Plechtige Communie Drukkerij Dumortier 16e Jaar N 9 - 1 Juni 1935 16e Année, N1 9 - 1 Juin Weekblad - - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d'Ypres Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper Fédération des Sinistrés de I'Arrondissement d'Ypres Een belangrijke Vergadering Pour la Restauration du Canal YPRES - COMINES De Vaart Yper-Komen in de Kamers besproken HET YPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN .(Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooïe artikels geweigerd —»imafwm ii'ikp ■■nmuam».-««a. i mi —mm i j r- li mi iimiii LA D'YPRES ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés int ■ninwifruarioriiirtir ■■au n vw Wij zien ons nogmaals verplicht de ontworpen vergadering van 9 Juni tot den tweeden Zondag van Juli te verdagen. De reden daarvan wordt aangegeven in den brief dien wij hieronder over drukken. De vergadering van den 2" Zondag van Juli zal echter onwederroepelijk doorgaan, wat ook de staat weze van de kwestie der interesten, ge zien ons de vraag komt gedaan te worden om er ook nog enkele andere zeer belangrijke punten te bespreken. De Voorzitter, Arth. Butaye, advokaat. II nous faut forcément remettre au second dimanche de juillet la réunion qui était projetée pour le 9 juin. La lettre que nous publions ci- après en donnera la raison. La réunion du second dimanche de juillet est d'autant plus irrévocablement arrêtée quelque soit l'état de la question des intéréts, qu'il vient de nous arriver la demande d'y voir traiter aussi quelques autres points trés intéressants. Le Président, Arth. Butaye, avocat. II n'est pas encore intervenu de solution au sujet du conflit amené par la Cour des Comptes qui refuse, depuis fin 1934, d'admettre la décision du Conseil des Ministres, concernant le paiement d'intérêts prétendüment indüs sur les dommages de guerre. La communication que nous publions ci-après confirme qu'en attendant aucune pour- suite nouvelle n'est intentée de ce chef. Devant les Tribunaux, ces causes sont remises. Espérons que les sinistrés inquiétés ne tarderont pas a voir ces poursuites retirées entièrement. La lettre du ministère précise aussi la portée de l'Arrêté Royal du 22 février dernier. Les sinis trés, qui n'ont pas encore regu le solde de leurs indemnités parcequ'is sont en retard de justifier de l'emploi de la tranche précédente, sont les seuls atteints par la déchéance. A ce propos, au nom de la Fédération, une demande de proion- gation de délai a été adressée. Une suite favora ble accueillera sans doute notre demande, mais les intéressés feront bien de faire toute diligence. Les instructions, données par le ministère au per sonnel des Tribunaux de dommages de guerre, portent que l'Arrêté Royal en question doit être interprêté trés largement, et favorablement aux sinistrés. Ceux qui ont regu leur dernière tranche mais qui n'ont pas encore justifié de son remploi, doivent le faire sans retard afin de recevoir leur certificat final de remploi. Celui-ci est du reste nécessaire pour qu'ils puissent recevoir le solde éventuel des intéréts qui leur réviennent. Voici le texte de la lettre MINISTÈRE DES FINANCES Bruxelles. 29 Mai 1935 Office de liquidation des Dommages de Guerre Rue Hótel des Monnaies, 95 Secrétariat Général Monsieur le Président, En réponse a votre lettre du 27 de ce mois, j'ai l'honneur de vous faire savoir qu'en atten dant la décision de la Cour des Comptes, des in structions ont été données pour faire surseoir provisoirement aux poursuites engagées contre quelques sinistrés de l'arrondissement d'Ypres en recouvrement d'indemnités pour dommages de guerre considérées comme payées indüment. En ce qui concerne le délai de trois mois qui a été imparti par l'arrêté royal du 22 février 1935, il s'applique spécialement aux sinistrés qui n'ont pas encore touché le solde de leurs indemnités, et n'ont pas fourni les justifications autorisant le paiement de ces sommes. Les indemnités entièrement payées resteront acquises s'il est reconnu que le remploi a été effectué conformément aux prescriptions du ju- gement ou de la transaction. Veuillez agréer, Monsieur le Président, l'as- surance de ma considération distinguée. Le Directeur Général, (signé) Verhaeghe. A Monsieur Butaye, Président de la Fédération des Sinistrés, Ypres. In uitvoering van het besluit, genomen tijdens de bijeenkomst der gemeenteoverheden van Nieuwpoort, Hollebeke, Houthem, Komen, Yper ën der Handelskamers van Nieuwpoort en Yper op Zondag 19 Mei 11. te Komen, heeft het sche pencollege van Yper, in zijne zitting van Dins dag laatst, op aanvraag der Handelskamer van Yper, besloten hier ten stadhuize van Yper, op Zondag 16 Juni a. s., te 15 u., een algemeene ver gadering te beleggen van al de Heeren burge meesters der steden en gemeeilten gelegen in de streek bevat tusschen Nieuwpoort en Komen. Deze vergadering, waartoe ook de senatoren, volksvertegenwoordigers en provinciale raads leden van dit gewest zullen uitgenoodigd wor den, heeft voor doel het onmiddellijk herstel der vaart Yper-Komen te bekomen. Naar wij vernemen zullen de uitnoodigingen voor deze vergadering binnen kort verzonden worden en wij durven verhopen dat al onze man datarissen, zoo van Senaat, Kamer, Provincie als Gemeente, eraan zullen houden op deze gewich tige vergadering tegenwoordig te zijn. Réponse de Sa Majesté le Roi L'Administration Communale de Comines nous communique le télégramme qu'elle vient de rece voir en réponse au télégramme qui fut envoyé, ainsi que nous l'avons annoncé dans notre der nier numéro, a Sa Majesté le Roi a Tissue de la réunion tenue le Dimanche 19 Mai dernier a l'hótel de ville de Comines. Voici le texte de ce télégramme Aux Autorités Communales de Nieuport, Ypres, Comines et Communes limitrophes, Chambres de Commerce Nieuport et Ypres Comines. Suis chargé de vous accuser réception du télégramme que vous avez adressé au Roi le 19 de ce mois et devons faire savoir que votre voeu a été signalé au service compétent du mi- nistère des travaux publics. Secrétaire d'Etat maison Roi. GEDACHTENISSEN - PATERNOSTERS - KERKBOEKEN 34, Boterstraat, 34 Y PER Op aanvraag der Handelskamer van Nieuw poort, heeft de heer Goetghebeur, volksvertegen woordiger voor Veurne-Dixmude-Oostende, tij dens de Kamerzitting van 23 Mei 11. van de be spreking der begrooting van openbare werken gebruik gemaakt, om enkele woorden te zeggen ten gunste van het herstel der vaart Yper-Komen en der verbetering van de haven van Nieuwpoort die alzoo, door deze verbinding Yzer-Leie, met haar hinterland in betrekking zal gesteld wor den. Hier drukken wij de rede van den Heer Goet ghebeur over zooals ze in het Beknopt Verslag verscheen De Heer Goetghebeur. De politiek der groote openbare werken wordt vaak een bedoe ling toegeschreven die ze niet mag hebben. Hoofddoel moet niet uitsluitend dit der op slorping der werkloosheid zijn, maar wel de toe komst van het land. Er dienen werken uitge voerd die een groote ekonomische waarde voor ons land hebben. Enkel de toekomst dient in overweging geno men. Dit is het geval met de haven van Nieuw poort. Een toegang tot de zee is voor een natie een levensrecht. Voor Zeebrugge werden er vele millioenen uitgegeven terwijl Zeebrugge noch tans niet zooals Nieuwpoort een natuurlijke haven is. Reeds van in 1838 vroeg de stadsraad aan Leopold I voor Nieuwpoort te zorgen. Doch, er werd van hooger hand geen belang aan gehecht, en nog minder aan de conventie van 1914, waarin namelijk sprake was van een beweegbare brug voor Nieuwpoort, welke voor de haven dezer stad meer dan noodzakelijk is. Het vlotdok dier haven dient ook verruimd, opdat men het bij alle tijden kunne gebruiken, enz. De heele frontstreek wordt verlaten. Het baansneltreintje Nieuwpoort - Dixmuide moest zelfs afgeschaft worden bij gebrek aan leefbaar heid. Om de haven leefbaar te maken is het niet voldoende ze technisch uit te rusten. Men moet haar ook een hinterland geven. Dit hinterland bestaat. Het is mogelijk door eene kleine ver binding, zijnde het kanaal Ieper-Komen. Dit ka naal werd reeds vóór den oorlog gedolven, doch werd door natuurelementen vernietigd. De bouw van het Albertkanaal heeft bewezen dat de hui dige techniek deze elementen heeft overwonnen. Waarom dus zou men de vaart Ieper-Komen niet herstellen Men betwist het nut van deze vaart. Zij die dit betwisten gaan van een verkeerd standpunt uit, omdat zij deze vaart afzonderlijk beschou wen. Maar men moet deze vaart beschouwen in verband met de haven van Nieuwpoort, welke langs dezen weg haar hinterland en haar afzetgebied moet bereiken. Bij de voortzetting van de bespreking der be grooting van Openbare Werken, heeft de Heer volksvertegenwoordiger Butaye, tijdens de zit ting der Kamers van Dinsdag 28 Mei 1L, op zijne beurt ook de hem geboden gelegenheid waar genomen om nogmaals voor het herstel der vaart Yper-Komen aan te dringen. Hier deelen wij insgelijks, volgens het «Beknopt Verslag de rede van den Heer Butaye mede De heer Butaye. Ik wensch vooral over eene zaak te spreken, waarover wij in de Kamer

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 1