Cinema FLORA, Croote Markt - Yper
18 JAAR, Nr 10 5 JUNI 1937
18' ANNÉE, N 10 5 JUIN 1937
- Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de 1'Arrondissement d'Ypres
DE HEER MINISTER MERLOT
KOMT NAAR YPER
DE VAART YPER-KOMEN BEZOEKEN
VISITE DE M. LE MINISTRE MERLOT
A YPRES
ET AU CANAL YPRES-COMINES
KRONING VAN DEN KONING
en de KONINGIN van ENGELAND
POUPÉE BLONDE BLONDE POP
—STRAAT ZANGER—
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA REGION
D'YPRES
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Het nieuws bereikt ons dat de heer Merlot,
minister van openbare werken, na zijn bezoeken
aan Beernem, ter gelegenheid van het aanleggen
der autostrade, aan het Albertkanaal te Luik, met
den heer Eersten Minister Van Zeeland, aan
Eupen, Verviers, Charleroi, Seraing en de nij
verheidscentra van het Waalsche, en ook aan
Kortrijk en het Zuiden van West-Vlaanderen bij
het bezoek van Z. M. den Koning, in een woord
na al de streken van het land, die door den oorlog
niet verwoest werden en waar de regeering thans
grootsche werken doet uitvoeren, thans ook Yper
en de vaart Yper-Komen zal komen bezoeken.
Tijdens zijn talrijke bezoeken aan de nijver
heidsstreken van ons land zal de heer Minister
ongetwijfeld de bevinding opgedaan hebben dat
de waterwegen steeds de bakermat zijn geweest
van talrijke nijverheden, die er zich langsheen
hare oevers kwamen vestigen. Daarvan had hij
het treffendste bewijs te Sweveghem langsheen
de vaart van Bossuyt, die met de vaart Yper-
Komen zooveel gelijkenis heeft.
Wij zijn er ten zeerste over verheugd dat de
heer Merlot zich thans ter plaats, persoonlijk zal
komen overtuigen van de mogelijkheid van het
herstel der vaart Yper-Komen en van den onbe
twistbaar heilzamen invloed welke dit herstel
op den economischen heropbloei van onze streek
moet uitoefenen.
Wanneer de heer Minister de vaart in zijn te-
genwoordigen toestand zal aanschouwen, zal hij
met eigen oogen kunnen zien, dat het hier niet
gaat ons een gansch nieuw en misschien denk
beeldig ontwerp dat in het brein van een of an
der achtenswaardig persoon is ontstaan, maar
vóór hem zal het tastbare bewijs liggen dat de
verbinding, al over Yper en Komen, van de Leie
met den Yzer, steeds de bekommernis heeft uit
gemaakt van de geslachten die ons voorafgingen
en dat de vaart Yper-Komen ware het niet van
een jammerlijke tekortkoming van de vroegere
techniek, die nu niet meer te vreezen is, een
reeds lang bestaande werkelijkheid ware geweest.
Het hangt van één woord van den Minister af,
dat hetgeen sedert eeuwen werd nagestreefd en
vóór den oorlog op het punt stond verwezenlijkt
te worden, door zijn wil werkelijkheid worde.
Het moet den heer Minister opvallen dat, met
betrek op de werkloosheid mits zijn beslissend
woord, het middel hier aan de hand ligt om bin
nen zeer korten tijd hier talrijke werkloozen aan
het werk te stellen en de werkloosheid in onze
streek, zooals elders, op gevoelige wijze te lee-
nigen.
Bij het vernemen van het bezoek aan Yper van
den heer Merlot heeft de Ypersche Handels- en
Nijverheidskamer hem den hieronderstaanden
brief gestuurd. Wij betrouwen erop dat het den
heer Minister zal behagen er een inwilligend ant
woord op te geven.
Le 3 Juin 1937.
A Monsieur MERLOT,
Ministre des Travaux Publics
Bruxelles.
Monsieur le Ministre,
Nous apprenons par la presse, la prochaine visite
que vous vous proposez de faire ici a Ypres et nous
nous permettons de vous rappeler le programme que
nous vous avons proposé a plusieurs reprises et no-
tamment les 3 octobre et 10 décembre 1936 soit:
1° Arrivée a Comines, Visite de l'embouchure du
canal Ypres-Comines dans la Lys.
2° Trajet Comines-Zillebeke en chemin de fer afin
de suivre les berges'du canal sur une grande longueur
ce que l'auto ne permet pas.
Départ de Comines a 10.23 h.. arrivée a Zillebeke a
10.37 h.
3° Visite de la tranchée de Höllebeke et du canal
jusqu'a Ypres.
4" Visite de l'embouchure du canal a Ypres.
Nous osons espérer. Monsieur le Ministre, que Vous
voudrez agréer nos suggestions afin de pouvoir Vous
faire une idéé absolument exacte de la question -de la
restauration du Canal Ypres-Comines.
Nous vous prions d'agréer. Monsieur le Ministre,
l'assurance de nos sentiments dévoués.
Pour le Comité
Le Secrétaire.
Ed. Toussaert.
Le Président,
H. Vermeulen.
La nouvelle nous parvient de la visite trés
prochaine de M. le Ministre Merlot a Ypres et
au canal Ypres-Comines.
Nous en sommes d'autant plus heureux que
M. le Ministre aura l'occasion de se rendre ainsi
personnellement compte de l'état du canal Ypres-
Comines, et de l'effet immédiat qu'exercera
sur la résorption du chomage la restauration de
ce canal, désirée par l'unanimité de la popula-
VANAF VRIJDAG 4 JUNI
Deze week, twee groote sprekende films
en als bijvoegsel
GANSCH DE PLECHTIGHEID, ZEER UITGE
BREID EN IN NATUURLIJKE KLEUREN, DER
volgens een gansch nieuwe en onuitgegeven
werkwijze van PATHÉ - JOURNAL.
Al de scènes vanaf het vertrek uit het kasteel,
den doortocht door Londen, de kroning en den
terugkeer zijn er omstandig weergegeven.
Een mooie komedie.
met ANNA NEAGLÊ
is een meesterstuk der Engelsche productie met
een ongelooflijk schitterende ensceneering.
Men begint met den PATHE - JOURNAL.
tion d'Ypres et de la région dévastée.
Dés qu'elle a eu connaissance de cette visite,
notre Chambre de Commerce et d'Industrie a
adressé a M. le Ministre Merlot, la lettre repro
duce dans l'article flamand ci-dessus.
Nous osons espérer que M. le Ministre voudra
y donner une suite favorable et que la visite de
I'honorable Ministre fera date dans I'histoire de
la résurrection d'Ypres.
KINDERS TOEGELATEN.
Ter inlichting en overweging aan den Heer
Minister van Verkeer
Op 27 Mei 1.1. heeft de Heer Marcel-Henri Jas-
par, Minister van Verkeer andermaal het bewijs
geleverd dat hij omtrent het probleem Verkeer
tusschen leper en Roeselare» niet enkel en alleen
volkomen onverschillig blijft maar ook zeer par
tijdig optreedt.
Ten bewijze van hetgeen wij voorhouden
op 5 Mei Li. richte de Heer Volksvertegenwoor
diger Allewaert, onder nummer 52, volgende
vraag aan den Heer Jaspar
Bij de bespreking der begrooting van Ver-
keerswezen hebt Ued. beloofd den toestand te
onderzoeken om het treinverkeer tusschen
leper en Roeselare te herstellen.
Ik begeer te weten wat er reeds gedaan werd
en voor wanneer de herstelling van het trein-
verkeer wordt voorzien.»
In vragen en antwoorden, Bulletijn 24, datum
27 Mei 1937, onder antwoord N° 57, vinden wij
volgende zonderlinge inlichtingen verstrekt door
den Heer Minister van Verkeer
De kwestie aangaande het herstel van het
treinverkeer tusschen leper en Roeselare werd
door mijne diensten en door die der N. M. B. S.
aan een grondig onderzoek onderworpen. (1)
»Uit dat onderzoek is gebleken dat, om redenen
van financieelen aard het niet mogelijk is te-
gelijkertijd rechtstreeksche verbindingen per
spoor en per autobus tusschen voornoemde ste-
den tot stand te brengen. (2)
Tot de afschaffing van den autobusdienst kan
ook niet overgegaan worden daar, eenerzij ds,
de firma, die thans de lijn voor rekening van
de N. M. B. S. verzekert, het recht heeft de lijn
te blijven exploiteeren tot 6 Februari 1940, (3)
en dat anderzijds de afgevaardigden van de
Gemeenten Moorslede, Passchendaele en Zon-
nebeke om het behoud van den autobusdienst
verzochten. (4).
Ik ben echter voornemens, zooals ik het acht-
baar lid beloofd heb, een vergadering van de
personaliteiten die in deze zaak. zijn tusschen-
gekomen in mijn kabinet te beleggen, ten einde
een verzoenende oplossing te zoeken. (5).
Tot daar het moedwillig ministerieel antwoord.
Een enkele vraag dringt zich op welk ambtenaar
heeft deze valsche gegevens verstrekt aan den
Heer Minister van Verkeer
Wij weten bij ondervinding dat de Administra
tie van het Ministerie van Verkeer, en vooral
zeker ambtenaar, tegen sterren en wind de al
leen uitbating per autobus verdedigt. Wij weten
ook dat zelfde ambtenaar, vroeger in de Directie
der N. M. B. S., het ontwerp miek van het con
tract der autobuslijn, wij weten ook dat zelfde
ambtenaar steeds deel miek van elke delegatie
gelast met onderzoeken in deze zaak... maar
wij kunnen evenwel niet begrijpen dat een Mi
nister zich zoo maar laat leiden en eenvoudig als
radiovan zijn Administratie optreedt
Wij kunnen evenmin aannemen dat de Minis-