PULLMAN REIZEN
m
NAAR LOURDES
NAAR ZWITSERLAND
C. VERLEYE, Ingelmunster
- Tel. 353 -
-
■loten.
V. Dickebuschsteenweg Waterleiding Verleg
ging I .astenkohier Goedkeuring.
M. Lemahieu. Aangezien de Heer schepen van
openbare werken zich bijzonder met deze zaak heeft
bezig gehouden, verleen ik hem het woord om dit
punt uiteen te zetten.
M. Delahaye. Den 3 April laatst hebben wij van
wege den Heer Claeys, hoofdingenieur der provincie,
een brief ontvangen waarbij ons het definitief plan
en het bestek der nieuwe baan Yper-Dickebusch mede
gedeeld worden. Volgens dit plan zal de groote buis
der waterleiding op een totale lengte van 1770 m.
moeten verlegd worden. Opdat dit werk zonder on
derbreking in den toevoer van het water van Dicke-
busch zou kunnen ujtgevoerd worden, zullen wij 1100 m.
nieuwe buizen noodig hebben. Wij hebben prijs ge
vraagd voor drie soorten buizen, namelijk voor buizen
in geutijzer, in staal en in eternit. En ziehier de in
lichtingen die ons gegeven werden 1100 m. buizen in
geutijzer kosten 182.050 fr. of 192.500 fr. volgens de
soort verbinding die moet gebezigd worden voor de
stalen buizen bedraagt de prijs 181.500 fr. en voor de
buizen in eternit met verbinding in caoutchouc 154.000
frank. Volgens de gedane raming voor het delven der
grachten zullen er 1770 m. nieuwe en 1800 m. oude
grachten moeten gedolven worden, 't zij te zamen
3570 m. grachten aan 15 fr. per meter, dit maakt de
som van 53.550 fr. De technische dienst van stad heeft
reeds het lastenkohier en het bestek gereed gemaakt,
zoodat, indien de raad dit voorstel goedkeurt, de aanbe
steding van het werk aanstonds kan uitgegeven worden.
De Commissie der werken, die het voorstel en de ons
toegezonden prijzen onderzocht, heeft met algemeene
stemmen besloten de waterleiding in geutijzeren bui
zen te leggen, zooals ze tot hiertoe te Yper altijd aan
gelegd werd. Het schepencollege vraagt dan ook de
machtiging om, ten eerste, de aanbesteding voor het
delven der grachten te mogen uitschrijven, en ten
tweede, de noodige buizen in geutijzer te mogen be
stellen.
M. Seys. Voor de levering der buizen werd er prijs
gevraagd aan verscheidene firmas ofwel werd er slechts
een enkelen leverancier geraadpleegd
M. Delahaye. Er werd slechts aan een huis prijs
gevraagd.
M. Seys. Ik vind dat het geraadzaam ware zekere
ruchtbaarheid aan deze levering te geven. Men zou
moeten laten weten dat er zooveel meter geutijzeren
buizen moeten geleverd worden en dan zien hoeveel
aanbiedingen er binnenkomen. Thans hebt gij enkel
prijs gevraagd om te kunnen oordeelen welke soort
of welk model van buizen gij zoudt aannemen, maar
nu zou er aan verschillige huizen moeten prijs ge
vraagd worden. Ik ben ermede t'akkoord dat het best
is geutijzeren buizen te gebruiken, maar ik denk dat
het goed ware prijs te vragen aan verschillige huizen
en dan het voordeeligste aanbod te kiezen. Dit zal
weliswaar eenige dagen tijd vragen, maar er kan ook
een verschil in prijs zijn dat aan de stad ten goede
zou komen.
M. Van AUeynnes. Ik ben het volledig eens met
den Heer Seys, maar ik zou toch de beweegredenen
willen kennen waarom de Commissie der werken geut-
ijzeren buizen, die duurder zijn, verkozen heeft. Er
is een verschil van 30.000 fr. met de buizen in eternit.
Dan, aangaande het graven van het kanaal Yper-
Komen, dat zooals gij weet besloten is, zou ik willen
vragen op welke manier gij met de waterleiding over
dit kanaal zult komen. Ik weet niet zoo gij op de
hoogte zijt van het ontwerp, maar er is spraak de
vaart te verdiepen. Gij zoudt dus thans reeds moeten
uitzien hoe gij over ofwel onder de vaart met de
waterleiding zult geraken. Dit zou eerst moeten onder
zocht worden, want naar het schijnt zal de vaart mer
kelijk uitgediept worden, ten einde zooveel mogelijk
het getal sluizen te verminderen.
M. Delahaye. De waterleiding moet maar herlegd
worden een 200 tal meter over het kanaal en moet op
het profiel van nu behouden blijven van aan de her
berg de Tien Geboden tot aan de vaart. Later, als de
brug hermaakt wordt, hebben wij dan nog tijd genoeg
om de waterleiding te verdiepen zoo het noodig is.
Voor wat de keuze der buizen betreft, moet ik aan den
Heer Van Alleynnes antwoorden dat de Commissie der
werken zich vrijelijk heeft uitgesproken ten voordeele
der buizen in geutijzer, omdat er tot hiertoe te Yper
altijd geutijzeren buizen gebruikt werden. Daarbij
dient ook nog een ander beweegreden ten voordeele
der geutijzeren buizen in aanmerking genomen te wor
den. Laat ons eens aannemen dat de buizen der water
leiding binnen 30 of 40 jaar moeten vernieuwd worden,
dan hebben de buizen in eternit geen de minste waarde
meer, wij kunnen er niets meer van maken, terwijl de
verkoop der buizen in geutijzer nog steeds 30 a 40.000
frank zal opbrengen. Dat maakt dat er dus evenredig
heid bestaat tusschen den prijs der twee soorten buizen.
De buizen in eternit hebben geen de minste waarde
meer, deze in geutijzer kunnen echter nog altijd als
oud ijzer verkocht worden. En wat meer is, nu zien
wij dat de geutijzeren buizen, die lange jaren voor den
oorlog gelegd werden, nog altijd zoo goed als nieuw
zijn. Het is om die redenen dat de Commissie zich
vrijelijk, zonder dat ik daarvoor aangedrongen heb,
ten gunste der geutijzeren buizen heeft uitgesproken.
Ik ben t'akkoord met den Heer Seys om voor de leve
ring der buizen een aanbesteding uit te schrijven tus
schen verschillende firmas, doch eens dat wij aan de
buizen van 350 geraken zal enkel die firma, waarmede
wij nu onderhandelden, leveren. Voor de andere kleine
buizen ben ik t'akkoord om ze in aanbesteding uit te
geven. Ik ben echter overtuigd dat de ons gegeven
prijzen minstens 10 goedkooper zijn dan elders. Het
schepencollege stelt voor geutijzeren buizen te gebrui
ken, doch het is de raad die zich zal moeten uitspre
ken indien er buizen in eternit of andere moeten ge-
legd worden.
M. Van Alleynnes. Ik heb alleen gevraagd de be
weegredenen te kennen die de Commissie der werken
tot deze keus hebben aangezet, niet omdat ik ertegen
ben maar omdat de raad daarvan niet op de hoogte
was. Nu dat er spraak is geheel den Dickebuschsteen-
weg te herleggen, is het nu het oogenblik te zien wat
er moet gedaan worden en zoo de waterleiding over
ofwel onder de vaart moet komen. Dit zou thans moe
ten onderzocht worden, ten einde later het werk niet
opnieuw te moeten herbeginnen.
M. Delahaye. Van aan de vaart of zelfs van aan
de statie tot aan de Tien Geboden zal de Dickebusch-
steenweg in groote steenen gelegd worden, maar over
de Tien Geboden wordt de weg geheel in beton gelegd.
Indien er dus later nabij de vaart een verandermg
aan de waterleiding moet komen, zal dit werk gemak
kelijk kunnen gedaan worden.
M. Van Alleynnes. Onder de steenen komt er toch
ook een laag beton.
M. Delahaye. Ja, maar dit is slechts een kleine
laag lichte beton.
M. Van Alleynnes. Ik zou toch willen dat dit eerst
eens onderzocht worde.
M. Lemahieu. Nu wordt er nog geen brug gemaakt
en de weg blijft zooals hij nu is. Later, wanneer de
vaart zal gegraven worden en wij hopen dat zij er
komen zal dan is het de aannemer van de vaart die
zal moeten zorgen dat hij de verbinding der waterlei- i
ding herstelt, juist zooals hij dan ook de brug zal
moeten maken en de spoorlijnen van de tram zal moe- 1
ten herleggen.
M. Van der Mersch. Er is een ingenieur benoemd
geworden die zich met het werk van de vaart gelast,
wij zouden hem dus de noodige inlichtingen kunnen
vragen.
M. Van Alleynnes. 't Is hetgeen ik vraag.
M. Delahaye. De aanbesteding van het herleggen
van den Dickebuschsteenweg zal den 10 April plaats
hebben. Wij zouden den Heer Hoofdingenieur kunnen
opmerkzaam maken op de bemerkingen van den raad.
Ik vraag dat de raad het bestek aangaande het graven
der grachten zou willen stemmen.
M. Seys. Hoe zal dit werk uitgegeven worden
M. Delahaye. Onder de aannemers van Yper zal
er een aanbesteding uitgeschreven worden voor het
delven der twee grachten, het openen der oude gracht
en het delven der nieuwe.
M. Seys. En voor de buizen zal er dan een tweede
aanbesteding gedaan worden
M. Delahaye. Ja, maar de buizen moeten geleverd
en geplaatst worden.
M. Van Alleynnes. In plaats van nu eerst een aan
besteding te doen voor het delven der grachten, ware
het niet beter gansch het werk in een en zelfde aanbe
steding uit te geven
M. Seys. Ik denk dat het dezelfde aannemer zal
zijn, die de baan herlegt, die ook de grachten zal del
ven.
M. Lemahieu. In alle geval ware het gemakkelij
ker, gezien hij daar ter plaats zal zijn met al zijn
materiaal. Indien er geen andere bemerkingen zijn,
stel ik voor tot de stemming over te gaan.
Al de raadsleden stemmen ja.
M. Van Alleynnes. Thans moet er nog besloten
worden een aanbesteding uit te schrijven voor de bui
zen zooals de Heer Seys het gevraagd heeft.
M. Lemahieu. Dit is reeds in het gestemde voor
stel begrepen, gezien al de raadsleden daarmede t'ak
koord waren.
VI. a) Leening van 125.000 fr. voor het dekken
van stadsaandeel in het verleggen der waterleiding
Dickebuschsteenweg.
M. Lemahieu. Deze leening van 125.000 fr. zal
aangegaan worden voor een langen termijn en moet
dienen om het aandeel der stad in de onkosten van het
verleggen der waterleiding te betalen. Ik stel voor dit
te stemmen, gezien dit slechts een eenvoudige forma
liteit is.
Al de raadsleden stemmen ja.
b) Leening van 115.000 fr. voor het subsidieaandeel
in het verleggen der waterleiding Dickebuschsteenweg
in afwachting der uitbetaling ervan.
M. Lemahieu. Dit is-een leening op korten termijn,
ten einde de werken te kunnen betalen in afwachting
dat de stad de haar toegestane subsidiën ontvangt.
Ook deze leening wordt eenparig besloten.
VII. Tuindagfoor Plaats Wijziging van het
lastenkohier.
M. Lemahieu. Tot hiertoe hebben de barakken
tijdens de Tuindagfoor steeds op de markt gestaan.
Vroeger werd er eens gevraagd dit te veranderen.
Daarvoor echter is er voor- en tegenspraak, de eenen
willen de barakken op de Markt behouden, en anderen
zouden ze liever elders geplaatst hebben. Het schepen
college heeft die kwestie onderzocht en besloten dat
het best is de foorinrichtingen op de Markt te laten.
M. Coutelle. Natuurlijk is dit het beste.
M. Verbeke. Daarbij dit behoort tot de geschie
denis van Yper.
M. Lemahieu. Indien wij de barakken van de
Markt wegnemen, dan is het Tuindagfeest ook weg,
en wat zou die foor dan nog opbrengen moesten wij
ze ievers op het Minneplein of elders verplaat
sen. De raad moet echter beslissen wat er dient ge
daan te worden en daarom vraag ik over het voorstel
van het schepencollege te willen stemmen.
M. Seys. De toestand blijft dus behouden zooals
hij gewoonlijk was, zoodat er daarover niet moet ge
stemd worden. Alles blijft zooals vroeger en er wordt
niets veranderd.
M. Lemahieu. Goed, wij zijn dus t'akkoord de
Tuindagfoor op de Markt te laten, doch het lasten
kohier zou toch een kleine wijziging moeten ondergaan.
11 dagen, 2050 fr. alles inbegrepen, zelfs dran
ken aan tafel.
Langs Reims-Lyon-Nimes-Sète (Middellandsche
Zee) Carcassonne-Toulouse-Lourdes 2 1/2 dagen
verblijf Bordeaux-Tours (Boorden der Loire),
Versailles-Parijs-Lisieux-Rouen.
Afreizen op 28/4 12 en 26/5 9/6 21/7
4 en 17/8.
9 dagen, 1700 fr., alles inbegrepen, ook dranken
aan tafel.
Langs Verdun-Belfort-Zurich-Lucerne-Interla-
ken-Bern-Genève-Dijon-Reims.
Afreizen op 29/6 10/7 30/8.
Met de vermaarde PULLMAN CAR, voorzien
van clubzetels
Vraagt uitgebreid programma, kosteloos en
zonder verbintenis aan
PULLMAN REIZEN
De Tuindagfoor'begint nu den Zaterdag vóór den eer
sten Zondag van Augustus en duurt tot den 15 Oogst
inbegrepen. Het schepencollege stelt voor de woorden
tot den 15 Oogst inbegrepen te schrappen en ze te
vervangen door tot den Dinsdag na den tweeden
Zondag van Oogst.Dit jaar valt den 15 Oogst op een
Zaterdag, zoodat de Tuindagfoor alzoo drie weken
zou duren. De barakken zouden dit jaar dus drie we
ken op de Markt blijven staan, dit is veel te lang,
te meer daar wij dan juist ten volle in het toeristen
seizoen zijn. De duur van de foor zou moeten ingekort
worden en slechts, gelijk het over tijd zoo was, van
10 tot 11 dagen mogen zijn. Vóór den oorlog en korts
nadien begon de Tuindagfoor den Zaterdag voor den
eersten Zondag van Oogst en eindigde den Dinsdag
na den tweeden Zondag. Dit was vroeger alzoo, doch
nadien werd dit veranderd en de foor werd tot den
15 Oogst verlengd. Ik vind dat dit te lang is. Dit jaar
zouden er alzoo drie Zondagen in de foor komen, dit
is te veel en ik ben van oordeel dat die foor zoolang
niet moet duren. Ik vraag aan den raad deze wijziging
te willen stemmen.
M. Michiel. Is er tijdens de beraadslaging in het
schepencollege geen spraak geweest de foorbarakken
beurtelings langs den eenen of anderen kant van de
Markt te plaatsen, zooals dit hier vroeger eens gevraagd
werd
M. Lemahieu. Ja, dit werd onderzocht, maar het
zou moeilijk kunnen gaan. Met Tuindag is het verkeer
hier steeds groot, daar wij dan juist ten volle in het
toeristenseizoen zijn. De Staat vraagt dat wij, om het
verkeer op de Staatsbaan niet te belemmeren, de foor
barakken minstens zes meters achterwaarts van de
groote baan zouden plaatsen. Wanneer wij dit doen,
dan hebben wij bijna geen diepte meer over voor de
barakken. Daarom hebben wij besloten slechts twee
blokken te verpachten en zes meters van de staatsbaan
af te blijven. Alzoo zullen de autos nog gemakkelijk
hier voor de hotels en de herbergen der Groote Markt
kunnen stilstaan, zoodat ook de hoteliers en nering
doeners niet zullen benadeeligd worden en van het toe
ristenverkeer zullen kunnen genieten. Dit is het eenig
middel om de Tuindagfoor op de Markt te laten. Wij
hebben dit grondig onderzocht, ik heb zelf persoonlijk
aan dit onderzoek meegeholpen met de Heeren Werre-
brouck en Gits. Het is schier onmogelijk al de barak
ken langs een kant der Markt te plaatsen, als we zes
meters achter de Staatsbaan blijven om alzoo aan de
autos de gelegenfieid te geven voor de herbergen en
hotels stil te houden. Ik vraag dan ook het voorstel
van wijziging te willen stemmen.
Al de raadsleden brengen een goedkeurende stem uit.
VIII. Mededeelingen.
M. Lemahieu. Wij hebben een brief van bedanking
ontvangen vanwege den Bond der Briefdragers voor de
welwillende medewerking van stad en de verleende
toelage.
M. Vergracht. Om welke reden Ijeeft de auto-
skooter dit jaar veertien dagen langer op de Markt
blijven staan
M. Lemahieu. Die persoon had een plaats aange
vraagd te Moescroen, doch zijn vraag is te laat toege
komen zoodat hem daar geen plaats meer kon toege
staan worden. Hij kon ook niet elders meer gaan. Te
Wervick was er ook geen plaats meer en te Kortrijk
mocht hij maar vandaag toekomen. Hij heeft ons zijn
geval uiteengezet en ons de brieven laten zien, zoodat
wij hem de toelating gegeven hebben hier een veertien
dagen langer te blijven staan, mits een bijkomend
standgeld te betalen.
M. Vergracht. Een kleinigheid voor de stad, maar
dit was een groote belemmering voor de marktdagen.
M. Lemahieu. Ja, wij zijn ermede t'akkoord dat
zulks beter niet meer zou gebeuren, ook hebben wij
dien persoon wel gezegd dat hem zulks maar bij uit
zondering werd toegestaan. Hij heeft daarvoor de som
van 200 fr. bijbetaald.
M. Seys. Is de stad thans t'akkoord met den aan
nemer van den ruimingsdienst om de vuilnissen weg te
nemen die de foorinrichtingen nalaten.
M. Lemahieu. Ja en de aannemer heeft dit ook
gedaan.
M. Coutelle. Vroeger deed hij het niet, maar hij
is ertoe verplicht geworden.
M. Van Alleynnes. Tijdens de laatste zitting van
den raad werd er besloten de stadsgrenzen uit te brei
den. Door dit feit zijn op die nieuwe Yperlingen al de
in voege zijnde reglementen toepasselijk, ook voor wat
de mandeeligheid betreft.
M. Lemahieu. Deze uitbreiding werd besloten al
leen met het oog op de toepassing van het bouwregle-
ment, om te beletten dat er voortaan nog huizen zou
den gebouwd worden die de verplichte hoogte van
6 m. 70 niet hebben.
M. Van Alleynnes. Daar bestaan thans groote af
gesloten eigendommen en het is te vreezen dat som
mige eigenaars, nu dat hun eigendommen in den stads-
perimeter gelegen zijn, automatisch de tusschenkomst
der aanpalers in de mandeeligheid zouden eischen.
Vreest gij niet die menschen alzoo nieuwe kosten op
te leggen Op den buiten moet er in de mandeeligheid
niet tusschengekomen worden, maar binnen de stad
wel.
M. Lemahieu. Dit reglement zal nooit maar invloed
kunnen hebben op hetgeen men later bouwen zal.
M. Van der Mersch. Dit stadsreglement is zonder
invloed op het feit dat de gebouwen binnen of buiten
den perimeter gelegen zijn. Daarvoor moet men niet
vreezen.
M. Van Alleynnes. Ik zou toch willen vragen dat
het schepencollege dit reglement eens zou herzien om
het aan dien nieuwen toestand aan te passen.
M. Coutelle. Zullen de muren der vestingen niet
meer hersteld worden
M. Van der Mersch. Ik heb het reeds vroeger ge
zegd dat de leden der Commissie van Monumenten als
ook de Heer bestuurder der Oorlogsschade hier over
twee maanden den toestand der vestingsmuren zijn
komen onderzoeken. Er werd dan besloten een deel
der vestingen te herstellen en wij wachten nu op het
besluit van het Ministerie dat ons daarvoor de noodige
oorlogsschadevergoeding moet toestaan. Misschien zal
er nog deze maand of in het begin van toekomende
maand een beslissing getroffen worden. Eerst zal het
deel der vestingen nabij de statie hersteld worden.
Gansch de vestingen moeten niet hersteld worden,
het is slechts hier en daar een deel, ook is dit een werk
dat nog veel zorg zal vragen ten einde het uitzicht
onzer vestingen niet te veranderen De raad zal dan
later dit werk moeten beslissen en ik hoop binnen
drie of vier weken in de mogelijkheid te zijn daarover
wat meer inlichtingen te kunnen geven.
De openbare zitting wordt hierop te 19 uur opge
heven.