Marcel, coiffeur
2
Leest en verspreidt HET YPERSCHE
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
Bien faire et laisser dire...
Doe wel en zie niet om...
La Maison
Het Huis
pom* Haines et Messieurs
Rue au Beurre, 20, YPRES
Boterstraat, 20, YPER
BLANKENBERGHE, Avenue de Smet de Naeyer, 52-54.
zwemkom en, na te Wevelghem de troepen van
het vliegplein in oogenschouw genomen te heb
ben, begaf de Koning zich nog naai* Sweveghem
waar hij de belangrijke draadtrekkerij van M.
Bekaert bezocht.
Overal weerklonk het van Leve de Koning
en gaf de bevolking vrijelijk lucht aan haar ge
voelens van gehechtheid en erkentelijkheid
Indien echter dit zoo vereerend bezoek van
Z. M. den Koning de bewoners dier streek met
vreugde en fierheid heeft vervuld, moeten wij
hier toch bekennen dat het voor de bevolking
onzer streek, dit ander gedeelte der grensarbei-
dersstreek dat door den oorlog gansdh verwoest
en van alles beroofd werd, een groote teleurstel
ling is geweest.
Waarom hebben de inrichters van dit konink
lijk bezoek den wegwijzer ervan zoo geschikt
dat alleen de niet verwoeste steden en gemeen
ten van Zuid West-Vlaanderen het voorrecht
hadden Zijne Majesteit te begroeten en toe te
juichen Waarom werd juist de gewezen front
streek, die voorzeker wel het meest zulke eer
verdiende, volledig uitgesloten Is zulks niet,
vanwege de Heeren Ministers die den Koning
vergezelden en hoogst waarschijnlijk dit bezoek
hebben ingericht, een bekentenis dat er alleen
in het Kortrijksche werken uitgevoerd worden
die de moeite loonen aan den hoogst geplaatsten
persoon van ons land getoond te worden en dat
er voor het ander gedeelte der grensstreek, dat
alles verloor, nog bitter weinig gedaan werd om
er de zoo gruwelijke oorlogswonden te heelen,
om het zijn vroegeren welstand terug te geven
En inderdaad, had Zijne Majesteit de Koning
ook onze streek moeten bezoeken, wat and£Fs
zouden wij hem hier kunnen getoond hebben
dan de puinen onzer Weldadigheidsschool, dan
de plaats waar vroeger onze ruiterijschool, onze
voetvolkkazerne op stonden, dan de puinen van
het Koninklijk Gesticht van Meessen, al instel
lingen die hier vóór den oorlog grootelijks het
hare bijbrachten om den welstand onzer streek
te verzekeren Wat anders zouden wij Zijne Ma
jesteit kunnen laten zien dan onze half herbouw
de Hallen, dan het voorloopig stationgebouw, dan
de gansch omwoelde vaart Yper-Komen waarvan
het herstel ons door den Heer Minister Merlot
geweigerd wordt Wat anders zouden wij door
hem hebben kunnen laten bezoeken dan de plaat
sen waar vroeger de bleekerij Verschoore, thans
naar Kortrijk verplaatst, oprees waar hier, had
de oorlog niet uitgebroken, een groote velofa-
briek ging opgericht worden waar vroeger de
belangrijke suikerfabriek van Waasten stond, en
dan de talrijke plaatsen waar voorheen een voor
naam handelsgesticht of een kleine nijverheid
hier werk aan onze bevolking bezorgde
Neen, voor onze streek werd er tot hiertoe nog
te weinig gedaan opdat de personen, die de taak
van economische heropbeuring van het land en
dus ook van ons gewest op zich genomen hebben,
hier bij een gebeurlijk bezoek van den Koning,
evenveel eer zouden kunnen halen als in het
Kortrijksche. De streek van Yper namelijk is
de eenige van gansch het grensarbeidersgebied
van West-Vlaanderen, de cijfers die door het re-
geeringscommissariaat maandelijks uitgegeven
worden bewijzen zulks, waar het aantal Werkloo-
zen niet vermindert maar eerder nog aangroeit.
Sprekende over Yper schreef een groot finan
cieel dagblad, naar aanleiding van dit konink
lijk bezoek aan het Kortrijksche, in zijn num
mer van Dinsdag 18" dezer de werkloosheid is
er vooral zeer hevig in de bouwnijverheid de
gevolgen van den oorlog en van den heropbouw
der verwoeste gewesten zijn er duidelijk merk-
baar. De oprichting te Yper of in het omlig-
gende van enkele nijverheden zou toelaten aan
deze streek de bron van welstand te geven die
haar door den oorlog ontnomen werd
Dit is maar al te waar en 't is hetgeen wij hier
steeds hebben voorgehouden. In ruil van al het
geen onze stad onwederroepelijk door den oorlog
verloren heeft of waarvan zij onrechtvaardig
beroofd werd, dient alles in 't werk gesteld om
onze stad door andere middelen een deel van haar
vroegere grootheid en welvaart terug te schen
ken. Het toerisme, dat een niet te versmaden
doch een gansch ontoereikende en mogelijks wel
voorbijgaande bron van inkomsten uitmaakt,
moet zooveel mogelijk uitgebreid en bevorderd
worden, doch vooral de oprichting van fabrieken
en nijverheden dient in de hand gewerkt te wor
den. Hiervoor echter, om nieuwe nijverheden aan
te lokken en hare leefbaarheid hier mogelijk te
maken, moet aan onze streek de onmisbare eco
nomische uitrusting geschonken worden en moet
ze namelijk goede waterverbindingen bezitten.
De thans wereldvermaarde draadtrekkerij van
Sweveghem, die door Zijne Majesteit Dinsdag
laatst met een bezoek vereerd werd, is een door
slaande bewijs van het economisch nut eener
vaart en van het overwegend belang dat een
goede waterweg voor de nijverheid biedt. De
vaart Kortrijk-Bossuyt, uitsluitelijk gegraven
met het doel de Leie met de Schelde en Kortrijk
met het binnenland te verbinden, heeft weldra
langs haar oevers tal van nijverheden zien tot
stand komen, zooals gezegde draadtrekkerij die,
door een gewezen dorpskoster opgericht, een heel
nederig begin kende en thans ongeveer 4000 ar
beiders telt, dan verder nog de alomgekende pan-
nenfabrieken, de groote electriciteitscentrale,
enz. al inrichtingen die dank aan het bestaan van
dien waterweg tot een ongehoorden bloei en uit
breiding zijn gekomen.
Ook de vaart Yper-Komen, die de Yzer met de
Leie en onze stad en streek en ook de haven van
Nieuwpoort met 't bedrijvige Noorden van Frank
rijk en met de nijverheidsstreken van ons land
moet verbinden, kan en zal hier mettertijd, daar
zijn wij zeker van, dezelfde diensten bewijzen.
Van deze vaart, die onder alle opzicht, 't zij voor
wat het aantal sluizen als voor wat den aard van
den grond betreft, zooveel gelijkenis heeft met
de vaart Kortrijk-Bossuyt, hangt de heropleving
en den bloei onzer streek af. Het eenig verschil
tussdhen beide vaarten is dat deze van Kortrijk
naar Bossuyt van eerst af slaagde en de tunnel
onder den berg gegraven er stand hield, terwijl
de werken der vaart Yper-Komen in de hoogte
van Hollebeke jammerlijk mislukten, wat thans,
dank zij de opgedane ondervinding en de mo
derne techniek, geenszins meer te vreezen valt.
Nu dat dit koninklijk bezoek aan het Kortrijk
sche gebracht als de bezegeling mag aanzien wor
den van de algeheele heropstanding dezer streek,
hopen wij dat, na al de andere steden, Yper thans,
de stad die om haar heldhaftig lijden en roem-
vollen dood de eerste had moeten bediend wor
den en ongelukkiglijk de laatste is gebleven om
van de zoo kwistig uitgedeelde Staatsgunsten
te genieten, ook aan de beurt zal komen. Wij
vragen hier geen nieuwe werken, doch alleen
maar het herstel van hetgeen wij bezaten, van
hetgeen onze bevolking, die even moedig en be
kwaam is als deze van het Kortrijksche en el
ders, toelaten moet de streek van Yper weer op
te helpen en haar aan den algemeenen bloei van
het land te doen deelnemen.
Onze bevolking, tot wie wijlen Koning Albert
in 1919 zegde Keert naar uwe streek terug en
gij zult volledig herstel bekomenrekent er
nog steeds stellig op dat men er prijs zal op stel
len deze koninklijke belofte trouw na te komen.
Mochten wij weldra vernemen dat onze minis
ters besloten zijn eindelijk ook eens aan Yper te
geven wat het toekomt, dat de Dienst voor Eco
nomisch Herstel de noodzakelijkheid der hier nog
uit te voeren werken en in de eerste plaats van
de vaart Yper-Komen erkent, dan zouden alle
Yperlingen en alle bewoners onzer streek zich
met geestdrift voorbereiden om Zijne Majesteit
den Koning hier triomfantelijk te ontvangen en
hem, tijdens zijn zoo verhoopte en vurig ver
wachte bezoek, met fierheid wijzen op al hetgeen,
ter vervulling der belofte van zijn doorluchtigen
vader, voor ons, de ongelukkigste Belgen, de be
woners van de andere helft van het grensarbei
dersgebied die door den oorlog alles verloor, ge
daan wordt.
Het woord is aan de Heeren Ministers.
Beloften en Verklaringen
van den Heer Minister van Verkeer.
Op 19 November 1936 schreef de Heer Thelis-
mar, Kabinetsoverste bij den Heer Marcel-Henri
Jaspar, Minister van Verkeer, aan een Volksver
tegenwoordiger onzer streek
De Hr. Minister onderzoekt thans persoon-
lijk deze zaak en zal de gelegenheid hebben
aan de Kamer van Volksvertegenwoordigers
er den uitslag van mede te deelen alsook de be-
slissing die hij zal genomen hebben, rekening
houdende van al de zienswijzen die hij des-
aangaande ontvangen heeft.
Op 16 December 1936 werd er door de Volks
vertegenwoordigers Butaye en Missiaen een
breedvoerige interpellatie en uiteenzetting ge
daan aan den Heer Minister omtrent de afschaf
fing der treinen, contract en uitbating der auto
bussen. Ingaande op de gegevens en verklaringen
van zeker ambtenaar welke in deze Kamerzitting
tegenwoordig was, gaf de Minister van Verkeer
ontwijkende antwoorden, trachtte zoo goed moge
lijk de afschaffing der 'treinen goed te praten,
nam geen beslissing... maar beloofde!
Onder meer verklaarde hij
Ik zou gelukkig zijn nieuwe onderhouden te
hebben met de HH. Missiaen, Dierkens en Bu-
taye ten einde een oplossing te vinden. Wij
zullen de zaak opnieuw in haar geheel onder-
zoeken met al de vertegenwoordigers van het
Arrondissement leper, vooral onder het oog-
punt van het algemeen belang, (bladz. 475
Kamerverslagen).
In de Senaatvergadering van 10 Februari 1937
antwoordde de Heer Minister op de interpellatie
van den Heer Senator Vandenbulcke als volgt
Het is een moeilijk op te lossen vraagstuk.
Ik zal mij daartoe inspannen en ik zal de par-
lementsleden die zich de zaak aantrekken in
mijn kabinet bijeenroepen.
11 Maart 1937 De Heer Volksvertegenwoor
diger Allewaert ondervraagt in de Kamerzitting
opnieuw den Minister. Het antwoord was ontwij
kend en onvoldoende
Het vraagstuk is moeilijk op te lossen. Ik heb
daarover reeds adviezen ingewonnen, maar zij
zijn uiteenloopend.
Wij zijn half Mei 1937, dus zes maand na het
schrijven van den Heer Thelismar bij hetwelk
een beslissing beloofd werd... drie, vier inter-
pellatien... drie, vier stellige beloften en onze
Volksvertegenwoordigers en Senatoren wachten
nog altijd op de beloften gedaan door een Mi
nister
Er wordt tijd gevonden voor de oplossing van
vraagstukken veel moeilijker dan het probleem
leper-Roeselare Er wórdt tijd gevonden voor
verplaatsingen naar St Niklaas of Spa, Oostende
of Brugge, voor de inhuldiging van nieuwe inter
nationale verbindingen, doch hier voor onze
streek is een comedie-bezoek als dit van dén
Heer Thelismar op 6 November 1936, voldoende.
Binnen enkele weken staan wij voor het Parle
mentair verlof... en de herinrichting van het
treinverkeer tussc'hen de beide West-Vlaamsche
steden, zal samen met de plechtige beloften
van een Minister des Konings, voor enkele maan
den terug in de cartons der Administratie ver
toeven. 't En zal
Indien sommige leden der Administratie Mi
nisterie van Verkeer of nog der Directie der
N. M. B. S., wie ze ook zijn, denken dat wij de
zaak maar zoó zullen laten, zij zijn mis Zooals
we ingelicht werden omtrent het contract,' de
erbarmelijke uitslagen, de onderzoeken gedaan
door de Diréctie der N. M. B. S.. zullen wij, als
noodig mocht blijken, andere feiten in het ware
daglicht brehgen.-Wij herhalen hetgeen wij reeds
zoo dikwijls geschreven hebben Die comedie
moet,., en zal eindigen».
Nu omtrent de verklaringen van den Heer Mi
nister van Verkeer. Op de ondervragingen van
de Volksvertegenwoordigers Butaye en Missiaen
gedaan op 16-12-1936, verklaarde- hij
Pour se faire une opinion plus ou moins
exacte, des résultats financiers de l'opération,
il faut a rnon. avis tenir uniquement compte
des dépenses des deux genres d'exploitation
Dan verders
On ne peut imposer des charges nouvelles en
obiigeant la S. N. C. B. a rétablir une ligne se-
condaire. Nous n'avons pas intérêt a aggraver
d'une facon ou d'une autre le déficit de la S. N.
C. B. Ce serait nous placer dans une situation
par trop paradoxale.
De handelwijze van den Heer Minister beant
woordt geenszins aan zijne gezegden.
De proefneming was op financieel gebied een
totale fiasco, slechts Fr. 73.000 verlies voor de
treinen in 1931 en als uitslag 545.000 Fr. met de
autobusuitbating bekomen. Fr. 440.000 winsten
voorzien en na VIJF JAAR proefneming nog
informe son honorable clientèle, qu'elle
continuera. comme par le passé, a la
servir avec rapidité et avec le plus
grand soin.
Mênie MiiIhoii
voor I>a men en Heeren
bericht zijn geachte klanten dat het,
zooals in het verleden, zal voortgaan
hen met spoed en met de grootste zorg
te bedienen.
Kelftle Huis te
MMMMMC