Cinema FLORA, Croote Markt - Yper 18 JAAR, Nr 10 5 JUNI 1937 18' ANNÉE, N 10 5 JUIN 1937 - Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d'Ypres DE HEER MINISTER MERLOT KOMT NAAR YPER DE VAART YPER-KOMEN BEZOEKEN VISITE DE M. LE MINISTRE MERLOT A YPRES ET AU CANAL YPRES-COMINES KRONING VAN DEN KONING en de KONINGIN van ENGELAND POUPÉE BLONDE BLONDE POP —STRAAT ZANGER— HET TREINVERKEER «IEPER-ROUSSELARE» YPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd LA REGION D'YPRES ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Het nieuws bereikt ons dat de heer Merlot, minister van openbare werken, na zijn bezoeken aan Beernem, ter gelegenheid van het aanleggen der autostrade, aan het Albertkanaal te Luik, met den heer Eersten Minister Van Zeeland, aan Eupen, Verviers, Charleroi, Seraing en de nij verheidscentra van het Waalsche, en ook aan Kortrijk en het Zuiden van West-Vlaanderen bij het bezoek van Z. M. den Koning, in een woord na al de streken van het land, die door den oorlog niet verwoest werden en waar de regeering thans grootsche werken doet uitvoeren, thans ook Yper en de vaart Yper-Komen zal komen bezoeken. Tijdens zijn talrijke bezoeken aan de nijver heidsstreken van ons land zal de heer Minister ongetwijfeld de bevinding opgedaan hebben dat de waterwegen steeds de bakermat zijn geweest van talrijke nijverheden, die er zich langsheen hare oevers kwamen vestigen. Daarvan had hij het treffendste bewijs te Sweveghem langsheen de vaart van Bossuyt, die met de vaart Yper- Komen zooveel gelijkenis heeft. Wij zijn er ten zeerste over verheugd dat de heer Merlot zich thans ter plaats, persoonlijk zal komen overtuigen van de mogelijkheid van het herstel der vaart Yper-Komen en van den onbe twistbaar heilzamen invloed welke dit herstel op den economischen heropbloei van onze streek moet uitoefenen. Wanneer de heer Minister de vaart in zijn te- genwoordigen toestand zal aanschouwen, zal hij met eigen oogen kunnen zien, dat het hier niet gaat ons een gansch nieuw en misschien denk beeldig ontwerp dat in het brein van een of an der achtenswaardig persoon is ontstaan, maar vóór hem zal het tastbare bewijs liggen dat de verbinding, al over Yper en Komen, van de Leie met den Yzer, steeds de bekommernis heeft uit gemaakt van de geslachten die ons voorafgingen en dat de vaart Yper-Komen ware het niet van een jammerlijke tekortkoming van de vroegere techniek, die nu niet meer te vreezen is, een reeds lang bestaande werkelijkheid ware geweest. Het hangt van één woord van den Minister af, dat hetgeen sedert eeuwen werd nagestreefd en vóór den oorlog op het punt stond verwezenlijkt te worden, door zijn wil werkelijkheid worde. Het moet den heer Minister opvallen dat, met betrek op de werkloosheid mits zijn beslissend woord, het middel hier aan de hand ligt om bin nen zeer korten tijd hier talrijke werkloozen aan het werk te stellen en de werkloosheid in onze streek, zooals elders, op gevoelige wijze te lee- nigen. Bij het vernemen van het bezoek aan Yper van den heer Merlot heeft de Ypersche Handels- en Nijverheidskamer hem den hieronderstaanden brief gestuurd. Wij betrouwen erop dat het den heer Minister zal behagen er een inwilligend ant woord op te geven. Le 3 Juin 1937. A Monsieur MERLOT, Ministre des Travaux Publics Bruxelles. Monsieur le Ministre, Nous apprenons par la presse, la prochaine visite que vous vous proposez de faire ici a Ypres et nous nous permettons de vous rappeler le programme que nous vous avons proposé a plusieurs reprises et no- tamment les 3 octobre et 10 décembre 1936 soit: 1° Arrivée a Comines, Visite de l'embouchure du canal Ypres-Comines dans la Lys. 2° Trajet Comines-Zillebeke en chemin de fer afin de suivre les berges'du canal sur une grande longueur ce que l'auto ne permet pas. Départ de Comines a 10.23 h.. arrivée a Zillebeke a 10.37 h. 3° Visite de la tranchée de Höllebeke et du canal jusqu'a Ypres. 4" Visite de l'embouchure du canal a Ypres. Nous osons espérer. Monsieur le Ministre, que Vous voudrez agréer nos suggestions afin de pouvoir Vous faire une idéé absolument exacte de la question -de la restauration du Canal Ypres-Comines. Nous vous prions d'agréer. Monsieur le Ministre, l'assurance de nos sentiments dévoués. Pour le Comité Le Secrétaire. Ed. Toussaert. Le Président, H. Vermeulen. La nouvelle nous parvient de la visite trés prochaine de M. le Ministre Merlot a Ypres et au canal Ypres-Comines. Nous en sommes d'autant plus heureux que M. le Ministre aura l'occasion de se rendre ainsi personnellement compte de l'état du canal Ypres- Comines, et de l'effet immédiat qu'exercera sur la résorption du chomage la restauration de ce canal, désirée par l'unanimité de la popula- VANAF VRIJDAG 4 JUNI Deze week, twee groote sprekende films en als bijvoegsel GANSCH DE PLECHTIGHEID, ZEER UITGE BREID EN IN NATUURLIJKE KLEUREN, DER volgens een gansch nieuwe en onuitgegeven werkwijze van PATHÉ - JOURNAL. Al de scènes vanaf het vertrek uit het kasteel, den doortocht door Londen, de kroning en den terugkeer zijn er omstandig weergegeven. Een mooie komedie. met ANNA NEAGLÊ is een meesterstuk der Engelsche productie met een ongelooflijk schitterende ensceneering. Men begint met den PATHE - JOURNAL. tion d'Ypres et de la région dévastée. Dés qu'elle a eu connaissance de cette visite, notre Chambre de Commerce et d'Industrie a adressé a M. le Ministre Merlot, la lettre repro duce dans l'article flamand ci-dessus. Nous osons espérer que M. le Ministre voudra y donner une suite favorable et que la visite de I'honorable Ministre fera date dans I'histoire de la résurrection d'Ypres. KINDERS TOEGELATEN. Ter inlichting en overweging aan den Heer Minister van Verkeer Op 27 Mei 1.1. heeft de Heer Marcel-Henri Jas- par, Minister van Verkeer andermaal het bewijs geleverd dat hij omtrent het probleem Verkeer tusschen leper en Roeselare» niet enkel en alleen volkomen onverschillig blijft maar ook zeer par tijdig optreedt. Ten bewijze van hetgeen wij voorhouden op 5 Mei Li. richte de Heer Volksvertegenwoor diger Allewaert, onder nummer 52, volgende vraag aan den Heer Jaspar Bij de bespreking der begrooting van Ver- keerswezen hebt Ued. beloofd den toestand te onderzoeken om het treinverkeer tusschen leper en Roeselare te herstellen. Ik begeer te weten wat er reeds gedaan werd en voor wanneer de herstelling van het trein- verkeer wordt voorzien.» In vragen en antwoorden, Bulletijn 24, datum 27 Mei 1937, onder antwoord N° 57, vinden wij volgende zonderlinge inlichtingen verstrekt door den Heer Minister van Verkeer De kwestie aangaande het herstel van het treinverkeer tusschen leper en Roeselare werd door mijne diensten en door die der N. M. B. S. aan een grondig onderzoek onderworpen. (1) »Uit dat onderzoek is gebleken dat, om redenen van financieelen aard het niet mogelijk is te- gelijkertijd rechtstreeksche verbindingen per spoor en per autobus tusschen voornoemde ste- den tot stand te brengen. (2) Tot de afschaffing van den autobusdienst kan ook niet overgegaan worden daar, eenerzij ds, de firma, die thans de lijn voor rekening van de N. M. B. S. verzekert, het recht heeft de lijn te blijven exploiteeren tot 6 Februari 1940, (3) en dat anderzijds de afgevaardigden van de Gemeenten Moorslede, Passchendaele en Zon- nebeke om het behoud van den autobusdienst verzochten. (4). Ik ben echter voornemens, zooals ik het acht- baar lid beloofd heb, een vergadering van de personaliteiten die in deze zaak. zijn tusschen- gekomen in mijn kabinet te beleggen, ten einde een verzoenende oplossing te zoeken. (5). Tot daar het moedwillig ministerieel antwoord. Een enkele vraag dringt zich op welk ambtenaar heeft deze valsche gegevens verstrekt aan den Heer Minister van Verkeer Wij weten bij ondervinding dat de Administra tie van het Ministerie van Verkeer, en vooral zeker ambtenaar, tegen sterren en wind de al leen uitbating per autobus verdedigt. Wij weten ook dat zelfde ambtenaar, vroeger in de Directie der N. M. B. S., het ontwerp miek van het con tract der autobuslijn, wij weten ook dat zelfde ambtenaar steeds deel miek van elke delegatie gelast met onderzoeken in deze zaak... maar wij kunnen evenwel niet begrijpen dat een Mi nister zich zoo maar laat leiden en eenvoudig als radiovan zijn Administratie optreedt Wij kunnen evenmin aannemen dat de Minis-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 1