M°" Vandendriessche 2 HET TREINVERKEER IEPER-ROESELARE Het Treinverkeer Tper-Rousselare AUTOBUSONGEVAL op de Lsjrs Yper-Roeselare VOOR DEN TERUGKEER VAN ONS GARNIZOEN DENTISTE Dixmudestraat, 49 YPER Telefoon 311. Raadplegingen alle dage. Specialiteit van geperfectionneerde gebitten met waarborg. ALMANACH HACHETTE ALMANACH VERMOT pour 1937 ens van honderd millioen, dit voor net herstellen van een vaart van vijftien kilometer! 't Is moeilijk om dat te gelooven. Wat er ook van zij en alle kwestie van beraming daargelaten, vermits wij dienaangaande niet bevoegd zijn. kunnen wij toch. op grond van hetgeen reeds over die zaak geschreven is geworden, bevestigen dat de scheepvaart zeer door het herstel van die vaart zou gediend zijn, veel meer stellig dan door het graven van een kanaal van Roeselare naar Diksmuide. En wat de Iepersche klei betreft, die de instorting van de tun nels en de groote brug van H"llebek£ veroorzaakt heeft, dient te worden opgemerljf dï* deze kleilaag zich heel ver uitstrekt en dat het J vnda van een vaart tusschen Roeselare en Diksmuide i vo* dezelfde moei lijkheden zou gepaard gaan als dei- die voor het her stel van de vaart Ieper-Komen nog moeten overwonnen worden. Maar de moderne techniek heeft reeds veel grooter moeilijkheden weten uit den weg te ruimen en het gra ven van het kanaal te Eigenbilzen was al een veel grooter en zwaarder werk. Minister Merlot, de geko zene van Luik. zou dit niet mogen vergeten, hij die toch zelf genoegzaam weet met welke technische en finan- cieele moeilijkheden de uitvoering van dit reuzenwerk gepaard ging. Zeggen dat het herstel van het kanaal tusschen leper en Komen te veel geld zou kosten is de veroordeeling uitspreken van heel de YzerstreekDat mag niet Nieuwpoort. Diksmuide en leper hebben genoeg gele den gedurende den oorlog en de tijd toen zij als merk- waardige oorlogsterreinen door de vreemde toeristen druk bezocht werden, is nu ook voorbij. Die uitbating van het medelijden was misschien heel voordeelig voor het toerisme, maar was toch eigenlijk een wilskrachtig volk als het onze niet waardig. Aan deze drie steden moet de Belgische regeering thans de middelen verschaffen om te leven en te bloeien door eigen arbeid. Welnu, slechts de verbinding van de Leie en Yzer kan dit teweeg brengen. Dit werd sinds jaren reeds door de provinciale over heden erkend en wij hopen daarom dat ook het Pro vinciaal Bestuur en inzonderheid de heer Gouverneur Baels (wiens zeer breede blik en juist inzicht in alle zaken van economisch belang zeer op prijs worden ge steld door allen die onbevooroordeeld zijn prachtig «erk gade slaan) hun invloed zullen uitoefenen op de Regeering opdat de zaak eens aan een grondig onder zoek zou onderworpen worden, want het is immers niet aan te nemen dat een gansche streek, die zou kunnen bloeien en terzelfdertijd nog groote diensten bewijzen aan geheel Zuid-Westvlaanderen, daar maar eenvoudig aan haar lot overgelaten worde omdat de herstelling van een vaart van vijftien kilometer lengte eenige moei lijkheden oplevert Ter overweging aan den Heer Mareel-Henri Jaspas, Minister van Verkeer. In onze voorgaande nummers hebben wij den uitgebreiden en volledigen tekst der interpella tie van de HH. Butaye en Missiaen alsook het antwoord van den Heer Minister van Verkeer gegeven. Alhoewel wij reeds sedert verschillende maan den voldoende bewijzen geleverd hebben dat er moedwillig te werk gegaan wordt, dat men de autobusuitbating tegen sterren en wind tracht te verdedigen, zijn wij verplicht een andermaal de verklaringen van den Heer Minister te weerleg gen en het bewijs te leveren dat de inlichtingen hem verstrekt door zijn bureelen of door de Di rectie der N. M. B. S. onvolledig en onjuist zijn. In zijn uiteenzetting en antwoord schermt de Heer Minister steeds met zelfden zin d'après les renseignements en ma possession... d'après les renseignements que je possède, je ne puis vous en fournir d'autres vous comprendrez pourquoi».... Neen, wij verstaan niet waarom en vragen, eischen. dat er aan die comedie een einde zou ge steld worden., Alles laat uitschijnen dat de Heer Minister geen kennis heeft van het document N° 936, da tum 7-12-1931. Wij geven er hierna mededeeling van Document 936 7-12-1931. Remplacement des trains de voyageurs ac- tuels de la ligne Ypres-Roulers par un service d'autobus. L'étude de l'exploitation économique des lignes secondaires nous amène a solliciter du Con- seil d'Administration une adhésion de principe au système ci-après qui serait appliqué a la ligne d'Ypres-Roulers et qui constituerait un exemple type. La ligne d'Ypres a Roulers mesure 22 km. D'une part, l'exploitation actuelle par trains de voyageurs laisse un déficit d'environ 200 francs par jour. D'autre part, entre Ypres et Roulers, fonctionne un service d'autobus exploité avec pro- fit. Ceci s'explique paree que l'autobus dessert mieux les localités qui sont éloignées des gares (Moorslede, 6.000 habitants et Passchendaele 2.000 habitants, se trouvent respectivement a 2 km. et 1200 mètres de la station). II parait dès lors intéressant de supprimer complètement le service des trains de voyageurs sur cette ligne et de le remplacer par un service d'autobus. Ce service serait exploité par le concession- naire actuel pour le compte de la Société. Le Concessionnaire accepte de céder a la Société Nationale des chemins de fer beiges gratuitement et définitivement la concession qui lui a été ac- cordée par l'arrêté Royal du 7 février 1930, a la condition d'être agréé comme fermier pour la durée de sa concession, soit huit ans. On appliquerait a l'autobus les prix de la 3'-classe de la Société Nationale des chemins de fer beiges ainsi que toutes les réductions consen- ties par elle a certaines catégories de voyageurs et on y délivrerait les diverses espèces d'abonne- ments (abonnements d'ouvriers compris). II y a actuellement 6 trains de voyageurs aller et retour en semaine et on prévoit onze voyages aller et retour par la route ce nombre serait porté a 17 le dimanche. L'autobus pénétre- rait dans les gares d'Ypres et de Roulers. Les tickets seraient délivrés par des gardes de la Société Nationale des chemins de fer beiges de telle manière qu'il n'y aurait aucun mécompte a craindre au sujet de la perception des taxes. Les colis et les bagages seraient acceptés a l'auto bus. mais les colis et les bagages pondéreux se raient acheminés par trains de marchandises. La suppression des trains de voyageurs en- trainerait l'enlèvement de la signalisation et des voies de croisement des gares intermédiaires de même que la suppression du gardiennage de sept passages a niveau. Le personnel préposé a l'en- tretien de la voie pourrait être réduit ce qui finalement, procurerait une énonomie de person nel de 800 francs par jour. Prévision Recettes a) du service actuel des trains 3.800 frs par jour. b) du service actuel d'autobus 600 frs par jour. Ensemble par jour 4.400 Dépenses Coüt d'une exploitation d'autobus par un fermier par jour 3.200 frs. Bénéfice par jour1.200 frs. soit par an440.000 francs. L'exploitant fournirait le matériel et les. chauffeurs il assurerait l'entretien, la réparation et payerait les assurances. Le pro jet de contrat serait soumis ultérieurement a l'approbation du Conseil d'Administration. 1. De treinuitbating gaf dus volgens dit verslag een verlies van Fr. 200 per dag of per jaar 73.000 Fr. Telkens een der interpellanten ter Kamerzitting van 16 December 11. het gewaagde dit deficiet van Fr. 200 per dag of Fr. 73.000 per jaar te vernoemen werd er door den Heer Minis ter een ontwijkend antwoord gegeven. Op her haald aandringen van'den Heer Volksvertegen woordiger Missiaen verklaarde de Heer Minister: «Je n'ai aucune connaissance du chiffre de Fr. 73.000 2. De ontvangsten bedroegen voor de treinen Fr. 3800 per dag, het verslag zegt wel recettes actuelles», dit was in 1931. Deze som stemt ten andere overeen met hetgeen voorgedragen werd door den Heer Jaspar. Maar als het gaat om de onkost eener treinuit bating in 1931, Fr. 1.980.000, volgens hetgeen de Heer Minister ons verklaarde, gaan wij evenwel niet meer akkoord. Een ontvangst van Fr. 3800 per dag of per jaar 1.387.000, gaf een deficiet van Fr. 200 per dag of per jaar Fr. 73.000, een treinuitbating moest dus als kostprijs geven Fr. 1.460.000,en niet Fr. 1.980.000. Het cijfer door ons voorgehouden Fr. 1.460.000, stemt ten andere volledig overeen met de gege vens voorkomende in het verslag N" 1400 van 3 Juni 1933. Dit alles is niet ernstig naar gelang de om standigheden worden de cijfers veranderd. De cijfers verstrekt door den Heer Minister zijn de zelfde als deze voorgedragen door den Heer Ka binetsoverste te Yper schriftelijk mochten zij niet medegedeeld worden... zij hadden immers, ter Kamerzitting kunnen weerlegd worden. Wij worden eenvoudig bedrogen... Indien het werkelijk zoo klaar is, waarom al deze goochel toeren met cijfers 3. Wil u nog een klein voorbeeld van onzin Ter Kamerzitting verklaarde de Heer Minister het deficiet eener spoorweg uitbating zou in 1933 tot Fr. 1.325.000 beloopen hebben En in Januari 1935 komt de Directie der N.M. B. S. voor den Raad van Beheer verklaren, een spooruitbating met lichte treinen zou een deficiet gegeven hebben van Fr. 360.000,(document 2046). Wij besluiten iets staat vast, men wil door allerlei middelen, een zaak welke niet verdedig baar is, toch verdedigen en behouden. Wij komen weldra terug met andere cijfers en uitslagen, en vragen aan onze volksvertegen woordigers niet te rusten voor voldoening ge schonken wordt. Wij zullen niet nalaten het onze bij te dragen voor volledige klaarte te brengen in deze zaak. En altijd verder zegt men voort, Van Oost naar West, van Zuid naar Noord, De beste koffie maakt ge klaar Met PACHA Chicorei voorwaar. IS HET WAAR Op Vrijdag 1 Januari 1937 zijn er 80,90 personen in het Station te leper om 9,15 blijven wachten op ver voermiddelen... geen voldoende autobussen. En dan komt de Directie der N. M. B. S. aan haar Beheerraad wijsmaken dat de autobussen altijd vol staan hebben voor het vervoer te verzekeren (verslag 2781 van 28 Juli 1936). En dan komen de Opzieners en Kabinetsoverste ver klaren aan den Heer Minister dat alles ten beste is Voorwaar, tout va trés bien maar wij protesteeren, samen met de personen welke het klachtenboek ter Statie van leper onderteekend hebben. En in verband hiermede vragen wij welke maatrege len de N. M. B. S. genomen heeft (artikels 12 en 27 van het contract). Donderdag 21 dezer is de autobus N° 8 vertrekkende uit Yper om 16,07 en aankomende te Roeselare om 17,02 tusschen de Broodseinde en Passchendaele in bot sing gekomen met een autocamion. De geleider van de autobus wilde de autocamion voorsteken met het ge volg dat de autobus terecht kwam op dit voertuig en het achterdeel van de autobus tegen een boom geslin gerd werd. De inzittenden een 25 tal reizigers werden dooreen geworpen en kwamen er met den schrik van af. Een enkel persoon bekwam enkele kneuzingen. Gebroken ruiten en stoffelijke schade. Een onderzoek werd door de gendarmerie van Zonnebeke ingesteld. Comfort, zekerheid, snelheid De reizigers hebben op een ander autobus moeten wachten tot 17,15 u. en zijn aangeland te Rousselare om 17.45. Zullen de Openbare Besturen, het Ministerie van Ver keer, de N. M. B. S. nog lang doof blijven... en grootere ongevallen afwachten En wie draagt de verantwoordelijkheid dat de in dienstzijnde voertuigen niet beantwoorden aan de wet telijke voorschriften bepaald bij Koninklijk besluit van 12 Juli 1933 Wij eischen dat er verandering zou komen en het niet blijven zou bij beloften. Van zoodra de Handelskamer van Yper ver nomen heeft dat er in het Ministerie ernstig spraak is het bataljon van het 3' linie, dat vóór den oorlog hier te Yper gekazerneerd was, van Gent te verplaatsen, heeft zij ervan den terugkeer naar Yper gevraagd en met dit doel den volgen den brief geschreven Handels- en Nijverheidskamer Yper, van Yper. den 7 Januari 1937. Aan den Generaal DENIS, Minister van Landsverdediging, Brussel. Heer Minister, Wij vernemen dat er in uwe besturen eindelijk be sloten werd het bataljon van het 3° Linieregiment, dat vóór den oorlog te Yper lag en thans steeds voorloopig te Gent ligt. een vaste bestemming te geven. Wij veroorloven ons de menigvuldige voetstappen te herinneren die ten voordeele van den terugkeer naar Yper gedurig gedaan werden en wij doen thans beroep op uwe tusschenkomst om aan Yper een der talrijke bronnen van nering, welke het door den oorlog verlo ren heeft, terug te geven. De Domeinen bezitten hier nog uitgestrekte goederen die tot het oprichten der kazerne en als oefeningsplein kunnen dienen en vermits in de stad, waarheen het bataljon bestemd schijnt, nieuwe gebouwen moeten gemaakt worden, zou de verplaatsing naar Yper niet meer kosten. Het ware voor onze martelaarsstad een eerste herstel der talrijke beroovingen, waarvan zij sedert den oorlog het slachtoffer is. Wij drukken de hoop uit dat de tegenwoordige brief van uwentwege al de aandacht moge ontvangen welke de bijzondere toestand van Yper verrechtvaardigt en bieden Ued., Heer Minister, de verzekering onzer beste gevoelens. Namens het Bestuur De Schrijver, De Voorzitter. Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Zooals onze lezers het in het verslag der zit ting van Maandag laatst zullen kunnen zien, komt de gemeenteraad van Yper thans ook op zijne beurt een motie te stemmen ten voordeele van den terugkeer van dit bataljon naar Yper. Wij hopen vurig dat deze aangewende stappen met een goeden uitslag zullen bekroond worden en het hier door allen gewenschte gevolg zullen be komen. ET en vente au bureau de ce journal 3 4, RUE AU BEURRE, 34

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2