M™ Vandendriessche
4
NIJVERHEIDSSCHOOL
Onze Lieve Vrouw van Tuine
DENTISTE
Dixmudestraat, 49, Yper
Telefoon 311.
Raadplegingen alle dage.
Specialiteit van geperfectionneerde
gebitten met waarborg.
STAD YPEK
Teekenen, Bouw- en Beeldhouwkunde
Schilderkunst Mekaniek Teekenen
Toegepast op de Nijverheid
PLECHTIGE ITTDEELING DER PRIJZEN
aan de bekroonden van het schooljaar 1934-1935.
Maandag 5 Oogst, had in den Stadsschouwburg,
onder eene groote belangstelling, de plechtige prijsuit-
deeling plaats aan de 136 leerlingen der Nijverheids
school van Yper.
Onder het spelen van het Vaderlandsch lied, deden
de overheden hunne intrede en namen plaats op het
tooneel. We bemerkten
De heeren Lemahieu en Delahaye, schepenende
heer Van der Mersch, schepen en voorzitter van den
Beheerraad der schoolJufvr. Cornillie, gemeente
raadslid den heer Clinckemaille, arrondissementscom
missaris den Z. Eerw. Heer Socquet, bestuurder van
St Jozefs Vrije Beroepschoolden heer Bouquet, voor
zitter der Commissie van Openbaren Onderstand den
heer Vermeulen, voorzitter der Handels- en Nijverheids-
kamer den heer Tordeur, schoolopzienerde heeren
Beirnaert. Bossaert en Van der Ghote. ingenieur, leden
van den Beheerraadden heer Versailles, gemeente
secretaris, schrijver-schatbewaarderden heer J. An
tony, bibliothecarisden heer Gits, stadsbouwkundige
den heer Gruwez, voorzitter der Harmonie Ypriana
den heer Vandevoorde, zaakwaarnemer.
In de zaal bevonden zich de ouders, vrienden en
oud-leerlingen die er aan gehouden hadden deze plech
tigheid bij te wonen.
Na het spelen van een puik muziekstuk door den
heer Ern. Wenes, kwam de heer Delahaye, schepen
van openbare werken, aan het woord en hield volgende
aanspraak
c Ter gelegenheid van deze plechtigheid, wl ik u
eemge woorden zeggen over het Beroepsonderwijs.
Het Beroepsonderwijs
Ons Vaderland heeft, sinds eenige jaren, reuzen
stappen gedaan op den weg van den vooruitgang tot
het verspreiden van het beroepsonderwijs.
Eenieder volgt met aandacht en genegenheid het
voortdurend uitbreiden van het onderwijs der ambach
ten. Meer en meer worden daar groote sommen aan
besteed.
Vóór den oorlog telde onze Provincie ongeveer
een 50 tal vakscholen. Nu is dat getal meer dan ver
dubbeld.
Maar, en hier onderlijn ik de zoo netelige kwestie,
is net getal leerlingen in die scholen meer dan verdub
beld
k Ongelukkiglijk, moet ik daarop ontkennend ant
woorden, Zoowel bij de kleine burgerij als bij de werk
lieden, en bijzonder bij de werklieden, is de onverschil
ligheid op dat gebied kenschetsend.
k Eenieder nochtans moet beseffen wat de Nijver
heidsschool is, wat zij moet worden en wat nut er uit
hare lessen moet voortspruiten.
k Het onderwijs hier te Yper is zoo gegeven, dat het
ten bereike staat van al de jongens die de lagere school
verlaten. Het heeft voor doel den werkman, dén kleinen
middenstander een kunst- en wetenschappelijke ge
leerdheid te geven, welke hij in het werkhuis niet kan
bekomenzijn geestvernuft te ontwikkelen door hem
de algemeene regelen of wetten, die de veelvuldige
gedaanteveranderingen der stoffen of materialen regee-
ren, te doen kennendoor hem pfactische middelen te
verschaffen om de economische waarde van zijn werk
te vermeerderen en zoodoende zijn maatschappelijken
en geldelijken stand te verbeteren.
k Het programma der school is gegeven met het oog
op een volkomene beroepsvorming.
Het bedraagt een reeks leergangen verbonden met
de verschillende ambachten die op het gebouw betrek
hebben en welke theoretisch onderwezen worden.
Wat de Nijverheidsschool moet worden Maar de
gezonde rede zegt het ons.
k Op onze dagen, met die enorme crisis welke het
land doorworstelt, is er gebrek aan werk. De stielen
kwijnen, het leger der arme werkeloozen vermindert
niet veel, en de kleine burgers die thuis zitten wachten
op de kleine werkjes, welke men hen ter hand wil
doen. vergrooten op onzichtbare manier het leger van
dezen die geen werk en geen broodwinning bezitten.
k De ouders zien hunne jonge kinderen, eenmaal de
school verlaten, langs de straten slenteren bij gebrek
aan werk.
k Wanneer de toestand zoo voortduurt dan zullen de
goede stielmannen toch zoo zeldzaam worden.
k Welnu wat de Nijverheidsschool moet worden is
het tehuis van al de jonkheden, geen enkele uitgezon
derd. Zij hebben nu tijd genoeg, en zelfs als zij op
stiel zijn is hunne plaats 's avonds nog in de Nijver
heidsschool.
k Wat al opofferingen worden er niet gedaan
Welke groote tegemoetkomingen worden er niet betaald
door de openbare besturen Wat al opofferingen- van
den Heer Bestuurder en zijne bekwame leeraars
k En is het noodig hier op te drukken op de belang-
looze en zoo heerlijke medewerking van den beheerraad
van de Nijverheidsschool? Ik ben gelukkig en fier van
hier in 't openbaar hulde te brengen aan geheel den
beheerraad der Nijverheidsschool. Hij verdient ten
volle den dank niet alleen van al de leerlingen, maar
ook van gansch de Ypersche bevolking.
k En eindelijk kom ik aan mijn derde punt. Wat nut
moet er uit die lessen voortspruiten
k En het antwoord klinkt dadelijk
k Bekwame stielmannen, verstandige vakmannen vor
men die op onze dagen zoo hoogst noodig zijn.
k Ouders, die mij aanhoort, zendt uwe jongens near
de Nijverheidsschool.
k Leerlingen, weest er fier op, volgt de lessen, be
kwaamt U in het vak en gij zult later gekend en ge
roemd worden zooals vroeger al onze goede en be
kwame Ypersche kunstenaars.k
Daarna gaf de heer bestuurder een kort verslag
over het verloopen schooljaar, waarin hij onder meer
meldde, dat er eene aanwinst was van 14 leerlingen
bij het voorgaande schooljaar, en 14 leerlingen meer
dan in de voorgaande zomerlessen.
Vervolgens kondigde- hij de schitterende uitslagen
af van twee oud-leerlingen der schilderklas
De heer Beirnaert Leon bekwam, ingevolge de proe
ven door hem ingezonden, bij de Tweede Nationale
Arbeidstentoonstelling, Brussel 1935, den titel en het
zilveren eereteeken van Laureaat van den arbeid van
tweede klas van België
De heer Cherchye Henri bekwam, aan de Hoogere
Schilderschool Logelain te Brussel, den eersten prijs
met groote onderscheiding.
Daarna hield spreker de volgende aanspraak
Met het einde van het schooljaar trekken wij nog
maals de aandacht der ouders op het overwegend De-
lang van het Technisch Onderwijs, dat in Vak- en
Nijverheidsscholen gegeven wordt.
Zij kunnen hunne jongens, die met de lagere scho
len gedaan hebben, geen beteren dienst bewijzen dan ze
tot geschooldearbeiders op te leiden en hun het
zoogenaamd technisch onderwijs te bezorgen.
Wat is eigenlijk een geschoolde arbeider
k Een geschoolde werkman is deze die de manier
verstaat waarop alles ineenzithij weet hoe en waarom
er moet gewerkt worden, en hij beseft dan ook het
fijne van zijn stiel. Hij kan nog de noodige berekenin
gen doen, ook teekeningen en schetsen maken, als het
zijn moet, en daarom geraakt hij veel gemakkelijker
naar vetbetaalde postjes die welstand in huis brengen
kunnen.
Spijtig genoeg, in ons land zijn er geen «geschoolde»
arbeiders in voldoende getal om het hoofd te kunnen
bieden aan de vreemde concurrentie, het gaat zoo ver,
dat als wij zelf fijn werk,ingewikkelde machienen of
prachtartikelen begeeren, wij schier alles uit het bui
tenland moeten laten komen.
In den prijs dien wij dan aan den vreemde moeten
geven, ligt een hoog dagloon begrepen, dat daar aan
geschoolde werklieden uitbetaald wordt. En zeggen dat
ons eigen volk, bij gebrek aan technische kennis, onbe
kwaam is om die schoone loonen zelf te verdienen, en
thans in de huidige crisis tot werkloosheid verwezen is.
Ons land is klein en moet nochtans een talrijke
bevolking onderhoudenom zooverre te geraken, moe
ten wij veel en zeer veel uit den vreemde in ons eigen
land invoeren. Doch, indien wij die onontbeerlijke aan-
koopen eerlijk betalen willen, moeten wij eerst en voor
al het vereischte geld door onzen arbeid winnen. Dit
wil zeggen, dat wij moeten beginnen met zelf onze eigen
producten uit te voeren, om dan, met het geld dat wij
in ruiling ontvangen, onze buitenlandsche aankoopen te
betalen. Wij kunnen niet genoeg herhalen dat België
ieeft van zijn uitvoer en één van de ergste oorzaken
der tegenwoordige crisis is juist dat onze uitvoer be
lemmerd wordt. Het Spreekt echter van zelf dat wij,
om spijts alles vreemde kalanten te winnen, voortreffe
lijk en goedkoop werk moeten leveren. Knoeiwerk
wordt niet gegeerd en brengt ook weinig of niets op.
Welnuhet beroepsonderwijs kan en moet onze
jeugd vormen, om zoo goedkoop mogelijk, een allerbest
werk te kunnen aanbieden aan den buitenlandschen
kalantvan een ongeschoolden arbeider, die in den
ouden slenter blijft, is niets van dien aard te verkrijgen.
Ieder vakman die nu in de fabriek staat, voelt aan
den lijve de volstrekte noodzakelijkheid van dit onder
wijs.
In tijden van nijpende crisis heeft de arbeider,
toegerust met een flinke beroepsbekwaamheid, nog al
tijd de meeste kans tot werken.
Ouders van de schoolverlatende jeugd, in uw belang
en in het belang van uw zonen, begrijpt de plaats en
de waarde van de flinke, degelijke beroepsopleiding
in de Nijverheidsschool.
Verder liet de heer bestuurder weten dat er met het
bedrag c'er inkomsten van de fondatiën der Heeren
Ceriez, Merghelynck én Vandenbussche nuttige vak
boeken werden aangekocht, en eene leerrijke reis zal
ordernonen worden naar de Wereldtentoonstelling te
E.-uise., op Woensdag 7 Augustus, ter aanmoediging
der meest verdienstelijke leerlingen.
Om te eindigen bedankte de heer Bestuurder Landts-
heere, de welwillende overheidspersonen en de heeren
Voorzitter en leden van den Beheerraad, voor hunne
aanmoedigende en vereerende aanwezigheid, alsook de
ouders, vrienden en oudleerlingen der school, die eraan
gehouden hadden deze prijsuitdeeling bij te wonen.
Vervolgens werd er overgegaan tot de prijsuitdeeling,
waarna de heer schepen Lemahieu den heer Vander-
ghote, burgemeester, verontschuldigde.
In een gloedvolle aanspraak, bracht heer schepen
Lemahieu een welgemeende hulde aan den iever en
ondernemingsgeest van den heer bestuurder, alsook
aan de buitengewone toewijding van het zeer bevoegde
leeraarskorps. Hij bracht ook een welverdiende hulde
aan de heeren Voorzitter en leden van den Beheerraad,
aan wie de Nijverheidsschool veel te danken heeft en
bedankte de overheden, de andere personaliteiten en
de vrienden, die door hunne tegenwoordigheid het
klaarste bewijs geven hoe zeer ze de Nijverheidsschool
genegen zijn en waardeeren. Hij wenschte de ouders
en leerlingen proficiat over de bekomen uitslagen, en
verzekerde de verdere medewerking en den geldelijken
steun van het stadsbestuur. Deze woorden werden op
algemeen handgeklap onthaald.
Deze schoone plechtigheid werd daarop met het
Tuindaglied besloten.
UFTSLAGEN
VOORBEREIDENDE AFDEELING
1« Leerjaar 27 ingeschreven leerlingen
MEETKUNDIG TEEKENEN
Leeraar M. Salomé Honoré
1. Tant André, Eeremetaal2. Debouvere Maurits
3. Vanlerberghe René 4. Vergauwen Jerome; 5. Van-
denberghe Alf.6. Seys Marcel7. Verhaeghe Gaston
8. Verheye Gustave 9. Vercruyse Robert10. Verstraete
Sylvère 11. Verhaeghe Marcel; 12. Baelen Robert.
Leerjaar 13 ingeschreven leerlingen
PROJECTIE
LeeraarM. Serryn Hugo
1. Pauwels Leon, Eeremetaal2. Devos Arthur3.
Vandamme Joseph 4. Sonck Alfons.
Theoretische Leergangen
LeeraarsMM. Gisquiere Robert, Gheerardyn Charles
WERKTUIGKUNDIGE AFDEELING
25 ingeschreven leerlingen
Theoretische en Praktische Leergangen
LeeraarM. Van Hee Alfons
3e Leerjaar le Bijzonder jaar
1. Mailliard Roland, Eeremetaal2. Knockaert Leon
3. Vergauwen Georges4. Tancré Albert; 5. Cochoimeau
Norbert.
4" Leerjaar 2'' Bijzonder jaar
1. Rubben Frans, Eerémetaal2. Depoorter Roger.
51' Leerjaar 31' Bijzonder jaar
1. Barbery Jules, Eeremetaal; 2. Samyn Roger, Eere
metaal 3. Bolle Emile3. Knockaert Marcel.
6>' Leerjaar 4° Bijzonder jaar
1. Van Campen André, Verg. Eeremetaal.
BOUWKUNDIGE AFDEELING
26 ingeschreven leerlingen
LeeraarM. Landtsheere Hubert
3-' Leerjaar 1'' Bijzonder jaar
1. Lievyns Joseph, Eeremetaal2. Deruddere Lucien
3. Mylle André.
4'' Leerjaar 2'' Bijzonder jaar
1. Duthoo Albert, Eeremetaal2. Ingels Henri.
5'' Leerjaar 3' Bijzonder jaar
1. Casier André, Eeremetaal2. Duprez André3.
Meyfroodt Roger3. Eggermont Sylvère5. Willaert
Jerome 6. Degraeve Oscar 6. Duprez Clement.
6* Leerjaar 4l' Bijzonder jaar
1. Snick Albert, Eeremetaal2. Van Huffel Michel
3. Gillebert Daniel4. Titeca Albert.
Hoogere Afdeeling
1. Degraeve Pol, Verguld Eeremetaal1. Beddeleem
Leon, Verg. Eeremetaal1. Verleure Evarist, Verg.
Eeremetaal.
Prijs van het LootensfondsCasier AndréDegraeve
PolBeddeleem Leon.
HOUT- EN MARMER SCHILDERKLAS
28 ingeschreven leerlingen
LeeraarM. Degroote Prosper
Eerste Afdeeling
1. Vanderwijnckel Maurits; 2. Blanckaert Michel
3. Laleeuwe André.
Tweede Afdeeling
1. Frantzen August, Eeremetaal1. Pernelle Fernand,
Eeremetaal2. Baert Achiel3. Ooghe Albert4. Van-
daele Daniel.
Hoogere Afdeeling
1. Vincart Paul, Eeremetaal2. Leleu Albert3.
Menu Jan.
Hoogste AfdeeHng
1. Deconinck Julien, Verguld Eeremetaal.
PRAKTISCHE LEERGANG
VOOR HOUT- EN STEENBEWERKERS
17 ingeschreven leerlingen
LeeraarM. Cornillie Camiel
MODELEERING Eerste Afdeeling
1. Leleu André, Eeremetaal2. Parmentier Bruno
3. Desaegher André 3. Viaene Daniel.
Tweede Afdeeling
1. Depikker Daniel, Eeremetaal2. Meyfroodt Ulisse.
BIJZONDERE AFDEELING (Graphische Oefeningen)
Eerste Afdeeling
1. Claeys André, Eeremetaal; 2. Demeyere Roger;
2. Vandooren Raoul.
Tweede Afdeeling
1. Vandamme André, Eeremetaal.
Hoogere Afdeeling
1. Pottel Leonard, Groote prijs, Verguld Eeremetaal
1. Coffyn Fernand, Verguld Eeremetaal.
SCHOOLJAAR 1935 -1936
De inschrijving van nieuwe leerlingen geschiedt, in
de lokalen der Nijverheidsschool, O. L. Vrouwstraat, 8,
op Zondag 6 October, van 10 tot 12 u.
Aanvang der lessen Maandag 7 October 1935.
Deze kostelooze school voor meisjes gelegen in de
Beluikstraat, 11, onder het bestuur der Zusters van de
H. Familie, heeft ook de kroon gezet op het schooljaar
met een zeer aangenaam feestje ter gelegenheid van
de prijsuitdeeling op ln Oogst.
Talrijk waren de aanwezige ouders en belangstellen:-
den en 't was ook de moeite overwaard. Verschillende
declamaties, zang en spel wisselden elkaar af in zoo'n
verscheidenheid van kostuum, van houding, van sier
lijkheid dat we er geen kunnen bovenkiezen, tenzij
misschien het spel de muisjes dat zeer luiden bijval
genoot.
't Zal zeker een sterke aanmoediging voor die werk
zame kinderen geweest zijn, dat Z. E. H. Deken en de
heer Burgemeester ze, midden in het feest met hun
tegenwoordigheid kwamen verrassen. Deze laatste sprak
dan ook zijn hartelijke gelukwenschen uit voor de
talrijk bekroonde kinderen en bracht een warme hulde
aan de zoo bevoegde en verdienstelijke meesteressen
zoowel van de bewaarschool als van de lagere school.
Hier geven we de namen van de bekroonde kinderen.
le Graad lc Studiejaar
1. Eliane Decrock 2. Simonne Lecomte 3. Albertine
Andriee.
2° Studiejaar
1. Denise Vandepitte2. Marie-Thérèse Demuinck
3. Jacqueline Wouts.
2e Graad 3e Studiejaar le Afdeeling
1. Andrea Moerman2. Madeleine Decroix-3. Mar
guerite Pissonnier.
2<' Afdeeling
1. Thérèse Deruddere 2. Diane Depreeuw 3. Nelly
Huyghebaert.
4-' Studiejaar
1. Godelieve Lewyllie2. Maria Meeuws3. Wilfrida
Tyteca.
3e Graad 5» Studiejaar
1. Raymonde Tyteca 2. Germaine Lewyllie3. Mar
guerite Claeys.
6r Studiejaar
I. Helene Caus2. Agnes Truwant3. Irma Decroix
4. Maria Milleuille.