Onze Reus Goliath te Brussel
Onze Scheepvaart
2
hunne pogingen van dichtbij volgen, dip met hen
in tal van omstandigheden in aanraking komen,
onze handelaars bewonderen om den moed, de
wilskracht en de taaie volharding waarvan zij
ons, spijts alle hinderpalen en tegenslagen, om
zeggens dagelijks het bewijs leveren.
In ons artikel van verleden week over het
droogtrekken der Moeren schreven wij dat de
scheepvaart op de Yzer dikwijls onderbroken
wordt, niet alleen 's winters wanneer de vaarten
toegevroren liggen, maar ook nog op de andere
tijdstippen van het jaar tengevolge der ver
plichting het waterpeil van de Yzer laag te hou
den om de Broeklanden droog te trekken.
En ziehier, dat wij, nog deze week, daarvan
een slaande bewijs hebben.
Het gebrek aan water in de Yzer en in het
benedenpand van de vaart Yper-Yzer doet zich
nu reeds zoozeer gevoelen dat verschillige sche
pen, die op weg naar Yper waren, onderweg een
deel hunner lading hebben moeten lichten om tot
hier te kunnen geraken.
Vooreerst hebben wij de Eleonora een schip
van 369 ton dat hier verleden Zaterdag toekwam
met een lading brijken. Met volle lading vaart
dit schip op 2 m. 35, doch om tot hier te komen
had de schipper slechts een lading mede van
188 ton en lag zijn schip op 1 m. 38. Niettegen
staande de vaart gemaakt is om een diepgang van
1 m. 80 toe te laten, gerocht het schip vast tus-
schen Steenstraete en Drie Grachten en moest
het, na een groot deel zijner lading geiicht te
hebben, nog met drie paarden over den grond
gesleurd worden. Volgens de verklaring van den
schipper lag het water in de vaart dan reeds
22- cm lager dan het peil dat men hem had aange
geven, en wat erger is zakt het waterpeil nog
eiken dag wat meer. Deze tegenslag beteekent
voor den schipper een verspilling van 5 tot 6
dagen en een verlies van 1100 fr„ waarvoor hij
in gewone omstandigheden een maand lang moet
werken om dit te kunnen verdienen. Een andere
belemmering is de voorloopige spoorwegbrug van
Caeskerke die, spijts de menigvuldige beloften,
m::ar niet vervangen wordt. Groote schepen
als de Eleonora kunnen er, wanneer zij ledig
zijn. onmogelijk onder en zijn dan verplicht, bij
de terugreis uit Yper, langs Fintele en Veurne
rond te varen. Een reis van Boom tot Yper en
terug van Yper naar Gent, met de omwegen die
de schepen thans, en dit zoolang die brug en
ook de vaart Yp§r-Komen niet zullen hersteld
worden, moeten doen, vergt een totaal van 38
dagen.
Hoe wil men dan dat de vrachtprijzen op Yper,
die 5 fr. meer bedragen per ton dan voor Rousse-
lare, verminderen en interessant worden en dat
onze handelaars met die van andere meer bevoor-
deeligde steden kunnen wedijveren
Dinsdag kwam hier eveneens de Hortense
schipper Knockaert, in de kaai aanleggen. De
schipper, die hier den dag der inhuldiging van de
kaai een der eersten naar Yper kwam, vertelde
ons eveneens zijn wedervaren dat al niet veel
meer aanmoedigend was als voor de Eleonora
Geladen met 144 ton vetten voor rekening van de
Heeren Blootacker en Vermeersch, vaarde het
schip, dat kwam van Zandvoorde-bij-Oostende,
met een diepgang van 1 m. 45, alswanneer er vol
gens de inlichtingen door het Bestuur verschaft
nog met een diepgang van 1 m. 65 kon gevaren
worden. Niettegenstaande dit moest het schip,
omtrent op dezelfde plaats als het voorgaande,
eveneens gelicht worden tot het maar een diep
gang van 1 m. 32 meer had. 12 a 13 ton werden
overgeladen in de slijkboot van aannemer Petil-
lion en dan nog. spijts deze ontlasting, werd het
schip, door de motorboot Irène voortgetrok
ken, over den grond gesleept. Het waterpeil was
zoodanig gezakt dat er, volgens het oordeel van
schipper Knockaert, ten hoogste 1 m. 35 water
staat in de diepste plaatsen.
Daarnevens lag de St Antoniusschipper
J. Magnus, van Eykevliet. Deze schipper had een
even moeilijke reis als de twee voorgaande boo
ten doorgemaakt en dezelfde moeilijkheden on
dervonden op de eigenste plaats, tusschen Drie
Grachten en Steenstraete, waar men thans bag-
gerwerken aan 't uitvoeren is, waardoor het slijk
langs de kanten opgehoopt ligt en de doortocht
der booten nog meer belemmerd wordt. Geladen
met 110 ton maïs, insgelijks voor rekening der
Heeren Blootacker en Vermeersch, had de schip
per 20 ton moeten lichten om zijn boot van
1 m. 35 tot op een diepgang van 1 m. 20 te brén
gen.
Een ander schip, eveneens voor Yper bestemd,
namelijk de Valentine schipper Pauwels, ge
laden met 114 ton maïs voor M. Vandeputte, zat
ginder tusschen Steenstraete en het tweede sas
van Boesinghe sedert Dinsdag avond vast en
kon slechts den Woensdag gelicht worden. Deze
schipper, die hier vroeger in dezelfde vaart reeds
twee schroeven brak, verklaarde dat hij geen
slechter vaart kende en dat men hem hier te
Yper nooit meer zou terugzien.
Zondag -14 JuliStik-
heete Julidag Brusselsche
kermis
't Is dan ook dat tien
tallen reuzen, zoo van bin
nen- als buitenland beslo
ten hadden dien dag sa
men in onze hoofdstede te
verbroederen. Onze splin
ternieuwe Goliath was ook
van de partij, en heeft
niet weinig bij gedragen om
den naam en faam van
onze Ypersche stede bij
de Brusselsche bevolking
hoog te houden.«Regardez-
moi celaQuel géant!...
D'oü est-il d'Ypres
En waarlijk, alle oogge
tuigen waren het eens om
te beweren dat de Yper
sche Goliath de kroon
spande.
Wie van ons kent hem
niet Een buitengewone
gestalte, 7.50 m. hoog. een
rijkversierde kleedij, een
gewicht och, laat onze
dragers van Zondag laatst
eens spreken twee
groepen van zes man, die
beurtelings ongeveer drie
honderd kilos door de
straten van Brussel voort-
droegen.
Goliath deed zijn wan
deling aldoor de Brussei-
sc c ooulevards, voorafge
gaan door onze nette reu
zinnetjes, die eenieders be
wondering opwekten door
haar mooie, weluitgevoer-
de balletten, samen met
onze kaboutertjes die on
vermoeibaar hun kunstige
dansen en sprongen rond
onzen reus uitvoerden.
Wat een bijvalwat
een handgeklap Getuigen
daarvande menigvuldige
dagbladen, die de foto van
onzen reus hebben weer
gegeven.
Vergeten we vooral niet
een woord van lof uit te
spreken voor onze nooit
vermoeide Yprianisten. die
door hun opwekkende
aria's vreugde en jolijt in
die schoone Ypersche
groep wisten te brengen.
Voorwaar, een uiterst
welgelukte uitstapMocht
zulks in de toekomst nog
gebeuren, alles tot roem en eer onzer goede, Ypersche
stede
"s Avonds, moe en afgemat, keerden allen huiswaarts
met een blijvende herinnering en al blijde neur.ënd
Keere weerom, reuske, reuske
Een, die er was.
Van deze gelegenheid weze gebruik gemaakt om hier
ooi: een dankbare hulde te brengen aan de offervaar
dige heeren die, door hun onverpoosd werken, gezorgd
hebben dat onze stad haar statigen en indrukwekkenden
Reus Goliath, gansch hernieuwd en schooner dan ooit,
na een lange afwezigheid mocht terugzien om hem
weer, zooals voorheen, aan al onze feestelijkheden te
doen deelnemen. v
Wij begrijpen, na zulke tegenslagen, heel goed
zijne ontmoediging velen zouden het om veel
minder redenen laten steken doch wat wij
maar niet begrijpen kunnen is dat op Woensdag
17 Juli 1935, om 11 u.'s morgens, volgens de offi-
cieele vaststellingen van den sluismeester, het
water in de vaart slechts van 35 cm. onder het
normaal peil gezakt was, wat in andere woorden
beteekent dat er nog 2 m. 10 0.35 1 m. 75
waterhoogte was, en dat schepen met een diep
gang van 1 m. 56, 1 m. 45 en zelfs 1 m. 35 tot aan
Yper niet kunnen geraken. Ofwel geven de schip
pers den juisten diepgang van hunne boot niet
aan, ofwel is de vaart niet opgemaakt zooals zij
het zou moeten zijn.
Wij hebben dit niet te onderzoeken, dit zijn
enkel feiten die wij bestatigen en die zich, wat
er ook van zij, geenszins verrechtvaardigen. Een
vaart immers dient toch wel uitsluitelijk om te
varen, zooniet heeft zij geen reden van-bestaan.
De vaart Yper-Yzer staat overal, zoowel in de
officieele kringen als in de scheepvaartmiddens,
aangeteekend en gekend als een vaart van 300
ton waarop een diepgang van 1 m. 80 toegelaten
wordt. Het moet dan ook werkelijk zoo zijn en
niets, volstrekt niets verrechtvaardigt den hui-
digen, onduldbaren toestand.
Wij verhopen dan ook dat wij nu reeds dik
wijls genoeg dezen abnormalen toestand hebben
aangeklaagd en dat het bevoegd Beheer der Wa
terwegen onverwijld de noodige maatregelen
zal weten te treffen om er een einde aan te stel
len. Of zal men misschien nogmaals wachten
tot dat, bij den aanvang van het beetenseizoen,
sommige machtige invloeden zich doen gelden
en het Beheer dwingen de Yzer met het water der
Schelde te spijzen, tot groote schade van de vis-
schen in de Yzer en der koeibeesten van Veurne-
Ambacht
Om de Yzer steeds op een bevaarbaar peil te
houden zonder iemands belangen te schaden,
bestaan er middelen genoeg. Wij hebben ze reeds
in 't lang en in 't breed besproken en uiteengezet
en zonder twijfel is het- Beheer der Waterwegen
ervan nog beter op de hoogte dan wij. Het doel
treffendste dezer middelen is het herstel der
vaart Yper-Komen en dan, wanneer de sleutel
van de Yzer hier in het bureel van een ingenieur
te Yper zal berusten in plaats van te Nieuwpoort,
waar andere belangen, onder meer de Broeklan
den en de vischvangst, thans den toestand be-
heerschen, den dag waarop Yper zooals in de
XII en XIII eeuwen opnieuw zal meester zijn
over de Yzer, dan ook en dan alleen zal Yper en
gansch de streek den bloei en voorspoed van die
vroegere tijden weer kennen en beleven.
Binnengevaren
Vrijdag 5 Juli 1935, de André (schipper De Bceuf)
met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Zaterdag 6, de Louise(schipper Struyf) met 127
ton maïs voor M. Vandeputte, leper.
Maandag 8, de cc Louise(schipper La Haye) met
80 ton hout voor M. Vergracht, leper.
Dinsdag 9, de Walter (schipper Goedgezelschap)
met 102 ton maïs voor MM. Blootacker en Vermeersch,
leper de Marie-Elise (schipper Vandewalle) met
115 ton graan voor M. Vandeputte, leper.
Woensdag 10, de Souvenir (schipper Dobbelaere)
met 100 ton graan voor M. Hollebeke, leper.
Donderdag 11, de St Antoine (schipper Matthijs)
met 105 ton graan voor MM. Blootacker en Vermeersch,
leper.
Vrijdag 12, de André(schipper De Boeuf) met
12 ton beurtgoed voor verscheidenende Irène
(schipper Pauwels) met 100 ton maïs voor MM.
Blootacker-Vermeersch, leper de Mathilde (schip
per Jacobs) met 100 ton graan voor M. Hollebeke,
leper; de «Julia», (schipper De Dobbelaere» met 115
ton maïs voor M. Vandeputte, leper.
Zaterdag 13, de Eleonora (schipper Dezutter) met
266 ton baksteen voor de Briqueteries Yproises, leper.
Maandag 15, de Hortense(schipper Knockaert)
met 144 ton sulfaat voor MM. Blootacker en Ver
meersch, leper.
Dinsdag 16, de St-Antonius(schipper Magnus)
met 110 ton maïs voor MM. Blootacker en Vermeersch,
leper.
Woensdag 17, de Valentine (schipper Pauwels
met 114 ton maïs voor M. Vandeputte, leper.
Donderdag 18, de Neeltje(schipper Vanwijn-
gaarde). met 62 ton kolen voor M. Montaine, Houthem-
bij-Komen.
Waterhoogtebenedenpand 1 m. 70.
bovenpand 3 m. 23.