iTirn^
-FOOTBALL-
SANTÉ
16e Jaar N' 20 - 17 Oogst - 1935 - 16e Année, N1 20 - 17 Aoüt
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissafftent cl'Ypres
mm
m
EN WIJ
De Heer Hendrik De Man,
Minister van Openbare Werken, op reis.
ZONDAG 18 OOGST 1935
C. S. YPER III ARMENTIÈRES II
C. S. YPER I - ARMENTIÈRES I
Het uitbloeden onzer Scheepvaart
U N E IDÉÉ
Een voorgaande van belang
HET
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement18 Ir. 00 per jaar Buitenland32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA REGION
D'YPRES
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Ypres.
Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges
35 ct. Ie numéro Tél. 50ó
Les articles non signés sont refusés
De Noord-Zuid verbinding is besloten en het
Koninklijk Besluit zal in het Staatsblad ver
schijnen, zoo luiden de berichten der Radio.
EN WIJ
De Heer Hendrik De Man bracht Zaterdag 1.1.
een bezoek aan de Denderstreek om er de uit te
voeren werken te bezichtigen, en er zich ook over
het vraagstuk der lijnvisscherij in te lichten.
Woensdag 1.1. was hij in De Panne om er te
handelen over de nieuwe baan naar Frankrijk.
Misschien reed hij Woensdag dóór Yper. Wan
neer zal hij nu eens naar onze streek komen
De weg is nu niet verder als wanneer hij verle
den winter hier het plan De Man kwam uiteen
zetten.
Onze lezers herinneren zich dat, in deze mee
ting gegeven in de Ypersche Schouwburgzaal,
de Heeren Eeckeleers en De Man handelden over
het verschaffen van werk aan de werkeioozen.
Zij spraken van het leggen van waterbuizen, van
riolen. Dat klonk eigenaardig in een stad gelijk
Yper die, dank aan hare goede vooroorlogsche
Liberale en Katholieke besturen, op deze oog
punten nevens Oostende, de modernste stad tan
West-Vlaanderen, staat. En de Yperlingen beza
gen elkander verwonderd. De Heer Missiaen had
inderdaad vergeten deze Heeren in te lichten
betreffende den hier bestaanden toestand. Hij
had hen moeten vragen eenige woorden te zeggen
betreffende het herstel der vaart Yper-Komen,
dan had een donderend applaus hunne verklaring
begroet en dan zou de Heer De Man thans over
tuigd zijn van de noodzakelijkheid van dit herstel
en zonder dralen de noodige werken doen uit
voeren.
Maar het is nooit te laat om goed te doen, vooral
daar de regeering toekomende week zal te beslui
ten hebben over een programma van werken
beloopende tot 3.500 millioenen.
De Heer Minister De Man heeft den Heer Bol-
lengier, Hoofd-Ingenieur van Antwerpen, als
Kabinetsoverste genomen. Beter en bevoegder
keus kon niet gedaan worden. De Heer Minister
heeft dus thans den bevoegden raadgever aan de
hand.
Aan den Heer Missiaen, vertegenwoordiger van
de belangen van het arrondissement Yper, zijnen
vriend De Man uit te noodigen ook eenige uren
te willen besteden aan het onderzoek van het
vraagstuk der stad en der streek die alles ver
loren voor het heil van het vaderland.
Het woord is aan den Heer Missiaen, die thans
kan maken dat Yper geen bastaard blijve.
K. B. V. B. YPERSCH STADIUM C. S. Y.
Om 15 uur 30
Om 17 uur
INGANG 3 Fr. Lidkaarten niet geldig.
Niettegenstaande ons herhaald aandringen
wordt er van hooger hand niets gedaan om den
moeilijken toestand, waarin de scheepvaart op
Yper zich reeds geruimen tijd bevindt en dien
nog van dag tot dag verergert, te verhelpen.
De weinige schepen, die nog naar Yper komen,
kunnen tot hier slechts met de grootste moeite
varen en er gaan geen dagen voorbij of wij hoo-
ren de bitterste klachten zoo van de schippers,
die met de kleine vrachten waarmede zij moeten
varen hun broodwinning niet meer kunnen ver
dienen, als van de handelaars die op het beste
tijdstip van het jaar de noodige hoeveelheid
koopwaren niet kunnen opdoen en alzoo hun klan
ten verliezen.
Zoo was verleden week het schip Emmy
met een lading van 150 ton granen voor M. Van-
deputte, handelaar te Yper, verplicht een eerste
maal een tiental ton te lichten te Nieuwpoort om
tot Dixmude te kunnen varen. Daar moest nog,
om de reis tot Yper te kunnen voortzetten, 45 ton
koopwaar overgeladen worden op autocamions,
waardoor het schip omtrent twee dagen vertra
ging leed. Den Zaterdag kon de schipper dan, met
de nog overblijvende 95 ton, uit Dixmude ver
trekken en niettegenstaande zijn schip slechts
den toegelaten diepgang had bleef het, omtrent
op een kilometer afstand van de brug van Steen-
straete, vastzitten. Met behulp van paarden moest
het schip een heel eind over den bodem voortge
sleept en tot aan het sas van Boesinghe getrokken
worden, van waar het den volgenden Maandag
te Yper toekwam.
Een ander schip, de Jan-August (schipper Van
Frausum), geladen met 114 ton maïs, rogge en
koeken voor rekening van de Heeren Blootacker
en Vermeersch, handelaars te Yper, werd Dinsdag
te Nieuwpoort van 50 ton gelicht op de Jeune
Maurice» (schipper Stekelorum). Beide schepen,
die slechts met een diepgang van 1 m. 09 vaarden,
hebben toch op drie plaatsen, tusschen Drie
Grachten en Steenstraete, daar waar een bagger-
boot thans aan 't werken is, in 't slijk blijven
haperen en zijn slechts ten koste van de grootste
moeilijkheden erin geslaagd tot hier te komen.
Binnen enkele dagen zullen de ledige schepen
op ons benedenkanaal niet meer kunnen varen
en dan zal de handel hier voor weken, misschien
voor maanden stilliggen.
Wij hebben reeds dikwijls genoeg doen uitschij
nen hoe schadelijk en nadeelig dezen toestand is
voor onze handelaars en hoe ontmoedigend voor
hen het is te moeten bestatigen en ondervinden
dat hier, om de bevaarbaarheid op de Yzer en
de vaart Yper-Yzer te verzekeren, niets kan be
komen worden, terwijl de scheepvaart te Roese-
laere regelmatig blijft en de handelaars dier be-
voordeeligde streek hier met hun zwaar beladen
vrachtautos onzen plaatselijken handel den gena
deslag komen toebrengen.
Wanneer komt er aan dezen toestand een einde
en wanneer zal men, door het herstellen onzer
vaart Yper-Komen, onze streek door het aanvoe
ren van het Leiewater, zooals het voor Roeselaere
gedaan wordt, in de mogelijkheid stellen te her
leven
'C EST LA
A FILTRE
Pour le Gros G. VAN WONTERGHEM-
CALLEWAERT, 15, Rue au Beurre, Ypres.
Un Yprois, revenu récemment d'une visite a
l'exposition de Bruxelles, nous a communiqué
une idéé qui nous a paru pratique et intéressante.
Le soir, passant dans le cours de sa promenade
devant le superbe pavilion de la Grande Bre-
tagne splendidement illuminé, il fit la réflexion
qu'un éclairage pareil viendrait bien a point,
sous la Porte de Menin, quand, avant ou après
le Last Post, un pèlerinage anglais s'y arrête
pour célébrer des offices religieux, comme il
arrive si souvent.
L'éclairage actuel sous la Porte de Menin est
bien maigre et ne fait que suffire, trés parcimo-
nieusement, aux besoins de la circulation rou-
tière. On a bien souvent remarqué qu'il est in-
suffisant, quand il se passe a la Menin Gate une
cérémonie religieuse.
Or, il est certain que toute l'installation, si
réussie, du Pavilion de la Grande Bretagne, sera
enlevée et réalisée pour un prix dérisoire aussi-
töt la grande exposition finie. Si l'attention de
nos amis anglais est portée sur ce point, il se
peut trés bien, qu'au lieu de laisser se perdre
cette installation, ils jugent que ce serait contri-
buer a rehausser l'hommage a leurs mprts que
de la transporter sous notre Menin Gate.
Cette observation nous a paru si juste que nous
n'avons pu résister a l'accueillir pour la soumet-
tre a l'attention du public, et surtout de l'orga-
nisme qui dirige le Last Post. II yxaurait peut-
être de ce cöté une bonne idéé a réaliser.
Er zijn tegenstrevers van de vaart Yper-Komen
die beweren dat hare uitbating telken jare de
begrooting zal bezwaren. Zulks wordt betwist,
doch zelfs wanneer wij veronderstellen dat het
zoo wezen zal, dan zullen wij, om ons te verdedi
gen, niet buiten het land hoeven te gaan om een
voorgaande van belang te vinden, dat aan dezen
die ten onzen nadeele besparingen zouden willen
doen, de kleine opofferingen zal doen vergeten
waarvan wij de begunstigden zouden zijn.
Om zich daarvan te overtuigen, wakkeren wij
onze lezers aan het volgend uittreksel te lezen
getrokken uit een studie van den Heer Georges
De Leener, professor aan de Hoogeschool van
Brussel, over
De verbindingen van het Bekken van Charle
roi met de zee.
Het staat thans vast dat de kosten van het
Albertkanaal ver de vooruitzichten zullen over
treffen. De opwerpingen, tegen zijne onderne
ming geuit en gesteund op de inachtneming van
de lasten die de scheepvaart zouden bezwaren,
worden erdoor nog zeer versterkt. In 1927, op de
basis van 1.300 millioen frank uitgaven van eer
sten aanleg, schatte men dat de jaarlijksche last
van meer dan 100 millioen frank zou overeen
stemmen met 8 centiemen per kilometerton
koopwaren vervoerd op het nieuw kanaal op
gansch zijne lengte van 125 kilometer en in de
veronderstelling van een jaarlijksch trafiek van
10 millioen ton. Naar hetgeen men heden weet
van de gedane uitgaven, zal de jaarlijksche fi-
nancieele last meer dan verdubbeld zijn. In de
onderstelling van hetzelfde jaarlijksch trafiek
van 10 millioen ton, zal hij ongeveer 17 centiemen
per kilometer-ton vertegenwoordigen.
Men zal zich rekenschap geven der belang
rijkheid van dezen last wanneer men nagaat dat
de Nationale Maatschappij van Belgische Spoor
wegen ijzererts vervoert door dagelijksche trrl-