M°" Vandendriessche
2
HET TREINVERKEER
IEPER-ROESELARE
Het Treinverkeer Tper-Rousselare
AUTOBUSONGEVAL
op de Lsjrs Yper-Roeselare
VOOR DEN TERUGKEER VAN ONS
GARNIZOEN
DENTISTE
Dixmudestraat, 49 YPER
Telefoon 311.
Raadplegingen alle dage.
Specialiteit van geperfectionneerde
gebitten met waarborg.
ALMANACH HACHETTE
ALMANACH VERMOT
pour 1937
ens van honderd millioen, dit voor net herstellen van
een vaart van vijftien kilometer! 't Is moeilijk om dat
te gelooven.
Wat er ook van zij en alle kwestie van beraming
daargelaten, vermits wij dienaangaande niet bevoegd
zijn. kunnen wij toch. op grond van hetgeen reeds over
die zaak geschreven is geworden, bevestigen dat de
scheepvaart zeer door het herstel van die vaart zou
gediend zijn, veel meer stellig dan door het graven
van een kanaal van Roeselare naar Diksmuide. En wat
de Iepersche klei betreft, die de instorting van de tun
nels en de groote brug van H"llebek£ veroorzaakt
heeft, dient te worden opgemerljf dï* deze kleilaag
zich heel ver uitstrekt en dat het J vnda van een vaart
tusschen Roeselare en Diksmuide i vo* dezelfde moei
lijkheden zou gepaard gaan als dei- die voor het her
stel van de vaart Ieper-Komen nog moeten overwonnen
worden.
Maar de moderne techniek heeft reeds veel grooter
moeilijkheden weten uit den weg te ruimen en het gra
ven van het kanaal te Eigenbilzen was al een veel
grooter en zwaarder werk. Minister Merlot, de geko
zene van Luik. zou dit niet mogen vergeten, hij die toch
zelf genoegzaam weet met welke technische en finan-
cieele moeilijkheden de uitvoering van dit reuzenwerk
gepaard ging.
Zeggen dat het herstel van het kanaal tusschen leper
en Komen te veel geld zou kosten is de veroordeeling
uitspreken van heel de YzerstreekDat mag niet
Nieuwpoort. Diksmuide en leper hebben genoeg gele
den gedurende den oorlog en de tijd toen zij als merk-
waardige oorlogsterreinen door de vreemde toeristen
druk bezocht werden, is nu ook voorbij. Die uitbating
van het medelijden was misschien heel voordeelig voor
het toerisme, maar was toch eigenlijk een wilskrachtig
volk als het onze niet waardig.
Aan deze drie steden moet de Belgische regeering
thans de middelen verschaffen om te leven en te bloeien
door eigen arbeid. Welnu, slechts de verbinding van de
Leie en Yzer kan dit teweeg brengen.
Dit werd sinds jaren reeds door de provinciale over
heden erkend en wij hopen daarom dat ook het Pro
vinciaal Bestuur en inzonderheid de heer Gouverneur
Baels (wiens zeer breede blik en juist inzicht in alle
zaken van economisch belang zeer op prijs worden ge
steld door allen die onbevooroordeeld zijn prachtig
«erk gade slaan) hun invloed zullen uitoefenen op de
Regeering opdat de zaak eens aan een grondig onder
zoek zou onderworpen worden, want het is immers niet
aan te nemen dat een gansche streek, die zou kunnen
bloeien en terzelfdertijd nog groote diensten bewijzen
aan geheel Zuid-Westvlaanderen, daar maar eenvoudig
aan haar lot overgelaten worde omdat de herstelling van
een vaart van vijftien kilometer lengte eenige moei
lijkheden oplevert
Ter overweging
aan den Heer Mareel-Henri Jaspas,
Minister van Verkeer.
In onze voorgaande nummers hebben wij den
uitgebreiden en volledigen tekst der interpella
tie van de HH. Butaye en Missiaen alsook het
antwoord van den Heer Minister van Verkeer
gegeven.
Alhoewel wij reeds sedert verschillende maan
den voldoende bewijzen geleverd hebben dat er
moedwillig te werk gegaan wordt, dat men de
autobusuitbating tegen sterren en wind tracht te
verdedigen, zijn wij verplicht een andermaal de
verklaringen van den Heer Minister te weerleg
gen en het bewijs te leveren dat de inlichtingen
hem verstrekt door zijn bureelen of door de Di
rectie der N. M. B. S. onvolledig en onjuist zijn.
In zijn uiteenzetting en antwoord schermt de
Heer Minister steeds met zelfden zin d'après les
renseignements en ma possession... d'après les
renseignements que je possède, je ne puis vous
en fournir d'autres vous comprendrez pourquoi»....
Neen, wij verstaan niet waarom en vragen,
eischen. dat er aan die comedie een einde zou ge
steld worden.,
Alles laat uitschijnen dat de Heer Minister
geen kennis heeft van het document N° 936, da
tum 7-12-1931. Wij geven er hierna mededeeling
van
Document 936 7-12-1931.
Remplacement des trains de voyageurs ac-
tuels de la ligne Ypres-Roulers par un service
d'autobus.
L'étude de l'exploitation économique des
lignes secondaires nous amène a solliciter du Con-
seil d'Administration une adhésion de principe
au système ci-après qui serait appliqué a la ligne
d'Ypres-Roulers et qui constituerait un exemple
type.
La ligne d'Ypres a Roulers mesure 22 km.
D'une part, l'exploitation actuelle par trains
de voyageurs laisse un déficit d'environ 200 francs
par jour. D'autre part, entre Ypres et Roulers,
fonctionne un service d'autobus exploité avec pro-
fit. Ceci s'explique paree que l'autobus dessert
mieux les localités qui sont éloignées des gares
(Moorslede, 6.000 habitants et Passchendaele
2.000 habitants, se trouvent respectivement a
2 km. et 1200 mètres de la station).
II parait dès lors intéressant de supprimer
complètement le service des trains de voyageurs
sur cette ligne et de le remplacer par un service
d'autobus.
Ce service serait exploité par le concession-
naire actuel pour le compte de la Société. Le
Concessionnaire accepte de céder a la Société
Nationale des chemins de fer beiges gratuitement
et définitivement la concession qui lui a été ac-
cordée par l'arrêté Royal du 7 février 1930, a la
condition d'être agréé comme fermier pour la
durée de sa concession, soit huit ans.
On appliquerait a l'autobus les prix de la
3'-classe de la Société Nationale des chemins de
fer beiges ainsi que toutes les réductions consen-
ties par elle a certaines catégories de voyageurs
et on y délivrerait les diverses espèces d'abonne-
ments (abonnements d'ouvriers compris).
II y a actuellement 6 trains de voyageurs
aller et retour en semaine et on prévoit onze
voyages aller et retour par la route ce nombre
serait porté a 17 le dimanche. L'autobus pénétre-
rait dans les gares d'Ypres et de Roulers.
Les tickets seraient délivrés par des gardes
de la Société Nationale des chemins de fer beiges
de telle manière qu'il n'y aurait aucun mécompte
a craindre au sujet de la perception des taxes.
Les colis et les bagages seraient acceptés a l'auto
bus. mais les colis et les bagages pondéreux se
raient acheminés par trains de marchandises.
La suppression des trains de voyageurs en-
trainerait l'enlèvement de la signalisation et des
voies de croisement des gares intermédiaires de
même que la suppression du gardiennage de sept
passages a niveau. Le personnel préposé a l'en-
tretien de la voie pourrait être réduit ce qui
finalement, procurerait une énonomie de person
nel de 800 francs par jour.
Prévision
Recettes
a) du service actuel des trains 3.800 frs par jour.
b) du service actuel d'autobus 600 frs par jour.
Ensemble par jour 4.400
Dépenses
Coüt d'une exploitation d'autobus par un
fermier par jour 3.200 frs.
Bénéfice par jour1.200 frs.
soit par an440.000 francs.
L'exploitant fournirait le matériel et les.
chauffeurs il assurerait l'entretien, la réparation
et payerait les assurances. Le pro jet de contrat
serait soumis ultérieurement a l'approbation du
Conseil d'Administration.
1. De treinuitbating gaf dus volgens dit
verslag een verlies van Fr. 200 per dag of per jaar
73.000 Fr. Telkens een der interpellanten ter
Kamerzitting van 16 December 11. het gewaagde
dit deficiet van Fr. 200 per dag of Fr. 73.000 per
jaar te vernoemen werd er door den Heer Minis
ter een ontwijkend antwoord gegeven. Op her
haald aandringen van'den Heer Volksvertegen
woordiger Missiaen verklaarde de Heer Minister:
«Je n'ai aucune connaissance du chiffre de Fr.
73.000
2. De ontvangsten bedroegen voor de treinen
Fr. 3800 per dag, het verslag zegt wel recettes
actuelles», dit was in 1931. Deze som stemt
ten andere overeen met hetgeen voorgedragen
werd door den Heer Jaspar.
Maar als het gaat om de onkost eener treinuit
bating in 1931, Fr. 1.980.000, volgens hetgeen de
Heer Minister ons verklaarde, gaan wij evenwel
niet meer akkoord.
Een ontvangst van Fr. 3800 per dag of per jaar
1.387.000, gaf een deficiet van Fr. 200 per dag of
per jaar Fr. 73.000, een treinuitbating moest dus
als kostprijs geven Fr. 1.460.000,en niet Fr.
1.980.000.
Het cijfer door ons voorgehouden Fr. 1.460.000,
stemt ten andere volledig overeen met de gege
vens voorkomende in het verslag N" 1400 van
3 Juni 1933.
Dit alles is niet ernstig naar gelang de om
standigheden worden de cijfers veranderd. De
cijfers verstrekt door den Heer Minister zijn de
zelfde als deze voorgedragen door den Heer Ka
binetsoverste te Yper schriftelijk mochten zij
niet medegedeeld worden... zij hadden immers,
ter Kamerzitting kunnen weerlegd worden.
Wij worden eenvoudig bedrogen... Indien het
werkelijk zoo klaar is, waarom al deze goochel
toeren met cijfers
3. Wil u nog een klein voorbeeld van onzin
Ter Kamerzitting verklaarde de Heer Minister
het deficiet eener spoorweg uitbating zou in
1933 tot Fr. 1.325.000 beloopen hebben
En in Januari 1935 komt de Directie der N.M.
B. S. voor den Raad van Beheer verklaren, een
spooruitbating met lichte treinen zou een deficiet
gegeven hebben van Fr. 360.000,(document
2046).
Wij besluiten iets staat vast, men wil door
allerlei middelen, een zaak welke niet verdedig
baar is, toch verdedigen en behouden.
Wij komen weldra terug met andere cijfers en
uitslagen, en vragen aan onze volksvertegen
woordigers niet te rusten voor voldoening ge
schonken wordt.
Wij zullen niet nalaten het onze bij te dragen
voor volledige klaarte te brengen in deze zaak.
En altijd verder zegt men voort,
Van Oost naar West, van Zuid naar Noord,
De beste koffie maakt ge klaar
Met PACHA Chicorei voorwaar.
IS HET WAAR
Op Vrijdag 1 Januari 1937 zijn er 80,90 personen in
het Station te leper om 9,15 blijven wachten op ver
voermiddelen... geen voldoende autobussen.
En dan komt de Directie der N. M. B. S. aan haar
Beheerraad wijsmaken dat de autobussen altijd vol
staan hebben voor het vervoer te verzekeren (verslag
2781 van 28 Juli 1936).
En dan komen de Opzieners en Kabinetsoverste ver
klaren aan den Heer Minister dat alles ten beste is
Voorwaar, tout va trés bien maar wij protesteeren,
samen met de personen welke het klachtenboek ter
Statie van leper onderteekend hebben.
En in verband hiermede vragen wij welke maatrege
len de N. M. B. S. genomen heeft (artikels 12 en 27
van het contract).
Donderdag 21 dezer is de autobus N° 8 vertrekkende
uit Yper om 16,07 en aankomende te Roeselare om
17,02 tusschen de Broodseinde en Passchendaele in bot
sing gekomen met een autocamion. De geleider van de
autobus wilde de autocamion voorsteken met het ge
volg dat de autobus terecht kwam op dit voertuig en
het achterdeel van de autobus tegen een boom geslin
gerd werd.
De inzittenden een 25 tal reizigers werden dooreen
geworpen en kwamen er met den schrik van af. Een
enkel persoon bekwam enkele kneuzingen. Gebroken
ruiten en stoffelijke schade. Een onderzoek werd door
de gendarmerie van Zonnebeke ingesteld.
Comfort, zekerheid, snelheid De reizigers hebben op
een ander autobus moeten wachten tot 17,15 u. en zijn
aangeland te Rousselare om 17.45.
Zullen de Openbare Besturen, het Ministerie van Ver
keer, de N. M. B. S. nog lang doof blijven... en grootere
ongevallen afwachten
En wie draagt de verantwoordelijkheid dat de in
dienstzijnde voertuigen niet beantwoorden aan de wet
telijke voorschriften bepaald bij Koninklijk besluit van
12 Juli 1933
Wij eischen dat er verandering zou komen en het
niet blijven zou bij beloften.
Van zoodra de Handelskamer van Yper ver
nomen heeft dat er in het Ministerie ernstig
spraak is het bataljon van het 3' linie, dat vóór
den oorlog hier te Yper gekazerneerd was, van
Gent te verplaatsen, heeft zij ervan den terugkeer
naar Yper gevraagd en met dit doel den volgen
den brief geschreven
Handels- en Nijverheidskamer Yper,
van Yper. den 7 Januari 1937.
Aan den Generaal DENIS,
Minister van Landsverdediging, Brussel.
Heer Minister,
Wij vernemen dat er in uwe besturen eindelijk be
sloten werd het bataljon van het 3° Linieregiment, dat
vóór den oorlog te Yper lag en thans steeds voorloopig
te Gent ligt. een vaste bestemming te geven.
Wij veroorloven ons de menigvuldige voetstappen te
herinneren die ten voordeele van den terugkeer naar
Yper gedurig gedaan werden en wij doen thans beroep
op uwe tusschenkomst om aan Yper een der talrijke
bronnen van nering, welke het door den oorlog verlo
ren heeft, terug te geven.
De Domeinen bezitten hier nog uitgestrekte goederen
die tot het oprichten der kazerne en als oefeningsplein
kunnen dienen en vermits in de stad, waarheen het
bataljon bestemd schijnt, nieuwe gebouwen moeten
gemaakt worden, zou de verplaatsing naar Yper niet
meer kosten.
Het ware voor onze martelaarsstad een eerste herstel
der talrijke beroovingen, waarvan zij sedert den oorlog
het slachtoffer is.
Wij drukken de hoop uit dat de tegenwoordige brief
van uwentwege al de aandacht moge ontvangen welke
de bijzondere toestand van Yper verrechtvaardigt en
bieden Ued., Heer Minister, de verzekering onzer beste
gevoelens.
Namens het Bestuur
De Schrijver, De Voorzitter.
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Zooals onze lezers het in het verslag der zit
ting van Maandag laatst zullen kunnen zien,
komt de gemeenteraad van Yper thans ook op
zijne beurt een motie te stemmen ten voordeele
van den terugkeer van dit bataljon naar Yper.
Wij hopen vurig dat deze aangewende stappen
met een goeden uitslag zullen bekroond worden en
het hier door allen gewenschte gevolg zullen be
komen.
ET
en vente au bureau de ce journal
3 4, RUE AU BEURRE, 34