Firmin Lepercq Verstraete M" Vandendriessche KORTRIjKSCHE - ONDERLINGE - Brand -- Leven Ongevallen Fruitboomen in alle vormen - Rozelaars - Sieraadplanten, enz. Eigenaars Landbouwers Alvorens Uwe aankoopen te doen, bezoekt de goed voorziene kweekerijen van Dlckebuschsteenweg, 116, YPER. Patriotes de tous les Pays, Unissez-vous DENTISTE Dixmudestraat, 49 YPER Telefoon 311. Raadplegingen alle dage. Specialiteit van' geperfectionneerde gebitten met waarborg. ONTRUPSING Gewestelijke Ontvangers Examen SNOECK'S ALMANAKKEN VOOR 1937 Plaatsen van Klerk te begeven POSTKALENDER 1937 WAAR ZIJT Cl] HET ZEKERST £N VOORDEELIGST VERZEKERD TE KORTRIJK Wij verkoopen aan geen SPOTPRIJZEN, maar... 't is KWALITEIT. Komt zien en ge zijt overtuigd Bijzondere prijzen vr hoveniers en voortverkoopers. L'CEuvre Latinevient de publier sous ce litre un retentissant article de Raoul Follereau.) En voici quelques extraits Chaque heure qui passe aggrave et précise le conflit qui sépare non point deux intéréts, ni deux patries, ni même deux civilisations, mais la Civilisation et la Barbarie. L'Internationale rouge, le Bolchevisme enva- hisseur et dont les menaces et les menées sont évidentes a eu au moins pour avantage de ren- dre plus claire et plus nette la situation interna tionale. La lutte n'est plus de frontière a fron- tière, le champ de bataille ne se circonscrit plus dans des limites géographiques, il est dans chaque peuple, dans chaque ville, dans chaque individu. L'ordre de Lénine était clair et il est exécuté avec une persévérante précisionpour réduire les peuples civilisés a l'anarchie et a la barbarie soviétique, détruire les deux forces qui offrent la plus grande résistance, les deux refuges supé rieurs, les hauts-lieux de l'amela Foi et le Patriotisme. On a prétendu diviser le monde en deux camps: ceux qui veulent la paix, c'est-a-dire, selon le catéchisme rouge, ceux qui renoncent a tout hon- neur, a tout drapeau, a tout foyer, et les autres, les patriotes, qui veulent la guerre Comme si ce n'était pas l'Internationale Bolcheviste qui porte en elle les ferments homicides, et les pa triotes qui gardent dans leur coeur la possibilité de la concorde universelle II importe done qu'on remette en honneur le .sentiment patriotique. Dans une'motion que j'ai eu l'honneur de faire approuver le 4 Septembre au Congrès qui se tint a Bruxelles pour la Ré- forme de la Société des Nations je demandais qu'une union des patriotes de tous les pays soit créée pour défendre contre les anarchies rouges et leurs satellites, la familie, la cité, la patrie, leur indépendance et leur honneur. Que le pa triotisme, sentiment naturel au même titre que l'amour de soi et des siens, soit cultivé, mis en honneur et défendu Mais il faut aller plus loin, il ne suffit pas de prêcher cette croisade morale des patries, de re- nouveler et d'exalter la notion du patriotisme, il faut défendre les patries, toutes les patries. A ce même congrès de Bruxelles je demandais «n outre qu'une organisation permanente soit établie pour maintenir le contact entre les pa triotes de tous les pays, pour permettre de se mieux connaltre et d'élaborer des directives com munes contre le bolchevisme qui menace tous les peuples et toutes les civilisationsNous nous trouvons en face d'un crime de caractère inter national, e'est done Internationalement que nous devons le réprimer. II est puéril d'imaginer que l'armée rouge est au service d'un seul pays, que son action et que ses prétentions se limitent a des frontières définies. Lénine d'ailleurs s'est ■chargé de dissiper telle illusion. N'a-t-il pas écrit L'existence de la République des Soviets, cóte a cóte avec des états impérialistes ne saurait •s'imaginer a la longue. A la fin l'un ou l'autre doit vaincre ou être vaincu Et son successeur Staline Notre armée est l'armée de la Révolu- tion Mondiale, l'armée des Travailleurs de tous les pays Et son adversaire pour rire Trotsky Nos soldats ne sont pas morts seulement pour la République des Soviets, mais pour la 111° Internationale. Aussi quand le jour viendra oü nos frères de l'Occident nous appelleront a l'aide, nous répondrons nous voici, nous sommes prêts a combattre et a mourir pour la Révolution Mon diale Ces paroles nous dictent notre devoir. Nous nous trouvons en présence d'une organisation international^ d'une troupe internationale desti- née a aider les révolutionnaires de tous les pays. Nous devons lui répondre Internationalement. Ce sont tous les patriotes ensemble qui doivent se lever, s'unir pour écraser l'ennemi commun. Car cette croisade des patries et de la Patrie ne doit pas être l'apanage d'un seul pays, mais l'oeuvre de tous. A cette condition seulement elle sera victorieuse. Patrotes de tous les pays, unissez-vous Dans cette lutte, contre les ennemis qui nous menacent également, nous trouverons sans doute plus facilement qu'a travers les labyrinthes des diplomaties fatiguées, la possibilité de maintenir entre tous les pays patriotesdes contacts utiles. Nous trouverons l'occasion de nous esti- mer et par conséquent de nous respecter. Et de cette lutte, de cette victoire certaine contre le bolchevisme, sortira sans doute les bases pré- cieuses et heureuses d'une Paix Universelle, sous le signe sublime de la Rédemption. Raoul FOLLEREAU. A l'heure oü la politique de Paris est diverse- ment commentée dans le monde, il est intéres sant et réconfortant de connaitre cette initiative francaise d'une action internationale contre l'en nemi de toutes les Patries. (Paroles de France). O Den 7 December eerstkomend, zal te Brugge een examen plaats hebben voor de bediening van gewestelijken gemeenteontvanger. Om eventueel te kunnen benoemd worden, moeten de kandidaten op 1 Januari 1937 ten minste 25 en ten hoogste 35 jaar oud zijn. Voor de oudstrijders wordt die grens op 45 jaar gesteld. Geheele of gedeeltelijke ontslaging is voorzien voor de dragers van bijzondere diploma's, en voor de gemeenteontvangers in werkelijken dienst. De aanvangswedde is bepaald op 14.000 Fr. De aanvragen moeten, op het speciaal formu lier dat in de postkantoren te verkrijgen is, vóór 1 December ingediend worden in het Provinciaal Bestuur, Bureel n° 22 te Brugge, alwaar alle noodige inlichtingen nopens programma van het examen, ontslagingen, wedde, enz. te bekomen zijn. De Gouverneur van West-Vlaanderen, Gezien het landelijk wetboek Gezien het Koninklijk Besluit van 20 Januari 1887, genomen in uitvoering van gezegd wetboek. BESLUIT Art. 1. Alle eigenaar, pachter, huurder, vrucht gebruiker of andere gebruiker, die zijn eigene erven of die van anderen beheert, is gehouden vóór 15 Fe bruari 1937 de boomen, struiken, hagen of kreupelhout, op gemelde erven staande, te ontrupsen, of te doen ontrupsen. en dadelijk de beurzen of webben, die rup sennesten uitmaken, te verbranden. De ondernemers van het onderhoud der beplantingen langs de wegen zijn aan dezelfde verplichtingen on derworpen. Art. 2. Ingeval de belanghebbenden verwaarloo- zen zich binnen den gestelden tijd naar de schikkingen van vorig artikel te gedragen, zal de bewerking van ambtswege en ten koste der overtreders verricht wor den, op bevel van den Burgemeester, en ongehinderd de straffen waarmede artikel 5 van het tegenwoordig besluit dreigt. De kosten der bewerking zullen, in voor komend geval, door het plaatselijk bestuur ingevorderd worden, gelijk in zake van belastingen. Art. 3. Benevens de ambtenaren en agenten der gerechtelijke politie, zijn de agenten van den Wegen- dienst, van Bruggen en Wegen, van den Provincialen Technischen Dienst en van het Boschbeheer van den Staat, gelast de inbreuken op het tegenwoordig besluit, op te sporen en vast te stellen. Art. 4. -De Burgemeester waakt op de stipte uit voering der maatregelen door het tegenwoordig besluit v öorgeschreven. Art. 5. De overtreding der schikkingen van artikel 1, zullen gestraft worden met een boete van 5 tot 15 fr. De boete zal kunnen verminderd worden indien er verzachtende omstandigheden bestaanzij zal in geen geval minder dan 1 fr. mogen wezen. Art. 6. Het tegenwoordig besluit zal in al de ge meenten der Provincie afgekondigd en aangeplakt wor den. Brugge, den 15 October 1936, 1<- Afdeeling Nr 807 L. (get.) H. BAELS. zijn verschenen en te koop ten bureele dezer, BOTERSTRAAT, 34. Twee plaatsen van klerk zijn te begeven, de eene in de bureelen van het Provinciaal Bestuur, te Brugge, en de andere bij het Arrondissements- Commissariaat te Veurne. Aanvangswedde Fr 11.000 (tijdelijke vermin dering van 5 t. h.). Het examen tot het bekomen dezer plaatsen, voorgeschreven door de grondverordening der provinciale besturen, zal plaats hebben den 24 November 1936. Aanvragen om inschrijving tot dit examen mogen ingediend worden tot 20 November 1936, ter provinciale Griffie, te Brugge, alwaar ook alle inlichtingen betreffende het programma van het examen te bekomen zijn. Inschrijvingsrecht20 fr. te storten in het postkantoor, waar ook formulieren voor de aan vraag kunnen verkregen worden. Ouderdomsgrens 30 jaar. Minimum-ouderdom: 18 jaar. In het voorkomend geval zullen de schikkingen der wet van 3 Augustus 1919-21 Juli 1924, betrek kelijk tot de invaliden, oudstrijders en met hen gelijkgestelden, toegepast worden. Het Bestuur der Posterijen heeft voor 1937, een geïllustreerden kalender uitgegeven. Deze verzorgde publicatie, formaat 23 x 34, wordt tegen den prijs van 2 frank te koop ge steld van af 1 November e. k. Zij bevat 14 scheur- bladen waaronder 12 met photo's en afbeeldin gen der werken van gekende artisten. De overige twee bladen behelzen inlichtingen van algemeenen aard aangaande de diensten der posterijen (tarieven, zwaarste gewicht, grootste afmetingen, enz.) De eventueele winst der uitgifte van den kalen der zal ten volle afgestaan worden aan de maat schappelijke werken van het personeel van het Bestuur der Posterijen. Wij zijn er dan ook innig van overtuigd, dat men in ieder huisgezin wel twee frank zal over hebben voor den aankoop van die hoogst nuttige publicatie en alzoo terzelfder tijd zijn genegen heid zal willen betuigen voor de nederige staats dienaars. Vanaf 1 November is de postkalender voor 1937 dadelijk verkrijgbaar, hetzij bij de brievenbestel lers op ronde, of bij de winketbedienden der postkantoren, hetzij mits storting van 2 frank op de postcheckrekening Nr 9380,- van het Bestuur der Posterijen (Directie C - Postkalender) te Brussel. HandelsregisterKortrijk 952 NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December 1932, in uitvoering van de wet van 25 Juni 1930. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoordigers gevraagd. Voor alle inlichtingen w^nde men zich tot het Bijkantoor te YPER 8, Mondstraat Tel. 159 Algemeen Opziener Omer Robyn

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 11