VOOR AL UWE GLASWERKEN
CAMILLE ROSSEY
HET TREINVERKEER
«IEPERROUSSELARE»
WORDT HET EEN SCHANDAAL
WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS
4 0, Hondstraat, 40- YPER
Bijzonder gekend voor zijn KUNST GLASWERKEN in KOPER en LOOD
VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS.
ALGEMEENE GLASHANDEL
Onze laatste uiteenzetting omtrent het pro
bleem Verkeer tusschen leper en Roeselaere
hebben wij met zulkdanige vraag gesloten.
Spijts de gedane beloften heeft de Heer Minis
ter van Verkeer het tot nog toe niet noodig ge
acht de HH. Senatoren en Volksvertegenwoordi
gers in zijn Kabinet bijeen te roepen
Wij hebben, voor wat ons betreft, de zaak op
nieuw grondig onderzochtwij komen tot de
volle overtuiging dat niet enkel en alleen zekere
financieele en privaatbelangen tijdens de ver-
loopen jaren gediend werden... maar ook dat het
Algemeen Belang op een ongehoorde en niet te
verrechtvaardigen wijze uitgebuit werd.
Wij hebben in onze voorgaande studiën genoeg
zaam laten uitschijnen dat er iets niet in orde
was. De Directie der N. M. B. S„ noch de Raad
van Beheer, noch de Bureelen van het Ministerie
van Verkeer hebben het tot nog toe niet nood
zakelijk gevonden iets te weerleggen van onze
inlichtingen of deze onjuist te verklaren.
De vragen gesteld aan den Heer Marcel Henri
Jaspar door verschillende onzer Volksvertegen
woordigers bleven ook onbeantwoord. Door alle
middelen werd het onderzoek, ter plaatse gedaan
door den Heer Thelismar, gehinderd of onder een
valsch daglicht geplaatst.
Het beloofde onderhoud met de HH. Volksver
tegenwoordigers en Senatoren der streek in het
Kabinet van den Heer Minister van Verkeer
ging tot nog toe niet door...
Wij vragen ons afIs de Heer Minister dan
waarlijk niet bij machte zekere invloeden te
breken Heeft hij, als Voorzitter van den Raad
van Beheer der N. M. B. S. niets te zeggen?
Ons nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat
noch de Directie der N. M. B. S., noch de Raad
van Beheer, noch de Heer Minister van Verkeer
consekwent zijn met hunne verklaringen en da
den.
Eenieder, ook de vertegenwoordigers der N. M.
B. S. en van het Ministerie van Verkeer, zal
akkoord gaan om te verklaren dat het treinver
keer afgeschaft werd om bezuinigingsredenen,
om wille eener proefneming op een secundaire
lijn.
Niemand, noch vertegenwoordigers der N. M.
B. S., noch ambtenaren van het Ministerie, noch
de Heer Minister zelf, zal het aandurven te be
weren dat de resultaten der alleen uitbating per
autobus beantwoorden aan de verwachting ge
koesterd bij de afschaffing der treinen.
Niemand betwist de erbarmelijke uitslagen der
autobusuitbating. Noch de Directie der N. M.
B. S., noch de Heer Minister van Verkeer zullen
durven verklaren dat het verlies voor 1936 min
der is dan Fr. 240.000.
Het is ook een feit dat de N. M. B. S. zelfde sys
teem, onder zelfde voorwaarden, op geen enkel
andere secundaire lijn, toepast., hier wordt het
evenwel, om wille van zekere belangen, behou
den.
Spijts de protesten in 1931-1932 werd het trein
verkeer afgeschaft... Bezuiniging! Proefneming!
akkoord, maar wij eischen dat de N. M. B. S. nu
zelfde doel zou nastreven.
Bezield met het inzicht van alleen de Alge-
meene Belangen te dienen en ook de secundaire
lijnen zuinig uit te baten werd het treinverkeer
op zulkdanige lijnen veel vereenvoudigd. De ge
bruikers hebben al de voordeelen en gemakken
welke de spoorweg biedt op deze lijnen behou
den... doch hier voor onze streek heeft de N. M.
B. S. het noodzakelijk geacht de treinen af te
schaffen en een ander systeem met groot verlies
te behouden.
Niemand, noch een onzer Volksvertegenwoor
digers, noch een onzer Senatoren, noch onze
Openbare Besturen, noch onze Kamers van Han
del en Nijverheid, mag dulden dat de Directie
der N. M. B. S., de Raad van Beheer dezer Maat
schappij, de Ambtenaren van het Ministerie, de
Heer Minister van Verkeer alles in het werk
zouden stellen om zulkdanigen wantoestand te be
houden.
De Raad van Beheer der N. M. B. S. moet con
sekwent zijngeen twee maten en twee gewich
ten Geen privaatbelangen, de proefneming is
mislukt, daarmede uit en amen
Wij zijn geen technieker, noch ambtenaar bij
het Ministerie van Verkeer eenieder kan zich
bedriegen en vergissen wij geven evenwel de
verzekering dat onze berekeningen welke hier
volgen beantwoorden aan de werkelijkheid. Wij
zullen graag elke terechtwijzing aanvaarden.
Vooraf vermelden wij volgende cijfers ter her
innering.
Tegenwoordige kostprijs autobusuitbating
minimum één millioen Fr.
Afstand kilometers per jaar: ongeveer 300.000
kilometer.
GROOT
w" :set
KLEIN
MMMWMMMMk
Kostprijs per kilometer autobusuitbating
3.36 Fr.
Ontvangsten der autobusuitbatingongeveer
800.000 Fr.
VERLIES 240/250.000 Frank.
Dit zijn de cijfers voor het verloopen dienst
jaar 1936.
Bezield met het inzicht een onrechtvaardigheid
te doen herstellen, hebben wij hier en daar in
lichtingen ingewonnen omtrent een uitbating per
autorail of automotrice.
1) De afstand tusschen beide steden Yper en
Rousselare bedraagt per spoor 22 km. Een heen-
en terugreis 44 km. Wij stellen een uitbating van
12 heen- en terugreizen per dag. Het aantal kilo
meters beloopt dus tot44 x 12 of 528 km.
Het aantal kilometers per jaar zou aldus be-
loopen tot 365 dagen x 528 km. of 192.720 km.
(Deze wijze van uitbaten zou dus een besparing
geven van meer dan 100.000 km. per jaar).
2) Uitbatingskosten De adviezen omtrent den
kostprijs van de uitbating zijn uiteenloopend.
Sommige techniekers beweren dat de kostprijs
enkel 0.75 bedraagt, anderen 1,20 per kilometer.
Wij stellen den kostprijs voor de uitbating op on
geveer 1 Fr. per kilometer.
192.720 kilometers per jaar aan 1 Fr. zou aldus
192.720 Frank als uitbatingskosten geven.
3) Onderhoud der baanSommige personen be
weren dat de onkost voor het onderhoud der
spoorlijn dezelfde zijn voor 1 tot 20 treinen per
dag. Een feit is dat de spoorlijn tusschen leper
en Roeselaere gedeeltelijk onderhouden wordt.
De last van een autorail is ook veel minder dan
voor zware treinen. Wij voorzien evenwel voor
het onderhoud der baan 0,25 ct. per kilometer
afgelegde baan door de autorail, per jaar dus
192.720 x 0,25 of voor het onderhoud der spoor
lijn 48.177 Fr. per jaar.
4) Materiaal, afschrijving, vernieuwing De af
schrijving van het materiaal valt geheel moeilijk
te bepalen. Wij weten immers niet in hoeveel
jaren het materiaal dient afgeschreven te wor
den. Wij vinden het aldus noodzakelijk voor
deze rubriek een ruime dekking te voorzien.
(Volgens genomen inlichtingen zou ons cijfer
evenwel de werkelijkheid te boven gaan). Wij
voorzien 1 fr. per kilometer of per jaar 192.720 fr.
5) Onvoorziene uitgaven, bijkomende bewaking
barreelen, onderhoud seinen, en zoo meer
0.30 ct. per kilometer, of per jaar 192.720 x 0.30
57.816 Fr.
Hier volgen nu de totale uitbatingskosten van
een autorail Afgelegde afstand192.720 kilo
meters per jaar of 12 heen en terugreizen per dag.
1) Uitbatingskosten 1 Fr. per kilometer
Fr. 192.720
2) Bijkomend onderhoud der baan
0,25 Ct. Fr. 48.177
3) Afschrijving en onderhoud materiaal
Fr. 192.720
4) Bijkomende uitgaven (bewaking,
seinen) 0,30 Ct. Fr. 57.816
Totaal der uitgaven Fr. 491.433
of per kilometer491.433 192.720, hetzij 2,54 Fr.
Wij nemen als ontvangsten deze der autobus
lijn gemaakt in de jaren 1935 en 1936, of ongeveer
Fr. 800.000. Laat ons veronderstellen dat beide
steden, net zooals vroeger verbonden blijven met
een privaatautobuslijn, of nog minstens de tus
schen gelegen gemeenten. Wij voorzien voor deze
privaat autobuslijn Fr. 300.000 als ontvangsten
(in 1931 waren de ontvangsten slechts 215.000 Fr.
voor de autobussen terwijl Fr. 1.315.000, ontvang
sten geboekt werden voor de spoorlijn).
Totale ontvangsten van 1936 Fr. 800.000, voor
ziene ontvangsten voor de privaat autobuslijn
Fr. 300.000.
Er zouden dus Fr. 500.000, ontvangsten blijven
voor de spoorlijn uitgebaat door een autorail.
Onze vooruitzichten zijn absoluut niet overdre
ven, wel integendeel.
Met als uitbatingskosten 491.433 Fr. en als ont
vangsten 500.000, zou het budget der spoorlijn
Ieper-Rousselare volledig in evenwicht zijn, ter-
i wijl de uitbating per autobus sedert de afschaf
fing der treinen een verlies geeft dat schommelt
tusschen 545.000 Fr. en Fr. 250.000
Wat erger is volgens het onderteekende con
tract (opzegbaar mits drie maand vooropzeg)
betaalde de N. M. B. S. voor de autobusuitbating
telkens meer dan EEN MILLIOEN Fr. voor een
jaar
Er zou dus jaarlijks een bezuiniging kunnen
gedaan worden van ongeveer Fr. 500.000.
En dan komt de Directie der N. M. B. S. ons
verklaren bij de afschaffing der treinen (verslag
936, 7-12-1931) om bezuinigingsredenen vragen
wij de toelating om den spoorwegdienst volledig
af te schaffen tusschen leper en Roeselaere. Op
deze lijn bestaat er een privaat autobuslijn welke
winsten afwerpt
En dan komt de Heer Minister M. H. Jaspar
ons antwoorden op de interpellaties van de HH.
Butaye en Missiaen (Vergadering 16-12-36, ver
slag bladz. 474 en 475). Pour se faire une opinion
plus ou moins exacte des résultats financiers de
Topération, il faut, a mon avis, tenir compte uni-
quement des dépenses des deux genres d'exploi-
tation
En verdersVous savez également qu'en
raison des circonstances économiques actuelles
nous n'avons pu autoriser la Société nationale
a élever ses tarifs marchandises et voyageurs.
Par conséquent il me parait assez illogique de
lui IMPOSER DES CHARGES NOUVELLES
en l'obligeant de retablir une ligne secondaire.
Vous comprenez que NOUS N'AVONS PAS
INTÉRÊT A AGRA VER D'UNE FACON OU
DE L'AUTRE LE DÉFICIT DE LA SOCIÉTÉ
NATIONALE. CE SERAIT NOUS METTRE
DANS UNE SITUATION PAR TROP PARA-
DOXALE.
Nous ne pouvons pas lui direVous n'aug-
menterez pas vos tarifs et d'autre part LUI
IMPOSER DES CHARGES NOUVELLES
qu'elle pré tend injustiflées
En de tarieven werden verhoogd... en er be
staat mogelijkheid om in betere voorwaarden de
lijn leper-Roeselaere uit te baten, jaarlijks enkel
fr. 500.000 te moeten uitgeven., en het budget dezer
lijn in evenwicht te brengen... maar neen: Be
zuinigingen, proefneming, dit alles is bijzaak.
Enkel een doe! wordt nagestreefdbelangen,
vreemd aan het algemeen belang, zooveel moge
lijk dienen...
Wij zijn die dictatuur beu Zal de Heer Minis
ter van Verkeer steeds voortgaan met beloften.
of zal er eindelijk een daad gesteld worden
STAD YPER
Uitstag der Openbare Aanbesteding
der verandering aan het huis van den Bestuurder
der Stadsjongensschool der St Niklaasstraat.
Opening in zitting van het College van Burge
meester eri Schépenen op Maandag 26 April 1937,
om 14 ure 30.
Hebben ingeschreven
1. Odiél Godderis, aannemer, Yper Fr. 86.843.93
2. Mahieu Joseph id Fr. 83.376.93
3. Delhem Henri id Fr. 74.955.00
4. Arthur Eggermont en Jules Mylle,
aannemers, Yper Fr. 89.346.04
5. Vanassche Gast., aannemer, Yper Fr. 80.630.94
6. Soete Jules id Fr. 83.800.00
STAD YPER
Uitslag der Openbare Aanbesteding
der Riool- en Kasseiwerken, Kleine Pennestraat.
Opening in zitting van het College van Burge
meester en Schepenen op Maandag 26 April 1937,
om 14 ure 30.
Hebben ingeschreven
1. Beun Maurice, aannemer, Yper Fr. 40.290.10
2. Mahieu Henri, id Fr. 37.554.00
3. Defever Jules id Fr. 38.070.21