- HET YPERSCHE- UA REGION D' t Zielmissen EEN VULPEN DUMORTIER t3ijvoegsel Supplément IT JAAR, N 10 - 6 JUNI 1936 17 ANNÉE, N 10 - v 1936 WEKELIJKSCH OVERZICHT Zie Notarieele Aankondigingen op volgende bladzijden. Reception de la Fédération des Avoués de France a Ypres NOS VISITEURS INAUGURATION DU MONUMENT CANADIEN AU MONT DES CATS Stedelijk Slachthuis van Yper BEDANKINCEN STERFGEVAL Zondagrust Repos Dominical koopt' men in ver trouwe n ter Drukkerij 34, Boterstraaf-, 34, YPER De tijd nadert waarop de kwestie van Ethiopië weer te berde moet gebracht worden. In Enge land is er eene groote beweging op touw, die al les zou willen in 't werk stellen om de voorschrif ten van den Volkerenbond te doen toepassen. Er wordt voorgesteld de strafmaatregelen verder toe te passen en te verzwaren. Te dien einde zou alle bevoorrading van Italië, op alle gebied, moe ten afgeschaft worden, er zouden geen kredieten mogen toegestaan of geene geldelijke hulp aan Italië verleend worden, en men zou radikaal moe ten weigeren van de inpalming van Abyssinië goed te keuren en aan te nemen. Natuurlijk is de toestand der Regeering niet zoo gemakkelijk, want de openbare meening is niet gemakkelijk overeen te brengen met de internationale ver plichtingen en met de zienswijze van de uiteen- loopende belangen van iedere natie. Anderzijds, is de Negus in Engeland aange komen en van alle kanten werd hij natuurlijk ondervraagd over zijne plannen. Hij verklaart dat hij een onwankelbaar vertrouwen stelt in den Volkerenbond. Dat hij er zelf zijne zaak wil bepleiten en dat hij naar Europa gekomen is om de ware toedracht der vijandelijkheden in zijn land uiteen te zetten. Hij beweert dat hij den strijd met besten uitslag had kunnen volhou den, indien Italië, dat^ls beschavend land optrad, geen gebruik gemaakt had van de meest barbaar- sche oorlogsmiddelen, waarbij vrouwen en kin deren tot zelfs Röod-Kruis instellingen besproeid werden en beschoten met brandende gasstofïen. Ten slotte heeft hij beweerd dat zijn land niet heelemaal aan den vijand overgelaten werd hij zou namelijk vertrouwbare mannen aangesteld hebben in een gedeelte van zijn land, die geheime onderrichtingen ontvangen hebben om, zoo goed het gaat, de belangen van hun vorst te handhaven en bij de eerste gunstige gelegenheid handelend op te treden. Alles zal nu afhangen van de beslissingen die in de eerstkomende vergaderingen van den Vol kerenbond genomen worden. Of er daar eensge zindheid zal gevonden yrorden om afdoende be- sluitselen te treffen is het groot vraagteeken van de volgende weken. In Frankrijk zal het nieuw ministerie begin nen optreden en zijne ontzaglijke taak aanvat ten. De toestand is er niet rooskleurig. Er is vooreerst rekening te houden met den knellenden financieelen toestand. De openbare schuld is ge weldig zwaar, onlangs afgesloten leeningen zijn reeds totaal opgebruiktde kapitalen vluchten nog steeds en de uitvoer van goud houdt steeds aan. Het is meer dan waarschijnlijk dat men er met devaluatie voor de deur staat. En indien men wat lang wacht om eene oplossing toe te passen, zou het er nog erger kunnen toegaan. Er is een inwendige beroering in het land de werk stakers gaan er brutaal op losalles wordt stil gelegd en de fabrieken of werkhuizen door de stakers bezet. In België is men er ook nog niet toe gekomen eene nieuwe Regeering samen te stellen. De Ko ning heeft geene enkele partij over 't hoofd ge zien en na menigvuldige raadplegingen werd weer aan den heer Van Zeeland gevraagd het bewind in handen te nemen. Maar deze heeft er, na een lang jaar duchtig werk en scherpe onder vinding, geen lust meer naar gevoeld. Ook heeft hij het baantje van de hand gewezen. Daarna werd de opdracht gegeven aan minister Vander- velde, omdat de socialisten de sterkste groep zijn, doch tot hiertoe hebben zijne onderhandelingen geen uitslag opgeleverd. Het is heel waarschijn lijk dat er niets zal tot stand komen vooraleer de provinciale verkiezingen van aanstaanden Zondag zullen achter den rug zijn. Er broeit waarschijnlijk ook iets in Oostenrijk. Men bespreekt veel een reis van den kanselier naar Italië en er schijnt hoe langer hoe meer spraak te zijn van de Habsburgfamilie weer op den troon te brengen. Er is sedert lang toenade ring bewerkt geworden tusschen Italië en Oosten rijk. Doch in hoever dit de goedkeuring der an dere landen zal wegdragen, is voor 't oogenblik nog niet uit te maken. De zaak wordt niet verge makkelijkt in de huidige omstandigheden. Mis schien daarom ook zal alles nog uitgesteld wor den tot dat er eene beslissing getroffen wordt die uitmaakt welke de Europeesche toestand van Italië zal worden. RIK. Le Mardi 2 Juin, la Fédération des avoués de France qui avait tenu, pendant les fêtes de Pen- tecöte, son congrès a Paris-Plage, est venue visiter la ville d'Ypres. Au nombre de 150, ils furent regus a l'Hótel de Ville par M. l'échevin J. Van der Mersch, rem- plagant M. Ie Bourgmestre Vanderghote, appelé d'urgence au Gouvernement provincial a Bruges. Une délégation des avoués d'Ypres, composée de M. Butaye, président de la Chambre, M. So- bry, secrétaire, M. Lommez, assistait a la récep- tion. Les avoués Frangais furent présentés par M. Clerbaux, président de la Fédération des avoués de Belgique, qui remercia la ville d'Ypres d'avoir bien voulu recevoir ses confrères Frangais, a leur arrivée en Belgique. M. Van der Mersch, au nom de la ville, déclara que celle-ci était trés touchée du geste des avoués Frangais, qui en entrant en Belgique, avaient tenu a accomplir un pèlerinage a la cité martyre. II souligna les bonnes relations qui existent entre les avoués de Belgique et de France et tout particulièrement celles des avoués d'Ypres avec les confrères des Tribunaux du département du Nord. Le Président des avoués Frangais se fit l'inter- prête des visiteurs pour rendre hommage a la ville d'Ypres et a sa population et la féliciter du courage qu'elle avait témoigné pendant la guerre et après les hostilités en rebatissant si rapidement la cité. Le livre d'or fut ensuite signé, et les avoués Frangais prirent la route de Bruges. Nous avons regu, mardi dernier, la visite d'un important groupe de membres de la Fédération des Opticiens de France qui après avoir tenu un congrès a Lille, pendant les fêtes de la Pente- cöte, avaient organisé une excursion en Belgique. Sous la conduite de M.M. Baillaud, président de la Fédération des Opticiens de France, et Poffé, président de l'Union professionnelle des Opticiens de Belgique,1 ils arrivèrent en plu- sieurs autocars vers 9 heures a la Grand'Place Albert lr. lis y étaient attendus par M.M. Vanderghote, bourgmestre, Butaye, président des Amitiés Fran- gaises, Bouquet, Heursel et quelques membres des Poilus de France. Nos visiteurs se rendirent en groupe au monu ment Yprois ou ils déposèrent une magnifique gerbe de fleurs cravatée aux couleurs frangaises. Ils visitèrent ensuite la Cathédrale St Martin et après une courte promenade en ville reprirent place en lëurs autocars pour se diriger sur Furnes et Ostende. Dimanche prochain 7 Juin, aura lieu Inaugu ration du Monument Canadien au Mont des Cats. Les fêtes commémoratives organisées a cette occasion seront présidées par le général Weygand, membre de l'Académie Frangaise, accompagné de l'Amiral Lacaze, ex-ministre de la marine, et de hautes personnalités civiles et militaires frangaises et alliées. Voici le programme de cette journée 10 h. 15, Réception. 11 heures, Messe dans l'église abbatialeallo cution de Mgr. Régent, aumönier militaire. Visite de l'Abbaye. 12 h. 30, Déjeuner. 14 h. 15, mise en place, dans la cour du Monas- tère, des groupements patriotiquesofficiers de réserve, sous-officiers de réserve, anciens com- battants, scouts, gymnastes, délégation polo naise. Allocution du général Weygand, revue, remise de la médaille militaire a un trappiste et du drapeau aux sous-officiers. Sortie des sociétés et arrêt devant le mémo- rial canadien, dépót de plaques et de gerbes, allocution de l'amiral Lacaze. Gedurende de maand Mei 1936 werden er in het Stedelijk Slachthuis van Yper volgende die ren geslacht 19 Stieren 17 Ossen 30 Veerzen 28 Koeien; 10 Nuchter kalvers 99 Vette kalvers 4 Schapen; 186 Verkens 7 Paarden. Te zamen 400 dieren. Mevrouw Alice Gesquiere, Weduwe in eerste huwe lijk van Heer Eloi Lefebvre en in tweede huwelijk van Heer Louis Goemaere Mijnheer Charles Lefebvre Mijnheer Alphonse Lefebvre De familiën Goemaere, Gesquiere en Lefebvre, zeer gevoelig aan de blijken van deelneming en gene genheid in hun pijnlijk verlies, bieden U hun oprech ten dank aan. Vrouw Weduwe Camille Vanspranghe, geboren Cle mentine Vandelannoote Heer Daniel Vanspranghe Heer en Vrouw Roger Vanspranghe-Six De familiën Vanspranghe en Vandelannoote, danken, langs dezen weg, alle vrienden en kennissen, voor de talrijke betuigingen van genegenheid, hun be tuigd bij het afsterven van hun teergeliefden echtge noot, vader, schoonvader en bloedverwant, Heer CAMILLE VANSPRANGHE Gepensionneerde machinist der Belgische Spoorwegen Mijnheer Kamiel Rommens Mijnheer en Mevrouw Arthur Viaene-Rommens Mijnheer en Mevrouw Arthur Rommens-Decoster Mijnheer en Mevrouw Jerome Rommens-Capoen Mijnheer en Mevrouw Joseph Vanaudenaerde-Rom- mens De familiën Rommens, Tryssesoone en Verhack, melden U met diepe droefheid het afsterven van hun teerbeminden broeder, schoonbroeder en bloedverwant MIJNHEER Cyrille - Jules - Cornelius ROMMENS geboren te Vlamertinghe. den 6 Januari 1884, god vruchtig overleden te Brugge, den 29 Mei 1936, en be graven te Zillebeke. De vrienden en kennissen die, bij vergetelheid, geen rouwbrief zouden ontvangen hebben, worden verzocht dit bericht als dusdanig te aanzien. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 7 Juni, om 7 i uur, in Sint- Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Louis GOEMAERE van den Meenensteenweg, 188. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 7 Juni, om 8 l uur, in Sint- Pieterskerk, tot zielelafenis van Vrouw Juliana VOISIN Echtgenoote van Heer Juliaan LOGIE. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 14 Juni, om 8 i uur, in Sint- Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Elie VANDERMEERSCH Gewezen kantoorklerk der belastingen. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 14 Juni, om" 9 uur, in Sint- Niklaaskerk, tot zielelafenis van de familie BLOOTACKER-GOETGHELUCK en kinders. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 14 Juni, om 11 uur, in Sint- Maartenskathedraal, tot zielelafenis van Heer Arthur MESSIAEN en Echtgenoote Marie DEPUYDT. De Apotheek van La Pharmacie de Mr SNOECK Groote Markt oGrand'Place is alleen open op reste seule ouverte le Zondag 7 Juni Dimanche 7 Juin

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 9