(fcflP*? imr< dit werk verwezenlijkt worde tot groot voordeel onzer twee steden en streken, waar handel en nijverheid zonder die vaart, die de Leie met de Yzer moet verbinden, niet kunnen bloeien. Ik koester dan ook de hoop dat wij door sa menwerking, door ervoor met vereenigde krach ten te ijveren, het herstel dezer vaart zullen bekomen, vooral nu dat het oogenblik zoo gun stig is en dat het een eenige gelegenheid is om aan onze talrijke werkloozen werk te verschaf fen. Onze pogingen zullen slagen wanneer wij vereenigd blijven en den moed niet opgeven. Wij moeten blijven aankloppen en ons niet altijd met beloften tevreden stellen, maar eindelijk eens daden eischen. Om te eindigen, druk ik den wensch uit, Mijnheeren, dat wij mochten lukken en dat de vaart opgedaan worde teh voordeele van Yper en Nieuwpoort. De Heer H. Vermeulen, voorzitter der Handels kamer van Yper, verwelkomde dan op zijne beurt de bezoekers en hield volgende aanspraak Waarde Heeren Bezoekers, Het is voor de Handelskamer van Yper een groot genoegen heden de Handelskamer van Nieuwpoort te ontvangen, en ik moet de Ypersche stadsoverheid be danken dit bezoek begunstigd te hebben met een ont vangst op het stadhuis. De tegenwoordigheid van de Heeren Pil, burge meester van Stavele. Morlion. burgemeester van Pol- linchove, Lommez, bestendig afgevaardigde, is voor ons ook ten zeerste vereerend en bewijst eens te meer al de genegenheid die zij onze zoo rechtvaardige zaak toe dragen. Daar de bezichtiging van de vaart Yper-Komen hei voorname doel is van heden, acht ik het onnoodig hier de talrijke redenen te herhalen welke de samen werking van Nieuwpoort en Yper noodzakelijk maken. De gebeurtenissen, voorgevallen sedert ons bezoek naar awe stad. leveren genoegzame bewijzen dezer dringen de noodzakelijkheid. Onze werken staan niet op het programma der groote werken welke de Heer Minister Hendrik De Man verdeden week heeft bekend gemaakt. Alleenlijk stre ken. die door den oorlog niet vernield werden en die sedertdien van al de voordeelen van den Staat genoten •hébben, komen er in aanmerking. Het is voor ons een zeef pijnlijke bestatiging. maar ook een prikkel om meer en meer met vereenigde krachten voort te werken. Indien mijne inlichtingen juist zijn, dan zijn er in West-Vlaanderen 11.397 werkloozen in het bouwvak, terwijl-in verscheidene andere provinciën dit getal zeer gering is. Deze bijzondere toestand alhier is toe te wij ten aan de uitsluiting onzer bouwwerklieden uit Noord- Frankrijk, waar zij sedert verscheidene geslachten werkzaam en om hun ijver en bekwaamheid geacht waren. Zooals gij het straks zult bestatigen zal het her stel der vaart Yper-Komen een middel zijn om aan een voornaam gedeelte van dit werkloozen leger bezigheid en 'bestaan te verzekeren. Ik vind het overbodig te zeggen hoezeer uw bezoek van heden hier geprezen wordt Ik zeg u dank en wel kom in naam der leden van de Ypersche Handelska mer. Gij zult langs den doortocht kunnen bestatigen hoezeer uwe medewerking op prijs gesteld wordt. >i Om te eindigen druk ik de hoop uit dat deze dag de beste vruchten moge afwerpen en dat de waterweg Nieuwpoort-Dixmude-Komen, de bloedweg van 1914- 1918, weldra den bloeiweg worde van de streek, die allés yerloor voor het heil van het Vaderland De Heeren Deeren, burgemeester van Nieuw poort, antwoordde hierop als volgt Namens de stad Nieuwpoort bedank ik har telijk de Heeren Lemahieu, schepen van Yper, eïr Vermeulen, voorzitter der Handelskamer dezer stad, voor hun zoo vriendelijke welkoms- woorden en de zoo gulhartige ontvangst die zij ons hier voorbehouden. Nu dat op het programma der groote werken van dit jaar ook de verlen ging, van de kaai der haven van Nieuwpoort geschreven staat en dat het ons dus binnen kort zal mogelijk zijn meer schepen te ontvangen, wensch ik eveneens dat de vaart Yper-Komen zoo spoedig mogelijk tot stand zou komen. Vervolgens, om de reeks aanspraken te sluiten, hield de Heer Steyaert, voorzitter der Handels kamer van Nieuwpoort, nog volgende rede Waarde Heeren, In naam der Handelskamer van Nieuwpoort bedank ik de Heeren schepen Lemahieu en voorzitter Ver meulen om hunne schoone woorden van welkom. Sedert eenige maanden reeds bestond bij ons het vooruitzicht een bezoek te brengen aan uwe schoone stad. jen wij zijn heden verheugd hier in uw midden zulk een gul onthaal te genieten. Allen hier aanwezig zijn ook nieuwsgierig eens de fameuze vaart Yper-Ko- men te zien, omdat ieder van ons in het bijzondër zoo wel als onzè groepeeringen en besturen uit al hunne ma,cht en met kennis van zaken zouden kunnen werken tot de verwezenlijking van den waterweg waarvan de blbel en de welstand onzer steden en van geheel het Westland afhangen Mijnheeren, wij kunnen het niet genoeg herhalen, de,verbinding Leie-Yzer is de slagader van ons econo misch leven, van onzen handel en van onze nijverheid. »Xaat ons heden een verbond sluiten met het vaste vosrnemen al onze krachten samen te spannen tot het verwezenlijken van een werk waarvan wij zelf reeds de eerste vruchten kunnen winnen, en waardoor onze kihcferen en kleinkinderen onze stéden en gewesten tot erti bloei kunnen helpen zoo groot als. deze waarover, in den tijd der middeleeuwen, onze voorouders fier vieren. Ik zal hier niet langei; \>ver dit onderwerp uitwei den. Mijnheeren, want wij zijn hier niet samen om ons wederzijds woorden en 'lange redevoeringen toe te zwaaien. Neen, wij zijn hier heden vergaderd om een samenwerking te beleggen welke vruchten zal en'moet dragen. Heden zouden» wij een algemeen plan onzer toekomende werking moeten vaststellen en, van nu af, zouden wij dienen al onze krachten in te spannen en geen rust nemen vooraleer het eerste schip uit Komen over Yper en Dixmude te Nieuwpoort zijn lading komt verschepen. Dat kunnen wij bekomen, Mijnheeren, want het is ons recht, het is ook in het voordeel van ons vader land en ik doe daarvoor een oproep tot onze oude vlaamsche stijfhoofdigheid voor het vervullen der oude vlaamsche leuze Wij willen wat was recht en wonnen wat wij wilden Voor het eindigen, bedank ik nog eens het stadsbestuur en de Handelskamer van Yper voor het goed onthaal Al deze aanspraken werden geestdriftig toe gejuicht en tot besluit stelde de Heer H. Vermeu len voor volgende telegrammen, onderteekend namens de stadsbesturen en Handelskamers van Nieuwpoort en Yper, te verzekeren Zijne Majesteit Koning Leopold, Brussel Stads en gemeenteoverheden Nieuwpoort Yper en aanpalende gemeenten Handelskamers Nieuwpoort en Yper bieden Zijne Majesteit gevoelens van verkleefdheid en doen beroep op Zijne tusschenkomst om herstel vaart Yper Komen te bekomen ten einde werkloosheid te bestrijden en onze streek te doen herleven. Hendrik De Man, Minister van Openbare Werken Brussel. Om werkloosheid te bestrijden en bloei van handel nijverheid en landbouw te bevor- deren stads- en gemeenteoverheden Nieuwpoort Yper en aanpalende gemeenten en Handels- kamers Nieuwpoort en Yper vergaderd stad- huis Yper bidden U het onmiddellijk herstel vaart Yper Komen te besluiten. Dit voorstel en de bewoordingen der telegram men werden bij handgeklap goedgekeurd en, na een -kiekje van de groep vóór het stadhuis geno men te hebben, voerden een zestal private autos en een groote autocar gansch de groep naar de vaart Yper-Komen. Het bezoek aan de vaart De tijd beperkt zijnde, moest men zich verge noegen met aan de bezoekers het merkwaardig ste maar ook het slechtste deel der vaart Yper- Komen te toonen, namelijk dat waar men vóór den oorlog de verschillige moeilijkheden tegen kwam die het stopzetten der werken voor ge volg hadden en die de Heer schepen Lemahieu in zijne aanspraak kortbondig had opgesomd. Van de brug van St Elooi, over den steenweg Yper-Waasten, begaf de groep zich dan te voet langs de vaart tot aan de plaats der ingestorte brug van Hollebeke, waarvan thans nog eenige sporen te zien zijn. Nabij de brug van den weg Yper-Waasten, thans door een dam vervangen, werd een eerste halte gehouden om de zich daar bevindende sluis, waarvan het metselwerk nog gaaf is geble ven, te bezichtigen. De Heer Pockelé, conduc teur van Bruggen en Wegen, gaf de bezoekers hier reeds enkele technische inlichtingen. Dit sluis, zooals al de andere sassen der vaart, heeft een breedte van 5 m. 20 en een voldoende bruik bare lengte om de schepen van 300 ton te versas sen, hetgeen ook de tonnemaat is van de Leie en van de vaart Yper-Yzer. De verschillige pan den, waarvan de oevers door oorlogsfeiten be schadigd werden, zijn aangelegd in dubbel vak, zoodat de schepen overal gemakkelijk kunnen kruisen. De voorziene waterhoogte bedroeg 2 m. 10 ten einde een diepgang der schepen tot 1 m. 80 toe te laten. Hier konden de bezoekers zich overtuigen dat gansch dit gedeelte der vaart tot aan de sluis, gebouwd door den aannemer Monhoyer en waar het verdeelingspand van Hollebeke begint, uit- sluitelijk door oorlogsfeiten beschadigd' en om woeld werd, daar het juist te midden de vuurlijn gelegen was en vier jaar lang onophoudend be schoten werd. Eens over deze sluis, waarvan het metselwerk eveneens maar betrekkelijk weinig geleden heeft, bemerkt men reeds hier en daar oeverinstortingen door de grondverschuiving veroorzaakt. De bezoekers, die over deze beruchte plaats reeds dikwijls hadden hooren spreken doch er zich geen juist gedacht van konden geven, wis ten het bestuur der Handelskamer van Ypér als mede den Heer Pockelé, conducteur van Brug gen en Wegen, dank hen eens in de gelegenheid gesteld te hebben dit gedeelte der vaart van dichtbij te zien én dit bezoek door tal van we tenswaardigheden en bijzonderheden over de aldaar vroeger uitgevoerde werken te verduide lijken en vooral leerrijk en aangenaam te maken. De vrees, die men zou kunnen hebben dat de vreemde bezoekers, bij het zien van dezen puin hoop en deze pijnlijke verlatenheid, gansch ont goocheld zouden zijn en over de mogelijkheid van het herstel der vaart zouden- twijfelen, was geenszins gegrond, en tlit Töèzoek, dat allen ten zeerste belangwekkend vonden, had zelfs een gansch tegenovergesteld uitwerksel. Immers ver scheidene leden der afvaardiging, die volkomen op de hoogte zijn van het uitvoeren van derge lijke werken, vonden dat het graven der sleuf van Hollebeke thans niet de minste moeilijk heden meer zou bieden en gemakkelijk te ver wezenlijken ware bij middel van een goed drai- neeringsstelsel, zooals dit gedaan werd voor de werken van Eygenbilsen waar de grond tamelijk veel slechter en gevaarlijker is dan hier. Al de bezoekers waren ten zeerste voldaan dit slechtste gedeelte der vaart, van nog geen kilo meter lang, eens van nabij te hebben gezien en verklaarden dat het niet meer noodig was hen de overige 14 km. 500 lange vaartgeul, die niets merkwaardigs bevat en alleen eenige kleine herstellingen zou vergen om weer bevaarbaar te zijn, te toonen om hen van de mogelijkheid van het herstel, dat vroeger wel eens betwist en betwijfeld werd, te overtuigen. Integendeel, zij vonden het onverklaarbaar en onaanneem baar dat de Staat dergelijk werk, dat hier aan gansch de streek ten goede zou komen, onvol tooid en het kapitaal, dat die onteigende gronden, die uitgevoerde werken vertegenwoordigen, on- benuttigd laat. Nabij de ingestorte brug van Hollebeke ston den de autQs reeds gereed te wachten en de tocht ging dah verder, per auto, naar de gemeente Hollebeke. De Ontvangst te Hollebeke Hier stond de bezoekers een uiterst aangename verrassing te wachten bijna ieder huis was ter eere van hun komst bevlagd. Bravo Hollebeke. Aan zoo een gulle ontvangst en zooveel blijken van genegenheid hadden de Nieuwpoortnaars en de Yperlingen zich waarlijk niet verwacht en uwe zoo spontane handelwijze heeft hen dan ook het grootste genoegen gebaard. Daardoor hebt gij willen toonen hoezeer gij in het herstel der vaart Yper-Komen belang stelt en hoezeer gij de op touw gezette werking prijst, maar tevens hebben de bezoekers er eens te meer ondervon den dat het steeds in de kleinste en eenvoudig ste gemeenten is dat men ook de warmste sym pathie en de grootste erkentelijkheid ontmoet. De bezoekers werden er, te midden de grootste belangstelling vanwege de dorpsbewoners, door de Heeren Jules Goudeseune, burgemeester, Henri Grouset en Emile Laire, schepenen, ten gemeentehuize ontvangen. De Heer burgemeester stuurde aan zijn gasten, die hij waarschijnlijk zoo talrijk niet had verwacht, de volgende wel komwoorden toe Mijne Heeren, Als Burgemeester der gemeente Hollebeke, is het mij een waar genoegen, U allen welkom te heeten. Ook is het verheugend te kunnen bestatigen met welke be langstelling eenieder de werking volgt, op touw gezet door het Bestuur der Handelskamer van Yper en door alle vooraanstaande personen der streek, ten einde de vaart van Yper naar Komen terug hersteld te zien. Ik hoop en ik wensch, Mijne Heeren, dat Uw recht vaardig optreden, tot het verkrijgen van hetgeen ons zoo nauw ter harte ligt, met het gewenschte gevolg zou mogen bekroond worden tot heil van handel en nij verheid in onze streek en tot verdere oplossing der werkloosheid in het land. Ik dank de Heeren Burgemeesters en vooraan staande personen die, door hun bezoek aan de vaart te Hollebeke, het bewijs hunner medewerking verleenen. Ik dank den Heer voorzitter en de leden der Handels kamer van Nieuwpoort, voor hunne belangstelling en hünne medewerking tot het herstel van onze vaart, die hen in <le toekomst de voordeelen zal laten voelen, door die verbinding Yzer-Leie langs den waterweg Yper- Komen teweeg gebracht. Ik dank bijzonderlijk den Hèer voorzitter en de Heeren leden der Handelskamer van Yper, die sedert jaren op de bres staan om de be langen der streek te bewerken en te verdedigen. Mochte deze dag het zijne bijbrengen om datgene te zien verwezenlijken waarnaar onze streek zoozeer ver langt. Dit is mijn wensch en ook deze der gansche be volking van onze gemeente. De Heer Vermeulen dankte den Heer burge meester om zijne goede woorden en de bevolking van Hollebeke om haar zoo vriendelijk onthaal en zegde voorts, met den steun en de medewer king van allen, te ijveren totdat onze rechtmatige vraag voldoening krijge. Na een kleine verfrissching genomen en eeni- gen tijd met die brave landslieden, die allên de vaart tot in haar minste bijzonderheden kennen en waarvan velen zelfs nog vroeger aan de her stelling ervan gebezigd werden, gesproken te hebben, werd van het zóo gastvrije Holiebeke, kleine gemeente dié op een bevolking van 750 zielen reeds 40 werkloozen telt, afscheid genomen en, vergezeld van de gemeenteoverheden van Hollebeke, reisde dé groep thans verder naar Hóüthem, waar zij insgelijks opgewacht was. Te Houthem Aan het bevlagde gemeentehuis werden de be zoekers ontvangen en verwelkomd door de Hee ren Six en Demeulenaere, schepenen. De Heer burgemeester Leterme, ongesteld zijnde, had zich laten verontschuldigen. Hier ook viel er aan allen de gulhartigste ont vangst te beurt en weid ér, bij het nemen eener deugddoende'verfrissching, over de vaart gespro ken en vertéld. Er werd zelfs eens tot aan de daar dichtbij gelegen vaart gegaan, alwaar de Heer Pockelé, conducteur van Bruggen en We-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2