Vandendriessche
NOC DE COÖRDINATIE
VAN HET VERVOER
BUREEL- EN ZAKACENDAS
Décès de M. l'Avocat Courouble
UITTREKSEL
DENTISTE
Dixmudestraat, 49, Yper
Telefoon 311.
Raadplegingen alle dage.
Specialiteit van geperfectionneerde
gebitten met waarborg.
Aangaande deze belangrijke kwestie, waarover
wij hier reeds vroeger handelden en waarin,
niettegenstaande de daarvoor speciaal opgerichte
commissie reeds een voorontwerp van wetsbesluit
goedkeurde, nog het laatste wóórd niet is gezegd,
heeft de Heer Dierckx, gewezen minister van het
vervoer, in een interview aan het dagblad Le
Soirzijne meening te kennen gegeven en
tevens aangeduid in welke zin de coördinatie
van het vervoer volgens hem zou moeten opge
vat worden.
De Heer Dierckx is eveneens van dezen die
overtuigd zijn dat de coördinatie van het vervoer
een dringende noodzakelijkheid is geworden,
doch hij is ver van eens te zijn met de bepalingen
van het wetsvoorstel zooals het door de aange
stelde commissie werd aangenomen. Zonder vol
ledig met zijne zienswijze in te stemmen, zullen
wij nochtans trachten ze hier zoo trouw mogelijk
weer te geven omdat veel punten ervan meer dan
logisch schijnen en de uiting zijn der gezonde
rede zelf.
Is de coördinatie van het vervoer werkelijk
noodig
Het antwoord op deze vraag is bevestigend en
wel om de volgende redenen.
Het kan niet ontloochend worden dat de uit
bating der ijzer- en buurtspoorwegen in zooda
nige voorwaarden geschiedt dat zij moeilijk om
niet te zeggen onmogelijk met de baan kunnen
mededingen en dat zij tengevolge der langdurige
crisis hun dienst met verlies moeten sluiten.
Deze twee vervoermiddelen, onrechtstreeks in
gericht door den Staat, moeten, ter oorzaak van
hun openbaren aard, hunne diensten zoodanig
inrichten dat zij aan alle vragen, aan de nood
wendigheden van handel en nijverheid, welke
ook hunne belangrijkheid en hunne onregelma
tigheid mogen wezen, kunnen beantwoorden. Zij
mogen het vervoer van koopwaren niet weigeren
noch uitstellen, en doorgaans wordt hen thans
slechts het vervoer van zware koopwaren aan
verminderde tarieven toevertrouwd, terwijl het
licht en meer winstgevend vervoer aan de baan
wordt voorbehouden. De ijzer- en buurtspoor
wegen bezitten, over 't algemeen, nog slechts de
klienteel die de baan niet kan of niet wil aan
nemen. Alzoo werken zij dikwijls met verlies,
daar hun sociale zending bestaat in het verzeke
ren van het groot trafiek zonder hetwelk handel
en nijverheid niet zouden kunnen leven.
Daarnevens is, op onze banen, sedert een vijf
tiental jaren een nijverheid ontstaan van snel
vervoer dat, zonder overladingen, van deur tot
deur verzekerd wordt. Door het privaat initiatief
in volle vrijheid opgericht, heeft deze nijverheid
zich uitgebreid in de juiste maat waarin nijve-
raars en handelaars belang hebben er hun toe
vlucht tot te nemen. De kosten van dit vervoer
zijn waarschijnlijk het laagst mogelijk, gezien
zij door de vrije mededinging bepaald zijn en
niet, zooals voor de ijzerwegen, door tal van wet
telijke en sociale schikkingen belast zijn.
Zal het door de Commissie aangenomen wets
voorstel het beoogde doel bereiken
Volstrekt niet, want geen enkel der veertien
artikelen, die dit wetsvoorstel samenstellen, be
oogt noch een meer economische uitbating, noch
de coördinatie van het vervoer van allen aard.
Het eenig doel van dit ontwerp is te bekomen
dat het voortaan zou verboden worden nog vrije
lijk de banen te gebruiken om eenig vervoer van
koopwaren te doen.
Artikel een van het ontwerp bepaalt dat nie
mand het openbaar vervoer mag verzekeren van
voorwerpen per autowagen of ander mechanisch
bewogen vervoermiddel zonder voorafgaandelijke
toelating. Alleen het vervoer met paarden blijft
vrij, omdat dit minder snel geschiedt. Artikel 8
voorziet reeds de inning van een eerste recht van
toelating om de onkosten van aflevering der ver
gunningen en van uitoefening van toezicht te
dekken. En artikel 11 zegt dat de noodige ambte
naren en agenten zullen aangesteld worden om de
uitvoering van het wetsbesluit, eens dat het be
paald zal goedgekeurd zijn, te verzekeren.
Wij zijn dus reeds ver af van een meer econo
mische uitbating van het openbaar vervoer, want
uit het voorgaande blijkt duidelijk dat men zich
voor doel heeft gesteld het privaat initiatief,
zonder hetwelk de spoorwegen nooit zouden be
sloten hebben het prachtig plan van modernisa
tie te verwezenlijken, dat thans in uitvoering is
gedeeltelijk te dooden.
Hoe zou de coördinatie moeten geschieden
Vooreerst door een grondige omvorming, door
het wegruimen van alle misbruiken in den dienst
zelf der ijzerwegen, ten einde er tot een meer
economische uitbating te komen. Onder den in
vloed van de politiek hebben de spoorwegen allen
commercieelen aard verloren. Alzoo mag gezegd
worden dat, over 't algemeen genomen, omtrent
een derde van het totaal der vervoerde reizigers
kosteloos reist. Een tweede derde geniet van ver
minderingen die schommelen van 10 tot 75 p. c„
terwijl het overige derde zijn reiskoepon zooveel
duurder moet betalen daar het eenigszins het ver
lies, voortspruitende uit de gunsten aan de ande
ren toegestaan, moet vergoeden. Het is echter niet
noodig dit kosteloos vervoer of het vervoer aan
verminderd tarief zoo maar in eens brutaal weg
af te schaffen, maar een herziening ervan dringt
zich op en zij moet geschieden, vrij van alle stel
selmatige tegenkanting en politieke kleingeestig
heden, met als eenige bekommering een gezond
evenwicht te herstellen. Ook de barema's van
wedden en loonen en van vergoedingen aller
hande dienen herzien te worden. De familiever
goedingen o. m. bedragen het dubbel van deze
die bij de private ondernemingen in voege zijn.
Er zijn daar ook nog andere toestanden die zich
van 1927 tot 1929 billijkten, ten einde de ver
plaatsing van het personeel naar de toen beter
betalende privaat nijverheid te Voorkomen, maar
die heden ten dage volstrekt niet meer kunnen
verrechtvaardigd worden.
Dit alles zal toelaten een vermindering der ta
rieven toe te passen, welke, gevoegd bij de merk
waardige pogingen die thans gedaan worden om
het spoorwegvervoer te moderniseeren en aan
de huidige noodwendigheden aan te passen, als
gevolg zal hebben de klienteel en de ontvangsten
te vergrooten en dienvolgens ook het deficiet in
te korten.
Het is ook noodig de versmelting voor te berei
den onzer twee nationale maatschappijen van
ijzerwegen en buurtspoorwegen door een nauwere
samenwerking en gedurige coördinatie harer
diensten. Thans bestaat er tusschen die twee
maatschappijen niet den minsten samenhang.
Niet zelden gebeurt het dat de eene zich een ver
voer aanmatigt dat van rechtswege door de
andere zou moeten verzekerd worden. Gelijkloo-
pende lijnen en diensten doen malkander een
mededinging aan die gansch ten nadeele is van
beide ondernemingen. Dit alles zou moeten ver
holpen worden en 't is slechts nadien, in het geval
deze voorafgaandelijke herziening en deze on
misbare coördinatie er nog niet zouden in slagen
het budget der nationale spoorwegmaatschappij
in evenwicht te brengen, dat men er zou mogen
aan denken het vrij gebruik van de baan door het
privaat initiatief in te krimpen.
Evenwel mag van nu reeds verklaard worden
dat er van het gebruik der baan soms wel mis
bruik gemaakt wordt. Schier iederen dag ont
moet men langs smalle wegen echte baantreinen,
tractoren met aanhangwagens van buitengewone
afmetingen, overgroote camions wier gewicht en
omvang op gevaarlijke wijze den doortocht der
gewone weggebruikers belemmeren. Anderen vlie
gen over de baan met een snelheid die met de
veiligheid der autovoerders onvereenigbaar is.
Het ware dan ook wenschelijk alleen het baan-
vervoer toe te laten dat een bepaalde afmeting
en gewicht niet overschrijdt en dus meer in ver
houding is met hetgeen een baan kan dragen. Aan
iedereen zijn eigen domein. Aan de baan het klein
en snel vervoer, aan de ijzerwegen de zware zen
dingen die nog eenigen spoed vergen, en aan de
waterwegen de zwaarwichtige voorwerpen waar
voor de duur van het vervoer slechts van onder
geschikt belang is. Alzoo zou men terzelfdertijd
de veiligheid der baan verzekeren alsmede den
terugkeer tot den spoorweg van hetgeen tot zijn
gebied behoort.
Verders zou er ook niemand iets tegen in te
brengen hebben moest men de ondernemers van
vervoer verplichten alleen rollend materiaal in
goeden staat en voorzien van doelmatige remmen
te gebruiken en de leiding ervan uitsluitend in
handen van een ondervinding hebbend, bekwaam
en gemanierd personeel toe te vertrouwen.
Ziedaar wat de Heer Dierckx over deze kwestie
denkt. Zijn oordeel kan als volgt samengevat wor
den een meer economische en commercieele uit
bating der twee nationale maatschappijen verze
keren, hare pogingen alsmede deze der water
wegen samenordenen, het gebruik der banen
reglementeeren ten einde de misbruiken uit te
roeien en het vervoer, dat voor de baan een zeker
gevaar oplevert, aan den spoorweg terug te bren
gen, in een woord een einde stellen aan alle mis
bruiken en onze bestaande vrijheden eerbiedigen.
Zal men dezen weg opgaan Het ware wensche
lijk op vele punten, want het is thans volstrekt
het oogenblik niet om, zooals de Commissie der
coördinatie van het vervoer het van zin is te
doen, een doodelijken slag toe te brengen aan een
voorspoedige bedrijvigheid die aan tienduizenden
arbeiders en middenstanders een broodwinning
en een bestaan verzekert, nu vooral niet dat men
zich beijvert nieuwe nijverheden in het leven te
roepen en uit te breiden.
VOOR 1936
ten bureele van dit blad,
34, Boterstraat, 34 YPER
Mercredi dernier, a 11 heures, décédait dans sa
demeure rue Courte de Thourout, M. Juste Cou
rouble, né a Wervicq, le 26 Octobre 1850. On le
voyait décliner depuis quelques moisil s'est
éteint sans maladie et sans souffrance. Depuis la
guerre, il avait peu a peu abandonné la pratique
du barreau. Le 4 Juin 1921, atteint par la limite
d'age, il avait obtenu la démission de ses fonc-
tions de juge-suppléant auprès du Tribunal, puis
en 1927 il se démit de son office d'avoué. II avait
présidé une de nos chambres du Tribunal des
dommages de guerre du 15 Avril 1919 au 31 Macs
1924, date a laquelle nos 11 chambres furent ré-
duites a 3.
M. l'avocat Courouble a laissé parmi tous les
Yprois d'avant-guerre le souvenir d'un homme
charmant, toujours calme, uniquement absorbé
par le travail de son étude, ennemi de toutes
polémiques étrangères au barreau. II ne se connut
jamais que des amis. La perte de son fils unique,
décédé a la fin de ses études universitaires, avait
été pour lui un coup cruel, et avait augmenté
encore la sympathie que lui vouaient ses conci-
toyens.
Pendant la guerre, il avait rempli les fonctions
de Juge civil auprès du Tribunal militaire beige
de Calais. En Décembre 1927, la familie judiciaire
d'Ypres avait fêté le cinquantenaire de l'entrée
au barreau de M. l'avocat Courouble.
Nous présentons a Madame Veuve Courouble
l'expression de nos condoléances bien émues.
Avant de commencer l'audience correction-
nelle du jeudi 7 novembre dernier, M. le Prési
dent du Tribunal prononga a la salie d'audience
l'éloge du défunt (on en lira ci-après le texte),
M. Opdebeeck substitut de M. le Procureur du
Roi, s'associa a ces paroles puis Mf J. Van der
Mersch, au nom des avocats, exprima également
les sentiments de regret pour la mort d'un si
digne confrère.
Rede van den Heer MATTON,
Voorzitter van de Rechtbank.
Meester Courouble, Juste-Désiré-Joseph-Charles, ge
boren te Wervik, op 26 October 1850, het oudste lid der
balie van Yper is gisteren, op tachtigjarigen leeftijd,
gestorven.
Deze pijnlijke tijding heeft ons allen die dezen uit
stekenden man gekend hebben, ten zeerste bedroefd.
Immers, alhoewel Meester Courouble, sinds enkele ja
ren, de balie feitelijk had verlaten, was zijn aanden
ken, onder ons, zeer levendig gebleven.
De betreurde afgestorvene was al goedheid hij
was, daarenboven, een zeer rechtschapen en ieverig
advocaat, zijn diepe rechtskennis stelde hij, vol toewij
ding, ten dienste van zijn medeburgers en met klem en
spijts alles, verdedigde hij steeds degenen, die hem hun
belangen toevertrouwden.
Velen onder ons zullen zich wellicht ook nog her
inneren hoe Meester Courouble, ondanks zijn gevorder
den ouderdom, in zake herstelling der verwoeste ge
westen, zich wist verdienstelijk te maken. Bij Konink
lijk Besluit van 15 April 1919 werd hij benoemd tot
Onder-Voorzitter der Rechtbank voor Oorlogsschade
en in deze hoedanigheid verbleef hij in de jaren 1920
tot 1924, tot het einde toe van zijn mandaat, in de stad
Poperinghe, verwijderd van zijn familie.
Daar werkte hij onverpoosd en onder zijn Voor
zitterschap werden wekelijks tal van bundels voor
oorlogsschade, met nauwgezetheid, onderzocht en afge
handeld.
Het is dus wel aan zijn toewijding en werkzaamheid
gedeeltelijk te danken, dat ons verwoest rechtsgebied,
zoo spoedig en zoo prachtig, uit de oorlogspuinen her-
oprees.
Het is dan ook jiiet te verwonderen dat magistra
tuur en balie van Yper heden treuren om het ver
scheiden van deze edele figuur.
Moge ons diepgevoeld rouwbeklag eenigszins de
smart van Mevrouw verzachten.
Uit een exploot door mij, deurwaarder, op den
vierden November 1900 vijf en dertig ten ver
zoeke van PATTYN Madeleine, fabriekwerkster,
wonende en gehuisvest te Passchendaele, Schrae-
ventafel, beteekend aan GELDHfOF Alphonse,
haar echtgenoot, wiens woon- en verblijfplaats
onbekend zijn, blijkt dat de rechtbank van eer
sten aanleg, zitting houdende te Yper, bij verstek-
vonnis in datum van negentien Juni 1900 vijf en
dertig, eischeres gemachtigd heeft zich terug te
trekken voor den bevoegden Officier van den
burgerlijken stand ten einde de echtscheiding
tusschen partijen te doen uitspreken.
Voor uittreksel,
Albert DE PAPE.