VOOR AL UWE GLASWERKEN
CAMILLE ROSSEY
2
De Heer Eerste Minister Van Zeeland
bezoekt Luik
Leest en verspreidt HET YPERSCHE
WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS
40, Hondstraat, 40 - YPER
Bijzonder gekend voor zijn KUNSTCLASWERKEN in KOPER en LOOD i
VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS.
ALGEMEENE GLASHANDEL
Het tienjarig Bestaan
der Nationale Maatschappij
van Belgische Spoorwegen
o
in>iiwpiwgtfOi>»R.nigiiwPiP»;
Op den vooravond dat het proces betreffende
het Maaswater, door Holland tegen België inge
spannen, vóór de internationale rechtbank van
Den Haag zal opgeroepen worden, de debatten
ervan werden Dinsdag begonnen en zullen tot
einde Juni duren, heeft de Heer Eerste Minis
ter Zondag laatst een officieel bezoek gebracht
aan Luik, ten einde er de kwestie van een mo
derne haveninrichting en deze betreffende de
inhuldiging van het Albertkanaal, in 1939, te on
derzoeken.
De Heer Eerste Minister was vergezeld van
Mevr. Van Zeeland, van den Heer Minister van
Openbare Werken en Mevr. Merlot, van den" Heer
Minister van Landsverdediging en Mevr. Denis,
van graaf de Meeus, secretaris van den Heer
Eerste Minister, van generaal Michem, kabinets
overste van generaal Denis, en van M. H. Bollen-
gier, kabinetsoverste van den Heer Minister
Merlot.
De ontvangst, welke den Heer Eerste Minister
en zijn gevolg er te beurt viel, was allerharte
lijkst. Bloemen werden door kinderen aan Mevr.
Van Zeeland aangeboden en een geestdriftige
menigte juichte de hooge bezoekers toe, die door
M. Jules Mathieu, de nieuwe provinciegouver
neur, M. Fraigneux, vertegenwoordiger van den
burgemeester, en andere vooraanstaande perso
naliteiten uit de stad bij hunne aankomst, om
2 u. 's namiddags, verwelkomd werden.
Al door de bevlagde straten toog de stoet, op
gansch den doortocht uitbundig toegejuicht, naar
het stadhuis waar de Heer Eerste Minister door
den Heer Neujean. Staatsminister en burgemees
ter. ontvangen werd wijl een muziek het vader-
landsch lied uitvoerde. De Heer Neujean herin
nerde in zijne aanspraak dat de Heer Eerste Mi
nister bij de blijde intrede van Hunne Majestei
ten den Koning en de Koningin te Luik aanwezig
was en onderlijnde den door hem sedertdien ai-
gelegden weg. al het goede dat hij voor het land
verwezenlijkt heeft en bijzonderlijk alles wat de
stad Luik aan hemi te danken heeft. Weldra
zoo zegde de Heer Neujean onder meer, zal
gansch het Albertkanaal voor de scheepvaart
geopend zijn en weldra ook zal, dank aan de
gemeenschappelijke pogingen van Staat en stad,
de haven van Monsin volledig uitgerust zijn en
er machtig toe bijdragen om den voorspoed en
rijkdom van Luik te bestendigen. Zonder uwe
medewerking en deze van de regeering, hadden
wij onmachtig geweest
De Heer Eerste Minister bedankte en na hem
werd nog het woord gevoerd door M. Laurent
Neuprez, algemeene secretaris van het Groot-
Luik, die in een geestdriftige rede al zijne hoop
uitdrukte in de toekomst welke weggelegd is
voor de stad Luik, die met Londen, Denemarken
en Frankrijk verbonden is en weldra een voor
aanstaande plaats in de groote binnenlandsche
havens zal innemen. Om de voltooiing van het
Albertkanaal te vieren, zullen er in 1939 te Luik
grootsche feestelijkheden ingericht worden, en
onder meer een internationale tentoonstelling
der watertechniek in dewelke alle nijverheden
der Maasvallei zullen vertegenwoordigd zijn en
waar er zal aangetoond worden dat het ontstaan
dezer nijverheden niet aan het toeval te danken
is, maar innerlijk aan het bestaan van waterwe
gen verbonden is.
Vervolgens werd een bezoek gebracht aan de
haven van Luik en aan de plaats waar, in 1939,
de werken van het Albertkanaal zullen beëin
digd worden en waar de inhuldiging zal geschie
den.
Het feest eindigde met een ontvangst in het
provinciaal paleis, wijl een stoet, bestaande uit
talrijke maatschappijen, er vóór defileerde, en
met een banket door de Vereeniging van Groot-
Luik aan den Heer Eerste Minister en zijn gevolg
aangeboden.
De bevolking van Luik heeft Zondag laatst
aan den Heer Eerste Minister een triomfantelijk
onthaal voorbehouden en hem op uitbundige
wijze hare erkentelijkheid betoond voor al de
groote weldaden die zij aan hem en aan de re
geering te danken heeft. Luik bereidt zich van
nu reeds om de voleindiging van het Albertka
naal, dat de reeks groote werken te Luik uitge
voerd moet bekronen, op grootsche wijze te
vieren.
Mochten al de pogingen, die hier aangewend
worden om het herstel der vaart Yper-Komen te
bekomen en om onze stad en streek alzoo door
dien onmisbaren waterweg haar verloren wel
stand te zien herwinnen, weldra met den zoo
vurig gewenschten uitslag bekroond worden, dan
zou Yper. naar het voorbeeld van Luik, ook niet
ten achter blijven om die heuglijke gebeurtenis,
pm die hoopvolle toekomst die zich voor ons dan
zou openen, op waardige wijze te vieren.
V
GROOT
KLEIN
cmmtmmt mc wu M
O-
Naar aanleiding van het afsluiten, op 31 De
cember 1936, van haar tiende maatschappelijk
jaar, heeft de Nationale Maatschappij van Bel
gische Spoorwegen een boekje uitgegeven waar
in de uitslagen, welke zij in den loop van de 10
eerste jaren van haar bestaan heeft weten te
verwerven, op beknopte wijze uiteengezet zijn.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoor
wegen werd opgericht in 1926, toen de financieele
toestand van het land zorgwekkend was en het
noodzakelijk bleek het belangrijk actief, door
de spoorwegen vertegenwoordigd, te mobilisee-
ren om de vlottende schuld te consolideeren.
Hare oprichting beantwoordde trouwens aan
den zoo dikwijls uitgedrukten wensch het beheer
van het net vrij te maken van ^llen politieken
invloed en de Belgische Spoorwegen een zelf
standigheid te geven, welke de mogelijkheid zou
bieden een exploitatie te verwezenlijken volgens
de in de private nijverheid aangenomen werk
wijzen.
De uitslagen waren in het begin zeer bevredi
gend doch voor het oogenblik dragen zij het ken
merk van de economische crisis, die den omvang
van het verkeer, in den loop der vijf laatste jaren,
in onrustbarende verhoudingen verminderde.
Daarbij ontwikkelde zich insgelijks gedurende
deze laatste jaren, onder de verschillende ver
voermiddelen, een' ongebreidelde mededinging,
waartegen de spoorweg, tengevolge van wetsbe
palingen die dagteekenen uit den tijd toen de
spoorweg een feitelijk monopolie genoot, zich
slechts met beperkte verdedigingsmiddelen ver
zetten kon.
Om haar taak te vervullen, moest de Nationale
Maatschappij er naar streven de wijzen van ex
ploitatie van het net te verbeteren en de diensten
anders in te richten. Op handelsgebied, vermeer
derde ze het aantal har er handelsagenten in Bel
gië en in het buitenland, terwijl ze, op gebied
van herinrichting der diensten, het productief
werk trachtte te vermeerderen door de hergroe
peering van de diensten en inzonderheid van de
werkplaatsen, waarvan een groot aantal werden
afgeschaft, door de verbetering van de werk
methoden der bureelen waar de mechanisatie
zeer ver werd doorgedreven, door de algemeene
invoering van de planning voor alle werken, die
van de baan inbegrepen, door de zoover moge
lijk doorgevoerde inrichting van het ketting-
werk, door de verbetering van de werkvoorwaar-
den, onder meer door een intensievere verlichting,
en door de invoering van een moderne nijver
heidsboekhouding en van de geperfectionneerde
statistiek- en documentatiediensten.
De Maatschappij heeft verder getracht het
aantal voor het verkeer opengestelde inrichtin
gen te vermeerderen en is overgegaan tot een
herklasseering van de bestaande inrichtingen,
om zoodoende ieder daarvan te voorzien van een
personeel dat, wat aantal en hoedanigheid be
treft, zoo juist mogelijk past bij de lokale behoef
ten van het verkeer.
Het aantal en de snelheid der reizigerstrei
nen werden verhoogd.
De last en de snelheid der goederentreinen
werden eveneens verhoogd. Voor postcolli is de
aanhuisbestelling daags na dien van verzending
gewaarborgd. Het getal der besteldienstonder
nemingen voor het aan huis afleveren en afhalen
werd verdubbeld, zoodat thans 1.300 gemeenten
met samen 6 millioen inwoners aldus van huis
tot huis bediend worden. De verzendingen bij
volledige wagens werden ook zooveel mogelijk
versneld en die bestemd voor den uitvoer over
de Belgische zeehavens worden in de tijdruimte
van een nacht vervoerd en op een vast uur aan
de kaai gebracht.
Met het doel nog meer faciliteiten aan het pu
bliek te bezorgen, heeft de Nationale Maatschap
pij tal van zware en langzaam rijdende, treinen
door lichtere, snellere en meer frequente treinen
vervangen. Het materieel werd dan ook, in de
afgeloopen tien jaren, op groote schaal gemoder
niseerd. 1.500 metalen rijtuigen werden in dienst
gesteld, alsook «Superpacific locomotieven, elec-
trische treinen voor de baan Brussel-Antwerpen
en enkele, tweeledige en drieledige motortreinen
met stoom, met Dieselmotor of electrischen Die
selmotor. 1000 locomotieven werden afgebroken
en sjechts 33 nieuwe werden aangeschaft.
Verders wordt de herinrichting van den Dienst
van het Materieel gekenmerkt door de volgende
hervormingen centraliseering van de dienstre
gelingen van locomotieven voor gansch het net
door één enkelen dienstcentraliseering en spe
cialiseering van de werkplaatsen, zoodanig dat
een minder groot aantal werkplaatsen onafge
broken werk verzekerd zijnvereenvoudiging
en standaardiseering van het onderhoud en de
herstelling van het rollend materieel en het trek-
materieel. Dit alles had voor gevolg dat het aan
tal stelplaatsen voor locomotieven van 74 in 1926
tot op 61 in 1936 kon verminderd worden. Het
aantal werkplaatsen voor groote herstellingen
werd verlaagd van 6 tot 2, en dit voor middel
bare herstellingen van 19 tot 3.
De verbetering van de hoedanigheid der her
stellingen en de gevolgen van de rationaliseering
der werktuigen en der werkmethoden in de werk
plaatsen hadden als uitslag dat het aantal uren
handenarbeid gemiddeld besteed aan de groote
herstelling eener locomotief tot de helft vermin
derd is, dat de kilometerrit tusschen twee ach
tereenvolgende groote herstellingen met 60
vermeerderde, terwijl ook de gemiddelde termijn
van immobilisatie voor een herstelling met bijna
twee derden verkort werd voor een locomotief,
van 55 dagen in 1926 tot op 27 dagen in 1936 ge
bracht werd voor een rijtuig en van 30 tot op 9
dagen voor een wagen.
Ook op de baan werden door de Maatschappij
belangrijke werken, waaronder de electrificatie
der baan Brussel-Antwerpen een bijzondere ver
melding verdient, uitgevoerd om de verbindin
gen tusschen de voornaamste centra van het land
te verbeteren.
Zoo werd door haar toedoen, van 1926 tot 1936,
de ontwikkeling der banen, waarop niet met
meer dan 60 kilometer per uur mocht gereden
worden, van 1.950 kilometer tot op 700 kilometer
verminderd, terwijl nu, daarentegen, snelheden
van 90 tot 120 kilometer per uur toegelaten zijn
op 2.350 km. banen in plaats van op 1.200 km. in
1926. Tusschen Gent en Brugge bereikt de ver
wezenlijkte snelheid der treinen thans zelfs 140
km. per uur.
Terzelfdertijd werd de seininrichting der ba
nen verbeterd. Met het doel het aantal ongevallen
op den doorrit aan overwegen te verminderen,
werden onderscheidene verbeteringen aange
bracht perfectionneering van de aankondiging
der treinen tusschen de seinposten en de be
waakte overwegen plaatsing van geluids- en
lichtseinen tot aankondiging van het dichtgaan
der sluitboomen aan. de van op afstand bewaakte
overwegen j.autpmatische aankondiging, door ge-
luids- en lichtseinen, van het naderen der treinen
aan de niet bewaakte overwegen. Zoo waren, op
het einde van 1936, reeds 240 overwegen van
laatstbedoelde toestellen voorzien.
Daar, een zeer groot aantal stations van ouden
bouw zijn, heeft de Maatschappij getracht den
aanblik der gebouwen te verbeteren. Voor de
Versiering met bloemen, die algemeen gemaakt
werd, is een jaarlijksche prijskamp met 25.000 fr.
uitgeschreven. In 1936 werd overgegaan tot een
proeve van moderniseering van 7 stations derde
klasse en, daar de bekomen uitslagen algeheele
voldoening gaven, werd besloten, met ingang van
1937, over te gaan tot de stelselmatige moderni
seering van 600 stations, volgens een rhy thme van
100 stations per jaar. Verders werden geheel