16e Jaar N33 - 16 November - 1935 - 16e Année. N 33 - 16 Novembre
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
PROPAGANDA VLIEGWEEK
EEN MIDDEL OM HfER TE YPER
EEN VLIEGPLEIN TE BEKOMEN
Ministerie van justitie
en Ministerie van Financiën
BURGERLIJKE GODSHUIZEN. LEGAAT.
HET
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA REGION
D'YPRES
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SïNISTRÉS
Rédaction, Administration et Publicitè34, rut au Beurre, Ypres.
Abonnement18 fr. 00 par an Etranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges
35 ct. Ie numéro Tél. 50*-
Les articles non signés sont refuses
Heden Zaterdag, 16 November, wordt hier te
Yper een propagandavliegweek ingericht, waar
van het programma luidt als volgt
Om 14 uur Acrobatische luchtoefeningen bo
ven de stad.
Om 15 uur, in het Merghelynck Museum Ope
ning door Graaf Arnold de Looz-Corswarem,
voorzitter der Belgische Club van lichte vliegtui
gen, van de Luchtvaarttentoonstelling die tot
24 November a. s. voor het publiek zal toeganke
lijk blijven.
Aan deze tentoonstelling nemen de volgende
luchtvaartmaatschappijen deel Sabena, Air
France, Imperial Airways en de Duitsche Luft-
hanza. Ook de Revue de l'Aéronautique het
Comiteit van Luchtvaartpropaganda en de Aéro
Club van het Noorden van Frankrijk hebben haar
hunne medewerking toegezegd.
Om 17 uur, in den StadsschouwburgVoor
dracht door Ridder Willy Coppens d'Houthulst,
den befaamden belgischen vliegenier.
Om 19 u. 30, Avondmaal bij onderschrijving.
Sedert jaren reeds hebben wij hier meermalen
de noodzakelijkheid uiteengezet van het aanleg
gen van een vliegplein en bewezen van welk
overwegend belang dit voor onze stad zou zijn.
Talrijk ook zijn de stappen die vroeger, zoo
door het stadsbestuur als door de plaatselijke
Handelskamer, bij de bevoegde overheden aange
wend werden en zelfs in het jaar 1929 stond men
op het punt de gedane pogingen met den ge-
wenschten uitslag te zien bekronen.
De Handels- en Nijverheidskamer van Yper
vooral heeft, in dien gevoerden strijd ten voor-
deele van een vliegplein, het leeuwenaandeel
voor haar rekening genomen.
Door haar toedoen is de Heer Calembert, des
tijds bestuurder van het secretariaat van den
propaganda vliegdienst, hier te Yper, op Zondag
17 Maart 1929, en dit als voorbereiding van de
luchtvaarttentoonstelling die met onze 6e Han
delsfoor gepaard ging, een zeer interessante voor
dracht komen geven over den Vliegdienst op
handelsgebied 10 jaren na den Wapenstilstand
Deze voordracht, gegeven in de feestzaal Oud
Ypervoor een talrijk en uitgelezen publiek,
genoot een welverdienden bijval en was gevolgd
van de merkwaardige, documentaire film De
reis Londen-Brussel gezien per vliegmachine
Enkele dagen later, tijdens de Paaschweek,
had de 6C Handelsfoor, eveneens het werk
onzer Handelskamer, haar machtigen bijval
grootelijks te danken aan een voor onze streek
gansch nieuwe en uiterst belangrijke aantrekke
lijkheid die haar was toegevoegd geweest, name
lijk een luchtvaarttentoonstelling hier door de
militaire-, burgerlijke- en handels luchtvaart
diensten ingericht. Op den koer der St Jozef's
Beroepsschool konden de talrijke bezoekers der
Handelsfoor een echte vliegmachine van den
militairen vliegdienst van Wevelghem bewonde
ren, terwijl in de Middelbare school een gansche
luchtvaartsectie was ingericht, bevattende een
tiental modellen van verschillende vliegtuigen,
een Hispano-Suiza motor en een gansche reeks
kaarten, zichten van ingerichte vliegvelden, en
talrijke luchtphoto's over Yper, Veurne, Brugge,
enz.
In den loop van dit zelfde jaar kreeg onze stad,
met het oog op het inrichten van een vliegplein
alhier, het bezoek van den Heer Minister Lippens
vergezeld van Me juffer Lippens, ervaren loods
en vurige beoefenaarster van de luchtsport. Ook
de overheden van het burgerlijk vliegwezen, na
melijk generaal Van Crombrugghe en de Heeren
Crabbe en Calembert, alsmede kolonel Daumerie,
toenmalige bevelhebber van den militairen vlieg
dienst van Wevelghem, kwamen hier ter plaats
de mogelijkheid van het inrichten van een vlieg
plein onderzoeken en, na bezoek van verschillige
voorgestelde plaatsen, waren al deze bevoegdhe
den het eens om hun keuze te vestigen op een
uitnemend goed gelegen veld in de onmiddellijke
nabijheid der stad Yper, te weten op het grond
gebied der gemeente St Jan, dat volgens hen op
de gelukkigste wijze al de noodige vereischten
in zich vereenigde en, eens degelijk ingericht en
van de noodige installaties voorzien, het schoon
ste vliegplein van gansch België zou uitmaken.
Deze wijd uitgestrekte, effene en hoog gelegen
vlakte, aan den voet der stad Yper, van waar men
gansch het omliggende beheerscht en, bij helder
weder, zelfs den verren Casselberg kan ontwaren,
zou een ideaal vliegplein vormen.
Het zoo welgeslaagd vliegfeest, daar op die
landen, den 21 September 1930, met de welwil
lende medehulp van het stadsbestuur en der
Handelskamer van Yper ingericht, heeft zulks
op meer dan afdoende wijze bewezen. Langs
geen enkele zijde is de toegarig tot dit plein be
lemmerd, de grond ervan is uiterst droog en daar
kan men niet alleen over de strict noodige opper
vlakte beschikken voor een vliegplein zijn on
geveer 40 hectaren noodig maar er is ook nog
middel later, indien de noodwendigheden zulks
zouden vereischen, dit plein alle gewenschte uit
breiding te geven. Wat meer is, dit plein biedt
hier het groot voordeel slechts op zeer geringen
afstand van onze stad verwijderd te zijn, voordeel
dat veel grootere centra, zooals Londen, Parijs
en Brussel, ons met recht zouden benijden.
Onderhandelingen werden te dien tijde reeds
gevoerd met de Commissie van Openbaren On
derstand, eigenaarster van dien grond, doch op
eens, tengevolge van zekere tegenkantingen, wer
den al de nog gedane pogingen, die nochtans op
zoo een goeden voet schenen, vruchteloos. Van de
met zooveel moeite en ten koste van zooveel op
offeringen verkregen beloften, kwam niets in
huis en was er weldra van het toekomstig
Ypersch vliegplein hoegenaamd geen spraak
meer.
Nooit nochtans hebben wij den moed opgege
ven hier ooit dit ontwerp, dat wij opgevat en
hardnekkig verdedigd hebben, te zien verwezen
lijken. Bij elke mogelijke gelegenheid hebben wij
regelmatig onze lezers onderhouden over hetgeen
elders, in Engeland, in Frankrijk en ook hier in
ons land, op dat gebied gedaan wordt en over de
voorspelde en nochtans zoo verbazend snelle uit
breiding die de luchtvaart sedert enkele jaren
van hier genomen heeft. Wij deden zulks omdat
wij innig overtuigd zijn dat deze ongehoorde uit
breiding van het vliegwezen binnen afzienbaren
tijd alle steden van een weinig belang zal ver
plichten een vliegplein te bezitten en dit voor
haar weldra even onmisbaar zal zijn als over en
kele jaren een spoorwegstatie.
Wij twijfelen er niet aan dat reeds velen met
ons over de noodzakelijkheid van een vliegplein
hier te Yper overtuigd zijn. Heden nog wordt
door een plaatselijke groepeering De Vrienden
van Yper en door het weekblad Le Sud een
propagandadag ingericht met het doel de bevol
king met den vooruitgang der luchtvaart meer
en meer vertrouwd te maken. Zulks is een uitste
kend gedacht en wij koesteren de hoop dat deze
poging, gevoegd bij onze werking, er zal toe bij
dragen om aan onze stad, die thans bijna uit
sluitend van het toerisme moet leven, een nieuw
en modern verkeersmiddel te doen geven aan
hetwelk de schoonste en hoopvolste toekomst is
weggelegd.
Maar, zal men ons opwerpen, de inrichting van
zoo een vliegplein vergt groote kosten en die
nieuwe uitgaven, die gij vraagt, kan men, in de
huidige moeilijke tijdsomstandigheden, onmoge
lijk op den rug leggen der lastenbetalers die nu
reeds overbelast zijn.
Op dit punt zijn wij het volledig eens, doch,
en hoe vreemd het ook in eerste opzicht moge
schijnen, het is juist daarom dat wij zoo hardnek
kig blijven volharden, daar Yper zich, op dat ge
bied, in een gansch bevoordeeligden toestand be
vindt. Immers, daar waar andere steden, die
reeds van over lang een vliegplein zouden willen
inrichten, de verwezenlijking ervan steeds om
financieele redenen moeten uitstellen, ware het
hier te Yper mogelijk het schoonste en een der
best ingerichte vliegpleinen te bezitten zonder
dat de stad ook "maar voor iets in de kosten ervan
zou moeten tusschenkomen.
En wij verklaren ons.7
Doch vooreerst deelen wij hieronder nog den
tekst mede van het Koninklijk Besluit van 28
Juli 1894, dat een overeenkomst goedkeurde
waarbij de Burgerlijke Godshuizen van Yper, nu
de Commissie van Openbaren Onderstand, een
som van twee millioen afstonden op het erfdeel
van wijlen M. Karei Godtschalck en de Heer
Begerem, Minister van Rechtswezen, mits een
som van 700.000 fr. zich verplichtte een weldadig-
heidsschool te Yper te bouwen.
OVEREENKOMST.
T Algemeen Bestuur 3e Afd. nr 24200b.
V/ij, LEOPOLD II, KONING DER BELGEN,
Aan allen, tegenwoordigen en toekomenden.
Heil.
Gezien Onze Besluiten van 21 December 1892,
Staatsbladvan 1892, nr 360) en 27 Januari
1893 («Staatsblad van 1893, nr 31), aan de bestu
rende commissie der Burgerlijke Godshuizen van
Yper machtiging verleenende tot aanvaarding,
mits aftrekking eener waarde van twee mil
lioen, van het algemeen legaat dat haar ge
daan wordt door den Hr Karei GODTSCHALCK,
eigenaar te Zillebeke, en houdende dat later zal
beslist worden over de aanvaarding dier waarde
van twee millioen, terzelfder tijd als over de vor
deringen door de wettelijke erfgenamen van den
overledene ingediend
Gezien bedoelde vorderingen in dato 3 Juli
en 6 Oktober 1892
Gezien den brief van 18 September 1893. waar
bij de lasthebbers der wettelijke erfgenamen
van den erfmaker aan de besturende commissie
der Burgerlijke Godshuizen van Yper de volgén-
de voorstellen tot overeenkomst doen
1" De twee millioenen waarover de Regee
ring niet heeft beslist, zullen tusschen de Bur
gerlijke Godshuizen van Yper, de erfgenamen en
den Staat volgender wijze verdeeld worden
De erfgenamen zullen de som van frank
1.700.000 ontvangen op dewelke zij onmiddellijk,
ten bate van den Belgischen Staat, afstand doen
in dezer voege dat hun een zuiver bedrag van
een millioen zal overblijven de overige 300.000
fr. zullen het eigendom der Godshuizen worden