Raphael Coulier Jonckheere Elverdinghestraat, 9, Yper Tel. 384. 2 BEZOEKT met Paschen Opvolger van LEON JONCKHEERE IN DEN SENAAT op de l'persehe Haiidelsfooi- in de Hallen Den Stand van Bouwstoffen van de Fii-ma O De Heer Vandenbulcke, ondersteund door de Heeren Gillon en Mullie, ondervraagt den Heer Minister van Openbare Werken over het herstel der vaart Yper-Komen. o Tijdens de bespreking der begrooting van Openbare Werken in den Senaat, op Dinsdag 16' dezer, heeft de Heer Vandenbulcke den Heer Minister ondervraagd over de noodzakelijkheid van het herstel der vaart Yper-Komen. Wij laten hieronder deze merkwaardige uiteen zetting volgen, zooals ze in het Beknopt Verslag verscheen De Heer Vandenbulcke. Ik wensch den mi nister te ondervragen over de noodzakelijkheid van het hergraven van de vaart Ieper-Komen, de verbintenissen vroeger door de regeering aan gegaan en den huidigen stand van zaken. Er werd een groote krachtinspanning gedaan om deze streek uit haar puinen te doen oprijzen. De Staat heeft daarin zijn deel gehad, maar al leen de inwoners kennen de groote opofferingen die zij zich hebben moeten getroosten. Nochtans is, vooral te leper, de welvaart niet teruggekeerd, omdat vele Staatsinrichtingen, het garnizoen, verbeteringschool, enz. naar andere gewesten werden overgebracht. Ook de waterwegen ontbreken. Sinds eeuwen is leper met den Yzer verbonden. Op het einde van de vorige eeuw heeft de stad met bijval haar verbinding met de Leie aangevraagd. De waterweg werd gegraven, op een kort vak na te Hollebeke, waar de bodemgesteldheid moei lijkheden meebracht. Tijdens den oorlog werden zoowel de verbin ding met den Yzer als deze met de Leie vernield. Iedereen verwachtte dat het eerste werk van den wederopbouw er zou in bestaan het kanaal Ieper-Yzer in orde te brengen. Maar de Staat verkoos de materialen voor den wederopbouw van de stad op andere wijze aan te voeren. Het ontbreken van dit kanaal belemmerde de econo mische herleving, want de voornaamste han delsondernemingen gingen zich elders vestigen. Pas in 1933 werd de vaart opnieuw bevaarbaar. De Vlamingen moeten veel geduld hebben. De bedrijvigheid hernarp. Woningen en maga zijnen werden langsheen de vaart gebouwd. Voor de eerste tien maanden van 1936, bedroeg de ton- nemaat 55,000 ton. Er blijft alleen nog het vraag stuk van de waterspijzing, waarop ik de aan dacht van den minister vestig. leper heeft om goed te kunnen werken als tweede arm, de vaart Ieper-Komen noodig. De lijdensweg van de eer ste vaart, wordt eveneens door de tweede betre den. De Kamer van koophandel te leper wees er op dat de stad niet opnieuw leefbaar zou worden zonder de verbinding met de Leie. Reeds bij minister Van Cauwelaert werd aan gedrongen. In November 1933 werd een afvaar diging van leper en Komen bij den Koning ont vangen. Minister Sap beloofde de uitvoering van de werken, zoodra het Albert-kanaal ver genoeg zou gevorderd zijn. In April 1935 zegde gouver neur Baels zijn medewerking toe. In Mei 1935 drong de heer Butaye aan in de Kamer. Hetzelf de jaar schreef de heer de Man dat het kanaal Ieper-Komen in het programma van den D. E. H. werd opgenomen. De stad leper vierde de heuglijke gebeurtenis. De kredieten werden in de begrooting geschre ven, maar toen de heer Merlot minister van openbare werken werd, ontstonden plots moei lijkheden. Men beweert dat de werken te duur zouden kosten en dat in het vak Hollebeke moeilijkhe den zouden bestaan, die de onmiddellijke uitvoe ring van de werken beletten. Het goedkoopste ontwerp zou 105 millioen kos ten. Het bestuur verhoogde de raming nog met 15 millioen voor sociale wetten en met 30 mil lioen voor onvoorziene uitgaven, en aldus kwam men tot een bedrag van 150 millioen, dat te hoog werd geacht. Maar de opdracht die aan den heer Merlin, ontwerper van het plan, werd gegeven, voorziet spijzing door de wateren der streek zelf. Door deze opdracht werden de nog gedeeltelijk be staande kunstwerken nutteloos en de onkosten natuurlijk hooger. De kamer van koophandel meende dat het ka naal niet met Leiewater mocht gespijsd worden. Waarom niet In 1930 leverde het pompstation van Boesbeke 36,000 kubieke meter water per dag aan de streek Roubaix-Tourcoing in 1935, slechts 15,000 kubieke meter. Deze vermindering alleen stelt 21,000 kubieke meter beschikbaar, wat voldoende zou zijn om 25 versassingen te doen de spijzing van de vaart Ieper-Komen kan dus met Leiewater geschieden. Men betwist ook de voorgelegde cijfers. Een vergelijking met de kosten van herstelling van het kanaal Ieper-Yzer toont dat de ramingen buitengewoon hoog zijn. De onvoorziene onkos ten worden op 30 t. h. geraamd, terwijl deze voor de vaart Ieper-Yzer niet eens 10 t. h. bedroegen. De sociale lasten zouden ook geen 15 t. h., maar slechts 8 t. 'h. bedragen. In het weekblad Het Ypersche, wordt uitge rekend dat volgens de inlichtingen van de kamer van koophandel ieder sas 2,700,000 frank zou kos ten, de aardewerken 940,000 frank per km., de steenwegbruggen van Drie-Grachten en Boesin- ghe, 1,600,000 frank, enz. Het blad berekent dan de kosten voor het her-* stel der vaart Ieper-Komen 44 millioen voor de 16 sassen 11,200,000 frank voor de 7 voornaam ste en 3,500,000 frank voor andere bruggen 2 millioen 490,000 frank voor 2 spoorwegbruggen 10,847,600 frank voor de aardewerken 1,050,000 frank voor pompstations. Het blad komt tot een totaal bedrag van 73,087,600 frank, wat ver beneden de 100 of 130 millioen blijft, die door het ministerie worden opgegeven. De cijfers door het blad aangehaald voor de herstelling der vaart Ieper-Komen zijn geenszins overdreven inderdaad, de aardewerken voor de vaart Ieper-Yzer kostten 30 fr. per kubieke meter, terwijl deze kosten thans slechts 20 fr. bedragen; het beton kost thans weliswaar 350-400 frank, tegen 250-300 frank maar het metselwerk kost slechts 160 frank per kubieke meter, tegen 180- 190 frank ten tijde van het herstel der vaart Ieper-Yzer. Tegen het ontwerp van het ministerie wordt nog aangevoerd dat de aard van den grond het diepgraven gevaarlijk maakteen reden te meer om de spijzing met Leiewater te voorzien. Minister de Man had de herstelling van het kanaal ingeschreven op het programma van den dienst voor economisch herstel, die toch voor doel heeft de werkloosheid te bestrijden. Welnu, in de streek Komen-Ieper heerscht uitgebreide werkloosheid tengevolge van de in Frankrijk uit gevaardigde beperkingsmaatregelen tegen de grensarbeiders. Zelfs zoo de uitvoering van het kanaal 100 mil lioen frank zou kosten, dan nog zou dit geen cent verlies berokkenen voor de Belgische eco nomie, indien men daarmee de werkloozen aan den arbeid zou zetten, vermits alles in het land zelf zou uitgegeven worden. De commissaris voor de grensstreek, ingenieur Demeyer, heeft de uitvoering van kanaalwerken aangeprezen. Waarom volgt de regeering den raad niet van den door haar aangestelden raads heer Het werk zou niet alleen de werkloosheid op slorpen, njaar ook economisch nut opleveren. Anders toch zouden leper, Nieuwpoort en Ko men niet met zooveel aandrang dit kanaal blij ven eischen. De verbindingswegen.te land tusschen Komen en leper zijn goed en toereikend en de minister heeft dan ook een erbarmelijken indruk gemaakt op de bevolking toen hij een autobaan aanbood in plaats van een kanaal. Een autobaan is alleen luxe, de werkloozen vragen eerst brood. Sinds lang heeft de minister beloofd dat hij het Iepersche zou komen bezoeken en van alle zijden vraagt men mij aan te dringen opdat de minister eindelijk zijn belofte zou houden. Ik heb gepoogd deze uiteenzetting te doen met onpartijdigheid en zakelijkheid, omdat ik niet spreek als lid van een partij die met hand en tand de regeering bestrijdt, doch als verte genwoordiger van een streek die onder den oor log veel heeft geleden en thans ,hard moet strij den om haar welvaart te herstellen. De bevolking voelt zich het slachtoffer van onwil en veronachtzaming. Daarom moet de minister ter plaatse gaan en er niet de politieke persoonlijkheden ondervragen, doch degenen die zich sedert jaren met de verwezenlijking van dit werk bezighouden, de overheden, de bevolking. Tachtig ten honderd van het werk zou moeten uitgevoerd worden door handenarbeid, zoodat hier een geschikte gelegenheid geboden wordt om gedurende vijf jaar werk te verschaffen aan 1,000 tot 1,200 van de ongeschoolde arbeiders, wien het werk in Frankrijk ontnomen werd. leper heeft recht op deze vaart die, door de vermindering van de vervoerkosten, voordeelen zal bezorgen aan handelaars, middenstanders en landbouwers. Zonder waterweg is de concurrentie niet mo gelijk. Uit zijn verklaring in de Kamer blijkt dat de minister het aandringen op het graven van het kanaal aanziet als het ijveren van personen die hun persoonlijke krachtinspanningen met welsla gen wenschen bekroond te zien. Niets is minder waar. De voorzitter van de Ka mer van koophandel van leper, is geen politiek man, en reeds in 1919, op een vergadering te Gent, kwam hij op voor het herstellen van het kanaal. Wij hebben geen politiek doel doch zijn alleen bekommerd om den opbloei en de welvaart van de geteisterde streek. leper is thans zonder verbinding met de nij verheidsstreken van het binnenland en van Noord-Frankrijk. De verbinding met Yzer en Leie zou een druk transito-verkeer toelaten langs de haven van Nieuwpoort. Handel en nijverheid van leper zouden herleven, de inwoners zouden weer ter plaatse werk vinden. Wij vragen voor leper en omstreken, zoo zwaar geteisterd tijdens den oorlog, niet meer dan wat Gent en Brugge, in den loop der laatste eeuw, zoo ruim hebben genoten wij stemmen in met den beloofden steun voor de streek van Kortrijk en Moeskroen ook de hulp aan leper zal het land zich nooit moeten beklagen. Het ontwerp van verbinding der Leie met de Scheldevaart, van Kortrijk naar Bossuit had meer geluk dan het ontwerp van de vaart Ieper- Komen. Eerstgenoemde verbinding leverde nochtans zware moeilijkheden op over een lengte van 15 kilometer zijn er 11 sluizen, een tunnel van 611 meter, een vaartgeul van 1,600 meter waar de schepen niet kunnen kruisen. Toch werd het werk voltooid en het verkeer is er druk. Niet al leen heeft die verbinding Leie-Schelde den bloei van Kortrijk verzekerd, maar langsheen de vaart zijn belangrijke nijverheidsondernemingen uit den grond opgerezen. Het nut van deze verbinding is zoo duidelijk, dat een ontwerp bestaat óm de tunnel weg te ruimen ten einde de scheepvaart te vergemakke lijken. Ik juich dat initiatief toe, maar het is des te hatelijker dat men aan de streek van leper deze bron van welvaart ontzegt en haar stelselmatig alles weigert. Wij wenschen niet een gunst af te smeeken wij vragen als vrije Vlamingen ons recht, en een aandeel in het manna dat de regeering zoo mild uitdeelt en dat per slot van rekening toch uit onze zakken komt. Te lang werd het Vlaamsche land minder goed bedeeld. Ik hoop dat de minister, niettegenstaande de misplaatste stadspolitiek, aan dit gedeelte van het Westland voldoening zal geven, en dat de werken van de vaart Ieper-Komen weer zullen opgenomen worden in het programma der wer ken van economisch herstel. (Handgeklap op vele banken.) De Heer Gillon (in 't Fransch). Reeds op 6 December 1933 heb ik de aandacht van den Se-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2