Gemeenteraad van Yper 2 N i EUPORT STEENWEG YPER - KOMEN pm lijks ontvangen. En de particuliere belanghebbenden zult ge dadelijk vragen. Hierop wil ik antwoorden, dat, buiten enkele zeer loffelijke gevallen, het op recht beschamend is, wat te leper gebeurt. Wij zouden hier gaarne met naam en toenaam vermelden, wie de vereenigingen voor propagan da steuntwij zullen het niet doen. Maar dit willen wij zeggen er zijn privaat-personen die door de belanglooze werking van enkele hunner stadgenooten en door de subsidies zij het dan ook karige van de stad, groote winsten op strijken en die het vertikken een cent te geven ten bate dier werking. Is het schandelijk, is het wraakroepend, of is het dat niet Weet dat er te leper geen tien, neen geen tien menschen zijn, die aan de plaatselijke vereeni- ging voor vreemdelingenverkeer, iets gunnen. Ik herhaal het: er zijn loffelijke uitzonderingen. Is het zoo ook voor de andere gewestelijke ver- eeniging voor vreemdelingenverkeer De toe stand is hier misschien niet zoo erg, maar toch dient hier ook de vinger op de wonde gelegd. Laten we besluiten er is geen belangstelling voor het werk der V. V. V. Die belangstelling opwekken, moet door iedereen geschieden die er toe bij machte is. In de eerste plaats door het stadsbestuur dat in een geest van werkdadige belangstelling, nu de tijd van budgetbespreking is aangebroken, de subsidies in ruime mate moet verhoogen die verder een begin moet maken met het inrichten van het zoo noodige inlichtings bureau ten tweede is het woord aan de particu lieren om allen zonder onderscheid, in verhou ding tot hunne zaak, ruime toelagen ter beschik king te stellen van hen die zonder de minste hoop op vergoeding of op lof het werk willen doen, niet ten bate van den eenen of anderen persoon in het bijzonder, maar ten bate van de gansche gemeenschap van de gansche stad wier vooruit gang en bloei hen zeker nauw aan het hart liggen. O Dans notre avant-dernier numéro nous avons pubiié la lettre que la Chambre de Commerce de Nieuport avait adressée au journal hebdomadaire Le Sud en réponse a un article oü elle était prise a partie a propos de la construction du nouveau pont de Nieuport. Dans son dernier numéro notre confrère nous accuse a ce propos de manque de correction et d'esprit confraternelet qualifie cette publica tion d'acte de muflerie incontestable Voyons les faits Dans son numéro du 3 courant le Sud écri- vaitNous (Le Sud) ne pouvons rester indiffé rents a l'inertie. ou peut-être aux efforts de paralysie de ceux qui devraient être les anima- teurs de Nieuport. La Chambre de Commerce de Nieuport se voyant visée, adresse un droit de réponse au Sud qui dans son numéro suivant annonce Nous venons de recevoir une intéressante docu mentation de la Chambre de Commerce de Nieu port sur la question du nouveau pont. Nous ne manquerons pas de la donner la semaine pro- chaine, et nous espérons que du choc des idéés jaillira... la prospérité de Nieuport.» Le Sud se garda toutefois de publier la ré ponse de Nieuport et la semaine suivante n'en donna qu'un extrait, évitant ainsi soigneusement le choc des idéés II est de bonne régie dans la presse, surtout dans celle qui se dit indépendante, de publier les droits de réponse qui lui parviennent lorsqu'elle a atta qué certaines personnes ou certains groupe- ments. quitte a commenter ces réponses par après. Cela s'appelle fair play et les lecteurs peuvent ainsi juger impartialement de la ques tion. Une loi fixe d'ailleurs les droits de chacun en cette matière. Certains esprits portés vers les idéés dictatoriales ne s'en inquiètent peut-être guère, mais pour notre part, nous nous en tenons encore toujours aux usages traditionnels du ré gime démocratique. Le Sud ne publiant pas sa réponse, la Cham bre de Commerce de Nieuport s'adressa a la Région d'Ypres et comme les amis de Nieu port nous ont toujours soutenus dans la campagne que nous avons menée avec l'appui de la Cham bre de Commerce d'Ypres pour la restauration du canal d'Ypres a Comines, et que nous entre- tenons avec elle les relations les plus amicales, nous eussions manqué a un devoir de réciprocité en n'acquiesgant pas a leur désir. Nous l'avons fait avec d'autant plus d'empressement que nous ne voulions laisser croire a nos amis de Nieuport, avec qui nous avons si souvent mené campagne pour le port de Nieuport, qui est aussi celui d'Ypres, que des Yprois les accusaient de laisser tuer l'essor de leur port en fermant la navigation vers son hinterland. Remarquons encore que le Sud qui qualifia d'abord la réponse de Nieuport de documenta tion intéressante», changeant d'avis en 15 jours de temps, trouve l'article injurieuxlorsque nous le publions. Et n'en déplaise au Sud nous continuerons a rendre service a nos amis de Nieuport en pu bliant ci-dessous une nouvelle lettre, que la Chambre de Commerce de Nieuport vient de nous adresser en même temps qu'a notre confrère. A Monsieur le Rédacteur du Journal Heb- doniadaire «Le Sud», 19, rue Longue de Thourout, Ypres. Nous sommes trés étonnés que vous n'ayiez pas eu le courage de publier intégralement notre réponse du 4 novembre dernier a votre article du 3 dd. C'est pourtant une belle chose que de dire la vérité, et il est encore plus beau pour un journaliste d'avouer publiquement qu'il s'est trompé, surtout si par un article de journal on a induit ses lecteurs en erreur. Nous répétons une fois de plus Vous n'avez pas eu le cceur de le faire et au lieu de faire eet aveu public vous avez taché de gagner du temps espérant que votre correspondant occasionnel vous aurait tiré d'affaire. Nous avons sa réponse devant les yeux et nous regrettons qu'un ingénieur ose signer un article dans un journal, alors que son argumen tation juste dans son ensemble, ne s'adapte ab- solument pas a la réalité. Vous et votre correspondant, vous n'avez pas daigné nous croire quand nous vous avons dit que vous étiez mal renseignés. Vous parlez d'un pont problématique qu'on établirait entre le port et les estacades. Ce projet de pont est complètement aban- donné et celui qu'on établira a Nieuport le pont du Roi Albertvient a cóté et en amont du pont provisoire existant. II sera done a environ 60 mètres de l'extré- mité des murs de quai et a environ 80 mètres des écluses desservant notre port. Aucun navire de mer ne devra done le dé- passer pour venir charger a Nieuport, si ce n'est ceux affrêtés pour charger a l'intérieur du pays. Or pour ceux la nous vous avons déja expli- qué, il sera largement suffisant. Nous espérons que vous voudrez nous croire, cette fois ci et cesser une polémique d'oü vous ne tirerez ni gloire, ni profit parce que hors- propos. Veui.llez agréer, Monsieur le Rédacteur, nos salutations trés distinguées. Le Secrétaire, Le Président, Quant a l'esprit de boutique dont le Sud nous gratifie assez régulièrement, nous tenons a rappeler que depuis sa création la Région d'Ypresa secondé toutes les initiatives prises dans l'intérêt général d'Ypres et continuera a seconder ces initiatives, d'oü qu'elles viennent. Elle en a d'ailleurs encore récemment donné la preuve au Suden annongant la semaine de propagande pour l'aviation que notre confrère organisa et en publiant en première page le compte-rendu détaillé de cette fête. C'est une ligne de conduite, que le Sud ferait bien d'imi- ter. BESLUIT De Burgemeester, Gezien art. 6 der Politieverordening van 18n Maart 1922 op het vervoer en het verkeer Ten einde de gemakkelijke uitvoering toe te laten der werken van herstel in den steenweg YPER-KOMEN Gezien art. 94 der Gemeentewet Besluit Het verkeer van beestialen en voertuigen, uitgezonderd de rijwielen, is verboden in den steenweg YPER-Komen, vanaf den 2" December 1935 tot den dag van het volledig herstel van voornoemden steenweg. De overtreders zullen gestraft worden ingevol ge de bepalingen van bovengemelde verordening. Yper, den 27° November 1935 De Burgemeester, J. Vanderghote. f=nr=ir=ir=nf=ir=irs=ir=ir=ir=ii—li—ir=u=ir=ir=ir=i Tous les l>imanches de 19 h. 23 h. -CONCERT- au Café Bristol 29, Rue de Dixmude, YPRES. [3ElE][=H=lI=H=]I=H3r=JL=H=H=H=H3L3El Wie dat heeft uitgevonden Was ook geen ezel, moeder zei, En seffens klonk uit alle monden Ze spreekt van PACHA Chicorei Verslag der zitting van 25 November 1935 De zitting wordt te 18 u. 05 geopend. Zijn tegen woordig de Heeren Vanderghote, burgemeester-voor zitter Lemahieu, Delahaye en Van der Mersch, sche penen Pattyn, Jvr. Cornillie, de Heeren Seys, Bie- buyck, Missiaen, Michiel, Coutelle, Vergracht, Van AUeynnes en Verbeke, raadsledenVersailles, secre taris. I. Proces-verbaal der zitting van den 28 October 1935. De Heer secretaris geeft lezing van dit verslag, waar na het zonder opmerkingen wordt goedgekeurd. II. Jachtrecht op stadseigendommen gelegen te Dickebusch en Kemmel Verlenging van pacht. M. Vanderghote. De Heeren Tiberghien, die de pacht hebben van het jachtrecht op de stadseigendommen ge legen te Dickebusch en Kemmel, volgens akte opge maakt in 1928 voor een termijn van 9 jaar, 't zij tot den 1 Juli 1938, mits den jaarlijkschen prijs van 3000 fr., hebben gevraagd deze pacht te mogen verlengen tot den 1 October 1942 mits betaling eener pachtsom van 6000 fr. 's jaars vanaf den 1 October 1935. Het verschil tusschen den 1 Juli en den 1 October van dit jaar zal nog aangerekend worden naar verhouding van den pachtprijs van 3000 fr. 's jaars. Deze combinatie zou voor gevolg hebben dat de vernieuwing der pacht van het jachtrecht alsdan zou samenvallen met de ver pachting van het vijverhuis te Dickebusch. Het sche pencollege vraagt dus de noodige machtiging om de pacht van het jachtrecht thans te mogen verlengen. Al de raadsleden keuren dit voorstel goed. III. Stadseigendommen Pacht Vraag om afslag. M. Vanderghote. Zooals ieder jaar hebben wij vanwege den Heer Odiel Demey, pachter eener weide, gelegen nabij de Marshofbrug en aan de stad toebe- hoorende, een vraag ontvangen om vermindering van pacht te bekomen. Het schepencollege stelt voor de pachtsom van 590 fr. tot op 400 fr. terug te brengen, zooals dit vroeger reeds werd toegestaan. M. Lemahieu. Die pachter heeft reeds tweemaal afslag bekomen, doch in een grootere mate dan heden wordt voorgesteld en dit om wettige redenen. De eerste maal dat hem een pachtvermindering werd toegestaan was in het jaar 1933, tijdens hetwelk het mond- en klauwzeer hier in de streek hevig heerschte en de pachter toen veel zijner schapen verloren heeft. In 1934 werd zijn pacht nogmaals afgeslegen omdat het a'sdan een uitzonderlijk droog jaar was en die weide bijna niets heeft opgebracht. Dit jaar echter is de toe stand beter. Vooreerst heeft de plaag onder de dieren niet geheerscht en het heeft dit jaar ook meer gere gend, zoodat er, zooals ik het onlangs heb gaan besta- tigen, veel meer gras was. Daarom zijn wij in het schepencollege van oordeel geweest die pacht nu zoo veel niet meer af te slaan en enkel tot op 400 fr. te verminderen. Die som is nog hoog genoeg voor die weide. Die pachter heeft daar vroeger een groote dwaasheid begaan door het aanbod tot op 590 fr. op te drijven, hetgeen ver boven de waarde dezer weide is. Het schepencollege is dus van oordeel de gedane vraag van pachtvermindering in te willigen. M. Verbeke. De Heer schepen' vergeet misschien nog een reden waarom dien afslag gevraagd wordt, en 't is dat de schapen van dien pachter in den stal van den Boerenbond staan. (Gelach). M. Lemahieu. Wanneer de Boerenbond daar een stal heeft, zou men best doen het schepencollege ervan te verwittigen. M. Vanderghote. Ik stel voor over de voorgestelde pachtvermindering te stemmen. Al de raadsleden stemmen eenparig ja. IV. Stadseigendommen Afstand van grond aan den Staat. M. Vanderghote. Dit punt betreft den afstahd van een deel stadsgrond aan den Staat ten einde de recht trekking der baan Yper-Belle te kunnen verwezenlij ken. Vanwege de Commissie der onteigeningen hebben wij het voorstel ontvangen 169 m2 grond af te staan aan den prijs van 5 fr. den vierkanten meter, 't zij voor de som van 845 fr. Daarbij komt nog een som van 145 fr. als wederbelegging en van 150 fr. voor ver plaatsing der afsluiting. Dit maakt te zamen een som van 1140 fr. die voor dezen afstand van grond zou betaald worden. Deze grond is gelegen bij het water kasteel van Dickebusch en zou dienen om de bocht der baan aldaar te verminderen. Het schepencollege stelt voor dezen afstand toe te staan onder voorbehoud dat de Staat nog een som van 250 fr. zou betalen in geval het toegangsbrugje niet hersteld wordt. Dit voorstel wordt eenparig goedgekeurd. V. Openbare Onderstand Openbare verkooping van bouwgrond. M. Vanderghote. De Commissie van Openbaren Onderstand heeft in zitting van 5 November 11. een be raadslaging genomen waarbij zij besloot een deel bouw grond, gelegen te Yper, Meenensteenweg, en genomen uit de perceelen sectie B n™ 193c, 199f/2 en 193b, open baar te verkoopen. Deze grond is verpacht tot den 1" October 1936 aan den prijs van 1000 fr. per hectare en heeft, volgens schatting van den Heer ontvanger der Domeinen, een waarde van 15 fr. den vierkanten meter. Daar de geboden koopprijs voor dezen grond 25 fr. den vierkanten meter bedraagt en de verkoopprijs moet dienen voor de dekking der leening die voor het herbouwen der gestichten van den Openbaren Onder stand werd aangegaan, gezien er ook tegen dezen ver koop tijdens het gedane onderzoek van commodo en incommodo geen opmerkingen werden gemaakt en deze grond bestemd wordt om er een huis op te bouwen, besluit de Commissie, onder voorbehoud van goedkeu ring door de hoogere overheid, dezen grond, ter grootte van ongeveer 12 aren, openbaar te koop te bieden aan den instelprijs van 25 fr. per vierkanten meter. Het schepencollege stelt voor hierop een gunstig advies uit te brengen. De Heer Leuridan is binst deze uiteenzetting de raadszaal binnengekomen. Al de raadsleden stemmen ja, behalve de Heer Mis siaen, lid der Commissie van Openbaren Onderstand, die zich onthoudt. VI. Openbare Onderstand Begrooting 1935 Wijziging. M. Vanderghote. Dit punt betreft een wijziging aan

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1935 | | pagina 2