r
a
Scandales Romains
Het Geheim
van een Moeder
DOODKISTEN
Cinema Flora - Yper
a
I Vraat
MIMI I Mil
I^dclie Cantor
en ÏOO Goldwyn Girls
Wedstrijd voor versiering van
Arbeiderswoningen
De werken aan het Albertkanaal
ONZE SCHEEPVAART
VOOR UWE
Val. HOF VANDENDRIESSCHE
22, Maarschalk Frenchlaan,
(Meenenpoort)
Model der
Eenige fabrikant
en Engelsche
- YPER
streek.
van Fransche
Modellen.
I
c
F
g
k
B
d<
A
d;
er
ad"
de;
'Ma:
I aa
oflfi
ne
■>a
I»
9
Afip
Iverbii
Evidemment, le Tribunal déboute l'Etat de ses
prétentions. Mais l'Etat interjette toujours appel,
et le sinistré qui a dü prendre un avocat a Ypres
doit encore en avoir un devant la CourQuels
frais et quelles inquiétudesEst-ce la de la
Justice Est-ce que ces agissements sont dignes
d'un gouvernement qui se respecte
Nous dciuandons qu'il intervicnne un décret-loi
disant qu'il n'y a lieu de -mettre un citoyen en
cause, en cas de faute de 1'agent, que pour autant
que cette faute soit le réSultat d'une collusion
frauduleuse entre 1'agent et le citoyen.
Ici. de nouveau la solution est a rechercher
dans une mesure générale mettant fin a l'avenir
a tous ces abus dont nous nous plaignons a juste
titre.
Ce sera aussi le seul moyen d'en finir une fois
pour toutes avec la Liquidation des dommages de
guerre. Sans cela. nous en avons encore pour 25
ans au moins.
Deze week, een buitengewoon programma
TWEE GROOTE SPREKENDE FILMS
Deze die U zoo deed lachen in
KID D'ESP AQNE
Deze die U zoo verwonderd heeft.
Deze die ge nooit vergeten zult...
IN
Nog grootscher, nog wonderlijker dan al het-
gene u tot nu toe gezien hebt. De bevalligheid
en schoonheid der Goldwyn Girls, de afwisseling
der tooneelen, de wonderlijke nahootsing der
grootsche feesten van het oude Rome, de slaver
nij, het leven der oude romeinen, de duivel
achtige en ontzaglijke romeinsche koersen.
De groote Vedette Conrad .Vagi in
Een allerschoonste film.
Hartroerende en verschrikkelijke tooneelen.
De vlucht en het gevecht van den leeuw in
den brandenden circus.
Deze film is een greep uit het ware leven, een
wonderbare weergave van onvoorziene en ver
rassende gebeurtenissen die den toeschouwer
verrukken.
KINDERS NIET TOEGELATEN
De inschrijving voor den jaarlijkschen wed
strijd, ingericht door de Westvlaamsche provin
ciale commissie voor de Versiering van Arbei
derswoningen, is open tot 31 Mei en toegankelijk
voor alle personen uit de minder bemiddelde
klas, die een woning betrekken welke onder de
goedkoope woningen kan gerangschikt worden.
De wedstrijd is met menigvuldige prijzen be
giftigd. In 1935 werden er door de commissie
voor ongeveer 12.000 frank prijzen toegekend
en 65 personen bekwamen een eere-diploma.
De inschrijving is kosteloos. Inlichtingen bij
de genoemde commissie, Provinciaal Bestuur
(bureel 9), te Brugge, of bij den secretaris, Dix-
muidsche Heirweg, 7E, St-Andries.
Het Laatste Nieuws in zijn nummer van 15"
dezer, geeft een uitvoerige beschrijving der wer
ken van het Albertkanaal in het Limburgsche
en voornamelijk bij den doortocht te Hasselt en
daar wij, met het oog op de aanstaande herstel
ling onzer vaart Yper-Komen, deze grootsche
werken van het Albertkanaal steeds met de
meeste belangstelling gevolgd hebben, zijn wij
zoo vrij hier dit artikel van Het Laatste
Nieuws» over te nemen.
DE STAND VAN DE WERKEN
«De werken aan het Albertkanaal bij den door
tocht te Hasselt vorderen regelmatig. Zij wor
den thans in twee richtingen tegelijk uitgevoerd:
in de richting van Kuringen, waar de verbinding
met het oud kanaal Hasselt-Beeringen moet wor
den verwezenlijkt, en in de richting van Genk,
waar over een afstand van 500 meter de bedding
nog moet gegraven worden.
»Het verbindingspunt tusschen de oude vaart en
het Albertkanaal bevindt zich aan de sluis van
Kuringen.
Reeds zijn de werken tot aan dit punt gevor
derd.
De woning van den sluiswachter werd afgebror
ken en men is overgegaan tot het doorsteken van
de .strook grond welke beide kanalen nog scheid
de. Hiervoor werd een grondzuiger gebruikt
welke ook nog op andere punten dienst zal doen.
De werken aan de brug, die den Kempischen
met den Genkersteenweg moet verbinden, worden
met den meesten spoed doorgevoerd zoodat alles
laat voorzien dat dezen zomer reeds de brug
voor de voetgangers in gebruik zal gesteld wor
den.
Herinneren wij er terloops aan dat de stad
Hasselt gehoopt had een belangrijke en eenige
koleqhaven te bekomen, welke dan de verschil
lende Kempische kolenbekkens zou bedienen.
Hiervan kwam echter niets in huis, ondanks de
pogingen door het stadsbestuur gedaan. Door
het Ministerie werd beslist vier verschillende
kolenhavens in Limburg aan te leggen, nl. te
Hasselt, Genk, Heusden en Beeringen.
Genk zal een kade hebben van 800 meter en
zal vier belangrijke zetels bedienen nl. Water
schei-Zwart berg-Winterslag en de mijn van Eis-
den. Het gevolg ervan is dat Genk het nijver
heidscentrum van Limburg zal worden en niet
Hasselt zooals men gehoopt had. Men voorziet
dat jaarlijks 2,500.000 ton kolen de haven van
Genk zullen verlaten, wat, rekening houdende
met een gemiddelde tonnemaat van 1.000 ton,
2.500 schepen per jaar zou maken. Deze schepen,
welke overal hun brandstof zullen brengen, zul
len natuurlijk terugkomen, geladen met andere
grondstoffen en het is dan ook te voorzien dat,
in de toekomst, andere en nieuwe nijverheden
welke de Kempische kolen gebruiken, zich langs
de nieuwe vaart zullen komen vestigen.
LANGSHEEN DE WERKEN
Ook op de andere punten van het kanaal
heerscht groote bedrijvigheid, zonder de verbree
ding en de hervorming van de Zuid-Willems
vaart en het Kempische kanaal te vergeten. Van
het moeilijkste gedeelte van het Albertkanaal
Briegden-Eigenbilsen blijven er nog 4 km. aan
te leggen. De verbinding van Hasselt naar Genk
bevat tevens het bouwen van drie groote slui
zen. Inderdaad, op dezen korten afstand moet
het pijl van het Albertkanaal dalen van 60 tot
29,80 meter. Iedere sluis zal dus ongeveer tien
meter verval hebben en toegankelijk zijn voor
booten van 2.000 ton. De voltooiing van dit ge
deelte wordt voorzien tegen de eerste helft van
1938. De werken der afdeeling Kuringen-Beerin
gen omvatten de aanpassing, uitdieping en ver
breeding, op de twee oevers tusschen Kuringen
en Beeringen, van het bestaande kanaal, over een
lengte van ongeveer 13 km. De werken, begon
nen in Juli 1935, moeten in Juli 36 geëindigd zijn.
Drie nieuwe vaste bruggen worden er aangelegd
te Stockroye, te Zolder en te Lummen. Daarbij
komen nog zes duikers van 100 meter lengte in
gewapend beton. Ook deze werken vorderen snel.
WAT ER NOG MOET GEDAAN WORDEN
Moeten nog in aanbesteding gegeven worden,
de afdeeling Kwaadmechelen-Herenthals en de
verschillende sluizen welke o. a. te Genk, Die
penbeek, Hasselt, Kwaadmechelen en Herenthals
zullen aangelegd worden. Zoo pas had de aanbe
steding plaats van de afdeeling Beeringen-
Kwaadmechelen.
Deze werken kosten ongeveer 27 millioen.
Het vak heeft een lengte van meer dan 9 km.
en het is het vervolg van het vak Kuringen-
Beeringen. De nieuwe werken zullen aanvangen
op 15 April a. s. en geëindigd zijn op 15 Maart
1938.
Er zullen meer dan twee millioen kubieke
meter grond moeten verplaatst worden, welke,
voor het grootste deel, zullen dienen om de
nieuwe dijken te vormen. In het noordelijk uit
einde zal het kanaal aangeaard worden over een
lengte van 1.200 meter, in de streek van Kwaad
mechelen. In deze omgeving zullen bijzondere
voorzorgsmaatregelen genomen wdTden ten einde
de waterdichtheid te verzekeren, en He^c water-
verlies te vermijden. Gtujsch de beddingWan het
kanaal zal voorzien zijn v^mb een laag leer&, ge
mengd met grint, van 1 meter dikte, spéciaal
bewerkt'om de grootste dichtheid té.bekomen.
Deze'gronden zullen van Neerharen en La-
naken moeten aangebracht worden. Zullen even
eens door den aannemer moeten uitgevoerd wor
den onderbouwpijlers en steunmuren van zes
nieuwe vaste bruggen, waarvan een brug voor
het treinverkeer Moll-Diest te Kwaadmechelen,
met, weerszijden, een brug voor voetgangers.
Verder heeft men de bruggen van Beeringen,
Tervant-Tessenderloo en Kwaadmechelen Zwar-
tenhoek. Een nieuwe brug met een spanning van
47.50 meter zal eveneens gebouwd worden te
Kwaadmechelen-Veldhoven, op het noordelijk
gedeelte van het kanaal.
Dit nieuwe vak van het Albertkanaal is van
het grootste belang voor onze Limburgsche kool
mijnen uit het Noorderbekken, doch voorname
lijk voor de koolmijn van Beeringen. Binnenkort
zal de koolmijn dan ook overgaan op het grond
gebied Tervant-Paal, tot het bouwen van een
open dok van 800 meter op 100 meter. Deze haven,
welke buiten de kliënteel der koolmijnen, ook
deze der scheikundige fabrieken van Kwaad
mechelen en Heusden zal hebben, wordt op de
modernste wijze uitgebaat.
Al deze werken brengen in de anders zoo
kalme streek een groote drukte teweeg. Alles
laat ook voorzien dat, indien men in dit tempo
voortgaat, op het einde van het jaar 1938 het
Albertkanaal zijn voltooiing tegemoet gaat.
Dit artikel, dat een klaren kijk geeft over de
vordering der werken van het Albertkanaal, doet
eveneens uitschijnen van welk groot belang die
nieuwe vaart zal zijn voor de streek welke ze
doorloopt, hoe ze er tot de ontwikkeling der nij
verheid zal medewerken en hoe ze zelfs geroepen
is er nieuwe nijverheden aan te lokken.
Dit is de bevestiging van hetgeen wij hier
steeds hebben voorgehouden en 't is tevens de
uiteenzetting van de redenen waarom wij hier
steeds zoo hardnekkig voor het terug bekomen
onzer vaart Yper-Komen gestreden hebben.
Een goede waterweg maakt den rijkdom uit
der steden en dorpen die erdoor bediend Worden
en ook Yper, eens dat de verbinding Leie-Yzer
zal verwezenlijkt zijn, zal aan dezen algemeenen
regel geen uitzondering maken.
Nu dat het herstel der vaart Yper-Komen be
sloten is, stellen wij al ons betrouwen in de
Heeren ingenieurs, die met het werk belast wer
den, en zijn ervan overtuigd dat zij niets onver
let zullen laten om zich zoo spoedig mogelijk
en gansch te hunner eer van hunne taak te
kwijten.
Ook hier mogen wij dus hoopvol de toekomst
te gemoet zien.
Binnengevaren
Vrijdag 17 April 1936, de «Valentine», (schipper
Pauwels) met 114 ton maïs voor M. Vandeputte, leper;
de André(schipper De Boeuf) met 60 ton beurt-
goed voor verscheidenen de Miss Cavell (schipper
Decousemacker) met 175 ton kolen voor M. De Geest,
leper; de Mops II (schipper De Heel) met 20 ton
beurtgoed voor verscheidenen.
Maandag 20, de Marguerite(schipper Bouree)
met 82 ton turf voor M. Vandeputte, leper.
Dinsdag 21, de Camilla (schipper Talboom) met
185 ton graan voor M.M. Blootacker-Vermeersch,
leper de Albert Elisabeth (schipper De Witte) met
146 ton graan voor M.M. Blootacker-Vermeersch, leper.
Woensdag 22, de Colette (schipper Verheye) met
160 ton graan voor M. Vandeputte, leperde Ma-
thilde (schipper Pauwels) met 105 ton graan voor M.
Vandeputte, leper.
Donderdag 23, de Julia (schipper De Dobbelaere)
met 115 ton maïs voor M. Vandeputte, leper.
Weggevaren
Zaterdag 18 April 1936, de André(schipper De
Boeuf) met 40 ton beurtgoed voor verscheidenende
Rosalie(schipper Boute) met 42 ton oud ijzer,
verzonden door Weduwe Vandamme, leper.
Waterhoogte Toestand normaal.
wendt U in vertrouwen tot het Huis
VERZORGD WERK MATIGE PRIJZEN