Vandendriessche
Vande Lanoitte's
Kof f ies zijnde beste
4
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROESELARE»
EXAMEN VOOR TYPIST
Maken van Kleedingstukker»
OFFICIEELE BERICHTEN
Stad Yper AANBESTEDING
SCHILDERWERKEN
TAKS OP DE HONDEN
DENTISTE
Dixmudestraat, 49 YPER
Telefoon 311.
Raadplegingen alle dage.
Specialiteit van geperfectionneerde
gebitten met waarborg.
ONRECHTVAARDIGHEID ONZIN
De treingids uitgegeven door de N. M. B. S.
en verschenen op 1 Februari levert ons een an
dermaal het beste bewijs dat de afschaffing van
het treinverkeer tusschen leper en Roeselare
alsook de vervanging door een autobusdienst
onredelijk en onrechtvaardig is.
Zooals eenieder kan opmerken werd er een
nieuwe schikking in de uitgave van het treinboek
ingevoerd. Wij vinden eerst de dienstregeling
der treinen, volgt daarop de autobuslijnen der
N. M. B. S. Verders hebt U de regeling der tram
lijnen en autobussen der Buurtspoorwegen.
Elk deel wordt voorafgegaan door een land
kaart welke melding maakt der verscheidene
lijnen.
Vooraf het eerste deel spoorlijnen hebben
wij dus de kaart met deze lijnen... en tusschen
deze prijkt door haar zeldzaamheid de autobus
lijn Ieper-Roeselare aangeduid door een roode
streep. Weliswaar staat nog een kleine lijn ver
meld tusschen Turnhout en Tilburg (Nederland)
doch onze autobuslijn, de lijn der proefneming,
de zoo gezegde geschikte secundaire lijnis
de eenige Binnenlandsche autobuslijn welke
moet dienst doen als spoorlijn
PrachtigVoorwaar de Directie der N.M.B.S.
kon ons geen treffender bewijs van de misluk
king dezer proefneming geven... zulkdanige uit
bating wordt immers op geen enkel andere lijn
van het net, in zelfde voorwaarden, toegepast.
Schreeuwende onrechtvaardigheid... onzin
De mislukking wordt ons zelf door de N.M.B.S.
niet enkel erkend... maar ook bewezen.
Welke andere secundaire lijnen werden er nog
afgeschaft... en op zelfde wijze vervangen
Overloopt, overziet de kaart, de tabellen, door
reist het net, en U komt tot de overtuiging dat
veel andere secundaire lijnen, minder belangrijk,
toch behouden worden.
Moeten wij, bewoners, reizigers van dit hoekje
van ons Land, van leper en omstreken, het ver
duren om wille van privaat belangen, om de
koppigheid of eergierigheid van zeker ambtena
ren Moeten wij de gevolgen dragen der mis
rekeningen. der mislukte proefneming?
Protesten en motien bij de afschaffing, tus-
schenkomst van Senatoren en Volksvertegen
woordigers... alles kon niet baten de Financieele
macht, zekere personen hadden de afschaffing
beslist en zoo moest het geschieden. Zoo is het
geschied. de ingebeelde winsten veranderden
in verliezende autobusuitbating kostte meer
dan een lichte treinuitbating. de ontvangsten
verminderden met 50 het systeem-type, de
ingebeelde redding der seeundaire lijnen, ging
failliet
Op geen enkel ander secundaire lijn werd het
toegepastTT. treinen, autorails werden in an
dere streken in dienst gesteld... doch hier,... blij
ven de Minerva's... in dienst.
Och kom Wij zouden het veel eerlijker vin
den moesten die ambtenaren ons komen verkla
ren wij willen nietdan comedie te spelen
achter de schermen. Tegen de Openbare Besturen
in. tegen de motiën onzer Gemeentebesturen, te
gen de Bestendige Deputatie, tegen den wil onzer
Volksvertegenwoordigers, tegen het verlangen
onzer handelskamers blijft de N. M. B. S. onver
schillig... zekere ambtenaren in het Ministerie van
Verkeer bedriegen ons... de Minister van Ver
keer, spijts de gedane interpellaties in de Ka
mer en Senaat schijnt de zaak op de lange baan
te willen schuiven wij verklaren evenwel dat
de zaak zoo niet mag en zoo niet zal blijven
Zulkdanige toestand mag door onze Openbare
Besturen, door onze Vertegenwoordigers bij Ka
mer en Senaat niet geduld worden. Wij weten bij
ondervinding dat zekere machten financieele
en andere alles bewerkstelligen om de auto
busuitbating onveranderd te behouden... zal
men steeds laten begaan en onverschillig toe
zien
Van af het begin onzer perscampagne hebben
wij, en-anderen met ons, erop gewezen dat, bij
de afschaffing der treinen en uitbating per auto
bus, er wellicht een financieele macht bij be
trokken was. Wij voegen er heden aan toe...
financieele macht,'maar ook politieke personen
betrokken bij de Minerva
Financie en politiek Daar er in het Ministerie
van Verkeer nog ongetwijfeld vergaderingen zul
len plaats grijpen voor de bespreking omtrent de
lijn Ieper-Roeselare... en onze Senatoren en
Volksvertegenwoordigers door den Heer Minis
ter van Verkeer zullen uitgenoodigd worden,
zal er wellicht door een onzer Vertegenwoordi
gers een en ander kunnen gevraagd worden.
Zou het waar zijn dat een of meer volksver
tegenwoordigers, beheerders bij de Minerva in
1931-1932, tusschen kwamen voor de alleen uit
bating per autobus op de lijn Ieper-Roeselare
Zelfde personnage, betrokken bij de Minerva,
zou ook tusschen gekomen zijn voor de finan
cieele aangelegenheden...
De Heer Minister van Verkeer heeft tijdens de
interpellatie in de Kamerzitting van 16 December
1936 verklaard D'après les renseignements
complémentaires que j'ai recueillis il ne s'agit
pas de crédits qui ont été consentis par la Société
Venderesse
Indien de Minerva geen krediet verleend heeft:
wie was dan de geldschieter Aan wie... of aan
welke instelling werden de 5 op het aange
wend kapitaal betaald
Onder welken invloed... door wiens tusschen -
komst werd er overgegaan tot het opmaken van
het voordeelige contract?
Wie was de ambtenaar in de N. M. B. S. in
1931-1932 die het contract opgesteld heeft... en
tot welk doel werden de toegekende vergoedin
gen zoo hoog bepaald Was het niet om alle
verplichtingen tegenover den geldschieter stipt
te kunnen vervullen?
Wij willen, althans voorloopig, niet verder uit
wijden... maar geven de verzekering dat er vol
ledige klaarte in deze zaak moet komen.
Publiek, comfort, zekerheid, tarieven, deficiet
of winsten... alles bijzaak: halsstarrig, koppig,
om zeker belangen te dienen, werd tot nog toe
de autobusuitbating onveranderd behouden.
Onze Vertegenwoordigers moeten eens voor goed
een einde stellen aan die Comedie... aan die
financieele camaraderie.
De roode streep op de kaart van het treinboek,
schandvlek onzer lamlendigheid en tot nog toe,
teeken onzer onmacht... maar ook anderzijds
bewijs van mislukking der proefneming, bewijs
dat er andere belangen dan deze der reizigers
gediend worden, moet verdwijnen
Wij vragen aan den Heer Minister van Verkeer
gelijke behandeling als in andere streken, als
op andere secundaire lijnen.
Zal hij gehoor geven aan personen welke enkel
privaat en financieele belangen trachten te die
nen... of zal hij de onrechtvaardigheid, begaan
in 1932, herstellen?
Over enkele dagen zal het Budget van Verkeer
ter Kamer besproken worden. Onze Volksverte
genwoordigers zullen aldus een nieuwe gelegen
heid hebben om deze zaak in het ware daglicht
te stellen.
Zal de Heer Minister durven een weigerend
antwoord geven
Met het oog op het begeven van twee open
staande plaatsen van voorloopig typist bij het
Provinciaal Bestuur, zal een nieuw examen op
24 Maart aanstaande afgenomen worden.
Vereischte ouderdom 18 tot 30 jaar (45 jaar
voor oudstrijders en daarmede gelijkgestelden).
Aanvragen om inschrijving tot dit examen mo
gen ingediend worden tot 17 Maart aanstaande
ter provinciale Griffie, alwaar ook alle inlich
tingen betreffende het programma te bekomen
zijn.
Inschrijvingsrecht20 fr. te storten op het post
kantoor, waar de formulieren voor de aanvraag
kunnen verkregen worden.
Er zal voor rekening van de Plaatselijke
Fondsen van West-Vlaanderen eene openbare
aanbesteding, voor het maken in 1937, van klee-
dingstukken voor de veldwachters en veldbriga-
diers der Provincie gehouden worden.
De onderneming wordt uitgeschreven, per be
stuurlijk arrondissement.
De aanvraag om kennisneming der voorwaar
den, moet schriftelijk gedaan worden aan den
Heer Gouverneur der Provincie, en vergezeld
zijn van een postzegel van 0.70 fr.voor het op
zenden der gevraagde inlichtingen.
De prijsaanbiedingen, behoorlijk op zegel ge
schreven, zullen ten laatste op 20 Maart 1937
ter post moeten neergelegd worden.
Bestuur der Registratie en Domeinen
Ontvangkantoor te leper Splitsing.
Uittreksel van een ministerieel besluit van
28 December 1936 uitvoerbaar den 1 Maart 1937
Artikel 1. Er wordt te leper, voor de twee vre
degerechtskantons van dien naam, en onder de
benaming van kantoor der erfenissen en do
meinen een kantoor opgericht, dat voor be
voegdheden heeft
a) Heffing van erfenisrechten
b) invordering van in debet vereffende rech
ten wegens vóór de rechtbanken ingestelde
rechtsvormen
c) invordering van geldboeten en gerechtskos
ten
d) invordering van domaniale opbrengsten,
weggelden en diverse en toevallige opbrengsten;
e) heffing van zegelrechten en der met het
zegel gelijkgestelde taxes.
Art. 2. Het huidig kantoor der registratie en
domeinen te leper neemt de benaming aan van
Kantoor der Registratie
Zijn bevoegdheden begrijpen
a) registratie van notarieele akten, adminis
tratieve akten, onderhandsche akten, gerechte
lijke akten, akten van deurwaarders en van alle
anderen die de macht hebben exploten en pro
cessen-verbaal op te maken, alsook registratie
van verklaringen van weigering tot betaling en
van effecten die bij die verklaringen en bij de
protesten gevoegd zijn
b) invordering van rechten verschuldigd op
overdrachten van handelszaken en van clientee-
le, alsook op onroerende overgangen krachtens
artikelen 12 en 17 der wet van 22 Frimaire jaar
VII en artikel 2 der wet van 1 Juli 1869.
N. B. De beide kantoren blijven gevestigd
te Yper voorloopig in de Rijselstraat, Nr 136.
Op Maandag 8 Maart, 's namiddags om 2 uur,
zal op het Stadhuis overgegaan worden tot de
opening van de inschrijvingen voor de aanbe
steding van
IN HET STADHUIS EN POLITIEBUREEL
bestaande uit 2 loten onderhoudswerken.
Deze werken zijn voorbehouden aan de Yper-
sche aannemers van schilderwerk.
Het lastenboek en de metingsstaat zijn ter in
zage op het Stadhuis.
Yper, den 23 Februari 1937.
De Secretaris, De Burgemeester,
G. Versailles. J. Vanderghote.
Kantoor der Belastingen, Cartonstraat, 31.
De houders van honden worden verzocht vóór
15 Maart de taks van 1937 te betalen.
Na dien datum zullen de nalatigen dubbel taks
betalen.
De Ontvanger, Vanlandschoot.