stroomt het water uit de sluis, wijl de André langzaam tusschen de hooge sluismuren daalt tot op het peil van de middenvaart, die omtrent 4 m. 30 lager ligt. De vorenste sluispoort wordt alsdan geopend en we kunnen ongehinderd uit de sluis varen. Geheel de versassing heeft tien minuten geduurd. Nü,komen we aan de ijzerwegbrug te Boesin- ghe en even verder aan de wegbrug. De mast moet worden neergehaald om onder beide brug gen door te komen. Juist over de wegbrug, rechts, vóór het maga zijn van M. Vanóudt, waar een ijzeren hijsch- toestel is opgericht, ligt de Souvenir een der vijf schepen, die met de inhuldiging der kaai het eerst naar Yper kwamen. Naar wij vernemen heeft deze boot eveneens in de benedenvaart vastgelegen en heeft de schipper een deel zijner vracht op een andere boot, die hier nevens zijn schip gemeerd ligt, moeten overladen om tot hier te geraken. Wat droevige toestand Welhaast komen we aan de tweede sluis te Boesinghe-sas, waar we voor de tweede maal moeten versassen. Hier verschilt het peil onge veer 3 m. 50 en het versassen duurt omtrent een twaalftal minuten. Aan de linkerzijde, over het sas, bemerken wij een tweede afleiding van de overtollige waters der Yperlee. Vanaf Boesinghe-Sas tot Steenst.raete werden aan den linkeroever belangrijke grondafvoerin- gen uitgevoerd: De oevers zijn hier bijzonder vlak aangelegd en op sommige plaatsen met be kleedingen in steen versterkt. Vóór Steenstraete moet de mast nogmaals neer gehaald worden om onder de brug door te kun nen. Op de brug zelf is een eigenaardig monu ment opgericht, dat aan de wapenfeiten van het 3" Linieregiment herinnert en kort geleden werd ingehuldigd. Links, langs den steenweg naar Lizerne, ont waart men het prachtige Fransche gedenkteeken van den gasaanval en even verder de gedenkzuil der Grenadieren. Aan de overzijde varen wij voorbij een eigen aardig monumentje, dat de gebroeders Van Raem- donck herdenkt, die op deze plaats, stervend in eikaars armen werden gevonden. Sedert wij in het benedenpand varen, komt onze boot maar moeilijk vooruitonze snelheid is tot omtrent 3 km. per uur gevallen en wij krij gen den indruk dat wij herhaalde malen den bodem raken. Peilingen worden gedaan en wij bevinden dat er op sommige plaatsen nauwe lijks 1 m. 40 water is. En nochtans varen wij hier op een waterweg die overal voor een ton- nemaat van 300 ton aangegeven staat. De vaart, die hier bijzonder smal is geworden, beschrijft daarbij een reeks opeenvolgende bochten, die de moeilijkheden nog komen vergrooten. Wij komen voorbij een sluisje van de Watering' van Noordschote, dat de broeken van den rech teroever droog houdt en bemerken rechts ae aanlegplaats van «Het Brouweriege». Op eenigen afstand verder, eveneens rechts, ligt de monding van de Martjesvaart. Wij varen algauw onder de brug van Drie Grachten en even verder, links, voorbij de mon ding van de Yperlee. Hier bevinden wij ons midden een uitgestrekte vlakke streek, de broeken, die in den winter gansch overstroomd zijn. Links zijn nog een drietal sluisjes van de Watering van Noordschote, die het overtollige water dezer broeken in de vaart afleiden. Sedert onze afvaart uit Yper hebben wij langs heen de vaart tallooze visschers voorbijgevaren, die soms van heel ver komen om zich hier 's Zon dags aan hun aangenaam tijdverdrijf over te geven. Eindelijk bereiken wij Knocke-brug, waar de vaart Yper-Yzer en de Yzer samenvloeien. Wij komen onder de brug door en varen nu den Yzer af. Onze boot zal nu alras weer beter vooruit komen en onze snelheid terug normaal worden. Het werd tijd, want in de benedenvaart hebben wij een groote uur vertraging geleden en zijn aldus op óns gestelde uur merkelijk verachterd. Nu stevenen wij naar Dixmude, die na een bocht vóór ons oprijst. Hier moeten wij onder de spoorwegbrug van Caeskerke waarover de spoorweglij n Nieuwpoort- Diksmuide loopt. In 1920 voorloopig herbouwd, belemmert deze brug nog steeds de scheepvaart, daar hare hoogte onvoldoende is om de ledige schepen, die den Yzer afvaren, door te laten en deze aldus den omweg langs het Sas van Fin- tele moeten maken. Er werd reeds herhaaldelijk aangedrongen om de vervanging dezer brug te bekomen, maar tengevolge van zekere betwistin gen tusschen de Nationale Maatschappij van Bel gische Spoorwegen en den Staat, werd nog steeds geen voldoening bekomen. Onze schipper is ver plicht de kabien achter aan het schip gedeelte lijk af te breken en de meevarenden, die op het dek staan, moeten zich allen bukken om onder de brug door te kunnen. Links verheft zich het grootsche, indrukwek kende heldenhulde-monument met zijn 50 meter hoogen toren en daartegenover rechts, ligt de beruchte minoterie. We varen onder de Hooge brug door en leggen aan in de'kaai van Diksmuide, waar een korte halte wordt gehouden om even te ontschepen en bij M. Charles De Boeuf, die zoo bereidwillig zijn boot te onzer beschikking stelde, een 'ver- frissching te gaan nemen. In de kaai liggen drie schepen van 300 tonnenmaat. Hier wacht ons de heer schepen Lemahieu, die de verdere reis zal meemaken. Na een kort oponthoud wordt terug op de boot plaats genomen, die dadelijk van wal steekt. Rechts varen wij voorbij de monding der Hand- zaeme-vaart en links voorbij het godsdienstig monument van Kalvarieberg. Overal is het hier een drukte van visschers, die soms per auto en zelfs per speciale autocar zijn gekomen en waarvan sommigen tenten op de oevers hebben opgeslagen. Zoo komen wij aan de treurig vermaarde boyau de la morten zijn wij hier volop in de vroegere oorlogsstreek. Men kan zich moeilijk voorstellen dat de stille waterloop, waarop wij zoo rustig varen, pas twintig jaar geleden de scheidingslijn vormde, om dewelke de hardnek kigste gevechten werden geleverd en de gruwe lijkste porlogstooneelen zich afspeelden. Links en rechts liggen dorpen en gehuchten waarvan de roemvolle namen alléén de herinnering opwek ken aan de hevigste gevechten van den wereld oorlog. Wij komen onder de draaibrugvanTervaete en beschrijven vervolgens de vermaarde bocht van Tervaete. De torens die wij daar straks ach ter ons zagen, liggen nu rechts, en vervolgens weer links. Wij bevinden ons hier midden ae vlakke Yzerstreek en ontwaren de torens van Beerst, Keyem, Leke, St Pieterscapelle, Schoore, Boitshoucke, Pervyse, Stuyvekenskerke, Caes kerke. Wij komen onder de brug van Schoorbakke door en bemerken links verschillende steenbak kerijen, die de wijdgekende gele baksteenen van Nieuwpoort vervaardigen en deze meerendeels per water vervoeren. Wij bereiken weldra de Uniebrug van waar op bekende gezichten ons met de hand tegen- wuiven, maar we vermoeden geenszins het feeste lijk onthaal dat onze vrienden van Nieuwpoort ons voorbereiden. Even voorbij de brug komt een visschersboot met vlaggen en bloemen versierd, en waarop eén 3 afvaardiging van vde NieüwpOoVtsehe Handels kamer heeft plaats genomen, ons begroeten en zal ons tot Nieuwpoort begeleiden. De heer G. Vandamme van Yper, die met zijn yacht de Louise de eerste boot die de Ypersche kaa» na den oorlog binnenvaarde, te Nieuwpoort in de kaai lag, is ons eveneens te gemoet komen varen. De zon, die van gansch den morgen weg gedoken bleef, komt nu te voorschijn en hare stralen herscheppen alles in feesttooi. Als wij te 1 uur in de met vlaggen versierde kaai van Nieuwpoort ontschepen, worden we op gewacht door de' heeren Deeren, burgemeester van Nieuwpoort, Steyaert, voorzitter der Han delskamer en schepen van Nieuwpoort, Vanhecke, stadssecretaris, Mausset, secretaris der Handels kamer, verschillige leden van den gemeente raad en van de Handelskamer van Nieuwpoort. De heer burgemeester Deeren verwelkomt ons in volgénde woorden Mevrouwen, Mijne Heeren, Wanneer wij de geschiedenis der steden van Yper en Nieuwpoort nagaan, dan zien wij dat het magistraat of de vertegenwoordigers der machtige gilden dier steden nu en dan samen kwamen, hetzij in Yper hetzij hier, om belangrijke zaken te bespreken die beide sté den aanbelangden. Uit die besprekingen vloeiden ge zamenlijke bewegingen die voor doel hadden een of anderrecht of voordeel van den graaf of van den regeerenden vorst te verkrijgen. De geschiedenis is een eeuwig hernieuwen, vandaag komen de vooraanstaande Ypersche poorters, langs hunnenwaterweg naar Nieuwpoort, het magistraat en de poorters dezer stad bezoeken. Er staan opnieuw hooge belangen op het spel e» zooals vroeger dient eene gezamenlijke actie op tou.v pezet. om van de regeering de uitvoering te bekomen van groote werken die belde steden tot een hoogereh oioei moeien brengen. Het is dan ook met een onvermengd genoegen ctet ik U hier, in naam onzer stad, bij uwe ontscheping op ons grondgebied, welkom wensch. Ik bedank U voor uwe vriendelijke daad, want ik aanzie die reis als een nieuwe schakel in den keten der vriendelijke verhou dingen die tusschen onze twee steden ontstaan zijn. Ik druk verder de hoop uit dat die goede betrek kingen en samenwerking zullen blijven bestaan, dat wij ons gemeenschappelijk doel zullen bereiken en dat onze twee steden die, na hunne vernieling, zoo moeilijk hebben kunnen herleven, binnen kort een nieuw bloei tijdperk zullen tegemoet gaan. En om te eindigen wensch ik U allen eenen aange- namen prettigen namiddag en eene voorspoedige te rugreis. De heer Lemahieu, schepen van Yper, en Ver meulen, voorzitter der Handelskamer, bedanken voor het allervriendelijkst onthaal en verzeke ren den heer Deeren van hun verlangen om door enge samenwerking den gemeenschappelijke» heropbloei van den handel onzer twee steden te bewerken. De heer Vermeulen hoopt dat Nieuw poort ook weldra een bezoek per water aan Ypen zal brengen en verzekert van een beste onthaal. De Katholieke Fanfare van Nieuwpoort die-op den oever geschaard staat laat hierop een dreup nende Brabangonnehooren. Wij hebben des te liever de uitnoodiging van den heer burge meester en van den heer Steyaert aanvaard, ora op deze ontvangst tegenwoordig te zijn, zegt haar bestuurder, daar wij ons het gulhartig onthaal herinneren dat ons té Yper op Paaschmaandag, tijdens de Handelsfoor, is te beurt gevallen. Vervolgers wordt ons door onze gastheeren een eerewijn aangeboden en de Yperlingen ver broederen opnieuw met hunne vrienden ..de- Nieu wpoortn aren Aldus eindigt onze gezamenlijke uitstap naar Nieuwpoort en eenieder neemt -schikkingen -om den namiddag op de aangenaamste manier door te brengen. Voorwaar een reisje waarop eenieder met ge noegen zal terugdenken. De Olifant Eens gedronken, steeds geschon ken in het Voedingspaleis der Tentoonstelling: heeft een ongehoorden bijval. Laat niet na den stand Chicorei Pacha te bezoeken. De bekers der Dappere Boerin werden Woensdag namiddag persoonlijk door Hare Majesteit de Koningin Astrid overhandigd aan de laureaten van het Nor maal Instituut van Landbouwhuishoudkunde, dat aan de Tentoonstelling paalt. De Zwitsersche feesten in de Wereldtentoonstelling. Wier ziet men ennipe mooie meisjes- van verschillige kantons in haar nationale kleederdracht

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 3