LEON GRILLET
Beursorders
3
Meencnstraat, 31, YPER Telefoon 144
Comptant en Termijn
WISSEL COUPONS
ONDERSCHRIJVING EN REGELING
VAN TITELS.
Leening der Verwoeste Gewesten 1923
Binnenlandsche Premieleening 1933
Wanneer worden de treinen
Yper-Roeselare weer heringericht?
Nooit
Handels- en Nijverheidskamer van Yper
WOORDENBOEKEN
DRUKKERIJ DUMORTIER
34, Boterstraat YPER
Stedelijk Slachthuis van Yper
laars, waarvan velen zich na den oorlog te Yper
niet meer kwamen vestigen, is ook nog waar voor
andere categorieën van menschen. Vele onzer
adellijke, rijke families en vooral vele onzer
werkersgezinnen keerden te Yper niet meer té-
rug omdat ze er, door het verdwijnen onzer
vroegere inkomstbronnen, door het niet tijdig
herstellen onzer verkeerswegen en door het weg
blijven van tal onzer nijverheden geen kans meer
zagen hier hun vroegere levenswijze te herne
men of er nog aan hun brood te geraken.
Moest men, nu dat men zich in het Kortrijk-
sche, om maar een voorbeeld aan te halen, steunt
op het groot aantal werkloozen om aldaar de uit
voering van allerhande nieuwe werken te vragen,
moest men, zeggen wij, er de herkomst der werk
loozen nagaan, dan zou men er velen, ja zeer
velen vinden die zelf of wier ouders vóór den
oorlog te Yper en omstreken verbleven en er
ongetwijfeld zouden teruggekeerd zijn had men
Yper en de verwoeste streek na den oorlog weer
dadelijk in hun vroegeren toestand gesteld.
De schuld dezer uitwijking, der vermindering
van de bevolking onzer stad en omstreken is te
wijten aan den Staat die tegenover Yper zijn
plicht niet heeft gedaan. Aan den Staat dan ook
die begane fout en al het ander onrecht, door
hem sedert den oorlog aan het reeds te lang mis
kende Yper aangedaan, nu zoo spoedig mogelijk
weer goed te maken en te herstellen door, zonder
verder aarzelen noch dralen, de werken der vaart
Yper-Komen te laten aanvangen.
WISSELAGENT CORRESPONDENT
BIJ DE BEURS VAN BRUSSEL
Wettelijke borgsom neergelegd
bij de Nationale Bank van België
Trekking van 20 Augustus
Donderdag had te Brussel de 159' trekking
plaats der Leening 1923 van de Verwoeste Ge
westen.
Reeks 131741 N. 2 wint 100.000 frank.
Reeks 258429 N. 1 wint 100.000 frank.
Reeks 65941 N. 1 wint 50.000 frank.
Reeks 148165 N. 5 wint 50.000 frank.
Reeks 197149 N. 3 wint 50.000 frank.
Winnen 10.000 frank
R. 3199 N. 2 R. 23421 N. 1 R. 75227 N. 5
R. 76927 N. 2 R. 116033 N. 3 R. 119049 N. 4
R. 194709 N. 1 R. 208902 N. 2 R. 226643 N. 2
R. 229625 N. 5R. 251949 N. 4R. 255615 N. 4
R. 262926 N. 2 R. 325743 N. 2R. 363592 N. 1.
De andere obligaties dezer reeksen zijn uitkeer-
baar met 575 of 550 frank, naar gelang zij al dan
niet werden omgezet.
EEN HOOFDPREMIE VAN 5 MILJOEN
De 35' trekking
Dinsdag morgen had te Brussel de 35" trekking
plaats van de binnenlandsche premieleening 1933.
Zijn betaalbaar
Met 5 miljoen Reeks 310.684.
Met 25.000 fr. elk Reeksen
110.070 113.928 117.437 119.425 125.938 132.544
133.740 135.198 139.298 140.528 141.561 157.379
162,446 176.136 177.393 184.639 186.250 189.275
190.826 193.960 199.009 199.989 201.380 203.194
203.362 203.946 207.042 208.588 213.113 214.224
219.607 225.434 231.289 238.392 241.650 243.792
248.404 261.790 265.868 276.750 278.251 281.955
286.870 286.889 288.705 292.859 297.289 297.736
303.738 303.873 307.395 322.781 325.779 331.959
332.666 338.951 346.258 354.866 359.182 359.702
361.069 364.661 369.363 374.859 375.018 379.712
382.329 385.349 389.308 393.502
Elk nummer van de uitgetrokken reeksen heeft
recht op 1/5 van de onderscheidenlijk toegewezen
premie.
Vrienden, zingt een lustig lied
Djim Boem Tralalala
Leve de Cichorei PACHA
Droger en beter is er niet
In aansluiting op de herhaalde klachten om
trent de tegenwoordige uitbating per autobus
en als gevolg op de twee opeenvolgende ongeval
len van 4 en 17 Juni 1.1. (defect aan sturen) werd
er door de Directie der Nationale Maatschappij
der Belgische Spoorwegen een onderzoek inge
steld.
De bevindingen alsook de voorstellen der Di
rectie werden samengevat in een Document Nr
2.721, datum 28 Juli 1936.
Alhoewel deze uiteenzetting eenvoudig een plei
dooi pro domois, valt het goed eens na te
gaan hoe het Bestuur der Nationale Maatschappij
deze zaak behandelt en beoordeelt.
Er wordt eerst overgegaan tot de beschrijving
der wegen. Het onderzoek werd gedaan in een
privaat auto Hierna geven wij den uitslag
Yper-Zonnebeke 9 km., goed.
Zonnebeke-Passchendaele 5 km., redelijk.
Passchendaele-Moorslede (statie) 1 km., slecht.
Statie Moorslede-Moorslede Dorp 2 km., goed.
Moorslede Dorp 0.5 km., minder goed.
Moorslede-Ruiterhoek 4 km., zeer goed.
Ruiterhoek-Rousselare 3.50 km., goed.
Er bestaat dus een afstand van 4 km. op een
totaal van 25 km. welk aanzien wordt als zeer
goed. Wij voegen er onmiddellijk aan toe dat,
moest zulkdanige bestatiging gedaan worden met
een der tegenwoordige autobussen, men ongetwij
feld den zelfden uitslag niet zou bekomen. In een
privaat auto kan men geheel moeilijk alle na-
deelen der uitgebate lijn ontwaren.
Het verslag handelt verders over den toestand
van het bestaande materiaal. Er wordt onder
meer verklaard dat de autobussen 24 zittende en
24 staande plaatsen bezitten. Eenieder kan wel
licht bestatigen dat zulks niet overeenstemt met
de werkelijkheid. Er zijn 46 plaatsen, 20 zittende
en 26 staande.
Bij de Directie der N. M. B. S. worden de zit
tende plaatsen alsook de rechtstaande (voorkant)
als comfortabel en goed aanzien. Alleen de staan
de plaatsen langs achter laten te wenschen. Wij
laten het reizende publiek zelf oordeelen of de
bevindingen der N. M. B. S. juist zijn of niet.
Het document 2721, geeft verders de afstanden
welke reeds afgelegd werden door de bestaande
autobussen 136.000 km. 176.000 km. 206.000 km.
231.000 km. 292.000 km. 305.000 km.
In een vroeger verslag gaf de Directie melding
(N° 1400-3.6.33) dat de Firma Minerva een
parcours maximum van 260.000 km. voorzag.
Kan het publiek nog genieten van comfort en
zekerheid als er meer dan 300.000 km. geduld
worden
Het Bestuur der N. M. B. S. doet verders een
uiteenzetting omtrent de klachten en wenschen
overgemaakt door de HH. Senatoren en Volks
vertegenwoordigers der streek, door de Gemeen
tebesturen van Yper, Zonnebeke, Passchendaele,
Rousselare, (geen spraak van Poperinghe en Vla-
mertinghe). Er wordt ondermeer verklaard
La Députation permanente de la Flandre
Occidentale qui est la plus qualifiée en l'occu-
rence en tant que pouvoir autorisant ne nous
a pas jusqu'ici manifesté son opinion.
De Directie echt dus meer belang aan het oor
deel der Bestendige Afvaardiging dan aan de
klachten en wenschen der betrokken Gemeente
besturen.
Tot slot der uiteenzetting omtrent de klach
ten en wenschen zegt de verslaggever
Pour le surplus il est avéré que l'autobus a
fait complètement face au trafic des voyageurs
de la région même les jours de grande afflu-
ence.
Wij laten de menschen onzer streek onze
ouderlingen, vrouwen, kinderen, onze werklieden,
onze reizigers zelf oordeelen over zulkdanige be
wering. Het reizende publiek kan wellicht best
getuigen hoe het vervoer soms geschiedt.
Ten andere waarom al die klachten sedert ja
ren, waarom de moties der Gemeentebesturen,
waarom de voetstappen onzer Vertegenwoordi
gers in Senaat en Kamer als het publiek wer
kelijk zou tevreden zijn
Er volgt dan een korte uiteenzetting omtrent
de mogelijkheid van opzeg van het bestaande
contract het terug in dienst stellen der spoor
lijn... en als slot de voorstellen der Directie:
Etant donné la situation des lieux, il n'est
pas a espérer que les Pouvoirs Publics consen-
tiraient a la suppression du service d'autobus.
D'autre part, le retrait des réductions de tarifs
réduits et des facilités accordées aux abonnés
donnerait lieu a de vives protestations dans la
région.
La Direction propose, dans ces conditions, de
maintenir l'exploitation par autobus telle quelle.
Les amortissements du matériel venant
dTêtre terminés, les entrepreneurs sont invités
a remplacer les 3 véhicules dont le nombre de
km. parcourus est de l'ordre de 300.000 km.
Nous ferons choix de véhicules avec moteur
au gas oil comportant un plus grand nombre de
places assises que les autobus actuels.
Le taux d'amortissement prévu au contrat
sera mis au point a cette occasion.
De plus, deux des autobus actuels seront
transformés de fagon a augmenter le nombre
des places assises en supprimant la plate-forme
arrière.
Le pare futur sera dés lors constitué comme
suit
3 autobus neufs de grande capacité.
2 autobus Minerva qui comporteront une tren-
taine de places assises au lieu de 24 (20).
1 autobus G. M. C. comportant toutes places
assises.
Pour mémoire le pare actüel comporte 5
autobus ne comportant que 24 places assises
(20) et le, véhicule G. M. C. avec toutes places
assises.
Ziedaar de korte inhoud van het document
2721, van 28 Juli 1936 opgemaakt door de Direc
tie en bestemd voor den Raad van Beheer.
De Raad van Beheer heeft eenvoudig het voor
stel opgemaakt door de Directie aangenomen
de bewijzen hebben wij voorhanden.
Spijts al de klachten, spijts alle wenschen ge
uit door Gemeentebesturen der streek, spijts de
welwillende tusschenkomst van de Handels- en
Nijverheidskamer van Yper, de voetstappen van
de HH. Senatoren en Volksvertegenwoordigers
blijft de Nationale Maatschappij der Belgische
Spoorwegen bij haar vroegere beslissing de uit
bating per autobus behouden verbetering aan
het materiaal, zonder meer.
Van treinen geen spraak van klachten geen
rekening. De financieele kant der zaak wordt in
het verslag der Directie niet vernoemd. De voor-
en nadeelen van het bestaande contract (opzeg
baar mits voorbericht van 3 maand) niet bespro
ken.
Wat meer is, op 27 Juli 1.1. ontvangt de Heer
Senator de Pontieu een bevredigend antwoord
van den Heer Minister van Verkeer, op 10 Oogst
ontvangt de Heer Senator G. Mullie ook een gun
stig bericht. (De brieven werden gepubliceerd in
Het Ypersche).
De bevoegde diensten van het Ministerie van
Verkeer houden zich druk bezig met de moties,
klachten, voorstellen... en tegen alles in neemt
de Raad van Beheer der N. M. B. S., op voorstel
der Directie, een beslissing.
Naar wij meenen te weten werd het Stadsbe
stuur van Rousselare reeds officieel door de Na
tionale Maatschappij van Spoorwegen verwittigd.
Zullen onze Senatoren en Volksvertegenwoor
digers dit zoo laten Zal de Heer Minister van
Verkeerswezen de N. M. B. S. zoo maar laten
beslissingen nemen
Het ware wenschelijk in deze aangelegenheid
wat meer klaarheid te bekomen.
Het Bestuur der Handelskamer komt vanwege
de Nationale Maatschappij der Belgische Spoor
wegen den volgenden brief te ontvangen
Brussel, den 13 Augustus 1936.
Heer Voorzitter,
De Nationale Maatschappij zou U zeer dankbaar zijn
indien, door uwe tusschenkomst, de Heeren nijveraars
en handelaars, die bij uwe groepeering aangesloten
zijn, er wilder? in toestemmen zooveel mogelijk vóór
de maand October de voorraden grondstoffen, brand
stoffen, enz., op te doen welke benoodigd zijn gedu
rende de maanden October en November.
Aldus zou de toptrafiek, die jaarlijks gedurende de
maanden October en November waargenomen wordt,
verminderd worden. De leden van uwe groepeering
zullen wel willen inzien dat het verdeelen der trafiek
over een langere periode bijdraagt tot een grootere
regelmatigheid en zuinigheid in de exploitatie.
Wij zouden het ten zeerste op prijs stellen daarop
de welwillende aandacht van de aangesloten leden te
willen vestigen.
Met de meeste hoogachting,
Namens de Maatschappij
De Adjunct-Directeur-Generaal,
Directeur van den Dienst der Exploitatie,
(get.) Lamalle.
Het Bestuur der Handelskamer vestigt de aan
dacht zijner leden op dien brief en is zoo vrij
bij hen aan te dringen om voor zooveel mogelijk
aan den erin uitgedrukten wensch te voldoen.
Vlaamsche, Fransche, Engelsche, Duitsche
altijd in magazijn ter
Gedurende de maand Juli 1936 werden er in het
stedelijk Slachthuis van Yper volgende dieren geslacht
3 Stieren 11 Ossen 56 V eerzen 32 Koeien
5 Nuchter kalvers 103 Vette kalvers 4 Schapen
190 Verkens 8 Paarden. Samen 412 dieren.