Concert et Soirée Dacsante
Beurt' 'WesSflandria'
Cinema Flora - Yper
Tous les Diniancheg
au Café Bristol
29. Rue de Dixmude, Y P R E S.
VAART YPER - YZER
HANDELAARS - FABRIKANTEN
ANTWERPEN
Viaamsche Kaai, 84 Tel. 707.47
YPER
Kaai - West-, 3 Tel. 568
Neemt lading te Yper voor
BRUGGE GENT ANTWERPEN
EN BRUSSEL.
ONZE SCHEEPVAART
MIJN VOLKSTUINKONINGIN
GEORGES
CARPENTIER'
ARLETTE
MARC li AL
mise en scène de HENRI DECOIN
PAUL AMiOT
- RAYMOND CORDY
CHEVALIERS AVENTUREUX
wegen begreep de dringendheid dezer aanpassing,
doch de uitwerking van zoo een taak kon onmo
gelijk in eens verwezenlijkt worden. Niet uit
sluitend om financieele maar ook nog en vooral
om tal van andere redenen, moest het opgevatte
modernisatie programma stelselmatig doorgedre
ven worden. Immers, het net der Buurtspoor
wegen bedraagt heden ten dage een lengte van
4.600 km.' verdeeld op een grondgebied van on
geveer 30.000 vierkante kilometer. Om de belang
rijkheid van dit zoo uitgebreid net beter te doen
uitschijnen, weze herinnerd dat de lijnen der
Natfonale Maatschappij van Belgische spoorwe
gen een lengte van 4.800 km. hebben. Daarbij het
vraagstuk kon ook niet voor alle lijnen op gelijke
wijze opgelost worden. Sommige buurtspoorlij-
nen doorkruisen dichtbevolkte streken, verbinden
groote steden, terwijl veel andere slechts minder
belangrijke centra of kleine buitengemeenten be
dienen. De electrifieatie, die zich voor die eerst
genoemde lijnen verrechtvaardigde, zou voor de
andere te groote kosten gevergd hebben. Het is
dan ook voor deze laatste, dat de Nationale Maat
schappij van Buurtspoorwegen bij haar mede
dinger, het autovervoer, de middelen gevonden
heeft die zij zocht om hare uitbating te verbete
ren, namelijk de automotricen op rails of de auto
rails bewogen door een automobielmotor met
essence of mazout gevoed.
Dit vraagstuk, dat bijna overal hetzelfde was,
werd in meest alle landen ook op dezelfde wijze
opgelost. In den beginne gebruikte men chassis
van zware autos die men voor het verkeer op
spoorlijnen geschikt miek. Reeds vanaf het jaar
1925 stelde de Nationale Maatschappij van Buurt
spoorwegen twee dergelijke automotricen, die
thans nog altijd loopen, in dienst óp de lijnen der
provincie Luxemburg. Zij waren echter slechts
van één stuurpost voorzien en boden dus het
groot ongemak dat het uiteinde der bediende
lijnen steeds ringvormig moest zijn ofwel van een
stelsel moest voorzien zijn om de rijtuigen te
draaien, wat steeds ingewikkelde verrichtingen
noodzaakte.
Het bleek dan ook weldra dat het best geschikte
voertuig om den dienst der buurtspoorwegen te
verzekeren, het model van een gewoon electrisch
tramrijtuig was met twee stuurposten en aan
ieder uiteinde een platform dat, in geval van
drukte, toelaat een zeker aantal reizigers meer
op te laden.
In 1933 werd het bepaald aangenomen type van
rijtuig volledig op punt gezet en, op het einde
van 1934, bezat de Nationale Maatschappij van
Buurtspoorwegen reeds 127 automotricen die
voor het meerendeel in haar eigen werkhuizen
vervaardigd werden.
In den loop van dit zelfde jaar besloot de Maat
schappij, die tot dan toe hare automotricen met
essencemotoren uitgerust had, proefnemingen
met Dieselmotoren met mazout te doen. De be
komen uitslagen waren meer dan bevredigend,
want voor hoegenaamd dezelfde uitbatingsvoor-
waarden was de uitgave voor gas-oil niet hooger
dan 0 fr. 15 per kilometer, terwijl het verbruik
van naphtha ongeveer 0 fr. 90 per kilometer
kostte.
Intusschentijd was er aan de Fabrieken «Baume
Marpenteen bestelling van 25 nieuwe auto
rails gedaan geworden en, daar de proefnemingen
met de Dieselmotoren alsdan nog niet geëindigd
waren, werden deze rijtuigen nog met essence
motoren Brossel Gebroeders uitgerust.
De laatste 100 nieuwe rijtuigen, die de Natio
nale Maatschappij van Buurtspoorwegen op dit
oogenblik nog noodig had, worden nu bewogen
door motoren Gardner, stelsel Diesel, vervaar
digd, door de Werkhuizen Miesse van Buysinghen,
en zullen allen binnen kort volledig opgedaan
en geleverd zijn. Hunne vervaardiging werd aan
de hierna vermelde firmas toevertrouwd Usines
de Baume Marpent Ateliers Métallurgiques
de NivellesSociété Anglo-Belgete La
Croyère, «Forges Usines et Fonderies» van Haine-
Saint-Pierre, en «Compagnie Centrale de Con
struction te Haine-Saint-Pierre.
De voornaamste afmetingen dezer rijtuigen
zijn Breedte van het spoor, 1 m.lengte van het
chassis, 8 m. 60totale hoogte, 3 m. 05totale
lengte buiten de buffers, 9 m. 50 breedte van het
koetswerk, 2 m. 32 afstand tusschen de assen,
3 m. 75aantal zitplaatsen, 24gewicht onbe-
vracht, 10 ton.
De versnellingstandwielen, de transmissieor
ganen en hunne stuurstangen zijn vervaardigd
door de Fabrieken Brossel Gebroeders. De radia
toren, die bijzonder voor de autorails bestudeerd
BQQBElEIQElBBQBQBQBa
de 19 b. éi 23 h.
BBBFIË1EIBI3E1E1SE1RREII3B
werden en op het dak der rijtuigen aangebracht
zijn, komen uit de Werkhuizen der Belgische
Maatschappij van de remmen Westinghouse.
Benevens een hulprem met de hand, beschikken
al de automotricen ook nog over een automa
tische, snelwerkende electro- pneumatische rem,
van het stelsel Pieper der Internationale Maat
schappij van Automatische Remmen.
De Werkhuizen Rauwers Voisin leverden de
noodige toestellen om aan het in omloop zijnde
water de noodige temperatuur te behouden, als
ook de ventilatoren, de snelheids- en andere me
ters en alle apparaten om de temperatuur, het
peil of de drukking van het water en der smeer
olie na te gaan.
Een afleiding der ontsnappingsgassen verzekert
de verwarming der rijtuigen. De accumulatoren
eener spanning van 24 volts, die het ingang zet
ten en de verlichting verzekeren, komen van de
Belgische firmas Tudor en Fulmen. Het raam
werk der laatste gemaakte rijtuigen is gansch
in ijzer met plaatwerk in aluminium overdekt.
De binnenbekleeding is van hout uit Congo
(Kambala), terwijl de vloer met parket van
extra harde Masonite belegd is. De zitplaatsen,
met leder overtrokken, zijn uiterst gemakkelijk.
De vensters zijn zeer wijd en in Securitglas dat,
in geval van braak, voor de reizigers geen het
minste gevaar biedt. De platformen zijn voorzien
van rollende deuren eener uiterst gemakkelijke
werking. In een woord deze nieuwe rijtuigen,
hoog en breed, goed verlucht en sterk verlicht,
geven dadelijk bij het binnentreden den indruk
van luxe en comfort en zullen, zooals het elders
reeds het geval was, er machtig toe bijdragen om
ock hier in onze streek aan de Nationale Maat
schappij van Buurtspoorwegen de klienteel, wel
ke hare lijnen verlaten had, terug te bezorgen.
De oude trams waren weinig gerieflijk en veel
te traag, doch de nieuwe rijtuigen bieden al het
gewenschte comfort en hunne snelheid zal ten
minste met de helft die van vroeger overtreffen,
zoodat het ook mogelijk zal zijn meer trams op
een en zelfde lijn te laten loopen. Deze rijtuigen
zijn daarbij ook nog gemaakt om aan alle moge
lijke omstandigheden te voldoen. Zij kunnen al
leen loopen maar zijn ook krachtig genoeg om,
in geval van drukte of volgens de noodwendig
heden van het trafiek op de lijnen, een of twee
aanhangwagens voort te trekken.
Dit alles zal voor het verkeer een groote ver
betering zijn en de verplaatsingsmogelijkheden
in ruime mate vergrooten, wat in deze tijden
waarop iedereen reist en hier vooral voor onze
streek, die in het toeristenverkeer een harer
voornaamste bronnen vindt, van het grootste be
lang is.
(O)
Scheepvaartbeweging gedurende 1935
HAVEN TE IEPER
Opgave, per maand, van de in de haven ge
loste goederen
Maand
Aantal schepen
Totale tonnenmaat
Januari
23
1.998
Februari
27
2.431
Maart
24
2.057
April
15
1.650
Mei
16
1.399
Juni
18
1.822
Juli
27
2.576
Augustus
19
1.403
September
26
2.310
October
21
2.233
November
24
2.238
December
27
2.803
Totalen
267
24.920
Opgave, per maand, van de in de haven gela
den goederen
Maand
Aantal schepen
Totale tonnenmaat
Januari
7
272
Februari
6
276
Maart
5
120
April
6
328
Mei
5
336
Juni
2
144
Juli
4
65
Augustus
3
159
September
3
163
October
2
57
November
5
458
December
8
959
Totalen
56
3.337
Verleden jaar werden er hier te Yper 17.307 ton
koopwaren gelost en 2.777 ton
geladen, zoodat
wij, uit de gegevens in voorgaande tabel bevat,
mogen besluiten dat onze scheepvaart merkelijk
is toegenomen.
Dit is ten andere de vervulling
van hetgeen wij steeds voorspeld hebben en het
toont aan dat wij ten volle gelijk hadden toen wij
gedurig in de bres stonden en bleven aandringen
om onze stad
van goede waterverbindingen te
voorzien. Het maandelijksch gemiddelde der hier
geloste goederen is nu reeds van 1442 tot 2076 ton
gestegen. En ongetwijfeld zal het daarbij niet
blijven. Laat de normale scheepvaart eens onaf
gebroken op de vaart Yper-Yzer mogelijk zijn,
en dat zal weldra dank aan het herstel der vaart
Yper-Komen laat de heerschende crisis eens
verminderen en den gang der zaken hernemen,
en dan zal men kunnen bestatigen dat de scheep
vaart hier te Yper even goed als te-Rousselare
en elders léefbaar is, dan zal men ook zien van
welk overwegend belang goede waterwegen voor
den bloei onzer stad zijn.
Doet uwe goederen van Antwerpen naar Yper
of vice-versa verzenden met
Vertrek uit Antwerpen eiken Woensdag
Vertrek uit Yper eiken Woens- of Donderdag.
Regelmatige dienst Voordeelige prijzen.
Binnengevaren
Vrijdag 10 Januari 1936, de André (schipper
De Bceuf) met 10 ton beurt goed voor verschei-
denen.
Maandag 13, de Oudstrijder I(schipper
Wintein) met 100 ton cyanamide voor M. Van-
houdt, Boezinge.
Dinsdag 14, de Elza (schipper Vancauwen-
berghe) van de beurt West-Flandria, met 15 ton
beurtgoed voor verscheidenen.
Woensdag 15, de Fantasia (schipper Delmé)
met 205 ton phosfaat voor M. Talpe, Kortrijk.
Donderdag 16, de Julia (schipper De Dobbe-
laere) met 90 ton graan voor M. Vandeputte,
leper de Horma (schipper De Heel) met 120
ton graan voor M.M. Blootacker en Vermeersch,
leper.
Waterhoogte ^pestand normaal.
Vrijdag 17 Zaterdag 18 Zondag 19
Maandag 20 Donderdag 23 Januari, om 8 urn
's Zondags om 2 u. en 5 uur (doorgaand)
Twee groote sprekende films en een vlaamsch
gesproken film
-(o)-
GAUMONT-FRAN
DANS
AVEC
Niet alleen schoon sport, maar ook nog fantasie,
aandoening en veel gevoel. Een mooie muziek
van Paris en meeslepende liederen van Germain
Sablon maken van deze film een der schoonste
onder de beste fransche films.
Als bijvoegsel
met de beroemde troep der Gaillards
Kinderen toegelaten
En weldra FRASQUITA van Franz Lehar.