KORTRIJKSCHE
- ONDERLINGE -
Brand - Leven
Ongevallen
4
Het gevaar der onbewaakte Overwegen
DE PRIJS DER ESSENCE
ONZE SCHEEPVAART
VOETBALKALENDER
WAAR ZIJT GIJ HET ZEKERST
EN VOORDEELIGST VERZEKERD
TE KORTRIJK
Algemeen Opziener Omer Robyn
Een nieuw doodelijk ongeval, deze laatste
dagen aan den onbewaakten spooroverweg van
Oostkerke voorgevallen, komt andermaal de aan
dacht vestigen op het gevaar der onbewaakte
overwegen.
Op het belgisch spoorwegnet bestaan er 2500
bewaakte en 2000 onbewaakte berijdbare over
wegen. Bij deze laatste dienen nog ongeveer 450
openbare voetpaden gerekend die spoorwegen
kruisen, zoodat het totaal der onbewaakte over
wegen bijna dit der bewaakte evenaart.
In den loop van verleden jaar heeft de Natio
nale Maatschappij van Spoorwegen 55 overwegen
afgeschaft, waarvan er 22 door kunstwerken ver
vangen werden. Dit is ongetwijfeld, om het weg
verkeer veiliger te maken, de beste oplossing,
doch, gezien de groote kosten welke zulk werk
zou vergen, is de maatschappij niet bij machte
al de spooroverwegen af te schaffen.
Dit belet nochtans niet dat de maatschappij,
bewust van hare verantwoordelijkheid, gedurig
tracht de veiligheid aan haar overwegen te ver-
grooten.
Sedert lang reeds werden de bewaakte over
wegen met een naburige statie of blokpost tele
fonisch verbonden, ten einde aldus de aangestelde
bewakers van het naderen van een trein te kun
nen verwittigen en alzoo hunne taak te verge
makkelijken. Zoo wat overal worden de rol-
sluitboomen door wipsluitboomen vervangen,
wat de duur van het oponthoud voor het weg
verkeer verkort. Aan de overwegen met bedie
ning op afstand worden, te beginnen met de ge
vaarlijkste, geleidelijk geluids- en lichtseinen ge
plaatst om de weggebruikers te verwittigen dat
een trein in aantocht is en de spoorwegbarreelen
zullen gesloten worden. In 1935 werden 50 derge
lijke overwegen van zoo een inrichting voorzien,
dit jaar zullen nog 45 andere overwegen volgen
en later zal dit verbeteringswerk voortgezet wor
den. Ook voor de verlichting der bewaakte over
wegen wordt gezorgd en overal waar het moge
lijk is worden de petroleumlampen door elec-
trische vervangen.
De maatschappij legt er zich verder ook nog op
toe de onbewaakte overwegen, en het zijn deze
die voor het wegverkeer het grootste gevaar op
leveren, te verbeteren. De onbewaakte overwe
gen worden gerangschikt volgens de belangrijk
heid van het wegverkeer, het spoorwegverkeer,
de snelheid, de zichtbaarheid, het feit dat kinde
ren er gebruik van maken, enz. Met al deze fac
toren wordt rekening gehouden om de eerste
maatregelen tot verbetering toe te passen. Sinds
1934 werd, om een of meer van voornoemde rede
nen, besloten de bewaking tot een 45 tal onbe
waakte overwegen uit te breiden. Andere gevaar
lijke onbewaakte overwegen worden van auto
matische licht- en geluidsseinen voorzien om het
haderen van een trein aan te kondigen. Tegen
het einde van dit jaar zullen 140 onbewaakte
overwegen van dergelijke seinen voorzien zijn.
Sedert eenigen tijd reeds is er een rood licht
aangebracht te Vlamertinghe aan den onbewaak
ten overweg nabij het Hoekje. Dezer dagen nu
komt men ook automatische lichtseinen en een
electrische bel te plaatsen aan den onbewaakten
overweg van de Komensche kalsijde, te Zille-
beke, waar reeds verscheidene ongelukken ge
beurden en onder meer eens een auto door een
trein verrast werd, waarbij vier menschenlevens
te betreuren vielen. Deze seinen, die bestaan uit
een bel, een rood en een flikkerend groen licht,
zullen van op een afstand van 500 m. van den
overweg door den trein zelf automatisch in wer
king gebracht worden, van zoodra zij met de
electrische leiding zullen verbonden worden.
Hiervoor zijn de onderhandelingen met een elec-
triciteitsmaatschappij reeds aan den gang, en
alles laat verhopen dat het hier spoedig tot een
akkoord zal komen ten einde het gevaar van
dezen overweg, nu dat sedert de herstelling der
baan het verkeer er gedurig aangroeit, te ver
minderen.
Het is echter niet genoeg dat de spoorweg
maatschappij zich groote offers getroost om de
veiligheid der overwegen te verhoogen, het pu
bliek moet dan nog met de aangebrachte seinen
rekening houden. Met dit doel heeft de maat
schappij een brochure uitgegeven, bestemd om de
weggebruikers en vooral de kinderen met de be-
teekenis en de werking dezer seinen vertrouwd
te maken.
Dit zijn al goede maatregelen die ertoe zullen
bijdragen, wanneer de weggebruikers zelf ook
wat voorzichtiger worden, om veel ongevallen te
vermijden. Maar dit neemt niet weg dat de spoor
overwegen, zelfs met de meest mogelijke voor
zorgen, een bestendig gevaar voor het steeds
drukker wordende wegverkeer zullen uitmaken.
Om dit gevaar volledig weg te cijferen, is er maar
een middel en 't is alle overwegen, zoowel be
waakte als onbewaakte, te doen verdwijnen, en dit
zal ten slotte nog in 't voordeel uitvallen der
maatschappij zelf, gezien zij daardoor de zware
onkosten van bewaking niet meer zal te dragen
hebben.
Men zou dus, t'akkoord met het ministerie van
Openbare Werken, op al de banen, naarmate zij
hersteld of veranderd worden, de overwegen
moeten afschaffen en de banen ofwel onder ofwel
boven den ijzerenweg aanleggen. Nu dat men, ter
bestrijding der werkloosheid, fallen kante wer
ken uitvoert, ware zulks een schoone en nuttige
verbetering.
Niettegenstaande de hooge taksen die hier in
België op de essence geheven worden, mag de
prijs der essence in ons land, vergeleken bij den
prijs in andere landen in voege, nog als redelijk
aanzien worden. Dit komt meest voort uit de on
gemeen hevige concurrentie die de essencever-
koopers elkaar aandoen, en ook wel eenigszins
uit de voordeelen die de haven van Antwerpen
biedt voor den handel in essence.
Ziehier enkele prijzen, berekend in belgische
franken, die voor een liter essence gevraagd wor
den België 2 fr. 15 Engeland 2 fr. 20 Frankrijk
5 fr. oo Duitschland 4 fr. 20 Milaan 8 fr. 50
Zurich 4 fr. 10New-,york 1 fr. 50.
In Zwitserland wordt de essence aan de vreem
de toeristen verkocht op de basis van 35 zwitser-
sche centiemen per liter, 't zij ongeveer 3 fr. 30
in belgisch geld.
In Italië, met de toeristen-lire, moeten de
vreemdelingen slechts 5 fr. 80 per liter betalen
en Duitschland, door toepassing van hetzelfde
stelsel als in Italië, vraagt aan de toeristen
slechts ongeveer 2 fr. 50 per liter.
In Frankrijk wordt de essence zeer duur ver
kocht, doch daar heeft men de verkeers- en de
weeldetaks afgeschaft. Zulks zou hier echter in
België maar gelijk staan met omtrent 0 fr. 70 per
liter.
Binnengevaren
Vrijdag 21 Oogst 1936. de André(schipper De
Boeuf) met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Zaterdag 22, de Laura(schipper Vanholle) met
68 ton potasch voor M. Talpe, Kortrijk.
Maandag 24, de Valentine(schipper Pauwels)
met 112 ton graan voor M. Vandeputte, leper.
Dinsdag 25, de Mathilde (schipper. Pauwels) met
100 ton graan voor M. Hollebeke. leper.
Woensdag 26, de Elza(schipper Vancauwen-
berghe) van de beurt Westflandria, met 10 ton beurt-
goed voor verscheidenen.
Weggevaren
Zaterdag 22 Oogst *19^6. M. Vanderghote, 100 ton
baksteen, verzonden door de Briqueteries Yproises,
leper.
Donderdag 27, de Irène (schipper Allermeersch)
met 48 tón oud ijzer, M. Degels, leperde Elza
(schipper Vancauwenberghe) van de beurt Westflan
dria. met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Waterhoogte benedenpand 2.85 m. toegelaten te va
ren 1.57 m.
Seizoen 1936-1937
2" AFDEELING
6 September
W. S. Lauwe
Stade Mouscron
Waereghem Sp.
S. K. Roeselare
Stade Kortrijk
F. C. Iseghem
De Panne
13 September
F. C. Roeselare
S. K. Sweveghem
G. S. Middelkerke
R. S. Waereghem
S. V. Ingelmunster
C. S. Yper
Knocke F. C.
20 September
Stade Kortrijk
F. C. Roeselare
De Panne
F. C. Iseghem
Waereghem Sp.
W. S. Lauwe
Stade Mouscron
27 September
S. K. Roeselare
Knocke F. C.
S. V. Ingelmunster
C. S. Yper
R. S. Waereghem
S. K. Sweveghem
G. S. Middelkerke
4 October
F. C. Roeselare
F. C. Iseghem
Stade Kortrijk
Waereghem Sp.
Stade Mouscron
W. S. Lauwe
De Panne
BEVORDERING
20 December
F. C. Roeselare
R. S. Waereghem
C. S. Yper
S. V. Ingelmunster
Knocke F. C.
G. S^Middelkerke
S. Kj&weveghem
27 December
Stade Kortrijk
S. K. Roeselare
Waereghem Sp.
F. C. Iseghem
Stade Mouscron
De Panne
W. S. Lauwe
3 Januari
C. S. Yper
S. K. Sweveghem
S. K. Roeselare
Knocke F. C.
S V. Ingelmunster
R. S. Waereghem
G. S. Middelkerke
10 Januari
Stade Mouscron
F. C. Roeselare
De Panne
F. C. Iseghem
Stade Kortrijk
Waereghem Sp.
W. S. Lauwe
17 Januari
G. S. Middelkerke
S. K. Roeselare
S. V. Ingelmunster
R. S. Waereghem
S. K. Sweveghem
C. S. Yper
Knocke F. C.
11 October
C. S. Yper
S. K. Roeselare
R. S. Waereghem
De Panne
S. K. Sweveghem
G. S. Middelkerke
F. C. Iseghem
18 October
S. V. Ingelmunster
F. C. Roeselare
Waereghem Sp.
Knocke F. C.
Stade Kortrijk
W. S. Lauwe
Stade Mouscron
25 October
S. K. Roeselare
C. S. Yper
Waereghem Sp.
S. K. Sweveghem
F. C. Iseghem
G. S. Middelkerke
De Panne
8 November
Stade Kortrijk
R. S. Waereghem
F. C. Roeselare
Knocke F. C.
W. S. Lauwe
Stade Mouscron
S. V. Ingelmunster
15 November
Stade Mouscron
De Panne
S. K. Sweveghem
S. V. Ingelmunster
S. K. Roeselare
Waereghem Sp.
C. S. Yper
22 November
R. S. Waereghem
F. C. Iseghem
W. S. Lauwe
G. S. Middelkerke
F. C. Roeselare
Stade Kortrijk
Kifocke F. C.
29 November
S. K. Roeselare
Stade Mouscron
Waereghem Sp.
S. V. Ingelmunster
S. K. Sweveghem
Stade Kortrijk
De Panne
6 December
F. C. Iseghem
Knocke F. C.
R. S. Waereghem
F. C. Roeselare
G. S. Middelkerke
C. S. Yper
W. S. Lauwe
24 Januari
Stade Mouscron
W. S. Lauwe
F. C. Roeselare
Waereghem Sp.
Stade Kortrijk
Knocke F. C.
S. V. Ingelmunster
31 Januari
C. S. Yper
F. C. Iseghem
S. K. Roeselare
R. S. Waereghem
G. S. Middelkerke
S. K. Sweveghem
De Panne
7 Februari
F C. Roeselare
R. S. Waereghem
Stade Mouscron
Knocke F. C.
W. S. Lauwe
S. V. Ingelmunster
Stade Kortrijk
14 Februari
Waereghem Sp.
G. S. Middelkerke
C. S. Yper
S. K. Roeselare
De Panne
F. C. Iseghem
S. K. Sweveghem
28 Februari
Stade Kortrijk
F. C. Iseghem
G. S. Middelkerke
F. C. Roeselare
R. S. Waereghem
W. S. Lauwe
Knocke F. C.
7 Maart
S. K. Sweveghem
Waereghem Sp.
S. V. Ingelmunster
C. S. Yper
De Panne
S. K. Roeselare
Stade Mouscron
14 Maart
C. S. Yper
F. C. Roeselare
Knocke F. C.
R. S. Waereghem
F. C. Iseghem
W. S. Lauwe
G. S. Middelkerke
21 Maart
Stade Kortrijk
S. V. Ingelmunster
De Panne
Waereghem Sp.
S. K. Roeselare
S. K. Sweveghem
Stade Mouscron
Handelsregister Kortrijk 952
NATUURLIJK bij de Naamlooze
Maatschappij, de
Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit
van 23 December 1932, in uitvoering van de wet
van 25 Juni 1930.
Hare werking uitstrekkende over gansch het
land, worden er nog ernstige Vertegenwoordigers
gevraagd.
Voor alle inlichtingen wende men zich tot he'
Bijkantoor te YPER
8, Mondstraat Tel. 159
VRAGEN EN AANBIEDINGEN VAN PER
SONEEL plaatst men met succes in onze rubriek
KLEINE AANKONDIGINGEN