LEON GRILLET Beursorders 3 Meencnstraat, 31, YPER Telefoon 144 Comptant en Termijn WISSEL COUPONS ONDERSCHRIJVING EN REGELING VAN TITELS. Leening der Verwoeste Gewesten 1923 Binnenlandsche Premieleening 1933 Wanneer worden de treinen Yper-Roeselare weer heringericht? Nooit Handels- en Nijverheidskamer van Yper WOORDENBOEKEN DRUKKERIJ DUMORTIER 34, Boterstraat YPER Stedelijk Slachthuis van Yper laars, waarvan velen zich na den oorlog te Yper niet meer kwamen vestigen, is ook nog waar voor andere categorieën van menschen. Vele onzer adellijke, rijke families en vooral vele onzer werkersgezinnen keerden te Yper niet meer té- rug omdat ze er, door het verdwijnen onzer vroegere inkomstbronnen, door het niet tijdig herstellen onzer verkeerswegen en door het weg blijven van tal onzer nijverheden geen kans meer zagen hier hun vroegere levenswijze te herne men of er nog aan hun brood te geraken. Moest men, nu dat men zich in het Kortrijk- sche, om maar een voorbeeld aan te halen, steunt op het groot aantal werkloozen om aldaar de uit voering van allerhande nieuwe werken te vragen, moest men, zeggen wij, er de herkomst der werk loozen nagaan, dan zou men er velen, ja zeer velen vinden die zelf of wier ouders vóór den oorlog te Yper en omstreken verbleven en er ongetwijfeld zouden teruggekeerd zijn had men Yper en de verwoeste streek na den oorlog weer dadelijk in hun vroegeren toestand gesteld. De schuld dezer uitwijking, der vermindering van de bevolking onzer stad en omstreken is te wijten aan den Staat die tegenover Yper zijn plicht niet heeft gedaan. Aan den Staat dan ook die begane fout en al het ander onrecht, door hem sedert den oorlog aan het reeds te lang mis kende Yper aangedaan, nu zoo spoedig mogelijk weer goed te maken en te herstellen door, zonder verder aarzelen noch dralen, de werken der vaart Yper-Komen te laten aanvangen. WISSELAGENT CORRESPONDENT BIJ DE BEURS VAN BRUSSEL Wettelijke borgsom neergelegd bij de Nationale Bank van België Trekking van 20 Augustus Donderdag had te Brussel de 159' trekking plaats der Leening 1923 van de Verwoeste Ge westen. Reeks 131741 N. 2 wint 100.000 frank. Reeks 258429 N. 1 wint 100.000 frank. Reeks 65941 N. 1 wint 50.000 frank. Reeks 148165 N. 5 wint 50.000 frank. Reeks 197149 N. 3 wint 50.000 frank. Winnen 10.000 frank R. 3199 N. 2 R. 23421 N. 1 R. 75227 N. 5 R. 76927 N. 2 R. 116033 N. 3 R. 119049 N. 4 R. 194709 N. 1 R. 208902 N. 2 R. 226643 N. 2 R. 229625 N. 5R. 251949 N. 4R. 255615 N. 4 R. 262926 N. 2 R. 325743 N. 2R. 363592 N. 1. De andere obligaties dezer reeksen zijn uitkeer- baar met 575 of 550 frank, naar gelang zij al dan niet werden omgezet. EEN HOOFDPREMIE VAN 5 MILJOEN De 35' trekking Dinsdag morgen had te Brussel de 35" trekking plaats van de binnenlandsche premieleening 1933. Zijn betaalbaar Met 5 miljoen Reeks 310.684. Met 25.000 fr. elk Reeksen 110.070 113.928 117.437 119.425 125.938 132.544 133.740 135.198 139.298 140.528 141.561 157.379 162,446 176.136 177.393 184.639 186.250 189.275 190.826 193.960 199.009 199.989 201.380 203.194 203.362 203.946 207.042 208.588 213.113 214.224 219.607 225.434 231.289 238.392 241.650 243.792 248.404 261.790 265.868 276.750 278.251 281.955 286.870 286.889 288.705 292.859 297.289 297.736 303.738 303.873 307.395 322.781 325.779 331.959 332.666 338.951 346.258 354.866 359.182 359.702 361.069 364.661 369.363 374.859 375.018 379.712 382.329 385.349 389.308 393.502 Elk nummer van de uitgetrokken reeksen heeft recht op 1/5 van de onderscheidenlijk toegewezen premie. Vrienden, zingt een lustig lied Djim Boem Tralalala Leve de Cichorei PACHA Droger en beter is er niet In aansluiting op de herhaalde klachten om trent de tegenwoordige uitbating per autobus en als gevolg op de twee opeenvolgende ongeval len van 4 en 17 Juni 1.1. (defect aan sturen) werd er door de Directie der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen een onderzoek inge steld. De bevindingen alsook de voorstellen der Di rectie werden samengevat in een Document Nr 2.721, datum 28 Juli 1936. Alhoewel deze uiteenzetting eenvoudig een plei dooi pro domois, valt het goed eens na te gaan hoe het Bestuur der Nationale Maatschappij deze zaak behandelt en beoordeelt. Er wordt eerst overgegaan tot de beschrijving der wegen. Het onderzoek werd gedaan in een privaat auto Hierna geven wij den uitslag Yper-Zonnebeke 9 km., goed. Zonnebeke-Passchendaele 5 km., redelijk. Passchendaele-Moorslede (statie) 1 km., slecht. Statie Moorslede-Moorslede Dorp 2 km., goed. Moorslede Dorp 0.5 km., minder goed. Moorslede-Ruiterhoek 4 km., zeer goed. Ruiterhoek-Rousselare 3.50 km., goed. Er bestaat dus een afstand van 4 km. op een totaal van 25 km. welk aanzien wordt als zeer goed. Wij voegen er onmiddellijk aan toe dat, moest zulkdanige bestatiging gedaan worden met een der tegenwoordige autobussen, men ongetwij feld den zelfden uitslag niet zou bekomen. In een privaat auto kan men geheel moeilijk alle na- deelen der uitgebate lijn ontwaren. Het verslag handelt verders over den toestand van het bestaande materiaal. Er wordt onder meer verklaard dat de autobussen 24 zittende en 24 staande plaatsen bezitten. Eenieder kan wel licht bestatigen dat zulks niet overeenstemt met de werkelijkheid. Er zijn 46 plaatsen, 20 zittende en 26 staande. Bij de Directie der N. M. B. S. worden de zit tende plaatsen alsook de rechtstaande (voorkant) als comfortabel en goed aanzien. Alleen de staan de plaatsen langs achter laten te wenschen. Wij laten het reizende publiek zelf oordeelen of de bevindingen der N. M. B. S. juist zijn of niet. Het document 2721, geeft verders de afstanden welke reeds afgelegd werden door de bestaande autobussen 136.000 km. 176.000 km. 206.000 km. 231.000 km. 292.000 km. 305.000 km. In een vroeger verslag gaf de Directie melding (N° 1400-3.6.33) dat de Firma Minerva een parcours maximum van 260.000 km. voorzag. Kan het publiek nog genieten van comfort en zekerheid als er meer dan 300.000 km. geduld worden Het Bestuur der N. M. B. S. doet verders een uiteenzetting omtrent de klachten en wenschen overgemaakt door de HH. Senatoren en Volks vertegenwoordigers der streek, door de Gemeen tebesturen van Yper, Zonnebeke, Passchendaele, Rousselare, (geen spraak van Poperinghe en Vla- mertinghe). Er wordt ondermeer verklaard La Députation permanente de la Flandre Occidentale qui est la plus qualifiée en l'occu- rence en tant que pouvoir autorisant ne nous a pas jusqu'ici manifesté son opinion. De Directie echt dus meer belang aan het oor deel der Bestendige Afvaardiging dan aan de klachten en wenschen der betrokken Gemeente besturen. Tot slot der uiteenzetting omtrent de klach ten en wenschen zegt de verslaggever Pour le surplus il est avéré que l'autobus a fait complètement face au trafic des voyageurs de la région même les jours de grande afflu- ence. Wij laten de menschen onzer streek onze ouderlingen, vrouwen, kinderen, onze werklieden, onze reizigers zelf oordeelen over zulkdanige be wering. Het reizende publiek kan wellicht best getuigen hoe het vervoer soms geschiedt. Ten andere waarom al die klachten sedert ja ren, waarom de moties der Gemeentebesturen, waarom de voetstappen onzer Vertegenwoordi gers in Senaat en Kamer als het publiek wer kelijk zou tevreden zijn Er volgt dan een korte uiteenzetting omtrent de mogelijkheid van opzeg van het bestaande contract het terug in dienst stellen der spoor lijn... en als slot de voorstellen der Directie: Etant donné la situation des lieux, il n'est pas a espérer que les Pouvoirs Publics consen- tiraient a la suppression du service d'autobus. D'autre part, le retrait des réductions de tarifs réduits et des facilités accordées aux abonnés donnerait lieu a de vives protestations dans la région. La Direction propose, dans ces conditions, de maintenir l'exploitation par autobus telle quelle. Les amortissements du matériel venant dTêtre terminés, les entrepreneurs sont invités a remplacer les 3 véhicules dont le nombre de km. parcourus est de l'ordre de 300.000 km. Nous ferons choix de véhicules avec moteur au gas oil comportant un plus grand nombre de places assises que les autobus actuels. Le taux d'amortissement prévu au contrat sera mis au point a cette occasion. De plus, deux des autobus actuels seront transformés de fagon a augmenter le nombre des places assises en supprimant la plate-forme arrière. Le pare futur sera dés lors constitué comme suit 3 autobus neufs de grande capacité. 2 autobus Minerva qui comporteront une tren- taine de places assises au lieu de 24 (20). 1 autobus G. M. C. comportant toutes places assises. Pour mémoire le pare actüel comporte 5 autobus ne comportant que 24 places assises (20) et le, véhicule G. M. C. avec toutes places assises. Ziedaar de korte inhoud van het document 2721, van 28 Juli 1936 opgemaakt door de Direc tie en bestemd voor den Raad van Beheer. De Raad van Beheer heeft eenvoudig het voor stel opgemaakt door de Directie aangenomen de bewijzen hebben wij voorhanden. Spijts al de klachten, spijts alle wenschen ge uit door Gemeentebesturen der streek, spijts de welwillende tusschenkomst van de Handels- en Nijverheidskamer van Yper, de voetstappen van de HH. Senatoren en Volksvertegenwoordigers blijft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen bij haar vroegere beslissing de uit bating per autobus behouden verbetering aan het materiaal, zonder meer. Van treinen geen spraak van klachten geen rekening. De financieele kant der zaak wordt in het verslag der Directie niet vernoemd. De voor- en nadeelen van het bestaande contract (opzeg baar mits voorbericht van 3 maand) niet bespro ken. Wat meer is, op 27 Juli 1.1. ontvangt de Heer Senator de Pontieu een bevredigend antwoord van den Heer Minister van Verkeer, op 10 Oogst ontvangt de Heer Senator G. Mullie ook een gun stig bericht. (De brieven werden gepubliceerd in Het Ypersche). De bevoegde diensten van het Ministerie van Verkeer houden zich druk bezig met de moties, klachten, voorstellen... en tegen alles in neemt de Raad van Beheer der N. M. B. S., op voorstel der Directie, een beslissing. Naar wij meenen te weten werd het Stadsbe stuur van Rousselare reeds officieel door de Na tionale Maatschappij van Spoorwegen verwittigd. Zullen onze Senatoren en Volksvertegenwoor digers dit zoo laten Zal de Heer Minister van Verkeerswezen de N. M. B. S. zoo maar laten beslissingen nemen Het ware wenschelijk in deze aangelegenheid wat meer klaarheid te bekomen. Het Bestuur der Handelskamer komt vanwege de Nationale Maatschappij der Belgische Spoor wegen den volgenden brief te ontvangen Brussel, den 13 Augustus 1936. Heer Voorzitter, De Nationale Maatschappij zou U zeer dankbaar zijn indien, door uwe tusschenkomst, de Heeren nijveraars en handelaars, die bij uwe groepeering aangesloten zijn, er wilder? in toestemmen zooveel mogelijk vóór de maand October de voorraden grondstoffen, brand stoffen, enz., op te doen welke benoodigd zijn gedu rende de maanden October en November. Aldus zou de toptrafiek, die jaarlijks gedurende de maanden October en November waargenomen wordt, verminderd worden. De leden van uwe groepeering zullen wel willen inzien dat het verdeelen der trafiek over een langere periode bijdraagt tot een grootere regelmatigheid en zuinigheid in de exploitatie. Wij zouden het ten zeerste op prijs stellen daarop de welwillende aandacht van de aangesloten leden te willen vestigen. Met de meeste hoogachting, Namens de Maatschappij De Adjunct-Directeur-Generaal, Directeur van den Dienst der Exploitatie, (get.) Lamalle. Het Bestuur der Handelskamer vestigt de aan dacht zijner leden op dien brief en is zoo vrij bij hen aan te dringen om voor zooveel mogelijk aan den erin uitgedrukten wensch te voldoen. Vlaamsche, Fransche, Engelsche, Duitsche altijd in magazijn ter Gedurende de maand Juli 1936 werden er in het stedelijk Slachthuis van Yper volgende dieren geslacht 3 Stieren 11 Ossen 56 V eerzen 32 Koeien 5 Nuchter kalvers 103 Vette kalvers 4 Schapen 190 Verkens 8 Paarden. Samen 412 dieren.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 3