VILLE - F O OTB AL L- Cinema Flora, Yper 17 JAAR, N 41—9 JANUARI 1937 17 ANNÉE, N 41—9 JANVIER 1937 - Weekblad - - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d'Ypres Rechtbank voor Oorlogsschade Tribunal des Dommages de Cuerre DE VERBINDINC LEIE-YZER Zondag 10 Januari 1937 C. S. YPER - Derde Sp. - S. V. KORTRIJK C. S. YPER - Juniors - R. S. C. MEENEN DE STAD ZONDER WET DE RECORDMAN met Tim Mac Coy HET YPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd LA RÉGION D'YPRES ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Al de bureelen der Rechtbank voor Oorlogs schade (commissariaat, herbeleg, griffie) zijn overgebracht naar het Gerechtshof, (lc verdiep), Groote Markt Koning Albert, Yper. Tous les bureaux du Tribunal des Dommages de Guerre (commissariat, remploi, greffe) sont transférés au Palais de Justice, 1' étage), Grand' Place Roi Albert, a Ypres. Slecht ingelicht door personeh die er belang bij hebben de vaart Yper-Komen niet te zien vol tooien en de kosten van dit werk overdrijven onder den drang van zekere politieke mandata rissen die, om persoonlijke redenen, het alge meen belang, waarvan zij de verdedigers zouden moeten zijn, over het hoofd zien, en grootelijks ook tengevolge der beschaamde handelwijze van ons Ypersch stadsbestuur, dat voor de verwezen lijking van dit voor onze streek nochtans zoo belangrijk werk niet openlijk optreden durft, volhardt de Heer Merlot, Minister van Openbare Werken, thans nog altijd in zijne houding om het herstel der vaart Yper-Komen te verwerpen, nadat zijn voorganger, de Heer Minister Hendrik De Man, ons de uitvoering ervan beloofd had en nadat de Yperlingen zoowel als de bewoners van al de steden en gemeenten gelegen in de streek tusschen Komen en Nieuwpoort zich om het goede besluit van den Heer Minister De Man ver heugd hadden. De schijnreden, die de Heer Minister Merlot aangeeft om zijn weigering te staven, is dat de vaart Yper-Komen voor onze streek van geen economisch nut is, doch de Heer Minister Merlot geeft zich niet eens de moeite, alhoewel hij zulks beloofde en ertoe herhaalde malen uitgenoodigd werd, om zich hier ter plaats van het tegenover gestelde te komen overtuigen. De cijfers van de vaart Kortrijk-Bossuyt, die wij hier onlangs me dedeelden, zijn, benevens de zoovele andere argu menten die wij tot hiertoe reeds vooropstelden, een bewijs te meer van al het nut dat een vaart oplevert voor de streek die zij doorloopt, en too- nen aan hoe een vaart mettertijd de stichting van nieuwe nijverheden in die streek mogelijk maakt. Wij hebben hier vroeger reeds gezegd dat wij ons geenszins laten ontmoedigen en dat wij vol strekt weigeren ons bij de tegenwoordige be slissing van den Heer Minister Merlot neer te leg gen. Het is dan ook met een zekere voldoening dat wij bestatigen dat wij niet alleen zijn om deze houding aan te nemen. Inderdaad, pas had de Heer Minister Merlot, tijdens de bespreking der begrooting van Open bare werken, in de Kamer, aangekondigd dat hij beslóten had aan het herstel der vaart Yper- Komen te verzaken, of de Heer J. Peurquaet, socialistisch volksvertegenwoordiger voor Veur- ne-Dixmude-Oostende drong bij den Minister aan om de verbinding Leie-Yzer langs een anderen weg te doen. De Heer Peurquaet, zich steunende op de ge documenteerde verslagen van de Heeren Dae- nens, schepen van Dixmude, en Van Troyen, se cretaris der landbouwcommissie van zelfde stad, stelde aan den Heer Minister voor het ontwerp van het graven eener vaart van Rousselare naar Dixmude ter studie te leggen en hiervoor een kleine som in de begrooting te willen voorzien. In zijne uiteenzetting miek de Heer Peurquaet ruimschoots gebruik van de beweegredenen door de Heeren Daenens en Van Troyen destijds voor uitgezet en bewees tevens ook goed de kwestie te hebben ingestudeerd. Volgens hem zou het graven dezer nieuwe vaart de grootste voordeelen bezorgen aan Rousselare en Dixmude, zij zou de handel en nijverheid van gansch de Leiestreek bevoordeeligen en tevens ook aan de haven van Nieuwpoort, waar er toch zoo weinig beweging is, een hinterland bezorgen zonder hetwelk deze haven nooit den bloei zal- kennen, dien zij door haar gunstige ligging aan de monding van een stroom als de Yzer verdient. De Handzaemevaart, die 9 kilometer lang is, zou voor h^t verwezenlijken van dit ontwerp kunnen benuttigd worden, zoodat er dus, in plaats van een kanaal van 21 kilometer, slechts een van 15 km. zou moeten gegraven worden. Deze vaart zou op een zeer voordeelige en gemakkelijke ma nier van water kunnen voorzien worden, daar de Zarrenbeek er het water van een gebied van acht tien honderd Ha. naartoe zou voeren. Verders zou deze vaart ook voor den landbouw van het B. V. B. YPERSCH STADIUM C. S. Y. Om 10 uur Om 2 uur grootste nut zijn. Tusschen Cortemarck en Dix mude, immers, zijn er 1500 hectaren bouw- en weilanden die drie tot zelfs viermaal 's jaars, bij de minste aanhoudende regens, blank gezet worden, wat dus veel schade aan de landbouwers veroorzaakt, gezien het gezaaide zaad door het water weggespoeld wordt. Het gras, van lucht en licht beroofd, verkwijnt en de grond, die te lang vochtig blijft en koud, daar eerst de verdam ping moet geschieden, is slechts in Mei voor den plantengroei geschikt, in plaats van in Maart zooals het droge land verder. Door deze vertra ging is de opbrengst nooit zoo groot als elders en meestal onvoldoende. Een doelmatige bewer king is eveneens onmogelijk en alle grondverbe tering uitgesloten. De opbrengst van deze vlakte zou veel grooter kunnen zijn, indien het water een regelmatigen uitweg kon vinden. Thans wordt voor deze gronden slechts 500 fr. de hec tare betaald, terwijl de hooger gelegen landen aan 2000 fr. de hectare verkocht worden. Door het uitdiepen van den Yzer en het graven dezer nieuwe vaart, verklaarde de Heer Peur quaet, zal de noodige waterafvoer verzekerd wor den. Verders onderzocht hij nog de vroeger in gediende ontwerpen en verzekerde den Heer Mi nister dat de uitvoering van dergelijk werk aan een gansche streek en aan verscheidene steden, zooals Rousselare, Dixmude en Nieuwpoort, een nieuw leven zou schenken. Dit optreden van den Heer volksvertegen woordiger Peurquaet bewijst dus dat wij niet alleen zijn om de verbinding Leie-Yzer voor de heropleving van de streek als een noodzakelijk heid te aanzien. Zooals de Heer Peurquaet en, vóór hem, de voorstanders der vaart Rousselare- Dixmude alleen de voordeelen inzien die hunne streek van het graven dezer nieuwe vaart ver wacht, zoo ook hebben wij ons tot hiertoe steeds erbij beperkt al het belang der vaart Yper- Komen voor onze streek te doen uitschijnen. Nooit is bij ons het gedacht opgekomen een ander ontwerp, van waar het ook kwam, 't zij een vaart Rousselare-Dixmude, 't zij een vaart van Rousselare naar Brugge, te bestrijden, doch hetgeen wij steeds hebben voorgehouden en waarvan wij nooit zullen afstand doen, is dat, van al deze ontwerpen, de vaart Yper-Komen den voorrang verdient omdat zij reeds bestaat, omdat zij door oorlogsfeiten beschadigd werd, omdat het herstel ervan, met de middelen waar over men thans beschikt en met de opgedane ondervinding, niet de minste moeilijkheid meer biedt, omdat de vaart Yper-Komen de kortste en goedkoopste verbinding tusschen de Leie en den Yzer daarstelt. Integendeel, wij hebben steeds een vriendenhand uitgestoken naar Dix mude, Nieuwpoort en allen die bij de verbinding Leie-Yzer belang hebben om, door innige samen werking, het betrachte doel te bereiken. Bestond deze gewenschte samenwerking, had den wij maar het geluk hier een socialistische .volksvertegenwoordiger te bezitten zoo^ls de Heer Peurquaet, die niet aarzelt bij andersden kenden en zich niet schaamt bij bevoegde man- SAHUEL GOLDW >'N PRÉ 51 MTS VANAF VRIJDAG 8 JANUARI 1937 Nog twee machtige fransch gesproken films gekozen on der de schoonste en de vol- maakste. Schooner dan Gansch de stad spreekt ervanen met denzelfden artist G. ROBINSON. De stad zonder wet werd door de wereldpers als een der grootste successen be groet. Het is een wonder machtig overzicht van het bewogen en eigenaardig leven der eerste goudzoekers van Califcrnië. Een liefde geschiedenis zooals alleen Robinson ze vertolken kan te midden dezer half be schaafde wezens, dieven, bandieten, misdadigers die zelf de wet maken. Een groote sportieve film. vol levendigheid, over de gevaren der luchtvaart. Luchtacrobaties die u zullerï doen rillen, rampen van een ongehoord realisme, dieven eener weergalooze stoutheid die plannen stelen, en achtervolgingstoesianden in de lucht' zocals het u nog nooit gegeven werd er te zien. FATHÈ JOURNAL. Kinderen niet toegelaten. Weldra de grcstste gebeurtenis der cinema seder, haar uitvinding: DE FILM IN RELIËF. MIRIAM HOPKINS EDWARD G ROBINSON JOE Mc CREA ïïniteIX RTISIS/ MUI IN 1CINI HOWARD HAWKS

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 1