VOOR AL UWE GLASWERKEN CAMILLE ROSSEY HET TREINVERKEER IEPER-ROUSSELARE» WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS 4 0, Hondstraat, 40- YPER Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS. ALGEMEENE GLASHANDEL ZWEMKRONIEK Leest en verspreidt HET YPERSCHE 1 11 111" Ml III I u hui.i III I Vijf jaar exploitatie der Autobuslijn door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, 1932 - 1937 (O) Ter gelegenheid der 10 jaar exploitatie der Bel gische Spoorwegen door de Nationale Maatschap pij werd er door de Directie een verslag en over zicht gegeven harer bedrijvigheid van 1926 tot 1936. Dit verslag werd óp talrijke exemplaren ver spreid. Het omvat een inleidend woord, een uit eenzetting omtrent de herinrichting van het net, handelt verders over de exploitatie van het net, materiaal, baan, personeel en financieele uitsla gen. Wij hebben dit verslag doorbladerd en onder zocht maar absoluut niets aangetroffen omtrent de beruchte proefneming met de autobussen wel ke moest een systeem-type daarstellen voor de uitbating van secundaire lijnen. Gezien de Directie of misschien de Raad van Beheer hier te kort gebleven is zullen wij maar liefst deze leemte aanvullen. Immers, wat baat het ons nieuwe nijverheidsmethoden, spoediger verbindingen te zien ontstaan op het net als wanneer men ons hier behandelt als verstoote- lingen en weinig' interessante bevolking. De voornaamste voordeelen en gemakken welke de spoorweg biedt (bl. 10 van het verslag) werden ons hier eenvoudig ontnomenom wille van zeker privaat en financieele belangen worden de belangen der reizigers op deze 22 km. van het net miskend Zekere beheerders der N. M. B. S. afkomstig of wonende in West-Vlaanderen heb ben het zelf noodzakelijk geacht, telkens dit vraagstuk in den Raad van Beheer der N.M.B.S. besproken werd, uit al hunne krachten de alleen uitbating per autobus te verdedigen. Werd de Nationale Maatschappij bij haar ont staan (zie bladz. 3 van het verslag) onttrokken aan de politieke invloeden... zij werd integendeel onder den invloed van zekere financieele mach ten en grootbank geplaatst. Uit de hierna vermelde uitslagen zal het duide lijk blijken dat de wil van den Wetgever (het vrijwaren van het Algemeen Belang - Bladz. 5) niet eerbiedigd werd. Onderzoeken wij nu samen de uitslagen dezer proefneming. Vooraf een inleiding(bladz. 3 verslag...) Toen in 1931, de financieele toestand der se cundaire lijnen zorgwekkend was bleek het nood zakelijk andere methodes toe te passen op de secundaire lijnen. Er werd ondermeer beslist een proefneming te doen met autobussen op de lijn Ieper-Rousselare Ingaande op een verslag opgemaakt door de Directie der N. M. B. S. op 7 December 1931, werd ■er door den Raad van Beheer beslist het treinver keer totaal af te schaffen. Er werd een contract opgemaakt en voorgelegd aan den Raad van Beheer op 12 Februari 1932, het werd onderteekend door de N. M. B. S. en door de uitbaters op~5 April 1932. De uitbaters gelast met de exploitatie gingen over tot den opgelegden aankoop van Minerva- rijtuigen. De belangen der Nationale Economie... en tevens deze van zekere personen en grootbank werden zoo gevrijwaard. Voorwaar een zeer in teressante proefneming.en zaak op alle gebied! Deze proefneming, welke een systeem-type moest vormen voor andere secundaire lijnen werd aangegaan volgens de aangenomen werk wijzen in de private nijverheid. Zij moest niet alleen alle deficitaire uitslagen der treinuitbating (73.000 frank per jaar) uitschakelen maar ook winsten verwezenlijken welke het 1/2 millioen zouden benaderen. Het afgesloten contract le verde verders de volle zekerheid dat de betalin gen der aangekochte Minervas stipt zouden ge schieden en voorzag tevens een vergoeding voor de tusschenkomende personen en financieele in stelling. Op 26 Mei 1932 begon deze proefneming... over enkele weken zal het 5 jaar zijn. De uitslagen dezer «zuinige uitbating» dragen het kenmerk van de totale mislukking van het systeem-type... Om wille der onrustbarende uitslagen en verlie zen werd dezelfde proefneming, onder zelfde voorwaarden, op geen enkel ander lijn toegepast. Aldus komt de Directie der N. M. B. S. in haar 10 jarig verslag verklaren Met het doel nog meer faciliteiten aan het publiek te bezorgen heeft de N. M. B. S. de zware en langrijdende treinen vervangen door lichtere, snellere en meer frequente treinen. Zulkdanige faciliteiten zijn evenwel voor onze streek niet bestemd. DE EXPLOITATIE EN DE UITSLAGEN De treinuitbating gaf een deficiet van Fr. 200 per dag of 73.000 Fr. per jaar. Twwangiwrw» GROOT KLEIN MMMMWMMt "■Tigtmrin-fmfnw< rimtrmnini m De autobusuitbating 1932 7 maand DeficietFr. 338.492. 1933 Fr. 545.000 1934 (na 200.000 fr. besparingen) Fr. 285.000. 1935 Fr. 200.000 1936 Fr. 250.000.— (Omtrent het jaar 1936-werklaarde de Heer Mi nister van Verkeer dat het te kort voor 1936 slechts Ff. 200.000 bedroeg. Waarom hebben de Bureelen van het Ministerie hem slecht inge licht Voorziene winstenFr. 440.000.— In plaats van sedert 27 Mei 1932 tot 31 Decem ber 1936 Fr. 2.016.000 winsten te boeken was er een te kort van Fr. 1.568.492 Uitgaven en onkosten de trein-exploitatie gaf als kostprijs Fr. 1.460.000,(zware treinen) Fr. 1.000.000,(lichte treinen). De onkosten der autobusuitbating bedroegen 1932 (7 maand) Fr. 874.553,— 1933 Fr. 1.415.900,— 1934 Fr. 1,111.600,— 1935 Fr. 990.000,— 1936 Fr. 950.000,— Omtrent deze onko^gn yalt er op te merken dat sedert Oogst-Septerhber 1933 de N. M. B. S. overging tot allerlei besparingen. Vervanging der ontvangers (bezuinigingerttvjln Fr. 138.000) en le vering der brandstpl in net Station te Rousse- lare (bezuiniging vah Fr. ÖOjOOO). Moesten deze besparingen niet in voegg getreden zijn het te kort zou Fr. 200.000 hooger geweest zijn in 1934, 1935 en 1936. Er valt op te merken dat bij de af schaffing der treinen deze besparingen niet voor zien werden. OntvangstenVoor de afschaffing beliepen de ontvangsten Trein: Fr. 1.375.000,— Autobus (privaat) Fr. 215.000, Samen Fr. 1.590.000, Alhoewel de autobus beter de tusschen gele gen gemeenten bediende valt er een merkelijke vermindering der ontvangsten te boeken 1932 (7 maan<}) Fr. 536.061,— 1933 Fr. 870.000,— 1934 Fr. 826.000,— 1935 Fr. 790.000,— 1936 Fr. De autobusuitbating (private onderneming) boekte in 1931 215.000 Fr. ontvangsten. Nu al de reizigers verplicht zijn de reis door te maken met de autobusuitbating der N. M. B. S. zijn de ontvangsten van trein en autobus verminderd op de helft Wij vragen dus met recht was de N. M. B. S. zoo bevreesd voor de concurrentie der privaat autobus uitbating in 1931 Ter inlichting en ter documentatie kunnen wij vermelden dat de pri vaatuitbating per autobus Ieper-Rousselare over Oostnieuwkerke-Westroosebeke in 1936 nog geen Fr. 200.000 ontvangsten boekte. Deze lijn wordt ten andere bediend en door tram en door trein MateriaalGedurende deze vijf jaren uitbating per autobus werden volgende aantal kilometers afgelegd. (Document 2721 28-7-1936). Rijtuig Minerva N° 7 305.000 Km. N° 8 292.000 Km. N° 9 231.000 Km. N° 10 206.000 Km. N° 11 136.000 Km. G.M.C. N° 4 176.000 Km. De Firma Minerva voorzag een maximum van 260.000 Km. (verslag 1400 van 3-6-1933). Het con tract voorzag ten andere de afschrijving van het materiaal in 4 jaren. Alleen in de periode van 26 Mei 1932 tot 31 Maart 1933 werd er aan de uitbaters Fr. 146.954,07 betaald voor de afschrij ving op het gebruikte materiaal. De afschrijving was dus volledig voor verschil- lige rijtuigen van af einde 1935 en begin 1936. Deze rijtuigen moesten reeds alsdan vervangen worden. Naar wij meenen te weten werden de uitbaters reéds toen verzocht tot de vervanging over te gaan. Wie verleende uitstel Duur der reis In 1914 met spoor26/27 minuten voor 22 Km. In 1931 met spoor 26/28 minuten voor 22 Km. Autobusuitbating55/60 minuten voor 25 Km. Ziedaar enkele gegevens omtrent de proefne ming gedurende de jaren 1932-1936. De Directie der N.M.B.S., alsook zekere leden van den Be heerraad spannen al hun krachten in voor het onveranderd behoud der autobusuitbating op de lijn Ieper-Rousselare... doch zelfde leden vinden het niet goed dit systeem toe te passen op andere secundaire lijnen. Waarom? Was de bevolking in 1920 tot 1932 (maand Mei) niet tevreden Heeft er een enkel reiziger de afschaffing gevraagd In een weekblad der streek, datum 16 Januari 1932, omtrent het bezoek van den Heer Directeur Lamalle te Rousselare en te leper, vinden wij het volgende de Heer Directeur Lamalle zette de zaken als volgt uiteen: TEN TITEL VAN PROEF, DUS VOORLOOPIG, zal het verkeer van reizi gerstreinen op de lijn Rousselare-Yper worden afgeschaft Deze proefneming duurt weldra 5 jaren... het Minerva materiaal zal wellicht afbetaald zijn... het contract is opzegbaar mits drie maand voor opzeg... (alhoewel zekere wijzigingen aange bracht Werden op 11-8-36). Wij vragen dat er nu een proefneming zou geschieden met autorails. Vóorwat de tusschen gelegen Gemeenten betreft ligt er ook een oplossing voor de hand. Wij verhopen verders dat het den Heer Minis ter van Verkeer weldra zal believen de vertegen woordigers van de arrondissementen leper en Rousselare bijeen te roepen. Onze vertegenwoordigers zullen goed doen met opnieuw aan te dringen de oplossing is niet moeilijk... waar een wil is daar is een weg, het moet Fernande Caroen heeft trek in rekords Dinsdag 1. L, heeft Fernande Caroen een nieuwen aanval ondernomen op een Belgisch rekord, en daarin is zij ook uitmuntend geslaagd. Ditmaal, was het de 500 m. vrije slag. die aan de beurt kwam. Dit rekord, dat op naam stond van Germaine Slama, van de R. Brussels S. C., de tegenwoordige Kampioene der 400 m. in den tijd van 7'53"45, werd met eventjes 31" 4/5 verbeterd De knappe Oostendsche zwemster legde den afstand af, in 7'22" juist, een tijd, die lang zamerhand op Internationaal gebied zal m'eetellen. Hier geef ik de tusschentijden der nieuwe rekord- houdster lMOOm. 2e 100m. 3e 100m. 4e 100m 5el00tn. 100 m. l'19"3/5 200 m. 2'51" l'31"2/5 300 m. 4'21" 4/5 l'30"4/5 400 m. 5'48" 1/5 l'26"2/5 500 m. 7'22" l'33"4/5 Dit belooft, voor het komende kampioenschap der 400 m. DE YPRES S. C. OP REIS Het uitstapje van Y. S. C. is thans definitief vast gesteld geworden, op Zondag 18 April e. k., en gaat geheel waarschijnlijk naar Oostende. Het vertrek zal om 8 1 u. 's morgens geschieden, met terugkeer 's avonds om 18 of 19 u. Ik herinner aan de leden, dat die verplaatsing volkomen kosteloos is. De niet-leden (Dames of Heer'en), die de reis wenschen mee te ma ken, kunnen zich lid maken voor 't seizoen 1937. De tarieven zijn als volgtbeneden 18 jaar10 fr.. boven 18 jaar20 fr. Familiekaarten 40 fr. De leden die de verplaatsing willen meemaken, kunnen zich laten in schrijver! bij den secretaris M. Roger Demey, Groote Markt, 14, (Café Central), Yper, vóór Donderdag 15 April. Volgende week meer nieuws daarover Rogisa. OM NOOIT IN GEVAAR TE VERKEEREN, MOET U ZWEMMEN LEEREN MAAKT U DAAROM LID VAN Y. S. C.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 5