VOOR AL UWE GLASWERKEN CAMILLE ROSSEY HET TREINVERKEER «IEPERROUSSELARE» WORDT HET EEN SCHANDAAL WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS 4 0, Hondstraat, 40- YPER Bijzonder gekend voor zijn KUNST GLASWERKEN in KOPER en LOOD VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS. ALGEMEENE GLASHANDEL Onze laatste uiteenzetting omtrent het pro bleem Verkeer tusschen leper en Roeselaere hebben wij met zulkdanige vraag gesloten. Spijts de gedane beloften heeft de Heer Minis ter van Verkeer het tot nog toe niet noodig ge acht de HH. Senatoren en Volksvertegenwoordi gers in zijn Kabinet bijeen te roepen Wij hebben, voor wat ons betreft, de zaak op nieuw grondig onderzochtwij komen tot de volle overtuiging dat niet enkel en alleen zekere financieele en privaatbelangen tijdens de ver- loopen jaren gediend werden... maar ook dat het Algemeen Belang op een ongehoorde en niet te verrechtvaardigen wijze uitgebuit werd. Wij hebben in onze voorgaande studiën genoeg zaam laten uitschijnen dat er iets niet in orde was. De Directie der N. M. B. S„ noch de Raad van Beheer, noch de Bureelen van het Ministerie van Verkeer hebben het tot nog toe niet nood zakelijk gevonden iets te weerleggen van onze inlichtingen of deze onjuist te verklaren. De vragen gesteld aan den Heer Marcel Henri Jaspar door verschillende onzer Volksvertegen woordigers bleven ook onbeantwoord. Door alle middelen werd het onderzoek, ter plaatse gedaan door den Heer Thelismar, gehinderd of onder een valsch daglicht geplaatst. Het beloofde onderhoud met de HH. Volksver tegenwoordigers en Senatoren der streek in het Kabinet van den Heer Minister van Verkeer ging tot nog toe niet door... Wij vragen ons afIs de Heer Minister dan waarlijk niet bij machte zekere invloeden te breken Heeft hij, als Voorzitter van den Raad van Beheer der N. M. B. S. niets te zeggen? Ons nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat noch de Directie der N. M. B. S., noch de Raad van Beheer, noch de Heer Minister van Verkeer consekwent zijn met hunne verklaringen en da den. Eenieder, ook de vertegenwoordigers der N. M. B. S. en van het Ministerie van Verkeer, zal akkoord gaan om te verklaren dat het treinver keer afgeschaft werd om bezuinigingsredenen, om wille eener proefneming op een secundaire lijn. Niemand, noch vertegenwoordigers der N. M. B. S., noch ambtenaren van het Ministerie, noch de Heer Minister zelf, zal het aandurven te be weren dat de resultaten der alleen uitbating per autobus beantwoorden aan de verwachting ge koesterd bij de afschaffing der treinen. Niemand betwist de erbarmelijke uitslagen der autobusuitbating. Noch de Directie der N. M. B. S., noch de Heer Minister van Verkeer zullen durven verklaren dat het verlies voor 1936 min der is dan Fr. 240.000. Het is ook een feit dat de N. M. B. S. zelfde sys teem, onder zelfde voorwaarden, op geen enkel andere secundaire lijn, toepast., hier wordt het evenwel, om wille van zekere belangen, behou den. Spijts de protesten in 1931-1932 werd het trein verkeer afgeschaft... Bezuiniging! Proefneming! akkoord, maar wij eischen dat de N. M. B. S. nu zelfde doel zou nastreven. Bezield met het inzicht van alleen de Alge- meene Belangen te dienen en ook de secundaire lijnen zuinig uit te baten werd het treinverkeer op zulkdanige lijnen veel vereenvoudigd. De ge bruikers hebben al de voordeelen en gemakken welke de spoorweg biedt op deze lijnen behou den... doch hier voor onze streek heeft de N. M. B. S. het noodzakelijk geacht de treinen af te schaffen en een ander systeem met groot verlies te behouden. Niemand, noch een onzer Volksvertegenwoor digers, noch een onzer Senatoren, noch onze Openbare Besturen, noch onze Kamers van Han del en Nijverheid, mag dulden dat de Directie der N. M. B. S., de Raad van Beheer dezer Maat schappij, de Ambtenaren van het Ministerie, de Heer Minister van Verkeer alles in het werk zouden stellen om zulkdanigen wantoestand te be houden. De Raad van Beheer der N. M. B. S. moet con sekwent zijngeen twee maten en twee gewich ten Geen privaatbelangen, de proefneming is mislukt, daarmede uit en amen Wij zijn geen technieker, noch ambtenaar bij het Ministerie van Verkeer eenieder kan zich bedriegen en vergissen wij geven evenwel de verzekering dat onze berekeningen welke hier volgen beantwoorden aan de werkelijkheid. Wij zullen graag elke terechtwijzing aanvaarden. Vooraf vermelden wij volgende cijfers ter her innering. Tegenwoordige kostprijs autobusuitbating minimum één millioen Fr. Afstand kilometers per jaar: ongeveer 300.000 kilometer. GROOT w" :set KLEIN MMMWMMMMk Kostprijs per kilometer autobusuitbating 3.36 Fr. Ontvangsten der autobusuitbatingongeveer 800.000 Fr. VERLIES 240/250.000 Frank. Dit zijn de cijfers voor het verloopen dienst jaar 1936. Bezield met het inzicht een onrechtvaardigheid te doen herstellen, hebben wij hier en daar in lichtingen ingewonnen omtrent een uitbating per autorail of automotrice. 1) De afstand tusschen beide steden Yper en Rousselare bedraagt per spoor 22 km. Een heen- en terugreis 44 km. Wij stellen een uitbating van 12 heen- en terugreizen per dag. Het aantal kilo meters beloopt dus tot44 x 12 of 528 km. Het aantal kilometers per jaar zou aldus be- loopen tot 365 dagen x 528 km. of 192.720 km. (Deze wijze van uitbaten zou dus een besparing geven van meer dan 100.000 km. per jaar). 2) Uitbatingskosten De adviezen omtrent den kostprijs van de uitbating zijn uiteenloopend. Sommige techniekers beweren dat de kostprijs enkel 0.75 bedraagt, anderen 1,20 per kilometer. Wij stellen den kostprijs voor de uitbating op on geveer 1 Fr. per kilometer. 192.720 kilometers per jaar aan 1 Fr. zou aldus 192.720 Frank als uitbatingskosten geven. 3) Onderhoud der baanSommige personen be weren dat de onkost voor het onderhoud der spoorlijn dezelfde zijn voor 1 tot 20 treinen per dag. Een feit is dat de spoorlijn tusschen leper en Roeselaere gedeeltelijk onderhouden wordt. De last van een autorail is ook veel minder dan voor zware treinen. Wij voorzien evenwel voor het onderhoud der baan 0,25 ct. per kilometer afgelegde baan door de autorail, per jaar dus 192.720 x 0,25 of voor het onderhoud der spoor lijn 48.177 Fr. per jaar. 4) Materiaal, afschrijving, vernieuwing De af schrijving van het materiaal valt geheel moeilijk te bepalen. Wij weten immers niet in hoeveel jaren het materiaal dient afgeschreven te wor den. Wij vinden het aldus noodzakelijk voor deze rubriek een ruime dekking te voorzien. (Volgens genomen inlichtingen zou ons cijfer evenwel de werkelijkheid te boven gaan). Wij voorzien 1 fr. per kilometer of per jaar 192.720 fr. 5) Onvoorziene uitgaven, bijkomende bewaking barreelen, onderhoud seinen, en zoo meer 0.30 ct. per kilometer, of per jaar 192.720 x 0.30 57.816 Fr. Hier volgen nu de totale uitbatingskosten van een autorail Afgelegde afstand192.720 kilo meters per jaar of 12 heen en terugreizen per dag. 1) Uitbatingskosten 1 Fr. per kilometer Fr. 192.720 2) Bijkomend onderhoud der baan 0,25 Ct. Fr. 48.177 3) Afschrijving en onderhoud materiaal Fr. 192.720 4) Bijkomende uitgaven (bewaking, seinen) 0,30 Ct. Fr. 57.816 Totaal der uitgaven Fr. 491.433 of per kilometer491.433 192.720, hetzij 2,54 Fr. Wij nemen als ontvangsten deze der autobus lijn gemaakt in de jaren 1935 en 1936, of ongeveer Fr. 800.000. Laat ons veronderstellen dat beide steden, net zooals vroeger verbonden blijven met een privaatautobuslijn, of nog minstens de tus schen gelegen gemeenten. Wij voorzien voor deze privaat autobuslijn Fr. 300.000 als ontvangsten (in 1931 waren de ontvangsten slechts 215.000 Fr. voor de autobussen terwijl Fr. 1.315.000, ontvang sten geboekt werden voor de spoorlijn). Totale ontvangsten van 1936 Fr. 800.000, voor ziene ontvangsten voor de privaat autobuslijn Fr. 300.000. Er zouden dus Fr. 500.000, ontvangsten blijven voor de spoorlijn uitgebaat door een autorail. Onze vooruitzichten zijn absoluut niet overdre ven, wel integendeel. Met als uitbatingskosten 491.433 Fr. en als ont vangsten 500.000, zou het budget der spoorlijn Ieper-Rousselare volledig in evenwicht zijn, ter- i wijl de uitbating per autobus sedert de afschaf fing der treinen een verlies geeft dat schommelt tusschen 545.000 Fr. en Fr. 250.000 Wat erger is volgens het onderteekende con tract (opzegbaar mits drie maand vooropzeg) betaalde de N. M. B. S. voor de autobusuitbating telkens meer dan EEN MILLIOEN Fr. voor een jaar Er zou dus jaarlijks een bezuiniging kunnen gedaan worden van ongeveer Fr. 500.000. En dan komt de Directie der N. M. B. S. ons verklaren bij de afschaffing der treinen (verslag 936, 7-12-1931) om bezuinigingsredenen vragen wij de toelating om den spoorwegdienst volledig af te schaffen tusschen leper en Roeselaere. Op deze lijn bestaat er een privaat autobuslijn welke winsten afwerpt En dan komt de Heer Minister M. H. Jaspar ons antwoorden op de interpellaties van de HH. Butaye en Missiaen (Vergadering 16-12-36, ver slag bladz. 474 en 475). Pour se faire une opinion plus ou moins exacte des résultats financiers de Topération, il faut, a mon avis, tenir compte uni- quement des dépenses des deux genres d'exploi- tation En verdersVous savez également qu'en raison des circonstances économiques actuelles nous n'avons pu autoriser la Société nationale a élever ses tarifs marchandises et voyageurs. Par conséquent il me parait assez illogique de lui IMPOSER DES CHARGES NOUVELLES en l'obligeant de retablir une ligne secondaire. Vous comprenez que NOUS N'AVONS PAS INTÉRÊT A AGRA VER D'UNE FACON OU DE L'AUTRE LE DÉFICIT DE LA SOCIÉTÉ NATIONALE. CE SERAIT NOUS METTRE DANS UNE SITUATION PAR TROP PARA- DOXALE. Nous ne pouvons pas lui direVous n'aug- menterez pas vos tarifs et d'autre part LUI IMPOSER DES CHARGES NOUVELLES qu'elle pré tend injustiflées En de tarieven werden verhoogd... en er be staat mogelijkheid om in betere voorwaarden de lijn leper-Roeselaere uit te baten, jaarlijks enkel fr. 500.000 te moeten uitgeven., en het budget dezer lijn in evenwicht te brengen... maar neen: Be zuinigingen, proefneming, dit alles is bijzaak. Enkel een doe! wordt nagestreefdbelangen, vreemd aan het algemeen belang, zooveel moge lijk dienen... Wij zijn die dictatuur beu Zal de Heer Minis ter van Verkeer steeds voortgaan met beloften. of zal er eindelijk een daad gesteld worden STAD YPER Uitstag der Openbare Aanbesteding der verandering aan het huis van den Bestuurder der Stadsjongensschool der St Niklaasstraat. Opening in zitting van het College van Burge meester eri Schépenen op Maandag 26 April 1937, om 14 ure 30. Hebben ingeschreven 1. Odiél Godderis, aannemer, Yper Fr. 86.843.93 2. Mahieu Joseph id Fr. 83.376.93 3. Delhem Henri id Fr. 74.955.00 4. Arthur Eggermont en Jules Mylle, aannemers, Yper Fr. 89.346.04 5. Vanassche Gast., aannemer, Yper Fr. 80.630.94 6. Soete Jules id Fr. 83.800.00 STAD YPER Uitslag der Openbare Aanbesteding der Riool- en Kasseiwerken, Kleine Pennestraat. Opening in zitting van het College van Burge meester en Schepenen op Maandag 26 April 1937, om 14 ure 30. Hebben ingeschreven 1. Beun Maurice, aannemer, Yper Fr. 40.290.10 2. Mahieu Henri, id Fr. 37.554.00 3. Defever Jules id Fr. 38.070.21

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4