,'R jqr t«S lUVOI bestatiging dat het rijtuig Imperia uitsluitend van Belgisch maaksel is doet het succes van dezen naam aangroeien. Men bemerkt nog de Dodge, een prachtrijtuig dat door zijn geringen prijs de mededinging der uitheemsche merken met goed gevolg doorstaat. De stand der Gebroeders Vanderbauwhede be haalt veel bijval. Een bekend figuur, de heer Derycke, stelt daar nevens zijne schrijfmachienen ten toon de be roemde Kappel, Remington, Walther, alsook zijn rekenmachienen en zijne bureelbenoodigheden. Deze stand wordt goed bezocht en zijn eigenaar is overtuigd een goede zaak verwezenlijkt te hebben. Daarna volgt de indrukwekkende stand der Gebroeders Stevens, die hunne vermaarde land- bouwmachienen ten toon stellen, hunne afroo- mers, brandkasten, radios, hunne verkoelings- kassen enz. Dit alles vormt een mooi geheel dat zeer bezocht wordt en dat de faam van deze firma nog zal doen aangroeien. Men ziet daarnevens de beroemde naaimachie- nen Singer, tentoongesteld door haar bestuurder heer Baert Arthur, die ons de nieuwe gecombi neerde machien zigzag vertoont waarmede men kan naaien, brodeeren, knoopgaten maken, knoo- pen aannaaien, in een woord een zeer voortreffe lijke nieuwigheid die veel bijval verwerft. Een prachtige stand is deze van den heer Holvoet, die zijne laatste nieuwigheden vertoont zooals dubbel horizontale velos voor kinderen en volwassenen, waarmede men kan rijden zon der het te moeten aanleeren. Er zijn modellen met 3 en met 4 wielen en zij zijn zeer vernuftig gemaakt. Verder ziet men prachtige trottinetten, kindervelos met dubbel baren al onder, en die de begeerlijkheid opwekken der kleine bezoekers der foor. Hij stelt vervolgens eene mooie verza meling waschmachienen Falda en Malfa ten toon, alsook wringers en drogers welke veel bijval be halen. Hopen wij toekomende jaar zijne laatste uit vinding te mogen bewonderen, waarmede hij reeds proefnemingen heeft begonnen die goed geslaagd zijn. Hebt gij stoven noodig Hier kunt gij deze verkrijgen in den stand van den heer André Stevens, die er met een groote verzameling kachels en haarden een mooien stand heeft inge richt. Men bewondert er ook in dezen stand de primagaz, zeer voordeelig van aankoop en ver bruik en dienstig voor de streken waar geen gasleiding bestaat. Om deze stand te eindigen ziet men nog een verzameling keukengerief, die het hare bijdraagt om de aandacht der bezoekers te boeien. Daarnevens heeft de heer Hoflack de producten zijner nijverheid tentoongesteld. Zijne voortreffe lijke Salvator velos en motos en zijne laatste nieuwigheid de cyclotouriste velo, die zeer be wonderd wordt. De Heer Firmin Valentin stelt vervolgens een heele verzameling ladders ten toon, die door hunnen billijken prijs zeer in den smaak vallen van het publiek en graag gekocht worden. Nu vertoont zich voor den bezoeker een prach tig schouwspel. Op den koer der Hallen is er een waar salon opgeslagen, rijkelijk behangen en met donzige tapijten bevloerd, waar een gansche verzameling automobielen in al haar pracht staan te prijken. Het is de stand van den heer Gustave Van- damme, Statiestraat, die er de beroemde autos Chrysler en Peugeot ten toon stelt, waarvan hij de officieele verdeeler is. Men ziet er de Peugeot 201, buitengewoon zwierig en stevig van bouw. Hij is opgemaakt in type commercial, hetgeen beteekent dat dit rijtuig ideaal is voor perso nenvervoer en tevens voor het vervoer van koop waren. Hij heeft 8 PK. en is uiterst zuinig van verbruik. Daarnevens is zijn broêr, de 201 met openslaande kap die een droom is voor jonge lui en dan ook zeer bewonderd wordt. De 302 binnen- stuur 10 PK., vier plaatsen, is ook een prachtig rijtuig dat buitengewone stroomlijnen en ver bazende wegvastheid bezit. Deze verzameling Peugeot rijtuigen wordt zeer bewonderd. Men bemerkt er vervolgens de Chrysler Im perial eight 8 cylinder die zoo weelderig is inge richt en er zoo behaaglijk uitziet dat de koop- en kijklust der bezoekers zeer wordt opgewekt. De Plymouth 17 PK., type familial voor 9 per sonen, is de clou dezer verzameling en wekte dan ook algemeene bewondering op bij de nieuws gierigen. Men weet niet wat het meest te bewon deren valt hier, de ongemeen prachtige rijtuigen of de zoo buitengewoon lage prijzen door de Firma Chrysler toegepast, die ons leert dat deze te danken zijn aan den grooten aangroei harer voortbrenging in de Vereenigde Staten, wat haar op den tweeden rang der voortbrengers brengt. Deze stand, welke de kroon spant, strekt ter eere der inrichters en alle bezoekers zullen er een goede herinnering van blijven behouden. Men ziet vervolgens een mooie verzameling PAQUE8 CHEZ Si le jour de l'an est consacré a l'échange des souhaits les meilleurs, sincères ou non, Paques ouvre largement tous les coeurs et nous assistons réjouis a l'envol léger des plus doux espoirs qu'ils emprisonnaient-. Paques!... Résurrection du Christ Roi!... Ré veil de l'ame des hommes et des choses Aurore du renouveau!... Apparition des jours prospères Oui, Paques, c'est tout cela peut-être même plus chez nous que partout ailleurs. N'avons-nous pas a cöté des imposantes cérémonies liturgi- ques, la célébration de l'industrie et du commerce, l'exaltation du sens esthétique dans tous les do- maines Rendons hommage a notre Chambre de Commercequi depuis quatorze ans, vend a la vie, chaque année, au sortir de leur sommeil léthargique, toutes les activités qui furent engour- dies par les brumes glacées de l'hiver et les groupe sous le signe de la Beauté. Fabricants, commergants ou artisans, tous s'efforcent de pré senter, avec une originalité, déno- tant un vrai goüt artistique, les produits qu'ils exposent soit dans les étalages, soit dans les stands de la Foire Commerciale. Les photographes amateurs nous offrent une foule de visions magnifiques tandis que les ar tistes peintres nous permettent d'apprécier leur beau talent. Qu'on nous permette de nous attarder un peu en leur com pagnie. Nous sommes seuls avec eux. L'instant est charmant. Un pic-up nous apporte les échos d'une romance langoureuse de Tino Rossi, qui s'évanouissent tandis que notre ame tache d'en- trer en communication avec celle de nos peintres. Voici l'oeuvre féconde de Flosculus. Cec artiste possède une palette riche en couleurs et son art est empreint tantót d'un mysticisme trés profond, tantót d'une douce poésie, illuminée parfois a la lamme du lyrisme. A cóté des sujets les plus di vers, il a peint quelques têtes de femmes trés caractéristiques, au regard trés expressif. Camille Brillon qui s'est spécialisé dans la peinture de panneaux décoratifs, n'expose que deux peintures a l'huile. Peintes dans un style sobre et ancien, elles révèlent avant tout un grand talent de dessinateur. Maurice Deraedt est un amant de la nature. Le choix de ses paysages est trés heureux. Ils s'alignent comme une suite de poèmes nostal- giques qui troublent délicieusement l'ame. Le Baron Pierre de Vinck nous per met d'ad- mirer une belle collection d'oiseaux, d'un coloris tendre et lumineux. Ses paysages écossais sont pleins de vie. Le Baron Noël de Vinck, applique son art déli- cat a la peinture de paravents, de garde-feux et de panneaux décoratifs. Ses faisans et ses paons sont des mieux réussis. Roger Gobron, aquarelliste distingué, découvre la beauté partout oü elle se cache. II la met sous nos yeux parée de ses plus beaux atours et lui donne une ame transparente qui nous dévoile ses secrets. The last postle soir a la Porte de Menin est un hymne vivant aux milliers de sol- dats anglais disparus dans nos plaines ensanglan- tées. Quant au portrait de Madame B peint a l'huile, il est prêt a se mouvoir. Le peintre a su bannir cette rigidité d'image, écueil de beau- coup de portraitistes. Gérard Patfoort poursuit son idéal avec passion. II se laisse guider par une inspiration sincère. I) ne cherche pas a déformer la ligne de la réa- lité. Son art s'applique avant tout au jeu des couleurs. Aussi, obtient-il les efifets les plus inat- tendus et les mieux réussis. Ne citons qu'un ta- Quelques ceuvres de nos peintres Yprois En hautde Eug. Vansteenkiste; au milieu de Gérard Patfoort; en bas de Maurice Deraedt. bleau L'Hiver. Eugène Vansteenkiste est le rêveur mystique qui peint dans un style franchement romantique. Ses sujets allongés semblent tous vouloir gran- dir pour atteindre les cieux. Enfin, les dessins de Elie Verheye ont une gra dation de tons qui leur donne un tour gracieux et poétique. Lorsque nous nous retrouvons dans la rue, en core agréablement impressionnés par toutes les belles choses que nous venons de voir, une loin- taine sonnerie de trompettes attire notre atten tion. Nous nous dirigeons vers la grand'place. Prés du kiosque, «L'Harmonie des cheminots de Dunkerque» exécute un pas redoublé des plus entraïnants. Ivïalgré une température plutót hivernale, cette belle phalange comprenant 80 exécutants, dirigés de main de maitre par Monsieur Léonce Collin, interprête avec une parfaite cohésion, richement nuancée, un programme de choix. Les défilés avec tambours, clairons, trompettes et cors forment un ensemble puissant et original. Ils obtiennent un éclatant succès de la part des nombreux auditeurs, qui méprisent la morsure d'une bise glaeée et ne quitteront leur place, qu'a regret, après l'exécution vibrante de la Braban- gonne et de la Marseillaise. Nous adressons, au talentueux chef et a ses musiciens dévoués et bien disciplinés, nos plus sincères félicitations, et leur exprimons l'espoir de ies revoir et de les entendre dans de meil- leures conditions météorologiques. C'est, sous les accords joyeux de nombreuses musiques que se passent et se terminent chez nous les joyeuses fêtes de Paques. Gaired. bouwstoffen tentoongesteld door het huis Coulier- Jonckheere, waaronder wij bijzonderlijk opmer ken de Ceramovloeren, gevelsteenen B. M. C., verlakte en gekleurde pannen voor lusthuizen, in een woord een mooie stand die welgelukt mag heeten. Daarnevens is de stand opgericht der werkhui zen Ypriana, waarvan Leon Durnez de bestuur der is, die de beroemde afroomers van zelfden naam ten toon stellen. Verders ziet men nog de nieuwe vernikkelde waschmachien Flandria, waarvan bovengenoemde verkooper is en die door de bezoekers zeer wordt bewonderd. Onzen weg vervolgende, zien wij den stand der autos Citroën, ten toon gesteld door den Heer Tytgat, die zeer smaakvol zijn van afwerking en prachtig van lijnen. Onwillekeurig denken wij aan den Saharatocht door deze wagen met goed gevolg afgelegd, en wij besluiten dat deze autos zeer duurzaam zijn en goedkoop van prijs. Deze stand is veel beteekenend in zijn eenvoud. En last not least zien wij een mooi opge- vatten stand, ingericht door de mekanieke steen bakkerijen Le Progrès van Ploegsteert, welke beheerd worden door onzen stadgenoot, de heer R. De Bruyn. Het geldt hier iets gansch nieuws voor onze handelsfoor. Prachtige proefmuurtjes in ver schillende kleuren en formaten doen ons de ver maarde gevel- en siersteen P. R. P. hoogschatten. Men ziet talrijke photos die het bewijs leveren welk heerlijk werk met deze P. R. P. producten kan verwezenlijkt worden. De maatschappij Le Progrès door hare referencies in en buiten de stad, door hare leveringen voor talrijke publieke gebouwen, alsook met haar werf te Poelcapelle, doet zich doorgaan als de belangrijkste inrichting van het arrondissement. Daarmede eindigt het bezoek aan de veertiende Handelsfoor die in belangrijkheid hare voorgang sters niet alleen evenaart maar zelfs nog over treft. Julien Tahon.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4