Vandendriessche Vande Lanoitte's Kof f ies zijnde beste 4 HET TREINVERKEER «IEPER-ROESELARE» EXAMEN VOOR TYPIST Maken van Kleedingstukker» OFFICIEELE BERICHTEN Stad Yper AANBESTEDING SCHILDERWERKEN TAKS OP DE HONDEN DENTISTE Dixmudestraat, 49 YPER Telefoon 311. Raadplegingen alle dage. Specialiteit van geperfectionneerde gebitten met waarborg. ONRECHTVAARDIGHEID ONZIN De treingids uitgegeven door de N. M. B. S. en verschenen op 1 Februari levert ons een an dermaal het beste bewijs dat de afschaffing van het treinverkeer tusschen leper en Roeselare alsook de vervanging door een autobusdienst onredelijk en onrechtvaardig is. Zooals eenieder kan opmerken werd er een nieuwe schikking in de uitgave van het treinboek ingevoerd. Wij vinden eerst de dienstregeling der treinen, volgt daarop de autobuslijnen der N. M. B. S. Verders hebt U de regeling der tram lijnen en autobussen der Buurtspoorwegen. Elk deel wordt voorafgegaan door een land kaart welke melding maakt der verscheidene lijnen. Vooraf het eerste deel spoorlijnen hebben wij dus de kaart met deze lijnen... en tusschen deze prijkt door haar zeldzaamheid de autobus lijn Ieper-Roeselare aangeduid door een roode streep. Weliswaar staat nog een kleine lijn ver meld tusschen Turnhout en Tilburg (Nederland) doch onze autobuslijn, de lijn der proefneming, de zoo gezegde geschikte secundaire lijnis de eenige Binnenlandsche autobuslijn welke moet dienst doen als spoorlijn PrachtigVoorwaar de Directie der N.M.B.S. kon ons geen treffender bewijs van de misluk king dezer proefneming geven... zulkdanige uit bating wordt immers op geen enkel andere lijn van het net, in zelfde voorwaarden, toegepast. Schreeuwende onrechtvaardigheid... onzin De mislukking wordt ons zelf door de N.M.B.S. niet enkel erkend... maar ook bewezen. Welke andere secundaire lijnen werden er nog afgeschaft... en op zelfde wijze vervangen Overloopt, overziet de kaart, de tabellen, door reist het net, en U komt tot de overtuiging dat veel andere secundaire lijnen, minder belangrijk, toch behouden worden. Moeten wij, bewoners, reizigers van dit hoekje van ons Land, van leper en omstreken, het ver duren om wille van privaat belangen, om de koppigheid of eergierigheid van zeker ambtena ren Moeten wij de gevolgen dragen der mis rekeningen. der mislukte proefneming? Protesten en motien bij de afschaffing, tus- schenkomst van Senatoren en Volksvertegen woordigers... alles kon niet baten de Financieele macht, zekere personen hadden de afschaffing beslist en zoo moest het geschieden. Zoo is het geschied. de ingebeelde winsten veranderden in verliezende autobusuitbating kostte meer dan een lichte treinuitbating. de ontvangsten verminderden met 50 het systeem-type, de ingebeelde redding der seeundaire lijnen, ging failliet Op geen enkel ander secundaire lijn werd het toegepastTT. treinen, autorails werden in an dere streken in dienst gesteld... doch hier,... blij ven de Minerva's... in dienst. Och kom Wij zouden het veel eerlijker vin den moesten die ambtenaren ons komen verkla ren wij willen nietdan comedie te spelen achter de schermen. Tegen de Openbare Besturen in. tegen de motiën onzer Gemeentebesturen, te gen de Bestendige Deputatie, tegen den wil onzer Volksvertegenwoordigers, tegen het verlangen onzer handelskamers blijft de N. M. B. S. onver schillig... zekere ambtenaren in het Ministerie van Verkeer bedriegen ons... de Minister van Ver keer, spijts de gedane interpellaties in de Ka mer en Senaat schijnt de zaak op de lange baan te willen schuiven wij verklaren evenwel dat de zaak zoo niet mag en zoo niet zal blijven Zulkdanige toestand mag door onze Openbare Besturen, door onze Vertegenwoordigers bij Ka mer en Senaat niet geduld worden. Wij weten bij ondervinding dat zekere machten financieele en andere alles bewerkstelligen om de auto busuitbating onveranderd te behouden... zal men steeds laten begaan en onverschillig toe zien Van af het begin onzer perscampagne hebben wij, en-anderen met ons, erop gewezen dat, bij de afschaffing der treinen en uitbating per auto bus, er wellicht een financieele macht bij be trokken was. Wij voegen er heden aan toe... financieele macht,'maar ook politieke personen betrokken bij de Minerva Financie en politiek Daar er in het Ministerie van Verkeer nog ongetwijfeld vergaderingen zul len plaats grijpen voor de bespreking omtrent de lijn Ieper-Roeselare... en onze Senatoren en Volksvertegenwoordigers door den Heer Minis ter van Verkeer zullen uitgenoodigd worden, zal er wellicht door een onzer Vertegenwoordi gers een en ander kunnen gevraagd worden. Zou het waar zijn dat een of meer volksver tegenwoordigers, beheerders bij de Minerva in 1931-1932, tusschen kwamen voor de alleen uit bating per autobus op de lijn Ieper-Roeselare Zelfde personnage, betrokken bij de Minerva, zou ook tusschen gekomen zijn voor de finan cieele aangelegenheden... De Heer Minister van Verkeer heeft tijdens de interpellatie in de Kamerzitting van 16 December 1936 verklaard D'après les renseignements complémentaires que j'ai recueillis il ne s'agit pas de crédits qui ont été consentis par la Société Venderesse Indien de Minerva geen krediet verleend heeft: wie was dan de geldschieter Aan wie... of aan welke instelling werden de 5 op het aange wend kapitaal betaald Onder welken invloed... door wiens tusschen - komst werd er overgegaan tot het opmaken van het voordeelige contract? Wie was de ambtenaar in de N. M. B. S. in 1931-1932 die het contract opgesteld heeft... en tot welk doel werden de toegekende vergoedin gen zoo hoog bepaald Was het niet om alle verplichtingen tegenover den geldschieter stipt te kunnen vervullen? Wij willen, althans voorloopig, niet verder uit wijden... maar geven de verzekering dat er vol ledige klaarte in deze zaak moet komen. Publiek, comfort, zekerheid, tarieven, deficiet of winsten... alles bijzaak: halsstarrig, koppig, om zeker belangen te dienen, werd tot nog toe de autobusuitbating onveranderd behouden. Onze Vertegenwoordigers moeten eens voor goed een einde stellen aan die Comedie... aan die financieele camaraderie. De roode streep op de kaart van het treinboek, schandvlek onzer lamlendigheid en tot nog toe, teeken onzer onmacht... maar ook anderzijds bewijs van mislukking der proefneming, bewijs dat er andere belangen dan deze der reizigers gediend worden, moet verdwijnen Wij vragen aan den Heer Minister van Verkeer gelijke behandeling als in andere streken, als op andere secundaire lijnen. Zal hij gehoor geven aan personen welke enkel privaat en financieele belangen trachten te die nen... of zal hij de onrechtvaardigheid, begaan in 1932, herstellen? Over enkele dagen zal het Budget van Verkeer ter Kamer besproken worden. Onze Volksverte genwoordigers zullen aldus een nieuwe gelegen heid hebben om deze zaak in het ware daglicht te stellen. Zal de Heer Minister durven een weigerend antwoord geven Met het oog op het begeven van twee open staande plaatsen van voorloopig typist bij het Provinciaal Bestuur, zal een nieuw examen op 24 Maart aanstaande afgenomen worden. Vereischte ouderdom 18 tot 30 jaar (45 jaar voor oudstrijders en daarmede gelijkgestelden). Aanvragen om inschrijving tot dit examen mo gen ingediend worden tot 17 Maart aanstaande ter provinciale Griffie, alwaar ook alle inlich tingen betreffende het programma te bekomen zijn. Inschrijvingsrecht20 fr. te storten op het post kantoor, waar de formulieren voor de aanvraag kunnen verkregen worden. Er zal voor rekening van de Plaatselijke Fondsen van West-Vlaanderen eene openbare aanbesteding, voor het maken in 1937, van klee- dingstukken voor de veldwachters en veldbriga- diers der Provincie gehouden worden. De onderneming wordt uitgeschreven, per be stuurlijk arrondissement. De aanvraag om kennisneming der voorwaar den, moet schriftelijk gedaan worden aan den Heer Gouverneur der Provincie, en vergezeld zijn van een postzegel van 0.70 fr.voor het op zenden der gevraagde inlichtingen. De prijsaanbiedingen, behoorlijk op zegel ge schreven, zullen ten laatste op 20 Maart 1937 ter post moeten neergelegd worden. Bestuur der Registratie en Domeinen Ontvangkantoor te leper Splitsing. Uittreksel van een ministerieel besluit van 28 December 1936 uitvoerbaar den 1 Maart 1937 Artikel 1. Er wordt te leper, voor de twee vre degerechtskantons van dien naam, en onder de benaming van kantoor der erfenissen en do meinen een kantoor opgericht, dat voor be voegdheden heeft a) Heffing van erfenisrechten b) invordering van in debet vereffende rech ten wegens vóór de rechtbanken ingestelde rechtsvormen c) invordering van geldboeten en gerechtskos ten d) invordering van domaniale opbrengsten, weggelden en diverse en toevallige opbrengsten; e) heffing van zegelrechten en der met het zegel gelijkgestelde taxes. Art. 2. Het huidig kantoor der registratie en domeinen te leper neemt de benaming aan van Kantoor der Registratie Zijn bevoegdheden begrijpen a) registratie van notarieele akten, adminis tratieve akten, onderhandsche akten, gerechte lijke akten, akten van deurwaarders en van alle anderen die de macht hebben exploten en pro cessen-verbaal op te maken, alsook registratie van verklaringen van weigering tot betaling en van effecten die bij die verklaringen en bij de protesten gevoegd zijn b) invordering van rechten verschuldigd op overdrachten van handelszaken en van clientee- le, alsook op onroerende overgangen krachtens artikelen 12 en 17 der wet van 22 Frimaire jaar VII en artikel 2 der wet van 1 Juli 1869. N. B. De beide kantoren blijven gevestigd te Yper voorloopig in de Rijselstraat, Nr 136. Op Maandag 8 Maart, 's namiddags om 2 uur, zal op het Stadhuis overgegaan worden tot de opening van de inschrijvingen voor de aanbe steding van IN HET STADHUIS EN POLITIEBUREEL bestaande uit 2 loten onderhoudswerken. Deze werken zijn voorbehouden aan de Yper- sche aannemers van schilderwerk. Het lastenboek en de metingsstaat zijn ter in zage op het Stadhuis. Yper, den 23 Februari 1937. De Secretaris, De Burgemeester, G. Versailles. J. Vanderghote. Kantoor der Belastingen, Cartonstraat, 31. De houders van honden worden verzocht vóór 15 Maart de taks van 1937 te betalen. Na dien datum zullen de nalatigen dubbel taks betalen. De Ontvanger, Vanlandschoot.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4