Cinema Flora, Yper
3 Dagen Permissie
De 14"e Handelsfoor
17 JAAR, N 47 20 FEBRUARI 1937
17 ANNÉE, N 47 20 FÉVRIER 1937
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d'Ypres
VERJARING VAN DEN DOOD VAN
sCONSNG ALBERT
VERLIEFDE UIT DE JUNGLE
Kattefeest 1937 Vermakelijkheden
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
HET
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA RÉ0I0N
D'YPRES
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES S1NISTRÉS
Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
STAD YPER
De Burgemeester van Yper heeft de eer de
maatschappijen en de bevolking van Stad uit
te noodigen tot de hulde aan Koning Albert die,
ter gelegenheid der verjaring van zijn afsterven,
op Zondag' 21 Februari a. s., te 12,15 u. zal plaats
grijpen.
De afvaardigingen der maatschappijen, met
vlag, zullen vergaderen vóór het Stadhuis, te
12 uur om zich van daag stoetsgewijze naar het
Belfort te begeven, alwaar bloemen zullen neer
gelegd worden onder het beeld van Z. M. Koning
Albert.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
VANAF VRIJDAG 19 FEBRUARI
Het prachtprogramma van Kattefeest
Een groote militaire klucht met de vedetten
André BERLEY, Öólly DAVIS en Alice TISSOT
Hield 8 weken het doek in eenzelfde Cinema te Brussel.
Een groot drama
met ANITA PAGE en CHARLES STARIET
Men zal beginnen met den Pathé Journal.
KINDERS ALTIJD TOEGELATEN.
Ter gelegenheid van Kattefeest zullen op de
Groote Markt volgende vermakelijkheden op
gesteld zijn
Chamonix Skating Auto-scooter Metropo
litan Rupsmolen Cirkus Demuynck
Caroussel Dejonckheere Luna park Hip-
pomobile Spooktrein Balangoire Friture
Twee Velomolens Kindermolen Schiet-
kraam. Verders allerhande kleine spelen,
waarzegsters, gebak- en suikerkramen.
Onverdroten worden de toebereidselen tot het
inrichten der jaarlijksche Handelsfoor voortge
zet.
De toetredingen zijn reeds zeer talrijk en wel
dra zal het groot vraagstuk heeten waar zal
men al de tentoonstellers plaatsen?...
Dit bewijst dat onze leus veld wint bij de han
delaars en nijveraars en tevens dat onze werking
goed begrepen wordt.
Willen we, handelaars en nijveraars, den weg
des vooruitgangs betreden, dan moeten we de
handen uit de mouwen steken en onze producten
en koopwaren aan het publiek laten kennen.
Daarom is niets zoo doeltreffend als een jaar
lijksche tentoonstelling.
De vraag die eerst bij den handelaar oprijst
is te weten waarmede hij ten toon zal stellen,
en hij zoekt om het publiek iets aan te bieden
dat een onuitwischbaren indruk zal nalaten.
En bij de voortbrengers is hetzelfde waar te
nemen. Iedereen tracht iets^ten toon te stellen
dat nog niet is te zien geweest, en zonder uit de
school te praten mag er toch reeds verzekerd
worden dat veel nieuwigheden in de Foor zullen
te bewonderen vallen.
We vernemen ook dat de oproep van het Co-
miteit, tot het inrichten der kostelooze tombola,
goed onthaald is geweest in de zakenmiddens
en dat de geschenken dapper toekomen bij den
heer Prosper Craeye, die zich zooals vroeger
heeft willen belasten deze kiesche taak tot een
goed einde te brengen.
Naar we vernemen, hebben, benevens de Yper-
sche Muziekmaatschappijen, deze der volgende
gemeenten en steden ook hare medewerking toe
gezegd, te weten Becelaere, Poelcapelle, Vla-
mertinghe, Leffinghe, Coxyde, Duinkerke, Dra-
nouter, Kemmel, Moorslede, Merckem en Dicke-
busch.
Een waar festival dus dat de bezoekers der
Foor aangeboden wordt en dat onze stad in een
waren feestroes zal herschapen.
Om te eindigen Zondag en acht dagen, dus
2'' Zondag van Kattefeest, vergadering voor de
tentoonstellers die per kaart zullen uitgenoodigd
en ingelicht worden over plaats en uur.
Dat niemand ontbreke!...
Julien TAHON.
HEBT GE NIETS VERGETEN, MAN,
Dat u vreugde geven kan
Och, 't is waar, het tasje, ja,
Met mijn Chicorei PACHA.
EEN MOEILIJK VRAAGSTUK
In de Senaatsvergadering van Woensdag 10"
dezer werd er tijdens de bespreking van het
Budget van Verkeerswezen door den Heer Se
nator Vandenbulcke een uiteenzetting omtrent
de verbindingen tusschen leper en Rousselare
gedaan.
Hierna volgt de tekst dezer uiteenzetting zoo
als hij verschenen is in de Parlementaire Han
delingen van den Senaat.
De heer Vandenbulcke. Mijn tusschenkomst bij
deze bespreking zal heel kort zijn, ik wil alleen een
woordje reppen nopens het reizigersvervoer tusschen
leper en Roeselaere.
Het treinverkeer tusschen deze twee steden (23 kilo
meters) werd afgeschaft sedert 1932 het spoor is
blijven liggen en de koopwarendienst blijft bestaan,
alleen het reizigersverkeer werd stopgezet en vervan
gen door een autobusdienst. Men gaf voor reden dat
de reizigerstreinen niet voldoende opbrachten, dat de
maatschappij bij deze uitbating veel geld te kort kwam,
en dat het slechts eene proef was, genomen zooals veel
andere in West-Vlaanderen, want de regeering houdt
van proeven nemen in onze streek en ongelukkiglijk
blijft deze proef bestaan, zelfs nog in 1937, tot groote
misnoegdheid van alle reizigers.
De wagens gebruikt bij deze uitbating zijn ruw,
lomp en onaangenaam, meer staanplaatsen dan zit
plaatsen geen voldoening kan gegeven worden aan
reizigers die bijvoorbeeld van de streek van Poperinge
per trein afkomen in het station van leper op de auto
bus moeten stappen, om dan naar Roeselaere, of ver
der naar Brugge te reizen per trein. Zoo reizen, noemt
men in West-Vlaanderen, reizen in transit voorwaar
zeer aangenaam.
Een enkele wagen staat aan het station te leper ge
reed, voor de treinen die uit Poperinge aankomen. Die
enkele wagen is seffens bezet door dezen die rapst kun
nen ioopen, de overigen moeten rechtstaan of eraan
hangenniemand kan voorzien hoe groot het getal
reizigers zijn zal, per aankomenden trein, die verplicht
zijn den autobus te nemen voor Roeselaere of verder.
Een aantal werklieden werkende in de betonfabriek
van het spoor, te Roeselaere. maken ook dagelijks de
reis mede, wat weer de moeilijkheid voor gewone rei
zigers met spoorwegkaart om eene zitplaats te bemach
tigen verhoogt, 't zij ze betaald hebben voor derde of
tweede klas.
Er zou ten minste voor de morgentreinen een wagen
moeten gereed staan voor de geabonneerden. De rei
zigers met reisgoed komen gewoonlijk de laatsten aan
niets kan baten, zij moeten maar den bak op, recht
staan, geschud en gebotst bij eiken stilstand, tot de
aankomst, het verlossingspunt, in Roeselaere. Er is
geen plaats voor reiskoffers, geen W. C. vrouwen en
kinderen komen er onpasselijkmen beschermt het
vervoer voor dieren, hier voor menschen wordt niet
zoo nauw gezien.
Het gaat er oprecht schandalig, heer minister, en
indien er bij u andere inlichtingen toekomen, dan zeg
ik u: gij wordt slecht ingelicht; West-Vlaanderen is
ver verwijderd van Brussel, maar ook wij moeten be
talen evenveel als bewoners van andere streken, en
wij hebben dus ook recht op gelijke behandeling.
Sedert die ongelukkige proef begonnen is, zijn jaar
lijks van alle kanten protesten opgegaan, maar geen
gehoor. Wat mag daar achter schuilen, dat geen ver
andering, geen verbetering mogelijk is Nochtans is
het gebleken, tijdens de ondervragingen van volks
vertegenwoordigers Butaye en Missiaen tot den Heer
minister van verkeerswezen, op datum van 16 Decem
ber, in de Kamer van volksvertegenwoordigers, dat de
uitbatingsdienst met autobus nu geschiedt met merke
lijk grooter verlies voor de Maatschappij der Belgische
Spoorwegen. Ik wil niet terugkomen op de cijfers aan
gehaald tijdens de besprekingendeze werden in de
Kamer klaar uiteengezet, maar ik onderlijn het feit
dat thans blijkt, dat de mandatarissen van alle par
tijen, van gansch het gewest Ieper-Roeselaere, eenparig
optreden om dien wantoestand aan de kaak te stellen.
Volksvertegenwoordigers Butaye en Missiaen,' onder
steund door volksvertegenwoordigers Allewaert en
Dierkens, hebben allen gewezen op de ongelegene en
verdachte uitbating van dezen dienst.
Wij kunnen niet verstaan dat deze toestand zoo kan
voortduren, de menschen zijn wantrouwend, en met
reden, tegenover deze uitbating. Heeft de heer minis
ter reeds een onderzoek ingesteld sedert de interpella
tie Butaye-Missiaen nopens de voorwaarden van het
contract Wanneer eindigt het bestaande contract
De oevolking is misnoegd, praatjes doen de ronde, er
moet klaarheid komen, want na al de onthullingen
sedert eenigen tijd aan het licht gekomen moet niets
ons nog verwonderen wij leven in het land aller mo
gelijkheden, en met reden zijn de Vlamingen overtuigd,
dat men te Brussel met twee maten en twee gewichten
meet en weegt en dat er van gelijkheid in recht en feite
geen spraak is.
Wij komen niet op tegen de privaat onderneming van
den autobusdienst op deze lijn, integendeelveel pri
vaat ondernemingen hebben groote diensten bewezen
aan de bevolking geef vergunning voor deze private
uitbating, maar verplicht de reizigers niet die van
spoorwegkaarten voorzien zijn in transit te reizen, laat
enkele motortreinen op het bestaande spoor het rei
zigersverkeer verzekeren tusschen leper en Roeselaere.
Van de proef die nu al bijna vijf jaar duurt hebben
wij genoeg de transitaire reizigers bedanken er voor
en hopen dat eindelijk de Brusselsche minister zal ge
hoor geven en dezen toestand in 't kort zal verbeteren
tot voldoening van zooveel reizigers, uit den versten
uithoek van West-Vlaanderen.
M. ie comte de la Barre d'Erquelinnes. Je suis
d'accord avec M. Vandenbulcke pour dire que cette
partie de la région est trés mal desservie au point de
vue Communications.
De Heer Minister Marcel-Henri Jaspar heeft op
deze interpellatie als volgt geantwoord
M. Vandenbulcke nous a parlé de la ligne Ypre-