Vandendriessche NOC DE COÖRDINATIE VAN HET VERVOER BUREEL- EN ZAKACENDAS Décès de M. l'Avocat Courouble UITTREKSEL DENTISTE Dixmudestraat, 49, Yper Telefoon 311. Raadplegingen alle dage. Specialiteit van geperfectionneerde gebitten met waarborg. Aangaande deze belangrijke kwestie, waarover wij hier reeds vroeger handelden en waarin, niettegenstaande de daarvoor speciaal opgerichte commissie reeds een voorontwerp van wetsbesluit goedkeurde, nog het laatste wóórd niet is gezegd, heeft de Heer Dierckx, gewezen minister van het vervoer, in een interview aan het dagblad Le Soirzijne meening te kennen gegeven en tevens aangeduid in welke zin de coördinatie van het vervoer volgens hem zou moeten opge vat worden. De Heer Dierckx is eveneens van dezen die overtuigd zijn dat de coördinatie van het vervoer een dringende noodzakelijkheid is geworden, doch hij is ver van eens te zijn met de bepalingen van het wetsvoorstel zooals het door de aange stelde commissie werd aangenomen. Zonder vol ledig met zijne zienswijze in te stemmen, zullen wij nochtans trachten ze hier zoo trouw mogelijk weer te geven omdat veel punten ervan meer dan logisch schijnen en de uiting zijn der gezonde rede zelf. Is de coördinatie van het vervoer werkelijk noodig Het antwoord op deze vraag is bevestigend en wel om de volgende redenen. Het kan niet ontloochend worden dat de uit bating der ijzer- en buurtspoorwegen in zooda nige voorwaarden geschiedt dat zij moeilijk om niet te zeggen onmogelijk met de baan kunnen mededingen en dat zij tengevolge der langdurige crisis hun dienst met verlies moeten sluiten. Deze twee vervoermiddelen, onrechtstreeks in gericht door den Staat, moeten, ter oorzaak van hun openbaren aard, hunne diensten zoodanig inrichten dat zij aan alle vragen, aan de nood wendigheden van handel en nijverheid, welke ook hunne belangrijkheid en hunne onregelma tigheid mogen wezen, kunnen beantwoorden. Zij mogen het vervoer van koopwaren niet weigeren noch uitstellen, en doorgaans wordt hen thans slechts het vervoer van zware koopwaren aan verminderde tarieven toevertrouwd, terwijl het licht en meer winstgevend vervoer aan de baan wordt voorbehouden. De ijzer- en buurtspoor wegen bezitten, over 't algemeen, nog slechts de klienteel die de baan niet kan of niet wil aan nemen. Alzoo werken zij dikwijls met verlies, daar hun sociale zending bestaat in het verzeke ren van het groot trafiek zonder hetwelk handel en nijverheid niet zouden kunnen leven. Daarnevens is, op onze banen, sedert een vijf tiental jaren een nijverheid ontstaan van snel vervoer dat, zonder overladingen, van deur tot deur verzekerd wordt. Door het privaat initiatief in volle vrijheid opgericht, heeft deze nijverheid zich uitgebreid in de juiste maat waarin nijve- raars en handelaars belang hebben er hun toe vlucht tot te nemen. De kosten van dit vervoer zijn waarschijnlijk het laagst mogelijk, gezien zij door de vrije mededinging bepaald zijn en niet, zooals voor de ijzerwegen, door tal van wet telijke en sociale schikkingen belast zijn. Zal het door de Commissie aangenomen wets voorstel het beoogde doel bereiken Volstrekt niet, want geen enkel der veertien artikelen, die dit wetsvoorstel samenstellen, be oogt noch een meer economische uitbating, noch de coördinatie van het vervoer van allen aard. Het eenig doel van dit ontwerp is te bekomen dat het voortaan zou verboden worden nog vrije lijk de banen te gebruiken om eenig vervoer van koopwaren te doen. Artikel een van het ontwerp bepaalt dat nie mand het openbaar vervoer mag verzekeren van voorwerpen per autowagen of ander mechanisch bewogen vervoermiddel zonder voorafgaandelijke toelating. Alleen het vervoer met paarden blijft vrij, omdat dit minder snel geschiedt. Artikel 8 voorziet reeds de inning van een eerste recht van toelating om de onkosten van aflevering der ver gunningen en van uitoefening van toezicht te dekken. En artikel 11 zegt dat de noodige ambte naren en agenten zullen aangesteld worden om de uitvoering van het wetsbesluit, eens dat het be paald zal goedgekeurd zijn, te verzekeren. Wij zijn dus reeds ver af van een meer econo mische uitbating van het openbaar vervoer, want uit het voorgaande blijkt duidelijk dat men zich voor doel heeft gesteld het privaat initiatief, zonder hetwelk de spoorwegen nooit zouden be sloten hebben het prachtig plan van modernisa tie te verwezenlijken, dat thans in uitvoering is gedeeltelijk te dooden. Hoe zou de coördinatie moeten geschieden Vooreerst door een grondige omvorming, door het wegruimen van alle misbruiken in den dienst zelf der ijzerwegen, ten einde er tot een meer economische uitbating te komen. Onder den in vloed van de politiek hebben de spoorwegen allen commercieelen aard verloren. Alzoo mag gezegd worden dat, over 't algemeen genomen, omtrent een derde van het totaal der vervoerde reizigers kosteloos reist. Een tweede derde geniet van ver minderingen die schommelen van 10 tot 75 p. c„ terwijl het overige derde zijn reiskoepon zooveel duurder moet betalen daar het eenigszins het ver lies, voortspruitende uit de gunsten aan de ande ren toegestaan, moet vergoeden. Het is echter niet noodig dit kosteloos vervoer of het vervoer aan verminderd tarief zoo maar in eens brutaal weg af te schaffen, maar een herziening ervan dringt zich op en zij moet geschieden, vrij van alle stel selmatige tegenkanting en politieke kleingeestig heden, met als eenige bekommering een gezond evenwicht te herstellen. Ook de barema's van wedden en loonen en van vergoedingen aller hande dienen herzien te worden. De familiever goedingen o. m. bedragen het dubbel van deze die bij de private ondernemingen in voege zijn. Er zijn daar ook nog andere toestanden die zich van 1927 tot 1929 billijkten, ten einde de ver plaatsing van het personeel naar de toen beter betalende privaat nijverheid te Voorkomen, maar die heden ten dage volstrekt niet meer kunnen verrechtvaardigd worden. Dit alles zal toelaten een vermindering der ta rieven toe te passen, welke, gevoegd bij de merk waardige pogingen die thans gedaan worden om het spoorwegvervoer te moderniseeren en aan de huidige noodwendigheden aan te passen, als gevolg zal hebben de klienteel en de ontvangsten te vergrooten en dienvolgens ook het deficiet in te korten. Het is ook noodig de versmelting voor te berei den onzer twee nationale maatschappijen van ijzerwegen en buurtspoorwegen door een nauwere samenwerking en gedurige coördinatie harer diensten. Thans bestaat er tusschen die twee maatschappijen niet den minsten samenhang. Niet zelden gebeurt het dat de eene zich een ver voer aanmatigt dat van rechtswege door de andere zou moeten verzekerd worden. Gelijkloo- pende lijnen en diensten doen malkander een mededinging aan die gansch ten nadeele is van beide ondernemingen. Dit alles zou moeten ver holpen worden en 't is slechts nadien, in het geval deze voorafgaandelijke herziening en deze on misbare coördinatie er nog niet zouden in slagen het budget der nationale spoorwegmaatschappij in evenwicht te brengen, dat men er zou mogen aan denken het vrij gebruik van de baan door het privaat initiatief in te krimpen. Evenwel mag van nu reeds verklaard worden dat er van het gebruik der baan soms wel mis bruik gemaakt wordt. Schier iederen dag ont moet men langs smalle wegen echte baantreinen, tractoren met aanhangwagens van buitengewone afmetingen, overgroote camions wier gewicht en omvang op gevaarlijke wijze den doortocht der gewone weggebruikers belemmeren. Anderen vlie gen over de baan met een snelheid die met de veiligheid der autovoerders onvereenigbaar is. Het ware dan ook wenschelijk alleen het baan- vervoer toe te laten dat een bepaalde afmeting en gewicht niet overschrijdt en dus meer in ver houding is met hetgeen een baan kan dragen. Aan iedereen zijn eigen domein. Aan de baan het klein en snel vervoer, aan de ijzerwegen de zware zen dingen die nog eenigen spoed vergen, en aan de waterwegen de zwaarwichtige voorwerpen waar voor de duur van het vervoer slechts van onder geschikt belang is. Alzoo zou men terzelfdertijd de veiligheid der baan verzekeren alsmede den terugkeer tot den spoorweg van hetgeen tot zijn gebied behoort. Verders zou er ook niemand iets tegen in te brengen hebben moest men de ondernemers van vervoer verplichten alleen rollend materiaal in goeden staat en voorzien van doelmatige remmen te gebruiken en de leiding ervan uitsluitend in handen van een ondervinding hebbend, bekwaam en gemanierd personeel toe te vertrouwen. Ziedaar wat de Heer Dierckx over deze kwestie denkt. Zijn oordeel kan als volgt samengevat wor den een meer economische en commercieele uit bating der twee nationale maatschappijen verze keren, hare pogingen alsmede deze der water wegen samenordenen, het gebruik der banen reglementeeren ten einde de misbruiken uit te roeien en het vervoer, dat voor de baan een zeker gevaar oplevert, aan den spoorweg terug te bren gen, in een woord een einde stellen aan alle mis bruiken en onze bestaande vrijheden eerbiedigen. Zal men dezen weg opgaan Het ware wensche lijk op vele punten, want het is thans volstrekt het oogenblik niet om, zooals de Commissie der coördinatie van het vervoer het van zin is te doen, een doodelijken slag toe te brengen aan een voorspoedige bedrijvigheid die aan tienduizenden arbeiders en middenstanders een broodwinning en een bestaan verzekert, nu vooral niet dat men zich beijvert nieuwe nijverheden in het leven te roepen en uit te breiden. VOOR 1936 ten bureele van dit blad, 34, Boterstraat, 34 YPER Mercredi dernier, a 11 heures, décédait dans sa demeure rue Courte de Thourout, M. Juste Cou rouble, né a Wervicq, le 26 Octobre 1850. On le voyait décliner depuis quelques moisil s'est éteint sans maladie et sans souffrance. Depuis la guerre, il avait peu a peu abandonné la pratique du barreau. Le 4 Juin 1921, atteint par la limite d'age, il avait obtenu la démission de ses fonc- tions de juge-suppléant auprès du Tribunal, puis en 1927 il se démit de son office d'avoué. II avait présidé une de nos chambres du Tribunal des dommages de guerre du 15 Avril 1919 au 31 Macs 1924, date a laquelle nos 11 chambres furent ré- duites a 3. M. l'avocat Courouble a laissé parmi tous les Yprois d'avant-guerre le souvenir d'un homme charmant, toujours calme, uniquement absorbé par le travail de son étude, ennemi de toutes polémiques étrangères au barreau. II ne se connut jamais que des amis. La perte de son fils unique, décédé a la fin de ses études universitaires, avait été pour lui un coup cruel, et avait augmenté encore la sympathie que lui vouaient ses conci- toyens. Pendant la guerre, il avait rempli les fonctions de Juge civil auprès du Tribunal militaire beige de Calais. En Décembre 1927, la familie judiciaire d'Ypres avait fêté le cinquantenaire de l'entrée au barreau de M. l'avocat Courouble. Nous présentons a Madame Veuve Courouble l'expression de nos condoléances bien émues. Avant de commencer l'audience correction- nelle du jeudi 7 novembre dernier, M. le Prési dent du Tribunal prononga a la salie d'audience l'éloge du défunt (on en lira ci-après le texte), M. Opdebeeck substitut de M. le Procureur du Roi, s'associa a ces paroles puis Mf J. Van der Mersch, au nom des avocats, exprima également les sentiments de regret pour la mort d'un si digne confrère. Rede van den Heer MATTON, Voorzitter van de Rechtbank. Meester Courouble, Juste-Désiré-Joseph-Charles, ge boren te Wervik, op 26 October 1850, het oudste lid der balie van Yper is gisteren, op tachtigjarigen leeftijd, gestorven. Deze pijnlijke tijding heeft ons allen die dezen uit stekenden man gekend hebben, ten zeerste bedroefd. Immers, alhoewel Meester Courouble, sinds enkele ja ren, de balie feitelijk had verlaten, was zijn aanden ken, onder ons, zeer levendig gebleven. De betreurde afgestorvene was al goedheid hij was, daarenboven, een zeer rechtschapen en ieverig advocaat, zijn diepe rechtskennis stelde hij, vol toewij ding, ten dienste van zijn medeburgers en met klem en spijts alles, verdedigde hij steeds degenen, die hem hun belangen toevertrouwden. Velen onder ons zullen zich wellicht ook nog her inneren hoe Meester Courouble, ondanks zijn gevorder den ouderdom, in zake herstelling der verwoeste ge westen, zich wist verdienstelijk te maken. Bij Konink lijk Besluit van 15 April 1919 werd hij benoemd tot Onder-Voorzitter der Rechtbank voor Oorlogsschade en in deze hoedanigheid verbleef hij in de jaren 1920 tot 1924, tot het einde toe van zijn mandaat, in de stad Poperinghe, verwijderd van zijn familie. Daar werkte hij onverpoosd en onder zijn Voor zitterschap werden wekelijks tal van bundels voor oorlogsschade, met nauwgezetheid, onderzocht en afge handeld. Het is dus wel aan zijn toewijding en werkzaamheid gedeeltelijk te danken, dat ons verwoest rechtsgebied, zoo spoedig en zoo prachtig, uit de oorlogspuinen her- oprees. Het is dan ook jiiet te verwonderen dat magistra tuur en balie van Yper heden treuren om het ver scheiden van deze edele figuur. Moge ons diepgevoeld rouwbeklag eenigszins de smart van Mevrouw verzachten. Uit een exploot door mij, deurwaarder, op den vierden November 1900 vijf en dertig ten ver zoeke van PATTYN Madeleine, fabriekwerkster, wonende en gehuisvest te Passchendaele, Schrae- ventafel, beteekend aan GELDHfOF Alphonse, haar echtgenoot, wiens woon- en verblijfplaats onbekend zijn, blijkt dat de rechtbank van eer sten aanleg, zitting houdende te Yper, bij verstek- vonnis in datum van negentien Juni 1900 vijf en dertig, eischeres gemachtigd heeft zich terug te trekken voor den bevoegden Officier van den burgerlijken stand ten einde de echtscheiding tusschen partijen te doen uitspreken. Voor uittreksel, Albert DE PAPE.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 4