Concert et Soirée Dacsante Beurt' 'WesSflandria' Cinema Flora - Yper Tous les Diniancheg au Café Bristol 29. Rue de Dixmude, Y P R E S. VAART YPER - YZER HANDELAARS - FABRIKANTEN ANTWERPEN Viaamsche Kaai, 84 Tel. 707.47 YPER Kaai - West-, 3 Tel. 568 Neemt lading te Yper voor BRUGGE GENT ANTWERPEN EN BRUSSEL. ONZE SCHEEPVAART MIJN VOLKSTUINKONINGIN GEORGES CARPENTIER' ARLETTE MARC li AL mise en scène de HENRI DECOIN PAUL AMiOT - RAYMOND CORDY CHEVALIERS AVENTUREUX wegen begreep de dringendheid dezer aanpassing, doch de uitwerking van zoo een taak kon onmo gelijk in eens verwezenlijkt worden. Niet uit sluitend om financieele maar ook nog en vooral om tal van andere redenen, moest het opgevatte modernisatie programma stelselmatig doorgedre ven worden. Immers, het net der Buurtspoor wegen bedraagt heden ten dage een lengte van 4.600 km.' verdeeld op een grondgebied van on geveer 30.000 vierkante kilometer. Om de belang rijkheid van dit zoo uitgebreid net beter te doen uitschijnen, weze herinnerd dat de lijnen der Natfonale Maatschappij van Belgische spoorwe gen een lengte van 4.800 km. hebben. Daarbij het vraagstuk kon ook niet voor alle lijnen op gelijke wijze opgelost worden. Sommige buurtspoorlij- nen doorkruisen dichtbevolkte streken, verbinden groote steden, terwijl veel andere slechts minder belangrijke centra of kleine buitengemeenten be dienen. De electrifieatie, die zich voor die eerst genoemde lijnen verrechtvaardigde, zou voor de andere te groote kosten gevergd hebben. Het is dan ook voor deze laatste, dat de Nationale Maat schappij van Buurtspoorwegen bij haar mede dinger, het autovervoer, de middelen gevonden heeft die zij zocht om hare uitbating te verbete ren, namelijk de automotricen op rails of de auto rails bewogen door een automobielmotor met essence of mazout gevoed. Dit vraagstuk, dat bijna overal hetzelfde was, werd in meest alle landen ook op dezelfde wijze opgelost. In den beginne gebruikte men chassis van zware autos die men voor het verkeer op spoorlijnen geschikt miek. Reeds vanaf het jaar 1925 stelde de Nationale Maatschappij van Buurt spoorwegen twee dergelijke automotricen, die thans nog altijd loopen, in dienst óp de lijnen der provincie Luxemburg. Zij waren echter slechts van één stuurpost voorzien en boden dus het groot ongemak dat het uiteinde der bediende lijnen steeds ringvormig moest zijn ofwel van een stelsel moest voorzien zijn om de rijtuigen te draaien, wat steeds ingewikkelde verrichtingen noodzaakte. Het bleek dan ook weldra dat het best geschikte voertuig om den dienst der buurtspoorwegen te verzekeren, het model van een gewoon electrisch tramrijtuig was met twee stuurposten en aan ieder uiteinde een platform dat, in geval van drukte, toelaat een zeker aantal reizigers meer op te laden. In 1933 werd het bepaald aangenomen type van rijtuig volledig op punt gezet en, op het einde van 1934, bezat de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen reeds 127 automotricen die voor het meerendeel in haar eigen werkhuizen vervaardigd werden. In den loop van dit zelfde jaar besloot de Maat schappij, die tot dan toe hare automotricen met essencemotoren uitgerust had, proefnemingen met Dieselmotoren met mazout te doen. De be komen uitslagen waren meer dan bevredigend, want voor hoegenaamd dezelfde uitbatingsvoor- waarden was de uitgave voor gas-oil niet hooger dan 0 fr. 15 per kilometer, terwijl het verbruik van naphtha ongeveer 0 fr. 90 per kilometer kostte. Intusschentijd was er aan de Fabrieken «Baume Marpenteen bestelling van 25 nieuwe auto rails gedaan geworden en, daar de proefnemingen met de Dieselmotoren alsdan nog niet geëindigd waren, werden deze rijtuigen nog met essence motoren Brossel Gebroeders uitgerust. De laatste 100 nieuwe rijtuigen, die de Natio nale Maatschappij van Buurtspoorwegen op dit oogenblik nog noodig had, worden nu bewogen door motoren Gardner, stelsel Diesel, vervaar digd, door de Werkhuizen Miesse van Buysinghen, en zullen allen binnen kort volledig opgedaan en geleverd zijn. Hunne vervaardiging werd aan de hierna vermelde firmas toevertrouwd Usines de Baume Marpent Ateliers Métallurgiques de NivellesSociété Anglo-Belgete La Croyère, «Forges Usines et Fonderies» van Haine- Saint-Pierre, en «Compagnie Centrale de Con struction te Haine-Saint-Pierre. De voornaamste afmetingen dezer rijtuigen zijn Breedte van het spoor, 1 m.lengte van het chassis, 8 m. 60totale hoogte, 3 m. 05totale lengte buiten de buffers, 9 m. 50 breedte van het koetswerk, 2 m. 32 afstand tusschen de assen, 3 m. 75aantal zitplaatsen, 24gewicht onbe- vracht, 10 ton. De versnellingstandwielen, de transmissieor ganen en hunne stuurstangen zijn vervaardigd door de Fabrieken Brossel Gebroeders. De radia toren, die bijzonder voor de autorails bestudeerd BQQBElEIQElBBQBQBQBa de 19 b. éi 23 h. BBBFIË1EIBI3E1E1SE1RREII3B werden en op het dak der rijtuigen aangebracht zijn, komen uit de Werkhuizen der Belgische Maatschappij van de remmen Westinghouse. Benevens een hulprem met de hand, beschikken al de automotricen ook nog over een automa tische, snelwerkende electro- pneumatische rem, van het stelsel Pieper der Internationale Maat schappij van Automatische Remmen. De Werkhuizen Rauwers Voisin leverden de noodige toestellen om aan het in omloop zijnde water de noodige temperatuur te behouden, als ook de ventilatoren, de snelheids- en andere me ters en alle apparaten om de temperatuur, het peil of de drukking van het water en der smeer olie na te gaan. Een afleiding der ontsnappingsgassen verzekert de verwarming der rijtuigen. De accumulatoren eener spanning van 24 volts, die het ingang zet ten en de verlichting verzekeren, komen van de Belgische firmas Tudor en Fulmen. Het raam werk der laatste gemaakte rijtuigen is gansch in ijzer met plaatwerk in aluminium overdekt. De binnenbekleeding is van hout uit Congo (Kambala), terwijl de vloer met parket van extra harde Masonite belegd is. De zitplaatsen, met leder overtrokken, zijn uiterst gemakkelijk. De vensters zijn zeer wijd en in Securitglas dat, in geval van braak, voor de reizigers geen het minste gevaar biedt. De platformen zijn voorzien van rollende deuren eener uiterst gemakkelijke werking. In een woord deze nieuwe rijtuigen, hoog en breed, goed verlucht en sterk verlicht, geven dadelijk bij het binnentreden den indruk van luxe en comfort en zullen, zooals het elders reeds het geval was, er machtig toe bijdragen om ock hier in onze streek aan de Nationale Maat schappij van Buurtspoorwegen de klienteel, wel ke hare lijnen verlaten had, terug te bezorgen. De oude trams waren weinig gerieflijk en veel te traag, doch de nieuwe rijtuigen bieden al het gewenschte comfort en hunne snelheid zal ten minste met de helft die van vroeger overtreffen, zoodat het ook mogelijk zal zijn meer trams op een en zelfde lijn te laten loopen. Deze rijtuigen zijn daarbij ook nog gemaakt om aan alle moge lijke omstandigheden te voldoen. Zij kunnen al leen loopen maar zijn ook krachtig genoeg om, in geval van drukte of volgens de noodwendig heden van het trafiek op de lijnen, een of twee aanhangwagens voort te trekken. Dit alles zal voor het verkeer een groote ver betering zijn en de verplaatsingsmogelijkheden in ruime mate vergrooten, wat in deze tijden waarop iedereen reist en hier vooral voor onze streek, die in het toeristenverkeer een harer voornaamste bronnen vindt, van het grootste be lang is. (O) Scheepvaartbeweging gedurende 1935 HAVEN TE IEPER Opgave, per maand, van de in de haven ge loste goederen Maand Aantal schepen Totale tonnenmaat Januari 23 1.998 Februari 27 2.431 Maart 24 2.057 April 15 1.650 Mei 16 1.399 Juni 18 1.822 Juli 27 2.576 Augustus 19 1.403 September 26 2.310 October 21 2.233 November 24 2.238 December 27 2.803 Totalen 267 24.920 Opgave, per maand, van de in de haven gela den goederen Maand Aantal schepen Totale tonnenmaat Januari 7 272 Februari 6 276 Maart 5 120 April 6 328 Mei 5 336 Juni 2 144 Juli 4 65 Augustus 3 159 September 3 163 October 2 57 November 5 458 December 8 959 Totalen 56 3.337 Verleden jaar werden er hier te Yper 17.307 ton koopwaren gelost en 2.777 ton geladen, zoodat wij, uit de gegevens in voorgaande tabel bevat, mogen besluiten dat onze scheepvaart merkelijk is toegenomen. Dit is ten andere de vervulling van hetgeen wij steeds voorspeld hebben en het toont aan dat wij ten volle gelijk hadden toen wij gedurig in de bres stonden en bleven aandringen om onze stad van goede waterverbindingen te voorzien. Het maandelijksch gemiddelde der hier geloste goederen is nu reeds van 1442 tot 2076 ton gestegen. En ongetwijfeld zal het daarbij niet blijven. Laat de normale scheepvaart eens onaf gebroken op de vaart Yper-Yzer mogelijk zijn, en dat zal weldra dank aan het herstel der vaart Yper-Komen laat de heerschende crisis eens verminderen en den gang der zaken hernemen, en dan zal men kunnen bestatigen dat de scheep vaart hier te Yper even goed als te-Rousselare en elders léefbaar is, dan zal men ook zien van welk overwegend belang goede waterwegen voor den bloei onzer stad zijn. Doet uwe goederen van Antwerpen naar Yper of vice-versa verzenden met Vertrek uit Antwerpen eiken Woensdag Vertrek uit Yper eiken Woens- of Donderdag. Regelmatige dienst Voordeelige prijzen. Binnengevaren Vrijdag 10 Januari 1936, de André (schipper De Bceuf) met 10 ton beurt goed voor verschei- denen. Maandag 13, de Oudstrijder I(schipper Wintein) met 100 ton cyanamide voor M. Van- houdt, Boezinge. Dinsdag 14, de Elza (schipper Vancauwen- berghe) van de beurt West-Flandria, met 15 ton beurtgoed voor verscheidenen. Woensdag 15, de Fantasia (schipper Delmé) met 205 ton phosfaat voor M. Talpe, Kortrijk. Donderdag 16, de Julia (schipper De Dobbe- laere) met 90 ton graan voor M. Vandeputte, leper de Horma (schipper De Heel) met 120 ton graan voor M.M. Blootacker en Vermeersch, leper. Waterhoogte ^pestand normaal. Vrijdag 17 Zaterdag 18 Zondag 19 Maandag 20 Donderdag 23 Januari, om 8 urn 's Zondags om 2 u. en 5 uur (doorgaand) Twee groote sprekende films en een vlaamsch gesproken film -(o)- GAUMONT-FRAN DANS AVEC Niet alleen schoon sport, maar ook nog fantasie, aandoening en veel gevoel. Een mooie muziek van Paris en meeslepende liederen van Germain Sablon maken van deze film een der schoonste onder de beste fransche films. Als bijvoegsel met de beroemde troep der Gaillards Kinderen toegelaten En weldra FRASQUITA van Franz Lehar.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2