JOSEPH DEVOS
Viering van Koningin Astrid
Voor het- verleenen van steun
aan de toeristische Comiteiten
en voor het herbouwen der Statie
van Yper
TOERISTISCHE KRONIEK
Tourisme Cyclotourisme
ALGEMEENE
AANNEMINGEN VAN SCHILDERWERKEN
EN ALLE VERSIERINGEN
RIJSELSTRAAT, 34 YPER
Alle Schildersartikels
Ket Willems-Fonds, afdeeling leper, wil de na
gedachtenis van onze betreurde Koningin waar- I
dig vieren en te dier gelegenheid zijn aandeel
bijbrengen tot haar gedenkteeken in onze stad.
Het richt op Zaterdag 8 Mei, te 8 uur, een
voordracht met film en diapositieven in over
«HET LAND VAN KONINGIN ASTRID».
De reporter-vliegenier, heer Schalckens, ge
hecht aan het Laatste Nieuws zal in onze stad
een voordracht houden over het merkwaardig
Zweden en het leven onzer vorstin.
De heer Schalckens sprak over dit onderwerp
in de meeste Vlaamsche steden en bekwam er
telkens een uitbundig succes.
Vroeger richtte het Willems-Fonds alhier een
zeer geslaagde spreekbeurt in over Zwitserland
en Kussnacht. Ongetwijfeld zal 8 Mei onze zit
ting van 1936 overtreffen in degelijkheid en be
lang.
Tot heden hebben wij reeds de toezegging ont
vangen van een flink orchest dat onder de leiding
van heer De Cadt flinke gelegenheidsstukken zal
uitvoeren. Verschillende zangeressen en befaam
de voordrachthoudsters onzer stad verleenen
eveneens hun medehulp.
Dit feest moet een ware patriotische en een
kunstgebeurtenis worden.
De Ieperlingen zullen onze betrachtingen en
onze inspanning willen steunen.
In de Kamerzitting van 9 Maart 11., tijdens de
bespreking der begrooting van het Ministerie
van Verkeerswezen voor het dienstjaar 1937,
heeft de Heer Volksvertegenwoordiger Leuridan
aangedrongen om de toeristische Comiteiten doel
matiger te steunen en ook om eindelijk aan Yper
de definitieve statie te geven waarop het nog
steeds wacht.
Wij geven hieronder een uittreksel der rede
van den Heer Leuridan, betrekkelijk deze twee
punten, zooals ze in de Parlementaire Hande
lingen verscheen
De Heer Leuridan. Ik meen
dat er voor den Staat middel bestaat om met een
aanzienlijk nut de plaatselijke toeristische comiteiten
rechtstreeks ter hulp te komen met een deel van het
geld dat aan den Belgo-Luxemburgschen dienst wordt
besteed. Met mijn eigen oogen, in het gewest waar ik
verblijf, stel ik vast hoe plaatselijke comiteiten. maar
met meer ondervinding en met meer aanpassing dan
het centraal organisme hier te Brussel, de toeristische
belangen van mijn streek weten te behartigen. Op het
verzoek der stad leper, om te mogen genieten van een
geldelijke toelage, kwam op zekeren dag daar een
ambtenaar van dit lichaam het stadsbestuur en de
toeristische comiteiten van leper bezoeken. Hij stelde
ter plaatse vast, en bekende zulks, dat inderdaad het-
gene door de stad leper en door het comiteit voor het
vreemdelingenverkeer en het comiteit der West-Vlaam-
sche bergen werd verricht, inzake toerismebevordering,
alle lof, steun en waardeering verdiende. En hij ver
trok. Vermoedelijk zal hij een prachtig verslag over
zijn bezoek hebben opgemaakt, maar de belofte welke
hij aflegde in naam van zijn dienst is onvervuld ge
bleven.
Een tweede punt, betrekking hebbende op het West-
iand. is de vervelende kwestie van den heropbouw van
lepers spoorhalle. Allen, voor zooveel gij verdoold ge
raakt zijt in den Far-West van Vlaanderen, namelijk
het Westland. hebt gij daar met deernis gezien welk
een armtierig gebouw, nu nog. in het jaar 1937. een
spoorstation moet verbeelden te leper.
Wanneer men er uit den trein stapt en met dat weid-
sche René Colaert-plein vóór zich heeft, met dien
mooien tuinaanleg en die verzorgde waterstukken en
allerlei gewas, is men getroffen door de zorg die het
Iepersch magistraat aan den tooi van zijn heropge
bouwde stad weet te besteden. Maar indien men zich
d3n omkeert en kijkt in de richting van het stations
gebouw, dan legt men onthutst de handen samen. Ik
weet wel dat in deze puntige kwestie van den herop
bouw van het station er in den administratieven romps
lomp drogredenen bij de vleet werden aangetroffen
ten e'.-de het goede recht van de stad leper op een
ordentelijk station te betwisten. Ik weet dat sedert
jaar en dag men het gemeentebestuur van leper vóór
de voeten werptmaar de creüieien die bestemd wa
ren in de oorlogsschadevergoeding voor den herop
bouw van uw spoorhalle zijn belegd en verbruikt ge
worden in de uitbreiding van het goederenstation, in
het oprichten en inrichten van eene herstelplaats voor
locomotieven, en bijgevolg, het crediet verbruikt zijnde,
meet gij het kunnen' stellen met het onooglijke konij
nenhok dat nu uw station is.
Mijne heeren, dit is een drogreden, het is een uit-
vluchtsel dat geen stand* houdt' tegenover de nuchtere
feiten. Waarom? De vergoeding voor oorlogsschade van
de spoorhalle te leper mag van hare bestemming niet
afgeleid worden het goederenstation is een afzonder
lijke kwestie. Heeft de Staat, en later de Nationale
Maatschappij van Belgische Spoorwegen er geld aan
besteed, ze hebben er ook ongemeen veel en grof geld
mee verdiend, in al die jaren van den heropbouw en
van den bloei.
Werd er daarvoor vóór onze rechtbanken een geding
ingespannen, wij zijn overtuigd dat ons gerecht de Na
tionale Maatschappij van Belgische spoorwegen in het
ongelijk zou stellen, en de stad leper in het gelijk. Die
oorlogsschadevergoeding voor 't verdelgd statiegebouw
moet ten gcede komen aan het herbouwen van het
zelfde, want het station dient voor het reizigersverkeer,
en 't is het reizigersverkeer dat zoo schandelijk in het
gedrang wordt gebracht door .het blijven bestaan' van i
de armzalige oude spoorhalle van de eerste na-óoriog-
sche jaren, nog altijd als voorloopig in gebruik.
Tengevolge dezer tusschenkomst bij de be
spreking der begrooting van Verkeerswezen,
komt de Heer volksvertegenwoordiger Leuridan
thans het volgend antwoord vanwege den bevoeg
den Minister te ontvangen
Het bestaand stationgebouw te leper werd na den
oorlog opgericht in half definitieven bouwtrant.
Evenals aan de andere gebouwen van het net wor
den er periodische onderhoudswerken aan uitgevoerd.
Onder de dubbele opzichten van bewaring en van de
noodwendigheden der uitbating, kan het nog langen tijd
behouden blijven.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoor
wegen zou nochtans geneigd zijn het oprichten van een
nieuw ontvanggebouw ;te beschouwen voor zooveel de
stad leper, rekening houdend met het feit dat het in
hoofdzaak geldt een stadsgedeelte te verfraaien, er zou
in toestemmen een belangrijk gedeelte der aan te wen
den uitgave te haren laste te nemen.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoor
wegen heeft geen kennis dat vroeger speciale kredieten
zouden voorbestemd geweest zijn aan het oprichten
van een nieuw ontvanggebouw.
De kwestie der vergoedingen voor oorlogsschade
belangt ten andere uitsluitend het vroeger Beheer van
Staatsspoorwegen aan.
Maatregelen zijn genomen om tegen het aanstaande
seizoen alle belemmeringen te vermijden
Wij bedanken hier den Heer volksvertegen
woordiger Leuridan voor zijn optreden ten voor-
deele van den heropbouw onzer statie, en hopen-
dat wij voorts op gansch zijn steun zullen mogen
rekenen om die belangrijke kwestie tot een goed
einde te brengen. Immers, zooals voor andere za
ken nog, is hier ook de strijd nog niet uitgestre
den en zal er voorts, met vereende krachten en
met al den invloëd waarover men beschikken
kan, moeten aangedrongen tot wanneer het goede
recht van Yper in hooger hand erkend wordt.
Het herbouwen der statie van Yper geldt niet in
hoofdzaak de verfraaiing van een gedeelte der
stad, maar is eerst en vooral een kwestie van
rechtvaardigheid, een kwestie van herstel. De
statie van Yper werd, evenals al de andere ge
bouwen der stad en zooals al de private huizen,
door oorlogsfeiten vernield en moet dan ook,
juist zooals de andere gebouwen en huizen, op
de kosten der oorlogsschade, en zulks zonder de
minste geldelijke tusschenkomst van stad, her
steld worden.
In onze vorige kroniek schreven wij Ieder
jaar zien wij de statistieken van het toeristisch
bedrijf merkelijk stijgen. Wij kregen thans de
statistieken onder oogen welke de Belgisch-
Luxemburgsche Dienst voor Toerisme publiceert
en welke loopen van 1 Juni tot 31 October 1936,
dus over de vijf zomermaanden tijdens dewelke
het toerisme hoogtij viert. Deze statistiek is ech
ter niet een getrouw beeld van gansch het toe
ristisch leven, daar zij slechts de inlichtingen ver
schaft aangaande de overnachtingen van de
vreemdelingen in de toeristische centra van ons
land, zoowel de zoogenaamde passage-steden als
de villegiatuuroorden. In deze periode dus telde
men een totaal van 1.874.231 overnachtingen te
gen 1.482.852 overnachtingen in het jaar 1935,
wat dus een verhooging uitmaakt van 391.379
overnachtingen.
Deze cijfers zijn ver beneden de waarheid daar
voor heel wat plaatsen er enkel cijfers werden
opgegeven bij benadering toch kunnen wij er
uit leeren dat het bezoek in ons land verleden
seizoen nog hooger geweest is dan in het jaar
1935, het jaar der Brusselsche tentoonstelling.
Wat een bewijs is dat ons land op het gebied van
toerisme nog steeds gegeerd wordt, én omdat het
prachtige streken en steden heeft, én ook omdat
de prijzen nog steeds, vergeleken met de buiten-
landsche, één der laagste blijven.
Laten wij niet uit het oog verliezen wat een
bron van inkomsten dit oplevertIn de veron
derstelling dat elke toerist per dag verblijf in
ons land slechts 100 fr. uitgeeft en zulks is een
veel te lage schatting dan bereiken we nog
een som van 187 miljoen fr., bedrag dat in de hui
dige economische conjunctuur niet te verwaar-
loozen is.
In de Westvlaarnsche Bazuinhet orgaan
van den Bond der West-Vlamingen van Brussel,
schrijft de heer Alexis Verbouwe een interessant
artikel over leper en wel in het bijzonder over
de belegering van leper door de Engelschen en
de Gentenaars in het jaar 1383. De heer Ver
bouwe, hoewel Veurnaar van geboorte, maar se
dert lange jaren te Brussel verblijvende, is een
fijn kenner van onze streek. Hij bezit een eenig
schoone collectie teekeningen en gravuren over
onze stad alsook over dé meeste steden van West-
Vlaanderen.
Te Antwerpen wordt op 8 Mei een zeer eigen
aardige tentoonstelling ingericht nl. van schil
derijen en beeldhouwwerk uit de 19" en de 20"
eeuw, in particulier bezit. Antwerpen is te allen
tijde een stad geweest van echte maecenas
en het moet ons dan ook niet verwonderen dat
de bladen ons thans reeds melden dat de toege
zegde werken van éen buitengewone verschei
denheid zullen zijn.'De inrichter van deze ten
toonstelling, het Comité voor de Antwerpsehe
Propagandaweken, die onder meer vroeger de
zoo geslaagde tentoonstellingen van «De Mensch»
en het Diamantinrichtte, zal stellig ook dit
maal eer van zijn werk behalen.
Te Brugge werd op het einde van de maand
Maart een nieuw folkloristisch museum geopend.
Het bevat merkwaardige ducumenten en herin
neringen in verband met het Brugsche volks
leven.
De Fransche minister van Financiën heeft be
sloten de prijzen van de benzine te verlagen
voor de automobilisten voorzien van een legiti-
matiekaart en een douanebewijs waaruit blijkt
dat zij slechts tijdelijk in Frankrijk verblijven.
De verlaging zal toegepast worden van 1 Mei tot
31 October e. k., en zal 0.60 fr. per liter bedragen,
voor een totaal van 20 1. per dag, bij een verblijf
van minimum 5 dagen, en voor een maximum
hoeveelheid van 600 1.
Na aankomst te Parijs zullen zij aldaar zoo
genaamde bons d'essence kunnen verkrijgen,
waarvan de ongebruikte zullen teruggegeven
worden bij het definitief verlaten van Frankrijk.
Alleen toeristen kunnen van deze reductie ge
nieten.
Wij vestigen thans reeds de aandacht op de
Hollandsche bloembollenvelden welke binnen
korten tijd, zoo het goed weer eenigszins aan
houdt vlug in hun prachtigsten tooi zullen zijn.
Reysiger.
Création d'une Section Ypres-Poperinghe
Nous invitons cordialement les cyclistes, mem
bres du T. C. B. (dames et messieurs) amateurs
de cyclotourisme a participer aux promenades
cyclistes qui seront organisées chaque dimanche,
pour autant que le temps le permette. Les itiné-
raires paraitront dans le B. O. en temps utile et
par la presse locale.
Les participants aux excursions cyclistes sont
invités a se présenter munis d'un vélo en parfait
état (machines et pneus).
Les cyclistes qui désirent y participer sont
priés de se faire inscrire dés a présent chez
Mj Georges Carpier, 30, rue des Prêtres a Po-
peringhe ou M,u" Sierens, 61, rue d'Elverdinge
a Ypres.
Les promenades se font aux risques et périls
des participants. La direction du T. C. B. ainsi
que le pilote déclinent toute responsabilité du
fait d'accidents qui pourraient se produire.
Le retour eh ville est prévu pour la tombée du
jour.
Le cyclotourisme étant a l'ordre du jour, nul
doute qu'il n'obtienne la faveur des cyclotouris-
tes de la région d'Ypres et de Poperinghe.
Pour tous renseignements complémentaires-
s'adresser aux délégués ci-dessus. Cyclo.
Le T. C. B. délivre aux dernières et meilleures
conditions tous documents de douane pour autos,
motos et cycles.
Prijs en schets op aanvraag
zonder verbintenis.