ONDERLINGE
MUSEE DE GUERRE
du Saillant d'Ypres
KORTRIJKSCHP
Naar Paris-Plage
Brand - Leven
Ongevallen
4
Onverschilligheid
Waar zijt gij hst ZEKERST
en V00RDEELÏGST verzekerd
NATUURLIJK bij de Naamlooze
Maatschappij, de
Voor alle inlichtingen wende mei giek tot kot
Bijkantoor t© Yper
Algemeen Opziener OM ER ROBYN.
i
Op Zondag 30 Juni heeft te Touquet - Paris -
Plage de plechtige inhuldiging plaats van den
openbaren hof Square d'Ypres alzoo genaamd
ingevolge een besluit van den Gemeenteraad
van Touquet-Paris-Plage, goedgekeurd door het
Hoofd van 't Departement Pas-de-Calais, ter her
innering aan de stad Yper waarvan een groot ge
tal inwoners in 1914 naar Paris-Plage werden
overgebracht waar zij verbleven tot op het einde
van den oorlog en waarmede de bevolking van
Paris-Plage steeds de beste betrekkingen gehad
heeft.
Het Stadsbestuur van Yper, dat tot de plech
tigheid werd uitgenoodigd, heeft er aangehouden
deze uitnoodiging te beantwoorden met eene
officieele betooging van dankbaarheid der Yper-
sche bevolking. Afgeveerdigden der oud-strij
dersbonden en andere lokale maatschappijen, be
geleid van den Muziekkring Ypriana, zullen de
Gemeenteoverheid vergezellen om ter gelegen
heid van voormelde plechtigheid hunne gevoe
lens van erkentelijkheid tegenover de bevolking
van Paris-Plage te laten blijken en tevens de
banden der wederzijdsche vriendschap, die de
oorlog tusschen beide steden heeft doen ontstaan
nader toe te sluiten en te vereeuwigen.
De bevolking van Yper wordt uitgenoodigd en
bijzonderlijk deze die te Paris-Plage gedurende
den oorlog hun verblijf gehad hebben, zich zoo
talrijk mogelijk te laten inschrijven' en al2oo
mede te werken om <3e betooging van dankbaar
heid der Ypersche bevolking zoo indrukwekkend
mogelijk te maken.
PROGRAMMA DER FEESTELIJKHEDEN
Zaterdag 29 Juniom 9 u. 's avonds Concert
door de Harmonie Ypriana.
Zondag 30 Juniom 9 u. 's morgens Op het
kerkhof, Hulde aan de gesneuvelden van Tou
quet-Paris-Plage.
Om 10 u.Mis in de kerk van Paris-Plage; ter
nagedachtenis der Yperlingen overleden te Paris-
Plage opgeluisterd door de Symphonie Ypriana.
Na de mis, vergadering van de Gemeenteraads
leden van Touquet-Paris-Plage, samen niet deze
van Yper op het Stadhuis van Touquet-Paris-
Plage.
Daarna'plechtige inhuldiging van den,Square
d'Ypres». t
In den namiddag, zwemfeest met de medewer
king vani'de Ypersche Swmqming.Clut).
Om 7 u. 's avonds .Terugreis'. 1 j
REISKOSTEN
1) Vertrek den Zaterdag om 1 u. namiddag.
Reisweg Yper - Calais - Cap Gris Nez - Boulogne
- Paris-Plage. (150 frank Belgisch geld). Dit be
vat Vervoer, kost en slaping, drank en drink
geld inbegrepen.) Vergadering aan de Bureelen
van Kosmos, om 12 u. Groöte Markt.
2) Vertrek den Zondag om 5 u. 's morgens.
Rechtstreeksche doortocht van Yper naar Paris-
Plage. Reis alleen 50 fr. Belgisch geld. Reis en
volledig noenmaal85 fr. Belgisch geld. Zelfde
vergaderingplaats.
De betaling geschiedt bij de inschrijving in
de bureelen van Kosmos. De plaatsen eens geno
men, wordt het geld niet terugbetaald, uitgeno
men in geval van ziekte. De plaatsen zijn genum
merd. De Burgemeester, J. Vanderghote.
iwi i i »«i i i'ii i n
DE GRANDE REPUTATION MONDIALE
LE
LA MEÜLLEURE COLLECTION QUI EXISTE
complétée en 1935.
Toutes les branches des différentes armées
y sont représentées
Quiconque visitera le
MUSÉE DE GUERRE DU SAILLANT D'YPRES
ira de l'avant et préchera toujours la Paix
entre Nations.
Paroles de l'Évêque de Willesden prononcées en
l'Église de St Martin's-in-the-Fields, Trafalgar Square,
Londres. Commémoration de l'Armistice 1932.
OUVERT TOUS LES JOURS
En face des Halles EntréeRue du Verger.
Un ancien combattant donne gratuitement
toutes les explications.
ConservateurM. L. N. MURPHY, F. I. L.
Décoré de la plus haute distinction militaire
francaise, etc., etc.
Bureau de Renseignements pour Touristes
rue principale, face aux Halles. Téléphone 195.
- j
'k Veeg hier, 'k veeg daar
'k En trek me niets meer aan»...
«We laten den boel maar draaieny>...
Wij allen zijn onverschillig of zijn het slacht
offer der onverschilligheid:
Het stoffelijk bilan dat we van de opeenvol
gende regeeringen sedert 1926 kunnen opmaken
is ver van schitterend maar het moreel bilan is
nog veel erger.
Stoffelijk kwaad wordt op den duur hersteld
een kwetsuur geneest, een afgebrand huis wordt
herbouwd, een geldverlies wordt door oppassend
heid teruggewonnen.
Moreel kwaad is veel moeilijker om goed te ma
ken en heeft vaak de ergste gevolgen voor.de
grondvesten van Staat en maatschappij. De mo
raliteit van de ekonomische politiek komt hier
meest in 't gedrang.
Men heeft met recht de kris is welke ons volk
doormaakt een gezagskrisis geheeten. Inderdaad,
hoe wil men in 's; hemels naam dat het volk eer
bied gevoele voor den Staat wanneer het Staats
bestuur zelf de zedelijks-geckagsregels verwerpt,
en zijn verbintenissen verloochent, den privaat
eigendom aantast, de verbeuringsmethoden in
voert der gehate Sanskulotten, de fiscale inqui-
sit:e inricht met premie voor de meest aanbren
gende speuragenten
Staan we niet voor Jiet moreel failliet-van den
Staat, nu deze alle kontrakten heeft verloochend,
alle verbintenissen hoe plechtig ook aangegaan
heeft verbroken, nu hij brutaal, ten nadeele van
de kleinere menschen de eerlijke spaarders, de
politiek a la Francqui huldigt «nood breekt wet
en gebruik maakt van het hatelijkste machts
misbruik
Het volk wordt het sparen beu het wordt er
onverschillig aan. Opmakers, goedlevers, teer-
ders hebben geen belastingen maar krijgen steun
op alle manieren en langs alle kanten, ze worden
vertroeteld als duurbaar kiesvee, begiftigd met
kosteloos pensioen en dies meer.
Eerlijke wróeters, spaarzame oudjes, kleine
eigenaars dragen den last van het gebroken
maatschappelijk evenwicht, betalen de uitspat
tingen en de wijnpotten, worden gestraft en besto
len omdat ze spaarzaam- waren en den Staat be
trouwden op zijn woord. Ze zijn het beu, ze wal
gen ervan. Het volk gelooft niet meer in de eer
lijkheid van dén Staat die zijn patrimonium
heeft verkwist én <3é kfëinè "Spaariiérs Heèft 'önt-
eigend het gelooft niet'meer -in de politieke
rechtschapèhhëid eïi 'toewijding zijner manda
tarissen het aanziet zé als overbodig vermits
het land kan bestuurd -Worden zonder hen, bij
volmachtsbesluiten; hét gelooft in niemand mfeer.
Het voelt zich1 verlaten, bedrogen, bedreigd in
zijn stoffelijke en zedelijke belangen, zonder de
minste zekerheid voor de toekomst. Het is ver
bitterd en heeft alle vertrouwen verloren. Het
is op denzelfden weg als eenmaal de Russen, de
Italianen, de Duitschers, het ziet naar een redder,
hij weze wie hij wil of was het de diktatuur in
haar grilligste en hevigste vormen.
Beziet in de steden die benden werkloozen,
sedert jaren reeds slenterend langs de straten,
van huis naar 't syndikaatvan "t syndikaat naar
herberg of cinema. De grootste onverschilligheid
heeft zich van de massa meester gemaakt.
Spreekt aan sommigen van werk zoeken om
eerlijk aan den kost te komenze lachen u vier
kant uit. (Gelukkig zijn er ook nog andere, doch
slechte voorbeelden trekken).
Anderen doppen en hebben winstgevende bij
verdiensten. Wat geeft dat Er zijn nog anderen
genoeg die voor'hen werken en een deel van hun
loon gedwongen afstaan om hun lui leven te
rekken en de Staat-Voorzienigheid is er ook nog,
die men mag bestelen. Welk broeinest voor bol-
chevisme steekt er niet in die werkeloozenonver-
schilligheid. Van op de schoolbanken reeds is
het werkmanskind door de ouderlijke onver
schilligheid doortrokken het droomt reeds van
een paradijs van genieten en leven zonder te
werken. Wat gewordt er van die onverschillige
opkomende jeugd
Onverschilligheid bij de ouders, die hun kinde
ren laten loopen, waar ze willen hun verkeerin
gen niet nagaan of oogtoeluikend gedoogen toe
geven dat zij den gemoedelijken huisarbeid of
de lokale nijverheid deSerteeren om voor het
grof geld in de groote centra's, buitenland, treins,
autobussen, werkplaatsen lijf en ziel te ver
beesten. Wat geeft het voor die kortzichtige
puders dat hun zoons als wrakken weer thuis
komen, hun dochters alle schaamtegevoel en
eerbaarheid kwijt zijndat de goede oude
Vlaamsche zeden een deuk krijgen dat ons volk
voorttiert in zijn onbeholpenheid en ruwheid,
verbastert en ontaart, als er maar zaad in 't baks-
ken komtmen is maar eenmaal jong, men moet
er van profiteeren, men heeft het ook gedaan
Waar is het huiselijk familieleven nog te virtden
en waar moet de maatschappij met zulke ouder
onverschilligheid heen
Onverschilligheid in zake vaderlandsliefde.
Wat geeft het dat ons land wederom de gruwe
len van. den oorlog kenne Welk nut steekt er
nog in al het vergoten bloed dat gestroomd heeft
voor de vrijmaking van den geboortegrond
Welk nut in al die verhakkelde lijven van onze
échte oorlogsverminkten Is dat de losprijs om
te komen tot dienstweigeraars, partijgangers van
't gebroken geweer, voetlekkers van vreemden,
dragers van de leus liever Pruis dan Belg
En daar heeft men van hooger hand wéér schuld
aan. Kinderen van een zelfde huishouden hebben
gelijke rechten en plichten. Waarom de eenen
bevoordeeligen en de anderen schier stiefmoeder
lijk behandelen Ziet men dan niet in dat een
groot deel der natie die onduldbare onverschil
ligheid beantwoordt met den rug te keeren naar
het Vaderland.
En het is niet te verwonderen dat men in den
uitersten hoek van Vlaanderen de meeste onver-
schilligjieid vindt. Hier schijnt men vergeten te
zijn te Brussel en nochtans men wete dat er hier
Belgen wonen, dat hier een stuk Vaderlandschen
grond ligt dat het meest door den oorlog geteis
terd werd, dat bijna al zijn vroegere hulpbron
nen ontnomên werd, dat men hier "hog altijd be
delen moet om een brokje edelmoedigheid, om
een vaartje naar de Leie, om herleving. Men
heeft geen geld En men heeft er voor 't Albért-
kanaal, de vaart van Charleroi, Gent-Terneuzen,
Oostende enz., allen werken die niet bestonden.
Liefde vraagt wederliefde, zegt het spreekwoord,
het tegenovergestelde is ook waar. Men hoeve
zich dus te Brussel niet te verwonderen over den
geestestoestand in Vlaanderen.
Onverschilligheid in al de lagen der samenle
ving zelfs onder de neringdoeners, die moord en
brand schreeuwen dat hun ondergang nabij is,
dat men zich hun lot niet aantrekt, dat men niets
doet om den lokalen handel uit te breiden of de
vreemdelingen aan te lokken. Men klaagt, men
beknibbelt en men blijft zelfs afzijdig van de
gedane pogingen, men is onverschillig b. v. aan
de voortdurende inspanning der lokale Handels
kamer, een klein steungeld is te veël, een plak
brief van 5 fr. ter gelegenheid der handelsfoör
is te veeleischend. Hoe wil men dan de zóo
zeer 'gevraagde herleving als men zelf niet mede
werk, als men zich" geen offertje weet te ge
troosten, als men Weigert een duwken te geven
aan 'den rollénden wagen
Moet»men neg gewagen van de onverschillig
heid der Mogendheden, die beslissèn óvér vrede
of oorlog, zonder ommezien naar de steeds drin
gender verzuchting der volkeren naar vrede.
Het zou ons te ver brengen.
Een dingen staat vast. Uit onverschilligheid
komt verbittering, uit verbittering tegenstand,
en uit tegenstand de omverwerping der bestaan
de orde.
Het is hoog tijd dat het volk uit zijn onver
schilligheid wakker geschud worde. Het is hoog
tijd dat van hoogerhand, 't zij Mogendheid of
landsbestuur, een loyale helpende hand toegesto
ken worden aan den hulpelooze, aan haar lot over-
gelatene samenleving. M. HETT.
Handelsregister Kortrijk q52
TE KORTÜIÜK
Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit
van 23 December iq32, in uitvoering van de wet
van 25 Juni iq3o.
Hare werking uitstrekkende over gansch het
land, worden er nog efnstige Vertegenwoor
digers gevraagd.
8, Mondstraat - Tel. 109