kosm©STE!zen IN AUTOCAR Wie met Kosmos reist, reist veilig. KOSMOS TOERISME YPER Tel. 515. LE PROBLÈME D'YPRES - 3 volgende feitdit werk maakt een herstelling uit van een waterweg die door den oorlog vernield werd het is dus een werk dat bijna uitsluitend door menscnen- handen moet uitgevoerd worden en bijgevolg bestemd om een groot aantal werkloozen te bezigen, dus juist een dezer werken zooals de Nationale Dienst voor Eco nomisch Herstel er zoekt uit te voeren. Voegen wij daarbij dat, tengevolge van de contingenteering der Belgische arbeiders in Frankrijk, onze aardewerkers en onze metsers, die in 't Noorden van Frankrijk zoo geprezen waren, thans de belangrijkste groep onzer werkloozen vormen. Het herstel der vaart Yper-Komen is anderzijds be stemd om den voorspoed terug te geven aan de streek die zich uitstrekt van Nieuwpoort tot Komen, welke door den oorlog het meest geteisterd werd en waarvan de bevolking door het gebrek aan goede waterverbin dingen erg te lijden heeft. Wij veroorloven ons Ued. met dit doel aan te zetten kennis te nemen van het Algemeen Verslag over de Werkloosheid in de Grensarbeidersstreek en de ge schikte maatregelen om die werkloosheid op te slor pen, van den Heer Ingenieur J. M. L. De Meyere, Regeeringscommissaris voor de Grensarbeidersstreken, dat in zijn eerste deel, 2* paragraaf, de cijfers bevat der werkloosheid in onze streek, en in zijn tweede deel, 3<' paragraaf, Ued. zal inlichten over de hoogdringend heid van dit herstel. Wij zijn, ten andere, Mijnheer de Minister, geheel te Uwer beschikking om Ued., 't zij ter gelegenheid van een verplaatsing die wij naar Brussel zouden doen of tijdens een bezoek dat gij ter plaats zelf wel- zoudt willen brengen, in te lichten over deze voor de herwor- ding onzer streek zoo hoogstnoodige kwestie. Gelief, Mijnheer de Minister, de verzekering onzer verkleefde gevoelens te aanvaarden. Voor het Comiteit De Secretaris. De Voorzitter, (get) Ed. Toussaert. (get.) H. Vermeulen. Uit voorgaan den brief zien wij dus dat de voorstellen van den Heer ingenieur Merlin, die speciaal met dit werk belast werd, reeds te Brus sel in het ministerie berusten om er onderzocht en goedgekeurd te worden. Wij naderen dus met rasse schreden het oogen- blik waarop de zoolang verwachte herstellings werken zullen kunnen uitgevoerd worden. Het laatste woord is nu aan den Heer Minister Mer- lot die, wij verhopen het stellig, het goede voor beeld van zijn voorganger zal willen volgen en van zijn grooten invloed zal gebruik maken om de verwachte beslissing te bekomen. Nu dat het vraagstuk der werkloosheid in onze streek om zeggens nog altijd even scherp is, is alleen de uitvoering van groote werken, zooals het herstel der vaart Yper-Komen, bij machte een groot deel der thans beschikbare werkkrach ten aan den arbeid te stellen. Volgens het verslag van den Heer Ingenieur De Meyere, waarvan in den brief der Handels- geven gelegenheid tot bewonderen van natuur schoon, bezoeken van kunststeden en allerhande aantrekkelijkheden Men kan zich van nu af reeds laten inschrijven voor de hiernavolgende reizen zonder vrees voor waarde vermindering der buitenlandsche munt, gezien het Bestuur van Kosmos Toerisme de verworven bonificatie vóór de afreis zal terug betalen aan de reeds ingeschrevene belangheb bende. KOSMOS ROEPT U VOOR 3 dagen Belgische Ardennen Prijs 395 fr. Afreizen op 12-26/715-30/813-20/9. 4 dagen Mont St Michel Prijs 795 fr. Afreizen op: 12-22/7—5-23/8—9/9. 4 dagen Ardennen en Luxemburg Prijs 495 fr. Afreizen op 4-19/74-22/85-12/9. 5 dagen Rijnboorden Prijs 695 fr. Afreizen op 8-31/87-13/9. 7 dagen Zwarte Woud Prijs 1.150 fr. Afreizen op 19/78/8. 7 dagen Zwitserland met bezoek aan Kussnacht Prijs 1.295 fr. Afreizen op 26/724/8—5/9. 9 dagen Lourdes Prijs 1.695 fr. Afreizen op 17/7-6-25/8—12-22/9. i5 dagen Oostenrijk Prijs 2.325 fr. Afreizen op 18/720/8. 12 dagen Nice en AzuTnkust Prijs 2.475 fr. Afreizen op 19/8. Regelmatige reizen worden ingericht naar Parijs Vogezen Zwitsersche Meren Duitschland Jura Savooie en Alpen Centraal Europa Italië, enz Bijzondere voorwaarden voor familie-wagens 4-5-6 personen voor binnen of buitenlandsche reizen. Voor alle inlichtingen en inschrijvingen gelieve men zich te wenden bij 26, Groote Markt Koning Albert I "-TTTTTM—ITinf kamer gewag wordt gemaakt, telt de bouw nijverheid veruit het meeste getal werkloozen, het percent bedraagt er namelijk 61 Door het herstellen der vaart Yper-Komen zal er dus aan een groot deel dier reeks werkloozen voor verschillige jaren werk kunnen verschaft worden. Doch, zooals de Heer Ingenieur De Meyere het terecht in zijn uitgebreid verslag doet opmer ken, is dit het eenige voordeel niet dat de uit voering van dit werk zal opleveren. Deze waterweg zoo schrijft de Heer Inge nieur De Meyere, «overtreft grootelijks de be langen der stad Yper en der eigenlijke grens arbeidersstreek zij is een levensnoodwendigheid voor West-Vlaanderen Talrijke nieuwe nij verheden zullen zich langs haar boorden komen vestigen en als doorvoerweg zal de vaart Komen- Yper een zeer bêlangrijke tol te vervullen heb ben. De mogelijkheid bestaat om van Yper niet alleen het handels- en ambachtsmidden eener landbouwstreek (nog maar pas herrezen uit haar puinen die zonder voorgaande zijn in de geschie denis), maar ook een nijverheidscentrum te ma ken. Het zal het werk zijn van vele jaren dat, volgens onze meening, afhangt der geschikt- making van de haven van Nieuwpoort en van den waterweg Nieuwpoort-Yper-Leie. Kan er een bevoegder oordeel ingewonnen wor den Zonder de vaart Yper-Komen, die de verbin ding Leie-Yzer moet bewerkstelligen, is het dus onmogelijk de werkloozen, waarvan een zeer groot aantal grensarbeiders zijn, in ruime mate te verminderen, en kunnen Yper en gansch de streek de gewenschte uitbreiding niet nemen. Het herstel der vaart Yper-Komen is dus alleen bij machte het vraagstuk van het nieuw Yper op te lossen namelijk van de gewezen militaire en versterkte stad terug, zooals vroeger, een nijverheidsstad van zeker belang te maken. Wij steunen dan ook ten volle den brief door de Handelskamer aan den Heer Minister van Openbare Werken gericht en dringen bij hem aan opdat zijne diensten spoedig een beslissing zouden nemen. In den loop van verleden eeuw heeft het vader land zich opofferingen getroost om Gent en Brugge kans te geven opnieuw te bloeien. Yper, de derde zusterstad, alleen blijft verwaarloosd. De kans biedt zich thans aan om ook Yper tot herbloei te brengen. Wij drukken dan den wensch uit dat de Heer Minister Merlot op zijne beurt het bewijs zal geven dat ook hij, zooals zijn acht bare voorganger, de Heer Hendrik De Man, het vraagstuk Yper begrijpt. En het zal nog maar slechts het rechtvaardig herstel zijn van schade door den wereldoorlog veroorzaakt, het heelen eener wonde van^den schrikkelijksten onder de oorlogen... O Nous sommes en possession" d'un livre récem- ment écrit sur La draperie des Pays-Bas en France et dans les pays méditerranéens (XII- XV siècle) par M. Henri Laurent, Docteur en Philosophie et Lettres, chargé gle cours a l'uni- versité de Bruxelles et a l'Institut supérieur du commerce d'Anvers. Ce livre trés intéressant et fort documenté montre le développement inouï de l'Industrie Drapière au Moyen-Age, égalant en importance les puissantes industries modernes, et il nous fournit des preuves irréfutables de la place occupée par Ypres, bien avant Gand et Bruges, comme principale ville industrielle de l'Ouest de l'Europe. Ce livre, oü le nom d'Ypres revient a chaque page, montre comment ce nom est inséparable de toute étude sur l'Industrie Drapière du Moyen- Age, quel que soit le point de vue auquel on se place. Nous y voyons qu'Ypres s'est non seulement 'construit ses superbes Halles aux Draps, que tout le monde a admiré pendant des siècles, et qui rappellent ce glorieux passé, mais encore nous y apprenons qu'elle possédait ou louait, au long des chemins commerciaux d'alors, des Halles oü ses commergants entreposaient et vendaient leurs draps. Ainsi, en Champagne, dans toutes les villes oü se tenaient les grandes foires commer- ciales, a Troyes, Provins, Bar-sur-Aube, Lagny, Ypres disposait de Halles dépassant en impor tance celles des autres villes drapières d'alors Arras. Douai, Lille etc. A ces foires, c'était le drap qui servait de produit d'échange entre les commergants de l'Occident et ceux de l'Orient. Le drap d'Ypres était réputé et transporté dans tous les pays et jusqu'au fin fond de l'Asie. La statistique des plombs a sceller les draps achetés par la ville d'Ypres de 1304 a 1384 per met d'estimer l'importance de l'industrie dra pière Yproise. De 75.000 durant les années 1304 a 1309, le nombre monta jusqu'a 200.000 plombs en 1344-45. En comptant deux plombs par pièce de drap de 29 aunes de 80 centimètres de lon gueur, on se fera une idéé de la quantité énorme de pièces de drap produites par Ypres et, par la, du chiffre de la population que certains histo- rier.s estiment a 200.000 ames. Ce qui permettait cette expansion de l'industrie drapière, c'était la navigabilité de l'Yperlée, par oü chaque année quelques 3000 barques ame- naien* a Ypres toutes sortes de marchandises et principalement les laines d Angleterre, servant a la fabrication du fameux drap d'Ypres. Le livre de Monsieur Laürent nous montre aussi les premières étapes du déclin de notre ville. Au cours des siècles qui suivirent, Ypres ne subit pas moins de 17 sièges et ses fortifica tions furent modifiées 15 fois. Notre population déclina a tel point que notre ville compta sou vent dans ses murs plus de soldats que d'habi- tants. De grande ville industrielle elle devint une place forte, objet de toutes les luttes. Sa situation a la croisée de toutes les routes, sa liaison avec 1 Yser, tout ce qui fit sa grandeur industrielle servit désormais a assurer sa domi nation militaire sur tout le sud de la Flandre. Démantelée en 1854, Ypres possédait encore en 1914 la plupart des ressources propres a une ville fortifiéeun bataillon et une école d'in- fanterie, l'Ecole d'Equitation, l'Ecole de Marécha- lerie et tous les services accessoires, en outre une Ecole de Bienfaisance de l^Etat etc. Tout cela fut ravi par la guerre. Aucune de ces ressources ne fut renduë et il n'existe pas la moindre chance d'en voir jamais la restitution. La ligne de défense du pays s'est transportée sur la fron- tière oriëntale et l'histoire militaire d'Ypres est finie. Ypres a ainsi retrouvé une atmosphère de nouveau favorable au développement de l'in dustrie et du commerce. C'est pourquoi, fidèles aux traditions de nos aïeux qui creusèrent en 1636-1640 le canal Ypres- Yser et depuis 1860 luttèrent pour la jonction Ypres-Lys par le canal Ypres - Comines, nous travaillons sans répit pour la restauration de nos voies navigables. Par sa situation entre deux rivières parallèles et seulement distantes de 30 kilomètres, l'Yser aboutissant a la mer a Nieuport, la Lys mettant en relation avec toutes les régions industrielies du pays et du Nord Frangais, Ypres se trouvera dans une position des plus favorables lorsque ces deux rivières seront reliées par une voie passant par Ypres. La restauration du canal Ypres-Yser et sa remise en exploitation le 19 Mai 1933 fut une première étape, mais, ainsi que le disait si bien Monsieur le Gouverneur Baels lors de l'ouver- ture de la foire commerciale d'Ypres de 1935, Ypres ressemble maintenant a un homme qui n'a qu'un bras et tout homme valide doit en posséder deux pour pouvoir donner tout l'effort qu'on est en droit d'attendre de lui. II faut que le canal qui relie Ypres a la Lys soit également restauré afin, non seulement de favoriser la re naissance d'Ypres, mais aussi de rendre la pros- périté a toute la contrée s'étendant entre Nieu port et Comines. Les statistiques de la navigation dans le canal restauré Ypres-Yser (voir le tableau paraissant dans le texte flamand) prouvent que, malgré les entraves encore existantes, un avenir de pros- périté est possible. Le trafic au quai d'Ypres même n'a fait qu'aug- menter depuis que le canal Ypres-Yser a été ouvert a la navigation. De 6.434 en 1933, le ton nage monta successivement a 17.307 en 1934 et a 24.920 en 1935. Actuellement, rien que pour le premier semestre de cette année, le tonnage égale déja celui de l'année 1935 toute entière. Ces chiffres font déja prévoir tout le bien qui résultera de la liaison compléte entre l'Yser et la Lys par la restauration du canal Ypres-Co- mines. Ypres et toute la contrée s'étendant entre Comines et Nieuport constituent la seule région Beige n'ayant pas participé a la prospérité du pays. Si Roulers, grace a son canal, a vu sa popu lation augmenter de 17.256 ames de 1860 a 1934 et Courtrai, grace a la Lys, de 16.903, Ypres par contre a vu sa population diminuer de 1202 unités. C'est un fait indéniable que le jour oü Ypres et sa contrée seront dotées d'une bonne voie navigable, cette même prospérité s'y dévelop- pera. C'est cet argument qui a convaincu Mon sieur le Ministre De Man et l'a amené a décider la restauration du canal Ypres-Comines. Cette heureuse décision causa upe vive satisfaction et les administrations communales, traduisant ies sentiments de la population, furent unanimes a envoyer des télégrammes et des lettres de re- merciments a Monsieur le Ministre De Man. Depuis lors, nous nous sommes abstenus de soulever cette importante question, mettant toute notre confiance en Monsieur Merlin, l'ingé- nieur chargé des études de la restauration du canal Ypres-Comines. Ce long silence se trouve aujourd'hui rompu par la communication que nous fait notre Chambre de Commerce et d'In-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 3