Erg Verkeersongeval fe Ziilebeke EEN AUTO IN DE GRACHT TWEE DOODEN EN VIER GEKWETSTEN DUIVENWEDVLUCHTEN •,Tv^rrtr>. -j-Tr-f|f ji.Trarensc.Tsrr77Wr;av 1 Donderdag morgen, rond 7 u. 20, kwam een franpche auto, gestuurd door een vrouw en waarin zich zes personen bevonden, van uit richting van Gheluvelt naar Yper gereden, toen een paar honderd meter voorbij de herberg Het Kan tientje juist aan de campagne Godtschalck, het rijtuig opeens vervaarlijk zwenkte, de tramlijn op en af reed en eindelijk, over de tramlijn, in de gracht tegen een houten telefoonpaal te pletter liep. Een ijzingwekkend ge kraak, een slag zoo vreese- lijk hard dat hij, volgens de bewering der weinige oog getuigen die het ongeluk za gen gebeuren, op een donder slag geleek, en dan het ge kerm der gekwetsten, was alles wat men gehoord had. Veel meer kon men moeilijk ter plaats vernemen, daar deze auto, die aan een rede lijke snelheid bolde, schier onopgemerkt, evenals de dui- zende andere autos die al- De daar dagelijks langs de groote baan komen, voor bijgereden was. Hoe het ongeluk gebeurde Een der personen die het eerst bij de geteister de auto was en die het ongeluk heeft zien gebeu ren, is de genaamde Ligneel Raphaël, autobus voerder te Langemarck, die daar met zijn autobus van uit Frankrijk, waarheen hij zooals eiken morgen werkvolk had gevoerd, terugkwam. Vol gens zijne verklaring kwam de fransche toeristen auto, na eerst nog een eind verder de autobus Yper-Meenen van M. Galloo voorgestoken te heb ben, achter zijn voertuig op een afstand van om trent een twintigtal meter gereden. Het is ver moedelijk bij het naar links zwenken om de autobus voor te steken dat de lichte toeristen auto de borduursteenen der tramlijn zal geraakt hebben, waardoor de bestuurster heel zeker de controle over het stuur zal verloren hebben. De fransche auto immers klom de tramlijn op, kwam terug naar het midden der baan, doch nam op nieuw en steeds zonder vertragen een zwenking naar links en kwam alzoo, na een bocht van een 50 tal meter lang, opnieuw de tramlijn opgereden, brak een der aldaar geplante, nog jonge boompjes midden af, reed de ondiepe gracht in en botste met den linkerkant van het rijtuig tegen een houten telefoonpaal, die daar op den anderen oever der gracht tegen de haag van den lusthof Godtschalck geplant staat en die door den geweldigen schok half uitgerukt werd en vervaarlijk helde. De snelheid, aan dewelke de auto reed op het oogenblik van het ongeval, moet daaromtrent de 80 km. per uur geweest zijn, want, steeds volgens zijn gezegden, reed Ligneel met zijn autobus aan 80 km. per uur en werd hij door die fransche auto gevolgd. Men kan dus gemakkelijk oordeelen hoe, met zulk een snelheid, vreeselijk hard de slag moet ge weest zijn. Het linkervoorwiel van de auto is nog juist langsheen den telefoonpaal geschoven, doch de slijkweerder was reeds ingedrukt. Daar de auto zelf zich reeds met de twee linkerwielen in de gracht bevond en daardoor naar links over helde, is het de bovenste linkerhoek van het koetswerk die den telefoonpaal heeft aangehaakt. Hierdoor werd gansch de linkerkant van het rijtuig letterlijk afgerukt en vergruisd, terwijl het overige van de auto, om zeggens niet be schadigd was. Buiten de vorenste ruit die inger drukt was, had de auto zoo langs achter als langs den rechterkant, die men van op de baan kon zien, schier geen letsel, en ware het niet van de twee lijken, die daar een weinig verder met een wit laken overdekt op den grond nog lagen, nooit zou men hebben kunnen vermoeden dat daar zoo een verschrikkelijk ongeluk gebeurd was. De Slachtoffers In de auto bevonden zich vier vrouwen en twee mannen die zich naar Poperinghe begaven om er een begrafenisplechtigheid bij te wonen. Het was Mevr. Coudron, wonende te Roubaix, rue de Gai Lussac, 4, die het stuur in handen had. Ne vens haar had plaats genomen M. Dauchy een jongeling van ongeveer 20 j., insgelijks wonende te Roubaix, 25, rue du Due, en die, op aanvraag van den echtgenoot van Mevr. Coudron, de reis meemaakte om een helpende hand toe te steken in geval er iets met de auto mocht haperen. De vier andere personen, die langs achter in de auto zaten, waren Suzanne Coudron, de 18 jarige doch ter van de bestuurster, dezes schoonbroeder M. Henri Coudron, 48 jaar oud, en zijne 50 jarige zuster Mevrouw Leontine Coudron, echtgenoote van M. Victor Vandenbussche, en dan nog Mevr. Plouvier, een hunner vriendinnen, van Wattre- los. Van zoodra de slag gebeurd was en de auto met den afgerukten linkerkant tegen den hellenden Konings, en Vanderghote, griffier, ter plaats af om het noodige onderzoek in te stellen. Een ge neesheer werd nog bijgeroepen om het overlij den van M. Coudron en zijne zuster vast te stel len, waarna toelating gegeven werd om de twee lijken naar het doodenhuisje van Ziilebeke over te brengen, waar, in den loop van den namid dag, tot de lijkschouwing werd overgegaan. Daar de voornaamste getuigen van het ongeval, de bestuurster en de persoon die nevens haar zat, gekwetst en naar de kliniek van Meenen overge bracht waren, werd het onderzoek hierdoor zeer bemoeilijkt en moest men zich vergenoegen met de weinig overeenkomende verhalen van de per sonen, die er het eerst bij waren geweest en met de op den grond nog zichtbare sporen van den weg door de auto al kronkelen afgelegd, om zich een gedacht te kunnen vormen van de omstandig heden waarin het ongeval zich voordeed. Zeer duideli jk merkte men nog de versche sporen van drie autowielen die van het midden der baan naar de tramlijn gingen, zoodat de auto bij het maken dezer zwenking en door de verkregen snelheid heel zeker maar met drie wielen meer den grond genaakte. Het onderzoek, dat hierover zal inge steld worden, zal de thans nog duistere punten van dit doodelijk verkeersongeval, dat in gansch de streek zeer druk besproken wordt, moeten op helderen. erg gehavende auto telefoonpaal was blijven stilstaan, kwamen ver- schillige verschrikte personen, waaronder de autobusvoerder Ligneel, ter plaats gesneld om de noodige hulp te bieden. Daar er in de eerste oogenblikken niemand uit de auto te voorschijn kwam, was het zelfs Ligneel die het portier open de. De jongeling, M. Dauchy, die het minst erg gekwetst werd, kon nog op eigen krachten de auto verlaten. De bestuurster was er erger aan toe. Zij had een diepe snede aan den kin en gansch het aangezicht bebloed, doch na onder zoek bleken haar kwetsuren evenwel niet levens gevaarlijk. Deze beide personen konden nog te voet gaan tot aan de nabijgelegen herberg Het Kantientjewaar de Heer Dokter Maddens, van Gheluwe, de gekwetsten kwam verzorgen. De vier personen, die zich langs achter be vonden, waren echter het slechtst gesteld. Allen waren door den geweldigen schok dooreengeslin- gerd geworden en M. Coudron, die links zat, was met de beenen tusschen de aan splinters geslagen autodeur en den telefoonpaal genepen, zoodat het heel wat moeite kostte om hem van uit zijn neteligen toestand te bevrijden. Zijne zuster, Mevr. Coudron, gaf geen teeken van leven meer toen men haar uit de auto haalde en op het gras langs de gracht, nevens de tramlijn, neerlegde. Mevr. Plouvier, die buiten kennis was en zeer ernstig aan het hoofd gekwetst bleek te zijn, alsmede Mej. Coudron werden dan ook op hare beurt uit de auto gehaald en naar Het Kan tientje gedregen. Bij het overbrengen echter bezweek M. Coudron aan de gevolgen der opge- loopen verwondingen en werd zijn lijk nabij de geteisterde auto teruggebracht en nevens dat van zijn zuster neergelegd. Daar de telefoonpaal half afgerukt was en de draden gebroken waren kon men van uit Het Kantientje onmogelijk de noodige hulp opbel len. De herbergbaas was zelfs juist bezig met tele- foneeren toen het ongeval plaats had en zijn ge sprek werd alzoo midden door afgesneden. Óaar- door was men dus verplicht eerst naar Gheluvelt dorp te rijden en van daaruit de dokters van het omliggende en de rijkswacht van Yper te verwit tigen. De Heer Dokter Maddens, van Gheluwe, was het eerst ter plaats om de gekwetsten de noodige zorgen toe te dienen. De Eerw. Heer pas toor van Gheluvelt diende Mevr. Plouvier, die het ergst gekwetst was, nog het H. Oliesel toe, waarna alle vier de gekwetsten, op bevel van den Heer D' Maddens en van zijn collega, de Heer Dr Defever, van Becelaere, die intusschen ook was toegekomen, met de autobus van M. Lenoir Maurice in allerijl naar de St Joris kliniek te Meenen gevoerd werden. Daar stelde men vast dat Mevr. Plouvier een erge schedelbreuk opge- loopen had en werd er voor haar leven gevreesd. Zooals wel te begrijpen was er weldra op de plaats van het ongeval een groote menigte nieuwsgierigen toegestroomd, doch de Heer Hou- dendyeke, veldwachter te Gheluvelt, die daar niet veraf woont, was eveneens van de eersten ter plaats om den ordedienst te verzekeren en aan het bevrijden en wegbrengen der gekwetsten een helpende hand toe te steken. Korts daarop kwamen de rijkswacht van Yper, alsmede de Heer Sercu, veldwachter van Ziilebeke, den ordedienst nog versterken en het verkeer, dat aldaar op die baan zeer druk is, regelen. Het Onderzoek Om 9 u. 30 stapte het parket van Yper, be staande uit de Heeren Devos, onderzoeksrechter, Santenaire, substituut van den Procureur des Lokaal De Zonbij A. Vanwichelen-Dedier, Statiestraat, Yper. —o UITSLAG DEK PRIJSVLUCHT UIT ORLEANS van Zondag 21 Juni 1936 116 prijsduiven,. gelost om 5,10 ure Snelheid eerste duif 1182.00 m. 1. Reynaert S. 2. Colpaert Alb. 3. Develter 4. Stamper Jul. 5. Gekiere Ev. 6. Desmet Ch. 7 Grouset Alb. 8. Wydooghe Cyr. 9. Molein Fl. 10. Maillard Maur. 11. Lemahieu Gér. 12. Col paert A. 13. Vandenhove Ev. 14. Gadeyne Henri 15. Burggraeve C. 16. Souffiet 17. de Vinck P. 18. Colpaert A. 19 Broucke 20. de Vinck P. 21. Burggraeve C. 22 Speybrouck Hil. 23. Rousselle A. 24. Handschoewerker 25. Packet Ach. 26. Tail- üeu Od. 27. Develter 28. Declercq gebr. 29. Heughebaert Jer. Develter de Vinck P. Rousselle A. Stamper J. Rousselle Cyr. Molein Georges Ossieur Edw. Snelheid laatste duif 1030.50 m. UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT ARRAS (Oude duiven) 101 prijsduiven, gelost om 7,02 uur Snelheid eerste duif 1441.53 m. 1. Tommeleyn Edw. 2. Burggraeve Cam. 3. De- rous Em. 4. Deruytter Em. - 5. Burggraeve C. 6. Donck Cyr. 7. Schoonere M. 8. Deruytter Em. 9. Sintobin Em. 10. Speybrouck Hil. 11. Anne Rich. 12 Lefever N. 13. Sintobin Em. 14. Speybrouck Hil. 15. Debreyer A. 16. Tommeleyn Edw. 17. Velghe A. 18. Dehaene Henri 19. Wydooghe Cyr. 20. Declercq A. 21. Vanassche A. 22. Debreyer A. 23. Wydooghe Cyr. 24. Logie-Coffyn 25. Taillieu Od. 26. Deious Em. 27. Bollaert Ant. 28. De haene Jos 29. Schooneere M. 30. Anne Rich. 31. Logie-Coffyn 32. Dewitte Jul. 33. Tommeleyn Edw. 34. Trezy Arth. Fauvart J. Deschacht. Snelheid laatste duif 1201.00 m. UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT CLERMONT van Zondag 21 Juni 1936 269 prijsduiven, gelost om 6.00 ure Snelheid eerste duif 1251.20 m. 1. Thuytten M. 2. Baeyens V. 3. Vandooren Ch. 4. Logie Charles 5. Gekiere Ev. 6. Casteleyn G. 7. Blic Oscar 8. Tommeleyn Edw. 9. Taillieu Od. 10. Souffiet A. 11. Demazeneire U. 12. De haene Jos. 13. Burggaeve C. 14. Thuytten M. 15 Burggraeve C. 16. Casteleyn G. 17. Demuynck Ch. 18. Packet Ach. 19. Ossieur Edw. 20. Van- dervondelen A 21. Speybrouck Hil. 22. Dejaegher A. 23. Gonthier Cam. 24. Dejaegher A. 25. De jaegher A. 26. Derycke René 27. Deschacht Aug. 28. Molein Oscar 29. Thuytten M. 30 Deruytter E. 31. Vandooren Ch. 32. Dejaegher A. 33. Vandenbilcke A. 34. Cornette Cyr. 35. Vanro- bayes 36. Baert Eug. 37. Derycke René 38. De clercq André 39. Molein Georges 40. Declercq 41. Tommeleyn Edw. 42. Kinart Jules 43. Ge kiere Ev. 44. Blic Oscar 45. Vannassche A. 46. Deweerdt René 47. Molein Oscar 48. Thuytten M. 49. Wydooghe Cyr. 50. Geldof Jos. 51. Reynaert 5. 52. Gonthier Cam. 53. Lemahieu Ger. 54. Deruytter Em. 55. Derycke René 56. Deschacht Aug. 57. Dehaene Jos. 58. Buysse Raym. 59. Geldof Jos. 60. Tommeleyn Edw. 61. Taillieu Od. 62. Pickel Alf. 63. Geldof Jos. 64. Decommer Cam. 65. Demuynck Ch. 66. Molein Fl. 67. Burggraeve C. 68. Maillard Edm. 69. Anne Rich. 70. Baeyens V. 71. Gekiere Ev. Snelheid laatste duif 1145.09 m. UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT ARRAS (Jonge duiven) 62 duiven, gelost om 7,02 ure Snelheid eerste duif 1387.00 m. 1. Logie-Coffyn 2. Vandamme Gust. 3. Debreyer A. 4. Logie-Coffyn 5. Debreyer A. 6. Gadeyne Henri 7. Dehaene Od. 8. Gadeyne H. 9. De muynck Ch. 10. Demuynck Ch. 11. Demuynck Ch. 12. Logie Charles 13. Gadeyne Henri 14. Logie Ch 15. Bartier Jan 16. Gadeyne Henri 17. Bouckenooghe M. 18. Bartier J. 19. Fauvart J. 20. Wolters Maur. 21. Bartier Jan Demuynck Ch. Vandamme G. Snelheid laatste duif 1048.00 m. Had Adam het maar geweten, Hij had in den appel niet gebeten Maar gedronken, vrij en blij 'n Tas koffie met PACHA Chicorei.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 3