PULLMAN REIZEN m NAAR LOURDES NAAR ZWITSERLAND C. VERLEYE, Ingelmunster - Tel. 353 - - ■loten. V. Dickebuschsteenweg Waterleiding Verleg ging I .astenkohier Goedkeuring. M. Lemahieu. Aangezien de Heer schepen van openbare werken zich bijzonder met deze zaak heeft bezig gehouden, verleen ik hem het woord om dit punt uiteen te zetten. M. Delahaye. Den 3 April laatst hebben wij van wege den Heer Claeys, hoofdingenieur der provincie, een brief ontvangen waarbij ons het definitief plan en het bestek der nieuwe baan Yper-Dickebusch mede gedeeld worden. Volgens dit plan zal de groote buis der waterleiding op een totale lengte van 1770 m. moeten verlegd worden. Opdat dit werk zonder on derbreking in den toevoer van het water van Dicke- busch zou kunnen ujtgevoerd worden, zullen wij 1100 m. nieuwe buizen noodig hebben. Wij hebben prijs ge vraagd voor drie soorten buizen, namelijk voor buizen in geutijzer, in staal en in eternit. En ziehier de in lichtingen die ons gegeven werden 1100 m. buizen in geutijzer kosten 182.050 fr. of 192.500 fr. volgens de soort verbinding die moet gebezigd worden voor de stalen buizen bedraagt de prijs 181.500 fr. en voor de buizen in eternit met verbinding in caoutchouc 154.000 frank. Volgens de gedane raming voor het delven der grachten zullen er 1770 m. nieuwe en 1800 m. oude grachten moeten gedolven worden, 't zij te zamen 3570 m. grachten aan 15 fr. per meter, dit maakt de som van 53.550 fr. De technische dienst van stad heeft reeds het lastenkohier en het bestek gereed gemaakt, zoodat, indien de raad dit voorstel goedkeurt, de aanbe steding van het werk aanstonds kan uitgegeven worden. De Commissie der werken, die het voorstel en de ons toegezonden prijzen onderzocht, heeft met algemeene stemmen besloten de waterleiding in geutijzeren bui zen te leggen, zooals ze tot hiertoe te Yper altijd aan gelegd werd. Het schepencollege vraagt dan ook de machtiging om, ten eerste, de aanbesteding voor het delven der grachten te mogen uitschrijven, en ten tweede, de noodige buizen in geutijzer te mogen be stellen. M. Seys. Voor de levering der buizen werd er prijs gevraagd aan verscheidene firmas ofwel werd er slechts een enkelen leverancier geraadpleegd M. Delahaye. Er werd slechts aan een huis prijs gevraagd. M. Seys. Ik vind dat het geraadzaam ware zekere ruchtbaarheid aan deze levering te geven. Men zou moeten laten weten dat er zooveel meter geutijzeren buizen moeten geleverd worden en dan zien hoeveel aanbiedingen er binnenkomen. Thans hebt gij enkel prijs gevraagd om te kunnen oordeelen welke soort of welk model van buizen gij zoudt aannemen, maar nu zou er aan verschillige huizen moeten prijs ge vraagd worden. Ik ben ermede t'akkoord dat het best is geutijzeren buizen te gebruiken, maar ik denk dat het goed ware prijs te vragen aan verschillige huizen en dan het voordeeligste aanbod te kiezen. Dit zal weliswaar eenige dagen tijd vragen, maar er kan ook een verschil in prijs zijn dat aan de stad ten goede zou komen. M. Van AUeynnes. Ik ben het volledig eens met den Heer Seys, maar ik zou toch de beweegredenen willen kennen waarom de Commissie der werken geut- ijzeren buizen, die duurder zijn, verkozen heeft. Er is een verschil van 30.000 fr. met de buizen in eternit. Dan, aangaande het graven van het kanaal Yper- Komen, dat zooals gij weet besloten is, zou ik willen vragen op welke manier gij met de waterleiding over dit kanaal zult komen. Ik weet niet zoo gij op de hoogte zijt van het ontwerp, maar er is spraak de vaart te verdiepen. Gij zoudt dus thans reeds moeten uitzien hoe gij over ofwel onder de vaart met de waterleiding zult geraken. Dit zou eerst moeten onder zocht worden, want naar het schijnt zal de vaart mer kelijk uitgediept worden, ten einde zooveel mogelijk het getal sluizen te verminderen. M. Delahaye. De waterleiding moet maar herlegd worden een 200 tal meter over het kanaal en moet op het profiel van nu behouden blijven van aan de her berg de Tien Geboden tot aan de vaart. Later, als de brug hermaakt wordt, hebben wij dan nog tijd genoeg om de waterleiding te verdiepen zoo het noodig is. Voor wat de keuze der buizen betreft, moet ik aan den Heer Van Alleynnes antwoorden dat de Commissie der werken zich vrijelijk heeft uitgesproken ten voordeele der buizen in geutijzer, omdat er tot hiertoe te Yper altijd geutijzeren buizen gebruikt werden. Daarbij dient ook nog een ander beweegreden ten voordeele der geutijzeren buizen in aanmerking genomen te wor den. Laat ons eens aannemen dat de buizen der water leiding binnen 30 of 40 jaar moeten vernieuwd worden, dan hebben de buizen in eternit geen de minste waarde meer, wij kunnen er niets meer van maken, terwijl de verkoop der buizen in geutijzer nog steeds 30 a 40.000 frank zal opbrengen. Dat maakt dat er dus evenredig heid bestaat tusschen den prijs der twee soorten buizen. De buizen in eternit hebben geen de minste waarde meer, deze in geutijzer kunnen echter nog altijd als oud ijzer verkocht worden. En wat meer is, nu zien wij dat de geutijzeren buizen, die lange jaren voor den oorlog gelegd werden, nog altijd zoo goed als nieuw zijn. Het is om die redenen dat de Commissie zich vrijelijk, zonder dat ik daarvoor aangedrongen heb, ten gunste der geutijzeren buizen heeft uitgesproken. Ik ben t'akkoord met den Heer Seys om voor de leve ring der buizen een aanbesteding uit te schrijven tus schen verschillende firmas, doch eens dat wij aan de buizen van 350 geraken zal enkel die firma, waarmede wij nu onderhandelden, leveren. Voor de andere kleine buizen ben ik t'akkoord om ze in aanbesteding uit te geven. Ik ben echter overtuigd dat de ons gegeven prijzen minstens 10 goedkooper zijn dan elders. Het schepencollege stelt voor geutijzeren buizen te gebrui ken, doch het is de raad die zich zal moeten uitspre ken indien er buizen in eternit of andere moeten ge- legd worden. M. Van Alleynnes. Ik heb alleen gevraagd de be weegredenen te kennen die de Commissie der werken tot deze keus hebben aangezet, niet omdat ik ertegen ben maar omdat de raad daarvan niet op de hoogte was. Nu dat er spraak is geheel den Dickebuschsteen- weg te herleggen, is het nu het oogenblik te zien wat er moet gedaan worden en zoo de waterleiding over ofwel onder de vaart moet komen. Dit zou thans moe ten onderzocht worden, ten einde later het werk niet opnieuw te moeten herbeginnen. M. Delahaye. Van aan de vaart of zelfs van aan de statie tot aan de Tien Geboden zal de Dickebusch- steenweg in groote steenen gelegd worden, maar over de Tien Geboden wordt de weg geheel in beton gelegd. Indien er dus later nabij de vaart een verandermg aan de waterleiding moet komen, zal dit werk gemak kelijk kunnen gedaan worden. M. Van Alleynnes. Onder de steenen komt er toch ook een laag beton. M. Delahaye. Ja, maar dit is slechts een kleine laag lichte beton. M. Van Alleynnes. Ik zou toch willen dat dit eerst eens onderzocht worde. M. Lemahieu. Nu wordt er nog geen brug gemaakt en de weg blijft zooals hij nu is. Later, wanneer de vaart zal gegraven worden en wij hopen dat zij er komen zal dan is het de aannemer van de vaart die zal moeten zorgen dat hij de verbinding der waterlei- i ding herstelt, juist zooals hij dan ook de brug zal moeten maken en de spoorlijnen van de tram zal moe- 1 ten herleggen. M. Van der Mersch. Er is een ingenieur benoemd geworden die zich met het werk van de vaart gelast, wij zouden hem dus de noodige inlichtingen kunnen vragen. M. Van Alleynnes. 't Is hetgeen ik vraag. M. Delahaye. De aanbesteding van het herleggen van den Dickebuschsteenweg zal den 10 April plaats hebben. Wij zouden den Heer Hoofdingenieur kunnen opmerkzaam maken op de bemerkingen van den raad. Ik vraag dat de raad het bestek aangaande het graven der grachten zou willen stemmen. M. Seys. Hoe zal dit werk uitgegeven worden M. Delahaye. Onder de aannemers van Yper zal er een aanbesteding uitgeschreven worden voor het delven der twee grachten, het openen der oude gracht en het delven der nieuwe. M. Seys. En voor de buizen zal er dan een tweede aanbesteding gedaan worden M. Delahaye. Ja, maar de buizen moeten geleverd en geplaatst worden. M. Van Alleynnes. In plaats van nu eerst een aan besteding te doen voor het delven der grachten, ware het niet beter gansch het werk in een en zelfde aanbe steding uit te geven M. Seys. Ik denk dat het dezelfde aannemer zal zijn, die de baan herlegt, die ook de grachten zal del ven. M. Lemahieu. In alle geval ware het gemakkelij ker, gezien hij daar ter plaats zal zijn met al zijn materiaal. Indien er geen andere bemerkingen zijn, stel ik voor tot de stemming over te gaan. Al de raadsleden stemmen ja. M. Van Alleynnes. Thans moet er nog besloten worden een aanbesteding uit te schrijven voor de bui zen zooals de Heer Seys het gevraagd heeft. M. Lemahieu. Dit is reeds in het gestemde voor stel begrepen, gezien al de raadsleden daarmede t'ak koord waren. VI. a) Leening van 125.000 fr. voor het dekken van stadsaandeel in het verleggen der waterleiding Dickebuschsteenweg. M. Lemahieu. Deze leening van 125.000 fr. zal aangegaan worden voor een langen termijn en moet dienen om het aandeel der stad in de onkosten van het verleggen der waterleiding te betalen. Ik stel voor dit te stemmen, gezien dit slechts een eenvoudige forma liteit is. Al de raadsleden stemmen ja. b) Leening van 115.000 fr. voor het subsidieaandeel in het verleggen der waterleiding Dickebuschsteenweg in afwachting der uitbetaling ervan. M. Lemahieu. Dit is-een leening op korten termijn, ten einde de werken te kunnen betalen in afwachting dat de stad de haar toegestane subsidiën ontvangt. Ook deze leening wordt eenparig besloten. VII. Tuindagfoor Plaats Wijziging van het lastenkohier. M. Lemahieu. Tot hiertoe hebben de barakken tijdens de Tuindagfoor steeds op de markt gestaan. Vroeger werd er eens gevraagd dit te veranderen. Daarvoor echter is er voor- en tegenspraak, de eenen willen de barakken op de Markt behouden, en anderen zouden ze liever elders geplaatst hebben. Het schepen college heeft die kwestie onderzocht en besloten dat het best is de foorinrichtingen op de Markt te laten. M. Coutelle. Natuurlijk is dit het beste. M. Verbeke. Daarbij dit behoort tot de geschie denis van Yper. M. Lemahieu. Indien wij de barakken van de Markt wegnemen, dan is het Tuindagfeest ook weg, en wat zou die foor dan nog opbrengen moesten wij ze ievers op het Minneplein of elders verplaat sen. De raad moet echter beslissen wat er dient ge daan te worden en daarom vraag ik over het voorstel van het schepencollege te willen stemmen. M. Seys. De toestand blijft dus behouden zooals hij gewoonlijk was, zoodat er daarover niet moet ge stemd worden. Alles blijft zooals vroeger en er wordt niets veranderd. M. Lemahieu. Goed, wij zijn dus t'akkoord de Tuindagfoor op de Markt te laten, doch het lasten kohier zou toch een kleine wijziging moeten ondergaan. 11 dagen, 2050 fr. alles inbegrepen, zelfs dran ken aan tafel. Langs Reims-Lyon-Nimes-Sète (Middellandsche Zee) Carcassonne-Toulouse-Lourdes 2 1/2 dagen verblijf Bordeaux-Tours (Boorden der Loire), Versailles-Parijs-Lisieux-Rouen. Afreizen op 28/4 12 en 26/5 9/6 21/7 4 en 17/8. 9 dagen, 1700 fr., alles inbegrepen, ook dranken aan tafel. Langs Verdun-Belfort-Zurich-Lucerne-Interla- ken-Bern-Genève-Dijon-Reims. Afreizen op 29/6 10/7 30/8. Met de vermaarde PULLMAN CAR, voorzien van clubzetels Vraagt uitgebreid programma, kosteloos en zonder verbintenis aan PULLMAN REIZEN De Tuindagfoor'begint nu den Zaterdag vóór den eer sten Zondag van Augustus en duurt tot den 15 Oogst inbegrepen. Het schepencollege stelt voor de woorden tot den 15 Oogst inbegrepen te schrappen en ze te vervangen door tot den Dinsdag na den tweeden Zondag van Oogst.Dit jaar valt den 15 Oogst op een Zaterdag, zoodat de Tuindagfoor alzoo drie weken zou duren. De barakken zouden dit jaar dus drie we ken op de Markt blijven staan, dit is veel te lang, te meer daar wij dan juist ten volle in het toeristen seizoen zijn. De duur van de foor zou moeten ingekort worden en slechts, gelijk het over tijd zoo was, van 10 tot 11 dagen mogen zijn. Vóór den oorlog en korts nadien begon de Tuindagfoor den Zaterdag voor den eersten Zondag van Oogst en eindigde den Dinsdag na den tweeden Zondag. Dit was vroeger alzoo, doch nadien werd dit veranderd en de foor werd tot den 15 Oogst verlengd. Ik vind dat dit te lang is. Dit jaar zouden er alzoo drie Zondagen in de foor komen, dit is te veel en ik ben van oordeel dat die foor zoolang niet moet duren. Ik vraag aan den raad deze wijziging te willen stemmen. M. Michiel. Is er tijdens de beraadslaging in het schepencollege geen spraak geweest de foorbarakken beurtelings langs den eenen of anderen kant van de Markt te plaatsen, zooals dit hier vroeger eens gevraagd werd M. Lemahieu. Ja, dit werd onderzocht, maar het zou moeilijk kunnen gaan. Met Tuindag is het verkeer hier steeds groot, daar wij dan juist ten volle in het toeristenseizoen zijn. De Staat vraagt dat wij, om het verkeer op de Staatsbaan niet te belemmeren, de foor barakken minstens zes meters achterwaarts van de groote baan zouden plaatsen. Wanneer wij dit doen, dan hebben wij bijna geen diepte meer over voor de barakken. Daarom hebben wij besloten slechts twee blokken te verpachten en zes meters van de staatsbaan af te blijven. Alzoo zullen de autos nog gemakkelijk hier voor de hotels en de herbergen der Groote Markt kunnen stilstaan, zoodat ook de hoteliers en nering doeners niet zullen benadeeligd worden en van het toe ristenverkeer zullen kunnen genieten. Dit is het eenig middel om de Tuindagfoor op de Markt te laten. Wij hebben dit grondig onderzocht, ik heb zelf persoonlijk aan dit onderzoek meegeholpen met de Heeren Werre- brouck en Gits. Het is schier onmogelijk al de barak ken langs een kant der Markt te plaatsen, als we zes meters achter de Staatsbaan blijven om alzoo aan de autos de gelegenfieid te geven voor de herbergen en hotels stil te houden. Ik vraag dan ook het voorstel van wijziging te willen stemmen. Al de raadsleden brengen een goedkeurende stem uit. VIII. Mededeelingen. M. Lemahieu. Wij hebben een brief van bedanking ontvangen vanwege den Bond der Briefdragers voor de welwillende medewerking van stad en de verleende toelage. M. Vergracht. Om welke reden Ijeeft de auto- skooter dit jaar veertien dagen langer op de Markt blijven staan M. Lemahieu. Die persoon had een plaats aange vraagd te Moescroen, doch zijn vraag is te laat toege komen zoodat hem daar geen plaats meer kon toege staan worden. Hij kon ook niet elders meer gaan. Te Wervick was er ook geen plaats meer en te Kortrijk mocht hij maar vandaag toekomen. Hij heeft ons zijn geval uiteengezet en ons de brieven laten zien, zoodat wij hem de toelating gegeven hebben hier een veertien dagen langer te blijven staan, mits een bijkomend standgeld te betalen. M. Vergracht. Een kleinigheid voor de stad, maar dit was een groote belemmering voor de marktdagen. M. Lemahieu. Ja, wij zijn ermede t'akkoord dat zulks beter niet meer zou gebeuren, ook hebben wij dien persoon wel gezegd dat hem zulks maar bij uit zondering werd toegestaan. Hij heeft daarvoor de som van 200 fr. bijbetaald. M. Seys. Is de stad thans t'akkoord met den aan nemer van den ruimingsdienst om de vuilnissen weg te nemen die de foorinrichtingen nalaten. M. Lemahieu. Ja en de aannemer heeft dit ook gedaan. M. Coutelle. Vroeger deed hij het niet, maar hij is ertoe verplicht geworden. M. Van Alleynnes. Tijdens de laatste zitting van den raad werd er besloten de stadsgrenzen uit te brei den. Door dit feit zijn op die nieuwe Yperlingen al de in voege zijnde reglementen toepasselijk, ook voor wat de mandeeligheid betreft. M. Lemahieu. Deze uitbreiding werd besloten al leen met het oog op de toepassing van het bouwregle- ment, om te beletten dat er voortaan nog huizen zou den gebouwd worden die de verplichte hoogte van 6 m. 70 niet hebben. M. Van Alleynnes. Daar bestaan thans groote af gesloten eigendommen en het is te vreezen dat som mige eigenaars, nu dat hun eigendommen in den stads- perimeter gelegen zijn, automatisch de tusschenkomst der aanpalers in de mandeeligheid zouden eischen. Vreest gij niet die menschen alzoo nieuwe kosten op te leggen Op den buiten moet er in de mandeeligheid niet tusschengekomen worden, maar binnen de stad wel. M. Lemahieu. Dit reglement zal nooit maar invloed kunnen hebben op hetgeen men later bouwen zal. M. Van der Mersch. Dit stadsreglement is zonder invloed op het feit dat de gebouwen binnen of buiten den perimeter gelegen zijn. Daarvoor moet men niet vreezen. M. Van Alleynnes. Ik zou toch willen vragen dat het schepencollege dit reglement eens zou herzien om het aan dien nieuwen toestand aan te passen. M. Coutelle. Zullen de muren der vestingen niet meer hersteld worden M. Van der Mersch. Ik heb het reeds vroeger ge zegd dat de leden der Commissie van Monumenten als ook de Heer bestuurder der Oorlogsschade hier over twee maanden den toestand der vestingsmuren zijn komen onderzoeken. Er werd dan besloten een deel der vestingen te herstellen en wij wachten nu op het besluit van het Ministerie dat ons daarvoor de noodige oorlogsschadevergoeding moet toestaan. Misschien zal er nog deze maand of in het begin van toekomende maand een beslissing getroffen worden. Eerst zal het deel der vestingen nabij de statie hersteld worden. Gansch de vestingen moeten niet hersteld worden, het is slechts hier en daar een deel, ook is dit een werk dat nog veel zorg zal vragen ten einde het uitzicht onzer vestingen niet te veranderen De raad zal dan later dit werk moeten beslissen en ik hoop binnen drie of vier weken in de mogelijkheid te zijn daarover wat meer inlichtingen te kunnen geven. De openbare zitting wordt hierop te 19 uur opge heven.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 4