v Lichtreklamen LARLESIENNE BRIDGE PLAFOND Maurice Cherchye Kesteloot Veurnesteenweg, 2, Yper Tel. 484 2 STADSSCHOUWBURG YPER KONINGIN ASTRID GEDENKTEEKEN -r?/ LES HALLES EN OR ET EN ARCENT CONTINENTAL BRIDGE CLUB CONCOURS ANNUEL DE ONZE SCHEEPVAART Gala-Avond in den Auto-Skooter Bij de Patroon-Elektriekers van leper en Omliggende leper Willems-Fonds Jeugdkring Handelaars Meringdoeners, De schoonste De modernste worden thans te YPER zelf vervaardigd. if d. i. vischsoep tegen 49 kopeks. Toen die soep op tafel kwam bezagen we malkanderer steeg een afschuwelijke reuk uit op. Ingewand, oogen, koppen, staarten van visch zwommen al dooreen en omdai wij vreemdelingen waren kregen wij er een stuk onhebbelijk brood bijWij lieten dit walgelijk voedsel staan en toen wij buiten kwamen vloog er een hoop uitgehongerd volk binnen om dat op te eten. Met hun verder verblijf ging het niet beter het eenige werk dat men hun kon geven was in een fosfoormijn. Na een maand was iedereen, bij gebrek aan voedsel, uitgeput en kreeg malaria of typhus. Zij moesien kleeding, valiezen, vul pennen, uurwerken, alles verkoopen om brood te kunnen krijgen dat 40 roebels de kilo kostte en zij wonnen 150 roebels per maand. Ten tijde van het Keizerrijk was die fosfoormijn alleen be werkt door dwangarbeiders. Ziek zijnde lagen zij een maand in hetgene men hospitaal noemde: een vuil kot waar nog geen medicale zorgen te krijgen waren. Zij konden dan ontsnappen en- in een trein geraken naar Moskow. Een van hen was zoo ziek en uitgeput dat men hem met een draagbaar moest afhalen. De geneesheer die hem moest verzorgen zeide dat er niets aan te doen was en dat men tijd en medicijn verspilde met er iets voor te willen doen. Hij bleef er 14 dagen liggen en stierf dan. Daarmede eindigt Andrew Smith het eerste deel zijner bevindingen in Rusland. RIK. Zaterdag 3 April 1937 Zondag 4 April Gordijn om 20 uur Gordijn om 14.30 u. TWEE KUNSTVERTOONINGEN ten voordeele van het met Flore Iny, Théatre Royal des Galeries St Hubert. Franz Jou bert, Théatre Royal du Pare in het beroemd Fransch Meesterstuk Drama in drie bedrijven en vijf tafereelen, van Alphonse DAUDET. Muziek van Georges BIZET met Marcel Banken, Théatre Royal du Pare Olga Ugane, Théatre Royal des Galeries Mm" Grandet, Théatre Royal du Pare Henry Charles, Théatre Royal des Galeries Léopold Harzé, Théatre Royal du Pare Irène Pearl, Théatre Royal des Galeries Maurice Lecocq, Théatre Royal des Galeries M Nery Max Leblanc Jemmy Knechten Meiden enz... en,- Charles Mahieu, Théatre Antoine de Paris. Oorspronkelijke Tooneelschikking. Orkest van den Muziekkring YPRIANA Leiding M. Fr. DERIDDER. Prijzen der Plaatsen Avondvertooning 20 15 10 8 frank. Matinee15 10 8 5 frank. Plaatsbespreking Stadssecretariaat YPER (Tel. 23), van 10 tot 12 uur vanaf 15 Maart. Ze is PACHA Chicorei genaamd, Er is geen beter in het land Wereldberoemd en befaamd, Wie ze bezigt, heeft verstand Ce n est la ni un rève ni un conté de fées, mais bien une réalité qui, d'ici quelques mois, deviendra tangible. Et, au fait, pourquoi pas Londres avait der- nièrement encore, son Palais de cristal, détruit par le feu, et Nankin possède sa fameuse tour de porcelaine, nous supposons du moins qu'elle existe toujours, car nos pérégrinations estivales ne nous ont pas encore poussé jusqu'en Chine, et il nest pas impossible que les révolutionnaires n aient déja utilisé toute cette belle porcelaine a des usages domestiques. Fort bien tout cela, mais nos halles en or et en argent, nous ne voyons pas bien cela. Tout au plus représentons-nous l'or et l'argent du gouver nement absorbé par les Halles après leur recon struction intégrale, et non partielle, comme le désirerait certain clan yprois, a en croire le Soir du 14 juillet 1933. Non, il ne s'agit plus des Halles reconstruites sur les excellents plans de M. l'ingénieur archi- tecte Coomans, mais bien d'autres Halles dont l'or et l'argent, seraient les seuls matériaux pré- cieux. Nous avions eu, au moyen-age, un Gulden hallekeou Halle dorée. Construction en bois doré qui précéda le Nieuwwerk, et dont le des sin nous était conservé par une miniature du précieux Keurboek que nos édiles de 1914 n'eu- rent pas la prévoyance de sauver avec le dépöt d'archives tout entier, malgré le sage avis donné par l'archiviste, M. Emile de Saegher. Mais foin de bois doré II s'agit maintenant d'or et d'argent massif. Malheureusement la dis cretion nous oblige de tenir encore un peu le lecteur en haleine. Bientöt nous pourrons dire a quelle échelle, par qui, pour quoi et aux frais de qui, sera exécutée cette coüteuse reproduction de nos Halles. SERPY. (Affilié a l'Association des Clubs des Flandres) Hotel Continental, Place R. Colaert, 2 - Tél. 65 - Ypres O SAMEDI 13 MARS 1937, a 16 tl. trés préeises EN CINQ TOURS DE 12 DONNES i par équipes de 2 joueurs, les partenaires se choisissant) Deux Coupes réservées aux Clubs affiliés (sans cumul). La première, don du Continental Bridge Club La deuxième, don des Eaux Minérales de Topbronnen respectivement aux Clubs dont deux équipes sont classées premières et secondes au total des points. 3500 Fr. de Prix en Espèces Répartition des prix 3'' Tour lr prix 200 fr. 2'' prix 100 fr. 3' prix 50 fr. 4'' Tourlr prix 200 fr. 21' prix 100 fr. 3° prix 50 fr. 5e Tourlr prix 200 fr.2P prix 100 fr. 3P prix 60 fr.4" prix 40 fr., aux équipes ayant obtenu le plus grand nombre de points a chaque tour. Classement générallr prix 800 fr. 2'' prix 500 fr. 3 prix 300 fF. 4' prix 200 fr.5>' prix 160 fr. 6' prix 140 fr.. aux équipes ayant obtenu le plus grand nombre de points dans les cinq tours réunis. Trois prix de 100 fr. a tirer au sort entre les équipes affiliées et présentes. Les taxes a payer au fisc seront prélevées sur le mon- tant des prix. De nombreux Clubs étrangers a la ville ont déja envoyé leur participation. Le comité organisateur fait appel aux joueurs Yprois pour qu'ils assistent égale- ment trés nombreux a ce concours. Binnengevaren Vrijdag 26 Februari 1937, de Maria(schipper Jongman) met 50 ton landvetten voor M. Coulier, te Boezinge en 70 ton landvetten voor MM. Blootacker- Vermeersch, leper. Maandag 1 Maart, de Barmaadsu (schipper Vis sers) met 124 ton landvetten voor M. Talpe, Kortrijk de 2 Gebroeders», (schipper Houtsma) met 58 ton turf voor MM. Blootacker - Vermeersch, leperde 2 Frères», (schipper Antheunis) met 230 ton kolen voor M. De Geest, leper. Dinsdag 2, de Albert(schipper Van Cleempoel) met 144 ton graan voor M. Vandeputte, leperde Succes(schipper Aventuur) met 64 ton phosfaat voor M. Talpe, Kortrijk. Donderdag 4, de 't Nieuw leper», (schipper Vanden Bossche) met 260 ton graan voor M. Vandeputte. leper; de Johanne (schipper Vander Gracht) met 100 ton graan voor MM. Blootacker-Vermeersch, leper. Waterhoogte toestand normaal. Woensdag laatst hebben de Ypersche Invaliden N. V. I. een Gala-avond ingericht op de foor. Mijnheer De Paemelaer, eigenaar van den auto- Skooter, had zijne belangrijke en aantrekkelijke inrichting ter beschikking van de Invaliden ge steld. Tot zelfs zijn personeel nam bereidwillig dienst. Het feest begon om 7 ure, en van 't begin af was 't volle piste, en tot 11 ure bleef geen enkel auto onbezeten. Een groot getal prachtige prijzen, door de milde bevolking geschonken, werden bij eiken rit toegekend. De avond sloot met een kostelooze tombola, waarvan de overblijvende nummers hieronder zijn vermeld. 1355 489 1314 1383 197 1181 276 882 236 854 136 1195 1521 705 490 1203 1272. Deze prijzen kunnen afgehaald worden op Zondag 7 Maart, van 10 tot 12 uur in het lokaal N. V. I., Au Saumon Seminariestraat, Yper. Het strekt ter eere van Mijnheer de Paemelaer, aan de oorlogsslachtoffers te hebben toegelaten, gansch kosteloos zijne inrichting te mogen in beslag nemen. Hij draagt, samen met de goed hartige bevolking, de erkentelijkheid en den dank der Ypersche Invaliden meê. MOTIE: De leden der Beroepsverenigingen van de Patroon- Elektriekers van leper en Veurne, en Afgevaardigden der Beroepsvereenigingen van Izegem en Kortrijk, vergaderd te leper op 15 Februari 1937. Herinneren en bekrachtigen het Besluit en de Motie gestemd op het Kongres der Patroon-Elektriekers, te Brugge, op 29 November 1936, betreffende het leveren van elektrieke huishoudelijke toestellen en het maken van elektrische installaties door de stroomleverende Maatschappijen Het ernstig nadeel vaststellende dat daaruit voort spruit voor de talrijke Middenstanders, Patroon-Elek triekers, aan dewelke zoodoende werk en brood werd ontnomen Vaststellende dat zelfs het publiek door die tergende en oneerlijke konkurrentie geschaad wordt Teekenen ten zeerste verzet aan tegen deze erger lijke misbruiken en wantoestanden, onwaardig van onzen tijd Besluiten, in het algemeen belang, in geen geval te kunnen berusten bij de voornoemde misbruiken en wantoestanden Besluiten de Motie ter kennis te brengen van den Heer Eerste Minister, den Heer Minister van Openbare Werken, de Openbare Besturen in 't algemeen. Vragen inzonderheid aan de Federatie der Be- roepsvereeniging van Patroon-Elektriekers van West- Vlaanderen, en de Federatie der Beroepsvereeniging van Patroon-Elektriekers van België, een aktie in dezen zin te willen inzetten. Het stijgende belang van onze Willemsfonds Bibliotheek vergt van onze kas natuurlijk ook veel kosten, het is dan ook met het doel onze cultureele instelling wat finantieelen steun aan te brengen dat wij een gezellig avondfeest in richten op Zaterdag 20 Maart e. k., te 8 ure in de zaal Concordia Wij rekenen dan ook op ons getrouw publiek dat steeds de ijverige werking van onzen Jeugd kring heeft weten hoog te schatten, en zeker de gelegenheid niet zal laten voorbij gaan om deze prachtprestatie bij te wonen. Breng uw steentje bij ten voordeele van ons cultuur werk. Toegangskaarten kosten 4 frank. Dagelijks verscheidene modellen zichtbaar bij Voordeelige pryzen Spoedige bediening

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2