VOOR AL UWE GLASWERKEN CAMILLE ROSSEY 2 De Heer Eerste Minister Van Zeeland bezoekt Luik Leest en verspreidt HET YPERSCHE WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS 40, Hondstraat, 40 - YPER Bijzonder gekend voor zijn KUNSTCLASWERKEN in KOPER en LOOD i VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS. ALGEMEENE GLASHANDEL Het tienjarig Bestaan der Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen o in>iiwpiwgtfOi>»R.nigiiwPiP»; Op den vooravond dat het proces betreffende het Maaswater, door Holland tegen België inge spannen, vóór de internationale rechtbank van Den Haag zal opgeroepen worden, de debatten ervan werden Dinsdag begonnen en zullen tot einde Juni duren, heeft de Heer Eerste Minis ter Zondag laatst een officieel bezoek gebracht aan Luik, ten einde er de kwestie van een mo derne haveninrichting en deze betreffende de inhuldiging van het Albertkanaal, in 1939, te on derzoeken. De Heer Eerste Minister was vergezeld van Mevr. Van Zeeland, van den Heer Minister van Openbare Werken en Mevr. Merlot, van den" Heer Minister van Landsverdediging en Mevr. Denis, van graaf de Meeus, secretaris van den Heer Eerste Minister, van generaal Michem, kabinets overste van generaal Denis, en van M. H. Bollen- gier, kabinetsoverste van den Heer Minister Merlot. De ontvangst, welke den Heer Eerste Minister en zijn gevolg er te beurt viel, was allerharte lijkst. Bloemen werden door kinderen aan Mevr. Van Zeeland aangeboden en een geestdriftige menigte juichte de hooge bezoekers toe, die door M. Jules Mathieu, de nieuwe provinciegouver neur, M. Fraigneux, vertegenwoordiger van den burgemeester, en andere vooraanstaande perso naliteiten uit de stad bij hunne aankomst, om 2 u. 's namiddags, verwelkomd werden. Al door de bevlagde straten toog de stoet, op gansch den doortocht uitbundig toegejuicht, naar het stadhuis waar de Heer Eerste Minister door den Heer Neujean. Staatsminister en burgemees ter. ontvangen werd wijl een muziek het vader- landsch lied uitvoerde. De Heer Neujean herin nerde in zijne aanspraak dat de Heer Eerste Mi nister bij de blijde intrede van Hunne Majestei ten den Koning en de Koningin te Luik aanwezig was en onderlijnde den door hem sedertdien ai- gelegden weg. al het goede dat hij voor het land verwezenlijkt heeft en bijzonderlijk alles wat de stad Luik aan hemi te danken heeft. Weldra zoo zegde de Heer Neujean onder meer, zal gansch het Albertkanaal voor de scheepvaart geopend zijn en weldra ook zal, dank aan de gemeenschappelijke pogingen van Staat en stad, de haven van Monsin volledig uitgerust zijn en er machtig toe bijdragen om den voorspoed en rijkdom van Luik te bestendigen. Zonder uwe medewerking en deze van de regeering, hadden wij onmachtig geweest De Heer Eerste Minister bedankte en na hem werd nog het woord gevoerd door M. Laurent Neuprez, algemeene secretaris van het Groot- Luik, die in een geestdriftige rede al zijne hoop uitdrukte in de toekomst welke weggelegd is voor de stad Luik, die met Londen, Denemarken en Frankrijk verbonden is en weldra een voor aanstaande plaats in de groote binnenlandsche havens zal innemen. Om de voltooiing van het Albertkanaal te vieren, zullen er in 1939 te Luik grootsche feestelijkheden ingericht worden, en onder meer een internationale tentoonstelling der watertechniek in dewelke alle nijverheden der Maasvallei zullen vertegenwoordigd zijn en waar er zal aangetoond worden dat het ontstaan dezer nijverheden niet aan het toeval te danken is, maar innerlijk aan het bestaan van waterwe gen verbonden is. Vervolgens werd een bezoek gebracht aan de haven van Luik en aan de plaats waar, in 1939, de werken van het Albertkanaal zullen beëin digd worden en waar de inhuldiging zal geschie den. Het feest eindigde met een ontvangst in het provinciaal paleis, wijl een stoet, bestaande uit talrijke maatschappijen, er vóór defileerde, en met een banket door de Vereeniging van Groot- Luik aan den Heer Eerste Minister en zijn gevolg aangeboden. De bevolking van Luik heeft Zondag laatst aan den Heer Eerste Minister een triomfantelijk onthaal voorbehouden en hem op uitbundige wijze hare erkentelijkheid betoond voor al de groote weldaden die zij aan hem en aan de re geering te danken heeft. Luik bereidt zich van nu reeds om de voleindiging van het Albertka naal, dat de reeks groote werken te Luik uitge voerd moet bekronen, op grootsche wijze te vieren. Mochten al de pogingen, die hier aangewend worden om het herstel der vaart Yper-Komen te bekomen en om onze stad en streek alzoo door dien onmisbaren waterweg haar verloren wel stand te zien herwinnen, weldra met den zoo vurig gewenschten uitslag bekroond worden, dan zou Yper. naar het voorbeeld van Luik, ook niet ten achter blijven om die heuglijke gebeurtenis, pm die hoopvolle toekomst die zich voor ons dan zou openen, op waardige wijze te vieren. V GROOT KLEIN cmmtmmt mc wu M O- Naar aanleiding van het afsluiten, op 31 De cember 1936, van haar tiende maatschappelijk jaar, heeft de Nationale Maatschappij van Bel gische Spoorwegen een boekje uitgegeven waar in de uitslagen, welke zij in den loop van de 10 eerste jaren van haar bestaan heeft weten te verwerven, op beknopte wijze uiteengezet zijn. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoor wegen werd opgericht in 1926, toen de financieele toestand van het land zorgwekkend was en het noodzakelijk bleek het belangrijk actief, door de spoorwegen vertegenwoordigd, te mobilisee- ren om de vlottende schuld te consolideeren. Hare oprichting beantwoordde trouwens aan den zoo dikwijls uitgedrukten wensch het beheer van het net vrij te maken van ^llen politieken invloed en de Belgische Spoorwegen een zelf standigheid te geven, welke de mogelijkheid zou bieden een exploitatie te verwezenlijken volgens de in de private nijverheid aangenomen werk wijzen. De uitslagen waren in het begin zeer bevredi gend doch voor het oogenblik dragen zij het ken merk van de economische crisis, die den omvang van het verkeer, in den loop der vijf laatste jaren, in onrustbarende verhoudingen verminderde. Daarbij ontwikkelde zich insgelijks gedurende deze laatste jaren, onder de verschillende ver voermiddelen, een' ongebreidelde mededinging, waartegen de spoorweg, tengevolge van wetsbe palingen die dagteekenen uit den tijd toen de spoorweg een feitelijk monopolie genoot, zich slechts met beperkte verdedigingsmiddelen ver zetten kon. Om haar taak te vervullen, moest de Nationale Maatschappij er naar streven de wijzen van ex ploitatie van het net te verbeteren en de diensten anders in te richten. Op handelsgebied, vermeer derde ze het aantal har er handelsagenten in Bel gië en in het buitenland, terwijl ze, op gebied van herinrichting der diensten, het productief werk trachtte te vermeerderen door de hergroe peering van de diensten en inzonderheid van de werkplaatsen, waarvan een groot aantal werden afgeschaft, door de verbetering van de werk methoden der bureelen waar de mechanisatie zeer ver werd doorgedreven, door de algemeene invoering van de planning voor alle werken, die van de baan inbegrepen, door de zoover moge lijk doorgevoerde inrichting van het ketting- werk, door de verbetering van de werkvoorwaar- den, onder meer door een intensievere verlichting, en door de invoering van een moderne nijver heidsboekhouding en van de geperfectionneerde statistiek- en documentatiediensten. De Maatschappij heeft verder getracht het aantal voor het verkeer opengestelde inrichtin gen te vermeerderen en is overgegaan tot een herklasseering van de bestaande inrichtingen, om zoodoende ieder daarvan te voorzien van een personeel dat, wat aantal en hoedanigheid be treft, zoo juist mogelijk past bij de lokale behoef ten van het verkeer. Het aantal en de snelheid der reizigerstrei nen werden verhoogd. De last en de snelheid der goederentreinen werden eveneens verhoogd. Voor postcolli is de aanhuisbestelling daags na dien van verzending gewaarborgd. Het getal der besteldienstonder nemingen voor het aan huis afleveren en afhalen werd verdubbeld, zoodat thans 1.300 gemeenten met samen 6 millioen inwoners aldus van huis tot huis bediend worden. De verzendingen bij volledige wagens werden ook zooveel mogelijk versneld en die bestemd voor den uitvoer over de Belgische zeehavens worden in de tijdruimte van een nacht vervoerd en op een vast uur aan de kaai gebracht. Met het doel nog meer faciliteiten aan het pu bliek te bezorgen, heeft de Nationale Maatschap pij tal van zware en langzaam rijdende, treinen door lichtere, snellere en meer frequente treinen vervangen. Het materieel werd dan ook, in de afgeloopen tien jaren, op groote schaal gemoder niseerd. 1.500 metalen rijtuigen werden in dienst gesteld, alsook «Superpacific locomotieven, elec- trische treinen voor de baan Brussel-Antwerpen en enkele, tweeledige en drieledige motortreinen met stoom, met Dieselmotor of electrischen Die selmotor. 1000 locomotieven werden afgebroken en sjechts 33 nieuwe werden aangeschaft. Verders wordt de herinrichting van den Dienst van het Materieel gekenmerkt door de volgende hervormingen centraliseering van de dienstre gelingen van locomotieven voor gansch het net door één enkelen dienstcentraliseering en spe cialiseering van de werkplaatsen, zoodanig dat een minder groot aantal werkplaatsen onafge broken werk verzekerd zijnvereenvoudiging en standaardiseering van het onderhoud en de herstelling van het rollend materieel en het trek- materieel. Dit alles had voor gevolg dat het aan tal stelplaatsen voor locomotieven van 74 in 1926 tot op 61 in 1936 kon verminderd worden. Het aantal werkplaatsen voor groote herstellingen werd verlaagd van 6 tot 2, en dit voor middel bare herstellingen van 19 tot 3. De verbetering van de hoedanigheid der her stellingen en de gevolgen van de rationaliseering der werktuigen en der werkmethoden in de werk plaatsen hadden als uitslag dat het aantal uren handenarbeid gemiddeld besteed aan de groote herstelling eener locomotief tot de helft vermin derd is, dat de kilometerrit tusschen twee ach tereenvolgende groote herstellingen met 60 vermeerderde, terwijl ook de gemiddelde termijn van immobilisatie voor een herstelling met bijna twee derden verkort werd voor een locomotief, van 55 dagen in 1926 tot op 27 dagen in 1936 ge bracht werd voor een rijtuig en van 30 tot op 9 dagen voor een wagen. Ook op de baan werden door de Maatschappij belangrijke werken, waaronder de electrificatie der baan Brussel-Antwerpen een bijzondere ver melding verdient, uitgevoerd om de verbindin gen tusschen de voornaamste centra van het land te verbeteren. Zoo werd door haar toedoen, van 1926 tot 1936, de ontwikkeling der banen, waarop niet met meer dan 60 kilometer per uur mocht gereden worden, van 1.950 kilometer tot op 700 kilometer verminderd, terwijl nu, daarentegen, snelheden van 90 tot 120 kilometer per uur toegelaten zijn op 2.350 km. banen in plaats van op 1.200 km. in 1926. Tusschen Gent en Brugge bereikt de ver wezenlijkte snelheid der treinen thans zelfs 140 km. per uur. Terzelfdertijd werd de seininrichting der ba nen verbeterd. Met het doel het aantal ongevallen op den doorrit aan overwegen te verminderen, werden onderscheidene verbeteringen aange bracht perfectionneering van de aankondiging der treinen tusschen de seinposten en de be waakte overwegen plaatsing van geluids- en lichtseinen tot aankondiging van het dichtgaan der sluitboomen aan. de van op afstand bewaakte overwegen j.autpmatische aankondiging, door ge- luids- en lichtseinen, van het naderen der treinen aan de niet bewaakte overwegen. Zoo waren, op het einde van 1936, reeds 240 overwegen van laatstbedoelde toestellen voorzien. Daar, een zeer groot aantal stations van ouden bouw zijn, heeft de Maatschappij getracht den aanblik der gebouwen te verbeteren. Voor de Versiering met bloemen, die algemeen gemaakt werd, is een jaarlijksche prijskamp met 25.000 fr. uitgeschreven. In 1936 werd overgegaan tot een proeve van moderniseering van 7 stations derde klasse en, daar de bekomen uitslagen algeheele voldoening gaven, werd besloten, met ingang van 1937, over te gaan tot de stelselmatige moderni seering van 600 stations, volgens een rhy thme van 100 stations per jaar. Verders werden geheel

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2