KORTRIJKSCHE - ONDERLINGE - Brand - Leven Ongevallen 4 Het gevaar der onbewaakte Overwegen DE PRIJS DER ESSENCE ONZE SCHEEPVAART VOETBALKALENDER WAAR ZIJT GIJ HET ZEKERST EN VOORDEELIGST VERZEKERD TE KORTRIJK Algemeen Opziener Omer Robyn Een nieuw doodelijk ongeval, deze laatste dagen aan den onbewaakten spooroverweg van Oostkerke voorgevallen, komt andermaal de aan dacht vestigen op het gevaar der onbewaakte overwegen. Op het belgisch spoorwegnet bestaan er 2500 bewaakte en 2000 onbewaakte berijdbare over wegen. Bij deze laatste dienen nog ongeveer 450 openbare voetpaden gerekend die spoorwegen kruisen, zoodat het totaal der onbewaakte over wegen bijna dit der bewaakte evenaart. In den loop van verleden jaar heeft de Natio nale Maatschappij van Spoorwegen 55 overwegen afgeschaft, waarvan er 22 door kunstwerken ver vangen werden. Dit is ongetwijfeld, om het weg verkeer veiliger te maken, de beste oplossing, doch, gezien de groote kosten welke zulk werk zou vergen, is de maatschappij niet bij machte al de spooroverwegen af te schaffen. Dit belet nochtans niet dat de maatschappij, bewust van hare verantwoordelijkheid, gedurig tracht de veiligheid aan haar overwegen te ver- grooten. Sedert lang reeds werden de bewaakte over wegen met een naburige statie of blokpost tele fonisch verbonden, ten einde aldus de aangestelde bewakers van het naderen van een trein te kun nen verwittigen en alzoo hunne taak te verge makkelijken. Zoo wat overal worden de rol- sluitboomen door wipsluitboomen vervangen, wat de duur van het oponthoud voor het weg verkeer verkort. Aan de overwegen met bedie ning op afstand worden, te beginnen met de ge vaarlijkste, geleidelijk geluids- en lichtseinen ge plaatst om de weggebruikers te verwittigen dat een trein in aantocht is en de spoorwegbarreelen zullen gesloten worden. In 1935 werden 50 derge lijke overwegen van zoo een inrichting voorzien, dit jaar zullen nog 45 andere overwegen volgen en later zal dit verbeteringswerk voortgezet wor den. Ook voor de verlichting der bewaakte over wegen wordt gezorgd en overal waar het moge lijk is worden de petroleumlampen door elec- trische vervangen. De maatschappij legt er zich verder ook nog op toe de onbewaakte overwegen, en het zijn deze die voor het wegverkeer het grootste gevaar op leveren, te verbeteren. De onbewaakte overwe gen worden gerangschikt volgens de belangrijk heid van het wegverkeer, het spoorwegverkeer, de snelheid, de zichtbaarheid, het feit dat kinde ren er gebruik van maken, enz. Met al deze fac toren wordt rekening gehouden om de eerste maatregelen tot verbetering toe te passen. Sinds 1934 werd, om een of meer van voornoemde rede nen, besloten de bewaking tot een 45 tal onbe waakte overwegen uit te breiden. Andere gevaar lijke onbewaakte overwegen worden van auto matische licht- en geluidsseinen voorzien om het haderen van een trein aan te kondigen. Tegen het einde van dit jaar zullen 140 onbewaakte overwegen van dergelijke seinen voorzien zijn. Sedert eenigen tijd reeds is er een rood licht aangebracht te Vlamertinghe aan den onbewaak ten overweg nabij het Hoekje. Dezer dagen nu komt men ook automatische lichtseinen en een electrische bel te plaatsen aan den onbewaakten overweg van de Komensche kalsijde, te Zille- beke, waar reeds verscheidene ongelukken ge beurden en onder meer eens een auto door een trein verrast werd, waarbij vier menschenlevens te betreuren vielen. Deze seinen, die bestaan uit een bel, een rood en een flikkerend groen licht, zullen van op een afstand van 500 m. van den overweg door den trein zelf automatisch in wer king gebracht worden, van zoodra zij met de electrische leiding zullen verbonden worden. Hiervoor zijn de onderhandelingen met een elec- triciteitsmaatschappij reeds aan den gang, en alles laat verhopen dat het hier spoedig tot een akkoord zal komen ten einde het gevaar van dezen overweg, nu dat sedert de herstelling der baan het verkeer er gedurig aangroeit, te ver minderen. Het is echter niet genoeg dat de spoorweg maatschappij zich groote offers getroost om de veiligheid der overwegen te verhoogen, het pu bliek moet dan nog met de aangebrachte seinen rekening houden. Met dit doel heeft de maat schappij een brochure uitgegeven, bestemd om de weggebruikers en vooral de kinderen met de be- teekenis en de werking dezer seinen vertrouwd te maken. Dit zijn al goede maatregelen die ertoe zullen bijdragen, wanneer de weggebruikers zelf ook wat voorzichtiger worden, om veel ongevallen te vermijden. Maar dit neemt niet weg dat de spoor overwegen, zelfs met de meest mogelijke voor zorgen, een bestendig gevaar voor het steeds drukker wordende wegverkeer zullen uitmaken. Om dit gevaar volledig weg te cijferen, is er maar een middel en 't is alle overwegen, zoowel be waakte als onbewaakte, te doen verdwijnen, en dit zal ten slotte nog in 't voordeel uitvallen der maatschappij zelf, gezien zij daardoor de zware onkosten van bewaking niet meer zal te dragen hebben. Men zou dus, t'akkoord met het ministerie van Openbare Werken, op al de banen, naarmate zij hersteld of veranderd worden, de overwegen moeten afschaffen en de banen ofwel onder ofwel boven den ijzerenweg aanleggen. Nu dat men, ter bestrijding der werkloosheid, fallen kante wer ken uitvoert, ware zulks een schoone en nuttige verbetering. Niettegenstaande de hooge taksen die hier in België op de essence geheven worden, mag de prijs der essence in ons land, vergeleken bij den prijs in andere landen in voege, nog als redelijk aanzien worden. Dit komt meest voort uit de on gemeen hevige concurrentie die de essencever- koopers elkaar aandoen, en ook wel eenigszins uit de voordeelen die de haven van Antwerpen biedt voor den handel in essence. Ziehier enkele prijzen, berekend in belgische franken, die voor een liter essence gevraagd wor den België 2 fr. 15 Engeland 2 fr. 20 Frankrijk 5 fr. oo Duitschland 4 fr. 20 Milaan 8 fr. 50 Zurich 4 fr. 10New-,york 1 fr. 50. In Zwitserland wordt de essence aan de vreem de toeristen verkocht op de basis van 35 zwitser- sche centiemen per liter, 't zij ongeveer 3 fr. 30 in belgisch geld. In Italië, met de toeristen-lire, moeten de vreemdelingen slechts 5 fr. 80 per liter betalen en Duitschland, door toepassing van hetzelfde stelsel als in Italië, vraagt aan de toeristen slechts ongeveer 2 fr. 50 per liter. In Frankrijk wordt de essence zeer duur ver kocht, doch daar heeft men de verkeers- en de weeldetaks afgeschaft. Zulks zou hier echter in België maar gelijk staan met omtrent 0 fr. 70 per liter. Binnengevaren Vrijdag 21 Oogst 1936. de André(schipper De Boeuf) met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen. Zaterdag 22, de Laura(schipper Vanholle) met 68 ton potasch voor M. Talpe, Kortrijk. Maandag 24, de Valentine(schipper Pauwels) met 112 ton graan voor M. Vandeputte, leper. Dinsdag 25, de Mathilde (schipper. Pauwels) met 100 ton graan voor M. Hollebeke. leper. Woensdag 26, de Elza(schipper Vancauwen- berghe) van de beurt Westflandria, met 10 ton beurt- goed voor verscheidenen. Weggevaren Zaterdag 22 Oogst *19^6. M. Vanderghote, 100 ton baksteen, verzonden door de Briqueteries Yproises, leper. Donderdag 27, de Irène (schipper Allermeersch) met 48 tón oud ijzer, M. Degels, leperde Elza (schipper Vancauwenberghe) van de beurt Westflan dria. met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen. Waterhoogte benedenpand 2.85 m. toegelaten te va ren 1.57 m. Seizoen 1936-1937 2" AFDEELING 6 September W. S. Lauwe Stade Mouscron Waereghem Sp. S. K. Roeselare Stade Kortrijk F. C. Iseghem De Panne 13 September F. C. Roeselare S. K. Sweveghem G. S. Middelkerke R. S. Waereghem S. V. Ingelmunster C. S. Yper Knocke F. C. 20 September Stade Kortrijk F. C. Roeselare De Panne F. C. Iseghem Waereghem Sp. W. S. Lauwe Stade Mouscron 27 September S. K. Roeselare Knocke F. C. S. V. Ingelmunster C. S. Yper R. S. Waereghem S. K. Sweveghem G. S. Middelkerke 4 October F. C. Roeselare F. C. Iseghem Stade Kortrijk Waereghem Sp. Stade Mouscron W. S. Lauwe De Panne BEVORDERING 20 December F. C. Roeselare R. S. Waereghem C. S. Yper S. V. Ingelmunster Knocke F. C. G. S^Middelkerke S. Kj&weveghem 27 December Stade Kortrijk S. K. Roeselare Waereghem Sp. F. C. Iseghem Stade Mouscron De Panne W. S. Lauwe 3 Januari C. S. Yper S. K. Sweveghem S. K. Roeselare Knocke F. C. S V. Ingelmunster R. S. Waereghem G. S. Middelkerke 10 Januari Stade Mouscron F. C. Roeselare De Panne F. C. Iseghem Stade Kortrijk Waereghem Sp. W. S. Lauwe 17 Januari G. S. Middelkerke S. K. Roeselare S. V. Ingelmunster R. S. Waereghem S. K. Sweveghem C. S. Yper Knocke F. C. 11 October C. S. Yper S. K. Roeselare R. S. Waereghem De Panne S. K. Sweveghem G. S. Middelkerke F. C. Iseghem 18 October S. V. Ingelmunster F. C. Roeselare Waereghem Sp. Knocke F. C. Stade Kortrijk W. S. Lauwe Stade Mouscron 25 October S. K. Roeselare C. S. Yper Waereghem Sp. S. K. Sweveghem F. C. Iseghem G. S. Middelkerke De Panne 8 November Stade Kortrijk R. S. Waereghem F. C. Roeselare Knocke F. C. W. S. Lauwe Stade Mouscron S. V. Ingelmunster 15 November Stade Mouscron De Panne S. K. Sweveghem S. V. Ingelmunster S. K. Roeselare Waereghem Sp. C. S. Yper 22 November R. S. Waereghem F. C. Iseghem W. S. Lauwe G. S. Middelkerke F. C. Roeselare Stade Kortrijk Kifocke F. C. 29 November S. K. Roeselare Stade Mouscron Waereghem Sp. S. V. Ingelmunster S. K. Sweveghem Stade Kortrijk De Panne 6 December F. C. Iseghem Knocke F. C. R. S. Waereghem F. C. Roeselare G. S. Middelkerke C. S. Yper W. S. Lauwe 24 Januari Stade Mouscron W. S. Lauwe F. C. Roeselare Waereghem Sp. Stade Kortrijk Knocke F. C. S. V. Ingelmunster 31 Januari C. S. Yper F. C. Iseghem S. K. Roeselare R. S. Waereghem G. S. Middelkerke S. K. Sweveghem De Panne 7 Februari F C. Roeselare R. S. Waereghem Stade Mouscron Knocke F. C. W. S. Lauwe S. V. Ingelmunster Stade Kortrijk 14 Februari Waereghem Sp. G. S. Middelkerke C. S. Yper S. K. Roeselare De Panne F. C. Iseghem S. K. Sweveghem 28 Februari Stade Kortrijk F. C. Iseghem G. S. Middelkerke F. C. Roeselare R. S. Waereghem W. S. Lauwe Knocke F. C. 7 Maart S. K. Sweveghem Waereghem Sp. S. V. Ingelmunster C. S. Yper De Panne S. K. Roeselare Stade Mouscron 14 Maart C. S. Yper F. C. Roeselare Knocke F. C. R. S. Waereghem F. C. Iseghem W. S. Lauwe G. S. Middelkerke 21 Maart Stade Kortrijk S. V. Ingelmunster De Panne Waereghem Sp. S. K. Roeselare S. K. Sweveghem Stade Mouscron Handelsregister Kortrijk 952 NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December 1932, in uitvoering van de wet van 25 Juni 1930. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoordigers gevraagd. Voor alle inlichtingen wende men zich tot he' Bijkantoor te YPER 8, Mondstraat Tel. 159 VRAGEN EN AANBIEDINGEN VAN PER SONEEL plaatst men met succes in onze rubriek KLEINE AANKONDIGINGEN

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 4