BAL TANGO ELECTRICITEIT Richard De Coninck 2 De Vestingwateren en de spijzing der vaart Yper-Yzer Dickebuschsteenweg, 162 YPER dezé beloften tdo vroeg mogelijk in vervulling I zouden komenik vraag ten minste dat men aan de verschillende belanghebbenden de gelegenheid zou ge- ven hun gedachten uiteen te zetten in tegenwoordigheid van gelijk wie. Het is niet mogelijk dat alleen de ijzerenweg Yper- Roeselaere afgeschaft blijft Ter tijde was er ook sprake de lijn Meenen-Roeselaere af te schaffenmaar tot nu toe blijft die lijn bestaan. Er is daar een proefne ming gedaan geweest met snellere treinen en de uit slagen zijn zeer bevredigend. Had men hetzelfde ge daan met den ijzerenweg Yper-Roesele ik meen dat men op die wijze voldoening zou geschonken heb ben aan de belanghebbenden, met natuurlijk behoud van den privaten autobus. Dijn Naar ons oordeel en naar het oordeel van de meesten uit die streek, moet daar iets achter steken. Daarom acht ik het noodig den achtbaren heer minis ter enkele vragen te stellen. Waarom werd de proefneming bij het bestatigen der mislukking en teleurstellende resultaten niet onmiddel lijk stop gezet Waarom werd er bij het opmaken van het contract een geldigheidsduur voorzien van acht jaren... als de uitbating per autobus een proefneming was Is het waar dat er verplichtingen bestonden voor de afbetaling van het materiaal Minerva... dat er een minimum van drie jaren moet bestaan Waarom beantwoorden de in dienst zijnde rijtuigen niet aan de wettelijkevoorschriften Welke ambtenaren mieken er het contract op, wie gaf er de gegevens Waarom werd er 5 t. h. bepaald op het aangewend kapitaal Aan welke instelling werden deze 5 t. h. uitbetaald Waarom zijn de vertegenwoordigers van zekere bank instellingen in de bres gesprongen voor het onveranderd behoud der autobussen Dcor wie werden de ströoibriefkens. welke zekere protestlijsten uitgelokt hebben, gedrukt en verspreid Deer wie werden de uitnoodigingèn voor de vergade ring op 6 November 11. te Yper, onder het voorzitter schap van den heer Thelismar, kabinetsoverste, gezon den Hoe komt het dat zekere personen welke geen enkel mandaat bekleeden... of door vereenigingen af gevaardigd werden daar tegenwoordig waren Door welke ambtenaren in het ministerie werden er tot dit doel inlichtingen verstrekt Wie heeft de reis van den heer Thelismar geschikt Hoe komt het en tot welk doel werd deze reis onder broken aan het station Moorslede-Passchendaele Waarom werd de reis niet doorgemaakt op de alsdan loopende Minerva-rijtuigen Waarom mochten de cijfers voorgehouden door den heer kabinetsoverste ter vergadering van 6 November 1936 niet schriftelijk medegedeeld worden Waarom werden de vertegenwoordigers der gemeenten Poperinghe en Vlamertinghe niet uitgenoodigd Waar om was de handelskamer van Roeselaere niet vertegen woordigd Door wie werden de cijfers ons verstrekt door den heer minister van verkeer ter Kamerzitting van 16 De cember 11. opgemaakt Hoe komt het dat deze verschil len en niet overeenstemmen met de verslagen der direc tie der Nationale Maatschappij der Belgische Spoor wegen Door welke ambtenaren werd het 'zob voordeelige contract opgesteld Welke instelling stortte de borg tocht van 100.000 frank Is het waar dat de ambtenaar van het ministerie van verkeer welke de heer Thelismar naar leper vergezelde enkel voorloopig een ambt bekleedtin dit minis terie en zijn plaats openblijft bij het bestuur der Na tionale Maatschappij der Belgische Spoorwegen Betrokken bij de afschaffing der treinen... verdedigt deze ambtenaar thans tegen sterren en wind de be staande autobusuitbatingWaarom Is het waar of niet dat de heer kabinetsoverste zou geneigd zijn om tot een proefneming met autorails over te gaan... maar dat deze oplossing zou tegengekant worden De heer Debunne. Als vraag kan dat er nog al door! (Gelach.) De heer Allewaert. Wij verwachten in ieder geval, mijnheer de minister, dat aan deze komedie nu eens en voor goed een einde worde gesteld en klaren wijn worde geschonken. Geen beloften meer. Wij vragen dat de zaak ernstig zou ingestudeerd worden, dat de betrokkene personen zouden gehoord worden, en dat aan deze zaak een op lossing zou worden gegeven. 't Is onmogelijk en niet aan te nemen dat een deel, en juist dat deel van Vlaanderen, zonder ijzerweg blijft, 't Is onmogelijk dat de reizigers van Poperinghe en Vlamertinghe, die zich naar midden West-Vlaande- ren moeten begeven, verplicht zijn per autobus te rei zen wanneer, in al de andere gedeelten van het land, de reizigers over treinen beschikken. De heer Butaye. Zeer wel De heer Allewaert. Wij vragen dat herstel zou ge beuren en wij hopen desaangaande een klaar en duide lijk antwoord van den heer minister. Antwoord van den Heer Jaspar, minister van Verkeer. L'honorable M. Allewaert nous a entretenus du diffi cile problème des communications entre Ypres et Rou- lers. La question n'est pas perdue de vue. Elle mérite un examen d'autant plus attentif que nous nous trou- vons en presence d'une série d'avis contradictoires. M. Dicrkens. Contradictoires M. Jaspar. ministre des transports. Contradictoires, oui, car ils émanent soit d'honorables parlementaires intervenus dans cette affaire avec beaucoup d'autorité mais aussi la S. N. C. F. et de l'avis de certains tech- niciens appartenant au département. C'est la un pro blème difficile. Nous essayerons de le résoudre. mais il ne peut l'être du jour au lendemain. M. Dierkens. Ce n'est pas si difficile. M. Jaspar, ministre des transports. J'aurai l'occa- sion de dire pourquoi il est impossible au ministre de la résoudre du jour au lendemain. 0 ONS ANTWOORD In zijn antwoord tracht de Heer Minister van Verkeer ons waarlijk te doen gelooven dat de op lossing van het vraagstuk Verkeer tusschen leper en Rousselare werkelijk moeilijk is. Er wordt zoo maar wat te veel geschermd met de «avis contradictoires Voor wat ons betreft twijfelen wij aan dergelijke adviezen, juist om dat ze komen van personen welke betrokken wa ren bij de afschaffing der treinen en die nu no^ steeds, tegen sterren en wind, de alleen uitbating per autobus verdedigen. De vooruitzichten gemaakt en opgesteld door zelfde personen werden niet verwezenlijkt de beruchte proefneming met haétr ingebeelde win sten ging failliet. Indien de adviezen en de richtlijnen van deze techniciens werkelijk zoo gunstig zijn voor de se cundaire lijnen te vervangen door autobuslijnen, onder zelfde voorwaarden als de lijn Yper-Rous- selare, waarom worden er onmiddellijk geen maatregelen getroffen om het systeem type toe te passen op andere secundaire lijnen Of is er werkelijk op gansch het net der Bel gische Spoorwegen maar een lijn op dewelke zulkdanig systeem kan toegepast worden Zijn de adviezen van deze ambtenaren waar lijk zoo onpartijdig dat de Heer Minister van Verkeer er mede rekening moet houden Wij kunnen evenwel moeilijk krediet verlee- nen aan de adviezen gegeven door zulkdanige techniciens. Wij bestatigen enkel en alleen dat de defici- taire uitslagen bekomen sedert de afschaffing der treinen merkelijk hooger zijn... niet alleen pleiten voor de herinrichting van een spoor verkeer, maar ook bewijzen dat de techniciens aan dewelke de Heer Marcel-Henri Jaspar zulk hoog krediet verleent zich leelijk kunnen ver gissen... en niet altijd mogen gevolgd worden. Wij kunnen en anderen met ons moeilijk aan vaarden dat de Heer Minister van Verkeer nog veel belang kan hechten aan de verklaringen van deze ambtenaren, vooral, wanneer zij betrokkën waren bij de afschaffing der treinen. De Heer Jaspar komt ons verder verklaren Nous essayerons de résoudre ce problème dif ficile Van af het oogenblik dat de proefneming met haar groote deficitaire uitslagen mislukt is, be staat er geen probleem meer... maar de oplos sing en de gevolgtrekking moeten geschieden... het spoorverkeer moet terug ingevoerd worden. De uitslag van 1936? Een verlies van 250.000 frank Uitbaten aan 3,36 per Kilometer de adviezen van zulkdanige techniciens zijn waarlijk kostelijk... 73.000 Fr. verlies met de treinen... 440.000 Fr. Winsten voorzien, na meer dan Fr. 200.000 bezuinigingen sedert de afschaf fing der treinen en na VIJF JAAR PROEFNE MING, nog een deficitaire uitslag van Fr. 250.000 bekomen. Voorwaar, prachtig Een oplossing vinden, aan dit moeilijk probleem. Dat men eerst begint met een onpartijdig onder zoek, zonder invloeden... dat men vooral geen gehoor geeft aan zekere financieele personages. De Heer Minister van Verkeer en de Heer The lismar kennen en weten veel beter dan wij welke invloeden wij aanwijzen... Geen onderzoeken meer zooals dit van den Heer Thelismar... waar men de partijdige tus- sChenkomst van zekere personen kon vaststellen... Geen gehoor aan protestlijsten uitgelokt door betrokken personen... maar wij vragen een on partijdig onderzoek De lijn Ieper-Rousselare kan op een zeer gun stige wijze uitgebaat worden door autorails, stil standen aan de bijzonderste overwegen, 10 tot 12 heen en terugreizen met benevens een privaat autobuslijn, net zooals overal. Nieuwe stations worden gebouwd, nieuwe lij nen worden aangelegd, nieuwe treinen komen in dienst... en hier voor onze 'streek zóu de Heer Marcel-Henri Jaspar weigeren het spoorverkeer, afgeschaft om wille eener .'pcoefneming welke mislukt is, terug in diensti têé stellen. Een uitbating per autorail, zelf met de huidige ontvangsten, zou in plaats van Fr. 250.000 ver lies te geven zooals de autobussen, winsten boe ken. Dit weet men in de Bureelen Van het Mi nisterie, dit weten de Raad van Beheer en de Directie der N. M. B. S. Maar neen... halsstarrig, koppig, em wille van zekere belangen, verkiest men het systeem type»... op deze eenige lijn van gansch het net. Wordt het een schandaal Wij wachten met ongeduld op de beslissing van den Heer Minister van Verkeer! STAD YPER LAPIERE'S ZAAL, HONDSTRAAT Op Zaterdag 17 April, om 7 uur geeft de Muziekmaatschappij «De Jonge Accordeo nisten haar tweede onder leiding van den virtuoos-accordeonist A. DE HOLLANDER. Rond 10 uur accordeon intermezzo's. IngangsprijS 3 frank. Kaarten te bekomen bfj de leden. Het Bestuur. Mie heeft heur hoedje aangedaan Om achter chicorei te gaan, Ge weet wel PACHA, grof of fijn. Ze mag, ze moet, ze zal er zijn O Nu dat .de uitbreidingswerken der stedelijke zwemkom op 1" April JJL in aanbesteding uitge geven werden, vragen alle personen, die met het vraagstuk der spijzing van het kanaal Yper- Yzer bekommerd zijn, fen vooral al orize han delaars, voor wie de minste stremming der scheep vaart op Ypër, van hóe korten duur zij ook weze,- ten zeerste nadeelig is, zich benieuwd af zoo het schepencollege er ook op gedacht heeft ter- zelfdertijd de noodige wérken te doen uitvoeren om het overtollig water der stadsvestingen in het bovenpand der vaart te kunnen aflossen, zooals dit vroeger steeds gedaan'wérd. Het is immers sedert onze vestingen hier door Vauban gemaakt werden en sedert hèt bestaan der vaart Yper-Yzer, dus van in de jaren 1600, dat het overtollig water der stadswallen gediend heeft om het bovenpand van hei kanaal Yper- Yzer te spijzen. Alle Yperlingen weten dht onze zwemkom vóór den oorlog gespezeh werd met het vestingwater der Wieltjegracht en 'dat al het overtollig water der vestingen steeds door de zwemkom en den duiker onder den Dixmude- steenweg naar de kaai werd afgeleid, waar het zeer dikwijls voor de scheepvaart uiterst goed te ;pas kwam. Sinds de zwemkom na den oorlog weer herin gericht is, wordt ze thans met gefilterd stads- water gespezen, wat ontegensprekelijk een goe de verbetering is, doch zulks mag geen reden zijn om het overtollig water der vestingen, in plaats van het voor het spijzen der vaart en de bevordering van den Yperschen handel te doen dienen, langs een anderen weg nutteloos te laten verloren loopen, zooals wij het hier in Septem ber van verleden jaar hebben moeten aanklagen. Toen, bij hef doen zakken van het peil van Dickebuschvijver, in 't vooruitzicht der werken welke men er dezen winter uitvoerde, liet men al het water, rechtstreeks langs den duiker na bij de Rijselpoort, verloren wegloopen naar de Yperlee en dit op een oogenblik dat de scheep vaart in het bovenpand der vaart, bij gebrek aan water, uiterst bemoeilijkt was. Deze handelwijze, die indruischt tegen de be langen van onzen handel, mag zich niet meer her nieuwen. Het water der vestingen moet weêr- om zooals het steeds, sedert eeuwen reeds, het geval was, in de kaai te Yper en nergens elders afgelost worden. Daarbij stellen wij hier thans de vraag aan het Beheer van Bruggen en Wegen zoo het stadsbestuur van Yper wel het recht heeft om alzoo afbreuk te doen van hetgeen tot hiertoe steeds gedaan werd en het vestingwater elders dan in de kaai af te lossen. En zoo de duiker onder de brug der Rijselpoort van te geringe doorsnede is om, zooals sommigen het mogelijks wel ten onrechte beweren, in tijden van overvloe dige regens of stortvlagen al het overtollige wa ter te kunnen slokken, dan kan daaraan verhol pen worden. Wij zijn zoo vrij die belangrijke kwestie aan de welwillende aandacht van het schepencollege te onderwerpen in de hoop dat het, zoo dit nog niet gedaan is, er de noodige oplossing zal weten voor te vinden. Nu dat de zwemkom zelf met de toelagen van de Orec zal vergroot en verbeterd worden, meenen'wij dat het ook wel mogelijk ware van zelfden dienst de noodige toelagen te bekomen om bv. een buizenleiding rond de zwemkom aan te leggen, wat zou toelaten het overtollig water der Wieltjegracht zooals voor heen in de kaai te laten loopen zonder daarvoor de zwemkom te bevuilen. De werken voor hét afleiden van het overtollig vestingwater zouden thans met deze Van de uit breiding der zwemkom moeten samen gaan, en daarna zou het stadsbestuur er ook eens moeten voor zorgen de gracht tusschen de Thourout- straat en de Dixmudestraat, en zelfs tot aan het Minneplein, te reinigen ën van alle onkruid en vuilnissen te zuiveren ten einde deze buitenwan delingen 's zomers wat aangenamer en aantrek kelijker te maken. ALGEMEENE AANNEMING VAN ALLE WERKEN ALSOOK VAN ALLE HERSTELLINGEN

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2