17' JAAR, N 33 - 14 NOVEMBER 1536 17 ANNÉE, N 33 - 14 NOVEMBRE 1936 - Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d'Ypres HET TREINVERKEER «IËPuR-ROUSSELARE» Cinema Flora, Yper VANAF VPdjDAC 13 NOVEMBER NANA N NOOIT PRIVAAT LEVEN VAN HENDRIK VIII - F O OTBAL L- Zondag 15 November 1936 C. 5. YPER - 111 Sp. - A.A. MÖESKROEN C. S. YPER - II - KNOCKE F. C. HET YPERSCHE LA RÉGION D'YPRES ORGAAN DER VEREEN1G1NG DER GETEISTEEDEN ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SlNISTRÉS Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 ir. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 35 ct. het nummer Naamiooze artikels geweigerd Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux e'e poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont reftrsés Bezoek van den Heer Thelismar, Kabinetshoofd van den H' Minister van Verkeer Op Vrijdag 6n dezer heeft de Heer Thelismar, Kabinetshoofd van den Heer Marcel-Henri Jas- par, Minister van Verkeer, zijn onderzoek in zake verbindingen «Ieper-Rousselare» ter plaatse komen doen. Hij was vergezeld van een Bestuurder bij het Ministerie van Verkeer en van den Heer Desma rets, bestuurder der autobusdiensten bij de N. M. B. S. twee heerschappen voor wien de streek en de tegenwoordige uitbating per autobus niet onbekend zijn. De Heer Thelismar alsook de twee voornoemde heeren hebben de autobus nummer 4-G. M. C. om 10 uur in het station te Rousselare genomen. In plaats van de reis-goede en slechte baan volledig met het zware materiaal af te leggen werd de reis onderbroken aan het station Moorslede en dan, naar wij meenen te weten, voortgezet in privaat auto. De vergadering had plaats in het Kabinet van den Heer Burgemeester op het Stadhuis te leper. Daar wij zelf niet uitgenoodigd werden hebben wij ons genoodzaakt gezien bij enkele personen, welke deelnamen aan de vergadering, inlichtin gen in te winnen. Volgende personen waren aanwezig De Heer Kabinetsoverste, een Bestuurder van het Minis terie van Verkeer, de Heer Desmarets, bestuur der bij de N. M. B. S. Dit groot meesterwerk van Anna STEN naar het onsterfelijk werk van Emile ZOLA. Het leven van een arm meisje dat, een groote vedette geworden, bemind werd door twee hoogere officieren van het russisch leger, wat een verschrikkelijk, een ijselijk drama veroorzaakt, dat zich op vreeselijke wijze eindigt. NANA is een film die gij nooit vergeten zult. Een schoone avonturenfilm met DIAVOLO. Kinderen niet toegelaten. OPGELET Aanstaande w.eek Het meester werk der meesterwerken De Heer Vanderghote, burgemeester der Stad leper, de Heer Lemahieu, schepen, de HH. Volks vertegenwoordigers Allewaert, Butaye en Mis- siaen, de Heer Volksvertegenwoordiger Deman, vertegenwoordigende de Stad Rousselare, de HH. Lamrnertyn, burgemeester, Moorslede, René Cap- pelle, schepen, Passchendaele, Vandenbulcke, burgemeester, Zonnebeke, Durnez, schepen, Zon- nebeke. De Heer Vermeulen, Voorzitter van de Han dels- en Nijverheidskamer te Yper. Heer Omer Decuyper, Secretaris Burgersbond te Rousselare, de Heer Cauwelier, Voorzitter Nationaal Syndi- kaat, Afdeeling Rousselare. Verders werden nog genoteerd de HH. Camer- lynck, Rousselare, de Heer Sabbe, Brugge, Van- neste Ch., Passchendaele. In welke hoedanigheid deze drie voornoemde heeren uitgenoodigd wer den weten wij niet, daar geen van hen, naar ons weten, een politiek of welkdanig ander mandaat bekleedt. Er was verders geen enkel vertegenwoordiger der Bestendige deputatie. Deze ontving ongetwij feld geen uitnoodiging tot de vergadering. De vergadering begon om 11,10 u. onder het voorzitterschap van den Heer Lemahieu. De Heer Thelismar gaf een klare uiteenzetting der feiten treinverkeer of autobusdienstgaf de voor- en nadeelen der beide uitbatingen. Hij verklaarde verders door de neergelegde inter pellatie van de HH. Volksvertegenwoordigers Bu taye en Tollenaere wordt dit onderzoek dringend, om dees reden moet ik mijn verslag klaar maken voor den Heer Minister. Hij gaf mededeeling der bekomen uitslagen per trein en per autobus. Hij drukte den wensch uit dat ieder der tegenwoordige personen zijn mee ning zou uitdrukken en zijn verlangens kenbaar maken. Na deze uiteenzetting miek de Heer Volksver tegenwoordiger Missiaen onmiddellijk alle voor behoud omtrent de aangehaalde cijfers. Hij ver klaarde samen met den Heer Volksvertegen woordiger Dierkens een aanvraag tot interpella tie omtrent de autobusuitbating (financieele uit slagen) en het herinrichten van het treinverkeer in de Kamer neergelegd te hebben. Naar wij ver namen waren de cijfers een pleidooi voor het behoud der autobussen. Over deze zaak komen wij wellicht in een aanstaande artikel terug. De Heer Butaye gaf een korte uiteenzetting en verklaarde ondermeer alle secundaire lijnen zijn déficitair, de groote lijnen moeten de kleine goed maken Hij zou zich aansluiten bij de mo tie gestemd door het Gemeentebestuur van leper, 't. t. z. drie treinen heen en terug. In geval zulks bekomen wordt zou hij afzien van zijn ondervra ging in de Kamer. De Heer Missiaen antwoordt hem ik zie van onze interpellatie niet af Daarop'volgt de Heer Vanneste uit Passchen daele. Deze geeft de redenen waarom hij tus- schenkwam in deze zaak. Hij stelt zich aan als de verdediger der werkelijke gebruikers van de autobus. De vergadering vernam dat de Handelskamer van Kortrijk een motie toegezon den had voor het onveranderd behoud van den autobusdienst. Bijna al de aanwezige personen waren het eens om te verklaren dat de Handels kamer van Kortrijk daarmede niets te maken heeft. De treinverbinding tusschen leper en Rousse lare is geen modern verkeersmiddel meer, zegde de Heer Vanneste en als voorbeeld gaf hij het dempen der tramverbinding Rousselare-Hoog- ledeDe volksvertegenwoordigers verklaarden dat dit dempen een gansch .andere oorzaak heeft ft. B. V. B. YPERSCH STADIUM C. S. Y. Om 10 uur Om 2 uur Ingangsprijzen Match van II Afd.3 frank Andere matchen 1 fr. 50 Tribuun 1 fr. opleg. Omtrent de motie van de Handelskamer van Kortrijk verklaarde de H. Camerlynck, 't is misschien zoo wonderlijk niet daar deze ver- eeniging gehuisvest is in de gebouwen eener grootbank De afwezigheid van een vertegen woordiger der Handels- en Nijverheidskamer van Rousselare is immers ook toe te wijzen aan de tusschenkomst van een 'Beheerder der N. M. B. S., ook beheerder bij zelfde grootbank Op humoristische wijze zegde de Heer Kabinets overste loontje komt achter zijn boontje De Heer Burgemeester Lamrnertyn, in naam zijner boeren, burgers en werklieden, verdedigt hardnekkig de tegenwoordige autobusuitbating wij zijn over alles zeer tevreden». Wij hebben een prachtige baan naar Rousselare de eerste betonbaan van Belgiëde bevolking is te vreden. Wat meer is de loskaai der Vierkaven deze moet geëerbiedigd worden Daarop volgde de Heer Durnez, schepen te Zonnebeke. Eenieder is tevreden, Boeren, Bur gers, Werklieden, de treinen zouden geen volk hebben het station van Zonnebeke is niet mid den het dorp. Deze partijdige tusschenkomst gaf den indruk dat ieder bewoner van Zonnebeke wellicht een taxiaan zijn deur zou moeten hebben Voorwaar beide voornoemde heeren hadden trouw de hen gegeven onderrichtingen gevolgd zoodanig trouw dat een hunner na zijne uiteen zetting vroeg aan den Heer Vanneste heb ik het wel gedaan Eigenaardig was het toch dat de Heer Burge meester van Zonnebeke en de Heer Cappelle, schepen te Passchendaele, absoluut niets ver klaarden. Wij meenen te weten dat beide per sonen niet ten volle akkoord gingen met de ge dane uiteenzetting der verdedigers van den auto busdienst. De Heer Cauwelier, voorzitter van het Natio naal Syndikaat, Afdeeling Rousselare, trok, door zijn onpartijdig optreden, de aandacht der aan wezige personen op zijn prachtige uiteenzetting. Ik, als nederige bediende, heb het probleem der afschaffing der treinen en vervanging door auto busdienst, van af het begin bekampt. Wij hebben onmiddellijk ingezien dat de voorgehouden cij fers niet juist waren en er nooit geen winst kon verwezenlijkt worden. Er werd ons gevraagd om de proefneming toch te laten doen als ze slecht uitvalt, des te beter. De lijn Ieper-Rous selare öf de herinrichting der treinen wordt te veel in het kader der tusschengelegen gemeen ten geplaatst, de reizigers van Poperinghe, voor midden der Provincie, deze van Rousselare voor leper, of van leper voor Rousselare, zijn volgens mij, alsook voor de N. M. B. S. even interessant als deze der tusschengelegen gemeenten, dit zijn toch ook de werkelijke gebruikers Op financieel gebied was de proefneming een totale mislukking

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 1