Bericht aan de Landbouwers en Handelaars in Granen Joël CASTE Lr, Maalder, te Vper Chambre de Commerce et d'lndustrie Voor het reinigen, sorteeren en trieeren van alle granen en zaden, dienstig voor zaaigraan alsook voor den handel, zooals rogge, gerst, haver, tarwe, erwten, hutteboonen, paardeboonen, lijnzaad, wendt U tot Meenensteenweg, 149. syrdikaten, enz. Het verslag is dus niets nieuws. Andere be voegde mannen zegden hetzelfde meermalen voor Heer Ingenbleek. Maar zij kwamen met geen ge neesmiddelen af, 't is te zeggen zij wezen niet aan door welk regiem het huidig stelsel diende vervangen te worden. De verslaggever doet een stap vooruitna den vinger op de wonde gelegd te hebben, stelt hij eenige gedeeltelijke hervormingen voor die wij hier, objectief doen kennende herziening van den staat van behoefte der werkloozen, de af schaffing van den steun voor de niet-behoeftigen, het onttrekken van de organisatie aan de poli tieke syndikate* de herinrichting van de comp tabiliteit, de ver nerpinj van de kontrool op de uitgaven, enz. Hij is ongenadi **n <i' de politieke syndikaten en wijst de rego* op hun gevaarlijken in vloed. Kan een d^ENdige Regeer ing durf kracht genoeg aan den d^"eggen om buiten hun partij 's lands belang o dien voorgrond te schuiven Wij betwijfelen zAlks grootelijks. De werkloozenkassen werden tot hiertoe in handen der syndikaten gelaten, waar de politieke drijverijen de bovenhand halen. Zij hebben al leen dat voor doelde macht van hun politieke organisatie uit te breiden. Heer Ingenbleek schandvlekt de syndikale doe ning om van den werkloozensteun de syndikale bijdragen af te houdenin andere woorden de praktijk om de gelden van den Staat aan te wen den tot de uitbreiding der politieke drijverijen van de syndikaten. Ieder syndikaat tracht zoo veel mogelijk misbruiken te verduiken om geen leden te verliezen, die zouden overloopen naar een meer inschikkelijker syndikaat, dus om zoo veel mogelijk bijdragen te innen. Zulke doen wijze schijnt schering en inslag te zijn. Deze syndikale afhoudingen aldus de ver slaggever, hebben niets gemeens met de werk loosheidverzekering. Ik heb het boekje gezien van een meubelmaker, gedeeltelijk werkelooze te Brussel, die aan zijn syndikaat een bijdrage van 9 fr. per week moest afstaan of 468 fr. per jaar, terwijl de kas maar 99.60 fr. werkloosheid verzekering moest trekken. Het is dus de Staat, of beter de lastenbetaler, de spaarder die de syn dikale bijdrage betaalt. Aizoo doende bereiken de aldus ontvreemde Staatsgelden de gebenedijde som van 75 mil joen- Verder vat hij de syndikale kasbeheerders aan en teekent verzet aan tegen hun beschouwing als zijnde niet in Staatsdienst, als zijnde niet vol doende onafhankelijk tegenover de aanvragers van vergoedingen om onmeedoogend de misbrui ken op te speuren en te beteugelen. De kasbeheerders, zegt hij, zouden de vergoe dingen moeten weigeren aan elkeen, die niet in nood verkeertzij zouden zelfs moeten verplicht worden de schatkist te vergoeden voor al de verliezen, welke door hun gemis aan vooruitzicht of kontrool veroorzaakt worden. Ziedaar een plan benevens zooveel andere plan nen Welke volksvertegenwoordiger zal het ontwerp indienen, welke regeering zal het aannemen, wel ke minister zal het verdedigen Het zal ontzaggelijk veel moeite kosten om het kwaad uit te roeien en deze die het aanpakt, waagt er zijn populariteit aan. Maar het is ook een eere de zondebok te zijn van de partij voor het verdedigen eener eerlijke en rechtvaardige zaak. Heer Ingenbleek vestigt dan de aandacht op de hooge uitgaven voor den werkloozensteun en voor de sociale wetten. De werkloozensteun komt in de huidige begrooting met 908 miljoen en de uit gaaf voor andere sociale wetten met 826 miljoen of 1 miljard 734 miljoen. «Ondanks 6 achtereenvolgende herstelpogingen, ondanks de nieuwe devaluatie, ondanks de con versie der renten welke het budget met 577 mil joen heeft verlicht, blijft de begrooting in deficiet. M. Max Leo Gerard, minister van Finantiën, heeft dan ook erkend, dat er een politiek van strenge bezuiniging moet gevoerd worden. De werkloozensteun, knoop van het begrootings- vraagstuk, moet aanzienlijk verminderd worden.» Maar hoe zal men vragendoor uitvoeren van groote werken Onzin zegt Ingenbleek. luistert De proefnemingen in de meeste landen heb ben uitgewezen dat zulke werken een zeer be perkten invloed hebben. Onlangs nog kloeg Chamberlain, kanselier der Engelsche schatkist, over de ontgoocheling van alle pogingen in dien aard in Engeland. En dat land is veel kapitaal krachtiger dan het onze en worstelt al 10 jaar tegen de werkloosheid. In ons land ook heeft de regeering een uitge breid programma van groote werken reeds van 193' De uitslagen in zake werkloosheidbeperking zijn gering, maar de lasten der leeningen voor deze werken wegen zwaar op de begrooting. Groote werken om werkloosheid op te slor pen vragendat zij rechtstreeks of onrecht streeks van wezenlijk nut zijn dat zij een over vloedige, niet te zeer gespecialiseerde arbeids kracht opslorpendat zij worden uitgevoerd in streken waar de werkloozen van de plaats kun nen arbeiden. De politiek der regeering, volgens Ingenbleek is dus niet de gewenschte. omdat ze den stier niet bij de horens grijpthet iinanceeren der groote werken doet ons nog dieper in het moeras zinken. De redding volgens hem, ligt meer op den weg, waar het kwaad is ontstaan, namelijk op het ekonomisch arbeidsveld, een nieuwe ekonomische richting, ruimere internationale verstandhouding, vrijhandel, neerhalen van tariefmuren en vooral den ruwen borstel door alle misbruiken. Wie pakt dat aan X. La restauration du canal Ypres-Comines amè- nera la ville d'Ypres a un tournant de son histoire. Elle fera aussi éclore une nouvelle ère d'activité pour notre Chambre de Commerce. Les quinze premières années d'existence de celle-ci ont été vouées a la restauration de la ville et de la région lutte tenace et apre, qui absorba la majeure partie de son activité et de ses res sources. Maintenant une situation normale s'établira et notre Chambre de Commerce sera a même de rendre a ses membres et aux intéréts qu'elle re- présente- les mêmes services que les autres Chambres de Commerce du pays. A ce sujet nous croyons intéressant de repro duce le texte de la causerie faite le 24 aoüt par Monsieur Florent Grollinger, secrétaire perma nent de la Chambre de Commerce et d'lndustrie du Centre au micro de l'I. N. R. sur Les Chambres de Commerce et d'lndustrie en Belgique. Leur utilité, leur organisation. Chers Auditeurs, Je remercie la direction de l'I. N. R. de m'avoir donné l'occasion de venir vous entretenir, pendant quelques instants, des Chambres de Com merce et d'lndustrie du pays. Ces organismes, en effet, valent bien la peine que l'on s'y arrête quelquefois, en raison du róle important qu'ils jouent dans l'économie nationale et qui n'est généralement pas suffisamment apprécié par les intéressés. II me parait nécessaire, au seuil de cette modeste causerie, de rappeler d'abord succincte- ment l'historique des Chambres de Commerce et d'lndustrie. Ces Institutions ne sont pas, ainsi qu'on pour- rait le croire, de création récente. Elles existent, au contraire, depuis plusieurs siècles et en 1599 déja, Marseille possédait son Assemblée de Com mergants et d'Industriels. A nos portes, on retrouve a Tournai, en 1627, les traces d'une Chambre des Arts et Métiers. Mais c'est au début du XVHIe siècle surtout que ces Organismes, revêtant alors un caractère officiel, se multiplient dans les principales villes de France et de Belgique. Supprimées en 1791, a la Révolution, les Chambres de Commerce furent rétablies en l'an XI par Bonaparte. Dans notre pays, elles subsistèrent sous leur forme antérieure après 1830. Elles étaient r.ommées par le Roi elles étaient une émanation du pouvoir. Du chef de leur caractère officiel, elles man- quaient souvent de l'indépendance nécessaire pour remplir de fagon efficace le róle qui leur était assigné. De plus, les méthodes qui prési- daient a leur constitution et au renouvellement du mandat de leurs membres écartaient des élec- tions la plupart des industriels et commergants. Les influences politiques souvent y jouaient un róle prépondérant, néfaste, comme il le serait aujourd'hui, a leur développement. Elles manquaient encore, ne représentant que fort imparfaitement le commerce et l'industrie, de l'autorité nécessaire pour présenter et faire admettre les desiderata de ceux-ci. Dans leur forme imparfaite, elles rendirent cependant des services trés importants. Elles con- tribuèrent notamment a l'unification des chemins de fer, a la réforme des lois sur le chèque et les sociétés et favorisèrent l'enseignement technique et professionnel. En 1870, Frère Orban présenta a la Chambre une proposition tendant a la suppression des Chambres de Commerce officielies et une loi dans ce sens fut votée en juin 1875. En prenant cette décision, le Gouvernement n'entendait pas s'af- franchir de conseils dans un ordre de faits oü l'expérience des intéressés était assurément utile. II voulait seulement retirer son intervention la oü elle ne lui semblait plus nécessaire et permet- tre a l'initiative privée de réaliser, dans notre pays, la formation des chambres de commerce libres qui, tout en poursuivant la satisfaction des intéréts privés, se substitueraient a Taction des chambres officielles, en vue du bien général. Depuis 1875, des chambres de commerce ont été créées dans les principales villes de Belgique et poursuivent leur activité sous le régime de la liberté. Je ne veux pas ouvrir de nouveau la contro verse sur le point de savoir si les chambres de commerce doivent être des organismes officiels, subsidiés par l'Etat, ou si au contraire, elles doi vent être indépendantes, vivant de leurs propres ressources. Cette question a déja fait couler beaucoup d'encre. Je vous dirai simplement que les différents pays ont résolu la question suivant leur tempérament propre. La France, l'Autriche et l'Allemagne, entre autres, ont organisé des chambres de commerce officielles, tandis que les Etats-Unis et l'Angleterre, notamment, sont res- tées fidèles au principe des chambres indépen dantes. Je dois a la vérité de reconnaitre cependant que la suppression du titre officiel a eu pour effet, en Belgique, de priver les chambres de commerce de ressources importantes qui leur viendraient bien a point pour l'accomplissement normal de leur mission. D'une fagon générale, les chambres de commerce et d'industrie beiges, au nombre d'une quarantaine actuellement, éprouvent les plus grande? difficultés a se constituer un budget suffisant. Exception doit être faite, dans une cer- taine mesure, pour les organismes de ce genre qui sont établis dans les grandes villes et qui, en raison de la loi des grands nombres, ne réclament souvent de leurs affiliés qu'une cotïsation peu élevée et facilement supportable par la grosse majorité des commergants et industriels. Mais, dans les villes de province, la cotisation relative- ment élevée qui doit être demandée aux membres des Chambres de Commerce, est généralement un obstacle au développement de celles-cices chambres ne groupent, bien souvent, que l'élite du commerce et de l'industrie, c'est-a-dire une minorité qui supporte a elle seule la charge en- tière de la défense des intéréts économiques de la collectivité. II serait plus juste et plus légitime, a mon sens, de faire contribuer tous les commer gants et industriels a l'activité des chambres dont les initiatives et les services leur profitent. Eh bien, malgré les grosses difficultés qu'elles rencontrent pour se constituer des moyens maté- riels suffisants, je pense que si une consultation avait lieu sur ce point, la majorité des chambres du pays se prononcerait pour le maintien du ré gime de la liberté. Dans les traités de commerce a l'usage des élèves des écoles moyennes, les chambres de com- jnerce sont généralement définies ainsi qu'il suit «Les Chambres de Commerce beiges sont des assemblées privées dont les membres, choisis par-

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2