La Fin des Dommages de Guerre 16e Jaar, i>iü 5 - 4 Mei 1935 16e Année, N° 5 - 4 Mai Oog voor Oog Weekblad^-----; renr hei Arrondissement Yper Journai hebdomadaire de i'Arrondissement d Ypres Lokaal Hulpcomiteit De 25e Verjaardag der Kroning van Z. M. George V LAST POST Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper Fédération des Sinistrés de TArrondissement d* Ypres ÏPERSCHE V«MNdil8ln4 de* Getointerden. Tpawchg Club*. LA REGION D'YPRES de ('Association des Sinistré% des Clubs Yprois, etc. Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd Redaction, Administration et PubLicité34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Les articles non signés sont refusés Tél. 500 Op ZONDAG 5 MEI zal, door toedoen van het lokaal Hulpcomiteit en met de medewerking der Maatschappijen De Lustige Vrienden en De Iepersche Schotten in stad eene omhaling ge daan worden ten voordeele van het Nationaal Hulpcomiteit, ingericht door H. M. de Koningin, tot verleening van hulp aan de behoeftigen. Op zelfden dag zullen, insgelijks door toedoen van het lokaal Hulpcomiteit, de giften in natura, zooals kieedingstukken, nieuwe of in volmaakten staat van onderhoudalsook alle nuttige voor werpen, etelijke waren en conserven ten huize afgehaald worden. Een warme oproep wordt gericht tot de bevol king, opdat zij het hare zou bijbrengen tot be strijding van ellende en nood en dit werk van naastenliefde mildelijk zou ondersteunen. Het Lokaal Hulpcomiteit. Het Britsch Koninkrijk viert op 6 Mei den 25" verjaardag van de Kroning van Z. M. George V. Deze heugelijke gebeurtenis zal officieel te Yper door de leden van de Britsche Kolonie op 11 en 12 Mei gevierd worden. Ik heb de eer, Waarde Medeburgers, U uit te noodigen, ter bevestiging van uwe gevoelens van trouwe genegenheid jegens onze Britsche Bond- genooten en Vrienden, u bij deze hulde aan te sluiten en op 6, 11 en 12 Mei aanstaande uwe huizen te willen bevlaggen. Yper, den 2 Mei 1935. De Burgemeester, J. Vanderghote. Ter gelegenheid van de 25" verjaring van de Kroning van Z. M. Koning George V zullen te Yper op 11 Mei de volgende plechtigheden plaats grijpen Om 17 u. Ontvangst der Ypersche Autoritei ten door den Staf van de Imperial War Graves Commission. Om 18 u. Ten stadhuizeOntvangst door den Gemeenteraad van de Britsche Autoriteiten. Om 20 u. Vóór de Last Post zal door den Heer Burgemeester van Yper, namens de bevol king eene bloemengarve aan het Britsch Gedenk- teeken der Meenenpoort neergelegd worden. Om 20 u. 30 R. Colaertplaats, gelegenheids concert door de Harmonie Ypriana. Afin de permettre au public d'assister au Con cert qui sera donné Place R. Colaert, par l'Har- monie Ypriana, a l'occasion du jubilé des Souve- rains Britanniques le Samedi 11 Mai sans devoir manquer le Last Postcelui-ci sera sonné ex- ceptionnellement ce soir la a 20 heures. (8 P. M.) 3 Ten einde het publiek toe te laten het Concert bij te wonen, dat, op Zaterdag 11 Mei, door de Harmonie Ypriana op de R. Colaertplaats zal gegeven worden ter gelegenheid van het jubi leum der Engelsche Vorsten, zonder daarom de «Last Post» te moeten missen, zal deze laatste op dien avond bij uitzondering te 20 ure geblazen worden. Daar de Heer Minister van Financiën, tenge volge zijner te drukke bezigheden, nog niet in de mogelijkheid is geweest ons verzoek, om alle terugvordering van vroeger uitbetaalde inte resten te doen staken, te onderzoeken en zoo noodig daarvoor door den ministerraad een nieuw besluit te doen nemen, zien wij ons ver plicht de maandelijksche vergadering van Mei nogmaals voor een maand te verdagen. Alhoewel nog geen definitief besluit genomen werd, toch zijn al de ingespannen rechtsvervol gingen voorloopig geschorst en worden er aan de geteisterden, die de interesten weigeren terug te betalen, geen dwangbevelen meer toegestuurd. Zulks doet ons verhopen dat onze tusschenkomst een gunstig gevolg zal ontvangen. Ongetwijfeld zullen wij daarover binnen kort bepaald ingelicht worden en zal het ons moge lijk zijn de miftisterieele beslissing aan de afge vaardigden mede te déël<É? in de eerstkomende vergadering der Federatie, die den tweeden Zon dag van Juni aanstaande zal plaats hebben. Le Ministre des Finances n'ayant pu, par suite des devoirs trés nombreux de sa charge, exami ner la question lui soumise par la Fédération concernant le remboursement des intéréts, ni provoquer éventuellement un nouvel arrêté du Conseil des Ministres pour mettre fin au conflit, force nous est de remettre encore une fois pour un mois la réunion mensuelle qui devait se tenir ce mois ci. Malgré l'absence d'une solution définitive de la question, il nous revient que le Ministère a donné ordre d'arrêter temporairement toutes les poursuites et de ne plus envoyer de contraintes aux sinistrés qui refusent de rembourser des intéréts qui leur ont été düment payés il y a quinze ans environ. Le Ministre ne saura plus tarder longtemps a prendre une décision, qui sera celle que tous les sinistrés intéressés attendent de lui, et nous es- pérons bien la pouvoir communiquer aux manda- taires lors de la prochaine réunion de la Fédé ration, qui est fixée au deuxième dimanche du mois de juin prochain. II y a un mois (numéro du 23 mars)nous avons déja attiré la toute spéciale attention des sinistrés sur les articles 13 et 14 de l'arrêté Royal du 22 février 1935, qui contiennent un dernier avertis- sement aux retardataires et dont la méconnais- sance entrainerait de trés graves conséquences. Nous reproduisons une seconde fois ces deux articles a cause de leur extréme importance Art. 13. Les sinistrés qui, nonobstant l'in- vitation qui leur en a été faite, n'ont pas pro duit a l'administration compétente les documents justificatifs du remploi final dans un délai de cinq ans, prenant cours a la date du dernier paiement, sont déchus de leur droit aux indem- nités complémentaires de remploi du chef de dommages de guerre aux biens, si, dans un der nier délai de trois mois, a partir de la date du présent arrêté, ils n'ont pas fourni les justifica tions requises. Art. 14. Les sinistrés qui, a l'expiration d un délai de trois mois, a partir de la date du présent arrêté, restent en défaut de fournir les ren- seignements qui leur ont été réclamés pour justifier leur demande d'indemnités du chef de dommages de guerre, sont définitivement déchus de leurs' droits. Ces dispositions concernent d'abord (article 13) ceux qui n'ont pas encore leur attestation finale du remploi, et ensuite (article 14) ceux qui n'ont pas encore regu le jugement définitif règlant leurs indemnités. Que chacun vérifie s'il possède son certificat final de remploi. Ceux des sinistrés qui ont encore l'une ou l'autre indemnité a faire règler pan jugement, doivent dans les trois mois faire en sorte que le Commissariat d'Etat ait les renseignements né cessaires pour faire rendre ces jugements restés en retard. II est vrai que ces deux articles sont abomina- blement mal rédigés et a peu prés incompréhen- sibles que l'on pourrait échapper a la déchéance au moyen de discussions juridiques que les arrêtés Royaux comme les lois, ont la date de leur parution au Moniteur et que eet arrèté- Royal ci n'a paru qu'au Moniteur du 27 février, etc.que probablement un arrêté Royal subsé- quent octroyera encore une prolongation de délai. Tout cela peut être, mais les conséquences de la non-observation des délais donnés par l'arrêté- Royal sont tellement graves qu'il serait souverai- nement imprudent de ne pas se mettre immé- diatement en régie. Wanneer Fransche Staatshoofden, ministers, redenaars, generaals naar België komen, naar het ridderlijke België, naar de heldhaftige Zus- ternatie, gelijk zij zeggen, dan wordt er op gul hartige wijze gelepeld en gedronken en na die aandoenlijke maagontboezemingen, dan luchten ze eens hun hart en 't gaat er altoos van onver breekbare trouw en eeuwigdurende vriendschap, van een eereschuld, die Frankrijk te betalen heeft aan zijn redders van 1914. a ces héroïques petits Beiges dat Frankrijk altijd ter verdedi ging gereed zal zijn en aan de zijde van België zal staan zoo de belangen van de dappere zuster- natie eenmaal in 't gedrang komen en dat de vriendschapsbanden met den dag meer en meer toegehaald worden. Ja, zoodanig toegehaald, dat wij er op den duur door versmacht worden volgens een Vlaamsche zegswijze Van liefde 't harte indrukken Dat zijn allemaal woorden, ijdele ronkende woorden, en woorden zijn maar wind. En Frank rijk is zeer vrijgevig met zijn woorden, maar het is zeer weerbarstig als het zijn woorden in daden moet omzetten. Wat heeft het sedert 1918 anders gedaan, dan ons stokken tusschen de beenen gegooid op alle mogelijke wijzen Het heeft ons militair met handen en voeten aan zich verbonden en op economisch terrein is het de eene slag na den anderenal onze goederen worden onmeedoo- gend geweerd, de tolmuren worden steeds hoo- ger en hooger opgetrokken en ons Vlaamsche arbeidersvolk bij duizenden en duizenden de arme bete broods ontnomen en over de grenzen gezet. En wij, goedzakken, die ons met woorden laten paaien, laten begaan, bidden en smeeken, vra-

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 1