Het economisch nut der Vaart Yper - Komen
16e Jaar. N» 21 - 24 Oogst - 1935 - 16e Année, KP 2 1 - 24 Aoüt
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d'Ypres
8ste JAARLIJKSCHE KERMIS
Harmonie Ypriana
OPEN BRIEF aan den Heer HENDRIK DE MAN,
Minister van Openbare Werken, ter gelegenheid der bekendmaking
van zijn programma van economisch herstel van het land.
Ceachte Heer Minister,
HET
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA RÉGION
D'YPRES
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Rédaction, Administration et Publicité34, rue au Beurre, Yprcs.
Abonnement18 fr. 00 par an Etranger32 fr.
On peut s'abonner dans to us les bureaux de poste Beiges
35 ct. Ie numéro Tél. 50d
Les articles non signés sont refusés
STAD YPER
ST- NIKLAASWIJK G. DE STUERSSTRAAT
met de toelating van het Stadsbestuur en de wel
willende medewerking van de bewoners der straat
en van bij zonderen.
ZONDAG 25 OOGST 1935
Groote Rijwielkoers, met de medewerking van
de Ypersche Wielrijdersclub 25 km. voor
jongelingen onder de 17 jaar. 150 fr. prijzen
en premiën.
Om 3 uur Inschrijving Herberg Café de la
Normandie Vertrek Prince Albert
AankomstA la Ville de Renaix Prijsuit-
deeling Au Tivoli
Groote Vuurvogelschieting, 200 fr. prijzen.
Om 2 uur In de Herberg A la Ville de Rou-
baix Prijsuitdeeling In de Herberg A la
Ville d'Ypres
Om 4 uur «In het Vlaamsch Huis» Trabolling,
150 frank prijzen.
Om 5 uurBuitengewoon kinderfeest beneden
de 10 jaar, gegeven door onzen Eere-Voorzitter.
Om 6 uurGroot Turnfeest, met balletten en
bijzondere verlichting, uitgevoerd door de maat
schappij La Libre Wervicquoise
Groot Volksbal met bijzondere verlichting, van
8 tot 11 uur 's avonds met bijzonder orkest.
MAANDAG 26 OOGST 1935
Groote Rijwielkoers, 60 km. voor beginnelingen.
600 fr. prijzen en premiën.
Om 3 uur Inschrijving in de Café Den Hert
Vertrek «Au Prince Albert». Aankomst
Vlaamsch Huis Prijsuitdeeling Café La
Tour
Allerhande Volksspelen voor mannen en
vrouwen zullen plaats hebben in de volgende
drankhuizen, vanaf 7 u. 's avonds In den Hert
Bolling in den Trou Madame. Café de la Tour
Bolling in den Trou Madame. Café de la Nor
mandie Russische Billard. Café au Tivoli
Bijzonder spel. Au Prince AlbertTeerlingbak.
A la Ville de Roubaix Om ter schoonst zin
gen voor mannen en vrouwen. A la Ville
d'YpresBolling in den Trou Madame.A la
Ville de Renaix Russische Billard.
Het Bestuur.
Het bestuur der Harmonie heeft besloten het jaar-
lijksch uitstapje te doen naar De Panne op Zondag 25
Oogst aanstaande.
De eere-leden en hunne familie, alsook de familie
der werkende leden worden vriendelijk uitgenoodigd
de Harmonie te vergezellen.
De reis zal geschieden per tram zonder stilhouden
in de tusschenstatiën. Vertrek uit Yper Statie om 7 uur
"s morgens, en uit De Panne om 7 uur 's avonds.
De prijs heen en terug is vastgesteld op 9 fr. Halve
prijs, dus 4 fr. 50, voor alle kinderen tot 8 jaar.
De rijtuigen zijn genummerd, men mag keus doen
voor zooveel de inschrijving nog niet gevorderd is.
Niemand mag van rijtuig veranderen zonder bijzondere
toelating van den Voorzitter. Dit geldt zoowel voor den
terugkeer als voor de heenreis.
De kaarten, dienende als reisbewijs, zijn te bekomen
bij Aimé Gruwez, Voorzitter.
Van heden af mag men inschrijven. De betaling
geschiedt bij de inschrijving. Voor alle ingeschreve
nen zullen er zittende plaatsen zijn. Voor geen re
denen worden kaarten teruggenomen.
Te De Panne zal het Concert der Harmonie plaats
hebben om 11 uur aan den Zeedijk.
De personen die deel maken van den uitstap worden
vriendelijk verzocht de Harmonie te volgen bij hare
intrede in De Panne tot aan het gedenkteeken der ge
sneuvelden, waar hulde zal gebracht worden aan de
slachtoffers van De Panne, gestorven voor 't Vaderland-
Het Bestuur.
Als gevolg op de op touw gezette werking ten
voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen,
werd ons onlangs, door tusschenkomst van een
onzer politieke mandatarissen, gevraagd het eco
nomisch nut dezer vaart te bewijzen.
Het doel dezer zonderlinge vraag, die ons dan
ook ten zeerste verwonderde, zal wel niemand
ontsnappen. Nu dat wij een voor een al de argu
menten, die vroeger zoo talrijk tegen het herstel
der vaart Yper-Komen werden aangewend, heb
ben weerlegd en te niet gedaan nu dat de be
voegde besturen van Bruggen en Wegen en alle
technici eensgezind erkennen dat het welslagen
van het werk verzekerd is en dat niemand dus
nog aan de mogelijkheid ervan kan twijfelen
nu dat wij, voor de heropleving ónzer geteisterde
streek, voor den bloei der haven van Nieuwpoort
en voor de regeling van het waterpeil en de re
gelmatigheid van de scheepvaart in de Yzer, de
noodzakelijkheid der vaart Yper-Komen bewezen
hebben nu dat zoovelen onzer talrijke werkloo-
zen daar werk en broodwinning zouden kunnen
vinden, is het eenige wat men door deze nieuwe
vraag beoogt het zoo noodige en door allen hier
zoozeer verlangde herstellingswerk andermaal op
de lange baan te schuiven.
Terwijl de Regeering op dit oogenblik een pro
gramma van werken ten beloope van drie mil
liard en half aan 't opmaken is om rijke gewesten,
die van den oorlog weinig of niets te lijden had
den, een betere economische uitrusting te bezor
gen, aarzelt men hier voor de streek, die alles
offerde voor het heil van het Land, het gering en,
in vergelijking met wat elders besteed wordt,
schier onbeduidend krediet te besteden van 30
a 40 millioen, noodig om de grootendeels door den
oorlog verwoeste vaart Yper-Komen te herstel
len, en vindt men het gepast het economisch nut
der vaart in het gedrang te brengen, alswanneer
daarover nooit den minsten twijfel heeft bestaan
en dit nu nog minder dan ooit door iemand kan
betwijfeld worden.
De Regeering zelf, door hare politiek die zij
volgt in zake waterwegen, bewijst het econo
misch nut dezer verbindingsmiddelen bij uit
stek. De veelvuldige stappen die onze voorouders
sedert meer dan twee eeuwen onophoudend aan
wendden om deze vaart, die de verbinding Yzer-
Leie moet bewerkstelligen, te bekomende her
haalde pogingen om, spijts de verschillige tegen
slagen, de vaart te voltooien, zouden alleen reeds
moeten volstaan om het economisch nut dezer
vaart te bevestigen. Immers, wat waar was over
meer dan 200 jaar, wat nog waar was vóór den
oorlog, gezien de werken slechts korts vóór den
oorlog werden stilgelegd, en wat nu heden ten
dage nog waar is voor andere streken waar men
de bestaande vaarten verbreedt of er nieuwe
graaft, is ook voor onze streek een onomstootbare
waarheid gebleven.
Hier vooral, in het Zuiden van West-Vlaande-
ren, waar noch steengroeven, noch ertsmijnen,
noch koolmijnen te vinden zijn, is het met goede
verbindingen per water dat de bloei van de
streek moet verzekerd en werk aan de bevolking
moet verschaft worden.
Dat zulks niet alleen onze eigen bewering-is,
getuigt de Heer Ingenieur F. Maertens, Bestuur
der van het Ministerie van Openbare Werken,
wanneer hij in zijn verslag van 25 April 1932
over de Binnenvaarten in West-Vlaander en het
volgende neerpent
Altijd was de belangstelling voor de water-
wegen in de lage landen zeer groot. In onze
streken waren zij tot in het Oostenrijksch tijd-
perk de voornaamste wegen voor het vervoer
van landbouwprodukten. Op veel waterloopen
of kleine vaarten werd er vroeger gevaren met
schuiten, koggen en westerlingen wanneer deze
waterwegen nu tot niets anders meer dienen
dan tot afwatering.
Sommige vaartjes zijn nog als bevaarbaar
ingeschreven, terwijl de scheepvaart er onbe-
duidend is de Bergenvaart, de vaart van Ou-
denburg, de Moerdijk- en de Bourgognevaart,
de vaart van Blankenberge.
Onder het Oostenrijksch tijdvak werden de
vaarten van Brugge naar Oostende, van Plas-
schendale naar Nieuwpoort, alsook de Yzer
verbeterd.
In de jaren 1867 tot 1880, werden de Yzer en
het net der Duinkerke-, Loo- en Veurnevaarten
doelmatig ingericht voor de scheepvaart.
De vaart van Roeselare naar de Leie werd
gegraven in 1867-1871.
Tot driemaal toe werd een poging gedaan
om de vaart van leper naar de Leie te verwe-
zenlijken einde 1912 stortte het diepbedelf
van Hollebeke invoor de derde maal was het
werk mislukt.
Daaruit zien wij dus dat, na de geweldige crisis
die België na zijn ontstaan en vooral hier in West-
Vlaanderen onderging, er in den loop der jaren
1860, met overtuiging van het nut der waterwe
gen en alhoewel de ijzerwegen zich toen reeds
overal begonnen uit te breiden, overgegaan werd
tot het graven van kanalen in het Zuiden van
West-Vlaander en, namelijk de vaarten Rousse-
lare-Oyghem, Bossuyt-Kortrijk en Yper-Leie.
De vaarten Rousselare-Oyghem en Bossuyt-
Kortrijk lukten op technische wijze en hebben,
zooals wij het verder zullen zien, haar econo
misch nut kunnen bewijzen. Alleen de vaart
Yper-Leie mislukte en heeft dan ook haar nut,
dat men thans aandurft te betwijfelen, niet kun
nen aantoonen.
Om nu het economisch nut ervan te bewijzen,
zullen wij geen voorbeelden aanhalen uit vreemde
landen, alhoewel daar overal groote vaarten ont
worpen of aangelegd worden, noch zelfs niet her
inneren dat, zooals wij het daar zooeven reeds
zegden, de politiek onzer regeering er steeds een
geweest is van uitbreiding en verbetering van
ons waterwegnet, hetgeen nochtans aantoont hoe
zeer men in de hooge kringen van het econo
misch nut der waterwegen overtuigd is. Alleen
tegenover ons, de verlaten en vergeten Belgen,
neemt men dergelijke tegenstrijdige houding aan
en waagt men het de vraag te stellen Welk is
het economisch nut der vaart Yper-Komen
Opdat ons antwoord door iedereen fioed zou
kunnen begrepen worden, niet alleen door de
hoogere kringen die ons deze vraag stellen, maar