rORTHIJKSCHP
ONDERLINGE
De 2' Slag van Yper
Gelijkheid
4
Steenstraete en 't 3' Linie Regiment
Waar zijt gij het ZEKERST
en V00RDEELIG5T verzekerd
NATUURLIJK bij de Naamlooze
Maatschappij, de
TE KORTRIJK
Brand - Leven
Ongevallen
ftlgsrtVeen Opziener: OM ER ROBYN.
April 1915
Steenstraete schrikbeeld der verraderlijke en
vergiftigde gassen Heldenmoed der Belgische
en Fransche troepen.
Hoeveel onzer medeburgers herinneren zich
of kennen de rol welke het 3" linie in den slag
van Steenstraete vervuld heeft.
Het 3*" linie, het was één zijner eenheden die
in Yper gevestigd was en het was ook in zijne
rangen dat het grootste getal onzer streekgenoo-
ten werden ingelijfd.
Nu de 20' verjaring nabij is, herinneren wij
eens de overwegende rol door het 3e vervuld in
den einduitslag van het gevecht van Steenstraete,
deel uitmakende van den 2" slag van Yper.
In de lente 1915 was het 3' op rust in Bray-
Dunes. Den 23 April blies het alarm. Men vernam
dat, ten Noorden van Yper, de Duitschers, door
een onverhoedschen aanval, na gebruik gemaakt
te hebben van stikgassen, de fransche troepen
uit de loopgraven geworpen hadden.
Den 24 April is het Regiment vervoerd tot
Gostvleteren, van waar het 's avonds naar de
loopgraven gebracht wordt om de Grenadiers
af te lossen die, sedert twee dagen in aanraking
met den vijand, alle aanvallen zegevierend af
slaan. 50
De dapperen van het 3' hebben aan hunnen
korpsoverste, kolonel Mahieu, gezworen te Win
nen of te Sterven.
In dezen veldslag opgejaagd, door een onbe
kende streek, in een duisteren en regenacntigen
luoht, onder een. regen -van kogels,; granaten en
obussen, in een angstwekkende en vergiftigde
gevechtsatmosfeer, zonder rust of bevoorrading,
houden de mannen van het 3" stand en klampen,
zich. vast. Geen stap, geen voet wordt den vijand
afgestaan. .j ~'rrr
In den nacht Van 25 tot 26 April |doet de vijand
drie geweldige aanvallen- op onze Loopgraven.
Niets baat, de vijand wordt in zijne stellingen
terug geworpen, na gevoelige verfiegpn onder
gaan te hebben.- V.:
Z.jpe nufteiooze pogingen inziende; wordt aan
verdere aanvallen verzaakt en de Duitsche Staf
wraakte zijne nederlaag door een hevigp^baschie-,
tjirig.orjgèc.lijnen.-wcafcTöw.
Wanneer het regiment -dé. hem..opg'èfegde
lijke.taak volbracht had en terug in «Resérve'
werd'opgesteld, "had" het 468 man schrappen ver-(
loren als gèsneti veldên en gekwetsten.
Dé moed en de dapperhëid erkennende van hét:
Régiment, Wordt het 3' door den generaal De
Ceunïnck aan de dagordë vermeld van de 6"
legerafdeellng, in datum 14 Mei 1915
«Ik ben fieri over het manhaftig gedrag van(
het 3l' linieregiment gedurende 'dé moorddadige
gevechten van Steenstraete en ik meld dit Regi-i
ment aan de dagorde van de Legerafdeeling.
Zijne Majeèteit Koning Albert, aart Kolonel
Mahieu zijne Vóldoéoing uitdrukkende nopens
de sch'óöne hoedanigheden'van Moed én Wils
kracht door het Regirrient te Steenstraete aan
den dag gelégd, 'gaf toelating -den naam van
Steenstraete in gouden .letters op het .vaandel
van' het Regiment te laten prijken.
In de toekomst moet de glorie van het prachtig
3 linie régiment onaangeroerd blijven: de eer
van; op 24. 25 en 26 April 1915, de Grenadiers
en de Fransche troepen, die den eersten schok
en de verrassing van den slag onderstonden,
vervangen te hebben, en zonder voorbereiding
den strijd te hebben aangevangen tegen een vij
and die op weergalooze manier, gebruik miek
van gruwelijke en onmenschelijke middelen.
Den 9" Juni a.'s. zullen de oudstrijders van de
3 en 23" linieregimenten overgaan tot het inhul
digen van een gedenkplaat opgericht op de brug
te Steenstraete. ter roemrijke en glorievolle hul
de aan'de Officieren, Onderofficieren en Soldaten
van het 3 gevallen te Steenstraete in April 1915.
Te dezer gelegenheid, zullen in Yper volgende
plechtigheden, plaats hebben
10.20 u.Aankomst ter Statie.
Ontvangst. Groet aan het Vaandel.
Vertrek Groote Markt.
Hulde aan het Gedenkteeken der Ypersche
gesneuvelden, het 13' Field Artillery en aan de
Engelsche helden aan de Meenenpoort.
11.30 u.Mis in de Kathedraal St-Maartens.
Deze ceremonie zal met het militair muziek op
geluisterd worden.
14.00 u.Vertrek Steenstraete. s
15.00 u.Inhuldiging Gedenkplaat. v
16.00 u.Optocht.
17.15 u.Vertrek Yper
18.00 u.Concert op de Groote Mag^f. dxjoj- hpt
pj^htair mi;/,i r..
PROGRAMMA.;,,)
1. De Vlaamschc I.eeuw 8Ï s 'K. Miry
2. Le Vaisseau Fantöme, R. Wagner"
opening overg. van G. Meister.
3. Carnaval Russe, H. Hendrix.
scènes et danses.
4. Jongleur et Jongleuse Moerman.
5. Prince Igor, ballet Borodine.
6. Brabanponne Van Campenhout.
De bevolking en de vaderlandsche maatschap
pijen worden vriendelijk uitgenoodigd, samen
met de Oudstrijders van het 3" Linie regiment,
de gebeurtenis van Steenstraete te herdenken en
te vieren. C. D.
De menschen v?n den huidigen tijd hebben
allen een streven naar gelijkheid, terwijl het
grootste deel van hen de grootste onverschillig
heid aan den dag legt. Wij willen ons vandaag
alleen bezig houden met het geliefkoosde stok
paardje, het groote slagwoord der massa.
De verklaring noperfe de rechten van den
mensch in 1789 is de oorzaak van het misver
stand in zake gelijkheid gelijkheid der men
schen voor h,et recht en niet gelijke rechten voor
iederen mensch.
Dat is het ongemak der duistere formuul waar
mee bovengenoemde verklaring begint. De
menschen worden géboren en blijven gelijk in
rechten maatschappelijk ondërscheid kan 'maar
steunen op algemeen nuf».
Zeker, de menschen worden en blijven gelijk,
uit hoofde van eenheid in oorsprong, natuur, be
stemming enz., maar het is «en dwaasheid daar
uit af te leiden dat in dé toepassing alle rechten
op aezèlfde wijze geldig zijn. De vader en de
zoon, de legeroverste en de soldaten, de Koning
en de onderdaan, dé patroon en de werkman,
hebben natuurlijk, hetzelfde recht, eigen aan
ieder menschelijk wezen, maar de rechten van
den vader zijn niet deze van den zoon, die van
den legeroverste niet deze van den soldaat, enz.
Ër is hier gèen gelijkheid maar hiërarchie in
de -rechten. -xM) v-li •.•ui
Er zullen dus onder de -burgers altijd- ver
schillen bestaan, zonder idewelke de maatschap
pij nietdenkbaar is. -vEr; moeten mannein 'zijn,
die besturen en wetten.maken; recht 'spreken en
de belangen der. gemeenschap .regelen' en be
schermen, Ten- andere, de ;feitew zelf bewijzen
ten over vipede dat.zoo: dé menschen in rechte
gelijk.-zijn, zij toduverschillen-geboorte, in
leven en in dood. ^e.Rechtvaardigheid te hunnen
opzichte bestaat hierin "aan ieder te geven wat
hij moet hebben en "hiëf aah iédêf dezelfdë maat
te' geéen. rs&foD ricrt r.r'i
Reeds voor de geboorte, van het eerste oogeh-
blik van hun bestaan, verschillen de menséhen,
te beginnen met de moedercel waaruit hun órga-
nisme te voorschijn komt. Die cel heeft een lange
geschiedenis waarin vooral in aanmerking komt;
de erfelijkheid, die zich in geen enkel ander
/wezen terugvindt, en die voor een groot depl
zijn ontwikkeling zal beheerschen. Het maat
schappelijk midden der papeder, het voedsel dat
zij neemt, de lucht die zij* inademt, het bloed dat
Handelsregister: Kortrijk g52
Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit
van 23 December rg32, in uitvoering van de wei
van 25 Jgm rgJo.
Hare werking uitstrekkende over gansch het
land, worden er nog ernstige Vertegenwoor
digers geyraagd.
Voor alle inlichtingen wende men zich tot het
Bijkantoor te Yper
i*„
8, Mondstraut - Tel 189
r - -c' t i±t
in haar aders vloeit, de daden die zij volbrengt,
al haar gedachten, gevoelens, aandoeningen, al
haar natuurlijke en zedelijke storingen hebben
een terugslag op het kleine wezen dat zij draagt
en dat geteekend wordt met een merk dat geen
enkel ander wezen óóit zal dragen.
De menschep worden dus ongelijk geboren,
wat ook de verklaring nopens de rechten van den
mensch mogen zeggen. Zoodra het persoonlijk
leven begint, groeit die ongelijkheid aan gedu
rende gansch den levensloop om te eindigen met
den dood.
Bij de talrijke verschillen, voortspruitende uit
ras, opvoeding, midden, ontwikkeling voor en
na de geboorte, is het kind man geworden, die
gaat en staat, die bij iederen wilsakt zich ont
popt tot een persoonlijkheid, eigenmachtig rech
ten verovert, plichten op zijn schouders laadt,
die allen hem alleen eigen zijn.
Hij is zichzelf, niemand anders, en is verant
woordelijk voor al zijn daden. Een moordenaar
is niet de gelijke van een onschuldigemen
zendt den dief naar de gevangenis en niet den
bestolene een dokter in wijsbegeerte heeft geen
recht geneesheer te zijn maar wel de dokter in
de medecijnen.
Zelfs tegenover geld, vermaak, stoffelijk goed,
zijn de menschen niet gelijk. De landbouwer die
den. akker bewerkt en degene die hem braak
laat liggen, staan niet gelijk voor den oogstde
spaarzame huisvader en de verkwister kunnen
geen gelijke erfenis voor hun kinderen nalaten.
Zelfs, indien men, met dwang, onder alle men
schen alle goederen der aarde ver deelde,, zouden
zij niet gelijk blijven één uur nadien, van het
oogenblik dat zij beginnen te handelen, zouden
er onder hen zijn die zich verrijken en anderen
die zich verarmen.
Er is maar één middel om die gelijkheid te
bewerken dat de menschen onbewegelijk blij
ven, ,zich laten uithongeren en vergaan tot stof
en dan nog zal hun doodstrijd verschillend zijn.
Alles wat bestaat is één, alles wat één is ver
schilt van het andere en alles wat leeft en roert,
verandert. Gelijkheid is slechts te vinden in het
niet. Alles bewijst, wetenschappelijk, .geschied
kundig en wijsgeerig, de ongelijkheid, onder de
menschen. Die hersenschim van gelijkheid is
nochtans het stokpaardje van zekere volksmen
ners, idealisten zoo ge wilt ep geeft aanleiding tot
vple dwalingen, beroeringen, mistoestanden, ja
omverwerping van instellingen en maatschappij.
Politieke dwalingdie. op, gelijken yoe.t, in, een
oningericHt algemeen stemrecht gelijk wij er een
hebben, steltde vader van een talrijk huisgezin
en de ikzuchtigé jonggezel V de bezadigde burger
en de weggeloopen landlooper uit Hoogstraeten
de weldoener der maatschappij, zoóals één dok
ter, een geleerde, een gasthuisnon, een priester
en de gevaarlijke revolutionnairde eerlijke,
onafhankelijke en werkzame burger en de on
taarde die. bezwijkt voor drank en ontucht.
•Familiedwalingdie het kind niet méér durft
gebieden, niet meer durft aan den toom houden
maar los zijn eigen gang laat gaan en zwieren
waar en met wie het wil. De socialist Benoit
Malou riep uit: De kinderen zijn evengerech
tigd als de ouders-! Waarom hen gebieden In
naam der gelijkheid, weg met onderdanigheid,
eerbied en gehoorzaamheid
Ekonomische dwalingdie door socialisten en
kommunisten het stukwerk doet verwerpen, juist
omdat het een ongelijkheid met den naarstigen
werkman op den voorgrond en den luien en on-
bekwamen in de schaduw te stellen.
Schooldwaling! die aan alle kinderen eenzelfde
onderwijs wil geven, ze in denzelfden vorm wil
gieten zonder rekening te houden met hun oor
sprong, neigingen en lotsbestemming.
Bestuursdwalingdie Vlamingen en Walen
over denzelfden kam wil scheren, zonder reke
ning te houden met karakter, taal en zeden die
een'deel der bevolking belast en den duivel aan
doet om het andere deel in nietsdoen te onder
houden.
Burgerlijke dwalingdie aan den huisvader
het recht ontzegt de vrucht van zijn arbeid aan
zijn kinderen over te laten om zich met eigen
wilskracht een zekeren voorspoed te veroveren
vandaar de spreuk eigendom is diefstal
In den schoot der menschheid is er aldus een
oneindig verschil onder de enkelingen. Moest
dat verschil verdwijnen, en ieder vrij zijn te
handelen naar goeddunken, voor eigen rekening,
dan zou de misvormde maatschappij verdwijnen.
Integendeel, zoo eenieder door een wijze ver-
Zameling van verdienste, smaak, bekwaamheid
medehelpt tot het algemeen welzijn, dan ziet
men het beeld opdagen van een welgeregelde
maatschappij overeenstemmend met de eeuwen
oude en onverstoorbare natuurwetten.
M. HETT.
Uwe Tnaag wil niet meer ijiee
j 't Komt van koffie en van thee,
Wilt gij dat verhelpen, dra,
Drinkt de chicorei PACHA