iTirn^ -FOOTBALL- SANTÉ 16e Jaar N' 20 - 17 Oogst - 1935 - 16e Année, N1 20 - 17 Aoüt Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissafftent cl'Ypres mm m EN WIJ De Heer Hendrik De Man, Minister van Openbare Werken, op reis. ZONDAG 18 OOGST 1935 C. S. YPER III ARMENTIÈRES II C. S. YPER I - ARMENTIÈRES I Het uitbloeden onzer Scheepvaart U N E IDÉÉ Een voorgaande van belang HET YPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement18 Ir. 00 per jaar Buitenland32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd LA REGION D'YPRES ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 50ó Les articles non signés sont refusés De Noord-Zuid verbinding is besloten en het Koninklijk Besluit zal in het Staatsblad ver schijnen, zoo luiden de berichten der Radio. EN WIJ De Heer Hendrik De Man bracht Zaterdag 1.1. een bezoek aan de Denderstreek om er de uit te voeren werken te bezichtigen, en er zich ook over het vraagstuk der lijnvisscherij in te lichten. Woensdag 1.1. was hij in De Panne om er te handelen over de nieuwe baan naar Frankrijk. Misschien reed hij Woensdag dóór Yper. Wan neer zal hij nu eens naar onze streek komen De weg is nu niet verder als wanneer hij verle den winter hier het plan De Man kwam uiteen zetten. Onze lezers herinneren zich dat, in deze mee ting gegeven in de Ypersche Schouwburgzaal, de Heeren Eeckeleers en De Man handelden over het verschaffen van werk aan de werkeioozen. Zij spraken van het leggen van waterbuizen, van riolen. Dat klonk eigenaardig in een stad gelijk Yper die, dank aan hare goede vooroorlogsche Liberale en Katholieke besturen, op deze oog punten nevens Oostende, de modernste stad tan West-Vlaanderen, staat. En de Yperlingen beza gen elkander verwonderd. De Heer Missiaen had inderdaad vergeten deze Heeren in te lichten betreffende den hier bestaanden toestand. Hij had hen moeten vragen eenige woorden te zeggen betreffende het herstel der vaart Yper-Komen, dan had een donderend applaus hunne verklaring begroet en dan zou de Heer De Man thans over tuigd zijn van de noodzakelijkheid van dit herstel en zonder dralen de noodige werken doen uit voeren. Maar het is nooit te laat om goed te doen, vooral daar de regeering toekomende week zal te beslui ten hebben over een programma van werken beloopende tot 3.500 millioenen. De Heer Minister De Man heeft den Heer Bol- lengier, Hoofd-Ingenieur van Antwerpen, als Kabinetsoverste genomen. Beter en bevoegder keus kon niet gedaan worden. De Heer Minister heeft dus thans den bevoegden raadgever aan de hand. Aan den Heer Missiaen, vertegenwoordiger van de belangen van het arrondissement Yper, zijnen vriend De Man uit te noodigen ook eenige uren te willen besteden aan het onderzoek van het vraagstuk der stad en der streek die alles ver loren voor het heil van het vaderland. Het woord is aan den Heer Missiaen, die thans kan maken dat Yper geen bastaard blijve. K. B. V. B. YPERSCH STADIUM C. S. Y. Om 15 uur 30 Om 17 uur INGANG 3 Fr. Lidkaarten niet geldig. Niettegenstaande ons herhaald aandringen wordt er van hooger hand niets gedaan om den moeilijken toestand, waarin de scheepvaart op Yper zich reeds geruimen tijd bevindt en dien nog van dag tot dag verergert, te verhelpen. De weinige schepen, die nog naar Yper komen, kunnen tot hier slechts met de grootste moeite varen en er gaan geen dagen voorbij of wij hoo- ren de bitterste klachten zoo van de schippers, die met de kleine vrachten waarmede zij moeten varen hun broodwinning niet meer kunnen ver dienen, als van de handelaars die op het beste tijdstip van het jaar de noodige hoeveelheid koopwaren niet kunnen opdoen en alzoo hun klan ten verliezen. Zoo was verleden week het schip Emmy met een lading van 150 ton granen voor M. Van- deputte, handelaar te Yper, verplicht een eerste maal een tiental ton te lichten te Nieuwpoort om tot Dixmude te kunnen varen. Daar moest nog, om de reis tot Yper te kunnen voortzetten, 45 ton koopwaar overgeladen worden op autocamions, waardoor het schip omtrent twee dagen vertra ging leed. Den Zaterdag kon de schipper dan, met de nog overblijvende 95 ton, uit Dixmude ver trekken en niettegenstaande zijn schip slechts den toegelaten diepgang had bleef het, omtrent op een kilometer afstand van de brug van Steen- straete, vastzitten. Met behulp van paarden moest het schip een heel eind over den bodem voortge sleept en tot aan het sas van Boesinghe getrokken worden, van waar het den volgenden Maandag te Yper toekwam. Een ander schip, de Jan-August (schipper Van Frausum), geladen met 114 ton maïs, rogge en koeken voor rekening van de Heeren Blootacker en Vermeersch, handelaars te Yper, werd Dinsdag te Nieuwpoort van 50 ton gelicht op de Jeune Maurice» (schipper Stekelorum). Beide schepen, die slechts met een diepgang van 1 m. 09 vaarden, hebben toch op drie plaatsen, tusschen Drie Grachten en Steenstraete, daar waar een bagger- boot thans aan 't werken is, in 't slijk blijven haperen en zijn slechts ten koste van de grootste moeilijkheden erin geslaagd tot hier te komen. Binnen enkele dagen zullen de ledige schepen op ons benedenkanaal niet meer kunnen varen en dan zal de handel hier voor weken, misschien voor maanden stilliggen. Wij hebben reeds dikwijls genoeg doen uitschij nen hoe schadelijk en nadeelig dezen toestand is voor onze handelaars en hoe ontmoedigend voor hen het is te moeten bestatigen en ondervinden dat hier, om de bevaarbaarheid op de Yzer en de vaart Yper-Yzer te verzekeren, niets kan be komen worden, terwijl de scheepvaart te Roese- laere regelmatig blijft en de handelaars dier be- voordeeligde streek hier met hun zwaar beladen vrachtautos onzen plaatselijken handel den gena deslag komen toebrengen. Wanneer komt er aan dezen toestand een einde en wanneer zal men, door het herstellen onzer vaart Yper-Komen, onze streek door het aanvoe ren van het Leiewater, zooals het voor Roeselaere gedaan wordt, in de mogelijkheid stellen te her leven 'C EST LA A FILTRE Pour le Gros G. VAN WONTERGHEM- CALLEWAERT, 15, Rue au Beurre, Ypres. Un Yprois, revenu récemment d'une visite a l'exposition de Bruxelles, nous a communiqué une idéé qui nous a paru pratique et intéressante. Le soir, passant dans le cours de sa promenade devant le superbe pavilion de la Grande Bre- tagne splendidement illuminé, il fit la réflexion qu'un éclairage pareil viendrait bien a point, sous la Porte de Menin, quand, avant ou après le Last Post, un pèlerinage anglais s'y arrête pour célébrer des offices religieux, comme il arrive si souvent. L'éclairage actuel sous la Porte de Menin est bien maigre et ne fait que suffire, trés parcimo- nieusement, aux besoins de la circulation rou- tière. On a bien souvent remarqué qu'il est in- suffisant, quand il se passe a la Menin Gate une cérémonie religieuse. Or, il est certain que toute l'installation, si réussie, du Pavilion de la Grande Bretagne, sera enlevée et réalisée pour un prix dérisoire aussi- töt la grande exposition finie. Si l'attention de nos amis anglais est portée sur ce point, il se peut trés bien, qu'au lieu de laisser se perdre cette installation, ils jugent que ce serait contri- buer a rehausser l'hommage a leurs mprts que de la transporter sous notre Menin Gate. Cette observation nous a paru si juste que nous n'avons pu résister a l'accueillir pour la soumet- tre a l'attention du public, et surtout de l'orga- nisme qui dirige le Last Post. II yxaurait peut- être de ce cöté une bonne idéé a réaliser. Er zijn tegenstrevers van de vaart Yper-Komen die beweren dat hare uitbating telken jare de begrooting zal bezwaren. Zulks wordt betwist, doch zelfs wanneer wij veronderstellen dat het zoo wezen zal, dan zullen wij, om ons te verdedi gen, niet buiten het land hoeven te gaan om een voorgaande van belang te vinden, dat aan dezen die ten onzen nadeele besparingen zouden willen doen, de kleine opofferingen zal doen vergeten waarvan wij de begunstigden zouden zijn. Om zich daarvan te overtuigen, wakkeren wij onze lezers aan het volgend uittreksel te lezen getrokken uit een studie van den Heer Georges De Leener, professor aan de Hoogeschool van Brussel, over De verbindingen van het Bekken van Charle roi met de zee. Het staat thans vast dat de kosten van het Albertkanaal ver de vooruitzichten zullen over treffen. De opwerpingen, tegen zijne onderne ming geuit en gesteund op de inachtneming van de lasten die de scheepvaart zouden bezwaren, worden erdoor nog zeer versterkt. In 1927, op de basis van 1.300 millioen frank uitgaven van eer sten aanleg, schatte men dat de jaarlijksche last van meer dan 100 millioen frank zou overeen stemmen met 8 centiemen per kilometerton koopwaren vervoerd op het nieuw kanaal op gansch zijne lengte van 125 kilometer en in de veronderstelling van een jaarlijksch trafiek van 10 millioen ton. Naar hetgeen men heden weet van de gedane uitgaven, zal de jaarlijksche fi- nancieele last meer dan verdubbeld zijn. In de onderstelling van hetzelfde jaarlijksch trafiek van 10 millioen ton, zal hij ongeveer 17 centiemen per kilometer-ton vertegenwoordigen. Men zal zich rekenschap geven der belang rijkheid van dezen last wanneer men nagaat dat de Nationale Maatschappij van Belgische Spoor wegen ijzererts vervoert door dagelijksche trrl-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 1