Koninklijke Hofbouwmaatschappij
en Work van den Akker, Yper
Leest en verspreidt HET YPERSCHE
Autobus in de gracht gereden
te Meessen
Verslag der Algemeene Vergadering
gehouden in het gewoon lokaal
op Zondag 15 December 1935.
(o)
De Heer Hector Casier, Voorzitter, opent de
vergadering om 14 uur en geeft het woord aan
den Secretaris, die lezing geeft van het verslag
der vorige vergadering. Dit verslag wordt zonder
opmerkingen goedgekeurd.
Voordracht Mijnheer Arthur Lagast, Staats-
voordrachthouder te Kortrijk, geeft een zeer leer
zame en nuttige voordracht over het planten en
aanleggen van fruitboomen en boomgaarden.
Hij duidt de verschillige variëteiten aan welke
het best geschikt zijn voor onze streek, en doet
tevens een oproep tot het verbruiken van in-
landsch fruit.
Hij wordt gedurende meer dan een uur en met
de grootste aandacht door de talrijke aanwezige
leden in zijne wel uiteengezette les gevolgd en
ten slotte luidruchtig toegejuicht.
De Voorzitter weet den gevierden spreker in
.goed gepaste woorden te bedanken namens al de
toehoorders en wakkert de leden aan de nuttige
-wenken, door M. Lagast gegeven, na te leven.
MededeelingDe Voorzitter verontschuldigt
het bestuurslid Emile Vermeersch, dat door ziek
te onmogelijk is de vergadering van heden bij
te wonen.
Aanbrengsten Verscheidene aanbrengsten
■overdekken de tafels en worden als volgt be
kroond
1) Jean Duthoo, 5 punten voor zijn lot selderij
volle witte goud gele knolselder en
spruitselder en zijn porei Olifant
2) Crepeele Gustaaf, 3 punten voor zijne knol
selder Exfut
3) Bulckaen Valère, 3 punten voor zijne peren
-« Josephine de Malines en Beurré Dumon
4) Buseyne Fideel, 3 punten voor zijn winter-
porei Lange van Hoeien ajuin strooi gele
van Veurne
5) Vanden Briele Cyriel, 2 punten voor zijne
eenjaarsche schorseneeren.
Vervolgens wordt er overgegaan tot het uitbe
talen
le) der behaalde punten voor de aanbrengsten
gedurende het jaar 1935, en
2") der punten behaald bij de hofbezoeken van
1935.
Nieuwe leden De volgende nieuwe ledfen wor
den voorgesteld
1) Van Issacker Henri, door Deberdt Nestor
2) Verfaillie Camille, en 3) Vanginderdeuren,
beiden door Hebben Henri
4) Degraeve René, door Soenen Leonard
5)Vallaeys Marcel, en 6) Dewachter Camille,
beiden door Nevejans Paul.
Vooraleer aan te vangen met het trekken van
-de tombola, laat de Voorzitter nog weten dat,
op de eerstkomende vergadering van Januari en
ingevolge art. 9 van ons reglement, er zal over
gegaan worden tot de verkiezing van de helft
van het Bestuur.
De uittredende leden zijn
Lauwers Marcel, Dethoor Ferdinand, Vande-
voorde Leon, Roosebeke Henri, Maerten Achiel,
Victoor Theophile en Hebben Henri.
De Voorzitter maakt insgelijks nog kenbaar
dat het bestuur, in zijn laatste vergadering, en ge
zien onze aanstaande tentoonstelling in 1937, be
sloten heeft twee bijkomende bestuursleden te
benoemen. De twee candidaten, door het Bestuur
voorgesteld, zijn Dury Camiel en Boudein Paul.
TombolaEen schoone tombola, bestaande uit
allerlei landbouw- en tuinbouwalaam en geleverd
door het huis Gustaaf Verhaeghe, wordt vervol
gens onder de aanwezige leden uitgeloot en de
vergadering sluit om 17 uur.
(o)
Zondag 19 Januari 1936
om 14 1/2 uur
In het Hotel Continental
ALGEMEENE VERGADERING
DAGORDE
1) Lezing van het verslag der vorige vergade
ring
2) Mededeelingen
3) Beoordeeling der aanbrengsten
4) Ontvangen der bijdrage van 1936
5) Voorstelling van nieuwe leden
6) Lezing van het jaarverslag
7) Kennisgeving van den geldelijken toestand
8) Verkiezing van de helft van het Bestuur
9) Tombola (gedeeltelijk geschonken door den
Heer Baete, hotelhouder).
Namens het Bestuur
De Secretaris, De Voorzitter,
Ferd. DETHOOR. Hector CASIER.
TALRIJKE GEKWETSTEN
Zondag avond, te 18 u. 40, gebeurde er langs
de baan van Meessen naar de Vier Koningen, op
een afstand van omtrent 500 meter van dit ge
hucht, een erg autobusongeval waarbij meest al
de inzittenden gekneusd en een vijftiental rei
zigers min of meer erg gekwetst werden.
Een autobus, toebehoorende aan M. Jean Cou
sin, uitbater van den openbaren en regelmatigen
Na eerst zorgvuldig al de glasscherven uit eea
der vensterramen verwijderd te hebben, konden
al de reizigers, met behulp van de minst ge
kwetsten, langs de ruit juist boven het rechter
achterwiel het voertuig verlaten. Alleen de voer
der wist zich alleen uit den slag te trekken en
kroop door een der gebroken spiegelruiten van
voren. Alhoewel hij zelf erg gekwetst en door het
ongeval ten zeerste ontsteld was, bood hij zich
spontaan aan om de anderen te helpen en wei
gerde volstrekt zich het eerst te laten verzorgen.
Zijne toewijding werd dan ook door al de reizi
gers van de autobus ten zeerste geprezen.
autobusdienst tusschen Le Bizet en Yper, en ge
voerd door Oscar Bailleul, van St Elooi, had te
Meessen nog een aantal reizigers opgeladen,zoodat
al de zitplaatsen ingenomen waren en het voer
tuig ongeveer een dertigtal reizigers bevatte
wanneer, eenige stonden later, het ongeluk zich
voordeed. Tengevolge der uitgevoerde herstel
lingswerken aan de baan van Wytschaete, is
deze autobus sedert een paar maanden verplicht
een grooten omweg te maken en, in plaats van
uit Meessen rechtstreeks naar Wytschaete te kun
nen rijden, moet er nu langs de Vier Koningen
en de groote baan van Waasten-Yper om naar
Wytschaete gereden worden.
Langs voornoemde baan nu, van Meessen naar
de Vier Koningen, viel de rechter voorband van
de autobus opeens plat, juist in een kleine bocht
van den weg. En hoe de voerder zich ook inspande
om den draai der baan naar links te volgen, kon
hij onmogelijk het zware voertuig, dat door den
platten band naar rechts getrokken werd, in de
goede richting houden. De autobus verliet stil
aan het midden der baan, reed een eind op den
graskant en kwam eindelijk met de twee rech-
terwielen, het vorenste en het achterste, in de met
water gevulde gracht terecht. Door de verkregen
snelheid en ook wel door de zware vracht, waar
mede het beladen was, kon het voertuig moeilijk
op korten afstand stilgehouden worden en het
bolde dan ook nog een vijftiental meter met de
rechterwielen in de gracht en de linkerwielen
op den oever, tot het eindelijk met den radiator
tegen een duiker van een daar uitkomenden weg
botste en dan op zijn rechterzijde tegen de afge
rukte afsluiting der weide van M. Keignaert
Auguste half omkantelde.
Een hevige schok, een onheilspellend gekraak
en rinkelen van gebroken glas, een angstig ge
schreeuw vooral van de aanwezige kinderen en
het luid gekerm der gekwetsten, dit is omtrent
alles wat meest allen der dooreengeworpen rei
zigers, die zich in de autobus bevonden, zich nog
herinneren. Allen waren totaal onbewust van het
geen er gebeurde, de eenen waren aan 't lezen,
in het ontredderde rijtuig werd 's anderdaags
nog een dagblad gevonden terwijl anderen
over het eene of andere onderwerp druk aan
't praten waren. En daar plots werden al die
rustige reizigers, waarvan velen een nieuwjaars
bezoek bij familieleden gebracht hadden, ruw
en brutaal, zoo onverwachts door elkander geslin
gerd en geschokt te midden stukgeslagen ruiten,
ingebeukte zijwanden, stukken hout en verwron
gen ijzer. Dank aan de aanwezigheid van twee of
drie reizigers, waaronder zich een soldaat be
vond, die weinig of niet gewond waren en al
hunne koelbloedigheid behouden hadden, kon een
ware paniek en wellicht een grootere ramp ver
meden worden. Met bevelende stem wisten zij
de meest beangstigden tot bedaren te brengen
en allen tot meer kalmte aan te manen. Niet zon
der eenige moeite gelukten zij in hunne taak en
zij verdienen dan ook om hun kranig optreden
allen lof, want zonder hunne tusschenkomst had
den er ongetwijfeld nog meer gekwetsten ge
weest. Immers bij dergelijke ongelukken zorgt
iedereen, over 't algemeen, zich zeiven eerst te
redden zonder zich om anderen te bekommeren
en hier in dit geval, had ieder reiziger zich enkel
om zijn eigen lot moeten bekreunen, dan zouden
de reddingswerken ten zeerste bemoeilijkt ge
weest zijn door het feit dat twee deuren van de
autobus versperd waren en de derde deur, langs
voren aan de linkerkant van het voertuig, bijna
onbereikbaar was, gezien de autobus op de rech
terzijde half omgekanteld lag.
De autobus in de
gracht.
Boven het achter
wiel ziet men het
venster langswaar
de inzittenden uit
het voertuig klau
terden.
Korts na het ongeval kwam daar een tweede
autobus van denzelfden dienst voorbij gereden,
die de gekwetsten dadelijk oplaadde en ze naar
Wytschaete tot bij den Heer Dr Deconinck bracht,
waar zij de eerste zorgen ontvingen.
De meeste gekwetsten, die de hulp van den
dokter noodig hadden, zijn
Mevrouw Versavel, van Poelcapelle, die be
wusteloos uit de autobus gehaald werd en aan
hoofd en aangezicht gekwetst was. Hare twee
kinders waren eveneens, doch zonder groot erg,
in het aangezicht door de glasscherven gewond.
M. Van Bleu Alfons, van Yper, liep verwon
dingen op aan het been, zijne echtgenoote aan
beide beenen en aan het gelaat, en hunne doch
ter aan haar wang, oor en been.
M. Coene Julien, van Crombeke, had een groote
hoofdwonde opgeloopen. Men vreesde zelfs voor
een schedelbreuk.
Jufvr. Verbeke, van Gheluvelt, had verschil
lige diepe sneden bekomen in het aangezicht dat
deerlijk gesteld was.
M. Leupe, van Caeneghem, werd aan den slaap
en den schouder gewond, en zijne echtgenoote
aan het been.
M. Lepla, van Watou, op wien tal van andere
reizigers gevallen waren, werd aan arm en knie
gekwetst.
Mevr. Becquaert, van Voormezeele, droeg ver
wondingen aan het gelaat.
Mevr. Verbrugghe, van Zonnebeke, was ook erg
aan het aangezicht verwond.
M. Depyper, van Stavele, had verscheidene
vleeschwonden bekomen.
M. Frantzen, van Watou, was in de lenden ge
kwetst.
M. Logie Willem, wonende te Yper, Zonnebeke-
steenweg, had den slagader doorsneden en verloor
veel bloed, en
M. Bailleul Oscar, van St Elooi, de autobusvoer
der, was erg gekwetst aan het rechteroog, dat
als verloren beschouwd werd.
Gezien den ergen toestand van deze twee laatst
genoemden deed de Heer Dokter ze aanstonds
naar het hospitaal van Yper overbrengen, waar
zij ter verpleging moesten blijven.
Wat de andere reizigers betreft, meest allen
zijn er met den schrik en enkele kneuzingen of
blauwe plekken nog goedkoop van afgekomen.
Een taxivoerder van Wytschaete bracht enkele
der gekwetsten naar huis, terwijl de overigen met
de autobus of andere vervoermiddelen de onder
broken reis voortzetten.
Den Maandag morgen kwam de rijkswacht van
Waasten ter plaats het onderzoek doen. De auto
bus was deerlijk gehavend, vooral langs den
rechterkant waarop hij een vijftiental meter in
de gracht had voortgeslibberd. De buitenste be
kleeding van dezen kant, die ook dezelfde is
langswaar al de inzittenden dooreen gevallen war
ren, was schier gansch afgerukt en op vele plaat
sen totaal ingedrukt. Ook de rechter voordeur
was ingebeukt, bijna al de ruiten waren gebro
ken, het vorenste van de autobus was eveneens
fel beschadigd en de plaatijzeren bedekking van
den motor gansch verwrongen. Na eerst het
liggend voertuig wat meer rechtgetrokken te
hebben totdat het met de linkerwielen den
grachtoever genaakte, kostte het dan nog heel
wat moeite om het zware voertuig, dat met de
voorwielen tegen den duiker genepen zat, uit
de gracht te trekken en het duurde nog heel wat
tijd eer het kon weggehaald worden.
Gansch den Maandag voormiddag kwamen daar
veel nieuwsgierigen ter plaats en dit ongeval,
dat zooveel slachtoffers miek maar nog erger ge
volgen had kunnen hebben, werd druk besproken»