r a Scandales Romains Het Geheim van een Moeder DOODKISTEN Cinema Flora - Yper a I Vraat MIMI I Mil I^dclie Cantor en ÏOO Goldwyn Girls Wedstrijd voor versiering van Arbeiderswoningen De werken aan het Albertkanaal ONZE SCHEEPVAART VOOR UWE Val. HOF VANDENDRIESSCHE 22, Maarschalk Frenchlaan, (Meenenpoort) Model der Eenige fabrikant en Engelsche - YPER streek. van Fransche Modellen. I c F g k B d< A d; er ad" de; 'Ma: I aa oflfi ne ■>a I» 9 Afip Iverbii Evidemment, le Tribunal déboute l'Etat de ses prétentions. Mais l'Etat interjette toujours appel, et le sinistré qui a dü prendre un avocat a Ypres doit encore en avoir un devant la CourQuels frais et quelles inquiétudesEst-ce la de la Justice Est-ce que ces agissements sont dignes d'un gouvernement qui se respecte Nous dciuandons qu'il intervicnne un décret-loi disant qu'il n'y a lieu de -mettre un citoyen en cause, en cas de faute de 1'agent, que pour autant que cette faute soit le réSultat d'une collusion frauduleuse entre 1'agent et le citoyen. Ici. de nouveau la solution est a rechercher dans une mesure générale mettant fin a l'avenir a tous ces abus dont nous nous plaignons a juste titre. Ce sera aussi le seul moyen d'en finir une fois pour toutes avec la Liquidation des dommages de guerre. Sans cela. nous en avons encore pour 25 ans au moins. Deze week, een buitengewoon programma TWEE GROOTE SPREKENDE FILMS Deze die U zoo deed lachen in KID D'ESP AQNE Deze die U zoo verwonderd heeft. Deze die ge nooit vergeten zult... IN Nog grootscher, nog wonderlijker dan al het- gene u tot nu toe gezien hebt. De bevalligheid en schoonheid der Goldwyn Girls, de afwisseling der tooneelen, de wonderlijke nahootsing der grootsche feesten van het oude Rome, de slaver nij, het leven der oude romeinen, de duivel achtige en ontzaglijke romeinsche koersen. De groote Vedette Conrad .Vagi in Een allerschoonste film. Hartroerende en verschrikkelijke tooneelen. De vlucht en het gevecht van den leeuw in den brandenden circus. Deze film is een greep uit het ware leven, een wonderbare weergave van onvoorziene en ver rassende gebeurtenissen die den toeschouwer verrukken. KINDERS NIET TOEGELATEN De inschrijving voor den jaarlijkschen wed strijd, ingericht door de Westvlaamsche provin ciale commissie voor de Versiering van Arbei derswoningen, is open tot 31 Mei en toegankelijk voor alle personen uit de minder bemiddelde klas, die een woning betrekken welke onder de goedkoope woningen kan gerangschikt worden. De wedstrijd is met menigvuldige prijzen be giftigd. In 1935 werden er door de commissie voor ongeveer 12.000 frank prijzen toegekend en 65 personen bekwamen een eere-diploma. De inschrijving is kosteloos. Inlichtingen bij de genoemde commissie, Provinciaal Bestuur (bureel 9), te Brugge, of bij den secretaris, Dix- muidsche Heirweg, 7E, St-Andries. Het Laatste Nieuws in zijn nummer van 15" dezer, geeft een uitvoerige beschrijving der wer ken van het Albertkanaal in het Limburgsche en voornamelijk bij den doortocht te Hasselt en daar wij, met het oog op de aanstaande herstel ling onzer vaart Yper-Komen, deze grootsche werken van het Albertkanaal steeds met de meeste belangstelling gevolgd hebben, zijn wij zoo vrij hier dit artikel van Het Laatste Nieuws» over te nemen. DE STAND VAN DE WERKEN «De werken aan het Albertkanaal bij den door tocht te Hasselt vorderen regelmatig. Zij wor den thans in twee richtingen tegelijk uitgevoerd: in de richting van Kuringen, waar de verbinding met het oud kanaal Hasselt-Beeringen moet wor den verwezenlijkt, en in de richting van Genk, waar over een afstand van 500 meter de bedding nog moet gegraven worden. »Het verbindingspunt tusschen de oude vaart en het Albertkanaal bevindt zich aan de sluis van Kuringen. Reeds zijn de werken tot aan dit punt gevor derd. De woning van den sluiswachter werd afgebror ken en men is overgegaan tot het doorsteken van de .strook grond welke beide kanalen nog scheid de. Hiervoor werd een grondzuiger gebruikt welke ook nog op andere punten dienst zal doen. De werken aan de brug, die den Kempischen met den Genkersteenweg moet verbinden, worden met den meesten spoed doorgevoerd zoodat alles laat voorzien dat dezen zomer reeds de brug voor de voetgangers in gebruik zal gesteld wor den. Herinneren wij er terloops aan dat de stad Hasselt gehoopt had een belangrijke en eenige koleqhaven te bekomen, welke dan de verschil lende Kempische kolenbekkens zou bedienen. Hiervan kwam echter niets in huis, ondanks de pogingen door het stadsbestuur gedaan. Door het Ministerie werd beslist vier verschillende kolenhavens in Limburg aan te leggen, nl. te Hasselt, Genk, Heusden en Beeringen. Genk zal een kade hebben van 800 meter en zal vier belangrijke zetels bedienen nl. Water schei-Zwart berg-Winterslag en de mijn van Eis- den. Het gevolg ervan is dat Genk het nijver heidscentrum van Limburg zal worden en niet Hasselt zooals men gehoopt had. Men voorziet dat jaarlijks 2,500.000 ton kolen de haven van Genk zullen verlaten, wat, rekening houdende met een gemiddelde tonnemaat van 1.000 ton, 2.500 schepen per jaar zou maken. Deze schepen, welke overal hun brandstof zullen brengen, zul len natuurlijk terugkomen, geladen met andere grondstoffen en het is dan ook te voorzien dat, in de toekomst, andere en nieuwe nijverheden welke de Kempische kolen gebruiken, zich langs de nieuwe vaart zullen komen vestigen. LANGSHEEN DE WERKEN Ook op de andere punten van het kanaal heerscht groote bedrijvigheid, zonder de verbree ding en de hervorming van de Zuid-Willems vaart en het Kempische kanaal te vergeten. Van het moeilijkste gedeelte van het Albertkanaal Briegden-Eigenbilsen blijven er nog 4 km. aan te leggen. De verbinding van Hasselt naar Genk bevat tevens het bouwen van drie groote slui zen. Inderdaad, op dezen korten afstand moet het pijl van het Albertkanaal dalen van 60 tot 29,80 meter. Iedere sluis zal dus ongeveer tien meter verval hebben en toegankelijk zijn voor booten van 2.000 ton. De voltooiing van dit ge deelte wordt voorzien tegen de eerste helft van 1938. De werken der afdeeling Kuringen-Beerin gen omvatten de aanpassing, uitdieping en ver breeding, op de twee oevers tusschen Kuringen en Beeringen, van het bestaande kanaal, over een lengte van ongeveer 13 km. De werken, begon nen in Juli 1935, moeten in Juli 36 geëindigd zijn. Drie nieuwe vaste bruggen worden er aangelegd te Stockroye, te Zolder en te Lummen. Daarbij komen nog zes duikers van 100 meter lengte in gewapend beton. Ook deze werken vorderen snel. WAT ER NOG MOET GEDAAN WORDEN Moeten nog in aanbesteding gegeven worden, de afdeeling Kwaadmechelen-Herenthals en de verschillende sluizen welke o. a. te Genk, Die penbeek, Hasselt, Kwaadmechelen en Herenthals zullen aangelegd worden. Zoo pas had de aanbe steding plaats van de afdeeling Beeringen- Kwaadmechelen. Deze werken kosten ongeveer 27 millioen. Het vak heeft een lengte van meer dan 9 km. en het is het vervolg van het vak Kuringen- Beeringen. De nieuwe werken zullen aanvangen op 15 April a. s. en geëindigd zijn op 15 Maart 1938. Er zullen meer dan twee millioen kubieke meter grond moeten verplaatst worden, welke, voor het grootste deel, zullen dienen om de nieuwe dijken te vormen. In het noordelijk uit einde zal het kanaal aangeaard worden over een lengte van 1.200 meter, in de streek van Kwaad mechelen. In deze omgeving zullen bijzondere voorzorgsmaatregelen genomen wdTden ten einde de waterdichtheid te verzekeren, en He^c water- verlies te vermijden. Gtujsch de beddingWan het kanaal zal voorzien zijn v^mb een laag leer&, ge mengd met grint, van 1 meter dikte, spéciaal bewerkt'om de grootste dichtheid té.bekomen. Deze'gronden zullen van Neerharen en La- naken moeten aangebracht worden. Zullen even eens door den aannemer moeten uitgevoerd wor den onderbouwpijlers en steunmuren van zes nieuwe vaste bruggen, waarvan een brug voor het treinverkeer Moll-Diest te Kwaadmechelen, met, weerszijden, een brug voor voetgangers. Verder heeft men de bruggen van Beeringen, Tervant-Tessenderloo en Kwaadmechelen Zwar- tenhoek. Een nieuwe brug met een spanning van 47.50 meter zal eveneens gebouwd worden te Kwaadmechelen-Veldhoven, op het noordelijk gedeelte van het kanaal. Dit nieuwe vak van het Albertkanaal is van het grootste belang voor onze Limburgsche kool mijnen uit het Noorderbekken, doch voorname lijk voor de koolmijn van Beeringen. Binnenkort zal de koolmijn dan ook overgaan op het grond gebied Tervant-Paal, tot het bouwen van een open dok van 800 meter op 100 meter. Deze haven, welke buiten de kliënteel der koolmijnen, ook deze der scheikundige fabrieken van Kwaad mechelen en Heusden zal hebben, wordt op de modernste wijze uitgebaat. Al deze werken brengen in de anders zoo kalme streek een groote drukte teweeg. Alles laat ook voorzien dat, indien men in dit tempo voortgaat, op het einde van het jaar 1938 het Albertkanaal zijn voltooiing tegemoet gaat. Dit artikel, dat een klaren kijk geeft over de vordering der werken van het Albertkanaal, doet eveneens uitschijnen van welk groot belang die nieuwe vaart zal zijn voor de streek welke ze doorloopt, hoe ze er tot de ontwikkeling der nij verheid zal medewerken en hoe ze zelfs geroepen is er nieuwe nijverheden aan te lokken. Dit is de bevestiging van hetgeen wij hier steeds hebben voorgehouden en 't is tevens de uiteenzetting van de redenen waarom wij hier steeds zoo hardnekkig voor het terug bekomen onzer vaart Yper-Komen gestreden hebben. Een goede waterweg maakt den rijkdom uit der steden en dorpen die erdoor bediend Worden en ook Yper, eens dat de verbinding Leie-Yzer zal verwezenlijkt zijn, zal aan dezen algemeenen regel geen uitzondering maken. Nu dat het herstel der vaart Yper-Komen be sloten is, stellen wij al ons betrouwen in de Heeren ingenieurs, die met het werk belast wer den, en zijn ervan overtuigd dat zij niets onver let zullen laten om zich zoo spoedig mogelijk en gansch te hunner eer van hunne taak te kwijten. Ook hier mogen wij dus hoopvol de toekomst te gemoet zien. Binnengevaren Vrijdag 17 April 1936, de «Valentine», (schipper Pauwels) met 114 ton maïs voor M. Vandeputte, leper; de André(schipper De Boeuf) met 60 ton beurt- goed voor verscheidenen de Miss Cavell (schipper Decousemacker) met 175 ton kolen voor M. De Geest, leper; de Mops II (schipper De Heel) met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen. Maandag 20, de Marguerite(schipper Bouree) met 82 ton turf voor M. Vandeputte, leper. Dinsdag 21, de Camilla (schipper Talboom) met 185 ton graan voor M.M. Blootacker-Vermeersch, leper de Albert Elisabeth (schipper De Witte) met 146 ton graan voor M.M. Blootacker-Vermeersch, leper. Woensdag 22, de Colette (schipper Verheye) met 160 ton graan voor M. Vandeputte, leperde Ma- thilde (schipper Pauwels) met 105 ton graan voor M. Vandeputte, leper. Donderdag 23, de Julia (schipper De Dobbelaere) met 115 ton maïs voor M. Vandeputte, leper. Weggevaren Zaterdag 18 April 1936, de André(schipper De Boeuf) met 40 ton beurtgoed voor verscheidenende Rosalie(schipper Boute) met 42 ton oud ijzer, verzonden door Weduwe Vandamme, leper. Waterhoogte Toestand normaal. wendt U in vertrouwen tot het Huis VERZORGD WERK MATIGE PRIJZEN

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2