TANDPIJN T O G E N E DEN 2 Fédération des Sinistrés de 1'Arrondissement d'Ypres Handels- en Nijverheidskamer van Yper OfyZE SCHEEPVAART een fiasco dit wordt ten andere niet meer betwist. Wij willen van geen drie verbindingen, maar vragen dat de N. M. B. S. nu de uitbaters nog recht hebben op hunne concessie tot 1-2-1938, een proefneming te willen doen met moderne materiaal, autorails, stopplaatsen zooveel er noo- dig geacht worden. Na deze proefneming zullen de Volksvertegenwoordigers en de Gemeente besturen, alsook de N. M. B. S. met kennis van zaken kunnen oordeelen. Dat men niet kome verklaren er zal deficiet zijn het bestuur der N. M. B. S. voorzag bij de afschaffing der treinen een winst van 440.000 frank... en zij ver loor in 1933 545.000 frank Gedurende de proefneming zou de autobusuit bating. net zooals in 1931, blijven bestaan. De vergadering was het eens (uitgenomen 3 tot 4 personen) om te verklaren dat dit voorstel wellicht de beste oplossing zou daarstellen. De Heer Volksvertegenwoordiger Allewaert steunde erop dat er fnoest verandering komen, dat al de reizigers moesten voldoening beko menniet enkel deze der tusschengelegen ge meenten maar ook de andere. Hij verhoopte dan ook dat de Heer Theiismar zal tusschenkomen bij den Hr Minister va» Verkeer om aan de ver langens der reizigers voldoening te schenken. De Heer Vermeulen, Voorzitter van de Han dels- en Nijverheidskamer te leper verklaarde Ik was tegenwoordig in de vergadering waar de Heer Lamalle, Algemeen Bestuurder der N. M. B. S. zegde dat het slechts ging om een proef neming. De tijd der proefneming is lang voorbij en nog wordt de uitbating per autobus behou den Hij verdedigde het standpunt treinver keer per autorail met autobusdiensten als aan vullend middel en gaf als voorbeeld de vrucht bare uitbating per autorail der tramlijnen rondom Yper. De Heer Sabbe, Brugge, in naam zijner vrien den uit Rousselare, (wij gelooven Beveren bij Rousselare) beschreef ponctueel de voordeelen der autobusuitbating, alles is ten beste, geen redenen om klagen, het is de modernste wijze van uitbating, alle secundaire lijnen zouden op deze wijze moeten uitgebaat worden. Binnen kort komen er veranderde rijtuigen in dienst en over enkele weken drie nieuwe autobussen. Voor waar, indien er in het verleden soms klachten mochten geuit worden, voor de toekomst zal evenwel alles prachtig zijn De Heer Volksvertegenwoordiger Deman deed de noodzakelijkheid uitschijnen dat er moest verandering komen. Onder meer verklaarde hij Moest men de voorwaarden van het contract der uitbating Ieper-Rousselare aan de Kamer der Volksvertegenwoordigers kenbaar maken er zou in geheel de Kamer een schaterlach opgaan. Ge lijk wie, met een pijp in den mond en de telefoon aan de hand, zittende aan een bureau, kan zulk- danige uitbating aangaan. Springt er een band de Staat of de N. M. B. S. legt er een lap op. Er bestaat niet het minste risico voor de uitbaters. Deze aanhalingen schenen niet te bevallen aan den Heer Adv. Sabbe, immers de Heer Deman voegde er aan toe U glimlacht, wij hebben, God zij dank, nog voldoende begrip van spaarzaam heid, het volk stelde ons aan om toezicht over de Staatsfinanciën uit te oefenen, de belastingbeta lers zijn reeds zwaar genoeg belast, wij doen enkel en alleen onzen plicht De Hr Lemahieu leidde de vergadering, kwam soms aan het woord tusschen de verscheidene sprekers. De vergadering begonnen om 11.10 u. ging uit een om 12.50 u. De groote meerderheid der aan wezige personen was voor de herinrichting der treinen of minstens voor de proefneming met mo derne materiaal.' Naar wij ook vernamen heeft de Heer Theiis mar der verscheidene meeningen goede nota ge nomen. Verscheidene personen welke aan de ver gadering deelnamen zijn de meening toegedaan dat er iets abnormaal is in gansch deze zaak. Men speelt met geen open kaarten. Voor wat ons betreft herhalen wij hetgeen wij schreven op 31-10-36. Het Ministerie van Verkeer kent, beter dan wij, de zonderlinge historie le vering materiaal Minervaweet onder welke voorwaarden zulks is geschied, weet dat de hui dige voorwaarden van het contract alsook de te genwoordige autobusuitbating enkel en alleen behouden worden om wille eener financieele macht. Aan de volksvertegenwoordigers en senatoren welke zich beijveren om deze zaak tot een goed einde te leiden bieden wij onzen dank... en vra gen hen, niet te rusten vóór volledige klaarte en voldoening geschonken wordt. O, die zenuwachtigheid 't Komt door uw begeerlijkheid Voor thee en koffie allebei Neemt PACHA Chicorei o M. l'Avocat A. Butaye, Président de la Fédé ration des Sinistrés, ouvre la séance a 14 h. 30, ét expose les différents points portés a l'ordre du jour. M. Ie Docteur Brutsaert, retenu par une réunion de médecins, s'était fait excuser. Concernant la question des intéréts, le minis tère continue encore toujours a faire la sourde oreille a nos doléances. Cette situation ne peut du- rer indéfiniment, il faut que les sinistrés sachent a quoi s en tenir et ne se sentent plus menacés de devoir un jour ou l'autre rembourser une par- tie des intéréts qu'ils ont regus il y a plus de 15 ans. Malgré la promesse faite a hos délégués lors de la dernière audience ministérielle, les bureaux de Bruxelles recommencent a vouloir reviser les contrats conclus avec les services du Haut Com missariat Royal et a citer les sinistrés devant les tribunaux en restitution de sommes parfois im- portantes pour une pretendue plus-value de leurs immeubles reconstruits par l'Etat. II arrivait souvent que, pour les maisons a re- construire par l'Etat, le devis était légèrement supérieur a l'estimation admise pour la valeur 1914. Cependant une circulaire ministérielle, encore en vigueur, autorisait le Commissaire Principal prés du Tribunal de dommages de guerre, chargé d'homologuer la reconstruction faite par l'Etat, d'approuver purement et simple- ment les contrats conclus entre les sinistrés et le Haut Commissaire Royal si la différence entre le devis et la valeur 1914 n'excédait pas un cer tain pourcentage (allant de 20 a 30 pensons- nous). Or, voici que 15 ans après, alors que les maisons ont bien souvent changé de propriétaire, et bien que la reprise de l'immeuble reconstruit ait été faite sans réserve tant par le sinistré que par l'Etat, l'on vient prétendre qu'il y a eu enrichis- sement et que le sinistré est de ce fait tenu a rembourser l'excédent, multiplié par le coëffi ciënt de remploi, bien que eet excédent entre la valeur 1914 et le devis n'atteigne pas même 10 La prétention de l'Etat est done injuste et son unique résultat est de tracasser, d'inquiéter les sinistrés et de leur occasionner des frais inutiles. Les délégués présents demandent que le bureau de la Fédération insiste a nouveau auprès de M. le Ministre des Finances afin d'obtenir au plus tót une solution définitive dans la question liti- gieuse des intéréts, et lui rappelle aussi la pro messe faite de ne plus reviser les contrats conclus antérieurement avec le Haut Commissariat Royal. M. le Président propose d'envoyer la lettre sui- vante, dont le texte, légèrement modifié a la demande de quelques délégués, est approuvé a l'unanimité. Ypres, 10 Novembre 1936. Monsieur le Ministre, La Fédération des Sinistrés de 1'Arrondissement d'Ypres, dans sa réunion mensuelle du 8 courant, m'a chargé de vous rappeler qu'elle n'a pas encore été informée de la suite que votre service de liquidation des dommages de guerre doit donner aux deux ques tions que la Fédération a soumises a votre examen il y a quelques mois A. L'effet, rétroactif ou non, de la loi du 6 Septembre 1921. Nous disons qu'aucune mention spéciale ne donne a son texte concernant les intéréts un effet rétroactif. Du reste, l'art. 50 de la loi du 10 mai 1919 était si clair que jamais son interprétation n'avait été douteuse. En déduisant d'office du compte des sinistrés le montant des intéréts légalement payés par elle, l'Administra- tion commet done une erreur. B. Les contrats, conclus et exécutés de bonne foi il y a plus de 10 ans par les sinistrés et par les agents de l'Etat a ce spécialement préposés, ne devraient plus être remis en discussion. Ces procédures en révision jettent l'inquiétude dans les esprits, suscitent le mécontentement général, et obligent nos sinistrés, si éprouvés déja, a faire de nouveaux frais pour défendre leur droit devant les tribunaux. Nous avions regu la promesse, Monsieur le Ministre, que ces anciens contrats ne seraient plus remis en question sauf, comme de juste, en cas de mauvaise foi ou de collusion. Or, aujourd'hui, de pareilles instances sont introduites de nouveau, retardant inutilement la liquidation des dommages de guerre dont toute la Belgique aspire a voir la fin. Nous vous demandons done, instamment, de vouloir bien intervenir pour faire cesser définitivement ces procédures pour le moins inopportunes. En attendant une réponse favorable, nous vous pri ons d'agréer, Monsieur le Ministre, l'expression de notre considération la plus distinguée. Le Président, Arthur BUTAYE, Avocat, a Ypres. A Monsieur le Ministre des Finances. M. le Président priera M. le député Messiaen de bien vouloir se charger de remettre cette lettre personnellement a M. le Ministre, et une copie en sera adressée a Monsieur le Directeur Géné ral Verhaeghe. L'Assemblée décide encore de joindre ses ef forts a ceux de la Chambre de Commerce et d'In- dustrie d'Ypres* pour obtenir la restauration du canal d'Ypres a Comines. La lettre suivante sera envoyée la Députation Permanente de notre province et au Conseil Communal d'Ypres pour les prier de voter a leur tour une motion en fa veur de cette restauration, a laquelle nous avons droit et dont dépend le relèvement économique de toute notre région. Fédération des Sinistrés Ypres, de 1'Arrondissement d'Ypres le 10 Novembre 1936. Messieurs, La Fédération des Sinistrés de 1'Arrondissement d'Ypres, réunie en assemblée générale le 8 Novembre 1936. Considérant que la dévastation du canal d'Ypres a Comines a été occasionnée par faits de guerre et que ce canal est devenu indispensable pour le relèvement économique de notre région, d'autant plus que tant de sources de revenus et de bien-être lui furent ravies, Insiste pour que ce canal soit restauré dans le plus bref délai possiblevous demande de bien vouloir émettre, au sein de votre assemblée, un voeu en ce sens et de l'adresser aux ministres compétents, Et vous prie d'agréer, Messieurs, l'expression de sa considération la plus distinguée. Le Président. Arth. Butaye, Avocat. Les délégués se séparent ensuite a 15 h. 30 après avoir fixé la prochaine réunion au deuxième dimanche de décembre prochain. Als gevolg op de beslissingen, tijdens de laat ste algemeene vergadering genomen, werden de volgende brieven verzonden Yper, den 9 November 1936. Aan de Heeren Burgemeester, Schepenen en Gemeenteraadsleden der Stad Yper. Mijnheeren, Op de algemeene vergadering van 5 November kreeg ons bestuur de opdracht Ued. te bidden in openbare zitting een wensch te willen uitdrukken, nopens het spoedig herstel der vaart Yper-Komen, en dezen wensch te willen zenden naar de bevoegde Ministers. Ons bestuur is verzekerd dat gij aldus de begeerte en den wil zult uitdrukken van geheel de bevolking en ook van al de politieke partijen van Yper. Uw wensch zal van groot gewicht zijn in den krachtda- digen strijd welke de Handels- en Nijverheidskamer besloten heeft te voeren, tot het volledig economisch herstel van Yper. Gelieft te aanvaarden, Mijnheeren, de verzekering onzer beste gevoelens. De Secretaris, De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Yper, den 9 November 1936. Den Heer Van Isacker, Minister van Economische Zaken, Brussel. Heer Minister, Op de algemeene vergadering van 5 November 11., werd ons bestuur belast bij Ued. aan te dringen opdat de nieuwe bepalingen betreffende de Groote Maga zijnen ten spoedigste en ten strengste zouden toege past worden. Wij werden ook belast de aandacht van Ued. te ves tigen op het feit dat, in het Comiteit belast met onder zoek betreffende den Middenstand, de kleine steden niet vertegenwoordigd zijn en tevens Ued. te bidden deze leemte te willen aanvullen. Gelief te aanvaarden, Heer Minister, de verzekering onzer beste gevoelens. De Secretaris, De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Binnengevaren Donderdag 5 November 1936, de Elza(schipper Vancauwenberghe), van de beurt Westflandria, met 35 ton beurtgoed voor verscheidenen. Vrijdag 6, de André(schipper De Boeufmet 20 ton beurtgoed voor verscheidenende Louise (schipper Smet) met 70 ton erwten voor M. Vande- putte, leper. Zaterdag 7, de Irène (schipper Allermeersch) met 150 ton kasseien voor M. Van Wynsberghe, Poelcapelle; de Guiliemus(schipper Lievens) met 135 ton kas seien voor M. Van Wynsberghe, Poelcapelle de Ger- maine (schipper De Block) met 120 ton kasseien voor M. Van Wynsberghe, Poelcapelle de Max (schipper Van Hemelrijk) met 110 ton graan voor M. Vande- putte, leper. Maandag 9, de Nijverheids vriend (schipper Ver- tente) met 120 ton graan voor MM. Blootacker-Ver- meersch, leperde Marie-Louise (schipper Claus) met 100 ton graan voor M. Hollebeke, leper. Dinsdag 10. de Julia(schipper Vilein) met 205 ton graan voor M. Vandeputte, leperde Vooruit met moed (schipper Goethals) met 100 ton potasch voor M. Talpe, Kortrijk de «Cosmopoliet», (schipper Kreeft) met 95 ton erwten, voor de Firma Talpe, Roeselare. Donderdag 12, de Honorine(schipper Roelandt) met 140 ton potasch voor M. Rambour, Roeselare. Weggevaren Vrijdag 6 November 1936, de Elza (schipper Van cauwenberghe), van de beurt Westflandria, met 15 ton beurtgoed voor verscheidenen. Waterhoogte toestand normaal. wordt gestild, weggenomen door de DENTOGÈNE 6 fr. de flesch in alle apotheken. Opgeleteischt

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2