Onze Reus Goliath te Brussel Onze Scheepvaart 2 hunne pogingen van dichtbij volgen, dip met hen in tal van omstandigheden in aanraking komen, onze handelaars bewonderen om den moed, de wilskracht en de taaie volharding waarvan zij ons, spijts alle hinderpalen en tegenslagen, om zeggens dagelijks het bewijs leveren. In ons artikel van verleden week over het droogtrekken der Moeren schreven wij dat de scheepvaart op de Yzer dikwijls onderbroken wordt, niet alleen 's winters wanneer de vaarten toegevroren liggen, maar ook nog op de andere tijdstippen van het jaar tengevolge der ver plichting het waterpeil van de Yzer laag te hou den om de Broeklanden droog te trekken. En ziehier, dat wij, nog deze week, daarvan een slaande bewijs hebben. Het gebrek aan water in de Yzer en in het benedenpand van de vaart Yper-Yzer doet zich nu reeds zoozeer gevoelen dat verschillige sche pen, die op weg naar Yper waren, onderweg een deel hunner lading hebben moeten lichten om tot hier te kunnen geraken. Vooreerst hebben wij de Eleonora een schip van 369 ton dat hier verleden Zaterdag toekwam met een lading brijken. Met volle lading vaart dit schip op 2 m. 35, doch om tot hier te komen had de schipper slechts een lading mede van 188 ton en lag zijn schip op 1 m. 38. Niettegen staande de vaart gemaakt is om een diepgang van 1 m. 80 toe te laten, gerocht het schip vast tus- schen Steenstraete en Drie Grachten en moest het, na een groot deel zijner lading geiicht te hebben, nog met drie paarden over den grond gesleurd worden. Volgens de verklaring van den schipper lag het water in de vaart dan reeds 22- cm lager dan het peil dat men hem had aange geven, en wat erger is zakt het waterpeil nog eiken dag wat meer. Deze tegenslag beteekent voor den schipper een verspilling van 5 tot 6 dagen en een verlies van 1100 fr„ waarvoor hij in gewone omstandigheden een maand lang moet werken om dit te kunnen verdienen. Een andere belemmering is de voorloopige spoorwegbrug van Caeskerke die, spijts de menigvuldige beloften, m::ar niet vervangen wordt. Groote schepen als de Eleonora kunnen er, wanneer zij ledig zijn. onmogelijk onder en zijn dan verplicht, bij de terugreis uit Yper, langs Fintele en Veurne rond te varen. Een reis van Boom tot Yper en terug van Yper naar Gent, met de omwegen die de schepen thans, en dit zoolang die brug en ook de vaart Yp§r-Komen niet zullen hersteld worden, moeten doen, vergt een totaal van 38 dagen. Hoe wil men dan dat de vrachtprijzen op Yper, die 5 fr. meer bedragen per ton dan voor Rousse- lare, verminderen en interessant worden en dat onze handelaars met die van andere meer bevoor- deeligde steden kunnen wedijveren Dinsdag kwam hier eveneens de Hortense schipper Knockaert, in de kaai aanleggen. De schipper, die hier den dag der inhuldiging van de kaai een der eersten naar Yper kwam, vertelde ons eveneens zijn wedervaren dat al niet veel meer aanmoedigend was als voor de Eleonora Geladen met 144 ton vetten voor rekening van de Heeren Blootacker en Vermeersch, vaarde het schip, dat kwam van Zandvoorde-bij-Oostende, met een diepgang van 1 m. 45, alswanneer er vol gens de inlichtingen door het Bestuur verschaft nog met een diepgang van 1 m. 65 kon gevaren worden. Niettegenstaande dit moest het schip, omtrent op dezelfde plaats als het voorgaande, eveneens gelicht worden tot het maar een diep gang van 1 m. 32 meer had. 12 a 13 ton werden overgeladen in de slijkboot van aannemer Petil- lion en dan nog. spijts deze ontlasting, werd het schip, door de motorboot Irène voortgetrok ken, over den grond gesleept. Het waterpeil was zoodanig gezakt dat er, volgens het oordeel van schipper Knockaert, ten hoogste 1 m. 35 water staat in de diepste plaatsen. Daarnevens lag de St Antoniusschipper J. Magnus, van Eykevliet. Deze schipper had een even moeilijke reis als de twee voorgaande boo ten doorgemaakt en dezelfde moeilijkheden on dervonden op de eigenste plaats, tusschen Drie Grachten en Steenstraete, waar men thans bag- gerwerken aan 't uitvoeren is, waardoor het slijk langs de kanten opgehoopt ligt en de doortocht der booten nog meer belemmerd wordt. Geladen met 110 ton maïs, insgelijks voor rekening der Heeren Blootacker en Vermeersch, had de schip per 20 ton moeten lichten om zijn boot van 1 m. 35 tot op een diepgang van 1 m. 20 te brén gen. Een ander schip, eveneens voor Yper bestemd, namelijk de Valentine schipper Pauwels, ge laden met 114 ton maïs voor M. Vandeputte, zat ginder tusschen Steenstraete en het tweede sas van Boesinghe sedert Dinsdag avond vast en kon slechts den Woensdag gelicht worden. Deze schipper, die hier vroeger in dezelfde vaart reeds twee schroeven brak, verklaarde dat hij geen slechter vaart kende en dat men hem hier te Yper nooit meer zou terugzien. Zondag -14 JuliStik- heete Julidag Brusselsche kermis 't Is dan ook dat tien tallen reuzen, zoo van bin nen- als buitenland beslo ten hadden dien dag sa men in onze hoofdstede te verbroederen. Onze splin ternieuwe Goliath was ook van de partij, en heeft niet weinig bij gedragen om den naam en faam van onze Ypersche stede bij de Brusselsche bevolking hoog te houden.«Regardez- moi celaQuel géant!... D'oü est-il d'Ypres En waarlijk, alle oogge tuigen waren het eens om te beweren dat de Yper sche Goliath de kroon spande. Wie van ons kent hem niet Een buitengewone gestalte, 7.50 m. hoog. een rijkversierde kleedij, een gewicht och, laat onze dragers van Zondag laatst eens spreken twee groepen van zes man, die beurtelings ongeveer drie honderd kilos door de straten van Brussel voort- droegen. Goliath deed zijn wan deling aldoor de Brussei- sc c ooulevards, voorafge gaan door onze nette reu zinnetjes, die eenieders be wondering opwekten door haar mooie, weluitgevoer- de balletten, samen met onze kaboutertjes die on vermoeibaar hun kunstige dansen en sprongen rond onzen reus uitvoerden. Wat een bijvalwat een handgeklap Getuigen daarvande menigvuldige dagbladen, die de foto van onzen reus hebben weer gegeven. Vergeten we vooral niet een woord van lof uit te spreken voor onze nooit vermoeide Yprianisten. die door hun opwekkende aria's vreugde en jolijt in die schoone Ypersche groep wisten te brengen. Voorwaar, een uiterst welgelukte uitstapMocht zulks in de toekomst nog gebeuren, alles tot roem en eer onzer goede, Ypersche stede "s Avonds, moe en afgemat, keerden allen huiswaarts met een blijvende herinnering en al blijde neur.ënd Keere weerom, reuske, reuske Een, die er was. Van deze gelegenheid weze gebruik gemaakt om hier ooi: een dankbare hulde te brengen aan de offervaar dige heeren die, door hun onverpoosd werken, gezorgd hebben dat onze stad haar statigen en indrukwekkenden Reus Goliath, gansch hernieuwd en schooner dan ooit, na een lange afwezigheid mocht terugzien om hem weer, zooals voorheen, aan al onze feestelijkheden te doen deelnemen. v Wij begrijpen, na zulke tegenslagen, heel goed zijne ontmoediging velen zouden het om veel minder redenen laten steken doch wat wij maar niet begrijpen kunnen is dat op Woensdag 17 Juli 1935, om 11 u.'s morgens, volgens de offi- cieele vaststellingen van den sluismeester, het water in de vaart slechts van 35 cm. onder het normaal peil gezakt was, wat in andere woorden beteekent dat er nog 2 m. 10 0.35 1 m. 75 waterhoogte was, en dat schepen met een diep gang van 1 m. 56, 1 m. 45 en zelfs 1 m. 35 tot aan Yper niet kunnen geraken. Ofwel geven de schip pers den juisten diepgang van hunne boot niet aan, ofwel is de vaart niet opgemaakt zooals zij het zou moeten zijn. Wij hebben dit niet te onderzoeken, dit zijn enkel feiten die wij bestatigen en die zich, wat er ook van zij, geenszins verrechtvaardigen. Een vaart immers dient toch wel uitsluitelijk om te varen, zooniet heeft zij geen reden van-bestaan. De vaart Yper-Yzer staat overal, zoowel in de officieele kringen als in de scheepvaartmiddens, aangeteekend en gekend als een vaart van 300 ton waarop een diepgang van 1 m. 80 toegelaten wordt. Het moet dan ook werkelijk zoo zijn en niets, volstrekt niets verrechtvaardigt den hui- digen, onduldbaren toestand. Wij verhopen dan ook dat wij nu reeds dik wijls genoeg dezen abnormalen toestand hebben aangeklaagd en dat het bevoegd Beheer der Wa terwegen onverwijld de noodige maatregelen zal weten te treffen om er een einde aan te stel len. Of zal men misschien nogmaals wachten tot dat, bij den aanvang van het beetenseizoen, sommige machtige invloeden zich doen gelden en het Beheer dwingen de Yzer met het water der Schelde te spijzen, tot groote schade van de vis- schen in de Yzer en der koeibeesten van Veurne- Ambacht Om de Yzer steeds op een bevaarbaar peil te houden zonder iemands belangen te schaden, bestaan er middelen genoeg. Wij hebben ze reeds in 't lang en in 't breed besproken en uiteengezet en zonder twijfel is het- Beheer der Waterwegen ervan nog beter op de hoogte dan wij. Het doel treffendste dezer middelen is het herstel der vaart Yper-Komen en dan, wanneer de sleutel van de Yzer hier in het bureel van een ingenieur te Yper zal berusten in plaats van te Nieuwpoort, waar andere belangen, onder meer de Broeklan den en de vischvangst, thans den toestand be- heerschen, den dag waarop Yper zooals in de XII en XIII eeuwen opnieuw zal meester zijn over de Yzer, dan ook en dan alleen zal Yper en gansch de streek den bloei en voorspoed van die vroegere tijden weer kennen en beleven. Binnengevaren Vrijdag 5 Juli 1935, de André (schipper De Bceuf) met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen. Zaterdag 6, de Louise(schipper Struyf) met 127 ton maïs voor M. Vandeputte, leper. Maandag 8, de cc Louise(schipper La Haye) met 80 ton hout voor M. Vergracht, leper. Dinsdag 9, de Walter (schipper Goedgezelschap) met 102 ton maïs voor MM. Blootacker en Vermeersch, leper de Marie-Elise (schipper Vandewalle) met 115 ton graan voor M. Vandeputte, leper. Woensdag 10, de Souvenir (schipper Dobbelaere) met 100 ton graan voor M. Hollebeke, leper. Donderdag 11, de St Antoine (schipper Matthijs) met 105 ton graan voor MM. Blootacker en Vermeersch, leper. Vrijdag 12, de André(schipper De Boeuf) met 12 ton beurtgoed voor verscheidenende Irène (schipper Pauwels) met 100 ton maïs voor MM. Blootacker-Vermeersch, leper de Mathilde (schip per Jacobs) met 100 ton graan voor M. Hollebeke, leper; de «Julia», (schipper De Dobbelaere» met 115 ton maïs voor M. Vandeputte, leper. Zaterdag 13, de Eleonora (schipper Dezutter) met 266 ton baksteen voor de Briqueteries Yproises, leper. Maandag 15, de Hortense(schipper Knockaert) met 144 ton sulfaat voor MM. Blootacker en Ver meersch, leper. Dinsdag 16, de St-Antonius(schipper Magnus) met 110 ton maïs voor MM. Blootacker en Vermeersch, leper. Woensdag 17, de Valentine (schipper Pauwels met 114 ton maïs voor M. Vandeputte, leper. Donderdag 18, de Neeltje(schipper Vanwijn- gaarde). met 62 ton kolen voor M. Montaine, Houthem- bij-Komen. Waterhoogtebenedenpand 1 m. 70. bovenpand 3 m. 23.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2