Handels- en Nijverheidskamer, Yper 3 Fédération des Sinistrés de I'Arrondissement d'Ypres Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper nieuwe gebouwen opgetrokken te Roux, Bres- soux, Duffel, Sinte-Kathelijne-Waver, Knocke, Oude-God, Hove, Donck, Antwerpen-Oost, Boussu- Bois, Musson en Fauquez. Andere zijn nog in uitvoering te Auvelais, Maeseyck en Blanken- berghe. De Maatschappij is eveneens overgegaan tot den aanleg van verhoogde perrons, van gangen of voetbruggen naar de perrons en van schuilplaat sen voor reizigers in sommige belangrijke sta tions. Voor den gewichtigen goederendienst werden insgelijks moderne loodsen, overeenkomstig met de nieuwe eischen, in een groot aantal stations gebouwd. Wat nu de financieele uitslagen betreft, die de Nationale. Maatschappij gedurende haar eerste tienjarig tijdperk verwezenlijkte, ondergingen zij den invloed der economische gebeurtenissen, namelijk van de groote industrieele bedrijvig heid van 1927 tot 1930 en vervolgens van de eco nomische wereldcrisis die met de tweede helft van 1930 begon en thans nauwelijks geëindigd is. Voor de jaren 1926 tot 1930 werd er een totale winst van 1.637 millioen geboekt, terwijl voor de jaren 1931 tot 1936 het totaal verlies de som van 823 millioen bedroeg. Van de 1.637 millioen winst werd 16 millioen op nieuwe boekjaren overgedragen en 1.621 mil lioen verdeeld onder de aandeelhouders en het personeel. Hierop ontving de Staat alleen 1.155 millioen. De 823 millioen tekort over de jaren 1930 tot 1936 werden ten bedrage van 445 millioen afge nomen van de reserves, en het overige, hetzij 378 millioen, komt op het debet van de winst- en verliesrekening, in afwachting van een mogelijke regularisatie. De gedachte, hoe zeer verspreid zij ook is, dat de Staat tusschenkomt om het tekort der Nationale Maatschappij te dekken, is dus onjuist. De Nationale Maatschappij heeft al haar krach ten ingespannen om de uitgaven te verminderen in de mate welke met een goede exploitatie ver- eenigbaar is, doch heeft haar uitgaven niet in dezelfde mate kunnen verlagen als haar ontvang sten gedaald zijn, vermits twee derden van de uitgaven onafhankelijk zijn van den omvang van het verkeer. Zij heeft niettemin resultaten verkregen die dienen vermeld te worden. Zoo werden, van 3.208 millioen in 1930, de uitgaven tot 2.135 millioen verlaagd in 1935, wat een ver mindering van 1.073 millioen beteekent. Uit voorgaande gegevens, geput in het boekje door de Nationale Maatschappij uitgegeven, blijkt dat zij, in den loop van haar tienjarig bestaan, heel wat werk heeft verwezenlijkt. Vele en schoone verbeteringen, die kunnen waargenomen worden door alwie van de vervoer diensten der Nationale Maatschappij gebruik maakt, werden tot stand gebracht, maar... het dient hier wel gezegd te worden, weinig of geen ervan kwamen onze streek ten goede. Behalve het inrichten van enkele lichte trei nen tusschen Yper en Kortrijk, genoten wij hier van geen enkel ander voordeel waarmede andere steden en streken nochtans door de Nationale Maatschappij mildelijk bedeeld werden. Inte gendeel, onze streek werd door de Nationale Maatschappij grootelijks benadeeligd, want door haar toedoen werd het treinverkeer tusschen Yper en Rousselare, zoogezegd ten titel van proef neming die echter, spijts de volledige financieele mislukking ervan en de gewettigde misnoegd heid der overgroote meerderheid van de wegge bruikers, nog steeds blijft voortduren, afgeschaft en door een autobusdienst vervangen. Sedert jaren reeds vragen en hervragen wij aan de Nationale Maatschappij dat zij, benevens den bestaanden autobusdienst die vooral aan en kele tusschengemeenten dienst bewijst, op de lijn Yper-Rousselare eenige autorails zou laten loopen zooals zij het op meest alle andere secun daire lijnen heeft gedaan. Dank aan deze auto rails, zou de Nationale Maatschappij, hier ook zooals het overal elders het geval was, de uitba ting der lijn Yper-Rousselare zoo goedkoop moge lijk kunnen verzekeren en tevens aan het publiek alle gewenschte comfort en gemak kunnen bie den. In het begin van 1930 aangevangen, hebben de gedane proefnemingen met de autorails zulke algeheele voldoening gegeven dat er thans reeds met deze rijtuigen, waarvan er verscheidene ty pen bestaan die een snelheid van 60 tot 140 kilo meter per uur kunnen bereiken, een afstand van meer dan vier millioen kilometer werd afgelegd. Wij verhopen dan ook dat de Nationale Maat schappij er weldra zal toe besluiten het stelsel der nu reeds zooveel gebruikte autorails te ver- algemeenen en hier ook de lijn Yper-Rousse lare toe te passen, ten einde aan de rechtmatige eischen der bevolking voldoening te geven en haar niet langer meer in de gelegenheid te laten te zeggen dat er voor haar alleen niets gedaan wordt en niets te verkrijgen is. Ook op de lijnen Yper-Oostende en Yper-Armentières ware het hoogst wenschelijk eenige autorails in dienst te stellen ten einde het verkeer op die lijnen snel ler en frequenter te maken. Daareven spraken wij van de lichte treinen die thans tusschen Yper en Kortrijk loopen. Dit be teekent zeker een schoone verbetering, doch ook zij is onvoldoende, gezien het enkel spoor tus schen Yper en Komen een beletsel is om de trei nen nog frequenter te laten loopen. Daar de noodige grond reeds sedert lang onteigend is, belet dus niets ook op dit gedeelte der baan een dubbel spoor aan te leggen, wat grootelijks de dienstregeling zoo van het reizigers- als van het goederenvervoer zou verbeteren. De eenige moei lijkheid die mogelijks zou kunnen ingeroepen worden is de berg van Hollebeke, doch de onder vinding heeft genoegzaam bewezen dat die grond thans voldoende gezet is en dat, zoo men hem niet omwoelt, er hoegenaamd niets van te vreezen is. Een derde punt, waarvoor wij ook nog steeds op voldoening wachten, is het herbouwen der statie van Yper. De Nationale Maatschappij be schikt hiervoor over een oorlogsschadevergoeding van twee millioen en half. Met die som is er, ons dunkens, mogelijkheid een nieuw statiegebouw op te richten dat past in het mooi kader der om liggende gebouwen en dat waardig is van de groote faam van Yper. Laat ons meteen doen opmerken dat er aan de halte Brandhoek een schuilplaats voor reizigers dient geplaatst te worden. In meer algemeenen zin is er ook nog een ver betering die door de Nationale Maatschappij wat spoediger zou moeten doorgedreven worden, en dit is een doelmatige inrichting van het seinstel- sel aan de bewaakte en onbewaakte overwegen, of beter nog de geleidelijke afschaffing van alle overwegen, wat de veiligheid van het steeds druk ker wordend verkeer in ruime mate zou ver- grooten. Men ziet dus dat, benevens hetgeen reeds ver wezenlijkt werd, er nog veel door de Nationale Maatschappij te doen blijft, en vooral ten voor- deele van onze streek die reeds te lang door haar verwaarloosd en vergeten schijnt. De Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen, die fier gaat over hetgeen zij reeds elders deed, zal, wij verhopen het stellig, er ook aan houden hier voor Yper zoo spoedig mogelijk de gewenschte en noo dige verbeteringswerken, welke wij zooeven heb ben uiteengezet, uit te voeren. O Het bestuur wakkert al de leden aan deel te nemen aari den grooten REKLAAMSTOET die op Zondag, 30 Mei 1937, te Wervick zal plaats hebben. Zooals terecht in den oproep gezegd wordt, moet Yper, als hoofdstad van het arrondissement, een voorname plaats in den stoet bekleeden. Vóór den oorlog waren de handelsbetrekkin gen van Wervick met Yper veel belangrijker dan nu. Maar vier jaren vernieling en zes jaren her bouw, dat maakt tien jaren gedurende dewelke andere, door den oorlog begunstigde steden, de plaats van Yper ingenomen hebben. Voegt daarbij dat talrijke Ypersche firma's, na den oorlog hier niet teruggekomen zijn, waar door de oude betrekkingen dus niet meer hervat werden. Een nieuw Yper is ontstaan en het is aan de firma's van het nieuw Yper, aan de wakkere deelnemers der Ypersche Handelsfooren, naar Wervick te gaan om er het veld, door den oorlog verloren, terug te heroveren. Leden der Handels- en Nijverheidskamer en deelnemers der Handelsfooren, het bestuur re kent op u, schrijft u talrijk in bij den Heer Geuten, 2, Leege Kruisse, Wervick. Ten overstaan van de toenemende stijging van het vervoer, dringt de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen bij onze Kamer aan opdat de Heeren nijveraars en handelaars zooveel mogelijk vóór de maand October de voorraden grondstoffen, brandstoffen, enz. zouden opdoen, welke benoodigd zijn gedurende de maanden October en November, en alzoo het hunne zou den bijdragen om de toptrafiek, die jaarlijks ge durende de maanden October en November waar genomen wordt, te doen verminderen, ten einde de seizoenverzendingen zooals vroeger tot een ieders voldoening met regelmatigheid te kunnen verzekeren. Convention Belgo - Suisse pour ie Placement de Stagiaires en Belgique. L'arrangement conclu en mars 1935 entre la Belgique et la Suisse relatif a l'admission tem- poraire réciproque de stagiaires a déja donné d'excellents résultats. II est réjouissant de con- stater qu'un certain nombre de jeunes employés, de techniciens et d'artisans ont pu obtenir ainsi l'autorisafion de parfaire leurs connaissances pro- fessionnelles et linguistiques dans un pays étran- ger. Le contingent d'autorisations ouvert pour 1937 n'est pas encore épuisé et l'Office Fédéral de l'Industrie, des Arts et Métiers et du Travail, Rue Fédérale, a Berne, ainsi que les Offices Cantonaux de Travail, donneront volontiers tous renseigne- ments utiles aux personnes que cette question intéresse. On peut également obtenir des informations a ce sujet auprès du Service de placement de la Société Suisse des Commergants, 34, Talacker, a Zurich ou auprès de son représentant en Bel gique, M. Charles-A. Porret, 31, Rue Portaels, (Tél. 15.93.10) Bruxelles. O Compte-rendu de la Réunion du 2 Mai 1937 La réunion est ouverte a 15 h. sous la prési- dence de M. l'avocat Arthur Butaye. Outre quel- ques délégués, nous notons encore la présence de M. B. Vermeulen, député permanentC. Le- mahieu, échevin de la ville d'Ypres, et L. Vande- voorde, directeur de la Coopérative pour dom- mages de guerre d'Ypres. M. le Président fait un exposé succinct de la situation actuelle. Suite a nos dififérentes démar ches et requêtes, les bureaux ministériels ont cessé de poursuivre les sinistrés qui ont fait reconstruire leurs immeubles par le Haut Com missariat Royal, et de réclamer, sauf en cas d'er- reur matérielle ou de double emploi, le rembour- sement d'intérêts payés antérieurement. On dit même qu'il serait question de proposer une loi pour homologuer purement et simplement toutes les transactions régulièrement intervenues en ma- tière de dommages de guerre et d'en finir une fois pour toutes avec cette question. Le tribunal des dommages de guerre d'Ypres reste encore toujours en fonctions, mais sa tache principale consiste a controler des remplois en retard ou non encore justifiés. Après un intéressant échange de vues, au cours duquel M. l'échevin Lemahieu a parlé d'un projet de construction d'une station d'épuration des eaux d égout de la ville, et de la restauration d'un trongon du canal d'Ypres a Comines qui pourrait créer ici des terrains industriels, les délégués se séparent a 16 h. 30. O Beknopt verslag der vergadering van 2 Mei 1937 De Heer advokaat Arthur Butaye, voorzitter, opent de vergadering om 15 u., in aanwezigheid van de Heeren B. Vermeulen, bestendig afgevaar digde C. Lemahieu, schepen der stad Yper L. Vandevoorde, bestuurder der Samenwerkende Vennootschap voor Oorlogsschade Yper en de Omstrekenen enkele afgevaardigden. Zooals blijkt uit het kort overzicht dat de Heer voorzitter over den huldigen toestand geeft, heb ben de ministerieele bureelen, als gevolg op onze herhaalde stappen en verzoekschriften, opgehou den met rechterlijke vervolgingen in te spannen tegen de geteisterden die den heropbouw hunner onroerende goederen aan het Koninklijk Hoog Commissariaat toevertrouwden. Ook is er, tenzij in de gevallen van misslag in de berekeningen of wanneer het sommen betreft die tweemaal uit betaald werden, een einde gesteld aan het terug- eischen van vroeger uitbetaalde interesten. Naar vernomen werd, zou er spraak zijn een wet voor te stellen die al de vroeger regelmatig gesloten overeenkomsten bekrachtigt, ten einde eens voor altijd gedaan te maken met de kwestie der oor logsschade. De Rechtbank voor Oorlogsschade van Yper blijft nog immer in werking, doch haar voor naamste taak bestaat thans in het nazien van het herbeleg dat verachterd is of nog niet ver- rechtvaardigd werd. Nadien heeft onder de aanwezige afgevaardig den een belangrijke gedachtenwisseling plaats, tijdens dewelke de Heer schepen Lemahieu han delt over een ontwerp voor het oprichten eener zuiveringsstatie om het rioolwater der stad Yper te zuiveren, en over de herstelling van een pand der vaart Yper-Komen langs hetwelk nijverheids- gronden beschikbaar zijn en waar zich dus met tertijd nieuwe nijverheden zouden kunnen ves tigen. De vergadering wordt hierop te 16 u. 30 opge heven. Cichorei Pacha alleen Kan mijn hart bekoren Beter ;s er nergens geen Of v er ooit geboren.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 3