. 15. Concert op de Groote Markt door de Guilford British Legion Band and Dagenham,' Girl Pipers (zie programma bij de concerten der Handelsfoor op volgende bladzijde). 15 u. 45. Vertrek per autocar naar Tyne Cot Cemetery en terugtocht naar Oostende.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 3