4 HET TREINVERKEER «IEPER-ROUSSELARE» Het ware mij aangenaam op de ontvangst van den Heer Minister uitgenoodigd te zijn, zoo zou ik den Heer kabinetsoverste, die den Heer Minis ter zal vergezellen, zekere dingen kunnen her inneren waarover ik hem reeds gesproken heb. Gezien den geest der huidige raadgevers van den Heer Minister, vrees ik dat wij de vaart moeilijk onmiddellijk zullen bekomen, doch wij mogen er op rekenen dat wel andere werken zullen ver kregen worden. De Handelskamer zou, indien het herstel der vaart niet bekomen wordt, den Heer Gouverneur moeten uitnoodigen haar des noods bij den Koning te vergezellen en de be stendige deputatie zal dan medehelpen om de toestemming van den Heer Gouverneur te be komen. De trommel waarop men ook het meest moet slaan is dat Yper hier in den vergeten hoek ligt en dat er voor onze streek niets gedaan wordt. In het ministerie wordt men door derge lijke persartikels geprikkeld, men is er ten zeer ste gevoelig aan en men dient dan ook zonder verpoozen op dien weg voort te gaan De Heer senator Vandenbulcke zegde dat het inderdaad een eigenaardig samentreffen was dat de Heer volksvertegenwoordiger Missiaen juist een uur vóór de afvaardiging der Handelskamer door den Heer Minister ontvangen werd, en op perde het gedacht al de gemeentebesturen uit te noodigen, naar het voorbeeld van Komen, een wensch ten gunste van het herstel der vaart Yper-Komen te stemmen, daar zulks te Brussel er veel toe kan bijdragen om de door gansch onze streek verwachte beslissing te bekomen. De Heer senator stelde verder nog voor al de Heeren sena toren en volksvertegenwoordigers over de kwes tie der vaart Yper-Komen zoo volledig mogelijk in te lichten, en zegde bereid te zijn in den Se naat een ondervraging te doen ten einde daar over een antwoord van den Heer Minister uit te lokken. De Heer Six, provinciaal raadslid, drukte er zijn verwondering over uit te vernemen dat er in den provincialen raad door zeker lid tegen de vaart Yper-Komen gesproken was geweest en verklaarde dat hij er daarentegen, tot tweemaal toe reeds, een lans ten voordeele der vaart gebro ken had. Hij drukte zijn meening uit dat de pro vinciale overheid hare werkzaamheid niet alleen mag beperken bij het opmaken der begrooting en bij het verleenen van vele toelagen, maar dat zij ook op het voorplan moet staan van den strijd, daar waar het gaat om de verdediging der belan gen onzer West-Vlaamsche bevolking. Hier biedt zich thliis een eerste gelegenheid om tusschen te komen in het conflict dat tusschen Yper en Brussel is opgerezen en het is de plicht der pro vinciale overheid voet bij stek te houden en zich aan de zijde te scharen van een groot deel der bevolking en dezes belangen te behertigen. De Heer Six beloofde aan den Heer Gouverneur en de bestendige afvaardiging in dezen zin een brief te richten en verklaarde verder dat de gevoerde strijd, voor het verwerven van hetgeen aan onze streek terecht toekomt en dat ook aan de haven van Nieuwpoort zal ten goede komen, met meer krachtdadigheid moet doorgevoerd worden dat men voor niets moet terugschrikken desnoods te Brussel op de tafel gaan slaan de personen, die in t geniep het herstel der vaart tegenwer ken, ontmaskeren en aanvallen en een geweldi ger perscampagne, zelfs bij middel der bladen van het binnenland, op touw zetten. Alhoewel er opgeworpen werd dat de Dienst voor Economisch Herstel insgelijks van den Mi nister van Openbare Werken afhangt, verklaarde de Heer Vermeulen, voorzitter der Handelska mer, aan zijn bestuur te zullen voorstellen stap pen bij voornoemden Dienst aan te wenden om daar het standpunt van Yper te verdedigen en zoo mogelijk te doen zegevieren al de gemeen ten bij middel van een omzendbrief uit te noo digen om ook een wensch ten voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen uit te drukken, en ook nog de verslagen der laatst gehouden ver gaderingen te doen drukken om ze aan al de mandatarissen te zenden en hen «lzoo over den hier bestaanden toestand in te lichten. Verders bedankte hij de aanwezige mandatarissen voor hun beloofden steun en de goede wenken die zij gegeven hadden. Hij vroeg aan den senator Van denbulcke om, in 't vooruitzicht zijner onder vraging in den Senaat en voor zijne documentee ring, aan het Ministerie van Openbare Werken het verslag te vragen dat de Heer Delmer, secre taris-generaal, dezelfde die eens zegde dat er thans geen moeilijkheden van de natuur meer bestaan, tegen de vaart Yper-Komen heeft opge steld. De Heer Vermeulen zegde ook nog dat, moest de Bestendige Afvaardiging van den Heer Gouverneur kunnen bekomen dat hij erin toe stemt de afvaardiging der Handelskamer bij den Heer Minister en desnoods bij Z. M. den Koning te vergezellen, zulks van het grootste gewicht zou zijn in den strijd voor het herstel der vaart Yper-Komen. Hij kondigde daarna ook nog aan dat het eerste Ypersch schip op Zondag a. s., 29 November, te 11 u. 's morgens, door den Zeer Eerw. Heer Deken van Yper plechtig zal gedoopt worden en noodigde de aanwezigen uit deze plechtigheid bij te wonen. Deze belangrijke vergadering werd hierop te 16 u. 30 opgeheven. DE TAAL DER CIJFERS In de vergadering gehouden op het Stadhuis te leper op 6° dezer, werd er door den Heer Kabinetsoverste van den Heer Minister van Ver keer een uiteenzetting gedaan omtrent de voor- en nadeelen zoowel van de autobusuitbating als van de uitbating per spoor tusschen leper en Rousselare. Wij zijn terug op inlichtingen gegaan en ko men tot verbazende vaststellingen. Cijfers, bedragen, uitslagen in het verslag aan gestipt zouden niet aan de werkelijkheid beant woorden. Ten andere deze cijfers kwamen ge heel vreemd voor bij verschillige aanwezige per sonen. De opmerking van den Heer Volksver tegenwoordiger E. Missiaen Ik maak alle voor behoud omtrent dé bedragen voorkomende in de uiteenzetting was dan ook meer dan verrecht- vaardigd. Deze opmerking was wellicht van aard om den Heer Kabinetsoverste te verontrusten daar hij aan den bestuurder van het Ministerie van Ver keer vroeg Ces chiffres sont quand même exacts Wij kunnen gerust verklaren de uiteenzet ting welke gedaan werd is niet, wat men er evenwel ook moge over denken, de persoonlijke opvatting van een of ander persoon, ook niet van den Heer Kabinetsoverste, maar deze uiteenzet ting, deze studie werd eenvoudig opgemaakt, zoodanig opgesteld dat de cijfers soms het onmo gelijke begrenzen, niet beantwoorden aan de wer kelijkheid en eenvoudig een pleidooi daarstellen voor de autQbusuitbating. Het valt aldus absoluut niet te verwonderen dat het verzoek van den Heer Volksvertegen woordiger Butaye die vroeg om mededeeling te bekomen der gedane uiteenzetting en aangestipte cijfers niet ingewilligd werd. Naar wij verders komen te vernemen zou zelfde vraag ook schrif telijk gedaan geweest zijn door een ander Volks vertegenwoordiger... maar ook vruchteloos. In aanwezigheid van een twintigtal personen wordt er een uiteenzetting met tal van bedragen en cijfers voorgedragen naderhand wordt er mede deeling gevraagd van zelfde uiteenzetting en deze wordt geweigerd, waarom In de tegen woordigheid van volksvertegenwoordigers, bur gemeesters en andere vooraanstaande personen werd er ondermeer verklaard dat een eventueele uitbating per spoor, 7 heen en terugreizen per dag tusschen leper en Rousselare Fr. 1.800.000 zou kosten Wij hebben ons de moeite getroost een kleine berekening te maken. De afstand per spoor tus schen beide stations bedraagt22 kilometer. Een heen en terugreis dus 44 km. De veronderstelde zeven heen en terugreizen per dag (7x44) zou den dus 308 km. bedragen. In een volledig jaar zou de afgelegde afstand (308x365) km. 112.420 bereiken. Het cijfer van Fr. 1.800.000 werd voorgedragen als kostprijs der uitbating voor één jaar. In zuik- danig geval zou de kostprijs per kilometer (1.800.000 Fr. 112.420) of Fr. 16,01 bedragen. Wij zeggen wel zestien frank, 01 per kilometer Wij verklaren onmiddellijkaan zulkdanig tarief, op deze basis, met zulkdanige kostprijzen is het om te wanhopen der toekomst van de Na tionale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Dit zijn vooruitzichten wij weten bij onder vinding dat de vooruitzichten gemaakt door de Directie der N. M. B. S. niet altijd beantwoorden aan de werkelijkheid, zoo was het inderdaad ge steld met de ingebeelde winsten der autobusuit bating systeem-type (verslag 936 - 7-12-1931). In 1936 uitbating per spoor aan 16,01 per kilo meter. En vroeger In een verslag opgemaakt door de Directie der N. M. B. S. op 3 Juni 1933, N° 1400, waren de uitgaven voor een spoorverbinding (systeem stoom) geraamd op Fr. 124.698 per maand in één jaar dus 1.496.376 Frank of per kilometer 13 fr. 31. En hoe uitleggen dat de treinen in 1931 dus vóór-de afschaffing slechts een deficiet gaven van 200 frank per dag of Fr. 73.000 per jaar In 1931 mocht het deficiet der treinen geheel gering zijn, de voorziene winsten der autobus uitbating waren immers prachtig In 1933-1934-1935 bestatigt de Directie der N. M. B. S. dat de financieele uitslagen der autobusuit bating een totale mislukking zijn. Alles wordt in het werk gesteld om de proefneming toch te behouden... en men moest natuurlijk laten uit schijnen dat een spoorweguitbating nog veel meer deficiet zou geven. Naar gelang de omstan digheden veranderen de cijfers.op het papier Nog een kleine vergelijking Kostprijs eener spoorverbinding geraamd op 1.496.376 frank document 1400 van 3-6-1933 Weet u dat de au tobusuitbating in het zelfde jaar 1933 Fr. 1.415.000 kosten vergde (Document 1677 van 1 Februari 1934). En in 1936 dus na jaren ondervinding, moderni satie, vicinalisatie enz., zou een treinverbinding tusschen beide west-vlaamsche steden één mil- lioen acht honderd duizend frank kosten In zulkdanige voorwaarden kunnen wij best gelooven dat een Volksvertegenwoordiger zijn volle voorbehoud miek omtrent de voorgebrachte cijfers. Wij houden niet aan veronderstellingen en vooruitzichten en komen terug naar de werke lijkheid, naar de bestaande autobusuitbating. In het treinboek verschenen op 4 October 11. zijn er voor de autobus «Ieper-Rousselare» 14 dagelijk- sche ritten voorzien. De afstand bedraagt tus schen beide steden 25 kilometer, een heen en terugreis 50 km. Per dag worden er dus (50x14) of 700 km. baan afgelegd. Per jaar (365x700) het zij 255.000 kilometers. Daarbij moeten de ritten van markt en zondagen gevoegd worden, deze officieel voorzien in het treinboek of per jaar 26.000 km. Ook nog de bijkomende ingelegde ritten (overbevolking) gedurende de week en ook 's Zondags. Wij schatten deze bijkomende ritten op een minimum van 25.000 km. per jaar. Wij bekomen aldus 255.000 en 26.000 en 25.000 of meer dan 300.000 km. Deze raming moet onge veer juist zijn, inderdaad in de 10 eerste maan den van 1932 werd er een afstand afgelegd van 277.277 km. en in 1933, 298.000 km. Bij de afschaffing der treinen werden de uit gaven eener autobusuitbating geschat op Fr. 3200 per dag of 1.168.000 frank. Niets heeft belet dat de werkelijke uitgaven in 1933 tot Fr. 1.415.000 beliepen, of aan 4,72 per kilometer. Door de besparingen (levering brandstof door de N. M. B. S., vervanging der ontvangers enz.) werden de onkosten der uitbating verminderd en teruggebracht op Fr. 3,42 per kilometer. In Juli 1933 was de onkost 4,46 en in November 1933 4,01 per kilometer. Wij zijn evenwel zoo vrij te laten opmerken dat deze besparingen de winsten hadden moeten verhoogenvoorziene winsten 440.000 Fr., besparing op brandstof 60.000 Fr., ver vanging ontvangers 138.000 frank, of samen Fr. 638.000. Op basis van een afstand per jaar 300.000 km. aan kostprijs 3,40 fr. zou de autobusuitbating een jaarlijksche uitgave vergen van Fr. 1.020.000. Stellen wij daartegen een intensieve uitbating per autorail (mazout). Wij voorzien niet 7 heen en terugreizen, maar een minimum van 12 per dag, 22 km. afstand, heen en terug 44 km. of per dag (44x12) 528 km. In één jaar (528x365) of 192.720 kilometers. De berekening omtrent de uitbating per auto rail (mazout) kunnen wij ongetwijfeld ook be naderend doen. Immers het tegenwoordig contract der autobusuitbating voorziet alle uitgaven 5 op het aangewend kapitaal, bezoldigingen bestuurder, bediende, chauffeurs, ontvangers, werktuigkundige, verzekeringen, sociale lasten, afschrijving materiaal (in vier jaar en op 5 rij tuigen) onderhoud rijtuigen, schilderwerk, pre mie en benevens nog 5 op de bruto ontvangsten. Er valt te noteeren dat de brandstof tegenwoor dig geleverd wordt door de N. M. B. S. Alles inbegrepen worden de onkosten der auto busuitbating geraamd op 3,40 per kilometer. Op zelfde basis en per km. fr. 0.60 voor onderhoud der baan (deze wordt thans ook gedeeltelijk on derhouden) of Fr. 4, zou een autorailuitbating dus geven als kostprijs 192.720x4 of 770.880 fr. per jaar. Kwestie van het bewaken der barreelen dit zou op een minimum kunnen teruggebracht wor den daar de autorails zouden stoppen aan de bijzonderste wegen. Ook geen spraak van het terug in dienst stellen der stations Moorslede en Zonnebeke. Benevens deze intensieve dienst per autorail (12 heen en terugreizen) welke eventueel nog zouden kunnen verhoogd worden, zou de autobus dienst, net zooals in 1931 en begin 1932, de spoor lijn kunnen aanvullen. Er zou nog een vergoeding berekend op de bruto-ontvangsten dezer autobus uitbating ten goede komen aan de N. M. B. S. Maar neen, men tracht ons op alle mogelijke wijzen om den tuin te leiden. Alles geeft den schijn dat Brussel oordeelt dat men hier in West- Vlaanderen niet kan rekenenwij laten zelf oordeelen waar er een te kort aan gezond ver stand is. Voorziene winsten bij de afschaffing der treinen Fr. 440.000 te verhoogen door de op gelegde beztiinigingen Fr. 198.000, of samen 638.000 fr. winsten enals uitslag een deficiet bekomen van 545.000 frank Op financieel gebied fiasco Geen privaatzaken, nog minder privaatbelan- gen wij eischen gelijke behandeling als op alle andere secundaire lijnen. Zal de behandeling in de Kamer der Volksvertegenwoordigers alsook de beslissing van den Heer Minister van Verkeer een einde stellen aan die comedie

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 4