Cinema Flora, Yper 3 Dagen Permissie De 14"e Handelsfoor 17 JAAR, N 47 20 FEBRUARI 1937 17 ANNÉE, N 47 20 FÉVRIER 1937 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d'Ypres VERJARING VAN DEN DOOD VAN sCONSNG ALBERT VERLIEFDE UIT DE JUNGLE Kattefeest 1937 Vermakelijkheden HET TREINVERKEER «IEPER-ROUSSELARE» HET YPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd LA RÉ0I0N D'YPRES ORGANE DE L'ASSOCIATION DES S1NISTRÉS Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés STAD YPER De Burgemeester van Yper heeft de eer de maatschappijen en de bevolking van Stad uit te noodigen tot de hulde aan Koning Albert die, ter gelegenheid der verjaring van zijn afsterven, op Zondag' 21 Februari a. s., te 12,15 u. zal plaats grijpen. De afvaardigingen der maatschappijen, met vlag, zullen vergaderen vóór het Stadhuis, te 12 uur om zich van daag stoetsgewijze naar het Belfort te begeven, alwaar bloemen zullen neer gelegd worden onder het beeld van Z. M. Koning Albert. De Burgemeester, J. Vanderghote. VANAF VRIJDAG 19 FEBRUARI Het prachtprogramma van Kattefeest Een groote militaire klucht met de vedetten André BERLEY, Öólly DAVIS en Alice TISSOT Hield 8 weken het doek in eenzelfde Cinema te Brussel. Een groot drama met ANITA PAGE en CHARLES STARIET Men zal beginnen met den Pathé Journal. KINDERS ALTIJD TOEGELATEN. Ter gelegenheid van Kattefeest zullen op de Groote Markt volgende vermakelijkheden op gesteld zijn Chamonix Skating Auto-scooter Metropo litan Rupsmolen Cirkus Demuynck Caroussel Dejonckheere Luna park Hip- pomobile Spooktrein Balangoire Friture Twee Velomolens Kindermolen Schiet- kraam. Verders allerhande kleine spelen, waarzegsters, gebak- en suikerkramen. Onverdroten worden de toebereidselen tot het inrichten der jaarlijksche Handelsfoor voortge zet. De toetredingen zijn reeds zeer talrijk en wel dra zal het groot vraagstuk heeten waar zal men al de tentoonstellers plaatsen?... Dit bewijst dat onze leus veld wint bij de han delaars en nijveraars en tevens dat onze werking goed begrepen wordt. Willen we, handelaars en nijveraars, den weg des vooruitgangs betreden, dan moeten we de handen uit de mouwen steken en onze producten en koopwaren aan het publiek laten kennen. Daarom is niets zoo doeltreffend als een jaar lijksche tentoonstelling. De vraag die eerst bij den handelaar oprijst is te weten waarmede hij ten toon zal stellen, en hij zoekt om het publiek iets aan te bieden dat een onuitwischbaren indruk zal nalaten. En bij de voortbrengers is hetzelfde waar te nemen. Iedereen tracht iets^ten toon te stellen dat nog niet is te zien geweest, en zonder uit de school te praten mag er toch reeds verzekerd worden dat veel nieuwigheden in de Foor zullen te bewonderen vallen. We vernemen ook dat de oproep van het Co- miteit, tot het inrichten der kostelooze tombola, goed onthaald is geweest in de zakenmiddens en dat de geschenken dapper toekomen bij den heer Prosper Craeye, die zich zooals vroeger heeft willen belasten deze kiesche taak tot een goed einde te brengen. Naar we vernemen, hebben, benevens de Yper- sche Muziekmaatschappijen, deze der volgende gemeenten en steden ook hare medewerking toe gezegd, te weten Becelaere, Poelcapelle, Vla- mertinghe, Leffinghe, Coxyde, Duinkerke, Dra- nouter, Kemmel, Moorslede, Merckem en Dicke- busch. Een waar festival dus dat de bezoekers der Foor aangeboden wordt en dat onze stad in een waren feestroes zal herschapen. Om te eindigen Zondag en acht dagen, dus 2'' Zondag van Kattefeest, vergadering voor de tentoonstellers die per kaart zullen uitgenoodigd en ingelicht worden over plaats en uur. Dat niemand ontbreke!... Julien TAHON. HEBT GE NIETS VERGETEN, MAN, Dat u vreugde geven kan Och, 't is waar, het tasje, ja, Met mijn Chicorei PACHA. EEN MOEILIJK VRAAGSTUK In de Senaatsvergadering van Woensdag 10" dezer werd er tijdens de bespreking van het Budget van Verkeerswezen door den Heer Se nator Vandenbulcke een uiteenzetting omtrent de verbindingen tusschen leper en Rousselare gedaan. Hierna volgt de tekst dezer uiteenzetting zoo als hij verschenen is in de Parlementaire Han delingen van den Senaat. De heer Vandenbulcke. Mijn tusschenkomst bij deze bespreking zal heel kort zijn, ik wil alleen een woordje reppen nopens het reizigersvervoer tusschen leper en Roeselaere. Het treinverkeer tusschen deze twee steden (23 kilo meters) werd afgeschaft sedert 1932 het spoor is blijven liggen en de koopwarendienst blijft bestaan, alleen het reizigersverkeer werd stopgezet en vervan gen door een autobusdienst. Men gaf voor reden dat de reizigerstreinen niet voldoende opbrachten, dat de maatschappij bij deze uitbating veel geld te kort kwam, en dat het slechts eene proef was, genomen zooals veel andere in West-Vlaanderen, want de regeering houdt van proeven nemen in onze streek en ongelukkiglijk blijft deze proef bestaan, zelfs nog in 1937, tot groote misnoegdheid van alle reizigers. De wagens gebruikt bij deze uitbating zijn ruw, lomp en onaangenaam, meer staanplaatsen dan zit plaatsen geen voldoening kan gegeven worden aan reizigers die bijvoorbeeld van de streek van Poperinge per trein afkomen in het station van leper op de auto bus moeten stappen, om dan naar Roeselaere, of ver der naar Brugge te reizen per trein. Zoo reizen, noemt men in West-Vlaanderen, reizen in transit voorwaar zeer aangenaam. Een enkele wagen staat aan het station te leper ge reed, voor de treinen die uit Poperinge aankomen. Die enkele wagen is seffens bezet door dezen die rapst kun nen ioopen, de overigen moeten rechtstaan of eraan hangenniemand kan voorzien hoe groot het getal reizigers zijn zal, per aankomenden trein, die verplicht zijn den autobus te nemen voor Roeselaere of verder. Een aantal werklieden werkende in de betonfabriek van het spoor, te Roeselaere. maken ook dagelijks de reis mede, wat weer de moeilijkheid voor gewone rei zigers met spoorwegkaart om eene zitplaats te bemach tigen verhoogt, 't zij ze betaald hebben voor derde of tweede klas. Er zou ten minste voor de morgentreinen een wagen moeten gereed staan voor de geabonneerden. De rei zigers met reisgoed komen gewoonlijk de laatsten aan niets kan baten, zij moeten maar den bak op, recht staan, geschud en gebotst bij eiken stilstand, tot de aankomst, het verlossingspunt, in Roeselaere. Er is geen plaats voor reiskoffers, geen W. C. vrouwen en kinderen komen er onpasselijkmen beschermt het vervoer voor dieren, hier voor menschen wordt niet zoo nauw gezien. Het gaat er oprecht schandalig, heer minister, en indien er bij u andere inlichtingen toekomen, dan zeg ik u: gij wordt slecht ingelicht; West-Vlaanderen is ver verwijderd van Brussel, maar ook wij moeten be talen evenveel als bewoners van andere streken, en wij hebben dus ook recht op gelijke behandeling. Sedert die ongelukkige proef begonnen is, zijn jaar lijks van alle kanten protesten opgegaan, maar geen gehoor. Wat mag daar achter schuilen, dat geen ver andering, geen verbetering mogelijk is Nochtans is het gebleken, tijdens de ondervragingen van volks vertegenwoordigers Butaye en Missiaen tot den Heer minister van verkeerswezen, op datum van 16 Decem ber, in de Kamer van volksvertegenwoordigers, dat de uitbatingsdienst met autobus nu geschiedt met merke lijk grooter verlies voor de Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Ik wil niet terugkomen op de cijfers aan gehaald tijdens de besprekingendeze werden in de Kamer klaar uiteengezet, maar ik onderlijn het feit dat thans blijkt, dat de mandatarissen van alle par tijen, van gansch het gewest Ieper-Roeselaere, eenparig optreden om dien wantoestand aan de kaak te stellen. Volksvertegenwoordigers Butaye en Missiaen,' onder steund door volksvertegenwoordigers Allewaert en Dierkens, hebben allen gewezen op de ongelegene en verdachte uitbating van dezen dienst. Wij kunnen niet verstaan dat deze toestand zoo kan voortduren, de menschen zijn wantrouwend, en met reden, tegenover deze uitbating. Heeft de heer minis ter reeds een onderzoek ingesteld sedert de interpella tie Butaye-Missiaen nopens de voorwaarden van het contract Wanneer eindigt het bestaande contract De oevolking is misnoegd, praatjes doen de ronde, er moet klaarheid komen, want na al de onthullingen sedert eenigen tijd aan het licht gekomen moet niets ons nog verwonderen wij leven in het land aller mo gelijkheden, en met reden zijn de Vlamingen overtuigd, dat men te Brussel met twee maten en twee gewichten meet en weegt en dat er van gelijkheid in recht en feite geen spraak is. Wij komen niet op tegen de privaat onderneming van den autobusdienst op deze lijn, integendeelveel pri vaat ondernemingen hebben groote diensten bewezen aan de bevolking geef vergunning voor deze private uitbating, maar verplicht de reizigers niet die van spoorwegkaarten voorzien zijn in transit te reizen, laat enkele motortreinen op het bestaande spoor het rei zigersverkeer verzekeren tusschen leper en Roeselaere. Van de proef die nu al bijna vijf jaar duurt hebben wij genoeg de transitaire reizigers bedanken er voor en hopen dat eindelijk de Brusselsche minister zal ge hoor geven en dezen toestand in 't kort zal verbeteren tot voldoening van zooveel reizigers, uit den versten uithoek van West-Vlaanderen. M. ie comte de la Barre d'Erquelinnes. Je suis d'accord avec M. Vandenbulcke pour dire que cette partie de la région est trés mal desservie au point de vue Communications. De Heer Minister Marcel-Henri Jaspar heeft op deze interpellatie als volgt geantwoord M. Vandenbulcke nous a parlé de la ligne Ypre-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 1