JOSEPH DEVOS Viering van Koningin Astrid Voor het- verleenen van steun aan de toeristische Comiteiten en voor het herbouwen der Statie van Yper TOERISTISCHE KRONIEK Tourisme Cyclotourisme ALGEMEENE AANNEMINGEN VAN SCHILDERWERKEN EN ALLE VERSIERINGEN RIJSELSTRAAT, 34 YPER Alle Schildersartikels Ket Willems-Fonds, afdeeling leper, wil de na gedachtenis van onze betreurde Koningin waar- I dig vieren en te dier gelegenheid zijn aandeel bijbrengen tot haar gedenkteeken in onze stad. Het richt op Zaterdag 8 Mei, te 8 uur, een voordracht met film en diapositieven in over «HET LAND VAN KONINGIN ASTRID». De reporter-vliegenier, heer Schalckens, ge hecht aan het Laatste Nieuws zal in onze stad een voordracht houden over het merkwaardig Zweden en het leven onzer vorstin. De heer Schalckens sprak over dit onderwerp in de meeste Vlaamsche steden en bekwam er telkens een uitbundig succes. Vroeger richtte het Willems-Fonds alhier een zeer geslaagde spreekbeurt in over Zwitserland en Kussnacht. Ongetwijfeld zal 8 Mei onze zit ting van 1936 overtreffen in degelijkheid en be lang. Tot heden hebben wij reeds de toezegging ont vangen van een flink orchest dat onder de leiding van heer De Cadt flinke gelegenheidsstukken zal uitvoeren. Verschillende zangeressen en befaam de voordrachthoudsters onzer stad verleenen eveneens hun medehulp. Dit feest moet een ware patriotische en een kunstgebeurtenis worden. De Ieperlingen zullen onze betrachtingen en onze inspanning willen steunen. In de Kamerzitting van 9 Maart 11., tijdens de bespreking der begrooting van het Ministerie van Verkeerswezen voor het dienstjaar 1937, heeft de Heer Volksvertegenwoordiger Leuridan aangedrongen om de toeristische Comiteiten doel matiger te steunen en ook om eindelijk aan Yper de definitieve statie te geven waarop het nog steeds wacht. Wij geven hieronder een uittreksel der rede van den Heer Leuridan, betrekkelijk deze twee punten, zooals ze in de Parlementaire Hande lingen verscheen De Heer Leuridan. Ik meen dat er voor den Staat middel bestaat om met een aanzienlijk nut de plaatselijke toeristische comiteiten rechtstreeks ter hulp te komen met een deel van het geld dat aan den Belgo-Luxemburgschen dienst wordt besteed. Met mijn eigen oogen, in het gewest waar ik verblijf, stel ik vast hoe plaatselijke comiteiten. maar met meer ondervinding en met meer aanpassing dan het centraal organisme hier te Brussel, de toeristische belangen van mijn streek weten te behartigen. Op het verzoek der stad leper, om te mogen genieten van een geldelijke toelage, kwam op zekeren dag daar een ambtenaar van dit lichaam het stadsbestuur en de toeristische comiteiten van leper bezoeken. Hij stelde ter plaatse vast, en bekende zulks, dat inderdaad het- gene door de stad leper en door het comiteit voor het vreemdelingenverkeer en het comiteit der West-Vlaam- sche bergen werd verricht, inzake toerismebevordering, alle lof, steun en waardeering verdiende. En hij ver trok. Vermoedelijk zal hij een prachtig verslag over zijn bezoek hebben opgemaakt, maar de belofte welke hij aflegde in naam van zijn dienst is onvervuld ge bleven. Een tweede punt, betrekking hebbende op het West- iand. is de vervelende kwestie van den heropbouw van lepers spoorhalle. Allen, voor zooveel gij verdoold ge raakt zijt in den Far-West van Vlaanderen, namelijk het Westland. hebt gij daar met deernis gezien welk een armtierig gebouw, nu nog. in het jaar 1937. een spoorstation moet verbeelden te leper. Wanneer men er uit den trein stapt en met dat weid- sche René Colaert-plein vóór zich heeft, met dien mooien tuinaanleg en die verzorgde waterstukken en allerlei gewas, is men getroffen door de zorg die het Iepersch magistraat aan den tooi van zijn heropge bouwde stad weet te besteden. Maar indien men zich d3n omkeert en kijkt in de richting van het stations gebouw, dan legt men onthutst de handen samen. Ik weet wel dat in deze puntige kwestie van den herop bouw van het station er in den administratieven romps lomp drogredenen bij de vleet werden aangetroffen ten e'.-de het goede recht van de stad leper op een ordentelijk station te betwisten. Ik weet dat sedert jaar en dag men het gemeentebestuur van leper vóór de voeten werptmaar de creüieien die bestemd wa ren in de oorlogsschadevergoeding voor den herop bouw van uw spoorhalle zijn belegd en verbruikt ge worden in de uitbreiding van het goederenstation, in het oprichten en inrichten van eene herstelplaats voor locomotieven, en bijgevolg, het crediet verbruikt zijnde, meet gij het kunnen' stellen met het onooglijke konij nenhok dat nu uw station is. Mijne heeren, dit is een drogreden, het is een uit- vluchtsel dat geen stand* houdt' tegenover de nuchtere feiten. Waarom? De vergoeding voor oorlogsschade van de spoorhalle te leper mag van hare bestemming niet afgeleid worden het goederenstation is een afzonder lijke kwestie. Heeft de Staat, en later de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen er geld aan besteed, ze hebben er ook ongemeen veel en grof geld mee verdiend, in al die jaren van den heropbouw en van den bloei. Werd er daarvoor vóór onze rechtbanken een geding ingespannen, wij zijn overtuigd dat ons gerecht de Na tionale Maatschappij van Belgische spoorwegen in het ongelijk zou stellen, en de stad leper in het gelijk. Die oorlogsschadevergoeding voor 't verdelgd statiegebouw moet ten gcede komen aan het herbouwen van het zelfde, want het station dient voor het reizigersverkeer, en 't is het reizigersverkeer dat zoo schandelijk in het gedrang wordt gebracht door .het blijven bestaan' van i de armzalige oude spoorhalle van de eerste na-óoriog- sche jaren, nog altijd als voorloopig in gebruik. Tengevolge dezer tusschenkomst bij de be spreking der begrooting van Verkeerswezen, komt de Heer volksvertegenwoordiger Leuridan thans het volgend antwoord vanwege den bevoeg den Minister te ontvangen Het bestaand stationgebouw te leper werd na den oorlog opgericht in half definitieven bouwtrant. Evenals aan de andere gebouwen van het net wor den er periodische onderhoudswerken aan uitgevoerd. Onder de dubbele opzichten van bewaring en van de noodwendigheden der uitbating, kan het nog langen tijd behouden blijven. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoor wegen zou nochtans geneigd zijn het oprichten van een nieuw ontvanggebouw ;te beschouwen voor zooveel de stad leper, rekening houdend met het feit dat het in hoofdzaak geldt een stadsgedeelte te verfraaien, er zou in toestemmen een belangrijk gedeelte der aan te wen den uitgave te haren laste te nemen. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoor wegen heeft geen kennis dat vroeger speciale kredieten zouden voorbestemd geweest zijn aan het oprichten van een nieuw ontvanggebouw. De kwestie der vergoedingen voor oorlogsschade belangt ten andere uitsluitend het vroeger Beheer van Staatsspoorwegen aan. Maatregelen zijn genomen om tegen het aanstaande seizoen alle belemmeringen te vermijden Wij bedanken hier den Heer volksvertegen woordiger Leuridan voor zijn optreden ten voor- deele van den heropbouw onzer statie, en hopen- dat wij voorts op gansch zijn steun zullen mogen rekenen om die belangrijke kwestie tot een goed einde te brengen. Immers, zooals voor andere za ken nog, is hier ook de strijd nog niet uitgestre den en zal er voorts, met vereende krachten en met al den invloëd waarover men beschikken kan, moeten aangedrongen tot wanneer het goede recht van Yper in hooger hand erkend wordt. Het herbouwen der statie van Yper geldt niet in hoofdzaak de verfraaiing van een gedeelte der stad, maar is eerst en vooral een kwestie van rechtvaardigheid, een kwestie van herstel. De statie van Yper werd, evenals al de andere ge bouwen der stad en zooals al de private huizen, door oorlogsfeiten vernield en moet dan ook, juist zooals de andere gebouwen en huizen, op de kosten der oorlogsschade, en zulks zonder de minste geldelijke tusschenkomst van stad, her steld worden. In onze vorige kroniek schreven wij Ieder jaar zien wij de statistieken van het toeristisch bedrijf merkelijk stijgen. Wij kregen thans de statistieken onder oogen welke de Belgisch- Luxemburgsche Dienst voor Toerisme publiceert en welke loopen van 1 Juni tot 31 October 1936, dus over de vijf zomermaanden tijdens dewelke het toerisme hoogtij viert. Deze statistiek is ech ter niet een getrouw beeld van gansch het toe ristisch leven, daar zij slechts de inlichtingen ver schaft aangaande de overnachtingen van de vreemdelingen in de toeristische centra van ons land, zoowel de zoogenaamde passage-steden als de villegiatuuroorden. In deze periode dus telde men een totaal van 1.874.231 overnachtingen te gen 1.482.852 overnachtingen in het jaar 1935, wat dus een verhooging uitmaakt van 391.379 overnachtingen. Deze cijfers zijn ver beneden de waarheid daar voor heel wat plaatsen er enkel cijfers werden opgegeven bij benadering toch kunnen wij er uit leeren dat het bezoek in ons land verleden seizoen nog hooger geweest is dan in het jaar 1935, het jaar der Brusselsche tentoonstelling. Wat een bewijs is dat ons land op het gebied van toerisme nog steeds gegeerd wordt, én omdat het prachtige streken en steden heeft, én ook omdat de prijzen nog steeds, vergeleken met de buiten- landsche, één der laagste blijven. Laten wij niet uit het oog verliezen wat een bron van inkomsten dit oplevertIn de veron derstelling dat elke toerist per dag verblijf in ons land slechts 100 fr. uitgeeft en zulks is een veel te lage schatting dan bereiken we nog een som van 187 miljoen fr., bedrag dat in de hui dige economische conjunctuur niet te verwaar- loozen is. In de Westvlaarnsche Bazuinhet orgaan van den Bond der West-Vlamingen van Brussel, schrijft de heer Alexis Verbouwe een interessant artikel over leper en wel in het bijzonder over de belegering van leper door de Engelschen en de Gentenaars in het jaar 1383. De heer Ver bouwe, hoewel Veurnaar van geboorte, maar se dert lange jaren te Brussel verblijvende, is een fijn kenner van onze streek. Hij bezit een eenig schoone collectie teekeningen en gravuren over onze stad alsook over dé meeste steden van West- Vlaanderen. Te Antwerpen wordt op 8 Mei een zeer eigen aardige tentoonstelling ingericht nl. van schil derijen en beeldhouwwerk uit de 19" en de 20" eeuw, in particulier bezit. Antwerpen is te allen tijde een stad geweest van echte maecenas en het moet ons dan ook niet verwonderen dat de bladen ons thans reeds melden dat de toege zegde werken van éen buitengewone verschei denheid zullen zijn.'De inrichter van deze ten toonstelling, het Comité voor de Antwerpsehe Propagandaweken, die onder meer vroeger de zoo geslaagde tentoonstellingen van «De Mensch» en het Diamantinrichtte, zal stellig ook dit maal eer van zijn werk behalen. Te Brugge werd op het einde van de maand Maart een nieuw folkloristisch museum geopend. Het bevat merkwaardige ducumenten en herin neringen in verband met het Brugsche volks leven. De Fransche minister van Financiën heeft be sloten de prijzen van de benzine te verlagen voor de automobilisten voorzien van een legiti- matiekaart en een douanebewijs waaruit blijkt dat zij slechts tijdelijk in Frankrijk verblijven. De verlaging zal toegepast worden van 1 Mei tot 31 October e. k., en zal 0.60 fr. per liter bedragen, voor een totaal van 20 1. per dag, bij een verblijf van minimum 5 dagen, en voor een maximum hoeveelheid van 600 1. Na aankomst te Parijs zullen zij aldaar zoo genaamde bons d'essence kunnen verkrijgen, waarvan de ongebruikte zullen teruggegeven worden bij het definitief verlaten van Frankrijk. Alleen toeristen kunnen van deze reductie ge nieten. Wij vestigen thans reeds de aandacht op de Hollandsche bloembollenvelden welke binnen korten tijd, zoo het goed weer eenigszins aan houdt vlug in hun prachtigsten tooi zullen zijn. Reysiger. Création d'une Section Ypres-Poperinghe Nous invitons cordialement les cyclistes, mem bres du T. C. B. (dames et messieurs) amateurs de cyclotourisme a participer aux promenades cyclistes qui seront organisées chaque dimanche, pour autant que le temps le permette. Les itiné- raires paraitront dans le B. O. en temps utile et par la presse locale. Les participants aux excursions cyclistes sont invités a se présenter munis d'un vélo en parfait état (machines et pneus). Les cyclistes qui désirent y participer sont priés de se faire inscrire dés a présent chez Mj Georges Carpier, 30, rue des Prêtres a Po- peringhe ou M,u" Sierens, 61, rue d'Elverdinge a Ypres. Les promenades se font aux risques et périls des participants. La direction du T. C. B. ainsi que le pilote déclinent toute responsabilité du fait d'accidents qui pourraient se produire. Le retour eh ville est prévu pour la tombée du jour. Le cyclotourisme étant a l'ordre du jour, nul doute qu'il n'obtienne la faveur des cyclotouris- tes de la région d'Ypres et de Poperinghe. Pour tous renseignements complémentaires- s'adresser aux délégués ci-dessus. Cyclo. Le T. C. B. délivre aux dernières et meilleures conditions tous documents de douane pour autos, motos et cycles. Prijs en schets op aanvraag zonder verbintenis.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4