GLASHANDEL KORTRIjKSCHE ONDERLINGE - Brand -- Leven Ongevallen Mce Cherchye=Kesteloot 3 AANNEMERS - LANDBOUWERS Voor alle GLASWERKEN wendt U tot het gekend Huis Hoek der Elverdinghestraat en Veurnesfeenweg - 1 IEPER Te|. 484. MASTIEK VERVEN VERNISSEN Notre Carnaval d'Été du 9 Mai rédération des Sinist-rés de I'Arrondissement d'Ypres Federatie der Ceteisterden van het Arrondissement Yper ONZE SCHEEPVAART WAAR ZljT Cl| HET ZEKERST EN VOORDEELIGST VERZEKERD TE KORTRIjK Een der jongste spelende leden der Harmonie Ypriana kwam vervolgens nog aan M. en Mevr. Vermeulen, namens bestuur en ieden dezer schoone muziekmaatschappij, een prachtige bloe- menplant aanbieden, waarna, binst dat de Har monie Ypriana, tot groote vreugde der talrijke omstaanders, een der aangenaamste stukken van haar repertorium liet hooren, door al de aanwe zigen een lekker glas geledigd werd op de goede gezondheid van M. en Mevr. Vermeulen die beur telings aan allen de hand kwamen drukken en ze met de vriendelijkste woorden voor hunne be toonde sympathie bedankten. Onder het rooken van een fijne sigaar werd nog eenigen tijd in de vroolijkste stemming verbroederd. Allen waren het eens om met den meesten lof te spreken over de werking van den Heer Vermeulen en te be kennen dat de hem verleende onderscheiding meer dan verdiend was. Allen ook vernamen daar met ware vreugde dat handel en nijverheid, dat de neringdoeners, dat gansch Yper voort op de algeheele toewijding van den Heer Vermeulen mogen rekenen om aan onze stad de plaats te doen geven die haar toekomt, en dat hij niet zal rusten tot wanneer wij het ons met recht toeko mende en beloofde herstel der vaart Yper-Komen zullen bekomen hebben. Mevrouw Vermeulen, die de vaste overtuiging van haar waarden echt genoot in de aanstaande bekroning van ons aller vurigste betrachtingen ten volle deelt, noodigde zelfs van nu reeds allen uit op het grootsche feest dat zij besloten heeft aan de bevolking aan te bieden den dag waarop het algeheel en volledig herstel onzer vaart Yper-Komen bepaald zal toe gestaan zijn en in vervulling zal gaan. Onnoodig te zeggen dat deze uitnoodiging bij allen welgekomen was en dat allen dan ook beslo ten meer nog dan ooit, met vereende krachten den Heer Vermeulen in zijn edel streven ter zijde te staan. Het is met deze goede gevoelens bezield en ten zeerste verheugd en tevreden eens in de gelegenheid te zijn geweest aan M. en Mevr. Ver meulen, de verdoken maar niettemin groote wel doeners van Yper, hunne gevoelens van genegen heid en erkentelijkheid openlijk te hebben kun nen betuigen, dat allen van hen afscheid namen. Het Ypersche acht zich gelukkig hier nog maals, namens de bevolking van Yper en namens al zijn trouwe lezers, den Heer Vermeulen van harte te kunnen bedanken voor alles wat hij ten bate van het algemeen welzijn doet en hem de welgemeendste en vurigste gelukwenschen aan te bieden voor de vereerende en verdiende on derscheiding die hem te beurt is gevallen. Mocht de Heer Vermeulen nog lange jaren dit schoon eereteeken dragen BEDANKING Wij ontvangen volgend schrijven vanwege M. en Mevr. Vermeulen met bede het in Het Yper sche op te nemen Mijnheer en Mevrouw Hector Vermeulen- Meynne, aangenaam verrast en ten zeerste ge- troffen door de zoo spontane en algemeene hulde hen Dinsdag avond gebracht en door de zoo talrijke en welgemeende genegenheidsblij- ken die hen van langs alle zijden en onder de meest verscheidene vormen toekwamen, doch in de onmogelijkheid zijnde allen hiervoor afzon- derlijk te bedanken en ten einde niemand te vergeten, vernieuwen bij deze hun hartelijk- sten dank aan het Bestuur en de Leden der Handels- en Nijverheidskamer van Yper, voor het inrichten dezer huldebetooging, voor hun zoo talrijke en eensgezinde opkomst en voor het aangeboden geschenk aan den Heer Burge- meester van Yper en de overheden, voor hunne hoogst vereerende aanwezigheid aan het Be- stuur en de uitvoerende Leden der Harmonie Ypriana, voor hunne gewaardeerde medewer- king en kunstvolle serenade aan de Bewoners der Dixmudestraat, voor de bevlagging hunner huizen, en ook aan al de maatschappijen en bij- zonderen, die door het toezenden van bloemen en telegrammen hen hunne genegenheid in deze omstandigheid bewezen hebben GROOT KLEIN o Une entree de Charles-Quint a Ypres en 1520 o Parmi les nombreux groupes de joyeux drilles aux costumes bariolés et cocasses, il s'en trouvera un- qui tranchera quelque peu sur les au tres par ses travestis historiques et son allure grave et pompeuse. C est le groupe d'une société anver- soise qui reconstituera une joyeuse entrée de Charles-Quint. Saisissons cette occasion pour rappeler que le grand empereur fit une entrée solennelle a Ypres le 19 Juillet 1520. Une ancienne chronique de notre bibliothèque, celle de Ramaut, détruite en 1914 avec tant d'autres manuscrits dans les sous sols de l'hótel de ville, donne des détails précis sur le cérémonial qui présida a cette entrée. Le voici brièvement résumé C'est par un temps radieux de juillet que Char les-Quint fit son entrée par la porte de Thourout, jetant a pleines mains des écus d'or a la foule, selon le tcmoignage d'un contemporain, échevin de la ville. Toutes les maisons jusqu'a l'hotel de ville étaient ornées de tentures écarlates aux armes impériales. Sur les batiments communau. nombre d'habitations particulières, on remarquait l'effigie de l'empereur ou son chiffre en or. Des arcs de triomphe étaient dressés par endroits et les bourgeois manifestaient partout leur joie de pouvoir accueillir l'empereur dans leur cité. Les gildes royales de St Sébastien, de St Geor ges et de St' Barbe se rendirent en grande pompe a la rencontre de l'empereur. Les chambres de rhétorique prirent toutes un grand róle dans ces fêtes. Elles y mettaient en scène, selon l'usage du temps, ces formidables allégories tant appréciées de nos pères. La chambre de rhétorique de St' Anne, dite Rosieren met melodiea peine constituée depuis trois ans, prit part au cortège, ainsi que la gilde De koornbloemdite De lichtgeladen qui avait la Sainte Vierge comme patronne, sous le titre de N. D. d'Alsemberg. Le blason de cette importante chambre de rhétorique est consèrvé dans une des salles du chateau his- torique de Beauvoorde, de Madame la douairière Arthur Merghelynck, parmi tous les trésors d'art ancien si judicieusement réunis par feu son mari. On remarquait encore la gilde de la St° Croix, dite De Moere celle de l'Ange gardien, nom- mée Getrouwe herten et celle de St Maurice, dite De VreugdenaarsLe soir il y eut fête par toute la ville illuminée. Nos pères, accablés de tous les impöts, soumis aux corvées, a la dime et aux mille exactions de Tanden régime, organisaient cependant les plus pompeuses solennités pour célébrer l'entrée ou le passage dans chaque ville de leurs seigneurs et maitres. Nul doute que les yprois de 1520 ne déployèrent un luxe dont la chronique de Ra maut ne donnait qu'une faible idée. Nos com munes attachaient a leurs franchises, a leurs pri- vilèges, a leur libertés une si haute valeur qu'elles ne croyaient pas pouvoir célébrer par d'assez fastueuses réjouissances ces entrées solennelles. Quand on lit dans Grapheus le récit des fêtes données par la ville d'Anvers en l'honneur du fils de Charles-Quint, quand on parcourt l'album que nous a laissé Rubens des solennités qu'ac- cueillirent dans cette même ville la visite du cardinal infant, on est presque humilié de voir la modestie de ce que nous appelons luxe et de la simpMcité de nos splendeurs. Un trait caractérise bien l'esprit de cette épo que en lutte contre le protestantisme. Le lende- main de son entrée a Ypres, Charles-Quint, par un édit, ordonna que tous les livres ou écrits de Luther que l'on pouvait détenir ou découvrir, devaient être remis comme étant des enseigne- ments hérétiques entre les mains du bourreau pour être brülés publiquement par celui-ci sur la grand'place. Cette brève relation semblerait incomplète si elle ne faisait au moins allusion a l'une de ces facéties dont Charles-Quint était si friand. A peine arrivé en notre bonne ville, il apprit que la patronne du cabaret In den Engela la grand'place, avait le caractère le plus acariatre parmi toutes les mégères de la ville. II voulut s'en rendre personnellemenf compte et, déguisé en homme du peuple, jura de se faire invectiver par cette harpie. II en trouva le moyen en se fai- sant servir tard la nuit, un repas qu'il voulait arroser d'un vin que la tenancière du cabaret n'avait point en cave. La colère de celle-ci et ses yeux flamboyants ne lui firent point perdre son calme. II lui suffisait d'avoir affronté l'ire de celle qu'on appelait Kwa-Bette Serpy. Hier is zij weder, Ja De lekkere cichorei PACHA En iedereen roept luid 't T~ verre de beste uit O La prochaine réunion, ne pouvant se tenir le deuxième dimanche du mois, notre jour habituel, du fait que le Cortège Carnavalesque fait sa sortie ce jour la, aura lieu exceptionnellement demain, DIMANCHE 2 MAI 1937, A 15 H. PRÉ- CSSES, en T Hotel Continental, Place René Colaert, a Ypres. ORDRE DU JOUR 1) Situation actuelle. 2) La question des intéréts. Le Président, Arth. Butaye. av O Daar de tweede Zondag der maand, gewone dag onzer vergaderingen, ditmaal ingenomen wordt door den carnavalstoet die alsdan de stad zal doortrekken, zal de aanstaande vergadering der Federatie bij uitzondering plaats hebben morgen, ZONDAG 2 MEI 1937, TE 15 U. STIPT, in het Hotel ContinentalR. Colaertplaats, te Yper. DAGORDE 1) Tegenwoordige toestand. 2) De kwestie der intresten. De Voorzitter, Arth. Butaye., adv Binnengevaren Vrijdag 23 April 1937, de Pax (schipper Devos) met 50 ton turf voor MM. Blootacker-Vermeersch, leper. Dinsdag 27, de Elza (schipper Vancauwenberghe) met 37 ton beurtgoed voor verscheidenen. Woensdag 28, de «Stilla Juvans (schipper Floriin. van de beurt Met Zorg met 32 ton beurtgoed voor verscheidenen. Weggevaren Zaterdag 24 April 1937. de Hortense(schipper Knockaert) met 35 ton oud ijzer, verzonden door M. Degels, leper. Maandag 26, de "t Nieuw leper (schipper Vande Bossche) met 40 ton graan voor M. Vandeputte. leper. Woensdag 28, de Elza (schipper Vancauwenber ghe) met 46 ton beurtgoed voor verscheidenen. Donderdag 29, de Stilla Juvans», (schipper Florijn), van de beurt Met Zorg met 35 ton beurtgoed voor verscheidenen. Waterhoogtebenedenpand 2.90 m., toegelaten te varen 1.62 m. PROVINCIAAL BESTUUR van WEST-VLAANDEREN BERICHT De Officieele Provinciale Vereeniging voor Vreemde lingenverkeer van West-Vlaanderen, welke einde De cember 1936 te Brugge onder de impulsie van den Heer Gouverneur Baels werd gesticht, heeft haar eer ste algemeene Vergadering, welke feitelijk de inzet van hare werkzaamheden is, op 27 April gehouden. Op deze vergadering werd de Raad van Beheer samengesteld. De Vergadering heeft enthousiast het Voorzitterschap aan den Heer Gouverneur Baels opge dragen. Het ondervoorzitterschap werd voorloopig toe vertrouwd aan den Heer Cam. Elleboudt uit Blanken- berghe. Hoogst belangrijke ontwerpen en gedachten werden aan elkaar getoetstde vereeniging is vast besloten de publiciteit voor West-Vlaanderen op doelmatige en intense wijze uit te breidendoor de mogelijke toe treding van partikulieren en private vereenigingen kan er worden gehoopt op vruchtdragende uitslagen. Met het oog op een ruime ruchtbaarheid in het bui tenland, zal er eerlang een prijskamp voor affiches uitgeschreven worden waaraan geldelijke prijzen van 5.000 en 2.000 fr. zullen gehecht zijn. Zooals reeds vroeger werd medegedeeld, zullen niet alleen officiëele besturen, vereenigingen voor vreemde lingen-verkeer en andere kunnen toetreden, ook parti kulieren zullen er lid van kunnen worden. Handelsregister Kortrijk 952 NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December 1932, in uitvoering van de wet van 25 Juni 1930. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoordigers gevraagd. Voor alle inlichtingen wende men zich tot het Bijkantoor te YPER 8, Mondstraat Te!. 159 Algemeen Opziener Omer Robyn

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 3